”Ik zie het als nalatenschap van mijn opa om nu het Papoea-verhaal te vertellen”

Julia ( kleindochter van Nicolaas Jouwe) reisde af naar haar roots en weet hier nu alles van. Hier in Nederland richtte ze het Young Papua Collective op. Ze vertelt er meer over aan Nordin.
Luister hier:   FunX.nl

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

116 reacties op ”Ik zie het als nalatenschap van mijn opa om nu het Papoea-verhaal te vertellen”

  1. Mister Bule zegt:

    Ik denk dat het uitgangspunt volledig fout is en alle deuren sluit m.b.t. de Indonesische regering.

    Een beetje vergelijkbaar met Catalonië en Vlaanderen; de fanatici die zich willen afscheuren en onafhankelijkheid eisen, worden buiten de wet en politieke onderhandelingen geplaatst en kunnen het vergeten om politieke bondgenoten in het land (en de nationale regering) te verkrijgen.

    Ook los je niet alles op met ‘onafhankelijkheid’. Zie bijvoorbeeld naar de oostelijke buren van de provincie waar armoede heerst. Waar gaat het nu eigenlijk om, het welzijn van de bevolking toch?

    Voor een RI is een afstoten van het gebied totaal ondenkbaar en onbespreekbaar, zelfs de man op de straat (op Java) is deze mening toegedaan, men kan er geen enkel begrip voor opbrengen. En druk vanuit het buitenland? Daar wordt hier mee gelachen en men kiest dan nog liever voor isolationisme. Wat nooit zal gebeuren trouwens, want de Chinezen, Japanners, Amerikanen, Saudi’s en Australiërs zien het potentieel van het land wel en kiezen voor de regionale invloed en het geld.

    Als men de onafhankelijks-eis laat liggen en streeft naar gelijkheid en onderhandelt met een Jokowi over een eerlijkere herverdeling van de rijkdommen en ongedaan maken van transmigratie, heeft men veel meer kans van slagen. En zoals een Aceh langzaam naar meer zelfstandigheid migreren.

    • Mr. B. zegt:

      Als je met een Prabowo of zelfs Anies of Sandiaga Uno te maken krijgt als volgende president, liggen de kaarten geheel anders en zijn zelfs onderhandelingen bijna onmogelijk.

      Men heeft dus nog een paar jaar de tijd om het tij te keren. Maar zoals het er nu uitziet, is het een loopgravenpolitiek en verandert er niets. Jammer.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Mister Bule zegt (besluit) 26 december 2020 om 05:04: “En zoals een Aceh langzaam naar meer zelfstandigheid migreren”.

      Ik ga een heel eind mee met de redenatie van Mr. Bule, maar een verwijzing naar wat Aceh heeft bereikt gaat m.i. niet op: Het centrale gezag in Jakarta zag op een gegeven moment in dat Aceh langs militaire weg niet te onderwerpen viel en koos eieren voor zijn geld. Papua is gemakkelijker militair in de tang te houden en dus gaat op wat Mr. Bule ook schreef: “Voor een RI is een afstoten van het gebied totaal ondenkbaar en onbespreekbaar, zelfs de man op de straat (op Java) is deze mening toegedaan, men kan er geen enkel begrip voor opbrengen”.

      Jammer voor Julia van het Young Papua Collecitve, maar dat is de realiteit die ook onder een gematigd president als Jokowi niet verandert. Steun van de wereld hoeft ze niet te verwachten. Er zijn meer onderdrukte minderheden zoals Oeigoeren, Rohinja’s, Koerden, waar die wereld, lees de VN en machtige staten die mensenrechten op papier hoog in hun vaandel hebben staan, zich geen lor van aantrekt.

      Mij leek het de moeite waard om voor Julia even uit mijn schuttersputje te klauteren. Het land harer voorvaderen en het zelfbeschikkingsrecht van zijn inwoners vielen ten offer aan de heersende politieke situatie in Z.O. Azië van begin zestiger jaren v,d,v,e, De zaak valt niet terug te draaien, tenzij de Krakatau weer eens van zich laat horen.

  2. Bung Tolol zegt:

    @Pak Pierre : Is het niet terlalu dingin daar in dat schuttersputje ?,o.k o.k in Semarang woonde u ook al in een schuttersputje maar volgens goed ingelichte kringen schijnt het in Semarang ( nog ) niet te vriezen .Als u in Amsterdam had gewoond had u allang bezoek gekregen van het Leger des Heils met lekkere kerst maaltijden ,zelfs Femke was op bezoek gekomen “” Welk schuttersputje is het nou van Pak Pierre ?”” Oh nummer 1938 mevrouw de burgemeester !”” Waarschijnlijk had Femke u zelf een gedeelte van haar zolderwoning aangeboden ( p.r voor de aankomende verkiezingen ) Grote koppen in de Volkskrant “” Burgemeester biedt oude verkleumde Semaranger woonruimte aan ! “” ( Na de verkiezingen weer opzouten !) Bijkomend voordeel voor Femke ,kunt u ook een oogje in het zeil houden w.b haar kleine katjong Bruno ,die wil weleens negatief in het nieuws komen ,als oud drill luitenant moet u dat toch wel lukken ,gewoon de sapu lidie er over heen ,eigenlijk zijn de kinderen van Femke ook Indisch ,pa is een Indische Chinees 😎😎😎

    • Pierre de la Croix zegt:

      Ach heer Tolol, heel veel dank voor uw vriendelijke woorden, helemaal terlaloe sendiri tot mij gericht!

      Tja ….. volgens de grote Chinese krijgsheer Sun Tzu, adviseur van partijleider Xi Jin Ping, zijn er momenten dat een krijger zijn schuttersputje kan verlaten en zich boven het maaiveld mag begeven.

      Welnu, het was even stil aan het front. Geen geratel van machine geweren en doffe inslagen van mortiergranaten te horen. Geen gebries en gebral en geen mantraatjes. Geen gehakketak zo gezegd. Bovendien werd door heer Bule een onderwerp aangeroerd dat mij nooit heeft los gelaten. Eeuwige plaatsvervangende schaamte. Zo doende ……

      Of ik nog naar Amsterdam wil komen voor een bed & breakfast bij Femke? Tja …. die socialisten hebben het niet zo breed. Moet je ze ook niet lastig vallen. Bovendien schijnt haar huis te stikken van de door geladen vuurwapens en trigger happy mannen. Mij niet gezien dus.

      Ik heb Amsterdam lief gehad. Ik was er 2 jaar in de kost bij een vriendelijke weduwe die meer van mijn brood afschraapte dan er op. Maar het waren toch ook gelukkige jaren. Een Indisch vriendje in Ouderkerk/Amstel waar ik altijd welkom was en een vriendinnetje in Badhoevedorp, schoolfuifjes in het Minerva Paviljoen in kongsi met de meisjes van de huishoudscholen aan de Gabriël Metsustraat en Zandpad, schaatsen op de grachten in de strenge winter van 1956, weg van Pa en het blijde vooruitzicht van een baan op zee.

      Ook de stad waar ik als “zeeman met verlof en een tiet vol geld” graag uitging. Ik heb er als bankbediende ook nog 17 jaar gewerkt. Maar nu mijd ik Amsterdam al jaren. Ik kom er alleen nog voor mijn tandarts, een Amsterdamse jongen die ooit uit armoe zijn praktijk begon in Almere maar na jaren heimwee kreeg en lock stock and barrel repatrieerde. Ik ben hem alleen trouw gebleven omdat alleen hij weet hoe kleinzerig ik ben. Zelfs het vooruitzicht om een keertje bij Femke te mogen slapen – dan natuurlijk op een tiker voor haar deur – kan me niet verleiden.

      Keep up the good work, man. Je bent het zonnetje in dit huis. Je durft nog eens de badoet te spelen.

  3. Jan A. Somers zegt:

    Julia is “Delftenaar van de week” hoor. Haar vader is hier gemeenteambtenaar. Bij haar is duidelijk waarom de mensen buiten Java het begrip RIS hebben uitgevonden. Maar ja alles is nu weer bij het oude. Uit de tijd dat daar wat grootst werd verricht. Toch mooi dat zij bezig is met haar erfgoed?

    • Pierre de la Croix zegt:

      Nou meneer Somers ….. Delft zou trots mogen zijn op zo’n inwoonster met bovendien een vader die de gemeente dient! Reden voor Delft om haar ereburger te maken of tenminste in aanmerking te doen komen voor de stadspenning of welke bintang Delft haar verdienstelijke burgers ook te bieden heeft.

      Last but not least zou Delft Julia’s “Papua Collective” ook financieel kunnen ondersteunen als een soort “Wiedergutmachung” voor wat in 1962 – 1963 is gebeurd. Met alleen maar de goede wensen van minister president De Quaai (ik hoop dat ik die naam nog goed schrijf) en de bede tot God om zegen kom je er niet, zo is gebleken.

      Ideetje om bij voorbeeld alle parkeerboetes aan Julia te doneren die de gemeente door list en bedrog aan argeloze bezoekers heeft weten te ontfutselen? Dat kan toch aardig oplopen.

      • Anoniem zegt:

        Aan de andere kant: als er jonge activisten zijn die geloven in reddende dolfijnen, is het een mooie gedachte dat er ook jonge activisten die een meer realistische inslag hebben.

      • Mr. B. zegt:

        Het is zeker voor een goede zaak, Anoniem. Het is alleen jammer dat het op deze manier dagdromen zonder resultaten zal blijven.

        Natuurlijk hoort dat ook een beetje bij de leeftijd; vooral oudere tienermeisjes hebben een goed en maatschappelijk verantwoord doel nodig. Vandaar dat je ze ook zo vaak ziet bij de klimaatbetogingen of als vrijwilligsters in de honden asielen en orang oetan opvang. Nu ja, beter dat dan slaafs een paar fake K-Pop groepjes volgen.

        Over die paradijsvogels; ze zijn nu natuurlijk beschermd maar ik zie ze toch redelijk veel opgezet in een groot glazen ‘terrarium’ in de woonkamers. Ook jammer.

