4 mei We herdenken

Bekijk hier het programma van de herdenkingsbijeenkomst in De Nieuwe Kerk en van de herdenkingsplechtigheid bij het Nationaal Monument op de Dam.

quote 4 en 5 meicomité:    Een krans voor alle burgers die zijn omgebracht of omgekomen in Azië, als gevolg van verzet, internering, oorlogsgeweld en uitputting tijdens en direct na de Japanse bezetting.

In 2016 werd de krans gelegd door de families Reemer en Briët

Verzet staat in 2018 centraal in herdenkingen, vieringen, musea en educatie. Het gaat daarbij om verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog en ook de inspiratie die het ons nu nog biedt. 2018 is het Jaar van Verzet.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in agenda - evenementen. Bookmark de permalink .

93 reacties op 4 mei We herdenken

  1. Loekie zegt:

    “Verzet staat in 2018 centraal in herdenkingen, vieringen, musea en educatie”.
    Als je over de geschiedenis van het NIOD (vroeger: RIOD) leest, dan leer dat direct na de oorlog werd gewerkt aan de oprichting van een RIOD met als heilig doel het in korte tijd beschrijven van het verzet. Nederland moest weten dat er verzet was gepleegd en dat Nederland dus heldhaftig is geweest.
    Goed, Lou de Jong aan het werk, deed er geen korte tijd over maar een paar decennia en eindigde met meer dan tien delen geschiedschrijving…bepaald niet alleen over verzet. Onder andere komen verraad, lafheid en collaboratie ook aan de orde evenals de hulp bij het afvoeren van Joden.

    Ofwel: een beetje moeilijk en pijnlijk om op 4 mei lafheid, verraad en collaboratie centraal te stellen en om dan devoot twee minuten stil te zijn. Bij het centraal stellen van verzet heb je dat ongemakkelijke niet. Maar je hebt ook niet de hele waarheid. Maar die heb je geloof ik nooit.

  2. bokeller zegt:


    Ook over deze verzetsgroep niets dan lof
    siBo

  3. Loekie zegt:

    Gisteravond was Marion Bloem te gast bij Pauw, om te spreken over de lawaai-demonstratie tijdens de twee minuten stilte op 4 mei.
    Marion zei het hoe en waarom van die demonstratie te begrijpen, maar dat die demonstratie niet op 4 mei zou moeten plaatsvinden. Ook zei ze dat Indische mensen vroeger jaloers waren op 4 mei en de Joden die herdacht werden, want Indische mensen dachten ‘en wij dan’? Maar gelukkig, zei Marion, kon zij de geschiedenis van Jodenvervolging aan Indische mensen uitleggen en ze merkte op: want ze luisteren naar mij…

    Maar goed, wat ik maar zeggen wil: Marion heeft het niet goed begrepen van die lawaai-demonstratie. Zij denkt dat het daarbij gaat om vergeten Indische mensen, maar het gaat echter om de Indonesische slachtoffers tijdens oorlog en politionele acties.

    • Willy zegt:

      Ik zocht gisteren naar een gat in de grond, waar ik mij dan in kon verstoppen. Wat een beschamende vertoning was dat zeg. Ongelooflijk. Schaamteloos! En niets, maar dan ook niets begrepen van de Indische geschiedenis. Bedankt Marion om de gemeenschap zo te kijk te zetten. NOT. Grof schandaal, dat is wat het is.

    • Willy zegt:

      Onze ouders draaien zich om in hun graf door die wanvertoning van mevrouw Bloem. Wat mij betreft bent u per heden persona non grata. Wegwezen!

      • Patrick zegt:

        Volledig mee eens. Wat een bandiet is die mevrouw Bloem. En wat doet ze na de blamage op de nationale televisie? Gewoon nog een schepje er bovenop. Het beroerde optreden is de schuld van alles en iedereen, behalve mevrouw Bloem, aldus mevrouw Bloem. Illustratief voor haar zelfreflectie is dan ook haar opmerking dat (bekende) Indo’s haar nooit publiekelijk hebben verdedigd. Vind je het gek? Elke weldenke Indo laat het wel uit zijn kop om op – nb – de vooravond van de Nationale Dodenherdenking, de dag die ons uitzonderlijk dierbaar is, de gemeenschap voor het oog van onwetend Nederland zo te beschadigen. Om je op Nederlandse televisie zo tegrn Nederland te keren. Onze slachtoffers draaien zich om inhun graf.

        • Boeroeng zegt:

          Marion Bloem heeft uitgelegd waarom ze niet goed overkwam.
          4 meil is een dag die mensen uitnodigt tot herdenken en herinneren . Haar zus Joyce overleed vorig jaar op 22 mei en het zal 4 mei 2017 al aflopend geweest zijn.
          Daar komt bij dat Joyce de laatste jaren actief was in de 4 en 5 mei organisaties waar ze woonde. Ze is te emotioneel deze dagen.

          Maar hoezo keerde ze zich tegen Nederland ?
          Niks gezien, hoor.

        • Patrick zegt:

          “Maar hoezo keerde ze zich tegen Nederland ?
          Niks gezien, hoor” Ziende blind heet dat. Ik zal wel zo even wat citaten hier gaan plakken inclusief een onafhankelijke duiding. Het is veelzeggend dat het allemaal de schuld is van Pauw, maar niet van Bloem, zo valt ook op deze site te lezen. Ik kan alleen maar zeggen dat de nening van Indos op straat, ook gisteren bij de herdenking waar ik was, niet volledig correspondeert met de mensen die hier en elders op het internet hun sympathie voor Bloems optreden etaleren.

        • Boeroeng zegt:

          Patrick,

          Als jij niet uiitlegt met welke utspraken Marion Bloem zich tegen Nederland keerde, dan valt er voor niemand iets te zien wat je beweerde.
          Wellicht bedoel je dat ze ergens iets zei van begrip voor de motieven van Meijerink ?
          Nou ja…. het is niet verkeerd om meer aandacht te vragen voor ook Indonesische slachtoffers.
          En iedereen wil in principe geen oorlogsmisdadigers herdenken in de betekenis van postuum eerbetoon geven.

  4. Boeroeng zegt:

    Voor het eerst een Molukse delegatie bij nationale dodenherdenking op de Dam

    Drie inwoners van Hoogeveen maken 4 mei deel uit van de Molukse delegatie tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam. Sarah de Lima (57), Unu Tahamata (36), en Jowisha Maelissa (15) zijn uitgenodigd de herdenking in Amsterdam bij te wonen. Zij vertegenwoordigen de tweede, derde en vierde generatie Molukkers in ons land. Het is voor het eerst dat voor de dodenherdenking een delegatie van KNIL-militairen is uitgenodigd.

