Koeningan oktober 1945

De moorden te Koeningan, West-Java.Te Koeningan werden in oktober 1945 23 Europeanen gearresteerd en vermoord door extremisten, waarbij de politie medeplichtig was. De moord geschiedde in twee groepen: de eerste eenheid van 12 personen werd op de pasar tentoongesteld waarbij door de Masjoemi-aanhangers tot geweld werd aangezet. ’s Middags werd bekend gemaakt dat de Europeanen ’s avonds om negen uur naar de gevangenis zouden worden overgebracht.Toen deze mensen op het afgesproken tijdstip een voor een uit het politiebureau werden gehaald viel de verzamelde meute hen direct aan. Slechts enkele overlevenden bereikten de gevangenis, waar zij samen met de lijken werden opgesloten. De volgende dag haalde de politie de tweede groep van elf personen uit de gevangenis en het dan nog beter bewapende volk startte direct een lynchpartij.
OGS
*****

https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/41780/andries-eysbach

Wie kent nabestaanden van onderstaande personen?
Wie weet zeker dat George Benjamin Kolff een van de slachtoffers was  ?

https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/81072/johannes-cornelis-kok
https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/96982/francois-loriaux
https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/89134/ledeboer
https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/112218/johan-charles-oltmans
https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/139522/reinier-francois-sersansie
https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/200064/chretien-loriaux
https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/81287/kolff ( vermoedelijk George Benjamin)
https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/96983/henri-corneille-loriaux
https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/117839/jopie-pieters
https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/124435/izaak-willem-lodewijk-de-queljoe
https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/177617/william-julius-zitter
https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/96946/david-frederik-lopies
https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/114158/karel-willem-alexander-paays
https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/176223/yellema
https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/49441/francois-louis-gilisen
https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/86018/krijgsman
https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/108570/nanny
https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/139520/hermanus-jan-sersansie
https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/108829/jan-willem-nauta
https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/110259/lodewijk-eduard-njio
https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/139519/hendrik-evert-sersansie
https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/156563/janus-urbach

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

154 reacties op Koeningan oktober 1945

  1. Mijn oom O.B.Harbrick van de politie,was hoofd van de gevangenis in Kuningan tot 1942 en 1949 geevacueerd naar Neuw Guinea ,ook door de gevangenis wezen in Meruake en na dien in Hollandia.

  2. Jacq.Z. Brijl zegt:

    Goedemiddag Hr. Wal Suparno,
    Dank voor Uw bericht; heeft U mogelijk nog oude documenten over deze gebeurtenis?

    met vriendelijke groet,
    Jacq. Z. Brijl, Luitant- Kolonel bd, BL

  3. J.z. Brijl zegt:

    Beste B,
    Dank voor het plaatsen van deze verschrikkelijke en droeve gebeurtenis.
    Ik hoop dat er lezers zijn, die mij meer over dit drama kunnen vertellen
    Ik wil proberen voor Ldst.sgt. LuArt KNIL Andries Eysbach alsnog postuum een postume onderscheiding aan te
    vragen, maar daarvoor heb ik nog aanvullende info. over deze gebeurtenis nodig.
    met vriendelijke groet,
    Jacq. Z. Brijl

  4. Peter van den Broek zegt:

    Georg Benjamin Kolff werd weliswaar niet in ODO-rapporten vermeld maar staat op een lijst van ALLE 23 slachtoffers, die ik vond in het archief van het Mariniersmuseum in Rotterdam. Volgens een woordvoerder van dit Museum had de Mariniersbrigade het gebied rondom Koeningan bezet en zodoende kwam waarschijnlijk het document in het bezit van dit Museum.

    Nama: G.B. Kolff – Umur: 76 th. – Tempat tingal: Desa Panawoean. De lijst is opgesteld door de Kepala Roemah Pendjara Koeningan tt. M.Moh. Boehari.
    Uit dezelfde desa kwamen 2 andere slachtoffers: J.W. Nauta en I.W.L. de Queljoe

    Opmerkelijk is dat de Kepala Roemah Pendjara van Koeningan deze lijst met namen, voorletters, leeftijd en zelfs verblijfplaats heeft opgesteld. Ik leid daarvan af dat Indonesische autoriteiten op het platteland in de Bersiaptijd gedetailleerde informatie over Indo-Europeanen beschikten. Dat is niet zo verwonderlijk want de Japanners hadden in de bezettingstijd een uitgebreid controlle netwerk geschapen, waarbij een dorpshoofd verantwoordelijk was voor de veiligheid van de desa dwz hij hield de Indo-Europeanen in de gaten, die veelal als een vijfde colonne werden gewantrouwd. Alle Indo-Europeanen, maar ook Chinezen en Ambonezen (de zgn met Nederland sympathiserenden) waren geregistreerd en hadden bvb toestemming nodig om te reizen naar andere plaatsen. Dat maakte het werk van de pemoeda’s wel gemakkelijk om Indo-Europeanen e.d. bij razzia’s op te sporen.

    • Boeroeng zegt:

      Er is een registratie van dat een George Benjamin Kolff was geboren 30 juni 1873 te Pasoeroean. En erkend Dan zou hij 72 jaar zijn in oktober 1945. Niet 76.
      Hij is niet terug te vinden als gehuwd of als inwoner op een naam- of adressenlijst.
      Wel op een stamboekkaart :
      https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.10.50/inventaris?inventarisnr=371&afbeelding=NL-HaNA_2.10.50_371_0207&activeTab=gahetnascan
      waar hij opgaf dat zijn ouders waren de Soendanese vrouw Artoe en Cornelis Geertruijus Kolff ( vermoedelijk geboren 20 aug 1842 Rotterdam)

    • Jan A. Somers zegt:

      “Opmerkelijk is dat de Kepala Roemah Pendjara van Koeningan deze lijst” Hoezo opmerkelijk? Koeningan is een tamelijk groot district, 385.000 inwoners (1930), waaronder ruim 300 Europeanen. Met een normale burgerlijke stand waaruit waarschijnlijk de lijst voor de pendaftarans is opgesteld. En een gevangenisbaas die als ambtenaar gewend is zijn klantjes te registreren.

    • Jacq. Z. Brijl. zegt:

      Goedemorgen Peter van den Broek,
      Hartelijk dank voor Uw uitgebreide info o.a. over Bejamin Georg Kolff.

      intussen heb ik geprobeerd , middels een vzk aan mindef, of ik alsnog postuum het MOK toegekend zou kunnen krijgen voor Ldst. sgt. ANDRIES ESBACH; dit gaat erg moeizaam, omdat de gegevens over zijn diensttijd bij de KNIL zeer beperkt zijn.
      Ik zou daarom het fijn vinden, als U een verklaring naar mij zou kunnen doormailen, hoe deze Slachtofferlijst tot stand is gekomen en nu bij het Museum vd .MARBRIG is terecht gekomen.
      De afd. Decor. van mindef zou dit willen weten.
      Na ontvangst van deze verklaring, kan ik die dan weer door sturen naar Defensie.
      Ik ben tenslotte ook op zoek naar vrienden van Andries, die mogelijk hem hebben
      gekend.

      Mvgr.
      Jacq. Z. Brijl.

      • Peter van den Broek zegt:

        Zeer geachte Heer Brijl

        Ik heb via Google, maar het was meer gegoochel, de lijst met archiefnummer van het MariniersMuseum MM gevonden. Toen heb ik het MM een mail gestuurd en een medewerker was zo vriendelijk de gevraagde informatie op te sturen, daarbij vermeldend dat de Marbrig in die oorlog in Koeningan e.o. was geplaatst en waarschijnlijk daardoor het betreffende document bij de Brigade en vervolgens in het museum terechtkwam. Ik zal e.e.a. in een verklaring opstellen en aan U opsturen.

        Ik wil U hartelijk danken dat de gegevens op de web site van de OorlogsGravenStichting zijn geplaatst en dat U mij als bron vermeldt.

        • J. Z. Brijl zegt:

          Hr. Peter van den Broek,
          Dank voor Uw snelle en fijne reactie; ik heb U intussen middels een e-mailbericht nog
          een aanvullende toelichting gezonden.
          Dank alvast voor U hulp.

          Mvgr
          JZB

  5. Peter van den Broek zegt:

    Er zijn opmerkelijke dingen met 2 van de 23 slachtoffers van Koeningan:

    Eén slachtoffer werd door de OorlogsGraveStichting OGS als “nanny” geregistreerd en begraven. Maar op de lijst van het dorpshoofd staat Johannes Noeroewe, 45 jaar oud, woonplaats Desa Giboeg en tussen haakjes Menado, hij was KNIL-militair, althans op een foto blijkt dat. Een familielid, waarschijnlijk zijn broer, als militair geïnterneerd in een Jappenkamp, werd in de jaren 50 met vrouw en kinderen naar Nederland “gerepatrieerd” (zie ook Archief Bronbeek).

    Een ander slachtoffer werd door de OorlogsGravenStichting als “Yllema” geregistreerd en begraven. Maar op de lijst van het dorpshoofd staat J. Koenraad, 30 jaar oud , woonplaats Koeningan. Ik dacht dat volgens het Indische Staatsblad werd in 1936 een Jellema Koenraad uit Koeningan in 1936 gelijk gesteld met Europeanen.

    De andere namen op de lijst komen overeen met die van de OGS.

    • Peter van den Broek zegt:

      Ik heb in mijn aantekeningen gekeken naar Johannes Noeroewe

      Ik vond een foto van hem met als aantekening: Studiofoto van KNIL-militairen uit Riring – Rumahsoal. Uiterst links Javet Nuruwe, soldaat 1e klas der infanterie
      https://www.geheugenvannederland.nl/nl/geheugen/view?identifier=MHM01%3AF954144

      bron F 95.4144 (foto, negatief), Molukse geschiedenis en cultuur in beeld, Moluks Historisch Museum: informatie: MHM/coll. J. Nuruwe

      Tevens vermeld in mijn aantekeningen bij Noeroewe: tijdens de oorlog POW 1565, kampnummer in Java Branch 1 (bron Bronbeek), dezelfde Noeroewe???

      Is dat Moluks museum niet geïntegreerd in het Sophiahof museum?
      Wie kent de familie Noeroewe/Nuruwe in Nederland?
      .

