Een gesprek met San Fu Maltha

San Fu Maltha is producent van films en televisieseries. Hij begon zijn carrière in de marketing- en distributiebranche van de filmwereld. Ervaring deed hij op bij o.a. Warner Bros en Columbia. In 1995 richtte hij zijn eigen productiebedrijf op, FuWorks, en vier jaar later het distributiebedrijf A-Film, waarvan hij zijn aandelen in 2006 weer verkocht. Als producent heeft Maltha talloze grote films op zijn naam staan, waaronder Tirza, Oorlogswinter, Zwartboek en Süskind. Sinds kort is hij hoofdredacteur van Pindah, een glossy over het Nederlands-Indisch erfgoed, dat nu een tweede nummer heeft. Pieter van der Wielen spreekt met San Fu Maltha.

Beluister  dit radio-interview van de  VPRO

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

35 reacties op Een gesprek met San Fu Maltha

  1. Anoniem zegt:

    Niet onaardig bedoeld hoor, maar waarom presenteert deze San Fu Maltha zich als lid van de Indische gemeenschap? Meneer Maltha heeft een Chinees-Indonesische moeder en een Hollandse vader en is dus onbekend met onze gemengde en unieke cultuur. Het is wel opvallend dat opeens iedereen er bij wil horen… En dat allemaal onder het mom van: “de gemeenschap is heel divers”. Ja, zo ken ik er nog wel een paar

  2. Bung Tolol zegt:

    Ja inderdaad beste anoniem ,er zitten veel bedriegers onder die z.g Indo,s ,goed dat u daar een vinger op legt ! Neem mijzelf nou ,mijn vader is een eskimo uit Groenland en mijn moeder een Hottentot uit Hottentotten land ,maar de Eskimo gemeenschap is klein heel klein zegge en schrijve nog 1 eskimo ,die werkt bij de Iglo afd diepvries ,nog erger is het gesteld met de Hottentotten gemeenschap ,die ene overgeblevene is met de Noorderzon vertrokken nadat hij eerst de Rabobank voor 100 miljoen had pootje gelicht ,wie durft nog te zeggen dat Hottentotten tolol zijn ? Aangezien ik het meest lijkt op een kruising van een Papua en een Balinees ,geef ik mij maar uit voor een Indo ,ja want die gemeenschap is heel divers ,en je kunt ze van alles wijsmaken ,sommigen zitten nog te wachten op hun salaris van 75 jaar geleden en ze hebben inderdaad een unieke cultuur ,makan makan makan makan etc etc Hun volkslied is natuurlijk “” Geef mij maar Nasi Goreng “”

  3. Boeroeng zegt:

    Zover ik weet zijn Indische mensen ontstaan door meestal een Indonesische voormoeder en een Europese voorvader. Dat zijn de indo’s eerste generatie, kun je zeggen.
    Dwz, de eerste generatie die geen indo-europese ouder hadden.
    Die Indonesische voormoeder kan ook een Chinees-Indonesische voormoeder zijn.

    • R Geenen zegt:

      @@Zover ik weet zijn Indische mensen ontstaan door meestal een Indonesische voormoeder en een Europese voorvader. @@
      Dat hoeft bepaald niet. Immers o.a. de Portugezen waren daar al een 100 jaren voor de Nederlanders op de eilanden. Geenen Augustus Josephus Carolus second marriage with Helena Francina Wilhelmina Maitimo. Deze vrouw, mijn oma en de moeder van mijn vader Eddie Geenen, is een afstammeling van Maitimo en Botellho, 2 Portugese namen. Lodewijk Maitimo, born on 1848 in Priaman, was the son of Bernardus Maitimo and Mery Botellho. M.a.w. de Geenen familie stammen niet direct van een Indonesische ,maar uit een mix van Indonesisch en Portugees. Daarbij was mijn oma toen al een derde of 4de generatie.

