Federatie

achtergrondinformatie

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

56 reacties op Federatie

  1. Ronny Geenen zegt:

    Als FIN wil weten hoe de Indische denkt over de ontvangst in NL, moeten ze dat de Amerindo maar in hun onderzoek betrekken. Echter hun flyer zegt dat ze contact willen hebben met de Indische in NL.

  2. ellen zegt:

    Voor het Nederlands-Indisch historisch-cultureel erfgoed door middel van oral history (en geschreven geschiedenis) hebben wij toch Indisch4ever al!. Veelal ook eerste generatie Indische Nederlanders aanwezig (met gepeperde meningen). Dit in het kader van het collectief geheugen, Maar deze eerste generatie is zeldzaam geworden.

    • Ronny Geenen zegt:

      Toch is er iets unieks aan de hand. Deze Indische Federatie kijkt wel over de grens om de belangen van de Indo’s ergens anders te willen behartigen.

      • Loekie zegt:

        Schei uit. Die ‘federatie’ bestaat uit 1 man…

        • Tolol zegt:

          Die Federatie bestaat niet uit 1 man of 3 man maar uit 2 man en een paardenkop ,net zoals die Joodse Federatie ,die bestaat uit 1 man 1 echtgenote en 1 schoonmoeder .

        • D. van Hazeldonk zegt:

          Het meest recente uittreksel van de Kamer van Koophandel geeft mij de namen van vier bestuurders:
          – Micha’el Lentze (voorzitter)
          – Daniel Kohelet (penningmeester/secretaris)
          – Jacob Meyer (algemeen bestuurslid)
          – Paul Seitzinger (algemeen bestuurslid).
          Meerdere prominente Indo’s (wiens namen ik hier maar even onbenoemd laat) treden op als vaste adviseurs. Bij elkaar kom ik op minimaal 15 actief betrokkenen. Ik begrijp dat dit niet genoeg is?

        • Ronny Geenen zegt:

          In ieder geval meer dan 1 en een paardenkop.
          Dus——-!

        • Loekie zegt:

          Nee, dat is niet genoeg.
          Wel genoeg voor een vereniging of een stichting, maar niet voor een federatie. Een federatie namelijk is een….zoek maar op verder.

        • Ronny Geenen zegt:

          Een goed begin. Ongeveer een jaar geleden begonnen 3 mensen met een goede opleiding aan hun project. Nu hopen dat zei er wel in slagen. Want de meesten——-?

  3. Loekie zegt:

    Er is pas een I.C.E. (Indisch Cultureel Erfgoed) als er een Officieel Indisch Kookboek is verschenen. In dat kookboek staan de echte, onvervalste, originele, asli recepten van gerechten en allerlei oleh2. Alles wat daarvan afwijkt is nep.
    Vraag is alleen wie, hoe en wat dat boek moeten samenstellen. Nou ja, in ieder geval hebben we dan voor de komende 50 jaar andere discussiestof dan oorlog, bersiap en salarissen.
    Misschien beginnen met de oprichting van een I.C.O.K. (Indisch Comité Officieel Kookboek). Dat we dan binnen zes maanden een I.C.O.K.2, I.C.O.K.3 enz hebben maakt niet uit.

    • Ronny Geenen zegt:

      @@Er is pas een I.C.E. (Indisch Cultureel Erfgoed) als er een Officieel Indisch Kookboek is verschenen. In dat kookboek staan de echte, onvervalste, originele, asli recepten van gerechten en allerlei oleh2. Alles wat daarvan afwijkt is nep.@@

      Niet meer mogelijk. Daar zijn zoveel van die kookboeken, die zich authentiek noemen, dat men door het bos de bomen niet meer ziet. Authentiek heeft een nieuwe betekenis gekregen: nep nieuws!