  6. Boeroeng zegt:

    6 pdf-bestanden van Peter van den Broek heb ik gebonden in één pdf-file:
    https://indisch4ever.files.wordpress.com/2019/12/koeningan.pdf

  7. Boeroeng zegt:

    Koenraad Jellema werd toepasselijk verklaard (=gelijkgesteld aan Europeanen)
    http://naturalisaties.decalonne.nl/index.php?tablename=naturalisaties&function=details&where_field=Persnr&where_value=14743

    Jellema is de achternaam

    • Peter van den Broek zegt:

      Ik citeer uit het artikel van Remco Raben
      – ‘there is a difference between mere violence and the murderousness that is essential to genocide’
      – ‘similarly the Indonesian assault on (Indo-) Dutch and Chinese in 1945-1949 had strong genocidal overtones’
      – ‘Whether the instances should be called ‘brief genocide’ or otherwise should not be the primary stuff of our discussion’

      Bovenstaande kader geeft een droog theoretisch raamwerk aan, het is van hoog abstractie niveau, maar ik kan me niks concreets bij voorstellen . Ik bekijk daarentegen de Bersiap werkelijkheid op micro-niveau. Koeningan van 15 oktober 1945 is voor mij een cijfer waarachter een verhaal schuilt van slachtoffers waarvan dhr Eysbach er één is.

      Maar eind Juli 1947 is er ook Banjoewangi. De toen 14 jarige Nico Leidelmeyer beschrijft op schokkende wijze de massamoord op de planter Ottolander, zijn vader, moeder , broer en zusters. Daarna kwamen dhr de Lange en zijn dochter aan de beurt. Hij hoorde ook dat de familie van der Linden hetzelfde lot had ondergaan, alleen Mevr van der Linden –de Groot overleefde de moordpartij. Verderop in het dorp was de familie Nieuwenburgh en mevr. Schalk omgebracht. De familie Slootman en Meyer werden naar onbekende bestemming weggevoerd.
      De mensen werden niet vermoord maar met messen en andere steek- en slagwapens letterlijk afgeslacht.

      Wat zeggen mij dan begrippen als ‘murderousness’, ‘genocidal overtones’ en ‘brief genocide’ in dit kader?
      Maar er is nog meer: Balapoelang, Djamboe, Lawang, Malang, Magelang, Modjokerto, Ngadireso, Pakis, Pontjokoesoemo, Semarang, Sepandjang, Siantar, Sidoardjo, Slawi, Tegal, Toempang . En ik ben pas aan het begin.

      • Jacq. Z. Brijl. zegt:

        Goedemorgen Hr.Peter van den Broek,
        Het is belangrijk dat U dit trieste overzicht van al die bijna vergeten slachtoffers weer
        naar voren heeft gehaald.
        Hiermede worden zij uit het “ vergeetboek” gehaald en krijgen zij van ons de aandacht
        die zij verdienen.
        Ik hoop dat u erin zult slagen om tzt, een zo volledig mogelijk overzicht weet samen te stellen
        van al deze droeve gebeurtenissen, waarbij onder meer vele onschuldige Nederlanders indertijd hun leven onder verschrikkelijke omstandigheden hebben verloren.

        met hartelijke groet,
        Jacq. Z. Brijl

      • Piet Azijnpisser zegt:

        Goed om alle “excessen” van pemoeda zijde nog eens op een rijtje te hebben, voor al diegenen die twijfelen aan het raison d’être van het zenden van een “expeditionaire macht” naar Insulinde in chaos.

        De “verkeerde oorlog” toch niet zo verkeerd. Dat moge een troost zijn voor al die nog levende jongens, nu negentigers, die gingen om daar ginds orde en rust te herstellen.

        • Peter van den Broek zegt:

          Raison d’être!!!! Voordat mijn gegevens gemanipuleerd en voor andere doeleinden worden misbruikt, toon ik de tijdslijn:
          Afgezien van Banjoewangi vonden gebeurtenissen in bovengenoemde plaatsen veelal plaats eind 1945. De getuigenverklaringen (ODO-en andere verslagen) werden eindelijk in 1946 en 1947 vastgelegd. De militaire (gen. Spoor) en burgerlijk top (lt-GG) in Nederlands-Indie kregen rapporten over de Bersiap moordpartijen.Het ging dan zogezegd over de “moordmap”.

          De Expeditionaire Macht (EM staat in het wapen van de 7 December divisie) werd om geheel andere redenen naar Ned.-Indie gestuurd het zgn raison d’etat. Die “jongens” begrepen vaak niet waarom ze daar naar toe gestuurd werden.

          Ik zoek erkenning en troost voor de Bersiapslachtoffers en hun nabestaanden. Laat dat dhr. Azijnpisser goed in de oren knopen.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Die “jongens” begrepen vaak niet” Dat was eenvoudig te begrijpen. Orde en rust terug brengen in een gebiedsdeel van ons koninkrijk. Dat gebeurde in Amsterdam ook door de Marechaussee. Ging ook niet zachtzinnig, maar het werkte.

        • Piet Azijnpisser zegt:

          Van den Broek 18 dec 1155 uur: “Ik zoek erkenning en troost voor de Bersiapslachtoffers en hun nabestaanden. Laat dat dhr. Azijnpisser goed in de oren knopen”.

          Oeps meneer Van den Broek …. ik moet al zoveel wijsheden van u in mijn oren knopen. Als ik u niet goed heb begrepen, dan komt het omdat uw denkraam oneindig veel groter is dan het mijne. Ik hoor mij natuurlijk niet te mengen in de intellectuele vertogen die u hier voert voor al die u wel kunnen volgen. Excuses.

        • Robert zegt:

          The Bersiap Time: Things fall apart; the center cannot hold; mere anarchy is loosed upon the world, the blood-dimmed tide is loosed, and everywhere the ceremony of innocence is drowned; the best lack conviction, while the worst are full of passionate and hateful intensity. Om al die redenen was de komst van de Ned. soldaten in Indie a blessing in disguise!

        • RLMertens zegt:

          @PietAzijnpisser; ‘orde en rust te herstellen etc.’- O ja? Nogmaals okt’45; bersiap werd door Nederland uitgelokt! Geen zelfbeschikkingsrecht; merdeka, Soekarno, de collaborateur, voor een tribunaal etc. Men waande, dat de Britten deze opstand zouden neer slaan. Deze weigerden en vertrokken. De jongens kwamen voor her-kolonisatie/herbezetting! Drees sr.; onze jongens zijn toch niet voor niets hier gekomen. Romme als de Britten weg zijn; slaan we door etc.. * -Zie de video bekentenis op javapost.nl aangaande onze jongens op Java; een veteraan aan het woord! Een 20 jarige marinier, die toen al begreep, dat hij aan de verkeerde kant van de geschiedenis zat.
          note; wij buiten het kamp, woonden/leefden tijdens de Japanse periode onder de Indonesiërs, zonder noemenswaardige problemen. Vijandig bejegend, doch links gelaten. En in okt.1945 brak de hel los. Zomaar? Elk gevolg heeft een oorzaak! En de oorzaak; is het Nederland’s beleid!

        • RLMertens zegt:

          @PetervandenBroek; ‘bersiap etc.’- Zie de 6 delige NOS serie 1984( er is ook een boek hierover, uitgave Moesson); Ons Indië voor de Indonesiërs. Met vele hoofdrolspelers uit die periode;Japanse burger/militaire autoriteiten, Britse; gen.Christensen, Laurens van der Post, Indonesische; Aboelgani, Nasoetion, Adam Malik, pemoeda Buson, die in perfect Nederlands sprak., mevr.Ducell/Moesson; over Soerabaja; die een totaal ander verhaal had dan onze @JASomers; ‘dat 1 uur na het vlagincident; de tram alweer reed’ etc. Afgezien van het (willens) ontbreken van de het Atlantisch Handvest; een must om te zien; vooral de beelden van Batavia 1945 met al die opschriften. In het Engels; over de hoofden der Nederlanders (alsof voor hen toen al, ons land geen betekenis meer had!); Indonesia never ageain the life and blood of any nation!

      • Jan A. Somers zegt:

        “Maar er is nog meer:” Vergeet Poedjon niet. De liggen naamloos in Surabaya, Kembang Kuning vak Pujon. Misschien is mijn grootmoeder daarbij.

        • Jacq. Z. Brijl. zegt:

          Beste Hr, Jan Zomers,
          o.a. mijn neefje Henkie S. verloor zijn leven in de gevangenis van Sidoardjo.
          Mhgrt,
          Jacq, Z, .Brijl,

          .

        • Peter van den Broek zegt:

          Ik hoor dat verhaal over Poedjon/Pujon al jaren maar wat is de naam van de grootmoeder van dhr. Somers? Een voor de hand liggend antwoord op die simpele vraag vergemakkelijkt wel het zoeken!!!

          Intellectuele vertogen!!! Mijn denkraam beperkt zich tot Koeningan en andere plaatsen, waar Nederlanders,Indo-Europeanen en met hen sympathiserenden werden afgeslacht. Daar is weinig aan te volgen.

        • Piet Azijnpisser zegt:

          Van den Broek 18 dec 2119: “Mijn denkraam beperkt zich tot …..”.

          U ziet dan maar weer hoe dom ik wel ben, meneer Van den Broek.

        • Jan A. Somers zegt:

          “wat is de naam van de grootmoeder van dhr. Somers? ” Uit mijn stamboom van Versteegh:
          III.g. VERSTEEGH, Guustaaf August Ulmar (Guus, later oom Guus Kwek). Geb. 11 juni 1858 te Semarang, overl. 11 november 1940 te Poedjon. Leefde samen met de Madoerese vrouw Wakirah. Had een eigen koffie-onderneming, Soember Pakel. Op oudere leeftijd in Poedjon gaan wonen, waar al meer familie woonde.
          De twee oudere broers van mijn moeder, beiden ambtenaar BB, zijn op jonge leeftijd vergiftigd.

  8. Bung Tolol zegt:

    Nou zo dom bent u niet hoor pak Piet ,ik acht u een stuk hoger dan diverse mensen op dit blog amen ,Dat u dat maar goed in uw oren knoopt !!! (grapje ) moet ik er echt wel bijzetten voor mensen met een beperkte denkraam .

  9. Peter van den Broek zegt:

    Ach, ach Heer Azijnpisser, U hoeft niet bang te zijn van consequent handelen en/of denken beschuldigd te worden. Wel steeds over huisregeltjes praten en dan de woorden “arrogant en zelfgenoegzaam” in de mond nemen! Dat draagt niet bij tot een betere verstandhouding, met de nadruk op verstand.

    Maar terug naar het topic. Dhr Somers begrijpt mij niet. Ik beperk me in mijn denkraam tot de feiten. De Dorpshoofden van Koeningan bevestigen de 23 dode en geven ook opmerkelijke details aan. Klaarblijkelijk kenden ze de slachtoffers, sommigen kwamen ook nog eens uit de buurt van het dorp Koeningan. Dan is mijn conclusie dat die lijst van die dorpshoofden een verklaring is van moord op 23 onschuldige mannen, een ZELFBESCHULDIGING.
    Als ze de slachtoffers kenden, dan kenden ze zeker de daders van deze massamoord, want volgens getuigenverklaringen deed de plaatselijke bevolking gewoon mee aan deze pogrom, deze ‘razzia tegen minderheidsgroepen: Indo-Europeanen e.d..Een lijstje met moordenaars zal toch wel ergens rondslingeren?