        • Jan A. Somers zegt:

          “vooral oudere tienermeisjes hebben een goed en maatschappelijk verantwoord doel nodig.” ja, die oudere tienermeisjes laten van zich horen! Heel wat anders dan het wachten door de Indische gemeenschap in Nederland.

        • Anoniem zegt:

          Zeg dat wel Jan. Altijd dat indolente van de Indischen.

  4. Bung Tolol zegt:

    Nee Indonesia zal niet gauw afstand doen van 21% van zijn grondgebied ( Zo groot is Papua ) Indonesia noemt het een provincie ,ja een provincie ,die ze met list en bedrog hebben verkregen meer bedrog eigenlijk ,die z,g provincie is gewoon bezet gebied ! Toch zijn er een aantal zwakke punten te bespeuren bij die Indonesische aanwezigheid daar 1) De aanwezigheid van een vrije Papua Staat aan de oostgrens met circa 8 miljoen mensen ,eenmaal goed ontwikkeld en economisch sterk zullen zij zich toch een beetje gaan bekommeren om hun minder fortuinlijke soortgenoten ,die zuchtten onder het Javaanse juk ! Indonesia probeert natuurlijk een hele lading Javaanse /Sumatraanse migranten daar naar toe te lokken maar wat geldt voor een Papoea op Java geldt ook voor een Javaan op Papua ,ze vallen beiden op ! Verleden jaar september 2019 werden er al ijlings 5000 migranten teruggebracht naar Java .Dat zal de animo om daar ( Papua) een nieuw leven te beginnen niet vergroten .Die migranten ( indringers) moeten gewoon de ogen van die Papoea,s in hun rug voelen prikken ! Net zoals die Duitse boeren ,die naar Rusland werden gestuurd om land te ontginnen .erg veilig voelden zij zich niet en dat waren zij inderdaad ook niet ! Daar gold wel “” Achter elke struik een communist “”😁😁😁 Een Javaanse migrant ,die gevraagd wordt om zich te vestigen op Papua ,zal zich deze vraag moeten stellen “” Heb ik wel zin om straks in de soepketel van een Papoea koppensneller te belanden ?””🤔🤔🤔

    • RLMertens zegt:

      @BungTolol; ‘door list en bedrog etc.’- In 1949 onttrok Nederland zich van de Linggadjattie overeenkomst art.3; het grondgebied van de RIS zou omvatten, het gehele(!) grondgebied van Nederlandsch-Indië! – Omwille van opvoeding tot het zelfbeschikkingsrecht(!) van de Papoea bevolking, die in de gehele ‘koloniale periode van ruim 3 eeuwen(!) nauwelijks enig aandacht verkreeg- De Indo bevolking te dumpen( commissie Werner) in Neerland’s laatste bastion. – In Amsterdam werd opgericht 1952 de Neving; Nederland’s Eerste Volksplanting in Nieuw Guinea(!) Met samenkomsten/ fuif ( met vele lieftallige meisjes) avonden in hotel de Kroon op het Rembrandts plein. Elke evenement werd geopend met staande(!) te zingen (op de wijs van Sari Marijs) ; ‘Oh breng mij terug naar mijn Nieuw Guinee. Daar waar men toekomst wacht etc’. De voorzitter was een gefortuneerde Indo( naam vergeten) die een luxe optrekje had in de Apollolaan, recht tegenover het Sociale verzekeringsbank/Apollohuis.
      In 1962, na de overdracht van Nw.Guinea repatrieerden velen. Op mijn vraag/opmerking aangaande de Neving; Geen van hen had ooit iets van deze vereniging gehoord. Totaal onbekend bij hen. – List en bedrog bij Neerland’s Laatste Bastion in de Oost! (een koekje van eigen deeg!)
      note; De Papoea vlag/Morgenster een Nederlands maaksel en dan nu nog om onafhankelijkheid eisen?

      • Jan A. Somers zegt:

        Ik ben ook niet bekend met Neving. Mijn zus en zwager waren werkzaam bij de UNTEA, en hebben mede de hele geschiedenis rond Nieuw-Guinea begeleid. Daar is ook hun zoon geboren, de laatste Nederlander die daar.is geboren. En de postzegels met die opdruk.

    • Mr. B. zegt:

      “wat geldt voor een Papoea op Java geldt ook voor een Javaan op Papua ,ze vallen beiden op !”

      De Ambonezen maar vooral Papua’s op Java hebben een heel duidelijk profiel; werken ze niet als SatPam in een kompleks dan is het voor financiële instellingen als CitiBank als bottenbreker… eh ‘debt collector’.

      Je ziet ze vaak op straathoeken staan om de nummerplaten van de motoren die voorbij rijden te vergelijken met de lijst van wanbetalers op hun GSM. En dan gaat het er vaak hard aan toe; de persoon wordt van de motor gesleurd en kan nog wat klappen en schoppen krijgen ook.

      Het is trouwens opvallend dat er redelijk veel Papua kinderen hier op de (christelijke) internaten en in ‘weeshuizen’ zitten (vaak afgestaan door de ouders voor een veilig en beter leven).

      Aan hun geroosterde babi gerechten kunnen de Batak trouwens nog een puntje zuigen.

    • Jan A. Somers zegt:

      “Indonesia zal niet gauw afstand doen van 21% van zijn grondgebied” Wie heeft het over afstand doen? Het gaat over de afgesproken, oorspronkelijke Verenigde Staten van Indonesië! .De USA heeft toch ook geen afstand gedaan van de staat Californië?

      • Mr. B. zegt:

        Tja, Makassar de hoofdstad maken van Oost Indonesië was natuurlijk ook niet zo’n geweldig idee. En als je die beetje lastig uit te leggen tussenliggende periode met de staten onder de mat veegt -zoals hier te lande gemakshalve gebeurt- en gewoon beweert dat iedereen het eens was dat die RIS niet werkte en zou samensmelten, is het niets meer dan een opstandige provincie.

        Het is inderdaad geweldig rijk aan grondstoffen en zou makkelijk kunnen overleven natuurlijk. Maar dan kan je voor Bali hetzelfde redeneren, vooral omdat ze ethnisch en religieus niet helemaal passen; met de toeristische inkomsten zouden die waarschijnlijk ook best wel onafhankelijk kunnen overleven.

        Het klinkt cynisch, maar Aceh heeft geluk gehad met de Tsunami. En dan is het nog eens na Thailand één van de grootste marihuana producenten

        • Mr. B. zegt:

          …in Zuid Oost Azië.

          Waren de Texanen niet van plan zich af te scheuren van de VS omdat de verkiezingen zijn ‘gestolen’. Zover ik weet is dat perfect mogelijk, dus Californië zou ook gewoon een totaal onafhankelijke staat kunnen worden,

        • A. Olive zegt:

          “Waren de Texanen niet van plan zich af te scheuren van de VS omdat de verkiezingen zijn “gestolen”.
          De Amerikaanse Civil War heeft het duidelijk gemaakt dat het niet mogelijk is al zou Texas de meest onafhankelijke Staat zijn. Hun Lone Star vlag mag zelfs officieel op dezelfde hoogte naast die van de Amerikaanse vlag.
          Men kan het Texas en 17 andere Staen echter niet kwalijk nemen dat ze hebben geprotesteerd bij de Supreme Court vanwege fraud gedurende de elections.
          Miljoenen illegale stemmen zijn meegeteld, Trump heeft met een landslide gewonnen en Jan. 6 2021 kan een interessante dag worden.
          Staten zoals Georgia, Arizona en Michigan hebben hun stembus wetten verandered kort voor de verkiezingen. Dit is legaal maar wat niet legaal is is het feit dat er verandering is gebracht door hun Gouverneurs, Attorney Generals en Judges terwijl volgens de Constitution dit alleen gedaan kan worden door de Staat Legislators.
          Er is iets heel verkeerd gegaan in Amerika en het zal ook zijn gevolg hebben in de rest van de wereld wat betreft de Amerikaanse politics vooral tegenover China.

  5. Bung Tolol zegt:

    Eens …..Eens zal onder luid gejoel en gekrijs van duizenden en nog eens duizenden Papoea,s de Merah Putih van de Republik Indonesia worden gestreken aan het Nicolaas Jouwe plein in Yayapura .De laatste Indonesiche vertegenwoordiger neemt met de staart tussen de benen ,het laatste vliegtuig van de Garuda ,dat vliegtuig heeft de toepasselijke naam “”List en bedrog “”😁 Nu wordt de Morgenster gehesen ,iedereen is uitzinnig van vreugde ,na jaren van onderdrukking en uitbuiting eindelijk MERDEKA voor de Papoea,s !!😍 Daar komt de nieuwe president van Papua al aan ! Een eenvoudig meisje uit Delft ,kleindochter van Nicolaas Jouwe ,ach ach snikt zij “” had opa dit maar mogen mee maken !””😍😍😍

    • Mr. B. zegt:

      Yep. Keep on dreaming.

      • Bung Tolol zegt:

        Het Joodse Volk droomde ook duizenden jaren van een eigen Staat .Nou ben ik geen Papua ,lijk er in de verste verte niet op maar waarom zou je een volk het recht ontnemen om hun eigen land te rulen ? Kleine landjes in Europa kwamen plotseling ook op eigen benen te staan ( Estland,Lithouwen ,Letland ,Finland ,Slovenie etc etc te veel om op te noemen ) Als je er maar zelf in gelooft en een sterke leider hebt om je achter te scharen ,Het kleine Finse volk ( nu 4 miljoen mensen ) kon dankzij Maarschalk Mannerheim een totale bezetting door de Sovjet Unie voorkomen .Mannerheim was geboren in het toen nog tot Rusland behorende Finland en heeft ook nog gediend als militair in het leger van de Tsjaar .Wie had ooit gedacht dat een supermacht als de Sovjet Unie uit elkaar zou spatten ? Of Joego Slavie ? Dus beste Mr B zeg nooit nooit ! groetjes uit Ibu Kota Amsterdam ! 😁😁

        • Hans Boers zegt:

          BT,

          Er zitten teveel kostbare grondstoffen in de grond van Papua en dat zal zeer waarschijnlijk – zeker niet op korte termijn – door Indonesia prijs gegeven worden.
          Goud, zilver, aardolie en steenkool en aansluitend diamant en gas.
          De bodem samenstelling is eender als die van Kalimantan (Borneo).
          Kap de hele laag jungle af en men kan beginnen met mijnbouw.