    Een van de oudste KNIL-militairen, Piet de Kock (99), zal in het bijzijn van koning Willem-Alexander en koningin Máxima een krans leggen voor de gevallenen in Azië tijdens en na de Tweede Wereldoorlog

     DVHN.nl

  5. Jan A.Somers zegt:

    Een quote is prachtig, het memorandum is bepalend:
    In het memorandum voor de herdenking is vastgelegd wie we precies herdenken op 4 mei:
    “Het memorandum voor de herdenking is de tekst waarmee al sinds 1946 het kader van de herdenking wordt aangegeven en waarin is vastgelegd wie we herdenken op 4 mei. De tekst is bewust algemeen geformuleerd om alle verschillende groepen Nederlandse oorlogsslachtoffers in te sluiten. Voor allen die achterbleven is het persoonlijke verdriet om de doden immers groot. Het memorandum is dan ook bedoeld om richting te geven. Op 4 mei tijdens de Nationale Herdenking worden alle Nederlandse oorlogsslachtoffers herdacht, en dit is in het memorandum als volgt omschreven:

    “Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij de Nederlandse oorlogsslachtoffers. Allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, en daarna in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.”

    • Loekie zegt:

      Wat onder meer opvalt in deze tekst, is dat niet wordt gesproken over aan welke kant de slachtoffers moeten hebben gestaan. Aan de “goede” kant of aan de “foute” kant? Bijvoorbeeld: een NSB’er is in de oorlog doodgeschoten door het verzet. Of een in Indonesië overgelopen Nederlandse militair is gedood door een Nederlandse soldaat. Enz. Zij worden ook herdacht of juist niet?

    • Ron Geenen zegt:

      @“Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij de Nederlandse oorlogsslachtoffers. @

      Toch wel blij dat er een 15 Augustus herdenking is. Mijn vader stierf op die dag aan zijn verwondingen, die de japs en indonesiers hem liefdevol en maanden lang martelingen toebrachten.

  6. Boeroeng zegt:

    live tweets van iemand in het publiek van het kort geding geen4meivoormij contra gemeente Amsterdam

    ———————
    nog iemand die in de zaal zit en twittert

  7. Boeroeng zegt:

    Federatie Indische Nederlanders ( geleid door een advocaat) schijnt partij te zijn in dit kort geding
    http://www.federatie-indo.nl/

  8. Boeroeng zegt:

    De initiatiefnemer en woordvoerder van actiegroep #Geen4MeiVoorMij wil op vrijdag 4 mei om 20.00 uur niet langer een lawaaidemonstratie houden tijdens de Nationale Dodenherdenking. Rogier Meijerink wil nu vlak voor achten het luchtalarm af laten gaan en dan in stilte de Dam in Amsterdam verlaten.

    https://www.nu.nl/binnenland/5250287/initiatiefnemer-trekt-verzoek-lawaaidemonstratie-tijdens-dodenherdenking-in.html

  9. Boeroeng zegt:

    15.38

  10. Jan A.Somers zegt:

    Ik vind die lawaaiactie niet onfatsoenlijk, maar gemeen. Wij herdenken en daar hoor je je ver van te houden. Doe je zegje op 1 april, tegen de watergeuzen. Ook leuk.

    • Loekie zegt:

      Ach, wat blijft hangen bij de toeschouwers is de bevestiging van wat men allang dacht: gekke jongens die Indo’s…

      https://www.ad.nl/binnenland/demonstrant-ziet-af-van-lawaaidemonstratie-nu-luchtalarm-net-voor-acht-uur~a091def5/

      • Willy zegt:

        Ja dat komt door verdorie door een schurk als Marion Bloem! Belachelijk. In heel die actiegroep die de boel verziekt zit geen enkele Indo! Ze koketteren louter met Indisch & Nederlands-Indië. Het wordt tijd dat wij als gemeenschap eens een vuist maken tegen dit soort charlatans!

        • e.m. zegt:

          Zeker, Marion Bloem is ‘geen gewoon Indisch meisje’, maar @een schurk@ … kom, kom.

        • Jan A.Somers zegt:

          “een vuist maken” Geef het voorbeeld. Schreeuwen op I4E, daar word je alleen maar moe van.

        • Loekie zegt:

          Als ze weer eens ergens wordt uitgenodigd om commentaar te leveren op dit of dat, is het wel aardig als zij zich van te voren eerst op de hoogte stelt van datgene waarop zij wordt geacht commentaar te geven. Dus niet spreken over Indische Nederlanders die zich niet erkend voelen als het gaat om Indonesiërs tijdens de politionele acties. Ze kan dan wel zeggen dat iedereen naar haar luistert en vertellen over haar Joodse schoonfamilie, maar dat doet dan even niet ter zake.

          https://nos.nl/artikel/2230165-rechter-handhaaft-verbod-op-lawaaidemonstratie-dodenherdenking.html

        • e.m. zegt:

          — Vooropgesteld dat ik de uitzending van Pauw niet heb gezien. Maar als waar:

          @Loekie zegt: 3 mei 2018 om 08:54 Ook zei ze dat Indische mensen vroeger jaloers waren op 4 mei en de Joden die herdacht werden, want Indische mensen dachten ‘en wij dan’?@

          — dan kan ik haar @en wij dan’?@ –hoe pijnlijk ook- heel goed volgen. ‘Pijnlijk’ in deze is evenwel geen (tegen)argument. Eerder een reactie op een ongemakkelijke waarheid . . .

          Als potentiële treinkaper kan ik ten diepste begrip opbrengen voor de grondgedachte van Rogier Meijerink. Maar niet op 4 mei . . .

        • Jan A.Somers zegt:

          “Als potentiële treinkaper ” Bij de AIVD heeft u nu een sterretje achter uw naam! En kijkt iedereen of u uw bomgordel wel volgens de voorschriften hebt omgegespt.

        • Patrick zegt:

          Bloem is die titel abdoluut niet waard. Wat was er Indisch aan deze wanvertoning?

        • Patrick zegt:

          e.m. schrijft: “Als potentiële treinkaper kan ik ten diepste begrip opbrengen voor de grondgedachte van Rogier Meijerink. Maar niet op 4 mei . . .” Met alle respect, maar u bent kennelijk Moluks. Ik vind dat wel een niet geheel onbelangrijk gegeven als u zegt dat Bloem ‘een gewoon Indisch meisje is’ en dat haar wanvertoning wel meeviel… Vrijwel alle Indo’s die ik heb gesproken herkennen elementen van het warrige betoog van Bloem, maar hebben het over klok en klepel, schamen zich vooral over de verbeten en miskende toon van Bloem jegens Nederland en verwijten haar met bame dat zij met deze materie op deze onbeschamende en ondoordachte wijze publiekelijk op de nationale televisie naar buiten is getreden. Toppunt is het moment – vooravond 4 mei – en de gevijnsde sympathie voor Meijerink, die ons slechts vanuit onzuivere motieven als politiek pressiemiddel in misbruikt. Mevrouw Bloem is daar met open ogen ingetrapt en biedt nergens haar verontschuldigingen aan – sterker: het was iedereen s schuld behalve die van haar. En wie wordt hier op aangekeken? Inderdaad: Indische Nederlanders. Bloem bedankt!

