Houd vol: De geest overwint.

Deze week was er een angklungconcert van Indonesische vrouwen voor een publiek van vluchtelingen. Dit was in Protestante Messiaskerk in Wassenaar .
De zaal was vol en Joty ter Kulve was een van de sprekers.

angklungwassenaar1

Hoe bijzonder om deze middag met jullie te mogen beleven. In de eerste plaats met jullie vluchtelingen uit Syrië, het Midden-Oosten en uit nog andere plaatsen van oorlog en onveiligheid. En ook nog met de Raad van Kerken, het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers en al de vrijwilligers die het mogelijk hebben gemaakt, dat wij inwoners van Wassenaar jullie kunnen laten merken en zien dat jullie ons ter harte gaan! Jullie en diegenen die jullie thuis hebben moeten achterlaten. Geef niet op, je staat niet alleen. Wij hopen en geloven dat Liefde en Vrede tenslotte sterker zijn dan Angst en Oorlog. Het zal ons lukken.

Vanmiddag zullen 18  dames, echtgenoten van de Indonesische Ambassade- staf en diplomaten, ons meenemen en laten genieten van muziek van een speciaal bamboe-instrument, de Anklung. Het is hun manier om de vluchtelingen te zeggen: ‘’ ja wij ook, wij leven ook mee’’

Mijn Indonesische vriendinnen vertegenwoordigen niet alleen de Indonesische Ambassade in Nederland, maar ook de 250 miljoen Indonesische mensen in Indonesië. Indonesië, een land met 17000 eilanden, 300 culturen en vele talen. Indonesië is een hoofdzakelijk Moslimland maar het herbergt vele minderheden van geloof en godsdienst. Misschien is het juist door die diversiteit van natuur en geloven een zeer tolerante samenleving. In onze verscheurde en verdeelde wereld zijn zij een voorbeeld hoe wij kunnen leven: Eenheid in verscheidenheid.angklungwassenaar3

Voor ik mijn vriendinnen aan u voorstel, wil ik u iets van mijzelf vertellen. Allereerst ik ben geen politicus, noch een historica. Ik sta hier als een moeder en grootmoeder.
Ik ben geboren in Indonesië in 1927, mijn vader was een Hollander, mijn moeder was Indisch. Toen ik 14 jaar oud was, brak de Tweede Wereldoorlog uit in Europa en Azië. Het was een gruwelijke oorlog met miljoenen slachtoffers aan beide zijden, en de eerste keer dat de atoombom gebruikt werd: een pikzwarte dag voor de mensheid.

In 1942 veroverde Japan binnen een week Indonesië, toen nog een kolonie van Nederland, nadat het al China, Korea en andere Aziatische landen had veroverd. Het betekende tevens het eind van 350 jaar koloniaal gezag.
Dit is niet de plaats om te beschrijven wat er gebeurde in de jaren die hierop volgden. De Tweede Wereldoorlog was in Europa en in Azië een onmenselijke, verschrikkelijke oorlog. Miljoenen mensen werden gedood of gedeporteerd en veroorzaakten even zovele vluchtelingen.

Vluchtelingen zijn niet het probleem. Het zijn de mensen, wij allemaal, die niet leren en weten hoe wij moeten samenleven op onze kleine planeet. We zouden onze kinderen en kleinkinderen moeten leren hoe wij samen kunnen leven. Misschien leren we allemaal iets van jullie verblijf in Wassenaar.

In de Tweede W.O werden mijn familie en andere Nederlanders verbannen naar concentratiekampen. Daar leerde ik wat het betekent om je vrijheid te verliezen, honger te hebben, gescheiden te zijn van de mensen die je lief hebt.

Dat ik hier vandaag sta, is dankzij mijn moeder. Zij bleef hopen en probeerde altijd voor ons te zorgen, ons te verdedigen tegen het kwaad in ons zelf en anderen. Ze leerde ons dat Vrijheid begint in je eigen hart en niet afhangt van omstandigheden. Zelfs in de gevangenis kun je vrij zijn.
Nadat Japan verslagen was in 1945, brak in Indonesië een anti-i koloniale oorlog uit. Om de oorlog achter mij te laten en weer naar school te kunnen gaan, ben ik naar Europa gevlucht. Ik kwam in Holland aan zonder geld, zonder familie, met een jas van het Rode Kruis en helemaal alleen.
angklungwassenaar2

Daarna gebeurde er zoveel, te veel om nu te vertellen en we zijn tenslotte gekomen om naar muziek te luisteren, en muziek verbindt alle mensen van deze wereld.