          Nederland (s-Indië) had het toen begin jaren 1900 ook door dat de bodem van Nieuw Guinea een enorme schat was, maar zette niet door wegens gebrek aan ???

          Australie speelde het slimmer en plukt er heden ten dage nog steeds de vruchten van.

        • PLemon zegt:

          @Als je er maar zelf in gelooft en een sterke leider hebt om je achter te scharen 

          # Die tijd lijkt voorbij…wat vroeger met een klein politieleger de Nederlanders opbrak (te zwak tegen japan) zal de RI niet overkomen. Koloniseren in de overtreffende trap.

          *** 20 mei 2003, 0:00  Jakarta
          De eerste dag van de ‘militaire operaties’ in Atjeh is gisteren voornamelijk een dag van machtsvertoon van het Indonesische leger geworden. Parachutisten landen even buiten de Atjehse hoofdstad Banda Atjeh. Niet ver van de plek van de landing vuren vliegtuigen van de Indonesische luchtmacht raketten af. Hercules-vliegtuigen lossen de ene na de andere lading manschappen en materieel in Banda Atjeh en in Lhokseumawe. De marine lost manschappen en materieel op het strand van Samalanga.
          Echt gevochten wordt er nauwelijks. Eén marinier komt om het leven als een pantserwagen op een landingsvaartuig kantelt en boven op hem terechtkomt. Hij is het eerste slachtoffer van de militaire operaties, die tot doel hebben de rebellen van het Atjeh Bevrijdingsleger (Gam) te vernietigen.
          Het machtsvertoon van het leger moet duidelijk maken dat het ditmaal alle middelen wil inzetten om Gam te verslaan. De luchtmacht werd vroeger zelden of nooit gebruikt. Nu scheren straaljagers boven Atjeh, en laten de parachutisten zien dat ook de nieuwe ‘snelle interventiemacht’, die over helikopters beschikt, in de strijd wordt gegooid. De militaire operaties maken een einde aan een periode van vrede, die ruim vijf maanden heeft geduurd. 
          Van onze correspondent  …Michel Maas
          https://www.demorgen.be/nieuws/indonesisch-leger-start-grootscheeps-offensief-in-atjeh~bd0f030f/

        • RLMertens zegt:

          @PLemon;’koloniseren etc.’- Wij noemden het pacificeren(=vrede brengen) Zoals indertijd Atjehers de djahats waren, zijn het nu de Papoea’s! Uit Gedenkboek voor Nederlandsch-Indië 1923; ‘voor orde en rust, waardoor handel en scheepvaart zich rustig kunnen ontwikkelen, ten gevolge waarvan de bevolking, onder de zegeningen van een beschaafd bestuur gestadig in welvaart kan toenemen!’ De geschiedenis herhaalt zich…helaas. Of is het; van de geschiedenis moet men leren….

  6. Bung Tolol zegt:

    Ja helemaal waar wat je zegt maar hemeltergend is dat individuele Indonesiers zoals die Parlement voorzitter er een slaatje denken uit te slaan ,hij bood een concessie aan die Amerikanen aan voor 1 miljard dollar ,die hele procedure is ( stiekem) gefilmd en uitgezonden .Denk je dat die Parlement voorzitter uit zijn functie werd gezet ? Niks ervan hij werd niet eens bestraft ,hij is nog steeds Parlement voorzitter ,ondanks de goede bedoelingen van de huidige president is en blijft het een door en door corrupt land !🤢Wat dat kleine Armenie betreft ,vroeger een groot koninkrijk ,toen geannexeerd door de Sovjet Unie en sinds 1991 weer een eigen Staat ,helaas bezitten zij geen grote olie voorraden zoals hun buurland ,waar ze bonje mee hebben .

  7. Peter van den Broek zegt:

    Wat Nieuw-guinea betreft kunnen Indo-Europeanen niet beticht worden van een gebrek aan historisch besef, het Indo-Europees Verbond IEV van De Hoog staat eigenlijk aan de wieg van het Nieuw-Guinea-nationalisme. Denk maar aan Nieuw-Guinea-kolonisatie in de jaren twintig-dertig van de vorige eeuw:

    Er ligt een land in ons schoon Insulinde
    Dat nog altijd op zijn bouwers wacht
    Dat is mijn land, mijn heerlijk Nieuw-Guinea
    Her erfdeel van een krachtig voorgeslacht (Indo’s)
    Mijn toekomstland, mijn heerlijk Nieuw-Guinea

    Maar de Papoea’s lieten ook een eigen geluid horen. Bij de conferentie in Malino (1946) verklaarde een deelnemer van de papoea-delegatie, dat Nieuw-Guinea bij de Negara Oost-Indonesië zou moeten worden gevoegd. Maar Nederland vond dat niet ver genoeg gaan.

    Tijdens de conferentie van Pangkalpinang kwam Nieuw-Guinea ter sprake in verband met het Zelfbeschikkingsrecht. Enkele Indo-Europeanen maakten melding van Nieuw-Guinea als mogelijk nieuw Vaderland voor de Indo-Europeanen. Nieuw-Guinea als een soort New Very-East Indies

    Nederland stond vol achter deze plannen en Minister van Koloniën J.A. Jonkman verdedigde de plannen van Linggadjati tijdens de bespreking ervan in de Tweede Kamer in 1946 met de wens dat Nieuw-Guinea onder Nederlandse soevereiniteit zou blijven, volksplantingen van Indische Nederlanders, pardon Repatrianten zouden tot de mogelijkheden moeten behoren.

    Dit werd ook nog eens in de praktijk gebracht. De Dienst Economische en Technische Aangelegenheden (DETA) wierven Indo-Europeanen als kwartiermakers aan voor de opbouw van Nederlands Nieuw-Guinea, de indo-Europeanen zo verguisd in het voormalig Nederands-Indie namen nu het voortouw en zouden samen met de Papoea’s een nieuwe staat vormen.

    Helaas is deze wensdroom niet in vervulling gegaan anders had ik nu ergens in Fak-Fak gezeten, , terwijl Wilders de eerste President zou kunnen zijn met Jesse Klaver als zijn Minister van Milieuzaken. Allen natuurlijk traditioneel gekleed met die koker, dat is pas integreren.

  8. Peter van den Broek zegt:

    De beloofde onafhankelijkheid aan West-Papoea is ook zo’n ding. Als Nederland beloftes maakt in een koloniale geschiedenis, boer pas op je kippen.
    Want wat was de waarde van deze belofte of beter gezegd wat was de houdbaarheidsdatum van deze verkiezingsbelofte? De Nederlandse politici in die tijd met de KVPer Joseph Luns met zijn bruin verleden voorop predikte voornamelijk voor eigen parochie en dat hebben we geweten, nou ja weten, we komen er langzamerhand achter.

    Wim Sonneveld schreef niet voor niks:
    Je hebt me belazerd
    Je hebt me bedonderd
    En wat me nu na al die jaren nog verwonderd
    Dat ik dat nooit vergeten zal al word ik honderd
    Je hebt me belazerd
    Je hebt me bedonderd

    Zo is toch de hele koloniale geschiedenis een verhaal van niet nagekomen beloftes, van belazerd en bedonderd zijn, met Nederlands Nieuw-Guinea als sluitstuk van het koloniale avontuur, daar werd wat groots verricht ? maar de postzegels van NNG met vooral de paradijsvogels maken wel een onvergetelijke indruk, vooral de naam paradijsvogel.

    • Jan A. Somers zegt:

      “De beloofde onafhankelijkheid aan West-Papoea is ook zo’n ding.” Is dat beloofd?” Was een inspanningsverplichting! Als dat niet waar kan worden gemaakt vanwege sterkere krachten, is dat dan ” belazerd en bedonderd”? Maar de gevolgen zijn er dan ook naar. Mijn zus en zwager, beiden werkzaam bij UNTEA, zagen gedurende het bewind van de VN die enorme instroom van Javaanse ambtenaren en bestuurders. Eigenlijk zou Indonesië heel anders moeten heten: Java en onderhorigheden. Het is hetzelfde als wat onze Delftse Julia in de Delftse Post schreef: “hoe de Papoea’s als tweederangsburgers worden behandeld. De Javanen hebben de beste baantjes.”

      • A. Olive zegt:

        Werden ze maar als tweederangsburgers behandeld. Ze worden behandeld als vijand, meer dan een half miljoen zijn al vermoord sinds 1962.in de Silent Genocide.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Ze worden behandeld als vijand,” Julia moet voorzichtig schrijven. Ze kan af en toe er nog op familiebezoek, en dat wil ze zo houden.

        • A. Olive zegt:

          “Julia moet voorzichtig schrijven”
          Ik gelukkig niet.
          Hier is een video die geblokkeerd wordt in Indonesia.

          Fak-Fak is een plaats in West-Papua

        • Mr. B. zegt:

          Inderdaad, dit zie ik…

      • RLMertens zegt:

        @JASomers; ‘java en onderhorigen etc.’- Voorheen; Nederland en zijn overzeese gebiedsdelen! Met bewoners als 3e rangsburgers!

        • Jan A. Somers zegt:

          “Nederland en zijn overzeese gebiedsdelen! ” Dat is wel erg oud hoor, vóór 1922! En gezien de functie van mijn vader was hij toch een geachte medeburger. Ik ook! Uw ouders toch ook?

        • Jan A. Somers zegt:

          “In 1949 kwam….” Klopt. ik dacht juni 1949 .In de aanloop naar de onafhankelijkheid van Indië>Indonesië, was Indië formeel al losgemaakt van het koninkrijk. Had in 1948 zelfs al de officiële naam Indonesië gekregen. Zie hiervoor grondwet 1922, art. 1. Daar bestaat het begrip overzeese gebiedsdelen niet.