    Dat is wel een nieuw gegeven, let wel mijn doel is niet een rechtszaak à la Rawagede te openen, dat heeft na meer dan 70 jaar geen zin. Indonesiers hebben dat daarentegen wel gedaan.

    • Piet Azijnpisser zegt:

      Ach meneer Van den Broek, wellicht hebt u tijd om eens, naast uw noeste research over de bersiap, aan zelfonderzoek te doen.

    • Bung Tolol zegt:

      @”” Een lijstje met moordenaars zal toch wel ergens rondslingeren ?”” Ja goed gezien elke opdrachtgever van huurmoorden houdt er een lijstje op na .De heren Holleeder en Taghi zelfs meerdere ,kan natuurlijk gebeuren dat je zo,n lijstje kwijt bent ,effe naar opsporing verzocht bellen lijkt mij in dit geval niet handig en aangifte van vermissing bij de politie is ook niet aan te raden .Politieman :”” Zo meneer Holleeder wat bent u kwijt ?”” ..Holleeder :”” Een lijstje van moordenaars “” .Weet u wat een gemis is ? Dat zo,n huurmoordenaar niet kan adverteren met zijn beroep .Zo in deze trant ..”” Paul van Oord voor uw beste moord “”

      • Piet Azijnpisser zegt:

        Een moordlijstje.

      • Peter van den Broek zegt:

        Maar wie gaf er dan opdracht tot de moorden in Koeningan?

        Dhr. Somers geeft zonder er zich bewust van te zijn belangrijke informatie. In 1930 waren er meer dan driehonderd 300 Europeanen in het district Koeningan. In oktober 1945 worden Indo-Europeanen uit Koeningan e.o. geïnterneerd dwz in een concentratiekamp geplaatst. Wie gaf daartoe opdracht?

        23 mannen worden weggevoerd en in het dorp Koeningan vermoord. Wie gaf opdracht alleen de mannen naar Koeningan weg te voeren, waar een zekere dood op hun stond te wachten?

        De rest van de geïnterneerden, volgens een opgave 250, worden naar Cheribon getransporteerd en daarna in een Republikeins ‘beschermingskamp’ opgesloten. Wie gaf daarvoor de opdracht?

        Het gebied Koeningan werd ethnische schoongeveegd dwz Indo-Europeanen-vrij (ethnic cleansing).

        Dar zijn van die vragen over de ‘chain of command’ die ik wel aan Jeffry Pondaag, Marjolein van Pagee, Reza Kartozen-Wang, History Bersama of die onderzoekers van het dekolonisatieproject ga stellen.

        • Lord Dendeng zegt:

          Voor Jeffry Ponjaard is etnisch schoonvegen een normaal gevolg van de “onafhankelijkheids oorlog”.Laat hem naar West Irian vertrekken waar hij kan meehelpen aan de dekolonisatie en het stoppen van de genocide.

    • Jan A. Somers zegt:

      “Dhr Somers begrijpt mij niet.”Ik had toch niets te begrijpen? Ik probeerde u alleen maar te vertellen dat het niet zo ingewikkeld was, wat u schijnbaar niet wist. Ik reageerde alleen op uw opmerking: “Opmerkelijk is dat de Kepala Roemah Pendjara van Koeningan deze lijst met namen, voorletters, leeftijd en zelfs verblijfplaats heeft opgesteld. Ik leid daarvan af dat Indonesische autoriteiten op het platteland in de Bersiaptijd gedetailleerde informatie over Indo-Europeanen beschikten.” Koeningan was toch geen onontdekt binnenland van de Kaja-Kaja’s? De daar gefokte paarden waren heel populair! Daar was toch een burgerlijke stand en een gevangenisdirecteur? Met een door mij vergeten opmerking dat uit die registratie waarschijnlijk niet was op te maken of iemand Indo-Europeaan was. Daar hield de Indische overheid zich niet mee bezig. Gelukkig maar, een vermoorde Indo of een vermoorde totok maken voor mij geen verschil.
      “waren er meer dan driehonderd 300 Europeanen in het district Koeningan.” Wist ik ook niet, gewoon ff de encyclopædie uit de boekenkast gepakt.
      “schoongeveegd dwz Indo-Europeanen-vrij ” Waren er toen geen totoks? Gebollost uit het kamp?

  10. Bung Tolol zegt:

    Koeningan nu Kuningan ligt boven Tasikmalaya ,gaat er nu een belletje bij u rinkelen heer van den Broek ? Googel Tasikmalaya maar en uw ogen gaan een beetje open .Tasikmalaya was in de jaren 40-60 bolwerk van de Darul islam uiterst fanatieke moslim extremisten en nog steeds geldt deze streek als uiterst conservatief ,stelletje maffe moslims dus ,nog steeds vinden er moorden plaats op Chinezen .Als u van plan bent om naar Indonesie te gaan ,loop dan met een grote bocht om Tasikmalaya heen ,de meeste inwoners van Tasikmalaya .( 800.000 ) zijn Soendanezen ,toch wat wilder volk dan Javanen ( Mijn oma was een Soendaze ) Die oma werd volgens mij door haar volk met de nek aangekeken want ze had een verhouding met een kafir ( ongelovige ,christen ) met verhouding bedoel ik ze was een njai .

  11. Peter van den Broek zegt:

    Heer Tolol, bij Tasikmalaya valt er niks te goochelen of met bellen worden gerinkeld. Als U in augustus 1947 in Nederlands-Indie bewust had geleefd, dan had U kunnen weten dat twee militairen, Tom Steup en Klaas Terpstra in een ‘Auster’ (geen Piper Cub) wegens motorpech daar in de buurt landde. De locale bevolking vond dat wel een gebeurtenis en omringden deze 2 militairen. Die voelden zich bedreigd en schoten uit angst op de menigte, gelukkig raakte niemand gewond. Daarna arriveerden er Indonesische militairen, die de militairen vermoorden en ontkleed in de kali gooiden. Later werden de lijken in stukken gesneden en opgehangen in de kampongs met de waarschuwing dat zo NICA-spionnen behandeld werden. Een van de daders blijkt Pa Ne Mariati te zijn. Lijkenschennis lijkt een onderdeel van de Javaanse cultuur.

    Zoals in Indie het klootjesvolk alle Britse militairen Gurkha’s noemden, zo werden alle Indo-Europeanen daar toen Europeanen genoemd. Dat weet Heer Somers toch ook wel, anders weet hij het nu. Hij mag ook eens wat overt Koeningan lezen anders begreep hij wel dat in Oktober 1945 geen totoks in Koeningan hadden kunnen zijn. Trouwens in het Japanse bevolkingsregister werd wel een onderscheid gemaakt tussen totoks en Indo’s.

    • Jan A. Somers zegt:

      “anders weet hij het nu” Ik weet dat inderdaad. Maar wat u ook hoort te weten is dat het helemaal niet interessant was of u nou Europeaan was of iets anders. Het ging er om of de rechtsregels voor Europeanen op u van toepassing waren. Indo-Europeanen waren dus gewoon mensen op wie de Europese rechtsregels van toepassing waren. Behalve dan de ‘(indo)-Europeanen’ die zich hadden ‘opgelost’ in de Inlandse bevolking. Samenvattend: De inwoners van Nederlands-Indië werden staatsrechtelijk op drie onderscheidene manieren ingedeeld: 1. Ingezetenen en niet-ingezetenen; 2. Nederlanders en andere Nederlandse onderdanen tegenover vreemdelingen; 3. in groepen voorzover onderworpen aan wettelijke regelingen voor Europeanen, aan die voor Inlanders, en aan die voor Vreemde Oosterlingen. In staatsrechtelijke zin betrof dit de grondslag van een pluriforme rechtsbedeling, passend binnen het indirecte bestuur.
      Ik heb overigens helemaal geen zin te lezen over Koeningan, heb het te druk met mensen die om de een of andere reden behoren tot het erfgoed van Zuid-Holland. Maar ik zou niet weten waarom er geen totoks in Koeningan zouden kunnen zijn geweest. In oktober waren er in Soerabaja al behoorlijk wat gebolloste totoks. En in mijn pedaftaran sta ik inderdaad geboekt als Belanda-Indo. Maar niet in de Indische burgerlijke stand.

  12. Peter van den Broek zegt:

    Een beetje naive visie. Of iemand Europeaan was of iets anders zoals een inlander was juist cruciaal in Nederlands-Indie,

    De grondslag van een pluriforme rechtsbedeling in Nederlands-Indie paste net zoals het Duits racisme, waarvoor men voor de verschrikkelijke consequenties zoals de holocaust nog zo graag de ogen sluit, naadloos binnen het racisme in het koloniale gedachtenpatroon over de superioriteit van het blanke tegenover het gekleurde ras. Dikwijls kwam het in de kolonie gewoon neer op een kwestie van pure machtsuitoefening i.c. machtsmisbruik. Nederlands-Indie was een fascistische en politiestaat, dat zei zelfs Anton Mussert.

    Dat van de gebolloste totoks was wel in Soerabaja. Wat in Soerabaja gold, gold qualitate qua niet voor andere delen van Nederlands-Indie, knoopt U dat eens goed in de oren. Hoe dat in Koeningan was, kan men beredeneren, in wetenschappelijk jargon heet dat aannemelijk of geloofwaardig maken. Daamee heeft dhr Somers het kennelijk altijd wat moeilijk mee.

    • Jan A. Somers zegt:

      “was juist cruciaal in Nederlands-Indie,” Waar kan ik dat vinden in de IS. En daar staan toch de cruciale begrippen in? En in het vooroorlogse Koeningan woonden/werkten ook totoks. Die zullen tijdens de Japanse bezetting wel elders geïnterneerd zijn geweest. Waarom zouden er daarvan in oktober nog niet enkelen zijn teruggekeerd? “Wat in Soerabaja gold, gold qualitate qua niet voor andere delen van Nederlands-Indië” Maar bijvoorbeeld wel in Batavia, Bandoeng enz. Waarom niet in Koeningan?

  13. Peter van den Broek zegt:

    Waar staat dat er totoks in oktober 1945 in Koeningan waren? Dat is louter een speculatieve uitspraak die ook niet op waarneming is gebaseerd. De schriftelijke verklaringen over Koeningan spreken over Europeanen als slachtoffers, de Chinezen en Molukkers waren toch gelijk gesteld met Europeanen.

    Waarom niet in Koeningan?
    Om die vraag te beantwoorden moet je de casus Koeningan wel bestuderen, maar dat hoeft niet want de vraag is niet relevant voor mijn onderzoek.
    Aangezien dhr. Somers niet geïnteresseerd is in Koeningan, hoef ik die vraag niet te beantwoorden? ik ben zijn baboe niet.

    • Lord Dendeng zegt:

      Zijn baboe was baboe soepjurk.