    • e.m. zegt:

      Dank voor de link.

      Heb Marion Bloems bijdrage tussen 16:50 en 17:25 een paar keer teruggeluisterd.

      Haar o.a. “”alweer die Joden”” als reactie van Indische mensen, ben ik zelf maar al te vaak in reacties op Java Post en I4E tegengekomen. Zelfs uit het verre Amerika.

      Bloems relevante bijdrage bevat een ongemakkelijke waarheid voor Indische mensen.

  11. Boeroeng zegt:

    Rechter verbiedt lawaaidemonstratie tijdens Dodenherdenking

    Hoewel de rechtbank het eerder door burgemeester Van Aartsen opgelegde verbod handhaaft, gaat de actiegroep #Geen4MeiVoorMei morgenavond naar de nationale dodenherdenking op de Dam om de ceremonie te verstoren. Dat zegt voorman Rogier Meijerink tegen AT5. “Als slachtoffers van Auschwitz hun moment stilte dan niet kunnen beleven, is dat maar zo.” Omdat burgemeester Van Aartsen de demonstratie verbood door een gebiedsverbod op te leggen, hoopte de actiegroep het recht om op 4 mei om 20.00 uur op de Dam te demonstreren via de rechter af te dwingen. Met het vonnis schaart de rechtbank zich dus achter de burgemeester, en blijft het verbod overeind. De rechter vindt het feit dat de openbare orde in het geding is al genoeg voor een verbod.

    NH Nieuws

  12. Boeroeng zegt:

    Meijerink’s laaghartige poging strandde vandaag bij de kortgedingrechter van de Rechtbank Amsterdam, ”vanwege het risico op verstoring van de openbare orde”. Meijerink mag zich bovendien op 4 mei tussen 18.00 uur en 22.00 uur niet in de Amsterdamse binnenstad vertonen. Federatief Joods Nederland en Federatie Indische Nederlanders namen als derde-belanghebbende ook deel aan het proces om zo een respectvolle en waardige dodenherdenking af te dwingen.
    ——————–
    http://www.federatie-indo.nl/verstoring-dodenherdenking-verboden/

  13. Boeroeng zegt:

    De Nationale Indiëherdenking op 15 augustus in Den Haag wordt georganiseerd door de Stichting Herdenking 15 Augustus nhttps://www.indieherdenking.nl/algemeen/

    De stichting omschrijft haar doelstellingen zo
    ——–
    Doelstellingen
    Het eerste doel van de Stichting is het jaarlijks op 15 augustus organiseren van een waardige herdenking van het formele einde van de Tweede Wereldoorlog voor het Koninkrijk der Nederlanden en van alle slachtoffers die tijdens die oorlog in het voormalig Nederlands-Indië zijn omgekomen.
    Het tweede doel is het in Nederland meer bekendheid geven aan de herdenking van deze historische dag, de in voormalig Nederlands-Indië gevoerde strijd tegen Japan, het gepleegde verzet en de ondergane vervolging tijdens de bezetting door Japan en de gevolgen daarvan voor de mensen die daar toen woonden.
    ———-

    Hier worden niet de militairen van na 15 augustus omgekomen in de dekolonisatieoofrlog herdacht.
    Dat was het bezwaar van de extremisten van geen4meivoormij.
    Die wilde hen niet herdenken omdat ze de Indonesische revolutie onderdrukten
    En omdat daar statistisch gezien oorlogsmisdadigers tussen zitten.
    Of men stigmatiseert elke militair van 45-50 tot oorlogsmisdadiger
    Ze kennen niemand bij naam maar volgens statistische redeneringen moeten een paar honderd omgekomen soldaten betrokken zijn bij oorlogsmisdaden. Als daders of als getuigen die zagen maar zwegen. Het principe dat je beschuldigingen moet kunnen bewijzen is door geen4meivoormij verworpen.
    De stichting 15 augustus kan in deze doelstellingen niet verweten worden die militairen van w.o oorlogsmisdadigers te herdenken in haar doelstelling.
    Dat is één verschil met de formuleringen van het 4 en 5 meicomité

    Het tweede verwijt van die extremisten is dat op 4 mei geen Indonesiërs worden herdacht.
    In de doelstelling van 15 augustus staat omschreven “alle slachtoffers die tijdens die oorlog in het voormalig Nederlands-Indië zijn omgekomen ”
    Natuurlijk dachten de schrijvers toen aan Nederlandse slachtoffers allereerst, maar letterlijk gezien kun je daar ook Indonesische slachtoffers in terug zien.

    Op deze pagina staat een toelichting over Indonesische slachtoffers https://www.indieherdenking.nl/wat-herdenken-we/
    Zie paragrafen “Romusha’s” en “Het leven buiten de kampen”

    En inderdaad wordt niet expliciet omschreven dat ook de slachtoffers van de dekolonisatieoorlog worden herdacht. Niet de Indonesische slachtoffers, maar ook niet de Nederlandse slachtoffers .
    En dit laatste is ook de kritiek vanuit Indische kringen. dat de bersiapslachtoffers en de latere Nederlandse slachtoffers van Indonesisch extremisme niet worden herdacht op de 15 augustus-herdenking.
    Hoewel dat steeds meer wel gebeurd op de lokale herdenkingen.

    Als de club geen4meivoormij nu ook de 15 augustusherdenking wilt bekritiseren dan moet men met nieuwe argumenten komen. Het meest sterke argument is dat in de praktijk te weinig aandacht is voor Indonesische slachtoffers van voor en na 15 augustus.
    Dat is normaal etnocentrisme. Heel menselijk. De eigen familie, vrienden, groep alleerst te herdenken. Doch, een klein groepje tegenwoordige extremisten etiketteren dat als racisme of kolonialisme.

    Ik verwacht dus weer een rel begin augustus. Het zal helpen als de media dit keer terughoudend zijn en die relmakers niet zoveel podium geven. Geef hooligans die kick niet.