      • P.Lemon zegt:

        @ Daar zijn zoveel van die kookboeken, die zich authentiek noemen…

        #Ws is het kookboek dan ook metaforisch gebruikt/bedoeld . …? Inflatie op de schrijverij van kookboeken en terugkijken op tempo doeloe …

        ***Metaforisch taalgebruik is een vorm van betekenisoverdracht: met wat je zegt (het schip der woestijn) schilder je een beeld; het gaat erom dat dat beeld (een schip dat deinend over de oceaan vaart)

        • Ronny Geenen zegt:

          Whatever! De gewone Indo mens weet op den duur niet meer wat een authentiek of fake gerecht is. Bij het lezen van een Indisch recept uit Nederland ga ik er van uit, waarbij het woord authentiek wordt gebruikt, dat het fake is. Waarom niet gewoon schrijven dat je het recept van je oma hebt en er wat bij hebt aangepast. Heb daar meer respect voor. Want dan wordt er initiatief getoond.
          De man van mijn nicht, die jaren kookles heeft gegeven, is met een test begonnen. Daan is zelf in Fort de Kock geboren en heeft ook vele jaren in Padang gewoond. Vier van de Indonesische kleine keukens, verkopen Nasi bungkus Padang. Iedere donderdag, tijdens de kumpulan koopt hij een portie en gaat het eten. De kokkie die het maken komen uit Palembang, Borneo, Jakarta en Bandung. Niemand van hun gebruikt het woord authentiek.

    • Bert zegt:

      Kijk als een vereniging 15 leden heeft ,noem je dat een zieltogende vereniging oftewel een vereniging op sterven na dood ,volgens mij is een federatie een samenbundeling van verschillende krachten is Amerika geen federatie ? Ik heb dit allemaal uit het blote hoofd ,dus niks gegoogeld ,dus of ik het bij het rechte eind heb ?,verder geloof ik wel in de goede bedoelingen van die Indische Federatie maar ze moeten een beetje meer aan de weg timmeren ! Want voor mij is het allemaal nog een beetje wazig .

      • Ronny Geenen zegt:

        @Want voor mij is het allemaal nog een beetje wazig @

        Voor mij ook. Heb sinds een jaar met een persoon contact en kreeg informatie. In ieder geval zijn het mensen met een gedegen opleiding. Nu nog afwachten of ze ook iets kunnen opzetten en organiseren. Voor mij telt dat ze alle Indo’s willen betrekken in hun plannen, terwijl de meeste bestaanden niet verder dan de NL grens kijken.

        • Bert zegt:

          Ja precies ,de bedoelingen zijn goed maar alleen met goede bedoelingen kom je er niet en als ze alle Indo,s erbij willen betrekken moeten ze die ene Indo ,die een toko heeft op Groenland vooral niet vergeten !

        • Ronny Geenen zegt:

          Toko op Groenland is failliet door sneeuwstorm.

        • Bert zegt:

          Ja die Federatie zoekt eerste generatie Indische Nederlanders ,nou op deze website I4E zaten er naar mijn weten maar 2 op ,Henk en Pak Keller ,de rest is gewoon 2 e generatie ,ja ook Ron Geenen ,Pak Somer en Pak Pierre etc ,ik dus ook ,van de kennissen van mijn ouders ,allemaal 1e generatie leeft er geen een meer ,misschien tref je nog ergens een 1 e generatie weg gestopt in 1 of ander luguber bejaardentehuis maar die zal wel een jaar of 100 zijn en of er dan nog wat zinnigs uit komt ? Tja ik zou zeggen terlambat ( te laat) of die Federatie ,allemaal 3e generatie Indo,s denken dat al die oudjes op I4E eerste generatie zijn ,omdat velen al boven de 80 jaar zijn ,nee hoor ,je bent 1e gen als je hier bent aangekomen met je kinderen ,die kinderen zijn de 2 e generatie .

        • Ronny Geenen zegt:

          Bert; Toch kan je je nog goed vergissen. Hier in Ca ken ik nog heel wat gezonde en helder van geest Indo’s. Mijn nicht van 90 en haar man van 90 rijden nog steeds rond in hun auto. Daan wordt 28 februari 91 jaar. Heb een WUV klant van 95 jaar, waar ik uitgebreid mee kan praten. In Washington heb ik een aangetrouwde fam. Waardenburg van 96 jaar, die ik pas nog via de telefoon heb gesproken. Rene Creutzburg, directeur/eigenaar van het blad De Indo wordt binnenkort 88 jaar. Het klimaat hier doet goed werk.
          PS: Boudie Rijksschroeff heeft afgelopen zomer mijn nicht en haar man, toen ze in Nederland op vakantie waren, geïnterviewd. Volgende maand komt er een film van hun uit. We zijn een taai ras.

