Tegal kerkhof

Het oude Europese kerkhof van TEGAL en dit keer met de nadruk op een familiegraf/kelder-tombe van de familie WIJNHAMER uit Tegal en met NOG meer nadruk op een telg van deze familie genaamd:LOUIS VICTOR WIJNHAMER alias PAH WONGSO.
Een bizonder man deze Pah Wongso, zeer sociaal bewogen en zowat van alle markten thuis. Jammer, dat de historie – naar mijn mening – te weinig over hem heeft vastgelegd en daarom hierbij mijn eer en respect voor hem en tot nog toe heb ik ook geen website kunnen ontdekken, die melding maakt waar hij begraven ligt. (Behalve hier dan.) imexbo.nl

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

15 reacties op Tegal kerkhof

  1. Hans Boers zegt:

    Dank voor plaatsen B….. Oproep algemeen: In verband naar verder onderzoek over diverse familieleden Wijnhamer gaarne meer info over EDWIN FERNAND WIJNHAMER, geboren 31 maart 1923 en verkast naar SoCall… Edwin was al op jonge leeftijd gedwongen arbeid te verrichten aan de Thailand railways maar heeft het gelukkig overleefd. Hij was “inwoner” van kamp Kunni 163.
    Bij voorbaat dank.

  2. Bert zegt:

    @Hans Boers ,met interesse dat artikel gelezen over Pah Wongso,komt ook doordat ik toevallig in Tegal ben geboren maar ik wilde graag wat weten ,als je hier in Nederland naar een begraafplaats gaat ,doemt er een hele organisatie voor je op ,portiers ,bloemenverkopers ,tuinlieden grafdelvers en natuurlijk de bestuurlijke organisatie ,directeur ,administratieve medewerkers ,computersystemen etc etc en natuurlijk ook altijd een horeca etablissement .Nou is mijn vraag hoe doen ze dat in Indonesia ? Hoe gaat het er daar aan toe ? Ik zie n.l veel totaal verwaarloosde graven en er wonen zelfs mensen op die begraafplaatsen ! Is de grond waarin de doden liggen permanent eigendom van de familie ? moeten ze elk jaar voor het onderhoud (?) betalen .Kortom ik snap weinig tot niks van het Indonesische begrafenis wezen ,zou mooi zijn als je mij of anderen dat eens haarfijn zou kunnen uitleggen .

    • Hans Boers zegt:

      Dag Bert, in het ALGEMEEN en wat betreft de oude “koloniale/europese” begraafplaatsen. Sommige grote steden zoals Jakarta (taman Prasasti v/h Kober is musem), Surabaya (Oud Peneleh is vol en Kembang Kuning wordt nog steeds gebruikt), Semarang (oud en nieuw bij elkaar) bijvoorbeeld) hebben van deze begraafplaatsen bezienswaardigheden gemaakt en/of musea. Subsidie van de regering en vooral met oogmerk om toeristengeld binnen te halen. Kleinere steden hebben van deze begraafplaatsen Cakar Budaya gemaakt (Erfgoed cultuur). Nog kleinere steden idem dito, maar (zolang er plaats is) worden er (veelal) christenen bij begraven… En de begraafplaatsen van de ondernemingen zijn veelal totaal verwaarloosd en overwoekerd. Zo ook begraafplaatsen van het leger dat destijds op expeditie trok en tijdens een veldslag het leven verloor en dan nabij een fort oid begraven werd. ( Op Borneo heel veel) . Ondernemings begraafplaatsen worden soms wel onderhouden en meestal door achtergebleven familieleden, zoals DEZENTJE bijvorobeeld. Eigendomsrechten bij de familie. Zie elders op dit forum bericht van een meneer Warin).
      Soms worden oude begraafplaatsen totaal geruimd om plaats te maken voor bebouwing en laat men wel incidenteel een mooi monument staan ter verfraaiing van de omgeving.
      Vaak krijgt ene gemeenschap ook subsidie om een begraafplaats schoon te houden, doch dat gebeurt zelden.