    • RLMertens zegt:

      @Boeroeng; ‘geen 4 Mei voor mij’- Bij de 4 Mei herdenking worden ook de slachtoffers herdacht van de vrede missie’s. Sluimerend nu ook ‘de politionele acties’? Die ook als vredes missies betitelen? Mevr.Verbeet’s vader was ook een Indië KL ganger-zie Telegraaf 2/5 jl- ‘Hij had net de honger winter achter de rug. Hij dacht werkelijk dat hij ging helpen(?). De Nederlandse politiek heeft uit eindelijk tot die politionele acties besloten. Dat is ook de reden waarom ik denk dat aan die gesneuvelden van toen, die militairen die in opdracht van ons(!) dat werk(!) gedaan hebben, je respect moet betuigen. Niet aan oorlogsmisdadigers, uiteraard’ Dus zij die vielen omdat zij Indonesiërs hun vrijheid= merdeka niet gunden, die moeten worden herdacht op 4 Mei as. Dat die zelfde regering van na 1945, met de mond nog vol van/over vrijheid etc.,nb na een bezetting, het ganse volk misleidde en een complete oorlog in Indië ontketende, die politiek moeten we nu nog accepteren. In Amstelveen maakte ik op 5 Mei eens mee, dat een Indië veteraan in een heuse jeep juichend werd binnengehaald. Toen ik opmerkte dat hij juist de verpersoonlijking is van de onderdrukker bij de Indonesische vrijheidsstrijd is, keek men mij glazig aan.
      Persoonlijk vind ik Meijerink’s actie aankondiging op 4 Mei niet nodig.De media aandacht die hij nu al kreeg is mi. al succesvol! Om vooral geschiedsvervalsing aan de kaak te stellen.
      Wellicht volgt 15/8 as. Vooral bij het monument in Amstelveen, waar herdenking van de bersiap en daarna… in het monument is vertegenwoordigd. Al in 1993 bij de oprichting, toen een KL 42e Genie Reünie commissie het voor elkaar kreeg, dat ook zij – van de 140.000 man- opgenomen dienen te worden bij dit herdenkingsmonument. Terwijl Japan als agressor wordt herdacht, wordt nu onze toenmalige ‘politionele legermacht’ als vredesmacht betiteld. Nog even of …zij waren de voorlopers van onze VN blauwe baretten/helmen. .

      • Jan A.Somers zegt:

        “Sluimerend nu ook ‘de politionele acties’? Die ook als vredes missies betitelen? ” Hoezo? Ze gingen gewoon om het aan Indië toekomende gezag te herstellen. Dat is een normale politietaak. De Indonesische politie zong het Nederlandse liedje: stond erbij en keek er naar. Zie het interview met Hario Kecikk: “grepen de sabels van de politie die stond toe te kijken en daarmee hebben zij ze afgeslacht. Allemaal. ” Als in Nederland de politie het ergens niet aan kan wordt toch ook de Marechaussee ingezet? Een legeronderdeel!

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘toekomende(!) gezag te herstellen etc.’- U bedoelt de herbezetting te realiseren. Na het blamerend optreden tegen Japan. Dan nog zo provocerend mogelijk; ‘Soekarno de collaborateur etc’,optreden, waardoor de bloedige bersiap uitbrak/ werd uitgelokt(!), dat zovele levens eiste. Waarna men, alsof het de gewoonste zaak van de wereld was, tot een heuse oorlog over ging met nog meer ellende en slachtoffers. Dat uiteindelijk uitmondde op een debacle, toen dat ‘gezag’ op 27/12’49 te Batavia met een striemend gefluit van duizenden Indonesiërs uitgeleide werd gedaan.

  14. e.m. zegt:

    @Het zal helpen als de media dit keer terughoudend zijn en die relmakers niet zoveel podium geven. Geef hooligans die kick niet.@

    — Adoeh seh, iemand in de zaal die toevallig over exorbitante rechten beschikt … ?

    Aan personen die gevaarlijk worden geacht voor de openbare rust en orde, wordt in Nederland geen aandacht geschonken. Het daartoe strekkend besluit wordt, wanneer het Nederlanders geldt, met redenen omkleed. Het besluit bepaalt een redelijke tijd, die de betrokken persoon gelaten wordt voor het op orde stellen van zijn gedachten . . .

    Zoiets ?

    • Jan A.Somers zegt:

      “over exorbitante rechten beschikt … ?” Dat had de burgemeester toch al gedaan? Gebiedsverbod. Bevestigd door de rechter, dus toen geen exorbitante rechten meer maar een gerechtelijk vonnis.
      “die relmakers niet zoveel podium geven. ” Je kunt ze ook vriendelijk het advies geven op 15 augustus naar het Indiëmonument te gaan. Daar vinden ze die stoute KNILlers die met getrokken klewang achter die zielige inlanders (met kleine i) aanhollen. Of op 10 november naar Indonesië, heldendag.

  15. e.m. zegt:

    “”De schijnheiligheid rond het herdenken van Nederlandse oorlogsslachtoffers is beschamend, schrijft Marjolein van Pagee, historicus, fotograaf en oprichter van Histori Bersama.””

    https://www.trouw.nl/opinie/zwijgen-over-die-4-miljoen-dode-onderdanen-in-nederlands-indie-is-ook-kolonialisme~a043dcc1/

    • RLMertens zegt:

      @e.m; ‘schijnheiligheid etc.’- Doet me denken aan het Joodsmonument aan de Weesperzijde te Amsterdam. De Joden werden na 1945, terug komend uit de kampen en zeker niet welkom, enkele jaren later (jr.’50) plots geconfronteerd met een monument, die hun dankbaarheid(!) aan Nederland moest tonen! Alles gefinancierd met gemeentegelden! Schrijver Mak heeft dit in zijn serie In Europa aan de kaak gesteld. Ben toch benieuwd of op 4Mei jl. hier ook een herdenking heeft plaats gevonden.
      Wat M.Pagee stuk betreft; zij slaat de spijker op de kop! Opmerkelijk, dat geen I4E scribent inhoudelijk hierop durft te reageren
      note.M.Pagee is een kleindochter van een marinier, die ooit in Soerabaja is gelegerd

      • Bert . zegt:

        @Mr Mertens .ja dat is een vreemd monument ,dat monument werd in 1950 opgericht als teken van erkentelijkheid jegens de Amsterdammers,die de Joden tijdens de oorlog hebben geholpen ,dit monument werd door de joden opgericht op verzoek van de gemeenteraad en ook door hun gefinancierd maar de Joodse slachtoffers werden niet genoemd .Er zijn inderdaad Joodse mensen gered door Nederlanders ( Ook door Indonesiers) maar er zijn ook veel joden heel veel zelfs verraden ( w.o Anne Frank) Nederland telde procentueel misschien wel het grootste aantal Joodse slachtoffers van Europa .En door wie werden die Joden uit hun huizen gehaald ? Jawel hoor door de Nederlandse politie ! Dus er moet nog een monument komen als dank jegens de Nederlandse politie ,die de Joden uit hun huizen haalden .( Dit is cynisch bedoeld )

  16. Boeroeng zegt:

    Het Nationaal Comité heeft de verzameling van oorlogsdoden die wij op 4 mei herdenken sinds de Tweede Wereldoorlog steeds verder opgerekt, maar blijft tegelijk vasthouden aan de simplistische naoorlogse retoriek van vrede en vrijheid versus oorlog en tirannie. Dat wringt, en verklaart het ongenoegen van de organisatoren van deze voorgenomen disruptie. Het wordt tijd voor een keuze: of wij herdenken alle strijders die voor ‘Nederland’ stierven, ongeacht het ideaal waarvoor zij vochten, maar dan moeten wij afscheid nemen van de verheven retoriek, of wij houden daaraan vast, maar dan zal er een pijnlijke selectie moeten plaatsvinden.
    ————————-
    Volkskrant

    • Boeroeng zegt:

      Een goed stuk.
      Maar met kanttekeningen… Hoe feitelijk zijn deze 3 beweringen: ?