  4. Jan A.Somers zegt:

    Zelf ben ik drie keer geïnterviewd. 1. SMGI, 720 personen. 1997- 2001 Nog steeds beschikbaar, zowel op audioband als uitgetypte samenvattingen van wisselende kwaliteit. Vraag er eens naar bij de geestelijke vader, Fridus Steijlen. 2. IHC/NOS. Een paar jaar geleden, met een filmploeg. Nooit meer iets van gehoord. 3. Volkskrant 2014, artikel in de kant. Als je nu eens begint met de SMGI, (voor de meesten een leven na de dood), dan heb je een goed stramien om verder te gaan. Het leuke is dat je ook het taaltje hoort. Niet petjoh, maar wel de intonatie. Voer voor linguïsten. Dan is er nog een interview op de TTF, maar dat stelde weinig voor. Ging alleen over Soerabaja.
    Mijn interviews van de SMGI hebben de nummers 1661.1 en 1661.2.
    Hoe ziet zo’n samenvatting eruit? Stukjes (ingekort):
    (01) Meneer Somers begint met iets te vertellen over de achtergrond van zijn vader en moeder. Zijn vader werkt voor de gouvernementsmarine en is het grootste gedeelte van het jaar van huis. Na een verlof in Nederland woont hij in 1935 een jaar in Batavia. Hij beschrijft de enkele herinneringen die hij heeft aan de periode in Batavia. In 1936 verhuist hij weer naar Soerabaja.
    (03) Het leven in die tijd wordt beheerst door een soort vanzelfsprekendheid. In het dagelijks leven heeft hij meer contact met de baboe dan met zijn moeder.
    (09) Hij begint een handeltje in gestolen zeep. Die koopt hij in op de dievenmarkt en verkoopt hij aan kennissen. Zijn moeder verdient geld met het breien van sokken. Hij vertelt hoe zijn handel in zeep precies in zijn werk gaat. Hij is niet bang om gepakt te worden.
    (10) Zijn zus zit in het vrouwenkamp in Soerabaja. Hij vertelt hoe hij voor zijn zus en kennissen van haar bij het gedek spullen (zeep, eten) aflevert en voor hen buiten het kamp kleding verkoopt. De handel verloopt via een netwerk van onder andere Chinezen. Met zijn vader en broer hebben ze helemaal geen contact meer, behalve af en toe een kaart.
    (11) Eind 1944 wordt hij opgepakt door de Kenpeitai en gevangen gezet in de Van der Werf-gevangenis. Hij wordt verdacht van betrokkenheid bij een verzetsgroep. Hij vertelt over de verhoren in de gevangenis, waarbij geslagen wordt.
    (20) Op 10 november wordt Soerabaja aangevallen door Engelse militairen en worden zij bevrijd uit de Werfstraat-gevangenis. Hij beschrijft de gebeurtenissen op die dag. Aan het eind van de dag worden ze overgebracht naar de haven, waar hij besluit met een schip naar Singapore te gaan.
    (21) Het schip blijkt echter naar Batavia te gaan, waar hij in een vluchtelingenkamp terechtkomt. Na korte tijd keert hij terug naar Soerabaja als corveeër voor het Rode Kruis. Eerst helpt hij met lijken opruimen, vervolgens met het opzetten van een ziekenhuis en daarna rijdt hij op de ambulance.
    (01) Dit tweede interview gaat met name over de periode vanaf augustus 1945, maar meneer Somers begint met enkele verhalen over de periode daarvoor. Hij vertelt dat zijn Indonesische oma binnen de familie ‘geen rol’ speelt, zij staat bijvoorbeeld nooit op de foto’s. Hij vertelt meer over deze oma en opa van moederskant.
    (05) In de periode meteen na de capitulatie van Japan gaat het dagelijkse leven gewoon door. Zijn zus komt vlak na de oorlog vanuit een kamp naar huis, achteraf gezien een gevaarlijke reis. Het Rode Kruis speelt een grote rol bij het herstellen van de contacten tussen families.
    (06) Meneer Somers blijft op de melkerij werken. De bezorging van melk wordt moeilijker vanwege het groeiende nationalisme in Soerabaja. Hij vertelt hoe hij ziet dat een Japanner wordt afgeslacht en dat hij lijken in de rivier ziet drijven. De woede van de bevolking richt zich met name tegen de Japanners en pas later tegen de Nederlanders. Hij is zelf niet bang, ook al wordt hij soms aangehouden en daarbij agressief benaderd.
    (07) De periode vlak na de oorlog is een spannende tijd. Uit zijn vroegere huis steelt hij conserven en een radio. Hij vertelt hoe ze in de bersiapperiode aan eten komen en over de rol van de baboe in het gezin.