      Ik denk dat waarschijnlijk beelden hebt gezien van Peneleh Surabaya waar men op de graven woont. Dat komt omdat de gemeente SDurabaya hier voor geen geld heeft om het te restaureren dus met de dag hoe langer meer in verval. Bewonen van de oude graven komt omdat het veel arme mensen zijn die op zo’n manier geen huurkosten hebben.
      Nogmaals: Dit is een algemene standaard voor de Christen/europese/ begraafplaatsen.
      Kembang Kuning Surabaya onderhoudt men goed…geen extra bewoners op de graven. Wel veel bloemenstalletjes en als je als buitenlander op familie graf bezoek komt, dan wordt je overspoeld door grassnijders en schoonmakers. Logisch, ze willen geld verdienen. Het betreft dus wel de vele oude graven waar niemand meer op af komt of hooguit een keer in de 10 jaar.
      Op Kembang Kuning ligt mijn pleegmoeder en ik doe eens per kwartaal opdracht geven (tegen betaling) en extra met Kerst om het graf schoon te maken en bloemen te strooien of beplanting te vernieuwen.
      Op Taman Prasasti Jakarta (Museum) hoef ik geen onderhoud te betalen voor mijn familie die daar ligt. Is museum stuk geworden.
      Het graf blijft bestaan (voorlopig) ook al heb ik geen eigendoms papieren.
      Het graf van mijn natuurlijke moeder te Malang bijvoorbeeld is allang geruimd en heeft plaats gemaakt voor “nieuwe” bewoners die hun achterknip opentrokken en daarmede de grond “overnamen”.
      Kijk anders op mijn website, linker menu DIVERSE KERKHOVEN en daar vind je een aantal kerkhoven in diverse staten en modellen.
      Het militair kerkhof Aceh bijvoorbeeld wordt ook goed onderhouden, alhoewel het de soldaten uit de koloniale tijd betreft. Bangka ook goed in onderhoud, maar afgelopen maand hebben vandalen er huis gehouden.
      NGAWI heeft twee vliegen in een klap gevangen: Met subsidie onderhouden zij(gemeente) het europees kerkhof (veel KNIL militairren) EN ze hebben er een stadstuin van gemaakt met ongeveer 50 soorten fruitbomen om daarmee toeristen te trekken.

      • Hans Boers zegt:

        Nog iets vergeten Bert: Het oude europese kerkhof van Kediri is totaal geruimd en heeft plaats gemaakt voor een gebouw van het Rode Kruis met parkeergelegenheid en wat tokos’rondom. Daar lag mijn vader.

        Pasuruan kerkhof idem dito. Daar had mijn familie 2 tombes. Is bebouwing geworden.

        Semarang daarentegen: Het oude voormalige Armeens kerkhof was in totaal (sedert 1808eigendom van mijn familie die het verkocht aan de Chinese gemeenschap. Het Chinees gedeelte is ten dele nog in gebruik. Het Armeens gedeelte is stuk maar bestaat nog. Daarbij was vroeger ernaast het Joods kerkhof Bergotta. Dit gedeelte Bergotta is nu nog steeds in gebruik maar dan voor de Christenen. Afgelopen september 2018 en afgelopen maart 2019 heeft men namens mij nog een bezoek gebracht aan het Armeens gedeelte en overopa’s resten van zijn graf en die van de familie zijn er nog steeds weliswaar in zwaar gehavende staat. Maar men heeft de grond niet nodig dus laat men het zo.