      1 Dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei via de rechter probeert een verbod te krijgen voor een ‘lawaaidemonstratie’

      2 Er stierven vijf à zesduizend Nederlandse soldaten tijdens de ‘politionele acties’ in Indonesië.

      3 naar schatting 150 duizend Indonesische burgers die stierven voor de Indonesische onafhankelijkheid uit, want zij besloten later dat zij geen Nederlander meer waren.

    • RLMertens zegt:

      @Boeroeng; ‘een pijnlijke selectie moeten plaatsvinden’- Zeker. Wij herdenken NIET de daders maar de slachtoffers, zegt het Comité. Die gesneuvelden bij de politionele acties; slachtoffers? Stierven zij voor de(onze) vrijheid, waar ook ter wereld?
      Zij waren mi. zeker slachtoffers(!) van onze regeringsbeleid 1945-1962(incl.Nw.Guinea), dat wel!

  17. Boeroeng zegt:

    Actiegroep Geen 4 Mei Voor Mij ziet volledig af van een lawaaidemonstratie tijdens of voor de Dodenherdenking. ‘Onze boodschap maakt de meeste impact door nu ons lawaaiprotest af te blazen, ons doel is bereikt’, meldt de actiegroep in een persbericht. ‘De beerput is open gebroken, het onderwerp staat op de kaart. Kijk maar wat je er mee doet’, aldus woordvoerder Rogier Meijerink in een statement. Volgens Meijer worden er vier miljoen Nederlandse oorlogsslachtoffers uit onze geschiedenis geweerd.  
    ——-
    http://www.at5.nl/artikelen/181645/actiegroep-ziet-volledig-af-van-lawaaiprotest

    Grote bek om aandacht te trekken wat ik vermoedde , daarom vond ik het geen topic waard de vorige week. Het groeide uit tot een landelijke rel door de media die er boven op sprongen en de grote boosheid van de publieke opinie.

    • Ron Geenen zegt:

      @Het groeide uit tot een landelijke rel door de media @

      Zo laag is de media gezonken. De demonstratie op de Dam krijgt geen plekje van die zelfde media.

    • PLemon zegt:

      @Onze boodschap maakt de meeste impact door nu ons lawaaiprotest af te blazen, ons doel is bereikt’, meldt de actiegroep.

      # Maar zou deze ‘uitleg’ meer plausibel zijn? 😤😉

      *** v Amerongen: “De lawaaidemo-organisator zag gisteren in rechtbank af van de teringherrie die hij tijdens de Nationale Dodenherdenking op de Dam in Amsterdam wilde maken.

      Ik vermoed dat hij gehoord had dat een groep gemotoriseerde Molukkers, zonen en kleinzonen van KNIL-militairen en Ajax-supporters, hem op een wellicht onsympathieke manier tijdelijk het zwijgen willen opleggen. Ik ben opgegroeid met Ambonezen en dat had, nog even los van het heerlijke eten, de lekkere soul en funk, de coole kleding, de dope en hun mooie zussen, het voordeel dat ik altijd beschermd was tegen de boerenjongens van de Veluwe, die amper hun naam met een stok in de modder konden schrijven.

      Mijn Ambonese vrienden kregen vrijwel allemaal een keiharde Spartaanse opvoeding. Ondanks alles gingen en gaan ze door het vuur voor hun vaders, en al helemaal wanneer een of andere kaaskop die KNIL-veteranen afserveert als fascisten. Dan breekt de pleuritis uit.
      https://www.hpdetijd.nl/2018-05-04/lawaaidemo-antifa-nieuwe-fascisme-arthur/

      • Ron Geenen zegt:

        Als je dat allemaal leest, lopen er meer gekken vrij rond dan dat er achter de tralies vastzitten.

        • bokeller zegt:

          Nmi.was de schrijvende journalist in
          de Nederlandse koloniale periode nog
          niet geboren,maar wel hier in Nederland
          grootgebracht en dit mss. wel ooit meegemaakt.
          siBo

      • Jan A.Somers zegt:

        Die ene schreeuwerd tussen die tienduizenden accentueert alleen maar de stilte. En voor hem was er psychische opvang. Afkicken. Wel leuk voor de kranten, eindelijk weer nieuws. En op de Veluwe heb je niet zoveel modder, hoge zandgrond! Die Indo’s vonden overigens die tani’s op hun sawah’s ook maar niks. Daar stonden ze ook boven.

        • bokeller zegt:

          ##Die Indo’s vonden overigens die tani’s op hun sawah’s ook maar niks.
          Daar stonden ze ook boven##

          Heer Somers ,
          Hier zie je duidelijk het verschil tussen Die indo’s
          en De Indo’s en deze stonden niet boven die tani’s
          siBo

        • Jan A.Somers zegt:

          Ik las dat overigens bij de heer Lemon, “de boerenjongens van de Veluwe, die amper hun naam met een stok in de modder”. Bij zo’n denigrerende opmerking denk ik aan de tani in de modder op zijn sawah. Waarschijnlijk als Indo erfelijk belast uit zijn positie tussen de totok en de inlander (met kleine k). Mijn grootmoeder staat ook op geen enkele foto! Dat was not done. En dat lieve mens schikte zich ernaar.

        • P.Lemon zegt:

          @ Hr Somers :”…Indo erfelijk belast uit zijn positie tussen de totok en de inlander (met kleine k)”.

          # Tja ,die oude standenmaatschappij waar we een tic van meekregen. Maar in dit geval was het de columnist van Amerongen (geen Indo?)bekend en berucht om z’n v!ijmscherpe pen.
          Uit een interview:
          Vraag : Zijn er grenzen aan wat je kunt zeggen en hoe bewaken we die?
          Die moet de wet maar bepalen. En als ik de wet overtreed, dan zie ik wel weer. Dan wordt het interessant om die wet te slopen. Als ik ergens een hekel aan heb is op m’n woorden letten. Je moet in een krantencolumn wel meer oppassen dan op een blog.
          http://komrijm.creativechoice.org/2015/06/15/interview-arthur-van-amerongen/

  18. Boeroeng zegt:

  19. Boeroeng zegt:

    Kransen voor de gevallenen te Azië werden gelegd door Benjamin Ulrich, birma-siamoverlevende en Pieter de Kock die met de kokkelinkgroep vrij wist te blijven in de jungles van Nieuw Guinea.

    • Loekie zegt:

      Zomaar een vraag: is het “erg” dat niet wordt gesproken van bijvoorbeeld “de gevallenen in Nederlands-Indië en in andere landen in Azië”?
      Gaat dus om het noemen van Nederlands-Indië, deel van het toenmalige Koninkrijk.

      • Ron Geenen zegt:

        @Gaat dus om het noemen van Nederlands-Indië, deel van het toenmalige Koninkrijk.@

        Op mijn website maak ik duidelijk onderscheid tussen Nederlands Indie en Indonesie. De officiële datum als scheidingslijn is toch nog steeds 27 dec. 1949. Alles wat er voor die datum is gebeurd valt in mijn artikelen onder Ned.-Indie of the Dutch East Indies, erna Indonesie.

