We kijken vaker positief dan negatief naar ons verleden met Nederlands-Indië, maar bij veel Indische Nederlanders is dat precies andersom


Eenvandaag publiceert de resultaten :
Het onderzoek (pdf) over de koloniale geschiedenis van Nederland bestaat uit 2 delen. Dit is het tweede deel over Nederlands-Indië. Het eerste deel gaat over Suriname, de Antillen en slavernij. Het onderzoek is gehouden van 20 juli tot en met 20 augustus 2021. Aan het onderzoek deden 30.352 deelnemers mee. Onder de deelnemers zijn 1158 mensen met wortels op de eilanden van het voormalig Nederlands-Indië of het huidige Indonesië. Hun uitslagen zijn niet representatief voor alle mensen met een vergelijkbare achtergrond in Nederland, maar geven wel een indruk van hoe er in deze groep naar de kwestie wordt gekeken. 

Aan het onderzoek deden ook ruim 1000 Indische en Molukse Nederlanders mee. Zij zijn erg verdeeld in de manier waarop ze naar het verleden kijken. De grootste groep (49 procent) oordeelt negatief. Voor hen staat de koloniale tijd vooral voor bezetting, onderdrukking en uitbuiting van de inheemse bevolking. Vooral onder jonge mensen in deze groep (onder 35 jaar) is het beeld negatief gekleurd.

“Moordpartijen op hele bevolkingsgroepen, het klein houden van de lokale mensen op de plantages, allemaal om Nederland te verrijken”, zegt een deelnemer met een Indische achtergrond. Anderen denken vooral aan hun eigen familie in een recent verleden: “De ellende in het Jappenkamp, de onafhankelijkheidsoorlog, hun vlucht naar Nederland en dat Nederland zijn afspraken niet waarmaakte, dat zijn mijn gedachten over mijn koloniale geschiedenis!”

Twee tabellen van het onderzoeksverslag

Andere tabellen van dit onderzoek maakt een vergelijking mogelijk met een Brits onderzoek uit 2019

Trots op het koloniaal verleden
eenvandaag : 11+24%
Brits onderzoek: 50%

Schaamte voor het koloniaal verleden
eenvandaag: 6+13%
Brits onderzoek: 6%

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

10 reacties op We kijken vaker positief dan negatief naar ons verleden met Nederlands-Indië, maar bij veel Indische Nederlanders is dat precies andersom

  1. Boeroeng zegt:

    Ik dacht vorig jaar al dat het Brits onderzoek niet klopt
    De cijfers voor Nederland ligt dichter bij de cijfers voor de UK in dit eenvandaag-onderzoek

  2. vandenbroek@libero.it zegt:

    Wat klopt dan niet aan dat Brits onderzoek? Het lijkt met dat “trots zijn op en schaamte”! toch iets anders is als positief en negatief beeld. Het zijn verschillende categorieën. Maar als je appels en peren met elkaar wil vergelijken , kan dat toch? Het gaat allebei over fruit en van fruit vooral biologisch fruit heb ik wel verstand.

    Maar laten we de conclusies van de twee onderzoeken eens naast elkaar leggen. Houdt er wel rekening mee dat het Brits onderzoek vragen over Empire=Imperium stelt dat wat anders is als kolonie, geschiedkundig gezien. Het Nederlands onderzoek stelt niet alleen andere vragen maar gaat alleen over Nederland. Ik dacht dat premier Rutte ook het woord trots gebruikte in samenhang met de VOC. Dan moet éénvandaag dan niet positief/negatief als criteria hanteren!!!!!!!

    N.B. Bij de eerste vraag wordt er een verschil gemaakt tussen VOC tijd en koloniale tijd! Ik dacht dat VOC-tijd koloniale tijd was, zie de wervende leus van meer dan 300 jaar koloniale overheersing, maar blijkbaar heb ik bij geschiedenisles geslapen.

  3. Boeroeng zegt:

    Ik had in het topic aangegeven wat de verschillen waren met de twee onderzoeken

    Volgens de cijfers van eenvandaag met soortgelijke vragen zijn de Nederlandse resultaten ongeveer hetzelfde als in de UK volgens het Britse onderzoek.
    Onderstaand eenvandaag cijfers komen uit andere tabellen in het onderzoeksverslag.
    Zoek even hier: https://eenvandaag.assets.avrotros.nl/user_upload/PDF/Rapportage%20onderzoek%20koloniale%20geschiedenis_Nederlands_Indie.pdf

    Trots op het koloniaal verleden, gevraagd aan Nederlanders
    eenvandaag : 11+24%
    Brits onderzoek: 50%

    Schaamte voor het koloniaal verleden, gevraagd aan Nederlanders
    eenvandaag: 6+13%
    Brits onderzoek: 6%

    • vandenbroek@libero.it zegt:

      Bij het Brits onderzoek gaat één vraag over “more to be proud of-more to be ashamed of” uitgedrukt in één schaalverdeling. weet/geen mening is geen optie.

      Bij het Eénvandaagpanel is er sprake van twee vragen
      1) In hoeverre voel je je trots op het koloniale verleden van Nederland in het algemeen: trots: 11+24= 33% trots, de rest is niet zo of helemaal niet trots 46%, geen mening 11%: totaal 100%
      2) in hoeverre voel je schaamte voor het koloniale verleden van Nederland in het algemeen?schaamte 6+13= 19% niet zoveel of helemaal geen schaamte 72%, geen mening 9%: totaal 100%

      Als ik deze 2 vragen van Eénvandaag wil vergelijken met de ene vraag van het Brits onderzoek, hoe moet ik dat doen? Het resultaat van Eénvandaag door 2 delen?. Degene die dat weet mag het zeggen.