      • Bert Krontjong zegt:

        Portugezen zijn toch ook Europeanen ,de beste naam voor gemengdbloedigen is volgens mij de term Eurazian ,dat kan dus van alles en nog wat zijn maar het hoofdthema is Europees en Aziatisch bloed b.v Ben Kingsley die de rol van Mahatma Gandhi speelde ,vader was uit India ( Ben nam een Europese naam aan ) en schaakgrootmeester Anish Giri ,vader uit Nepal en moeder uit Rusland ,die Hollanders kwamen +1598 in Indie aan ,als die Portugesen er toen al 100 jaar waren ,dikke kans dat er gemengdbloedigen waren in die tijd ,Eurazians dus .de term Indisch bestond toen niet net zo min bestond het woord Indonesisch .Ik geloof zelf dat het meest gebruikte woord toen was : Mestiezen ,het overgrootte deel van de bevolking van Zuid en Midden Amerika bestaat nu uit Mestiezen .

        • R Geenen zegt:

          @Portugezen zijn toch ook Europeanen @
          Dat klopt Bert. Dus de Geenen zijn nazaten van EuroAziaten. En in SoCal spreken we van Eurasians. Trouwens, als je terug gaat in de geschiedenis kom je de gekste combinaties tegen.
          Dus simpel ik ben een Indische jongen, of gewoon een Indo. Een Indo met meer Frans en Portugees bloed dan Nederlands. Zegt ook genoeg, want ik moet niets hebben van een koud en nat klimaat. (ha,ha)

        • PLemon zegt:

          @ de beste naam voor gemengdbloedigen is volgens mij de term Eurazian

          # En vooral ” Indisch”/indische Nederlander als er van jezelf of voorouders roots
          liggen in de voormalige kolonie.(tot de overdracht !!!)

          *** Citaat: ” Als “afspraak” om helderheid over begrippen over en rond de groep te hebben, spreken we in het heden over Indische Nederlanders. Daaronder valt iedereen die een voorgeschiedenis heeft in voormalig Nederlands-Indië. De stamvader van een Indische Nederlander kan op enig moment in 350 jaar koloniale periode zijn geboren. Indische Nederlanders wonen voornamelijk in Nederland, maar ook degenen die in andere landen wonen vallen onder het begrip. Totoks geboren en getogen in de koloniale periode of die er lang hebben gewoond (blijvers) komend uit Nederland, kunnen persoonlijk de beleving hebben Indische Nederlander te zijn. Ze zijn geen Indo-Europeaan of Indo

          http://www.indischhistorisch.nl/tweede/sociale-geschiedenis/sociale-geschiedenis-wie-zijn-ze-indische-nederlanders-indo-europeanen-indos-en-blauwen/

        • Robert zegt:

          Wij zijn allemaal mestiezen van het menselijke ras: Humanity.

    • Robert zegt:

      The Indos are Eurasians with many cultural facets, habits and customs. A rich treasure of the human race.

  4. Toby zegt:

    Wat raar doet Anoniem. Een Indo komt voort uit een “inlander” en een Europeaan, dus is deze meneer gewoon een Indo hoor!

    • Anoniem zegt:

      Wij zijn allemaal inlanders, want wij wonen in een land. Als je niet een inlander bent dan ben je een uitlander(misschien een zeeman)

      • R Geenen zegt:

        Ja, als zeeman heb je niets met inlander of uitlander te maken. Ik begin mij af te vragen wat ik toen was, 10 jaren als werktuigkundige. Ik had in ieder geval een functie. In Adelaide, Australia, mocht ik uiteindelijk ook de wal op en gaan stappen, nadat ik een visa kreeg met een stempel in mijn monsterboekje met de geschreven woorden “Origin white”. Ja, want verschil moet er zijn.