        • Jan A. Somers zegt:

          “De officiële datum als scheidingslijn is toch nog steeds 27 dec. 1949.” ff oppassen. In 1948, de juiste datum weet ik niet meer, was de naam Nederlandsch-Indië in de grondwet al vervangen door Indonesië. Evenals in de ambtelijke stukken. En Inlander (met grote I) al door Indonesiër. Als voorbereiding op de Soevereiniteitsoverdracht. In de gebieden buiten Java/Sumatra was de naam Indonesië al in gebruik vanaf 17 augustus 1945. Zelfs NICA gebruikte die naam in hun overleg met de Indonesische autoriteiten, maar ook in boven Java uitgeworpen pamfletten.

        • Ron Geenen zegt:

          Ik houd het gewoon op de officiële datum 27 december 1949. Wat er verder door de politiek voor spelletjes wordt gebrouwd, interesseert mij niet.

        • Jan A.Somers zegt:

          Zo’n spelletje was het nou ook weer niet. Op het moment van de soevereiniteitsoverdracht moet de gewijzigde grondwet klaar zijn. Een grondwet is niet zomaar iets, maar de bescherming van de burger tegen de overheid. (in de USA doen ze daar nog moeilijker over dan in Nederland, daarvoor moet een nieuw amendement worden klaar gemaakt), En aangezien het wijzigen van de grondwet een langdurige procedure is, met tussentijdse verkiezingen, was men er al in 1948 mee begonnen. Dat was in de tijd dat Nederland en Indonesië nog volop ruzie hadden! Zonder die wijziging kon Nederland de soevereiniteit niet overdragen.

        • Ron Geenen zegt:

          @in de USA doen ze daar nog moeilijker over dan in Nederland, daarvoor moet een nieuw amendement worden klaar gemaakt@

          In de VS hebben ze ook met 50 staten te maken, die ook allemaal hun eigen wetten en regels hebben. En een van de belangrijkste regels IS FREE ENTERPRISE!
          Intussen zijn er in NL zoveel regels en beperkingen, dat je begint af te vragen of de Nederlandse/Europese regering niet te veel macht heeft tov haar bevolking. Immers voor alles zijn er regels en wetten. Misschien ook voor ademhalen.
          Maar alle gekheid op een stokje, de regels en wetten hier geven het individu gelukkig nog enorm veel ruimte. Persoonlijk heb ik mij nog nooit hier belemmerd gevoeld. Een kwestie van gewoon de wetten in Ca respecteren. Meer niet. Wat Washington doet, ach, dat is zover weg. Ongeveer halverwege tussen Ca en NL.

        • Jan A. Somers zegt:

          Ja, maar als je het over de afscheiding van een staat hebt, zoals bij ons Indië, dan zal je met de constitution van de hele USA te maken hebben! Want die staat moet daaruit worden losgeweekt. En daar is heel de USA bij betroken. De afscheiding van Indië was ook een koninkrijkaangelegenheid, en niet een zaak van Indië alleen. Vandaar de wijziging van de grondwet van het Koninkrijk der Nederlanden, en niet alleen de Staatsregeling van Nederlandsch-Indië.

        • Ron Geenen zegt:

          Kan wel waar zijn, maar het heeft op mij als eenling totaal geen invloed. Zolang ik in de VS, of liever gezegd, in Ca woont, heb ik in wezen niets gemerkt. Het heeft mij niets uitgemaakt wie er aan de macht was, welke president en/of welke partij. Ik ben verantwoordelijk voor mij en mijn echtgenote. En de mogelijkheden hier om iets te bereiken waren zodanig, dat er nooit iets aan veranderde. Ik heb een goal voor mij zelf gezet. En de rest laat mij in wezen koud.

        • Loekie zegt:

          Als niks jou uitmaakt en je alleen gaat voor jezelf en je gezin…waarom ben je destijds dan vertrokken naar de VS? Ik bedoel: je doet je ding toch wel en alles en iedereen kan barsten. Zeg jij misschien: in Holland kreeg ik geen kans mijn gang te gaan en in de States wel. Dan is mijn vraag: in welk opzicht kreeg je geen kans?

        • Ron Geenen zegt:

          @Zeg jij misschien: in Holland kreeg ik geen kans mijn gang te gaan en in de States wel. Dan is mijn vraag: in welk opzicht kreeg je geen kans?@
          Ha, ha! Wat doet u moeilijk. Lees goed wat ik naar de heer Somers heb geschreven. Ik ga het namelijk niet herhalen. De heer Keller met de foto van Californie en de regel die de heer Arthur Olive quote: California where, with a little luck and hard work, fantasy became reality for most Indo’s here who took the chance and had faith in the unlimited possibilities this State had to offer. unquote, moeten u toch onderhand duidelijk zijn, waar mijn kansen lagen.

  20. Boeroeng zegt:

    Bij de Nationale Dodenherdenking op de Dam zijn vanavond drie mensen aangehouden. De herdenking zelf is onverstoord verlopen.
    Eén man werd aangehouden omdat hij voorafgaand aan de twee minuten stilte stond te schreeuwen. Agenten waren er heel snel bij. Tijdens zijn arrestatie roept de man nog ‘neem me maar mee’.

    Spandoek
    Naast de schreeuwer is ook een man aangehouden omdat hij een spandoek bij zich droeg. Ook is één iemand gearresteerd vanwege openbare dronkenschap.
    De politie laat weten dat de herdenking verder rustig is verlopen.
    ———————
    http://www.at5.nl/artikelen/181677/drie-aanhoudingen-rond-nationale-dodenherdenking-op-de-dam

  21. Boeroeng zegt:

    Herdenking 4 mei Surabaya

    Herdenking 4 mei Menteng Pulo

    • Jan A.Somers zegt:

      “Herdenking 4 mei Surabaya” Boeroeng, bedankt voor de plaatjes. Ik ben er al lang niet meer geweest, te krakkemikkig, kom dood thuis.
      Die schreeuwers, ach ja, je kunt kiezen tussen dom of zielig. Je mening uiten mag. Gebiedsverbod mag. Rechter niet gehoorzamen mag. Daar was een schreeuw. hier was het stil. Bij de Last Post een traan mag ook. Goed dat dat allemaal kan in ons vrije land. 5 mei vieren doe ik niet aan mee. Veel te druk in de stad, en lawaaimuziek. Word ik moe van. Maar het blijft voor mij wel een feestdag. Vanavond We’ll meet again, mijn favoriete lied!

    • RLMertens zegt:

      @Boeroeng: ‘gone but not forgotten etc.’ _ Ik zie ook Indonesiërs bij deze herdenking.
      Wat zeiden zij? .