    • Jan A. Somers zegt:

      Chinezen en Molukkers gelijkgesteld. Waar kan ik dat vinden?
      “Spreken over Europeanen” Ja, en Indo’s hebben het over Hollanders. En Molukkers waren toen nog gewoon Ambonezen. En totoks zijn ook Europeanen, kunnen dus ook bij de Europeanen onder de slachtoffers zijn. Maar nu ga ik weer terug naar mijn erfgoed van Zuid-Holand.

    • Jan A. Somers zegt:

      “Ik ben zijn baboe nIet” Goh, Indische zwarte kunst! Overgewaaid van Zeeuws meisje die tegen JAS spreekt. Baboe Soep is kennelijk nog steeds met mij bezig.

  14. RLMertens zegt:

    @PetervandenBroek; ‘bersiap etc.’- Zie de 6 delige NOS serie 1984( er is ook een boek hierover, uitgave Moesson); Ons Indië voor de Indonesiërs. Met vele hoofdrolspelers uit die periode;Japanse burger/militaire autoriteiten, Britse; gen.Christensen, Laurens van der Post, Indonesische; Aboelgani, Nasoetion, Adam Malik, pemoeda Buson, die in perfect Nederlands sprak., mevr.Ducell/Moesson; over Soerabaja; die een totaal ander verhaal had dan onze @JASomers; ‘dat 1 uur na het vlagincident; de tram alweer reed’ etc. Afgezien van het (willens) ontbreken van de het Atlantisch Handvest; een must om te zien; vooral de beelden van Batavia 1945 met al die opschriften. In het Engels; over de hoofden der Nederlanders (alsof voor hen toen al, ons land geen betekenis meer had!); Indonesia never ageain the life and blood of any nation!

    • Robert zegt:

      De heer Somers heeft gelijk wat de trams in Surabaya betreft. Ik zat in een van de trams direct na het vlag incident en die tram reed!

      • RLMertens zegt:

        @Robert; ‘die tram reed etc.’- Alsof toen, dat vlag incident verder als een sisser afliep! Mevr.Ducell had het over een kokende massa woede rondom het hotel.

    • PLemon zegt:

      @ mevr.Ducell/Moesson; over Soerabaja; die een totaal ander verhaal had dan onze @JASomers;

      # Ook deze les van Dr H.tH. BusseMaKer
      Na de oorlog: van bersiap tot Linggadjati, 1945-1946 in de Moesson.

      Realistischer over begin en oorzaak vd bersiap? Let wel …de bersiap niet de onafhankelijkheidstrijd later. Zo zie je maar als een landsbestuur niet kan terugvallen op z’n eigen gewapende macht, grijpt allerlei gespuis hun kans.

      *** citaat : “Totdat de Geallieerde troepen hen zouden ontwapenen moesten de Japanners de orde handhaven. Op Java besloten de Japanners echter tot zelfinternering, omdat ze een conflict wilden vermijden met nationalistische Indonesische jongeren (pemoeda), die hun anti-geallieerde strijdvaardigheid en fanatisme hadden ontwikkeld tijdens de Japanse bezetting. Door die door de Britten toegelaten Japanse zelfinternering, ontstond vanaf 1 september in de Javaanse steden een machtsvacuüm.
      Aan geallieerde Kant:
      President Truman wilde geen soldaten inzetten voor het herstel van Westerse kolonies, en hij bracht Java onder in het South East Asian Command (SEAC) van de Britse admiraal Mountbatten. De Britten hadden veel minder militaire middelen ter plaatse, en ze waren onbekend met de situatie op Java; ze gaven Indië lage prioriteit.

  15. Robert zegt:

    Surabaya is niet gebouwd rondom het hotel. De trams reden met passagiers erin alsof er niets aan de hand was geweest. I have firsthand knowledge. Was U erbij Mr. Mertens?

    • RLMertens zegt:

      @Robert; ‘first hand knowledge etc.’- Mevr.Ducell was erbij, in het hotel, toen de vlag gehesen en verscheurd werd. Zij zat niet in die tram. Alsof er niets aan hand was!

  16. RLMertens zegt:

    @Robert; ‘first hand knowledge etc.’- Mevr.Ducell was erbij, in het hotel, toen de vlag gehesen en verscheurd werd. Zij zat niet in die tram. Alsof er niets aan hand was!

  17. Robert zegt:

    The issue is: reden de trams in Surabaya kort na het hotel incident? Het antwoord is JA! Het geeft niet of die dame wel of niet in de tram zat. Noch de dame noch de verscheurde vlag hebben er iets mee te maken.

    • RLMertens zegt:

      @Robert; noch de dame noch de verscheurde vlag etc. – Klopt. Echter die verscheurde vlag werd het symbool van het 1e. daad van verzet(!) tegen de belanda’s. Dat door de gehele archipel als een heldendaad/ symbool werd ervaren! Voor de duidelijkheid(!); de door hr.Somers gebruikte aanhaling, dat de tram n a 1 uur weer reed; alsof dat incident in wezen maar een niemendalletje was….een goed verstaander etc…..Meer niet!
      Mevr.Ducell in de tv.doc. Ons Indië voor de Indonesiërs schets een ander verhaal over deze gebeurtenis; weergaf een wat andere kijk op toen.
      *-Zie @Somers verhaal hieronder; ‘ik kan wel voorstellen etc……..Zo werd het ook in mijn Ambarawa (M-Java) ervaren; de aller eerste(!) daad van verzet tegen de Nederland!

      • Robert zegt:

        Dat mag allemaal zo wezen, maar de trams reden in Surabaya heen en weer op de dag van de zgn allereerste daad van verzet tegen Nederland.

      • Jan A. Somers zegt:

        “Dat door de gehele archipel als een heldendaad/ symbool werd ervaren!” Niet de gehele archipel, maar alleen op Java en Sumatra en Bali.Verder moet u op de tweede daad van verzet wachten op (in Soerabaja). Heldendaad. Tja, die Indische djago’s deden ook altijd heldendaden. Ik ga jou beuken!

        • Piet Azijnpisser zegt:

          Voor zover ik weet werden de ongeregeldheden op Bali uitgevoerd door gespuis dat van Java was overgestoken om er de revolutie te brengen. Maar maak dat de heer Mertens eens wijs.

        • RLMertens zegt:

          @PietAzijnpisser; ‘om er revolutie te brengen etc.’- Dat zijn onze praatjes. Bali was al ver voor de poepoetan= massa moord 1906 anti belanda! Zo’n verhaal; infiltraties etc. gold ook voor Celebes. Al van af 1926 zweerde jong Indonesia/pemoeda’s ; één volk, één land; Indonesia raja! – Al het overige; inlanders zo tevreden waren, een model kolonie etc. is geschiedvervalsing; misleiding!- Vandaar dat te Batavia/Djakarta 27/12-1949 onze driekleur onder gefluit en gejoel van duizenden Indonesiërs werd gestreken. Deze beelden zijn/worden bijna nooit hier vertoond. (Wel uiteraard die van de Dam ceremonie)

        • Jan A. Somers zegt:

          ” gespuis dat van Java was overgestoken “Tegenwoordig komt het Nederlandse gespuis met vliegtuigen vol.

  18. Jan A. Somers zegt:

    Ik was ongeveer een uur na het gebeuren ter plaatse, het Rode Kruis waar ik wat melkklantjes had. Verhaal na verhaal van die dames, ja, sinds 15 augustus was er eigenlijk niets gebeurd in Soerabaja. Militaire RAPWI-medewerkers hadden een Nederlandse vlag gehesen. Wellicht onverstandig, maar volkomen correct. Het Oranjehotel was een Japans officiershotel, en het is een goede gewoonte dat voor buitenlandse militaire gasten ook hun vlag wordt gehesen. Was waarschijnlijk niet opgemerkt, ware het niet dat een groep Indische jongens zich daar provocerend gedroeg. Het was op Indisch grondgebied toch het eerste roodwitblauw na de oorlog! Dat vonden Indonesische jongelui uiteraard niet leuk. Het resultaat is bekend: ik ga jou beuken! Knokpartij! Een dode, schrammen, bulten, blauwe ogen, u kent dat wel. Indonesische politie niet te bekennen. Maar een Japans Kenpeitaipeleton wist de zaak (op hun manier) te klaren. Heeft waarschijnlijk een kwartier ofzo geduurd, En de gemeentelijke straatvegers ruimden de rotzooi op, waarna de tram weer kon rijden. De Japanners stelden de avondklok weer in, en de volgende dag werd een grote demonstratie hardhandig uiteen gejaagd. En op die dag ging het bij het Rode Kruis gewoon weer verder. Wat hebben die (vrijwillige) dames daar goed werk verricht.
    Relaas van Hario Kecik, commandant van de Indonesische militaire politie (interview Volkskrant): “Het ging heel snel. Mijn hoofdkwartier was vlakbij, 5 minuten lopen.Toen ik rapport kreeg van het vlagincident ging ik er meteen heen. Toen ik aankwam, was alles al voorbij. Ik zag allen nog maar bloed op straat.”
    Ik kan me wel voorstellen dat het gebeuren werd opgekrikt tot nationale Indonesische en Nederlandse hoogtes. Men wide reuring na 15 augustus. De eerste echte knokpartij van de revolutie!

  19. RLMertens zegt:

    @Robert; ‘heen en weer etc’- O ja? Zat u toen ook nog steeds in de tram? Op die dag van de zgn. allereerste daad?

  20. Robert zegt:

    Mr. Mertens ik zat in tramlijn 2 in Surabaya op de dag en het moment van de zg. allereerste daad. De tram reed. Ik was in de tram en het is geen hearsay, als we hier zeggen in de Law. Misschien ziet U ze vliegen.

    • RLMertens zegt:

      @Robert; ‘geen hearsay etc.’- Kunt u dat wel bewijzen, dat u in die tram zat? Zoals wij het hier zeggen; in de law!

      • Boeroeng zegt:

        Wel mr Mertens…. Bijna niemand kan bewijzen dat hij/zij 75 jaar geleden op een bepaald tijdstip in een bepaalde stad in de trein of tram zat.
        Ik kan ook niet bewijzen dat ik geboren ben op een bepaalde dag, plaats, bepaalde ouders op de normale wijze
        Misschien ben ik een kloon van aliens. ?
        Wie weet…

        • RLMertens zegt:

          @Boeroeng; ‘in de tram etc.’- Wel mr.Boeroeng het ging mij om het rumoer door/bij het vlagincident. En helemaal niet om si Robert in die tram. Wat kan mij nou die rot tram schelen. En dat ‘hearsay en in de law’…., het lijkt wel of ik Trump hoor. En daar kan ik echt niet meer pruimen….alhoewel pruimen, vooral zoete…. goed kan verorberen. .

    • Bung Tolol zegt:

      Robert zegt “”Misschien ziet U ze vliegen “” Zou best eens kunnen ,volgend jaar heet de KLM geen KLM meer maar RLM .

    • Robert zegt:

      Ze= de trams.