        • Anoniem zegt:

          Als het begrip ‘overzeese gebiedsdelen’ niet bestaat, waarom komt er dan een minister van overzeese gebiedsdelen?

        • A. Olive zegt:

          Zou dat een minister zonder portefeuille zijn geweest als hij iets vertegenwoordigde wat niet meer bestond?

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ik heb wel eens gehoord dat de functienaam was gewijzigd in “Minister van Overgebleven Gebiedsdelen”.

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘overzeese gebiedsdelen etc.’- Vóór 1922? In 1922(!) werd de benaming ‘koloniën’ in de grondwet gewijzigd; art.1: het koninkrijk der Nederlanden omvat(!) het grondgebied van Nederland, Nederlandsch-Indië, Suriname en Curacao+ !- Dus aanduidingen als dekolonisatie etc.= foutief!

        • Anoniem zegt:

          Het koninkrijk Z omvat het grondgebied van A, B, C en D.
          Bewoners van B denken: kunnen ze daar in Den Haag wel zeggen, maar B wil niks te maken hebben met dat koninkrijk. Lazer op met dat koninkrijk, wij lazeren dat koninkrijk eruit, want ze kunnen ons wel ‘grondgebied’ noemen, maar in werkelijkheid zijn wij gewoon koelies van A. En B had gelijk, want ook na 1922 bleef het ministerie van koloniën gewoon bestaan en functioneren, ondanks alle schone woorden in de grondwet.

        • Jan A. Somers zegt:

          Het voormalige West-Indië. Dat waren sinds 1922 ook gebiedsdelen, net als Nederland en Nederlandsch-Indië.

        • Mr. B. zegt:

          Is Z het toenmalige Nederlandse rijk of de huidige RI?

          In het laatste geval kan B denken (maar niet zeggen) wat ie wil, maar B zal ALTIJD onderdeel van Z uitmaken. Die rijkdommen geven ze nooit-en-te-never af.

          Ik kan me van Nederlands standpunt niet voorstellen dat de ABC eilanden nou zoveel bijdragen aan de economie. Men is ze waarschijnlijk liever kwijt dan rijk (no pun intended).

          Dus zoals altijd gaat het om de centjes / duit. (Spreek dat laatste uit als doewit.)

        • Jan A. Somers zegt:

          “bleef het ministerie van koloniën gewoon bestaan en functioneren, ondanks alle schone woorden in de grondwet.” Een wet is niet alleen de wettekst, maar ook het ontstaan daarvan, terug te vinden in de Handelingen, evenveel waard als de wettekst. Te lezen valt o.a. De Tweede Kamer had geen probleem met de in het wetsontwerp nog gebruikte term ‘kolonie’ (‘het wijst alleen op de historische feiten, waardoor de overzeesche gebieden tot den Nederlandschen Staat zijn gaan behoren.’), in tegenstelling tot zowel de Indische Herzieningscommissie als de Volksraad. Het begrip ‘bezitting’ gaf voor velen aanstoot vanwege zijn hatelijke klank die nog herinnerde aan bezit (van de kroon) in privaatrechtelijke zin ‘als de macht van den eigenaar over een hem toebehoorende zaak’. Het bleef wel de minister ‘van Koloniën’ alhoewel de minister verklaarde open te staan voor suggesties met betrekking tot deze benaming. En: Het ligt eerder voor de hand hier gewoon aansluiting te zoeken bij de mening van de regering ‘wijl Zij met het voorgestelde artikel niet anders bedoelde dan: ‘een geografische opsomming van de gebiedsdelen van het Koninkrijk der Nederlanden’.’ De nominatieve opsomming der rijksdelen had wel tot gevolg dat zonder grondwetswijziging geen (af)splitsing van delen mogelijk zou zijn. En: Het artikel schiep onduidelijkheid en daardoor veel discussie. Maar Nederlands-Indië was met dit grondwetsartikel wel een staatkundige entiteit geworden; ondanks alle staatsrechtelijke beperkingen was het geen ‘bezit’ meer met de daarbij mogelijke privaatrechtelijke connotatie.
          Interessant te weten, het gebouw van het ministerie heeft nog steeds de naam Ministerie van koloniën.
          En een minister van Overzeese gebiedsdelen was nog steeds nodig, mensen uit Indië vergeten vaak dat er ook nog gebieden in de West liggen. Met de inderdaad leuke koosnaam: “Minister van Overgebleven Gebiedsdelen”.

        • Jan A. Somers zegt:

          “aanduidingen als dekolonisatie etc.= foutief!” U heeft groot gelijk. Maar tegenwoordig schijnt niemand meer op de hoogte te zijn van vooroorlogse staatkundige en staatsrechtelijke situaties/ontwikkelingen en naamgeving. Alhoewel, iedereen blijft steken bij Atjeh en Java-oorlog, toen waren het nog koloniën. Zelfs de VOC wordt daarbij genoemd. En doordat Indische mensen geen belangstelling hebben voor politieke ontwikkelingen blijft het daarbij. Soedah, laat maar.

        • Bung Tolol zegt:

          WOW ! WOW ! is wat anders dan FAK FAK ! prachtig videootje Pak Olive ,waarom wordt deze video nou geblokkeerd in Indonesie ? Ze spreken toch gewoon de waarheid ? Oh ik begrijp het al ! de waarheid mag niet uitgesproken worden in Indonesie ,ja u stuurt deze video wel op Pak Olive maar uw naam staat natuurlijk al genoteerd bij die Indonesische Kempeitai maar goed dat u uw voornaam er niet bij heb gezet ,wordt toch effe zoeken voor die Indonesische Gestapo boys .Trouwens dom dat ze deze video blokkeren in Indonesie ,want bekeken wordt hij toch of je nou linksom gaat of rechtsom ! Het Internet is niet te verslaan .Poetin dacht ook zijn mega mega superpaleis verborgen te kunnen houden ,fout gedacht .

        • Bung Tolol zegt:

          @Mr B :O.K geblokkeerd in Indonesie maar toch kun je het bekijken ! En je weet het verboden vruchten smaken het best ! 👍

  9. Bung Tolol zegt:

    Een minister zonder portefeuille houdt zich bezig met een bepaald beleidsplan ,hij is dus echt onderdeel van het kabinet echter hij heeft geen departement onder zich .Een minister van Overzeese gebiedsdelen had wel een departement .In 1954 was het Koninkrijk Statuut ingegaan ,een overeenkomst tussen de gebieden Nederland ,Suriname en de Ned Antillen ( Nieuw Guinea bleef er buiten ) die bepaalde o.a dat inwoners van deze 3 landen allen de Nederlandse Nationaliteit verkregen ( Dus Nieuw Guinea niet ) Dus die wilde Indiaan en wilde Bosneger ,die plotseling uit de klapperboom vielen in Suriname konden zich Nederlands Staatsburger noemen en zo een Nederlands paspoort ophalen ,terwijl een Indo met de naam Janssen wiens papieren allemaal kwijt waren en niet kon bewijzen dat hij Nederlander was in 1954 ,kon fluiten naar zijn Nederlands paspoort .Als Indo Janssen nou slim was geweest ,reisde hij eerst naar Suriname ,klom in een klapperboom ,viel er prompt uit en ging dan een Nederlands paspoort ophalen . 😜😜😜

    • RLMertens zegt:

      @Bung Tolol; ‘Nederlandse nationaliteit verkregen etc.’- En waarom niet de Papoea’s?

      • Jan A. Somers zegt:

        Dit waren Nederlandse landen geworden. Voor Nieuw-Guinea werd een toekomstige onafhankelijkheid beoogd. Dus geen Nederlanderschap.

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘Nederlandse landen geworden etc.’- Suriname ea geen toekomstige onafhankelijkheid beoogd? Nou, nou….is dat te geloven?

        • Jan A. Somers zegt:

          Gewoon even verder op de tijdlijn kijken! En in het huidige Statuut. De wereld staat niet stil hoor, net zoals de Indische wereld.

    • Mr. B. zegt:

      Wel tekenend dat het voorheen onder Buitenlandse Zaken viel en nu onderdeel van BZK is.

      • Mr. B. zegt:

        Verkeerd geformuleerd; het werd met een apart ministerie niet gezien als binnenland.

        Of zich wel logisch dat met de unieke situatie en de additionele complexiteit die dat met zich meebracht, er een toegewijd organisme bestond/bestaat.

    • Jan A. Somers zegt:

      ” hij heeft geen departement onder zich .” En ook geen eigen begroting, hij/zij valt onder de begroting van het departement. Een voorbeeld was Van Mook als minister van Koloniën in het Londens oorlogskabinet. Met ook zijn functie als Luitenant Gouverneur-generaal, met enorme reizen heen en weer, een onmogelijke taak. Hij stelde toen Soejono aan als minister zonder portefeuille, toegevoegd aan de minister van Koloniën, van 9 juni 1942 tot 5 januari 1943. Voorheen was Soejonoj lid Raad van Nederlandsch-Indië, van 29 februari 1940 tot 1941, en vicevoorzitter Raad van Bijstand voor Nederlands-Indische Zaken te Londen, van 21 mei 1942 tot 8 juni 1942

  10. Bung Tolol zegt:

    @Waarom niet de Papoea,s ? Anders had u nu alleen Papoea,s gehad als buurman in Amstelveen .

  11. Bung Tolol zegt:

    Anoniem van 29 december 2020 om 21.36 uur schrijft helemaal uit mijn hart ,prachtig ,scherp en zeker niet achterlijkl ! Wie vroeger ook zo schreef ? Si Loekie ! Toch wel de bintang van Indisch4ever 😍😍😍 jammer van die ruzie met de Webmaster .

  12. Peter van den Broek zegt:

    Voor degenen met enig historisch besef was de Grondwet uit die tijd wel verhelderend wat NNG betreft:
    Het grondgebied van het Koninkrijk der Nederlanden omvat Nederland, Suriname, de Nederlandse Antillen en Nederlands Nieuw-Guinea. De Grondwet is alleen voor het Rijk in Europa verbindend, voor zover niet het tegendeel daaruit blijkt. Waar in de volgende artikelen het Rijk wordt genoemd, wordt alleen het Rijk in Europa bedoeld. De staatsinrichting van Nederlands Nieuw-Guinea wordt bij de wet geregeld.