  5. Loekie zegt:

    “Hij is zelf niet bang”…
    Toch een beetje zorgelijk, dat ontbreken van angst?

    • Bert zegt:

      Nog even terugkomen op die 1 e generatie ,als je nou in 1942 bent geboren in Indie en je beide ouders hebt verloren kom je dus als wees aan in Nederland ,ja dat maakt je 1e generatie zoals in het geval van Hans Boers ,terwijl Hans Boers een stuk jonger is dan Pak Somers maar Pak Somers is hier in Nederland aangekomen met zijn ouders ,dus 2e generatie …….ingewikkeld hoor muulijk !

      • Ronny Geenen zegt:

        De mens maakt het ingewikkeld. A lot of bull shit. Het gaat er om wat je er van weet, of je de gegevens van je ouders hebt, die zij toen met je hebben gedeeld en/of op papier hebben gezet. Mijn moeder heeft als 60 jarige nogal wat op papier gezet. Een oom van haar heeft zijn knil periode rond Medan op papier gezet met o.a. info dat hij na de oorlog in dienst kwam als monteur van Luit. Westerling. Ik ben de gelukkige erfgenaam. En zo zullen er wel meer van ons rondlopen.

        • Bert zegt:

          Ja je hebt het over California met al die oudjes daar ,tja je hebt daar een toch wat anders klimaat dan hier ,als je hier 90 wordt wordt je gewoon in zo,n spookhuis ( bejaardentehuis) gestopt ,was gisteren op bezoek bij Loes een oude Hollandse dame van 77 moeilijk ter been ,veel overwicht en ook nog eens suikerziekte en dan woont ze op 30m2 4 hoog ,ze kan eigenlijk geen trappen meer lopen maar ja wat moet je ? Een ander huis aanbieden ? ja graag maar nu betaalt ze euro 200,- dan moet ze misschien 700,- betalen Nee die oudjes in California hebben het goed voor elkaar ,geen trappen ,geen kou ,geen snijdende wind ,geen ijs ,ijzel en sneeuw en geen bemoeizuchtige overheid .en wat ook belangrijk is ,ze hebben een president ,die zijn woord houdt ,die van ons liegt alles bij elkaar !

        • Ronny Geenen zegt:

          @die van ons liegt alles bij elkaar !@

          Kreeg net een humor plaatje uit Nederland. Een foto met een dame en jullie Rutte.
          Vraagt de dame: Beloof je nu alweer belastingverlaging?
          Zegt die Rutte: Ja lachen he? Ze stinken er iedere keer weer in. De Dombo’s

    • Jan A. Somers zegt:

      Angst? Hoezo? Als in Amsterdam op het Damrak een demonstratie uit elkaar wordt geramd, gaat het winkelen in de Kalverstraat toch ook gewoon dor? Soerabaja is een grote stad waar elk stukje ellende maar op een klein plekje is. Opletten dat je daar niet bent. Meer niet. Neem nou eens die moordpartij op het Goebengtransport. Speelde zich af in de wijk Embongs. In de wijk Darmo ernaast wisten ze van niets. En onze zegsman Hario Kecik, hoofd militaire politie, spoedde zich naar de plek van het vlagincident. Toen hij aankwam was die voorbij. Kent u dat versje nog van het concordant onderwijs:
      Een mens lijdt dikwijls ’t meest
      Door ’t lijden dat hij vreest
      Doch dat nooit op komt dagen.
      Zo heeft hij meer te dragen
      Dan God te dragen geeft.
      Het leed dat is, drukt niet zo zwaar
      Als vrees voor allerlei gevaar.
      Doch komt het eens in huis,
      Dan helpt God altijd weer
      En geeft Hij kracht naar kruis.

      Als er een nogal dikke, zwaar ingepakte donkere mevrouw de bus instapt zou ik mijn vrouw kunnen vragen: Is ze nou zwanger of heeft ze een bomgordel om. Leuk toch om zo te moeten leven?

  6. Bert zegt:

    @Ron : Ach ja een mafkees die Rutte maar we leven toch in een democratisch vrij land Nederland ,daar kun je zoiets gewoon opschrijven ,doe dat nou eens in Indonesia ,dus je schrijft Widodo presiden republik Indonesia is een mafkees ! Nou ik denkt dat je voor 50 jaar de bak in gaat ,net zoals die persoon ,die altijd kritiek heeft op Nederland maar intussen wel gewoon hier blijft wonen ,ja want hier in Nederland kun je ongestraft kritiek leveren ,lekker makkelijk ,het enige op Rutte na waar ik kritiek op heb is het klimaat maar ja daar kunnen we niks nada aan doen .

    • Ronny Geenen zegt:

      @Bert: O ja, we kunnen overal grapjes over maken en dat Indonesie blijft na ruim 70 jaren een onontwikkeld en corrupt land. Mij zal je daar ook niet beslist niet zien. Het land is verschrikkelijk mooi, maar de bevolking, daar heb ik geen woorden voor. Je hebt volkomen gelijk, als je daar iets zegt, dat je meteen weggestopt wordt. Een kenmerk van zwakte. Ik heb je al eerder gezegd: Het klimaat, ruimte en voedsel van Indonesie gecombineerd met democratie van het westen vindt je in Californië. En persoonlijk verkiest ik de democratie van Ca boven die van NL.
      PS: gister ochtend ben ik opgebeld geworden door de SVB/WUV Leiden omdat ik een Indische dame vertegenwoordigt om haar WUV wat te verbeteren naar aanleiding van haar huishoudelijke hulp kosten.

  7. Bert zegt:

    Heel goed werk mr Geenen ! Ja jij doet veel vrijwilligers werk voor die oude Indo,s ,doe ik ook maar voor iedereen ,Hollander ,Surinamer ,Antilliaan ,Marokkanen you name ze ,heb alleen nog geen Hottentotten geholpen maar dat komt nog wel .Ga binnenkort helpen bij een asielzoeker centrum ,ik ken geen vreemdelingen ,de aarde is van ons allemaal ,ik blijf een idealist maar ga zo door met het helpen van die oude Indische luitjes ,je doet tenminste wat in plaats van slap lullen over zaken die 75 jaar geleden zijn gebeurd ..groeten van pasar malam de PIJP .

    • Arthur Olive zegt:

      “Ik ken geen vreemdelingen, de aarde is van ons allemaal”
      Die luitjes komen niet voor de aarde, ze komen voor de schatkist en dat is niet voor allemaal. Er is niets verkeerd om een idealist te zijn, het is wel verkeerd om gul te zijn met andermans geld.

      • Bert zegt:

        @Pak Olive : U houdt toch zo veel van Hawaii ? Hier een raadseltje .Waarom heeft een IJsbeer zo,n dikke vacht ?……………………………………………….antwoord In een Hawaii shirt bevriest ie .