  21. Robert zegt:

    Ik was geboren in Surabaya en bewijs U maar eerst wat die dame beweerde over het incident in het hotel, dan zal ik U bewijzen wat ik weet, met mijn firsthand knowledge.

    • Robert zegt:

      De trams in Surabaya vlogen en ik zag ze vliegen, Mr. Mertens zag ze(de trams) waarschijnlijk ook vliegen, gebaseerd op de hearsay van de dame.

      • Bung Tolol zegt:

        Ha ha Robert ,ja jij bent al zo lang weg uit Nederland maar als je zegt “”Hij ziet ze vliegen “” Betekent dat hij is niet goed bij zijn verstand ,denk niet dat jij dat zo bedoelde .

        • RLMertens zegt:

          @Robert; ‘trams in Soerabaja etc.’- Of u nou wel of niet in die tram zat, op het moment supreme is toch niet van belang? Wat doet u eigenlijk op dat moment in die tram? Had u toen wel een geldig plaatsbewijs? -Als u nou uit die tram gesleurd, mishandeld, werd, dan is het andere koek. Vooral als u ook in de Werfstraat bent opgesloten. Met al die luizen en vliegen. Adoeh gattel betoel. Dan was u ook zo’n bersiap veteraan geworden. Die het heeft kunnen navertellen… Maar nu …..si Robert in de tram, toen onze driekleur werd verscheurd tot merah putih!

        • RLMertens zegt:

          @BungTolol; ‘ziet ze vliegen etc.’- Wie? Ik…. heet toch niet tolol! Belangrijker is het wat heeft Robert gezien op die dag. Wat had lijn 2 te betekenen; wel of niet met si Robert er in? Over zien vliegen gesproken…..

        • Jan A. Somers zegt:

          “Met al die luizen en vliegen. ” Die hadden we niet in de Werfstraatgevangenis. Alleen maar beton, niet leuk voor wandluizen. (wel later in Batavia, Struiswijk, houten planken met scheuren als woonplaats voor die luizen.) En vliegen hadden bij ons ook geen maaltijd te zoeken. In die gevangenis gebeurde er eigenlijk niets, een heel verschil met toen ik er bij de Kenpeitai zat. Die hielden je wel bezig. In de bersiaptijd zat je in de gevangenis een stuk rustiger dan daarbuiten. Alleen het weten was karig.

        • Jan A. Somers zegt:

          Sorry, weten is eten. Maar dat weten is nog redelijk goed in orde! Wat weet u eigenlijk van de Werfstraatgevangenis? Waarschijnlijk alleen maar doorvertelde zieligheid?

        • R.L.Mertens zegt:

          @JASomers; ‘Werfstraat gevangenis etc.’- Ik heb in Soerabaja gewoond van eind dec.1945 tot medio aug.1949. In een gesprek met een Indonesiër (1995)over deze gevangenis, vertelde hij mij( met enig trots) dat in deze gevangenis voorheen uitsluitend inheemsen werden opgesloten. Maar in de bersiap tijd…. uitsluitend (Indo) Belanda’s!
          Is het doorvertelde zieligheid?

        • Jan A. Somers zegt:

          “dat in deze gevangenis voorheen uitsluitend inheemsen werden opgesloten. ” Dan kende hij niet het cellenblok staatsgevaarlijken, daar zaten vóór de oorlog meerdere Nederlanders in. En ik bij de Kenpeitai. Dat waren nette eenpersoonscellen, met een eigen buitenkooi. Hij kan gelijk hebben gehad als hij het over de twintigpersoonscellen had. Daar zat ik tijdens de bersiap inderdaad in. Met ruim negentig man.
          “Wat kan mij nou die rot tram schelen.” Nou, kennelijk toch wel belangrijk. Uit al die fantastische verhalen moet er een enorme veldslag hebben plaats gevonden. Dan had die tram daar niet kunnen rijden. En ik niet op mijn fiets. En die dames van het Rode Kruis niet achter hun telexen en schijfmachines. Niks van dat al. De tram reed nu waar grote bloedplassen hadden moeten liggen. Waarom ook niet. Misschien had er hier en daar wat bloed gelegen, maar de Indonesische gemeentelijke straatvegers liepen kennelijk dwars door die veldslag heen met hun sapoe’s. Die deden kennelijk niet zo zielig.

        • Robert zegt:

          Pick your poison Bung Tolol.

      • RLMertens zegt:

        @Robert; ‘was(!) geboren in Soerabaja etc.’- U bedoelt u bent geboren in….Want anders was u nu; verleden tijd.

        • Robert zegt:

          I was born in Surabaya zeggen we hier of Naci en Surabaya.. Dat is logischer because it was a long time ago. Ik was geboren en getogen in Surabaya.

        • Jan A. Somers zegt:

          ” Ik was geboren en getogen in Surabaya.” Ik ook, maar dan in Soerabaja.

  22. Bung Tolol zegt:

    Krampachtige poging om leuk te zijn Mertens ,ik had het helemaal niet tegen u maar haalde een gezegde aan van Robert ,eerst goed lezen !!!!!!!!! dan pas oordelen en dan pas een reactie geven ,knoop dat goed in uw oren .

    • RLMertens zegt:

      @BungTolol; ‘haalde een gezegde aan etc.’- Nou dat is toch betoel…. tolol! Want wat weet u eigelijk van lijn 2, waar si Robert in zat? Toen waarschijnlijk een jochie van 10jr. zomaar in zijn eentje(!) in de tram. En nu plotseling heldhaftig verkaren, dat hij toen erbij was. Weten is eten, zegt hr.Somers. Alsof in de Werfstraat nog gegeten werd, na al die ellende. En dat allemaal vanwege die verscheudrde vlag; Hollands vlag, jij bent mijn glorie….eens komt de dag, dat…..(de waarheid boven tafel komt)

      • Jan A. Somers zegt:

        “Alsof in de Werfstraat nog gegeten werd, na al die ellende.” Jawel hoor. Mijn bersiapverblijf aldaar was van na 19 september! En drie keer per dag prut of pap. Het gevangenispersoneel was gewoon aan het werk, alhoewel wel wat drukker dan voorheen.

        • Piet Azijnpisser zegt:

          “…… drie keer per dag prut of pap …..”.

          Mijn stiefvader zat in de bersiapperiode gevangen in de Boeloe gevangenis in Semarang. Dagen lang GEEN eten. Hij vertelde dat een oudere heer zijn valse gebit uit de mond nam en het zorgvuldig aflikte, in de hoop dat hij nog restjes zou kunnen bemachtigen.

          Op een gegeven moment werden een paar cellen verder tientallen gevangen genomen Japanners door pemoeda’s dwars door de tralies van hun cel gemitrailleerd. Hij werd uiteindelijk bevrijd door Japanners, die op hun beurt weer gruwelijk wraak namen op de pemoeda’s.

          Those were the days …..

        • R Geenen zegt:

          Heb dit al eens hier via mijn website gepubliceerd. Maar om een ieder het te laten weten, moet ik in herhaling vallen. Het volgende gebeurde in o.a. Padang, Sumatra. Mijn vader Eddie Geenen en die van Bo Keller hebben dat met 30 ook ervaren.

          “Deze martelingen hielden in dat men door de Japanse Tokko-luitenants Sugibayashi en Miyauchi, de Tokko-gunzo’s Watari Tsurukichi en Yamashita en de Indonesische tolken Bakri, Sjafei, Hartin en nog anderen zou worden “verhoord”.

          Zo’n verhoor bestond hoofdzakelijk uit het met de hand, vuist, zweep, bullenpees, stoel of delen van, een eind hout, touw of elektriciteitskabel dan wel een speciaal ervoor geconstrueerd slaginstrument inslaan op de gewenste politieke gevangene, die wel uit voorzorg geboeid was.
          Een speciaal voor het doel geconstrueerd slaginstrument kon zijn een zweep van staaldraad of de “spiked rattan”, een in vieren gespleten eind rotan voorzien van van binnenuit aangebrachte nageltjes waarmee het slachtoffer van kleding en huid ontdaan kan worden.
          Wanneer het slachtoffer al dan niet met opzet, op de grond kwam te liggen werd door schoppen of springen, liefst kwetsbare plekken van het lichaam de pijn bewust verhoogd en werden blessures met opzet aangebracht.
          Velen werden tijdens de ondervraging gedwongen te knielen met een stuk hout in hun knieholten. Lang genoeg in deze houding zakt men vanzelf terug zodat door eigen gewicht abnormale kracht op de knieën werd uitgeoefend en men zichzelf pijnigde, tenzij men rechtop bleef. Het hoge pijngehalte van brandletsel werd vanzelfsprekend niet onbenut gelaten.

          Veelal werden in combinatie met het bovenvermelde slag- en schopwerk door middel van brandende sigaretten, kaarsen, olielantaarns, of roodgloeiend metaal schroei- of brand- wonden aangebracht.
          Ook de martelende werking door de toepassing van elektriciteit was niet onbekend; de kwetsbare hangende positie werd bijna plichtmatig toegepast, vaak met voorkeur voor omgekeerde ophanging.
          De fantasieën van deze Japanse en Indonesische beulen waren oneindig.
          Het complete gebeuren kunt U op mijn website vinden.

        • Jan A. Somers zegt:

          Het door u vertelde werk werd in mijn Kenpeitaitijd in Soerabaja niet door de Japanners verricht, maar door Indonesische rechercheurs. De Japanners zaten belangstellend toe te kijken.

      • Robert zegt:

        Het ging om: reden de trams! Ja ze reden op die dag! het was niet belangrijk dat ik in een tram zat!

      • Robert zegt:

        Zo maar in mijn eentje in de tram! Nee hoor met mijn Javaanse vrienden zat ik in de tram.

        • RLMertens zegt:

          @Robert; ‘in de tram etc.’- Met uw Javaanse vrienden. Dus toen had u al Javaanse vrienden. En wat gebeurde er dan tijdens dat vlagincident in de tram? Hebben uw Javaanse vrienden u niet belaagd/uitgescholden etc.? Kom op, vertel….of was u als prientil totaal niet betrokken cq.had geen benul wat dat daar buiten, hoog boven het hotel gebeurde…..en graag niet meer over die lijn 2 blijven zeuren aub.

      • Jan A. Somers zegt:

        En die verscheurde vlag is al lang vervangen door een geschilderde vlag. Toen ik op 10 november 1945 door de woonwijk achter de Werfstraatgevangenis liep op weg naar de wachtende rijen auto’s, was er een man bezig met alle roodwit graffiti te voorzien van een blauwe baan.

        • Robert zegt:

          Dat was zeker een blauwkous op een blauwe maadag, die ’t Loff van de blauwe scheen bezong(zie Roemer Visscher) en die blauwe duiven zag vliegen.

        • Jan A. Somers zegt:

          Het klinkt misschien wat raar, maar het enige wat in mij opkwam: Waar haalt iemand onder deze omstandigheden een pot blauwe verf vandaan.