        • Bert zegt:

          Ja bedankt Hans .waar ik wel achter gekomen ben ,is dat die Oosterse en Westerse manier van begraven behoorlijk verschilt ,ik was altijd benieuwd hoeveel van het geraamte nog over was na pakweg 30 jaar ,antwoord bijna niks ,heb laatst gezien hoe ze hier een graf ruimden ,bijna alles was vergaan ,een paar kleine botjes en ……..het kunstgebit van de overleden persoon dat was alles de rest was vergaan .Nou gebeurt het weleens dat ze een bijna gaaf lijk vinden van b.v de middeleeuwen maar die is dan geconserveerd door de bodem omstandigheden zie het meisje van Nulde ,die is aangetroffen in veenlagen ,Als je hier een graf koopt en de nabestaanden betalen de jaarlijkse rekening niet meer ,wordt het graf geruimd ,die jaarlijkse rekening is voor onderhoud van de begraafplaats .Joodse begraafplaatsen mogen volgens de joodse wetten niet geruimd worden maar volgens de Nederlandse wet wel ,hoewel het bijna niet voorkomt dat er een Joods graf geruimd wordt ..Ik denk vermoed dat hier het grote verschil ligt ,begraafplaatsen in Nederland worden goed onderhouden door de verplichte jaarlijkse bijdragen en andere opbrengsten .In Indonesia heb je een stuk grond met een aantal zerken en tombes waarvan de nabestaanden allang in Nederland of Amerika verblijven en wordt er niet meer betaald door de familieleden ,dan ben je dus afhankelijk van vrijwilligers zoals Pak Warin ,die het werk belangeloos doen en er geen cent beter van worden ,zelfs armer want hij gebruikt zijn eigen geld om die graven wat op te knappen .

        • R Geenen zegt:

          Ik vraag mij wel af wat de Indonesische gedachte is om alle grafstenen en tegels in beslag te nemen en tentoon te stellen. Zelf de eenvoudige steen tegel van mijn vader werd mij geweigerd. Heb de Gravenstichtring om hulp gevraagd, maar ook hun werd de tegel geweigerd, want het is eigendom van de Indonesische staat. De steen was zeer eenvoudig, want mijn moeder had vlak na de oorlog geen geld om iets moois neer te zetten. Je kan de tegel/steen op mijn web zien, maar je moet wel naar beneden scrollen. https://myindoworld.com/genealogy/geenen-history/

        • Jan A. Somers zegt:

          Bij ons TNO-Instituut was ik de ‘baas’ van het onderzoekprogramma Lijkbezorging (lijkenvet of adipocire). Maar dat is een smerige toestand, voor de grafdelvers, de arbeidsomstandigheden. Dat probleem kwam duidelijk naar voren bij het ruimen in Amsterdam op de Oosterbegraafplaats. Als ik in Delft op de nieuwe begraafplaats wetenschap pleegde, en in de werkkeet mijn boterhammetje at, kreeg ik alle verhalen te horen.

        • Hans Boers zegt:

          @ Bert, nog even over Taman Prasasti ter verduidelijking: het oude kerkhof KOBER, waar nog de originele graven liggen, weliswaar nu opgeknapt.

          Het zou zonde en een soort ontering /disrespect/onbeschoftheid zijn tegenover al diegenen die er begraven liggen en hun nazaten om te wensen dat het onder water komt te liggen… zoals in mijn geval mijn overgrootouders ….Ik persoonlijk zou het niemand toewensen….

      • Jan A. Somers zegt:

        “Kembang Kuning Surabaya onderhoudt men goed” Ja, het algemeen gedeelte is vrij toegankelijk, goed verzorgd. Het Nederlandse ereveld ligt achter een hek. Prachtig verzorgd! Als dat hek niet open staat is er een drukknop voor de bel, rechts. (maar dat is mijn ervaring van een ruim tiental jaren geleden hoor). In mijn jonge jaren kwam ik er vaak als misdienaar en wist er dus goed de weg. Zo was ik ook betrokken bij de begrafenis van de slachtoffers van de Exeter, na de slag op de Javazee (zie Javapost). Een prachtig Engels ceremonieel! Maar die zijn herbegraven in Jakarta, net als de resten van de gesneuvelde Britse militairen uit 1945/1946.