  8. Bert zegt:

    Het is een idee-fixe ,dat mensen van buiten Nederland hier maar even hun hand kunnen ophouden en dat die meteen gevuld wordt met uang/duit ,totale quatsh /onzin .Nederland heeft best wel een hard beleid op dit gebied maar echte vluchtelingen ,die van huis en haard weggebombardeerd zijn moeten ten allen tijde geholpen worden en als hun land weer veilig is ,teruggaan om het weer op te bouwen .er zitten inderdaad verkeerde mensen onder die asielzoekers maar om dan iedereen over 1 kam te scheren ? Verkeerde elementen moeten gewoon teruggestuurd worden wat ook gebeurd .Wat er dan gebeurd in die asiel zoekers centra ? Als mensen uitgeprocedeerd zijn wachten ze tot ze uitgewezen worden ,in de tussentijd wordt er getracht ze wat kundigheden mee te geven ,zodat ze meer kans van slagen hebben in hun vaderland .Er zijn trouwens ook veel illegale Indonesiers hier in den lande ,welke mensen geven hun onderdak ? Juist ja de Indo,s !

    • Bert zegt:

      Er zijn veel Noord-Afrikanen onder die asielzoekers waarom worden die dan niet geholpen door hun landgenoten ? Nou die landgenoten zijn ook niet achterlijk er zitten de goede niet nagesproken ook wel boeffies tussen .Wat die Indonesiers betreft ,ze werken hard en zijn beslist niet crimineel en ja door bloedbanden toch verbonden met de Indo,s .

    • e.m. zegt:

      Pak Bert, wijlen de eminente Johan van Hulst zou trots op u zijn, als hij dat bij leven al niet was. 😉

    • Ronny Geenen zegt:

      in antwoord op Indisch4ever:
      @@Het is een idee-fixe ,dat mensen van buiten Nederland hier maar even hun hand kunnen ophouden@@
      – Dat klopt wel, want ik heb dat nog niet gezien jegens de Indische landgenoten, die in Indie/Indonesie in de steek zijn gelaten. Zijn de Indische voorstanders om mensen te helpen ooit massaal opgekomen voor hun eigen landgenoten?
      @@ moeten te allen tijde geholpen worden@@
      – O? Door wie? Hebben zij die voorstander zijn om een ieder te allen tijde te helpen onze in de steek gelaten families in Indonesie geholpen. Hoe komt het dat er ruim 200 Indische en NL organisaties/clubjes zijn die in Indonesie allerlei hulp projecten hebben en er slechts 2 groepen zijn die de Indische oudjes komen helpen.
      @@Nederland heeft best wel een hard beleid op dit gebied@@ Er zijn trouwens ook veel illegale Indonesiers hier in den lande, welke mensen geven hun onderdak? Juist ja de Indo,s !@@
      – Zijn die illegale indonesiers, onze oudjes die daar creperen? Dan zeg ik, geweldig. Anders, er uit met ze

  9. e.m. zegt:

    “”ERFENIS
    In het debat over het VN-migratiepact dacht het Kamerlid Baudet er verstandig aan te doen de Bijbel te citeren. Uit de heilige schrift zou volgens hem blijken dat Christus ons leert niet zozeer te houden van mensen ver weg, als wel van onze náásten. Baudet was even vergeten dat het Nederlandse parlement twee zeer bijbelvaste fracties telt. Hij kreeg direct de wind van voren vanuit de ChristenUnie, waar men donders goed weet dat Christus, sprekend over de vraag ‘wie is uw naaste’, juist wijst op de verachte vreemdeling.

    Dit gênante voorval mag exemplarisch heten voor het politieke spel dat gespeeld wordt met de christelijke erfenis van Europa, en daarmee ook van de VS. Het christendom wordt ingezet om niet-westerse immigranten te weren, /………./””

    Bron: krant.trouw.nl Stevo Akkerman pagina 2 maandag 17 december 2018

    • Loekie zegt:

      Dom stuk in Trouw.
      En de ChristenUnie is bijbelvast? Waar mag dat uit blijken? En die partij meent te weten wat Jezus zoal bedoelde?

      • e.m. zegt:

        Van vragen word je wijs: “Waarom is het een @Dom stuk in Trouw.@?”