  5. Boeroeng zegt:

    zie de videoclip

  6. Peter van den Broek zegt:

    San Fu Maltha is in 1958 in Rotterdam geboren uit een Chinees-Indonesische moeder en Nederlandse vader. Zijn moeder maakte geen deel uit of is onbekend met de Indo-Europese cultuur zoals die was in het voormalig Nederlands-Indie.

    Want zeg nou zelf, wat weet hij af van pendaftaran, Buitenkamper of repatriëring?
    Zegt DMZ, pensions of meubel- en kledingsvoorschotten hem wat? Zitten bij hem in de familie ooms en tantes die dat ook meemaakten.

    Zo nee, dan is hij niet Indisch/Indo van welke generatie dan ook.

  7. Bert Krontjong zegt:

    Stel je hebt een persoon ,Hollandse vader /Indonesische moeder ,die persoon is dus een volbloed Indo zoals van den Broek zo,n persoon noemt ,nou is die persoon geboren in Nederland in 1929 maar nog nooit in Indie geweest ,hij weet geen klap van de pendafteran ,buitenkampers en repatriering ,laat staan DMZ ,pension of meubel en kledingvoorschotten en hij heeft helaas ook geen ooms en tantes ,die dit allemaal hebben meegemaakt ,het enige wat die persoon wel misschien heeft ,zijn moeder was als Indonesische wel bekend met de Indo-Europese cultuur maar maakte er geen deel van uit ( Dit soort mensen zijn er heel veel in Nederland ) Volgens van den Broek is /zijn ze niet Indisch /Indo van welke generatie dan ook .Ik zou zeggen wat inborst betreft heeft van den Broek gelijk ,deze mensen zijn puur Nederlands geworden maar qua uiterlijk zijn het wel degelijk Indo,s

    • R Geenen zegt:

      @deze mensen zijn puur Nederlands geworden maar qua uiterlijk zijn het wel degelijk Indo,s@
      Ook dat hoeft niet. Ik heb een vriend gehad, Rudy van der Geld, die blond en blauwe ogen had. Maar wel een Javaanse moeder heeft gehad. Ben van Wijk is ook zo iemand. Hij was zo blank, dat hij noodgedwongen eind jaren 50 als verstekeling naar Ned. moest vertrekken. Indonesiers maakten hem zijn leven op school zuur. Zijn zussen hadden wel kenbare Indische trekken. Hij is met een Indisch meisje, Medy de Water. Hebben 3 daughters die makkelijk voor puur blanda kunnen rondgaan. Je heb Indo’s in allerlei schakeringen en kleuren. Wat je van binnen bent is belangrijk.

  8. Anoniem zegt:

    Men moet zich wel in hele vreemde bochten wringen wil men deze San Fu Maltha als ‘Indisch’ kwalificeren. Bij mijn weten is ‘Indisch’ nog steeds synoniem voor een gemengde persoon, meer in het bijzonder een Indo-Europeaan, met een familiegeschiedenis in het voormalig Nederlands-Indië. Daarbij moet het Europese ook nog via de mannelijke lijn zijn gegaan. Alhoewel de heer Maltha het product is van een gemengd huwelijk, meer specifiek uit een huwelijk tussen een Hollandse man uit Nederland en een (niet-gemengde) Chinese vrouw uit Indië, is hij geen product uit een gemengde familie. Hij mist daardoor niet alleen de ‘nature’ kant van het ‘Indisch-zijn’, maar ook de ‘nurture’ kant omdat het geenszins aannemelijk is dat hij bekend is met de Indische mengcultuur. Strikt genomen is meneer Malltha dus gewoon half-Chinees, met de aantekening dat zijn Chinese familie uit Nederlands-Indië komt. Dat de heer Maltha niet-bekend is met de Indische mengcultuur laat hij overigens ook zelf in het interview meermaals blijken als hij spreekt over een ‘Nederlandse’-opvoeding versus een ‘Indische’-opvoeding. Met het laatste doelt hij evident op een inheemse/Aziatische/Chinese opvoeding. Alleen daaruit kan je al opmaken dat de heer Maltha geen idee heeft van wat Indisch precies is, zoals ook Peter van den Broek hierboven terecht opmerkt. Dit blijkt ook uit het blad dag de het Maltha heeft geproduceerd, wat overigens een sympathiek initiatief is, maar dat terzijde. Ook in het blad wordt Indisch gepresenteerd als zou iedereen die ook maar een band heeft met voormalig Nederlands-Indië, van Indische Nederlanders tot Molukkers tot Papua’s, Indisch zijn. Allemaal prima, maar die invulling van ‘Indisch’ is niet gebruikelijk en doet ook geen recht aan de werkelijkheid. Op zich wel ironisch dat men er tegenwoordig allemaal bij wilt horen, zeker voor wie de geschiedenis kent. Maar wees daar dan wel gewoon eerlijk over.