  23. Bung Tolol zegt:

    Mijn schrijven op 21 december 2019 0m 16.44 uur ,was gericht aan ene Robert en NIET aan ene Mertens .Nou bemoeid die Mertens zich met van alles en nog wat en nou ben ik nog zo beleefd om hem te zeggen dat ik een gezegde ( spreekwoord ) aanhaalde van Robert ,krijg ik dit antwoord Op 22 december om 13.49 uur “” @Bung Tolol : haalde een gezegde aan etc -Nou dat is toch betoel …..tolol ! Dus het is dom van mij dat ik een gezegde aanhaal en het was helemaal niet aan Mertens gericht nou webmaster trek je conclusies ,gaan we zo met elkaar om ? Die Mertens heeft alle normen van fatsoen losgelaten .

    • Piet Azijnpisser zegt:

      Heer Tolol,

      Aangezien ik meteen word afgetikt door Boeroeng wanneer ik ernstige kritiek uit op het gedrag, c.q. de schrijverij van personen op deze site, wil ik het in algemene zin hebben over iets dat wij in het leven in bepaalde personen wel eens tegen komen: Obsessie.

      Quote

      Een obsessie is dwangmatig denken, een geestestoestand waarin een persoon bezeten is van een specifiek idee. Een persoon die ergens door geobsedeerd is, kan de gedachten niet uit zijn hoofd zetten, hoewel hij of zij dit meestal wel wil. Het dwangmatig denken leidt vaak tot dwanghandelingen, ook wel compulsies genoemd.

      Dit behoeft niet altijd pathologisch te zijn. Een obsessie die bij de gezonde mens optreedt is meestal geen blijvende psychische gestoordheid. Is de obsessie wel blijvend, dan spreekt men van een dwangvoorstelling.

      Een bekende obsessie is stalken.

      Unquote

      Gejat van Wikipedia. Ik zou er aan willen toevoegen dat n.m.m. obsessief “stalken” niet gericht hoeft te zijn op één persoon, maar op ieder idee van iedere willekeurige persoon dat niet overeenstemt met het specifieke idee dat de geobsedeerde als absolute waarheid diep in zijn kepala heeft verankerd.

      Wat doen we met een geobsedeerde? Wie geen getraind psychotherapeut of psychiater is kan betrokkene (m/v) het beste negeren, met rust laten. Iedere poging om haar of hem tot andere inzichten te brengen is pertjoema, vergeefs.

      • Jan A. Somers zegt:

        Ik kan me voorstellen dat een dergelijke discussie niet kon plaats vinden in de Werfstraatgevangenis. Daar moesten we het doen met ‘s-avonds af en toe een spannend spookverhaal van oudere heren.

      • RLMertens zegt:

        @PIetAzijnpisser; ‘obsessie is stalken etc.’- Klopt als ik naar het toilet moet, stalk meestal ook naar één plek; nu vooral naar één persoon…vol met azijn!

    • RLMertens zegt:

      @BungTolol; ‘alle normen van fatsoen losgelaten etc.’- Nou, nou bung; zo tolol ben ik nou ook weer niet. Ik ben juist blij met zo’n opponent als zo’n bung. Stel je voor dat er geen tolols meer zijn….wat moet ik dan?

    • Lord Dendeng zegt:

      Mertens maakt zich druk om zaken die 75 jaar geleden gebeurden.One learns from the mistakes of the past to make new ones.

      • RLMertens zegt:

        @LordDendeng; ‘maakt zich druk etc.’- Ik heb alleen een andere mening/waarheid over ons verleden. Meer niet.

        • Lord Dendeng zegt:

          Mr. Mertens, in certain aspects you’re right, however history has many complicated sides, because man is the most formidable of all beasts of prey.

  24. Anoniem zegt:

    Felice navidad!!! La Cosa es calmada of zoiets in plaats van te zitten bakkeleien. Zonde tijd van al die verloren moeite om gelijk te krijgen. Men krijgt er de slachtoffers niet mee terug en wat betreft de slachtoffers: daar heb ik hier nog nooit iemand om zien rouwen….Shame, shame, shame on you.

    • R Geenen zegt:

      @@en wat betreft de slachtoffers: daar heb ik hier nog nooit iemand om zien rouwen….Shame, shame, shame on you.@@
      Rouwen, denken en herdenken doet men bij voorkeur alleen. B.v. op hun verjaardag of op hun dag van begrafenis. Maar ik hou liever rekening met de nabestaanden. Probeer hun te helpen, zoals de oude Indische, die in de steek gelaten zijn. En ook de oudjes in USA hun de weg te wijzen naar de SVB. Want die zijn de levende slachtoffers van o.a. de politiek.

    • Robert zegt:

      Feliz Navidad! Que se calmen los animos! De trams reden in Surabaya op de dag van het vlagincident! Dat was de issue!i

    • Anoniem zegt:

      Met rouwen bedoel ik: denken aan die slachtoffers wiens bloed op de trambaan lag bij dat hotel waar men de vlag scheurde en men dan hier op dit forum aan het vittenen zemelen is of men wel in die tram had gezeten en of die tram wel had gereden. Dat is wat ik bedoel.

      • Robert zegt:

        Correct Mr Anoniem. I agree!

      • Bert zegt:

        Aha geachte anoniem ,ja daar heeft u wel gelijk in ,stel de situatie zo voor er liggen slachtoffers op die trambaan voor dat hotel en waar wordt over gepraat ,of die tram wel of niet reed .

      • Jan A. Somers zegt:

        ” In de eerste plaats, er was geen aparte trambaan. Toendjoengan is een brede winkelstraat waarin de trambaan gewoon deel van uitmaakt. En het aantal slachtoffers was, op één dode na, niet zo groot. Die knokkende Indonesische en Indische jongelui waren heel goed op hoogte van het herstellen van orde en rust door de Kenpeitai. Zodat ze snel weg waren.

  25. RLMertens zegt:

    @PIetAzijnpisser; ‘obsessie is stalken etc.’- Klopt als ik naar het toilet moet, stalk meestal ook naar één plek; nu vooral naar één persoon…vol met azijn!

  26. Robert zegt:

    Mijn felixcircle website is in particular to show Mr. Mertens that er meer tussen Hemel en Aarde is dan een tram die reed of niet reed, dan een vlag die verscheurd werd of niet.

  27. Robert zegt:

    Mijn Javaanse vrienden waren de medepassagiers in de tram, Mr, Mertens.

    • Bert zegt:

      Zo vreemd is het niet als je als jongen Javaanse vriendjes hebt per slot van rekening ligt Soerabaya op Java en een normaal kind maakt het geen donder uit ,wat voor soort etniciteit een ander kind heeft ,als dat andere kind maar leuk is .

      • Robert zegt:

        Right on point Bert! Waar ik woon zijn alle rassen en landen, van deze wereld, vertegenwoordigd en ik heb geen vooroordeel tegen niemand hier because of his race or national origin!

        • RLMertens zegt:

          @Bert/Robert; ‘Javaanse vriendjes etc.’- Mijn heren, de essentie van mijn citaat/verhaal gaat over het moment, dat onze driekleur verscheurd werd tot rood wit! Niets anders. Die situatie/sfeer oproepen met tram2 verhalen waarin een prientil zat etc.en nog wel met Inlandse vrienden(!)slaat toch als tang op een varken. In die periode werd je als belanda Indo weggekeken cq.vijandig bejegend. Laat staan, tijdens dat vlag incident!

        • Anoniem zegt:

          ….In die periode werd je als belanda Indo weggekeken cq.vijandig bejegend. Laat staan, tijdens dat vlag incident!….. Niet helemaal lulkoek…. Een neef van Jos Crawfurd te weten Eddie Samson (Indo) stond temidden van de Javaanse vriendjes aan de overkant van het hotel te kijken hoe het er aan toe ging. Meer weten? Gelieve contact te zoeken met Eddie Samson te Surabaya. Hij is kepala kampung van de Surabaya Indo Club en zoek maar op FB hoe hij te bereiken is. Anders briefje schrijven naar gemeente Surabaya. komt altijd terecht bij hem. Wel popsegel plakken en het liefst geen kerstzegel…Oh ja, hij is n.l. ook adviseur van de gemeente Surabaya afdeling Cagar Budaya. (Cultureel erfgoed.) … amiiin halelujah

        • Jan A. Somers zegt:

          “.vijandig bejegend.” heb ik niks van gemerkt op mijn oude fiets met melkbussen. Je moest alleen bij de roadblocks even afstappen en vriendelijk knikken. En baboe Soep (daar heb je dat mens weer) deed gewoon de blandja op de pasar. En op de melkerij bleven de Indonesische mensen gewoon koeien melken en koeien wassen. En deze sinjo bleef gewoon melk centrifugeren en van de room boter maken. En mijn moeder maakte de boter verder af en bottelde de melk.

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘vijandig bejegend etc.’- Tijdens de bersiap niks ervan gemerkt? Waarom dan in de Werfstraat gelogeerd?

        • Jan A. Somers zegt:

          ” Laat staan, tijdens dat vlag incident!” Hier reageerde ik op. Werfstraatgevangenis begon pas een maand later. Een maand waarin ik geen problemen had, elke dag op de fiets de stad door, dat was met die massieve banden nog het grootste probleem. Ik werd op een avond opgehaald (ze gingen huis aan huis), nadat ik van mijn werk weer thuis was, en net gemandied en gegeten. In die gevangenis ook niet vijandig bejegend, die bewaarders waren het normale personeel, niks bersiap. Vandaar dat er in die gevangenis met ons niks gebeurde. Ik gebruikte daarvoor wel eens het woord saai. maar dat vinden jullie vast niet zielig genoeg van mij. Ja, af en toe liepen er wel een paar pemoeda’s te showen met een zwaard of zo. Ik dacht dat ze dan ook merdeka schreeuwden. Maar er zat een goed traliehek tussen die djago’s en wij. Alleen maar vriendelijk knikken. Je hoeft het toch niet erger te maken? Ik voelde me echt niet zielig hoor (wel weinig te eten). Maar de bevrijding op 10 november was wel een hoogtepunt! (maar er waren wel twee Brits-Indische delegaties, die onderhandelden over onze evacuatie, vermoord).

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘in die periode etc.’- U gaat mij toch niet wijs maken, dat de Indo Belanda in die bersiap periode gunstig bij de Nationalisten/pemoeda’s/ gespuis te boek stond. U haalt zelfs Kecik aan. De knokpartij, het spitsroeden etc. Dat de politie niks deed etc.(die dachten aan hun eigen hachje; tegen die meute!) U bent toch ook niet als gast in de Werfstraat terecht gekomen. Waar baboe Soep u nog heeft bezocht; zo aardig waren die bewakers toch – Gaat u nu alles vergoelijken, dat alles toch achteraf meevalt en dat die doden/gewonden per abuis is gebeurd. Zo saai was het. Want alles was eigenlijk normaal, als voor de oorlog.(toen wij nog de baas waren).