      Ik heb zelf aan de enquete meegedaan en het was mogelijk antwoorden nader toe te lichten. De conclusie bij de Nederlandse schaamgevraag is opmerkelijk. Jezelf niet verantwoordelijk voelen, maar daar gaat het niet om. Als er een vraag over de appel van Adam en Eva wordt gesteld, dan voel ik me toch ook niet verantwoordelijk!
      Het gaat juist om een waarde oordeel over de koloniale en imperiale geschiedenis . Dat is toch wat anders en daarop geeft het Brits onderzoek wel een antwoord.

  4. R.L. Mertens zegt:

    @Boeroeng; ‘trots op het koloniale verleden etc.’- Een Indonesische studente(!) zei mij eens; geschiedenis is propaganda! Inderdaad; eeuwenlange positieve propaganda in Nederland ; geloven in ‘daar werd iets groots verricht’ laat zich niet zo makkelijk verwijderen door het negatieve ! Op scholen in de jaren na 1949 werd niets over Indië/Indonesië gedoceerd. En natuurlijk daarna 1969 iets, maar vooral niet over het negatieve. Dus valt mij dit onderzoek, na de opmerking van Reybroek/Revolusie; ‘de Nederlanders hebben totaal geen historisch besef etc.’ wel mee. Opmerkelijk is het Indische/Molukse uitslag; 49% negatief!. -Door vooral de 3e generatie?

  5. W Pieters zegt:

    Ben geboren en getogen in de Gordel van Smaragd, maar van een nà-oorlogse generatie; spreek; schrijf en bestudeer de geschiedenis van de Nederlandse koloniale tijd. Eind oordeel ? Ben niet trots ! Waarom ? Ieder land en ieder volk heeft recht op zelfbestuur hoe schot en scheef het ook moge zijn ! Nederland en de Nederlanders willen toch ook niet geregeerd door Moffiekanen uit Berlin unter den Linden ?

  6. Anoniem zegt:

    De koffiekannen uit Berlin

  7. vandenbroek@libero.it zegt:

    Moet ik mij schamen voor het koloniaal verleden? Hoezo. Ik vind de vraag wel helemaal fou en aan d verkeerde persoon gesteld.

    Neem nou de positie van de Njai, een door het Gouvernement maar ook Nederlandse bedrijven in Nederlands-indie zelf gemaakt probleem. Nederlandse bedrijven zonden werknemers naar Indie uit maar die mochten de eerste 6 jaren niet trouwen. No Problem, voor de hormonenhuishouding konden de mannen bij hoeren terecht maar dat veroorzaakte geslachtsziekten. Anders konden de mannen hun behoefte ook bevredigen bij het bedienend vrouwelijk personeel en dat was nog gratis ook.
    Bij gebrek aan voorbehoedmiddelen, was de kans groot dat nakomelingen de wereld ingeschopt werden, Oerindo’s. Als de kinderen uit deze (scheve) verhoudingen werden erkend door de Europese vader of als de vader trouwde was nog daar aan toe. De kinderen werden tenminste gelegaliseerd en kregen een voordelige positie.
    Het probleem was als de vader van het kroost niet meer voor de kinderen zorgde, de benen nam naar Nederland of trouwde met een blanke bij voorkeur maagd uit Nederland. De kinderen met de moeder werden wel aan hun lot overgelaten. Zo ontstond het pauperdom in Nederlands-Indie.

    Wat deed het Gouvernement tegen het schaamteloze en immorele gedrag van de Europese mannen. Niks en dat in tijden van de Ethische politiek. Dan hoef ik me toch niet te schamen voor de politiek van de Staat der Nederlanden of Nederlandse bedrijven. en zo heb ik de enquête ingevuld.

    Schaamteloos en Immoreel. Ik heb trotsop noch schaamte voor de laakbare houding van het Gouvernement in de persoon van de Gouverneur-generaal en dat van Nederlandse bedrijven in Nederlands-Indie.

    Dat Nederlanders trots zijn op zo’n verleden, zegt toch wat over hun kennis van het eigen koloniaal verleden?

    • Robert zegt:

      Het pauperdom bestond helaas ook onder de Inlanders met hongersnoden en ondervoeding.

    • R.L. Mertens zegt:

      @vandenbroek; ‘schaamteloos en immoreel etc.’- HvKol, 2e kamerlid maakte rond 1900 een reis naar Indië; Uit de koloniën 1903; bezocht ook het toevluchthuis(!) van pa Van der Steur te Magelang; om te zien , om te kunnen beseffen welk een zee van lijden, die telgen onzer kazernes vertegenwoordigen. Uit de registers; over de vaders; A…heeft zijn kind verlaten en leeft in dronkenschap, B…werd wegens losbandigheid uit het leger gejaagd en stierf aan syphilis of delerium tremens, C…heeft 6 kinderen, toen de drank niets meer opleverde, zijn kinderen verlaten, D…verkocht alles van vrouw en kinderen en verdween spoorloos, E…is een dronkenmansvechtpartij gedood, F…werd krankzinnig, G…pleegde zelfmoord. En verder gaat dat eentonig relaas van naamloze ellende en dierlijke(!) verbastering; zelfmoord, leefde in bestialiteit, verstomd, vervuild , hele gezin leed aan geslachtziekte ….een vader in Europa; een krankzinnige moeder, vaders die zijn kinderen weg schonk etc.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.