  3. Bert zegt:

    @Ron ,er is in Indonesie weer aandacht voor het koloniale verleden en daar horen graven ook bij ,allemaal herinneringen aan Tempo Doeloe ,sommige begraafplaatsen ,kuburan Belanda worden zelfs als musea ingericht om toeristen te trekken ,die Indonesiers is er veel aan gelegen om het zo interessant mogelijk te maken voor orang toerist ,ik heb die grafsteen van je vader gezien ,je zusje had hem een beetje bijgeschilderd ,ja ik vind ook als de kinderen van die persoon nog leven en ze willen graag die tegel mee naar huis nemen als herinnering aan hun vader ,mag je dat als Staat gewoon niet weigeren ,zoveel is die tegel ook weer niet waard maar de emotionele waarde is enorm ,de Republik Indonesia laat zich hier van zijn slechtste kant zien !

    • R Geenen zegt:

      @@maar de emotionele waarde is enorm ,de Republik Indonesia laat zich hier van zijn slechtste kant zien !@@
      Kijk, ik heb nog 2 zusjes in Nederland en die hadden die steen bij het graf van moeder bij willen zetten. Ook dat argument hielp geen zodemieter bij de directrice van dat pokke museum. Voor mij mag heel Jakarta onder water komen te staan. En daar is een zeer goede kans op.

  4. Bert zegt:

    @Ron ,Ik had het hierboven over monumentale graven,zerken en tombes uit de Koloniale tijd ,die Indonesia tot Staatsbezit heeft verklaard maar jouw vader is in 1948 overleden en graf en tegel zijn ook uit die tijd en 1948 was zeker geen koloniale tijd meer maar gewoon de Rep Indonesia uitgeroepen 17 augustus 1945 .Waar het volgens mij op neer komt Indonesia heeft die graftegel oneigenlijk geannexeerd ,die tegel is helemaal geen koloniaal relikwie ,je zou je neef ,die advocaat is eens hiernaar moeten laten kijken .

    • R Geenen zegt:

      Ja Bert, al die zaken hebben ook door mijn hoofd gespeeld. Vermoedelijk had de museum directie ook in de gaten, dat er complicates door mij konden ontstaan. Ik weet natuurlijk niet wat er zich allemaal heeft afgespeeld. Heb wel contact gehad met de familie en kreeg steun fan OGS ter plaatse. De Jakarta directie van het museum werd plotseling vervangen. Het museum en grondgebied werd overgeheveld en viel onder een Indonesische Instantie met een nieuwe directeur. Ook was er een boek over de graven uitgebracht met volledige beschrijvingen van alle stenen. Het schijnt dat ook de tegel van moeder/vader daar ook in is opgenomen en dus mocht dat niet ontbreken in dat museum. Zowel OGS als mijn neef vertelden dat nu met de veranderde situatie er niets meer is aan te doen. Ach Bert, laat Jakarta nu maar onder water lopen. Dan verdwijnt dat museum van zelf.

      • Bert zegt:

        Denk ook dat dat museum wel weet dat ze met die tegel fout zat maar door die tegel ook in het museum boek te plaatsen ,geen weg meer terug was ,ach doordat die tegel in de museum collectie is opgenomen zal die wel goed bewaard blijven voor het nageslacht ,dat is toch wat anders bij de grafstenen in Nederland van geruimde graven ,wat ze daarmee doen ? geen idee maar in een museum komen ze niet ..Oh wacht even ik weet het al ,die grafstenen mogen door de familie worden opgehaald mits die familie opgespoord kan worden .Er stond enige jaren terug een stuk in de krant van iemand ,die een grafsteen bij het oud vuil vond ,kijk dat kan gelukkig niet gebeuren met die tegel van je vader ,die kan altijd door zijn nageslacht bewonderd worden in dat museum .misschien beter zo ! Trouwens het is de laatste tijd schering en inslag met gevalletjes grafschending in Nederland ,verleden jaar zijn 2 oude bronzen kelken uit 1972 gejat van het graf van mijn ouders ( mijn oudste broer is na een verkeersongeluk daar begraven in 1972 ) Wat zal dat brons opleveren na om smelting ,denk 4 of 5 euro maar de vervanging waarde van die bronzen kelken van 47 jaar oud is 900 euro ,die tegel van je vader zullen ze niet zo gauw stelen .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.