    • Boeroeng zegt:

      San Fu Maltha is een indo-europeaan.
      In hoeverre hij betrokken is bij het Indische, is van huis uit anders dan indischen van de tweede generatie. Maar betrokken is hij zeker door zijn Indische echtgenote en hij was in 2013 aanwezig bij de stille tochtvoor de Indische kwestie.
      Hij procedeerde tegen SVB voor erkenning van zijn schoonmoeder als oorlogsslachtoffer en hij steunt I.P. 2.0
      Zijn job is films maken en niet allereerst hoofdredacteur van de Pindah zijn… en hij is daarvoor gekozen door managers van Indische komaf. Kennelijk erkenden zij zijn Indische betrokkenheid en feeling met het Indische.

      Omschrijft hij zichzelf als Indisch? Dat niet, zie onderstaande tekst

      Hoe omschrijf je je eigen culturele identiteit?
      Divers. Ik blijk uit een recente DNA-test DNA gemeen te hebben met mensen uit China, Indonesië, zelfs Eskimo’s en Indianen. Daarnaast een combinatie van allerlei Noord-West-Europese landen, zoals Duitsland, Nederland, België, Engeland en Frankrijk en ook wat Ashkenazi(*). Het is niet zo dat ik me of het een of het ander voel. Ik ben het vaak tegelijkertijd, slechts soms voel ik me iets meer het een dan het ander. Door in Nederland opgegroeid te zijn, ben je eigenlijk ongemerkt toch wel Nederlands. En dat merk je vooral als je in het buitenland bent. Ik voel me in Nederland nooit een Nederlander, ik voel me eigenlijk alleen een Nederlander als ik in het buitenland ben. Omdat mijn achtergrond zo divers is, ben je eigenlijk nergens helemaal thuis of juist overal en dat maakt je in ieder geval wel kosmopolitisch van aard.

      https://www.meerdanbabipangang.nl/even-voorstellen-san-fu-maltha-filmproducent/

    • Boeroeng zegt:

      San Fu Maltha is wel een product van een gemengde familie… Zo noem je het gezin van zijn ouders. En de wortels daarvan liggen in het koloniale Indië.
      Het is niet duidelijk in hoeverre de ouders Thung Nederlands georiënteerd was , of andere familieleden. Waar is moeder Maltha-Thung (1926) naar school gegaan? In hoeverre had ze indo-europese vriendinnen met wie ze meegroeide in het Indische.

      Indisch is een culturele identiteit… Iemand zonder Europese voorouders kon opgegroeid zijn in toenmalige Indo-europese , dan wel Indisch-Nederlandse kringen.
      En daar net zo Indisch worden als een ieder ander.

      • PLemon zegt:

        @ Indisch is een culturele identiteit…(bovenop de gemengde afkomst)

        # Indo-europees of afgekort indo daarentegen een genetische soortnaam, een passepartout rond een mengeling van Europese én Aziatische (voor)ouders.