    De zinssnede “De Staatinrichting wordt bij Wet geregeld” mag toch vertrouwd in Indische oren klinken? De Papoea’s waren toen gewoon Inlanders/inlanders. Hoe dat toen verder geregeld werd, is achteraf vermakelijk voor degenen die het treurspel/tragikomedie Nederlands-Indie/Indonesie kennen.
    Naar analogie was NNG een Zelfstandige Rechtspersoon. De rechten en plichten, ook de beloftes gingen over op de Rechtsopvolger i.c. Republik Indonesia. Dus Julia ( kleindochter van Nicolaas Jouwe) mag haar aandacht richten op Indonesia. Zo worden juridische problemen in Nederland afgeschoven en opgelost.
    Probeer aan een koloniaal die kennis heeft van Recht uit te leggen wat het verschil is tussen Rechtmatigheid en Rechtvaardigheid. Moeilijk hoor en ik spreek uit ervaring.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Tja … zo is aan sommige niet kolonialen ook moeilijk uit te leggen het verschil tussen bescheidenheid en zelfingenomenheid en tussen wellevendheid en lomp gedrag. Ik schrijf uit ervaring.

    • Jan A. Somers zegt:

      “een koloniaal die kennis heeft van Recht” Ik vind het zo zielig voor u dat u zo bars werd toegesproken. Maar u kunt als antikoloniaal onze Delftse Julia misschien voorstellen met de vlag in de hand, op de stoep van haar huis in Jayapura Merdeka te roepen. Zoiets schijnt wel eens te hebben gewerkt. En een briefje schrijven aan de Veiligheidsraad om UNTEA weer op te richten. Ik denk dat u van die barse meneer de handen op elkaar krijgt! Overigens heeft Julia niets met de toenmalige grondwet te maken, was nog niet eens geboren.

    • Jan A. Somers zegt:

      ff vergeten: Misschien kunt u aan Julia pen en papier meegeven om in Jakarta ook nog een handtekening onder het Atlantic Charter te laten zetten. Lijkt mij handig bij de verdere onderhandelingen, en de handen van een collega op elkaar..

  13. Bung Tolol zegt:

    Ha ha ha we beginnen al te hakken ! ,daar vallen de takken !😁😁😁

  14. Peter van den Broek zegt:

    Heer Bung Tolol: Indo’s hebben door hun opvoeding en omgeving wel wat meegekregen van bescheidenheid en wellevendheid.

    Als iemand mij als volbloedindo, van vaderszijde meer dan 6 generaties Indo en van moederszijde een inlandse grootmoeder, de les probeert te lezen hoe ik mij dien te gedragen, dan mag ik mij toch in goede gemoede afvragen of degene zich tot de juiste persoon richt? Ik woon in Italie, dan ga ik toch ook niet vragen of de Paus katholiek is?

    Laat degene zijn woorden richten aan schijn of halve Indo’s. Uit ervaring weet ik dat deze vaak niet weten hoe zij zich als Indo dienen te gedragen. Als bij ons in de familie wordt gezegd “gedraag je” dan weten iedereen wel wat daarmee wordt bedoeld en gedraagt zich ernaar. Is geen discussie mogelijk.

    Van dhr de laCroix kan ik bovengenoemde woorden wel hebben, ik weet wie het zegt. Ik denk dan gelijk aan de woorden van L.M.H. van Zele “Doe maar gewoon, dan doe je al indisch genoeg”. Of moet ik uitleggen wie dat heeft gezegd?

  15. Pierre de la Croix zegt:

    “Van dhr de laCroix kan ik bovengenoemde woorden wel hebben, ik weet wie het zegt”.

    Tja …goed gezien meneer Van den Broek. Mijn rol in het leven is altijd die van badoet geweest, van hofnar die alles mocht zeggen zonder bevreesd te zijn dat zijn kop er af vloog. Af en toe wel weggemodereerd of beticht van gehakketak, maar niet iedereen begrijpt de functie van hofnar.

  16. Peter van den Broek zegt:

    Maar weer even terug naar het topic Nieuw-Guinea.

    Julia zegt zelf dat haar opa Nicolaas Jouwe vice-vooritter was van de Nieuw-Guinea Raad. Maar wie was dan de voorzitter?
    Ja, het kan niet anders, l’histoire se repète, drs. Frits Sollewijn Gelpke, een bestuursambtenaar van Nieuw-Guinea en natuurlijk opgeleid in Nederland was de voorzitter van deze Raad. Dan is het voor kolonialen zoals ik niet moeilijk om een voorstelling te maken van hoe het in Nieuw-Guinea was. Die Nieuw-Guinea RAAD was natuurlijk een soort Volksraad. Toch een beetje raar dat een bestuursambtenaar, toch een uitvoerder, aangewezen wordt als voorzitter van een (mede) wetgevend orgaan. Die hele staatsinrichting kan ik me nu wel dromen. Die is volledig geënt op die van Nederlands-Indie? Voor Nederland was het eenvoudig, het woordje Nederlands-Indie vervangen door Nieuw-Guinea en klaar is de Staatsinrichting met een Gouveneur-Generaal, nou ja Gouverneurtje aan het hoofd als opperbestuurder, een Hoge Vertegenwoordiger van de Kroon was eiegenlijk beter.
    Hoe was de indeling van de bevolking? Europeanen, inlanders en andere Oosterlingen.? waren er ook inlanders gelijkgesteld? Toch even aan Julia vragen, die is toch naar haar roots op zoek gegaan?

    • Jan A. Somers zegt:

      “Die Nieuw-Guinea RAAD was natuurlijk een soort Volksraad.” Niks een soort Volksraad.
      “een beetje raar dat een bestuursambtenaar, toch een uitvoerder, aangewezen wordt als voorzitter van een (mede) wetgevend orgaan..” Het was nog geen wetgevend orgaan, meer een groep regionale representanten (vooraanstaande personen heette dat toen), zoals uit de ‘Malino’-tijd. Mensen die geen benul hadden van staatkundige veranderingen. Die werden in die tijd door NICA-mensen geleid.
      En als voorzitter wordt daar meestal een ambtenaar gebruikt (net als in Nederland), die weet de weg in de ambtenarij en de nodige lijntjes. Ik was in Nederland vrijwilliger in twee provinciale commissies ruimtelijke ordening (streekcommissies). Maar in dit geval was ik voorzitter, met een aan mij toegevoegde beleidsambtenaar. Handig hoor, iemand die de weg weet. Maar in een commissie voor een bestemmingsplan in Delft was de voorzitter een ambtenaar. Maakte niets uit, je was één club. In die tijd was ook de vader van Julia actief, toen nog als gemeenteambtenaar.

      • Peter van den Broek zegt:

        meer een groep regionale representanten (vooraanstaande personen heette dat toen), zoals uit de ‘Malino’-tijd. Mensen die geen benul hadden van staatkundige veranderingen. Die werden in die tijd door NICA-mensen geleid

        Maar kort geleden werd er verkondigd (halleluja) dat Nederland louter een facilitaire functie vervulde bij de Malino-conferentie. De inzichten veranderen wel snel.

        • Jan A. Somers zegt:

          “dat Nederland louter een facilitaire functie vervulde ” Voor die ontwikkeling is daar weer de tijdlijn voor nodig: Krachtens de Civil Affairs Agreement volgden NICA-ambtenaren de Amerikaanse (en later de Australische) troepen in hun opmars. Natuurlijk niet voor de lol. Gewoon voor bestuurszaken. Maar van zo’n handje vol ambtenaren in zo’n enorm gebied kan je natuurlijk niet veel verwachten. Was ook niet nodig. Overal waar ze kwamen waren de Inlandse besturen en nationalisten volop bezig met het herstel van de bestuurlijke constellatie en activiteiten. Met merdeka in de nabije toekomst. Ontwikkelingen in staatkundige en staatsrechtelijke zin! Daar werd hulp bij gegeven: Merdeka betekende voor Nederland een grondwetswijziging, een zware procedure. Daar kan je bijvoorbeeld over instrueren. maar er was nog een belangrijkere zaak, de al vóór de oorlog afgesproken koninkrijksconferentie. In die besluitvorming was al besloten ‘Opperbestuur voornemens na bevrijding Nederland aanstonds conferentie bijeen roepen vooraanstaande personen uit diverse deelen rijk’ en In augustus 1941 deelde de Indische regering mee in overleg met het Opperbestuur ‘eerlang’ tot aanwijzing te geraken van degenen die uit Indië aan de rijksconferentie zouden deelnemen.’ maar de oorlog met Japan kwam tussen beide. NICA en de besturen/nationalisten kwamen tot de conclusie dat er duidelijkheid moest komen in gebiedsdelen waarin die conferentiedeelnemers konden worden aangewezen. Hierin kon NICA van dienst zijn met transport/ verbindingsfaciliteiten in dat enorme gebied, om overleg mogelijk te maken. Nadat op 15 juli 1946 in Makassar deze gebieden door de Britse opperbevelhebber aan de Indische regering waren overgedragen, begon op 16 juli in Malino een conferentie met representanten uit die streken over verdere staatkundige ontwikkelingen. Voor het eerst ontmoetten mensen uit ver uiteen liggende gebieden elkaar om in een gevoel van vrijheid de toekomst van hun land te bespreken. De gesprekken gaven alle nuances weer tussen het republikeinse merdeka en een nauw en duurzaam rijksverband. Natuurlijk was er geen sprake van een volledige representatie van de bevolking, maar anderzijds was er ook geen sprake van een door de Indische regering geregisseerd evenement. Afgesproken werd dat voor een uitwerking van het staatkundig bestel voor de Malino-gebieden een regeringscommissariaat zou worden ingesteld, ondersteund door een aantal conferentiegangers als buitengewoon lid.

