Moesson December

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

16 reacties op Moesson December

  1. e.m. zegt:

    @Interview met meesterglasblazer Marco Lopulalan@

    — Vakmanschap is meesterschap! Artisticiteit zit blijkbaar in de familie; een volle neef van ons aller Rembrandt Lopulalan. Of was het Ruben(s) . . .

    PS In Zuidelijk Afrika zitten ze ook op de moesson te wachten

    • R Geenen zegt:

      Wat betreft zeer bekende Nederlandse glasblazers, reeds overleden, zijn hun namen Valkema, Copier en Heesen. Heb toen we nog in Nl woonden diverse stukken van bovenstaande meesters gekocht. Ook hebben we een originele Rozenburg vaas als voet voor een lamp, die op mijn bureau staat. Enfin, als u van glas houdt, kijkt u dan naar de foto’s in mijn huis.
      https://myindoworld.com/pictures/california/inside-of-our-home/

      • Arthur Olive zegt:

        Heel interessant.
        Ik zie bij u prachtig Delft Plateel.
        Wijlen mijn neef begon Plateel op te kopen heel vroeger toen het nog redelijk goedkoop was.
        Hij liep alle markten in Amsterdam af want hij was gek op Plateel.

        • R Geenen zegt:

          De plateel op de foto’s zijn van de jaren 1930. Vooral de ketel en de plant pot hanger zijn vrij zeldzaam. Mijn vrouw heeft daar een varen plant in een binnen pot in gedaan

        • Piet Azijnpisser zegt:

          Nou …. er gaat toch niets boven een echte Lopulalan. Gesigneerd natuurlijk.

        • Jan A. Somers zegt:

          En het prijskaartje er aan laten zitten. Voor de buurvrouw.

        • R Geenen zegt:

          @@En het prijskaartje er aan laten zitten. Voor de buurvrouw.@@
          Waarom? Voor een verzamelaar van kunst zoals plateel is de prijs vaak onbelangrijk. Het gaat er om of je het kan/wil betalen. De kenmerken aan de onderzijde zijn vaak bepalend voor de waarde. Vooral als het de artist proef is. The Panama–Pacific International Exposition van 1915 in San Francisco toonde ook een lamp, die nu in de woonkamer staat.

        • Piet Azijnpisser zegt:

          Oeps …. die verdomde cookies weer. Ik vertik het om mij in zo’n keurslijf te laten dwingen.

          Maar goed, no offense meant met mijn opmerking over een echte gesigneerde Lopulalan. Gewoon voortgesproten uit een zondagse dolle bui.

          Alles wat ik van “platteel” weet, weet ik van Fransje Leidelmeyer toen hij nog meewerkte aan Kunst & Kitsch. Hij kon er zo enthousiast over vertellen. Ik vind er verder niets aan, maar ik ben dan ook kunstbarbaar. Bovendien niet toerekeningsvatbaar (disclaimer).

          Nu ja, kunstbarbaar ….. die aan een muur geplakte pisang leek me wel wat. Je moet er toch maar op komen.

        • Indorein zegt:

          @ …. Nu ja, kunstbarbaar ….. die aan een muur geplakte pisang leek me wel wat. Je moet er toch maar op komen.@ :

          En het daarna opeten door een andere “moderne kunstenaar” is kennelijk ook kunst volgens de “kenners”.
          ’t Zal wel aan mijn beperkte vermogens liggen (ben opgevoed met de leer ,dat je nuttig moet zijn voor de maatschappij, en daar hoorde “de moderne kunst” niet bij!).
          En dan die idiote rijkaard die $ 120.000,- betaalde voor een overrijpe banaan! Ik kan niet anders geloven dat dat die idioot erfgenaam moet zijn van teveel geld.

        • PLemon zegt:

          @ $ 120.000,- betaalde voor een overrijpe banaan! Ik kan niet anders geloven dat dat die idioot erfgenaam moet zijn van teveel geld.

          # In de kunstwereld gaat het in deze tijd niet meer om ‘ de lust voor het oog’ gemaakt werk maar om het idee dwz het concept. Dat moet uniek zijn en je ‘ kotak’ prikkelen.
          Overigens…die opgegeten boesoeke pisang werd doodleuk door een verse vervangen.
          De koper zal wel royalties verlangen als je het kunstwerk kopieert.
          Misschien ook voor een ander stuk fruit aan de muur geplakt?

      • e.m. zegt:

        Het Nationaal Glasmuseum besteedt de komende tijd extra aandacht aan Floris Meydam -als hoofdontwerper opvolger van de vermaarde A.D. Copier- vanwege diens honderdste geboortedag.

        U hebt dan denk ik objecten van Willem Heesen, collega van Meydam. Heesen begon eind jaren zeventig v.d.v.e. zijn eigen glasstudio/atelier. Diens zoon Bernard, van huis uit architect, is eerst als assistent van senior, nadien in de glasblazerij gebleven en inmiddels ook een erkende grootheid in het glas.

        • R Geenen zegt:

          Klopt over Heesen. Van hem hebben we een artist proef fruitschaal. Deze blauw gevlamde schaal werd gemaakt voor een Westland tentoonstelling. Op een van de foto’s herkenbaar vanwege de rode glazen appel op de blauwe schaal. Het dressoir, waarop het glaswerk staat, heeft aan de achterzijde een aangehecht bewijs dat het afkomstig is van Koninklijke Pander zaak uit 1898 Den Haag.

        • Bert zegt:

          @Pak Indorein zegt “” Ik ben opgevoed met de leer ,dat je nuttig moet zijn voor de maatschappij en daar hoorde “” De moderne kunst “” niet bij .Tja je zal maar een over/grootvader hebben gehad ,die daar anders over dacht en circa 1890-1900 diverse Van Goghs zou hebben aangekocht ,toch leuke erfenis voor zijn anaks en cucus .Misschien zal Opa er 20/50 toenmalige guldens per stuk voor hebben betaald .Vincent van Gogh verkocht amper wat ,zijn broer stapelde alles op en betaalde Vincent maar sekarang ……………. Een Van Gogh levert altijd flink boven de 100 miljoen euro op .Ik heb zelf een echte “”Ruben Lopulalan “” aan de muur hangen gekocht voor 12,50 euro ,kon hem al verkopen voor 250 euro maar ik vind hem veel te mooi ,niet verkopen dus .

        • R Geenen zegt:

          @@“”Ruben Lopulalan “” aan de muur hangen gekocht voor 12,50 euro ,kon hem al verkopen voor 250 euro maar ik vind hem veel te mooi ,niet verkopen dus .@@
          Kijk, dat is nu precies het antwoord van een verzamelaar. Mijn vrouw kan met al haar antiek het tienvoudige en misschien wel meer krijgen. Maar haar verzameling is haar veel meer waard. Wat heb je aan een lege kamer. Trouwens zonder dat kunnen we toch goed leven.

        • Bert zegt:

          In reactie op het stuk van Pak Lemon ,het is niet alleen het concept maar ook andere factoren bepalen wat je voor een schilderij moet betalen b.v Rob Malasch de bekende Indische kunsthandelaar verkocht stukken van een Chinese schilder voor flinke prijzen ,totdat de rijke Chinese bovenlaag ,deze schilder ook ontdekte maar dat kwam voornamelijk omdat het hier om een Chinees ging ,toen gingen de prijzen met een snelvaart omhoog ,dus een schilderij waar Malasch eerst 60.000 voor ving ,vloog nu voor 6 miljoen de deur uit .Rob kon zich wel voor zijn hoofd slaan “” Had ik dat maar geweten !””

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.