  22. Jan A.Somers zegt:

    Wat we niet herdenken is dat het overmorgen 70 jaar geleden is dat de basis voor de Europese samenwerking werd gelegd. Al in 1946 en 1947 ontvingen Duitse en Franse gezinnen, voor een vakantie, oorlogsgetroffen Franse en Duitse kinderen. En op 7 tot 11 mei 1948 kwamen 750 politici, economen, filosofen en kunstenaars uit heel Europa met ‘monitors’ uit Canada en de VS in de Ridderzaal in Den Haag bijeen. Geen initiatief van een overheid, maar van activisten van het ‘Coördinatiecomité voor de Europese eenwording’ waarin vredesbewegingen en en burgergroeperingen uit heel Europa waren vertegenwoordigd, zoals uit Nederland de Vereniging van Huisvrouwen en de Boeren- en Tuindersbond.. Voorzitter was Sir Winston Churchill. Kroonprinses Juliana en Prins Bernhard ontvingen prominente gasten als Konrad Adenauer, Harold MacMillan, Altiero Spinelli en François Mitterand: “(…) murw gebeukt door twee wereldoorlogen, een economische en politieke unie zouden oprichten, waarvoor ze enkele van hun soevereiniteitsrechten moesten afstaan.” Op 9 mei hield Churchill een vlammend betoog op de Dam in Amsterdam: “I am a citizen of this country too”. (bron NRC 4/5 mei 2018).

    • bokeller zegt:

      En de Indo nog steeds aan het afbetalen van
      de genoten overtocht en meubelvoorschot.
      Plus herscholing en contract pension’s
      siBo

    • Ron Geenen zegt:

      @.” Op 9 mei hield Churchill een vlammend betoog op de Dam in Amsterdam: “I am a citizen of this country too”. (bron NRC 4/5 mei 2018).@

      En nu Brexit!

      • Jan A.Somers zegt:

        Gewoon ff afwachten. De schreeuwers willen Brexit: los van de EU, maar wel met alle voordelen van de EU zonder hun financiële bijdrage aan de EU te leveren.

        • Ron Geenen zegt:

          @De schreeuwers willen Brexit: los van de EU@

          Waarom noemt u hun “schreeuwers”? Omdat u er niet mee eens is? Ze beoefenen toch gewoon hun democratie!

        • Jan A.Somers zegt:

          Klopt. Maar het gaat om de manier waarop. En met die Brexit is het voorlopig nog afwachten. Unilever is in die afwachting alvast maar verhuisd naar Amsterdam. Wij hebben hier geen Trump, die zelf beslist. Via Twitter.

        • Arthur Olive zegt:

          “Wij hebben hier geen Trump die zelf beslist.. Via Twitter”.
          In feite is het volk die heeft beslist. Tot nu toe heeft Trump alles gedaan of brobeert te doen waarvoor hij gekozen is. niet zoals andere politicus die beloven en dan niets doen.

  23. Mevr. T. Verstegen zegt:

    Damschreeuwer een ‘getraumatiseerde’ Indo
    Broer: damschreeuwer al jaren de weg kwijt

    De broer van de damschreeuwer, die vrijdagavond iets voor 20.00 van zich liet horen op de Dam in Amsterdam, omschrijft zijn broertje als een psychisch gestoorde eenling.
    Volgens zijn broer is de 55-jarige Leo D. al jaren de weg kwijt. Dat vertelt hij in een interview aan het AD. Leo D., milieuactivist, werd vrijdagavond aangehouden nadat hij met een schreeuw de Nationale Dodenherdenking op de Dam verstoorde.
    Zijn broer schrok zich rot toen hij van zijn zus een appje kreeg met daarop een foto van politieagenten met een arrestant op de Dam. Hij herkende Leo direct. „Mijn vrouw en ik en ook mijn drie broers en twee zussen en hun gezinnen respecteren elk jaar op 4 mei trouw de twee minuten stilte. Wij zijn van Indische afkomst en de helft van onze familie is omgekomen in de Jappenkampen”, zegt hij in het AD.
    De man heeft nog contact opgenomen met de politie na de arrestatie van zijn broertje. Die zeiden dat Leo één telefoontje zou mogen plegen en zelf mocht beslissen wie hij zou bellen. „We hebben niets meer gehoord.”
    De band met Leo en zijn familie is niet meer goed. „Wij zijn Leo al heel wat jaartjes kwijt.” Volgens zijn broer kan hij alleen nog maar over het milieu praten, „tot vermoeiens aan toe.”
    Leo D. kampt al langere tijd met psychische problemen, maar heeft in het verleden wel professionele hulp en medicijnen gekregen. Daar is hij nu weer mee gestopt. Hij werd afgekeurd op zijn werk en leeft sindsdien van een WAO-uitkering.
    Voor de familie is het nu afwachten. Zijn broer is nog wel benieuwd naar of het een eenmansactie was, of dat Leo iets met anderen had afgesproken over zijn daad.
    Bron: msn nieuws

    • Bert de Amsterdammer . zegt:

      @Mevr T, Verstegen ,vreselijk dit verhaal ! Ik zou best wel in contact willen komen met zijn broer om Leo te helpen en nou praat ik graag over het milieu en het helpt dat ik ook een Indo ben ,wat ik zou doen ? Nou Leo en ik gaan gewoon ergens zitten ( Ik betaal alles ) en hij kan zijn verhaal doen ,ik ga er van uit dat ie in Amsterdam woont ,ik ben altijd bereid om met Leo te praten ,ik ben een stuk ouder dan Leo ,dat werkt zeker mee en ook niet onbelangrijk ik ben een Linkse Indo ,mijn e -mail adres is herwij.1949@gmail.com

      • Ron Geenen zegt:

        Zoals je weet doet de heer Jacq Brijl heel veel liefde werk voor de Indische Nederlander en de erfgenamen van de overleden KNIL mensen. Hij heeft het heel erg druk met aanvragen en soms vraagt hij mij met wat eenvoudig werk te helpen en emails te beantwoorden. Natuurlijk doe ik dat met plezier.
        De antwoorden, die ik ontvangt en direct ook doorstuurt naar de Heer Brijl, zijn vaak bewonderenswaardig en dankbaar. Met de gedachte aan de herdenking van 4 en 5 Mei wil ik het volgende met jullie allen delen. Om privé redenen heb ik haar familienaam en adres weggelaten.

        Dear Ron,

        Thank you for replying on behalf of Mr Brijl. Your kindness in providing so much detailed information including the support you’re offering this process overwhelms me. As you’re probably more than aware soldiers such as my Father, served bravely under the most unbearably brutal conditions. My dad spent the rest of his life seeking Peace and promoting the importance of diplomacy.