        • Jan A. Somers zegt:

          ff vergeten. U zult begrijpen dat het bijeenkomen van veel mensen uit zo’n groot gebied, met slechte verbindingen op één plaats, zo’n facilitaire hulp betekent. En op die plaats moet behalve vergadercapaciteit ook nog onderdak, eten en transport worden georganiseerd. Met NICA als een stelletje amateurs in dat soort zaken!

    • Mr. B. zegt:

      Ze is er geweest ja. Drie keer zelfs. Maar daar zag ze -buiten de prachtige natuur- dat de Javanen de betere jobs en de Papua’s de -excusez le mot- kl*tebaantjes hadden zoals stratenveger.

      Volgens die waarneming met bijbehorende interpretatie kan je natuurlijk wel het hele land verdoemen. Voor een functie bij politie of leger moet je jezelf inkopen (dat verklaart veel van de corruptie). Denk maar niet dat Chinezen even veel moeten betalen, hun ‘tarief’ ligt drie maal hoger. En de kans dat ze hogere officiersfuncties krijgen is quasi nihil. Waarom zijn er zoveel (top)advocaten bij de Batak?

      Dit is een land waarin nepotisme regeert. En contacten zijn onbetaalbaar, zie bijvoorbeeld de oude foto’s van de huidige ministerploeg, die al vrienden waren als studenten. En als je dit niet hebt, betaal je.

      Nu is het wel heel gemakkelijk achter de postjes een racistische drijfveer te vermoeden en een onderdrukking door één bevolkingsgroep terwijl het -zoals bijna altijd- om geld gaat. Veel geld.

      Vandaar mijn opmerking dat een rijk gebied als Papua nooit onafhankelijkheid zal krijgen.

  17. Bung Tolol zegt:

    @Vandaar mijn opmerking ,dat een rijk gebied als Papua nooit onafhankelijkheid zal krijgen “”Ja daar ben ik het wel een beetje mee eens maar je hoeft die onderdrukking door die Javanen toch niet te pikken als Papua volk zijnde ? Een rechtstreekse confrontatie met het Indonesische leger moet je natuurlijk altijd vermijden ,ga je nooit en te nimmer winnen maar het Indonesische bestuursapparaat ? en die migranten ? de achilleshiel ! Ageer daar tegen en natuurlijk niet openlijk ,die ambtenaren en migranten moeten zich niet veilig kunnen voelen ,net zoals die Duitsers achter de frontlinie zich ook niet veilig voelden in Oost Europa tijdens wereldoorlog 2 ,en die Nederlandse boeren ,die vol goede moed op het geroofde Russische land gingen landbouwen ? s,avonds kwamen die communisten achter de struiken vandaan en de een na de andere boer werd getjintjant Ook die buitenlandse ondernemingen moeten aangepakt worden maar er moet wel een eensgezind Papua verzet zijn ! Hier in Nederland verblijven circa +1500 Papua,s niet erg veel maar ze liggen totaal met elkaar overhoop !🤔 De groep Jouwe wilde wel onderhandelen met Indonesia en water bij de wijn doen ,terwijl de groep van Bernard Kassiepo er hard tegen aan wilde gaan ,en Jouwe voor landverrader uitmaakte .Die Nederlandse Papua,s kun je wel vergeten voor die strijd .Misschien moet de echte Papua leider nog geboren worden ,hoe meer je een volk onderdrukt hoe meer verzet je krijgt ! Wet van Bung Tolol 😁😁😁

    • Pierre de la Croix zegt:

      Tja … als ik me goed herinner was er in die woelige begin zestiger jaren, tijdens Soekarno’s Konprontasi politiek over Nieuw Guinea, een jonge Papoea die in Nederland studeerde, Frits Kirihio. Hij zag het wel zitten met het Indonesia van de Boeng en toog naar Jakarta om zijn hormat te betuigen.

      Wie weet wat er van Frits is geworden – een hele hoge pangkat gekregen in zijn stamland nadat Irian Barat was opgenomen in de schoot van de eenheidsstaat Indonesia of als spijtoptant naar NL terug gekeerd en weggekwijnd in de Bijlmer?

      • Anise zegt:

        Een (automatisch) vertaald artikel in BI:

        In 1960 ging Frits op vakantie naar zijn geboorteplaats. Door gesprekken met zijn medeopgeleide Papua-mannen begon het politieke bewustzijn van Frits vorm te krijgen. Frits nam op 10 augustus deel aan de vorming van de Nationale Partij (Parna) met Herman Wajoi (voorzitter) en Amos Indey (secretaris). Parna wilde de onafhankelijkheid van het Papoea-volk versnellen door het Papoea-nationalisme te promoten. Ten laatste zouden Parna’s ambities in 1970 verwezenlijkt moeten worden.

        Volgens de Papoea-historicus Bernarda Meteray was het Frits Kirihio die zijn idee overbracht aan Herman Wajoi en Indey om een ​​politieke partij te vormen. Frits Kirihio had onder de Nederlanders twijfels gehad of Papua een onafhankelijke staat zou kunnen worden. Frits opende in zijn werkzaamheden bij Parna mogelijkheden voor dialoog met de Indonesische overheid. Zoals vermeld in zijn brief van november 1960, geciteerd door Bernarda uit het Nederlandse nationale archief, zei Frits: “Wij willen vrede in NNG (Papoea) en inclusief Indonesië.”

        De Nederlandse journalist Dirk Vlasbom onthult in het boek Papoea Een Geschiedenis dat Frits Parna’s gezant was die naar Jakarta ging nadat president Soekarno op 19 december 1961 de Trikora-bevrijding van West-Irian had uitgeroepen. Frits slaagde erin Indonesië binnen te komen met de hulp van kolonel Donald I. Pandjaitan, de Indonesische militaire attaché in Bonn , Duitsland. Pandjaitan gaf Frits een Indonesisch paspoort. In Jakarta ontving generaal Abdul Haris Nasution Frits in zijn woonplaats, Jalan Teuku Umar. Van daaruit werd Frits naar het Bogor-paleis gebracht om president Soekarno te ontmoeten.

        “Frits, ik heb niets tegen de Papoea’s, jij bent onze broeders, maar de Nederlanders moeten weg. Als je onafhankelijkheid wilt, krijg je die van mij en niet van de Nederlanders ”, zei Soekarno tegen Frits. Het gesprek werd geciteerd door Rosihan Anwar uit het boek Vlasbom, zoals gerapporteerd in de Tabloid Suara Perempuan Papua, 16 oktober 2008.

        Soekarno’s verklaring leek Frits sympathie te wekken voor de goede wil van Indonesië. Op 2 januari 1962 introduceerde Bung Karno Frits tijdens een toespraak in Parepare, Makassar. In zijn toespraak sprak Frits zijn steun uit voor de Indonesische regering over West-Irian, die met gejuich van de mensen werd begroet.

        Het optreden van Frits Kirihio met Sukarno haalde groot nieuws in de Indonesische massamedia. Deze samenwerking hielp ook de Indonesische campagne om Nederland onder druk te zetten door de vorming van een internationale publieke opinie. Het dagblad Warta Bakti van 7 januari 1962 meldde: “Dit maakte de Nederlandse regering boos, aangezien Frits een student was aan de Universiteit van Leiden die werd gefinancierd door de Nederlandse ambtenaar in West Irian.”

        Volgens Frits was aansluiting bij de Indonesische overheid de enige oplossing om het Papua-probleem op te lossen. Deze overtuiging werd beïnvloed door de opvatting van Frits dat elke provincie in Indonesië de mogelijkheid had om zichzelf te regeren. Frits benadrukte zelfs dat de realisatie van het recht op zelfbeschikking onmogelijk zou zijn zonder de Indonesische regering.

        “Hij (Frits) dacht dat Papua zijn eigen status zou krijgen als het aan Indonesië zou worden overgedragen”, zegt Bernarda Meteray in zijn proefschrift in het Dual Nationalism of Papoans.

        Op 15 augustus 1962 won Indonesië het geschil over West-Irian via de overeenkomst van New York. Niet lang daarna keerde Frits terug naar Nederland en bleef een paar dagen om persoonlijke zaken te regelen. Na het beëindigen van zijn bedrijf keerde Frits terug naar Indonesië. Frits werd adviseur van minister van Buitenlandse Zaken Soebandrio bij het Secretariaat voor West-Irian Zaken.

        “Frits Kirihio worstelde toen om de wereld ervan te overtuigen dat West-Nieuw-Guinea deel uitmaakte van Indonesië, en hij werd benoemd tot lid van de Provisional People’s Consultative Assembly”, schreef Johannes Rudolf Gerzon Djopari in zijn proefschrift dat werd opgenomen als de Free Papua Indonesia Organization Rebellion.

        Het Nationaal Archief, dat op 19 augustus 1962 een portret van Frits hield, zorgde voor een antipathische toon. Frits Kirihio wordt omschreven als een controversiële Papua-student, die na zijn reis naar Jakarta voor veel opschudding zorgde. Frits werd bestempeld als verrader door zijn mede-Papoea-zonen die pro-Nederlands waren.

        Frits vervulde het mandaat als lid van de MPRS tot 1967. In presidentieel decreet nr. 222/1967 ondertekend door president Soeharto, werd Frits eervol ontslagen. Volgens Drooglever was Frits teleurgesteld over de manier waarop de Indonesische regering met Papua omging, met name wat betreft de vrijheid van meningsuiting, dus begon hij kritiek te leveren.

        Na zijn pensionering uit de Indonesische regering werd Frits een activist voor de Christian Bible Church (GKI) in Papoea. Frits bracht zijn tijd door met prediken en wijdde zich aan de vooruitgang van het Papoea-volk. In zijn nadagen woonde Frits tien jaar in Jakarta. Hij was een assistent van Freddy Numberi, een Papoea-zoon die minister van Maritieme Zaken en Visserij en vervolgens minister van Transport was in het tijdperk van president Susilo Bambang Yudhoyono.

        Frits Maurits Kirihio overleed op 12 augustus 2018 in Jayapura. Hij liet een naam achter als eerste Papoea met een bachelordiploma, een van de beste zonen die Papua heeft. En speelde ook een rol voor de Republiek Indonesië in de eenwording met Papoea, maar is helaas vergeten.