        • Loekie zegt:

          Wat ik zei: de CU zou een bijbelvaste club zijn. Waar blijkt dat uit?

        • e.m. zegt:

          @Loekie zegt: 17 januari 2019 om 14:42 Wat ik zei: de CU zou een bijbelvaste club zijn. Waar blijkt dat uit?@

          — Uit haar grondslag(en) e.g.: “”Het Woord van God bevat waarheid en goedheid voor heel ons leven en heel de samenleving.””

          [CITAAT]
          “”De ChristenUnie werkt vanuit het besef dat de overheid een belangrijke, maar ook een begrensde taak heeft. De overheid beschermt de vrede en bestrijdt het onrecht. Het geloof in God en de liefde tot onze naaste kunnen en mogen niet met overheidsmacht worden afgedwongen. Zij zijn een zaak van ons hart.

          De ChristenUnie wil politiek bedrijven op christelijke grondslag. Het Woord van God bevat waarheid en goedheid voor heel ons leven en heel de samenleving. Ook voor de publieke samenleving en de overheid hebben Bijbelse waarden en normen zeggingskracht. De ChristenUnie verwijst vrijmoedig naar Christus, omdat zij aanspreekbaar wil zijn op hoe Hij het bedoeld heeft.””
          [EINDE citaat]

        • Loekie zegt:

          Jawel, dat zijn allemaal woorden. Maar uit welke politieke DADEN blijkt het bijbelvaste?
          De CU zit nu in de regering. Welke wetsvoorstellen zijn ingediend, welk beleid is in gang gezet, om dat bijbelse zichtbaar te maken in de maatschappij?
          D66, in beginselen de complete tegenpool van de CU, maar tegelijkertijd de grootste vriend van de CU, strooit al jaren wekelijks met allerlei voorstellen, vaak met succes, bijvoorbeeld afschaffing verbod op godslastering, euthanasie, abortus, verplichte orgaandonatie, vrijgeven drugs, pechtoldpil, opblazen van het gezinsverband, inmenging in bijzonder onderwijs enz. En de bijbelvaste CU maar knikken. Het enige waar de CU zich druk over maakt is het verkleinen van de veestapel en de situatie in Turkije.

          .

    • Arthur Olive zegt:

      Alhoewel het Nederlandse parlement twee bijbelvaste fracties telt moet de separation tussen Church en Staat gehandhaaft blijven.
      Dat de Christen zijn naasten moet helpen betekent niet dat hij daardoor kan misbruikt worden door zijn naasten want er staat ook dat een Christen een schaap tussen de wolven is: therefore be ye wise as serpents, and harmless as doves (Matheus 10:16).

      • Loekie zegt:

        Grapjas. Het onderscheid tussen schapen en wolven is hier allang verdwenen, laat staan dat men zich herinnert dat er ooit gesproken werd over valse profeten en dwaalleraren.

      • e.m. zegt:

        De Schrift alleen:
        Isaiah 61: 1 ; Luke 4: 14-21

  10. Huib zegt:

    In de krant vandaag staat toevallig een artikel over asielzoekers waaruit bericht wordt dat van de bijstandsgerechtigden er circa 36.300 de taal onvoldoende beheersen. Dat is 8 procent van de bijstandgerechtigden. Daarnaast kunnen gemeenten de bijstand verlagen als mensen de taal niet spreken. Dat blijken ze massaal niet te doen.
    Daarnaast heeft het CBS op verzoek van de staatssecretaris onderzoeken gedaan naar de uitvoering van het bijstandsbeleid. Daaruit blijkt dat maar 40 procent van de gemeenten eist dat een bijstandsgerechtigde een tegenprestatie levert. Zoals bv. koffieschenken in een buurthuis.
    Toch zijn maar 150 mensen gekort op hun uitkering vanwege het niet beheersen van de taal.

    Hieruit begrijp ik dat er ruim 400.000 asielzoekers in dit overvolle Nederland hun heil hebben gezocht en wie de taal niet spreekt wordt vrijwel nergens gekort op de uitkering. Daarnaast vraagt het overgrote deel van de gemeenten geen tegenprestatie voor de bijstand.

