Fridus Steijlen, eerste hoogleraar Molukse geschiedenis

Er wonen al 66 jaar Molukkers in Nederland, maar pas nu begint Fridus Steijlen als eerste hoogleraar Molukse geschiedenis. En dat terwijl veel lessen te leren zijn voor het huidige integratiedebat   Parool

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

15 reacties op Fridus Steijlen, eerste hoogleraar Molukse geschiedenis

  1. Ron Geenen zegt:

    Ook het Parool doet moeilijk. Nee lid worden doe ik beslist niet.

  2. Boeroeng zegt:

    Sorry Ron, probeer de link nog eens .

    • Ron Geenen zegt:

      Thank you, Boeroeng. Dat hielp. Heb alles nu kunnen lezen. Goed, dat er nu eindelijk wat uitgebreider aandacht aan de Molukken situatie wordt besteed. Ik druk regelmatig nieuws over deze mensen af en geeft het aan een Molukken koppel.

  3. Loekie zegt:

    “Vandaag de dag telt Nederland, naar schatting, 42.000 Molukse Nederlanders. ”
    De vraag is: beschouwen betrokkenen zichzelf inderdaad als Molukse NEDERLANDERS?

    • Ron Geenen zegt:

      Het zijn Molukkers met een Nederlands paspoort. En vermoedelijk willen ze ook zo gezien worden. Het is een trots volk.

      • Bert zegt:

        “‘Het is een trots volk “” Zeker ,ik ken ook Hollanders blond haar ,blauwe ogen ,die een Surinaams paspoort hebben die hebben ze aangevraagd en gekregen uit liefde voor dat land toch ook respect voor ! moet ik eigenlijk ook maar doen maar ik haat die ambtelijke rompslomp .

      • Wal Suparmo zegt:

        Trosts met sodaattjes spelen en vlaggen omsteken ?. Anders dan de Minangkabauers die ook een minoriteit is maar hebben met de Javanen als majoriteit de Republik Indonesia concreed opgebouwd.

        • Ron Geenen zegt:

          @Anders dan de Minangkabauers die ook een minoriteit is maar hebben met de Javanen als majoriteit de Republik Indonesia concreed opgebouwd@

          Ik vraag mij al heel lang af, hoe dat is gegaan. Voor de oorlog moesten de Minang people niets van de Javaan hebben. Dat bleek o.a. in Sawah Lunto. De Minangkabauer weigerde voor de blanda en Indo christenen in de Ombilin mijnen te werken. Toen werden de mensen van Java geïmporteerd, want die hadden daar geen bezwaar in. dat zette kwaad bloed tussen de 2 bevolkingsgroepen.

  4. Wal Suparmo zegt:

    De Minang mensen in hun minoriteit in vergelijking met de meerdere Javanen en Sundanesen,zijn in de Ned.Indie tijd, meer dan de helft NATIONALISTEN in aantal, die voor GROOT INDONESIE of NKRI stijden zoals HATTA,SJAHRIR, TAN MALAKA en vele anderen..Het is een heel intelegente volk waar volgens bartjes een OVERGOOTMOEDER van de Trudeau van afstamt.Nu zijn ze jammer genoeg een beetje achteruitgeschoven door de BATAKS. Frappant is dat TORAJA’S, NIASSERS enz die voor de oorlog nog in TJIDAKO( lendendoek) rondlopen nu vele GENERAALS etc zijn.En dat is zeker het resultaat van het werk door de Missie en Zending

      • R Geenen zegt:

        Daan Ungerer gaf mij eens een boekje, in het engels geschreven, over de bevolking van Sumatra. De Niassers waren hoofdzakelijk protestante christenen (80 a 90). Daarnaast was het volk heel licht van kleur en hun vrouwen waren dan ook gewild. Daartegenover waren de Minang mensen vrij streng Moslims en wantrouwig tegenover andere volkeren. Een bekend feit was dat de Minangkabauer ook niet voor de Nederlanders wilden werken, zoals in de Ombilinmijnen in Sawahlunto. Daarom werd voor de mijnbouw Javanen overgebracht. Dat gaf weer een reden dat de Minang mensen niets van de Javaan moest hebben. Ten noorden van de Minang mensen waren, vooral rond het Toba meer, de Batakkers, die zeer verspreid woonden. Het merendeel van die bevolkingsgroep waren ook allemaal christenen. Vooral van mijn moederskant, de familie Chevalier hebben ook Nias en Batak vrouwen gehad. Nu nog wonen in de provincie Siantar heel wat Indo’s met de achternaam Chevalier. Een paar zijn voor werk naar Jakarta verhuisd, zoals Henry Chevalier, die als advocaat zijn eigen bedrijf heeft. Een oom van Henry die als naam Gustav heeft, spreek ik wel eens voor gegevens van de familie stamboom. Zijn zus Nancy woont nu in San Diego en is de oudste Chevalier (85) in leven. Dan kom ik, en dat is bepaald niet een leuk idee. Hoop dan ook anderen te vinden.

        • bokeller zegt:

          ## Een bekend feit was dat de Minangkabauer ook niet voor de Nederlanders wilden werken, zoals in de Ombilinmijnen in Sawahlunto##

          Vergis je niet,voor de oorlog waren al
          Mijnbouwscholieren van Minang afkomst.
          Nog sterker jullie overbuurman de Heer Marimin
          Hoofdopzichter van de Ombillinmijnen was
          een Minang Kabau man.
          siBo

        • Ron Geenen zegt:

          Dank voor de info. Het eerder door mij genoemde boekje en ook het internet had een artikel, waarin werd vermeld, dat de MInang mensen, vanwege hun moslim geloof, niet voor christenen wilden werken. Er waren dus enkele uitzonderingen. Ook het boek Walk in Splendor beschreef de levensstijl van de Minang mens, die zeer weinig vertrouwen had in een ander volk. Een van de redenen, waarom zij tijdens hun reizen hun eigen eten (rendang) meenamen.

  5. Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

    Minangkabau (West-Sumatra) was de grootste ethnische groep buiten Java. Zware militaire gevechten vonden tijdens de KOLONIALE oorlog van 1945-1950 op haar grondgebied niet plaats want het gebied was voor de Nederlanders van weinig economisch belang EN het terrein was nogal heuvelachtig, weinig geschikt voor grote militaire operaties maar heel geschikt voor guerrilla.

    Minangkabauers waren heel loyaal tegenover het centrale leiderschap van de Republiek.
    Na de “eerste politionele actie” van juli 1947 werd bvb Bukittinggi hoofdstad van GEHEEL Sumatra en tot januari 1948 leidde Mohammed Hatta vandaar uit de Republiek en Sukarno deed dat op Java. Het zal niet verwonderlijk zijn dat Hatta zelf Minangkabauer was.

    Na de “2de politionele actie” van december 1948, toen Nederland Yokjakarta (zetel van de Indonesische Regering) bezetten werd de Nood-regering van de Republiek Indonesië op West-Sumatra geproclameerd.

    Wel speelt het Nederlandse koloniale bewind, ook nog in 1949 een kwalijke en splijtende rol in West-Sumatra ondanks de goede of beter gezegd hypocriete voornemens in de overeenkomst van Linggarjati. De werkelijkheid was anders, maar ja, papier is geduldig.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.