        • Anise zegt:

          Voor het originele artikel:

          https://historia.id/politik/articles/frits-kirihio-disekolahkan-belanda-lalu-memihak-indonesia-v22gB/page/1

          Ik zou toch niet graag zo de geschiedenisboeken ingaan. (Gelukkig bestaan die hier nauwelijks en zijn zeer beperkt.) Met de beste bedoelingen maar als meeloper of zelfs collaborateur gebrandmerkt worden.

        • A. Olive zegt:

          Dit verhaal over Frits is in tegenstelling met het verhaal van oom Ariks die ook een leider van het Papoease volk was en die mijn ouders vertelde dat hij voor een vrij Nieuw Guinea was en dat Nederland het enige land moest en kon zijn om Nieuw Guinea te helpen met zelfstandigheid. Oom Ariks had geen vertrouwen in Indonesia.
          Het Indonesische invasie leger heeft deze oude man dan ook gemarteld.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Anise, zeer bedankt voor deze uitvoerige beschrijving van de wederwaardigheden van Frits Kirihio. Geheel “on topic” zou ik zeggen.

          Quote – “Frits, ik heb niets tegen de Papoea’s, jij bent onze broeders, maar de Nederlanders moeten weg. Als je onafhankelijkheid wilt, krijg je die van mij en niet van de Nederlanders ”, zei Soekarno tegen Frits. Unquote

          Tja …. de Boeng zou een paar jaar later worden afgezet door Soeharto. Zou hij zijn belofte hebben gehouden, ware hij niet afgezet? Soeharto en zijn ambtsopvolgers dachten er in ieder geval anders over.

          Gegeven zijn idealistische instelling moet Frits Kirihio in ieder geval met lede ogen hebben aangezien wat er met zijn land gebeurde nadat het was terug gekeerd in het door die vermaledijde Nederlanders bijeen gesprokkelde koloniale rijk.

        • Jan A. Somers zegt:

          Ja, een geweldig verhaal!

        • Robert zegt:

          Ik ken Frits Kirihio van de tijd dat hij in Leiden studeerde. Ik las met hem de Bijbel in het Nederlands, Engels en Spaans. Een nette jongen die gefrusteerd raakte door al de politieke draaierijen rondom Nieuw Guinea, die leken op maraton seks in een gerenommeerd bordeel.

  18. Het autotochtone volk van Papua heeft misschien nog 10 jaar nodig om zich te ontwikkelen.Er is veel verandering gaande.

    • A. Olive zegt:

      Het autochtone volk van Papua bestaat grotendeels uit de Kust Papua en wat wij vroeger noemden de Berg Papua. Ik zag het verschil al toen ik daar nog woonde. Er is zelfs verschil in uiterlijk omdat de Kust Papoea veel langer in contact is geweest met andere rassen. Onze buurman, oom Ariks, sprak keurig Nederlands en werd zelfs uitgenodigd bij de koningin in Soestdijk. Ik geloof dat het meer dan 10 jaar zal duren voordat de Berg Papua zich heeft ontwikkeld zoals de Kust Papua.

      • Bung Tolol zegt:

        Ja u heeft daar ook nog gewoond ,die Kust Papua,s zijn dus een beetje geciviliseerd en die Berg Papua,s ,als die je uitnodigen voor eten ,moet je oppassen dat je niet zelf op de menu lijst staat !😁😁 Wat die veranderingen van Pak Wal betreft ,hij is ze zeker Nederlandse les aan het geven 🤣🤣

        • A. Olive zegt:

          Achter ons huis woonden twee Amerikaanse predikanten die het binnenland ingingen naar de Wisselmeren. Ze kregen advies voor politie begeleiding maar vonden dat niet nodig.
          Onderweg werden ze aangevallen en vermoord. De Kust Papoea’s die hun bagage droegen kwamen met het verhaal dat ze door Berg Papoe’s (Arfakkers) werden aangevallen.
          Bleek al gauw dat ze vermoord waren door hun eigen dragers omdat die de horloges van deze predikanten aan hun pols droegen.
          De zendelingen hadden de geweren van hun dragers afgepakt en dat werd dodelijk voor hun.
          Het was een kwestie van onweetendheid van hun adat.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Was het niet zo dat nog in de Nederlandse tijd in de buurt van Merauke een rijke Rockefeller telg werd vermist, nooit terug gevonden en misschien wel opgegeten?

          No offense meant overigens. Niet de bedoeling om het Papoeavolk in diskrediet te brengen. Andere tijden. Ooit werd bij Dokkum ook ene Bonifatius, vroom priester die het evangelie bij de Friezen wilde brengen, wreed gedood.

    • Anise zegt:

      Ik weet niet hoeveel talen er zijn maar als dat in de buurt komt van de meer dan 800 van Papua Nieuw Guinea, zijn ze gezegend natuurlijk.

      Dat is trouwens een land dat goed als voorbeeld kan dienen hoe het níet moet. Alhoewel een samensmelting wel logisch zou zijn. (Die arbitraire verticale lijn als grens is enigzins absurd, maar ja dat is het onderscheid tussen Indonesië en Maleisie ook.) Niet alleen economisch doen die het niet zo best trouwens. Als vrouw zal ik er nooit naartoe gaan, ik heb niet zo veel zin verkracht te worden.

    • Jan A. Somers zegt:

      “volk van Papua heeft misschien nog 10 jaar nodig om zich te ontwikkelen.” Toch niet lang? Nederland heeft er meer dan 200 jaar overgedaan. En dáárvoor was het ook maar een bij elkaar geraapt zooitje.

  19. Bung Tolol zegt:

    Tja je vermoord die predikanten en daarna ga je trots als een pauw met hun horloges rondlopen ! en maar ontkennen ,dat zijn geen Kust Papua,s maar Kut Papua,s met het verstand van een doperwt 😂 Trouwens is die zoon van Rockefeller ook niet de soepketel ingegaan ?😎 Daar hadden die Papua,s toch wel veel losgeld van kunnen krijgen ,schat 20 miljoen dollar van Pa ,nee wat doen die Papua,s ? ze vreten die jongen op !🤦‍♂️ Dat is een heel en heel duur gerecht geweest ,een avondje 5 sterren restaurant bij Restaurant “” Het Koppensnellertje””🤣

  20. Bung Tolol zegt:

    Nou Pak Pierre u heeft mooi antwoord gekregen op uw vraag over Frits Mauritz Kirihio ,uiteraard dankzij mvr Anise ,dus Frits is niet teruggekeerd naar Nederland en hij kwijnde ook niet weg in de Bijlmer hij stierf dus in 2018 ,heeft hij ook nog alle wanddaden van die Indonesische bewindhebbers meegemaakt ! Frits zal zich wel vele malen achter de oren hebben gekrabt “” Waarom heb ik mij toch zo in de maling laten nemen ?”” maar ja Bung Karno was een uiterst charmant mannetje ,hij wond je zo om zijn vingers !😁 Dan was Frits ook nog eens eens een assistent van Soebandrio ,die minister Soebandrio was een uiterst geslepen persoonlijkheid maar toch eigenlijk ook niet zo slim want Pak Harto flikkerde hem gewoon in de petoet .Als je Frits Mauritz Kirihio bij leven in 2018 zou hebben gevraagd “” Zou je het weer zo doen als in 1962 ,toen je toenadering zocht tot Indonesia ?”” Zal hij waarschijnlijk niet antwoordden maar je ziet hem denken “” Wat ben ik toch tolol geweest !””😢😢😢

    • Pierre de la Croix zegt:

      Heer Tolol: Zie mijn oprechte dank-je-welletje aan Anise, geschreven vóór dat ik deze posting van u las. Ik ben niet zo matineus als u. Bovendien begint mijn dag als halve mantelzorger niet meteen met I4E.

      Tja …. Frits zal niet de enige zijn geweest die zich, terugblikkend op zijn leven, heeft gerealiseerd dat hij in zijn Sturm und Drang periode “tolol” is geweest. Overzicht en inzicht komt met de jaren. Althans, bij de meesten ……

      Salam.

  21. Bung Tolol zegt:

    Matineus ? Matineus moest ik even goochelen ( Googlen) betekent dus geneigd om vroeg op te staan .weer wat geleerd zo op de laatste dag van het jaar ,tja de kroegen zijn dicht en ook de discotheken ,nachtclubs ,seks huizen ,bordelen en andere huizen van plezier !😁 Normaal woon ik in een zeer levendige buurt met veel vertier en kom ik s,ochtends vaak thuis door de brievenbus ,als u begrijpt wat ik bedoel 😜Tetapi Sekarang (of Semarang) lijkt het wel of ik in de Sahara woon of Almere ,alles toetoep ! Verder duimpje omhoog voor uw werk als halve mantelzorger 👍👍👍👍

    • Pierre de la Croix zegt:

      Ach ja heer Tolol … zo leer je nog eens wat van onze bloemrijke Nederlandse taal. Couperus, Du Perron en andere “Indische” klassiekers lustten daar wel boeboer van.

      Hoewel ….. bloemrijk Nederlands? “Matineus” is uit het Frans gejat, toen die taal in Nederland nog model stond voor beschaving en welstand. Markies de Canteclèr de Barneveldt bediende zich graag van het Frans om zijn dédain voor een parvenu (tegenwoordig in het nieuwe Nederlands “upstart” geheten) als Heer Bommel tot uitdrukking te brengen.

      Nu ja …. als alle plaatsen van divertissement zijn gesloten, dan kunt u toch omzien naar andere besognes die u satisfactie zullen bezorgen? Figuur zagen, oliebollen bakken, duiven melken, een politieke partij oprichten? Voor het laatste misschien aansluiting zoeken bij een inspirerend visionair als Henkie Krol. Never a dull moment (modern Nederlands) met hem. Zou die zich niet willen inzetten voor een Vrij Papoea? Hem is niets te dol, als hij maar in de publiciteit komt.

  22. Peter van den Broek zegt:

    Natuurlijk mag Boven-Digoel niet vergeten worden, dat lag toch op Nederlands Nieuw-Guinea?