        • RLMertens zegt:

          @Anoniem; ‘lulkoek etc.’- O ja? Heeft u ook ook Javaanse/Inlandse vrienden gehad? Op school en ook thuisbezoek?- Enkelen uitgezonderd(!), die WN zijn geworden, zoals Eddie Samson, vandaar dat hij ook is gebleven. Ook een familielid van mij, dir. van een buitenlandse vestiging, is van meet af aan; Indonesiër.

        • Jan A. Somers zegt:

          Ik snap niet dat u zich om een knokpartij op Toendjoengan zo druk maakt. Als de Marechaussee het Damrak schoonveegt gaat het winkelen in de Kalverstraat toch gewoon door? En onze Amsterdamse reageerders moeten het ook in de krant lezen. En weet u soms wat er voor opwindends er in de Werfstraatgevangenis is gebeurd tussen 20 oktober en 10 november 1945? Behalve dat er twee keer een groepje Brits-Indische militairen rondliep, die daarna zijn vermoord? En baboe Soep was een verstandige vrouw. Stuurde haar dochter naar de HIS, en wij moesten Nederlands met haar spreken.
          “U haalt zelfs Kecik aan. ” Ja, de commandant van de Indonesische militaire politie in Soerabaja. Was in 5 minuten op Toendjoengan. Knokpartij afgelopen (alleen nog niet schoon geveegd). Wat heeft de redactie van de Volkskrant het moeilijk gehad hem als dader en mij als slachtoffer te portretteren. Ik moest Zeeuws meisje wel beloven de volgende keer nettere sokken aan te trekken. (Buitenzorg heeft wel gezorgd dat op Javapost die sokken buiten beeld bleven).

  28. Bung Tolol zegt:

    Dat is nou zo grappig aan de hele manier van schrijven heb ik al een donkerbruin vermoeden wie Anoniem van 23 dec om 12.51 uur is ,deze persoon is ook geboren/getogen in Surabaya ,dus mag je aannemen dat hij weet waarover hij schrijft .NEE NEE hij was niet de trambestuurder van lijn 2 .

    • Lekkur Puh zegt:

      Niet geboren, maar wel getogen. Klopt, Niet bestuurder van een tram maar wel van een gerobak 🙂 🙂
      En sorry Anoniem ben ik inderdaad. Mijn juiste naam is Aniem. (Al. Ned.Ind. Elc. Mij)

      • Lord Dendeng zegt:

        Een tram besturen is gemakkelijker dan het besturen van een gerobak met twee wilde ossen.

        • Robert zegt:

          In de tramlijn 2 in Surabaya zaten meerdere Indos en blanken. hen werd niets aangedaan door de Javanen, omdat ze zich niet druk maakten over het vlagincident en het verscheuren van de Ned vlag.

        • Jan A. Somers zegt:

          Ik weet niet of u weleens een grobak voorbij hebt zien sukkelen. Wild lijkt mij iets heel wat anders.

  29. Bung Tolol zegt:

    Zijn er mensen uit Kediri hier in de zaal ? Zo ja wilt u dan zo snel mogelijk die gerobak met die twee ossen verwijderen van de hoofdingang want niemand kan meer masuk . Een tram besturen is ook niet zo makkelijk ,waarom niet ? het is ijzer op ijzer remt niet zo snel .

    • Gerard Edward Robak zegt:

      Hehe, we kunnen tenminste weer een beetje lachen hier in plaats van dat zuurpruimen gedoe…. Oh, don’t worry Lord Dendeng….Bestieren/besturen van een gerobak met 2 wilde ossen is niet zo moeilijk….Madurees bloed in me….opgegroeid met en gewend aan karapan sapi op Madura… Voor diegenen die het vieren: Prettige kesrtdagen.

      • Anoniem zegt:

        Sorry: KERSTDAGEN

      • Bung Tolol zegt:

        @Madurees bloed in me ……………… Ja ik dacht al pak Robak echte Madureze voornamen Gerard Edward ..40% van die Madurezen heet Gerard ,40 % heet Edward en die overige 20 % heet Gerard Edward .lekker gampang daar ,die Madurezen doen niet zo moeilijk .Er schijnt daar op Madura wel eentje rond te lopen die heet Edward Gerard ! Nou u begrijpt die wordt met de nek aangekeken ,terlalu die Edward Gerard !

    • Robert zegt:

      De gerobak valt om als je de ossen te snel probeert af te remmen en als de ossen dan op hol slaan.

  30. Indisch4ever zegt:

    Het is beter als men niet teveel diverse nicknames gebruikt.
    Het lijkt grappig maar vaste lezers vinden het prettiger als ze weten wie de gesprekspartner is.
    Gebruik 1 naam, kan een pseudoniem zijn, of maak je bekend onder de meest gebruikte naam.

  31. Hans Boers zegt:

    Mea Culpa. Hieronder een opsomming van mijn postings onder schuilnaam of anoniem (waarvan 2x abusievelijk te snel op enter gedrukt) , maar wel voorafgegaan door een paar grieven van me.

    EN wat me het meest spijt is, dat dit gebeurt onder de noemer van het draadje Slachtoffers Koeningan en daarvoor bied ik de heer Jaq. Brijl MIJN EXCUSES aan. Ik heb me laten verleiden door mee te doen in deze zijdelingse kwatsch en daarmee de heer Brijl enorm veel tekort gedaan met het oog op zijn bedoelingen en werkzaamheden. Juist daar waar hij me in het verleden enorm geholpen heeft met de erkenning van 2 leden van mijn familie die oorlogsslachtoffer waren. Ik heb me enorm schuldig gemaakt aan het feit, dat ik hieraan voorbij ben gegaan en me heb mee laten sleuren in deze negatieve bedoening en ik had beter moeten weten.

    De webmaster heeft gelijk: Dat scheelt bepaalde vaste lezers inderdaad om vragen stellen aan de webmaster wie die idioot ( ik dus) is achter de schuilnamen, alhoewel andere vaste lezers het wel degelijk weten.
    EN het scheelt een enkele vaste lezer ook om een antwoord te verstrekken waar ie later spijt van heeft, als ie het van te voren geweten had.

    MAAR, er werd tenminste heel even de druk van de scheld- en tier- en zogenaamde stoom afblazende ketel afgehaald en dat was me het toch wel een ietwat waard……(Zie de luchtige reacties van Bert, Tolol, Robert en Lord Dendeng).

    TE vaak (en zeer zeker op andere draadjes op dit forum) alleen maar schelden, tieren en afgeven op anderen, volkeren GENERALISEREN en hel en verdoemenis toewensen en geen rekening houden met vaste lezers die familie hebben die tot die volkeren behoren – ja, ik heb familie die Indonesisch is – ja, ik had familie die Japans is – , hautain en opgeblazen en belerend een oudere zogenaamd de les trachten te lezen, elkaar de grond in stampen en het gelijk willen halen ten koste van alles is voor vaste lezers ook niet altijd leuk om telkenmale dezelfde eentonige riedel te lezen en spijtig genoeg is daar niet tegen opgetreden, alhoewel het Karma soms wel eens te zwart werd en de gentlemen manieren veelvuldig de prullenbak in werden gesmeten….
    Waarbij ik wil opmerken dat ik ook ten zeerste mijn hoed afneem voor de vaste lezers die zich WEL als een gentleman gedragen.

    Ik verwijs ook gaarne naar de postings van de heer Piet Azijnpisser, die al eerder erover schreef. Waarvoor dank nogmaals.

    Ik hoop dat de webmaster zo vriendelijk wil zijn om deze posting niet te deleten. Zo ja, dan heb ik pech gehad maar ook de anderen die dan niet zullen weten wie er achter de veelvuldig gebruikte schuilnamen en anonimiteit zat in DIT DRAADJE Slachtoffers Koeningan en wat mijn mening is.

    En voor het overige wens ik een ieder Hele Fijne Feestdagen (zowel het Kerstfeest alsmede de jaarwisseling) toe in bijzijn van familie, vrienden en kennissen (of in alle eenzaamheid om ’s rustig na te kunnen denken over hoe het in de toekomst hier op dit forum een ietwat vriendelijker aan toe zal kunnen gaan, alhoewel dit laatste hoogstwaarschijnlijk een utopie is. Wellicht dat een kerstcadeautje in de vorm van een busje IMAL – Ik Maak Alles Los – een oplossing kan bieden tegen vastroesten???)

    Goed, hieronder de postings waar ik verantwoordelijk voor ben:
    Anoniem 22-12 om 18:58 , Anoniem 22-12 om 21:39 , Anoniem 23-12 om 05:39 , Anoniem 23-12 om 12:51 , Anoniem 23-12 om 15:31 , Lekker Puh 23:12 om 14:24 en Gerard Edward Robak 23-12 om 15:30

    En dat was dus mijn speciale Kerstgedachte.

    Fijne dagen en adios muchachos , zo God het wil en anders is het See you later alligator somewhere over the rainbow.

  32. Bert zegt:

    @Hans : Ach Hans jij hebt zo,n aparte schrijfstijl zelfs een blinde weet dan wie achter dat pseudoniem schuil gaat ,ja die moorden in Koeningan zijn erg en daar mag niet mee gespot worden maar er zijn zoveel moorden gepleegd in het verleden ,zoals die genocide op de Armeniers ,daar mag ook niet mee gespot worden en moet altijd herdacht blijven maar het leven gaat door ,we kunnen niet eeuwig ten dage bij al die moorden stilstaan .Denk niet dat dhr Brijl je iets kwalijk neemt ,je helpt hem al genoeg en dhr Brijl helpt op zijn beurt weer anderen het leed hun familie aangedaan weer wat te verzachten ..Prettige kerstdagen nog ..

  33. Piet Azijnpisser zegt:

    Dat is nog eens een bergrede, Kandjeng Toean Boers! Respect voor zoveel openhartigheid en ….. nederigheid, het laatste té weinig op deze site vertoont.

    Dat er nogal werd afgedwaald op dit serieuze topic heeft n.m.m. toch ook een nuttige keerzijde: Het bleef lang in de belangstelling en was niet binnen een dag op de rol “weggedraaid” om plaats te maken voor andere zaken.

    Pak Oebroes b.d. Jac Brijl schreef: “Ik hoop dat er lezers zijn, die mij meer over dit drama kunnen vertellen”. Tja …. de hele oude garde die dat misschien zou kunnen is dun gezaaid en op deze site sowieso niet royaal vertegenwoordigd. Maar misschien heeft hij meer ijzers in het vuur. Alle Indisch gerelateerde sites en de Moessons van deze wereld zouden Jac en zijn graaf- en spitwerk toch ruim baan moeten geven.

    Auf Wiedersehen/hören heer Boers, bleib’ nicht zu lange fort.