        *** Zie: Totoks geboren en getogen in de koloniale periode of die er lang hebben gewoond (blijvers) komend uit Nederland, kunnen persoonlijk de beleving hebben Indische Nederlander te zijn. Ze zijn geen Indo-Europeaan of Indo

        • R Geenen zegt:

          @Ze zijn geen Indo-Europeaan of Indo@
          En hoe noemt U een persoon die in voormalig Indie is geboren uit Duits, Oostenrijks en Indonesische bloed is voortgekomen? Heeft dus helemaal geen Ned. bloed. Nogmaals, doordat ik sinds 1981 in SoCal woon, voel ik zeer duidelijk dat ik meer een Euro-Aziaat ben dan specifiek Nederlander. Het enige Nederlands aan mij is de taal.

      • Anoniem zegt:

        @Boeroeng: “Maar betrokken is hij zeker door zijn Indische echtgenote en hij was in 2013 aanwezig bij de stille tochtvoor de Indische kwestie.
        Hij procedeerde tegen SVB voor erkenning van zijn schoonmoeder als oorlogsslachtoffer en hij steunt I.P. 2.0
        Zijn job is films maken en niet allereerst hoofdredacteur van de Pindah zijn… en hij is daarvoor gekozen door managers van Indische komaf. Kennelijk erkenden zij zijn Indische betrokkenheid en feeling met het Indische.”

        Iemand betrokkenheid bij het ‘Indische’ maakt diegene niet Indisch. Neem Ton te Meij – zeer betrokken bij de Indische Kwestie, kreeg daar onlangs zelfs een lintje voor – en niet-Indisch. En dat er een paar Indo’s zijn die vanwege iemand ‘goede bedoelingen’ zeggen “jij hoort er helemaal bij” maakt het ook niet meer waar. Feit blijft dat San Fu Maltha niet uit een Indische familie komt, niet is grootgebracht met de Indische cultuur en zelf dus ook niet-Indisch is maar gewoon half Chinees. Daar is niets mis mee. Dat moet men gewoon mogen benoemen.

      • R Geenen zegt:

        @En daar net zo Indisch worden als een ieder ander.@
        Of hij Indisch is of niet, laat ik in het midden. Maar na alle vroegere scheldwoorden en vernederingen van Indische mensen is het nu een keerzijde. Want nu wil hij en meerderen opeens Indo zijn. Maar Indo zijn is iets anders dan het bewust voelen.

  9. Elmi zegt:

    PINDAH is het eerste nummer wat nu is uitgekomen. Uiteraard hebben ze wel gekeken naar het succes van de éénmalige uitgave van PINDA*
    Helaas kan ik het interview niet beluisteren. Krijg geen geluid bij Nooit meer slapen.

  10. Boeroeng zegt:

    Ik krijg geluid op deze site;
    https://www.vpro.nl/nooitmeerslapen/speel~RBX_VPRO_16088733~nooit-meer-slapen-san-fu-maltha~.html

    en ook met deze clip

  11. Peter van den Broek zegt:

    Ik voel en gedraag me als neger en voel me betrokken bij de Zwarte-Pieten discussie, maar dan ga ik toch niet roepen dat ik neger ben- Kan ik toch gelijk professionele hulp en TBR krijgen? Niemand neemt mij serieus, maar als iemand met de bekende Indische naam San Fu Maltha (BN?) roept dat hij Indisch is, wordt er serieus op ingegaan. Kom nou.

    Ik heb net onder begeleiding van Vilan van der Loo het verhaal geschreven van mijn moeder (90) en ben voor mijn verhaal in haar geschiedenis gedoken. De Heer Brijl was zo vriendelijk om het pensioendossier van mijn opa op te sturen, als KNIL-militair overleden in het Japanse interneringskamp in 1944 en gewapend met deze kennis heb ik niet alleen haar maar ook haar jongere broer in Spanje geïnterviewd. Tevens heb ik gezellig gebabbeld met de jongste broer van mijn vader en zodoende ben ik wat te weten gekomen van de Indo-Europese maatschappij in het voormalig Nederlands-Indie. In deze rangen- en standenmaatschappij was het heel duidelijk wat je plaats als Indo-Europeaan was, dat hoefde je niet uit te leggen. Het begrip Indo-Europeaan of Indo dient te bezien te worden vanuit dit oogpunt, de plaats van jouw familie in de koloniale maatschappij., dus niet wat dhr San Fu Maltha hier in Nederland betekent