    Ik heb nooit begrepen waarom vòòr de Nederlandse capitualtie in 1942 het Gouvernement zo veel moeite deed om die honderden geinterneerde inlandse oproerlingen in Boven-Digoel naar Australie in veiligheid te brengen. Die moeite en energie hadden ze toch veel beter kunnen gebruiken om haar Nederlandse staatsburgers in veiligheid te brengen^ Nu belandden die arme Nederlanders in een Japans interneringskamp. Is dit een geval van domme pech of een dom geval van pech?

    Toen Nieuw-Guinea in 1944 door de Amerikanen bevrijd werd, wilde het Gouvernement diezelfde inlandse oproerlingen weer terugbrengen naar Boven-Digoel met dank aan President Roosevelt, die toch het Atlantisch Handvest had ondertekend. Ook de gastvrije Australiers vonden dat geen goed idee.

    Is dit verhaal bij Lydia, de kleindochter van Nicolaas Jouwe, bekend? Het is toch ook haar gedeelde geschiedenis!!!!

    • Bung Tolol zegt:

      Ja ik ken bovenstaand verhaal ,Boven-Digoel was nooit bezet geweest door Japan ( Wat hadden zij er ook te zoeken ?) Bovendien die Inlandse oproerkraaiers waren geen Papua,s maar voornamelijk Javanen ,dus Julia en geen Lydia zal het een rotzorg wezen ,die Javaanse oproerlingen ! Wat betreft die evacuatie naar Australie ,dat had dat Gouvernement inderdaad heel en heel fout gedaan 🤔Ze hadden veel en veel eerder Nederlandse Staatsburgers in veiligheid moeten brengen .Dat domme Gouvernement dacht die Japanners wel de baas te kunnen 1) Die Jappen kijken scheel ,dus ze zijn visueel gehandicapt 2) Die Jappen hebben kromme pootjes ,gewoon lopen kunnen ze niet ! enfin nog een paar vooroordelen ,die werkelijk nergens op sloegen 🤣Meteen na het tot zinken brengen van de Britse slagschepen “”Prins of Wales en Repulse in februari 1942 ,had dat Gouvernement moeten beginnen met evacuatie naar Australie van Nederlandse Staatburgers ,ja ook Indo,s ! Vooral Indo,s ! ( Maar ja ik ben bevooroordeeld 😊 )

      • Bung Tolol zegt:

        Foutje die beide Britse slagschepen ”Prins of Wales ” en de Repulse werden al op 10 december 1941 tot zinken gebracht door die “” Visueel “” gehandicapte Jappen ,toen moest dat Indische Gouvernement al zijn begonnen met evacuatie . en niet pas na 5 maart 1942 ,terlambat ya tog !

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nu ja … misschien hadden die “Jappen” brillen van Hans Andres. Tweede bril gratis. Wist het Nederlands-Indische gouvernement veel.

      • Peter van den Broek zegt:

        Met inlandse oproerkraaiers bedoel ik inlanders (U weet wel de verdeling, Europeanen, inlanders en andere Oosterlingen) die ook oproerkraaiers waren. Trouwens het waren niet alleen Javanen, maar ook Sumatranen, die als oproerkraaiers werden opgesloten.

        Mijn vraag aan Julia is of er vòòr de oorlog ook oproerkraaiers uit Nieuw-Guinea in Boven-Digoel waren opgesloten of werden die naar de andere kant van Nederlands-Indie gestuurd bvb Sabang op Sumatra, U weet wel van Sabang tot Merauke maar nu de andere kant op van Merauke not Sabang!!! Lekker heel ver weg.
        Een andere vraag is of de Japanners in de bezettingstijd ook de Papoea’s opgehitst hebben tegen de Nederlanders en hun symphatisanten of zit ik in het verkeerde stenen tijdperk?
        Nieuw-Guinea werd al in 1944 bevrijd, wat vonden de Papoea’s van de Proklamasi in 1945, dat ging toch ook over hen? Waren er infiltranten uit Java op NNG geland om de Revolusi te verbreiden en richtten ze hun woede op de Nederlanders en hun sympathisanten, was er een soort Bersiap op Nieuw-Guinea?
        Heeft NNG ooit bezoek gehad van kpt Westerling of heeft hij het koppensnellen ergens anders geleerd?

        Dat zijn toch vragen, die om een antwoord schreeuwen. Ik wil toch niet de indruk krijgen dat die hele onafhankelijkheid van NG een Nederlands opzetje was naar analogie van de naoorlogse Nederlandse propaganda dat de Republik Indonesia een Japans opzetje was.
        ik ben benieuwd naar de antwoorden van Julia. Zij is DE experte

        • Jan A. Somers zegt:

          “wat vonden de Papoea’s van de Proklamasi in 1945,” gewoon doorgaan met NICA waar ze al in 1944 (In Merauke al in 1942) kennis mee hadden gemaakt.. > Malino! Niet zo moeilijk doen!

        • Pierre de la Croix zegt:

          “….. wat vonden de Papoea’s van de Proklamasi in 1945? …..”

          Tja … wat een vraag. De vragen die daarvoor gesteld zouden moeten worden:

          1. Hoeveel Papoea’s woonden er in NNG ten tijde van “Hari Proklamasi” in 1945?

          2. Hoeveel daarvan wisten dat zij deel uitmaakten van een groter Papoeavolk in een gebied dat werd aangeduid als NNG?
          (Ook Sarina op Java wist niet dat er buiten haar desa nog verdere wereld bestond en haar Kromo die in het gras lag te pitten maakte haar niet wijzer).

          3. Hoeveel daarvan (van 2) hadden enig staatkundig besef en wisten dat op Java een paar Javaans/Sumatraanse nationalisten de onafhankelijkheid voor allen in de kolonie had uitgeroepen, dus ook – ongevraagd – voor hen?

          Ik ben bang dat in die tijd alleen een handje vol Kust Papoea’s en een paar bekeerlingen aan de Wisselmeren hadden gehoord van de Proklamasi door de Boengs Hatta en Karno in het verre Java en als ze er al wat van vonden, ze niet per se stonden te juichen bij het vernemen van het grote nieuws.

        • Jan A. Somers. zegt:

          Moet u niet aan mij vragen, maar lezen in de archieven van NICA. Die lui waren daarvoor.

        • Jan A. Somers zegt:

          Hoeveel Indische Nederlanders hebben enig staatkundig besef? En komen ook niet buiten hun eigen bubbel? Discussiëren over de laatste recepten voor Rendang? Mijn vader heeft lang genoeg in dat gebied rondgezworven om dit soort vragen met een lach af te doen. Ja, bij een bezoek van de GG kregen de meiskes een rieten rokje, en bh. En werden de peniskokers uit de kast gehaald en opgepoets t. En de onderwijzers defileerden met hun klassen. In Nederland dragen de meisjes dan een oranje jurk, en de jongens een oranje pet en toeter. En de Haagse ambtenaren kregen een vrije middag om langs de kant te gaan juichen. Elk volk heeft zo zijn eigenaardigheden.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Nieuw-Guinea werd al in 1944 bevrijd,” Het Zuiden is nooit door de Japanners bezet geweest.

      • Jan A. Somers zegt:

        “had dat Gouvernement moeten beginnen met evacuatie naar Australie van Nederlandse Staatburgers ” Een paar honderdduizend mensen! Zal Australië niet gelukkig mee zijn. Bovendien zitten daar van die lichtgetinte lui bij!!!!! Helemaal erg! En al die gelijkgestelde Indonesiërs! Nog erger!

        • Mr. B. zegt:

          Ja, die dumping grounds voor criminele Britten hebben nogal een hekel aan reffo’s. En Aziaten. Iedereen met een kleurtje eigenlijk. Nu nog, als het geen chink is, moet het wel een gook, blarab of chocco zijn.

  23. Robert zegt:

    Menselijk vlees werd ook gegeten in de Tweede Wereldoorlog door de zg. beschaafde en cultureel hoogstaande soldaten van de strijdende partijen die elkaar geciviliseerd afmaakten op een zo grote schaal, die iedere mens-etende Papua met open mond laat staan kijken.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Honger maakt ook rauwe bonen zoet.

      Waren er niet overlevenden van een vliegramp hoog in de Andes die begonnen te knagen aan het bevroren vlees van hun mede passagiers die het niet hadden gehaald?

    • Mr. B. zegt:

      Ja, maar blijkbaar zit die walging er zó ingebakken dat ze moesten overgeven als ze er aan dachten.

      Ik las ooit iets over de initiatie van koppensnellen en kannibalisme wat ook blijkbaar een forse drempel was, zelfs in die culturen, de jonkies moesten een grote (psychische) hindernis nemen.

      Je vraagt je toch echt af hoe in het pre-internet tijdperk al die miljoenen mensen geïnformeerd waren en of ze ook maar iets wisten over wat er boven hun hoofden werd beslist. De vraag stellen is ze beantwoorden.

      • Robert zegt:

        Dat is inderdaad een good point Mr.B: de informatie en misinformatie van al die miljoenen mensen,die niet wisten over wat er boven hun hoofden werd beslist. Miljoenen mensen werden, en worden de dood ingejaagd door politici (Hitler, Stalin, etc,etc.etc) voor waanzinnige ideeen en wereld- beschouwingen die leidden tot destructie,honger,moord , doodslag,genocide en volksverhuizingen op grote schaal. Om die redenen dient, in mijn bescheiden opinie, a reasonable person weinig vertrouwen te hebben in welke politicus dan ook.

        • Bung Tolol zegt:

          1000% mee eens !👍👍👍 Ik vertrouw niet eens mijzelf laat staan een politicus !😎😎😎

      • Jan A. Somers zegt:

        “of ze ook maar iets wisten over wat er boven hun hoofden werd beslist.” Weet u wat er op dit ogenblik door Trump (in zijn laatste dagen) over Iran wordt beslist? Nog afgezien van de laatstee haastige executies.

  24. Robert zegt:

    Inderdaad gaat de misinformation en disinformatie van politici steeds door, vele mensen worden nog steeds de dood ingejaagd door politici en hun fabrications and falsehoods.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.