    • Jac. Z. Brijl zegt:

      Geachte Heer Piet,
      Hartelijk dank voor Uw fijne woorden.
      Ik wil U en Uw gezinnetje, alsmede alle Lezers van I4E , GEZEGENDE KERSTDAGEN
      wensen en een HEEL VOORSPOEDIG 2020.
      Moge tenslotte Gods Zegen rusten, op alle mannen en vrouwen, die indertijd in Indié/ Indonesië, hun leven verloren.

      met vriendelijke groet,
      Jacq. Z. B.

      • Piet Azijnpisser zegt:

        Graag gedaan Overste, die woorden waren mij uit het hart gegrepen.

        Dank ook voor uw goede wensen. Langs andere weg hebt u de mijne reeds ontvangen, maar ook onder pseudoniem op deze site herhaal ik gaarne: Selamat tahoen baroe voor u en de uwen. Moge u nog lang kunnen doorgaan met uw werken, die anderen blij maken en de herinnering levendig houden aan wat “ons” toen onverhoeds is overkomen, opdat volgende generaties gewaarschuwd zijn en ervan kunnen leren.

      • R Geenen zegt:

        Geachte Luit. Kol. B.d. Jacq Brijl,
        Vroeger en voor 1950 was er, zoals U weet, ook bij het KNIL een tamelijk groot verschil tussen de rang van officier, onder- officier en manschappen.
        Dat was gebleken bij het opheffen van het KNIL. De manschappen kregen in eerste instantie geen toestemming om naar Nederland te vertrekken en hun werd geadviseerd over te stappen naar het Indonesische leger. Zoals U weet heb ik daar enig aandacht in het blad De Indo aan besteed.
        U zelf heeft nooit bij het KNIL gediend. Echter U heeft dat ook gemerkt.
        Want dat waren een van de redenen waarom U al dat werk vrijwillig doet en nabestaanden help, dat zij alsnog voor hun in Indie overleden familielid een postume en eervolle onderscheiding in ontvangst kunnen nemen.
        Dat mag toch wel even hier vermeld worden. Velen bewonderen U daarvoor en velen heeft U gelukkig gemaakt.
        Namens al die mensen DANK U WEL.

  34. Jacq.Z. Brijl zegt:

    Bete Ronnie,
    Dank voor je fijne reactie vanuit het verre Amerika.
    Zowel mijn overgrootvader ( RMWO4 + Eresabel);: als mijn vader hebben bij het KNIL gediend.
    Als Oorlogsvrijwilliger/Kl ben ik tijdens de Pol. acties, o.a. Commandant geweest van een
    Zelfstandige gevechtseenheid, die bestond onder meer uit KL cie. en een KNIL. cie.
    Na de overdracht van Indië aan Indonesië en het opheffen van de KNIL, was ik verbaast en teleurgesteld, dat de officieren en
    de meeste Onderofficieren van het KNIL naar Nederland konden repatriëren, terwijl de overigen
    (Inheemse militairen) helaas alleen moesten achterblijven en eventueel konden overstappen naar de TNI.
    Ik heb dat altijd een trieste zaak gevonden.
    Ook vond ik, dat we te weinig aandacht hadden gegeven aan al die KNIL.militairen , die o.a.
    tijdens WOII, waren gesneuveld, geëxecuteerd, verdronken en overleden.
    Ongeveer een 12 jaar geleden ben ik belangeloos en vrijwillig en met machtiging van en in
    samenwerking met Mindef., begonnen aan de hand van verzoeken van nabestaanden, voor hun
    In Indië tijdens WOII overleden familieleden – die bij de KNIL dienden- alsnog postuum en
    eervol, een onderscheiding toegekend te krijgen.
    De laatste 2 jaren ben ik overgaan tot het zelf opsporen van de nabestaanden van gesneuvelden
    en geëxecuteerde militairen, waarbij ik o.a. geholpen wordt door Jan Thonus en anderen.
    Intussen hebben ca 300 nabestaanden voor hun in Infdië overleden familielid vh KNIL, alsnog
    een onderscheiding ontvangen.

    Zoals je weet tenslotte Ronnie, wordt ik het komende jaar 93; maar zolang ik dit werk nog kan doen en vaak ook met jou hulp, zal ik proberen, dit werk zolang mogelijk voortzetten.

    met hartelijke groet,
    Jacq, Z. B.

  35. Jan A. Somers zegt:

    “Dat van de gebolloste totoks was wel in Soerabaja. Wat in Soerabaja gold, gold qualitate qua niet voor andere delen van Nederlands-Indië, knoopt U dat eens goed in de oren.” In Batavia, bij de departementen, wemelde het al vroeg van de gebolloste ambtenaren, zo ook bij het Departement Scheepvaart, de werkgever van mijn vader. Mijn vader in Singapore had al snel contact met dat departement. Mijn eerste baas bij TNO, prof. Baars (gebollost uit kamp Tjimahi naar een kamp in Batavia waar zijn vrouw en dochters zaten), had al vroeg voor het Rode Kruis in Batavia een gistfabriek gestart voor de centrale broodbakkerij voor de kampen aldaar. De opbouw van de Gouvernements Marine in de Grote Oost gebeurde voornamelijk door gebolloste collega’s van mijn vader. De opbouw van het KNIL buiten Java en Sumatra gebeurde voornamelijk door gebolloste militairen. En het gebeurde ook bij het bedrijfsleven!
    Ergens anders heb ik bij u gelezen dat de wapens van de bersiappers bestonden uit eenvoudige slag- en steekwapens. In Soerabaja niet hoor, Oorspronkelijk hadden alleen de voormalige PETA-leden hun lichte infanteriebewapening, geweer, handgranaten, lichte mitrailleur, lichte mortier. “Nog dezelfde avond werd door een groep voormalige Peta, Heiho en Seinendan-soldaten een actieplan opgesteld: het mobiliseren van het (kampong)volk met de kreet siááááp, het gevangen nemen en ontwapenen van Japanse militairen en het bezetten van de telefoon- en telegraafkantoren. Het eerste doel voor de massale acties was het Japanse centrale wapenmagazijn voor Oost-Java in Don Bosco, voorheen een groot katholiek weeshuis met scholen, sportterreinen, werkplaatsen, een kliniek, een kapel en kloostergebouwen. Na onderhandelingen onder druk van de snel aangroeiende volksmassa moest de Japanse commandant het complex overdragen, waarbij hij een ontvangstbrief kreeg met de vermelding dat de wapens waren overgedragen aan het Indonesische bestuur. Hierop pleegde hij zelfmoord. Daarna werden nog grote wapenvoorraden buitgemaakt in een Japanse garnizoenskazerne en in een groot gebouwencomplex waar voorheen de handelsfirma Lindeteves Stokvis was gevestigd. Met hun overgave hebben schout-bij-nacht Shibata en generaal-majoor Iwabe voorkomen dat er een bloedbad werd aangericht onder de belegeraars gevolgd door wraakacties tegen andere Japanners en Nederlanders.” Een ongekende schat aan wapens werd buitgemaakt. Ik heb mij ook laten vertellen dat bij de moord op het Goebengtransport volop gebruik werd gemaakt van geweren, lichte mitrailleurs en handgranaten, in handen van het moordende kampongvolk.

    • Peter van den broek zegt:

      Ik zie niet in wat Koeningan met het Goebengtrnasport te maken heeft, laat staan wat de Goevernementsmarine met Koeningan te maken heeft, mijn denkraam is wat dat betreft aan beperkingen onderhevig. Dus ik onthoud mij van commentaar

      • Jan A. Somers zegt:

        “mijn denkraam is wat dat betreft aan beperkingen onderhevig.” Ja, dat had ik allang begrepen. Niet opgevoed met Tom Poes. Daarom had ik in het verleden ook niet geprobeerd u de zelfstandige rechtspersoon Indië uit te leggen met de zelfstandige rechtspersoon Delft. Beide toch gewoon gebiedsdelen, waar bij de rechtspersoonlijkheid en zelfstandigheid van Indië waren afgeleid van de rechtspersoonlijkheid en zelfstandigheid van de Nederlandse gemeenten. (had u bij mij al lang kunnen lezen). En mijn vergelijking tussen “Koeningan met het Goebengtrnasport” volgde gewoon op uw domme opmerking over “de wapens van de bersiappers bestonden uit eenvoudige slag- en steekwapens” En mijn vergelijking tussen “Goevernementsmarine met Koeningan” (alleen al uw gebruik van de e voor de u toont dat u er nets van snapt) volgde gewoon op uw domme opmerking “knoopt U dat eens goed in de oren.” Maar elk vergelijkend onderzoek is aan u niet besteed.

        • Peter van den Broek zegt:

          Ik geef ruiterlijk toe dat ik dom ben, ik haal het niet in het hoofd om me hier als intellectueel op te stellen. Dat kan ook niet voor een zoon van een eenvoudig ambtenaar? Dus laat dhr Somers aan deze baboesoep eindelijk uitleggen wat dan het overeenkomst is tussen Koeningan en Goebeng transport. En ook wat het GM met Koeningan te maken heeft, ik dacht dat Koeningan toch wel ver van zee ligt, maar mijn maritieme kennis van Indonesië beperkt zich tot wat zeeslagen.

          Trouwens de domme opmerking over het gebruik van slag- en steekwapens en andere wapens heb ik niet voor niets vermeld . De zeer geachte heer Lemon verwees mij naar een bachelorscriptie over het vergeten geweld in Indonesië, waarin beschreven wordt hoe mensen in de Bersiap aan hun einde kwamen. Ik onderbouw dat kwantitatief en kan best voorspellen hoeveel mensen door vuurwapens aan het eind kwamen. Maar dat is maar een klein detail in de Bersiap.

          Apropos, denkraam werd toch gebruikt door de dwerg Kwetal?

        • Jan A. Somers zegt:

          Het is dat ik ondanks mijn longontsteking in een goede bui ben:
          “Koeningan met het Goebengtrnasport” In een stukje over de bewapening van bersiappers schreef u dat zij slechts primitief bewapend waren. Mijn reactie wees erop dat dit lang niet overal,het geval was. Mag toch in Nederland?
          “Goevernementsmarine met Koeningan” U schreef dat: “Dat van de gebolloste totoks was wel in Soerabaja. Wat in Soerabaja gold, gold qualitate qua niet voor andere delen van Nederlands-Indie,” Ik wilde alleen maar kwijt dat die gebolloste geïnterneerden niet alleen een verschijnsel in Soerabaja was. Ik ken ze daarnaast uit Malang, Bandoeng, en Batavia. In Batavia werkten bij de departementen al heel spoedig gebollosten. En de herrijzenis van de GM stond grotendeels op naam van gebollosten. Net als de opbouw van het KNIL in de Grote Oost. Dat mag ik toch melden? En waarom dan niet in Koeningan? Nou dat is voor mij een normale vraag. En u weet misschien nog niet dat wetenschap begint met een vraag.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.