    Wat ik me afvraag is of de emigranten in Amerika, illegaal of niet, ook zo in de watten worden of werden werden gelegd met een bijstandsuitkering zonder tegenprestatie?

  11. Indisch4ever zegt:

    Indische Nederlanders werden en worden nog zelf als vreemdelingen aangezien.
    Het past in de doelstellingen van deze site daar over te hebben
    Gekanker op andere vreemdelingen moet men maar elders doen.
    Niet op deze site.

    • Loekie zegt:

      Als het al zo zou zijn dat Indische Nederlanders als vreemdelingen worden gezien, zou het dan kunnen zijn dat sommigen van hen zich regelmatig vreemd gedragen….?

  12. Huib zegt:

    Ik heb niet meer gedaan dan een artikel uit een krant aanhalen en de vraag stellen hoe het in Amerika voor de emigranten is geregeld.
    Voor zover mij bekend heeft iedere Nederlandse burger, dus ook de Indische Nederlander recht op een bijstandsuitkering als hij onverhoopt geen baan of geen inkomen heeft.

    • e.m. zegt:

      @Huib zegt: 17 januari 2019 om 14:59Ik heb niet meer gedaan dan een artikel uit een krant aanhalen en de vraag stellen hoe het in Amerika voor de emigranten is geregeld.@

      — Nah Pak Huib, volgens mij hebt u wel ietsje meer gedaan. Zo trekt u namelijk in uw eerste bijdrage de calculerende conclusie @Huib zegt: 17 januari 2019 om 14:29 Hieruit begrijp ik dat er ruim 400.000 asielzoekers in dit overvolle Nederland hun heil hebben gezocht en wie de taal niet spreekt wordt vrijwel nergens gekort op de uitkering.@

      En met uw berekende uitkomst van @ruim 400.000 asielzoekers in dit overvolle Nederland@ krijgt uw bijdrage alle goede bedoelingen ten spijt een ‘tendentieuze lading’.

      Bovendien is Nederland niet @overvol@ zoals u stelt. Op pulau Java wil men in een regio zo groot als Nederland met maar liefst 1685 inwoners per km² het op twee na grootste vliegveld van Indonesië aanleggen. En dan heeft Nederland ook nog eens een bijna lege Veluwe tot zijn beschikking. 😉

      • Arthur Olive zegt:

        “Bovendien is Nederland niet @overvol@ zoals u stelt”.

        Wanneer is overvol overvol. Is overvol alleen overvol als het de overvolste is? Als iedereen 5 vierkante meter krijgt dan kan de hele wereld bevolking in Nederland passen. Zelfs dan is er nog genoeg ruimte om te bewegen want een cel in de gevangenis kan kleiner zijn dan dat.

      • Bert zegt:

        @Pak E.M zegt :”” En dan heeft Nederland ook nog eens een bijna lege Veluwe tot zijn beschikking “” Ja dat had u nou NET NIET moeten zeggen !! Waarom niet ? Nou Pak Huib schijnt daar op de Veluwe een paarden manege te hebben ,dus zou hij erg blij zijn met 50000 asielzoekers naast zijn deur ? oh wat zegt u grapje ,nou Huib ligt al aan de stuip . Ach ik begrijp die Indische mensen op deze site wel ( Ben er niet helemaal mee eens maar dat is wat anders ) Mensen als Pak Huib ,Pak Olive en Ron Geenen hebben kei en kei hard gewerkt voor wat ze nu hebben ,bloed ,zweet en tranen en dan komen volgens hun allerlei mensen naar Nederland en die krijgen alles gratis op hun bordje ,nou dat is toch een verkeerd beeld ,wat zeg ik een totaal verkeerd beeld ! maar om dat uit te leggen ben ik wel een paar weken zoet mee ,doe dus maar niet .

    • Arthur Olive zegt:

      Heer Huib, ik kan u wel vertellen wat ik denk te weten hoe het in California voor de emigranten is geregeld en ook de emigranten die hier illegaal wonen maar dat gaat niet over Indischen.

Reacties zijn gesloten.