        I truly appreciate the links you’ve provided and am excited to see what I may learn and/or share there. I am the youngest of six girls. My eldest sister is 80 and I’m 60. Since Pop died a Nederlander, I also at one time possessed a EU passpoort but failed to have it renewed after September 11th. My sisters much like my parents kept so much of our family history and the war held closely to their chest. It is hard to discuss anything with them as they prefer to just forget that part of their lives. It puzzles me and leaves me feeling as a casualty of war also and I was born in this country. My family came through NY on the Groete Beer and after spending some months in a hotel were relocated to Detroit, Michigan where I was born in 1957. We relocated in the suburbs of Philadelphia, not even an hours drive to NYC. It was a great place to grow up and I am forever grateful to my parents for providing me so much security and a wonderful education. In the late 70’s, I was California Dreaming and ended up in San Fran on a vacay and have been here ever since. The many times my parents, especially my mother visited they wouldn’t admit it but how much different their lives could have been had they the camaraderie and support of the INDO community. I was able to live and work in Hawaii for a couple of years also. It is one regret that I wasn’t able to get them to visit the islands, as by then my Father has Alzheimer’s and caring for him was such a struggle but my mother kept him home until two weeks before he passed. The Indische diaspora is a rich story of grit and survival that is barely known. How I wish my family could have had the PTSD resources that are available today. I lament because there is so much still to be understood and told and Hopefully Never Forgotten.

        From the bottom of my heart, I want to thank you again for your precious time and care in helping Mr. Brijl in this endeavor. Your kindness is palpable!

        Sincerely and Much Aloha,
        Vanessa

        • Bert de Amsterdammer . zegt:

          @Ron Geenen : kijk kijk dit is geen woorden maar daden ! Wist ik trouwens al dat je heel sociaal bezig bent ,al die mensen ,die kritiek hebben ,wat doen ze zelf ??

        • Ron Geenen zegt:

          @Bert: Ben slechts een van de pions op een schaakbord. Intussen geeft Jacq Brijl met zijn werk aan hoe gelukkig mensen worden door hun aan een herdenkingsmedaille het MOK te helpen.
          He is still going strong.

  24. bokeller zegt:

    Nah Pak Bert de Amsterdammer,
    Wat ze doen,als ’n echte Pinda Poekoel Krontjong.
    siBo

  25. Boeroeng zegt:

    Fedde Le Grand was vrijdag 4 mei aan tafel bij Pauw,
    met een klein stukje over Paatje Phefferkorn
    Zie de uitzending:
    https://pauw.bnnvara.nl/nieuws/vanavond-bij-pauw-141

  26. Huib zegt:

    Pak Bert de Amsterdammer?
    Voel me nog steeds een MOKUMMER, al woon ik al sinds mensenheugenis niet meer in Amsterdam. En het merendeel van mijn familie en schoonfamilie ook niet meer.
    Herdenken hoeft voor mij al heel lang niet meer Exhibisionistisch en Masse bij één of ander Monument. Krijg er mijn vader en ooms niet mee terug. Ook een Bintang doet daar niet veel aan af.
    Krijg altijd ook het gevoel bij zo’n Damschreeuwer dat er een steekje los moet zitten als gevolg.
    van te lang en te vaak aan de Amsterdamse Dope snuiven, Of nog erger spuiten.

    • Bert . zegt:

      @Pak Huib ,ten eerste mijn excuses ,dat ik geen blijk van medeleven heb gegeven toen u in het Rumah Sakit lag ,was het wel van plan maar toen ik het plan wilde uitvoeren was u er al uit ,ben blij dat het goed met u gaat ,effe eerste tijd pelan pelan ya ! niet meteen de marathon van Amsterdam gaan lopen ,die Marathon komt ook over de Stadhouderskade ( waar u gewoond heeft ) .vlakbij mijn huis ,ben een keer gaan kijken ,dook daarna meteen de kroeg in ( vind het allemaal niks die inspanning ) vroeg die barkeeper “” Waarom doet u niet mee ?”” Nou ik verslikte me bijna in mijn bier “” Zeg grote malloot ik ben 68 jaar als ik 10 meter hard loop ,ben ik al dood !”” Ben wel blij met wat u schrijft “” Voel me nog steeds een MOKUMMER “” Ja die Damschreeuwer .zag meteen dat ie een Indo was ,ja Amsterdam stad van dope ,klopt ! U schijnt nu mooi te wonen op de Veluwe ,gewoon doorgaan met ademhalen pak Huib en POEKOEL TEROES!!!( oude spelling)

  27. Huib zegt:

    @Pak Bert excuses tida oesah. De intentie telt. En had ik de geest gegeven tijdens die hartoperatie
    dan had ik er toch niets meer van geweten. Maar als Indo-Mokunners schijnt toch iets van de Amsterdamse humor overgeslagen te zijn. Maa een pintje in de kroeg is oke als maar niet helemaal mabok zwalkend naar huis.
    Ik hoop de Nijmeegse vierdaagse volgend jaar weer te kunnen lopen. Zei mijn arts of ik dat dit jaar al niet zou kunnen. Hij raadde het me af. Maar ik woon inderdaad sinds 1976 op de Veluwe op een verbouwde Saksische boerderij uit 1712 Op het terrein van ruim 7 hectare kan ik ook dagelijks een flinke tippel maken. om naar mijn pony’s en paardjes te kijken. Gelukkig doen mijn dochter en haar twee zoons het werk sinds mijn rikketik dienst weigerde.
    Dus ik neem je advies POEOEL TEROES graag ter harte. Toedeloe. .

  28. Boeroeng zegt:

    De niet als Nederlander erkende bewoners van ‘ons Indië’, die formeel wel Nederlands onderdaan waren, worden genegeerd, terwijl er onder hen vele slachtoffers waren. Het getal van vier miljoen is echter overdreven: de meeste bronnen houden het op het nog steeds respectabele aantal van twee miljoen.
    ————-
    TROUW

  29. Boeroeng zegt:

    De man die tijdens Dodenherdenking op de Dam een spandoek met de tekst ‘Churchill massamoordenaar’ omhoog hield, eist dat hij vervolgd wordt. ‘Ik heb natuurlijk niet voor niks 1800 euro voor zo’n vliegtuigje neergeteld en een spandoek laten maken.’ De 66-jarige Schiedammer trok op 4 mei de aandacht door een reclamevliegtuigje de lucht in te sturen met op het doek de tekst: ‘Herdenk ook de Churchill-doden’. Een paar uur later stak hij tijdens de twee minuten stilte een spandoek omhoog met de tekst: ‘Churchill massamoordenaar’. De politie hield hem aan wegens ordeverstoring.
    ————–
    AT5

    • PLemon zegt:

      Een eigen interpretatie van historische feiten of heeft ‘ men’ toch iets over het hoofd gezien?

      ***’Churchill heeft ook nooit ingegrepen op de Holocaust. Waarom heeft hij de spoorlijnen naar Auschwitz niet gebombardeerd? (..) Maar toen de oorlog al zowat voorbij was, heeft hij nog wel gruwelijke bombardementen uitgevoerd op Dresden en andere Duitse steden.’

      De zestiger wil dan een artikel 12-procedure starten waarin hij vervolging eist. Op die manier hoopt hij het debat verder op gang te brengen. 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.