    Als dhr San Fu Maltha kan uitleggen wat de plaats van zijn familie was in de koloniale maatschappij, dan wordt duidelijk wat zijn rang en stand NU is.

    • Boeroeng zegt:

      Ik heb niet gelezen of gehoord dat San Fu Maltha zichzelf Indisch noemt.
      En als hij dat wel doet…… is dat een misdrijf ofzo ?

      Misschien noemt hij zich als horend bij de Indische gemeenschap …. daar valt een redenering voor op te bouwen als je de definitie hanteert van ” voortkomend uit Nederlands koloniaal tijdperk”

  12. Bert Krontjong zegt:

    Wat een leuke foto van mvr Thung met haar zoontje San Fu ,ik denk dat die foto midden jaren zestig is genomen ,wat toont die foto ? Een liefhebbende moeder en een zoontje ,die dol op haar is Mvr Thung is een peranakan Chinese en niet 100 % Chinees ,dat blijkt wel als San Fu zegt dat hij voor 40 % Chinees is ,die ontbrekende 10 % zal wel Indonesisch zijn .San Fu is natuurlijk een Eurasian ( vader Europees ,moeder Aziatisch ) Maar moeder is in Indie geboren en in de jaren 50 naar Nederland gekomen ,terwijl haar familie achterbleef ,blijkt wel dat zij uit een redelijk welvarend nest moet zijn gekomen ,want een arme Chinese kan zich dat niet veroorloven ,San Fu kreeg een Hollandse opvoeding en voelt zich ook Nederlander ,logisch ,hij heeft nooit beweerd dat hij een Indo is ,toch heeft hij een sterke band met Indonesie vanwege de familie van moeder en hij is dol op sateh kambing ! Dat hij zich inzet voor de Indo,s komt door zijn schoonmoeder ,een Indische ,hij staat ook achter IP 2 en heeft in een demonstratie meegelopen ,nou hij heeft al meer gedaan voor die Indische kwestie ,dan velen op dit blog .Hoe San Fu zichzelf ziet ? Denk als een kosmopoliet met zeer diverse voorouders ,Chinesen ,Indonesiers ,Duitsers ,Fransen ,Hollanders en Joden ,hij voelt zich ( denk ik ) als een persoon van diverse rassen maar zijn voorkeur ( denk ik ) ligt bij Indonesie en Nederland en of mensen hem nou wel of niet als Indo beschouwen ,zal hem lauw lauw loene wezen .!

  13. Peter van den Broek zegt:

    Zijn moeder is geen inlandse maar indonesisch en zijn vader Nederlander. Dan is hij in het spraakgebruik een Indonesische Nederlander, of maken we er een ratjetoe van en wordt hij tot Indische Nederlander aangepast?

    Wellicht heeft hij een dubbele nationaliteit, de Indonesische en Nederlandse. Zover heeft zelfs mijn zoon als 100% Indo het niet gebracht.

    Hoe je het went of keert de wezenskenmerken van een Indo zijn en blijven Inlandse oermoeder en Europese oervader in het voormalig Nederlands Indie.

    Nederlanders beweren, dat zelfs Indo’s niet weten wat het Indozijn inhoudt. Dat hier op het blog het Indozijn ter discussie wordt gesteld, geeft aan dat er nog veel verbeteringspotentiaal voorhanden is of kijk ik naar de verkeerde film?

    Kosmopoliet ? Dat slaat toch helemaal nergens op, gaat toch over niets!

Laat een reactie achter op Toby Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.