Dat ik hier vandaag mag zijn met mijn Indonesische vriendinnen laat jullie, naar ik hoop, zien dat als je echt een andere wereld wil, een nieuwe wereld, dan gebeurt dat. En met zijn allen kunnen we dat.
Joty ter Kulve,   Wassenaar 25 februari

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Gast Pikirans. Bookmark de permalink .

188 reacties op Houd vol: De geest overwint.

  1. Ron Geenen zegt:

    “”””””””””Indonesië is een hoofdzakelijk Moslimland maar het herbergt vele minderheden van geloof en godsdienst. Misschien is het juist door die diversiteit van natuur en geloven een zeer tolerante samenleving. In onze verscheurde en verdeelde wereld zijn zij een voorbeeld hoe wij kunnen leven: Eenheid in verscheidenheid.”””””””””””””

    Dit schrijven is een van de voorbeelden van politieke onzin. En zo kan ik diverse teksten uit haar schrijven halen, die meer bezijden de waarheid zijn. In ieder geval hebben velen het anders ervaren. Het was beter geweest als ze direct na een kleine opening direct naar het muziek is gaan luisteren. Maar ja als je in Wassenaar woont……..

    • R. Bastiaans zegt:

      Het is ooit een tamelijk tolerante samenleving geweest, maar deze tolerantie is de laatste decennia vooral door toedoen van de extreme moslims aan het wegebben.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””Het is ooit een tamelijk tolerante samenleving geweest, maar deze tolerantie is de laatste decennia vooral door toedoen van de extreme moslims aan het wegebben.””””””””””

        Precies. Vorige week donderdag tijdens onze wekelijkse lunch at the Hongkong Plaza vertelde Charles Meyer dat hij in April naar Indonesia ging om het graf van zijn vader op Kembang Kuning te bezoeken. Charles loopt altijd met een T-shirt en om zijn nek hangt een groot kruis aan een ketting. Een andere Indo die net terug was van familie bezoek in Bandung, adviseerde hem dat kruis binnen zijn shirt te doen, want anders krijgt hij ter plekke beslist moeilijkheden.

    • Boeroeng zegt:

      Ron,
      Ik ben het ook vaak niet met je eens. Maar het is niet zo prettig om je standpunten en/of van anderen als politieke onzin neer te slaan. Dan kun je aan de gang blijven en steeds meer pretenderen dat jij dan wel de grote waarheid bezit..
      Je leest dat mevrouw ter Kulve in Wassenaar woont en dan haal je een cliché uit de kast:: rijke stinkerds, die in een ivoren toren leven. Maak eerst gewoon kennis met haar

      Ik vind Indonesië ook geen zeer tolerant land , maar je kunt dat best zeggen, zonder het wassenaar-argument te gebruiken of iets onzin te noemen.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””Ik vind Indonesië ook geen zeer tolerant land , maar je kunt dat best zeggen, zonder het wassenaar-argument te gebruiken of iets onzin te noemen.””””””””””””

        Heb dat Wassenaar element niet van mij zelf. De laatste tijd wordt dat argument in vele NL kranten naar voren gebracht en dat vanwege de instroom van de vluchtelingen. Het is ook op jouw net en andere Indische sites naar voren gebracht. Ik vermoed dat ze het ook bij het rechte eind hebben.

    • Roy Ferouge zegt:

      Ik ben een Indo, RK en woon bijna 30 jaar in Wassenaar. Heb van 2007 tot 2012 veel gewerkt in Indonesië temidden van moslims. Heb altijd veel respect ontvangen als je dat ook toont aan hen. Gastvrijheid overal ondanks het koloniaal verleden.
      IS niet een op een met Indonesiers vergelijken. Kijk ook terug naar hoe nog tot in de jaren 50 het christendom aan kerstening deed!

      • bokeller zegt:

        Tsja,dan is altijd een met een afwijking [?]
        die de boel helemaal verpest.
        http://www.looopings.nl/weblog/5080/Potloodventer-actief-bij-pretpark-asielzoeker-uit-Duinrell-opgepakt.html
        siBo

      • wal suparmo zegt:

        Het Crristendom is de oorzaak van het koloniaiisme in de wereld die veel lijden heeft veroorzaak vooral aan achterlijke vbolkeren.Niet maar als ekonomisch koloniaalen maar ook als spiritueele koloniaal met hun EVANGELIE, met een communist doctrine zoals de Mohammadaanse DAKWAH die de hele menseheid in de hele wereld moet veroveren.Het Judaisme is alleen maar voor de Joden en Budisme enf Hindhuisme hebben NIET de OPDRACHT t om mensen teverovber eerst zo zachtheid ,maar dien nodig ook met geweld.Daarom is TOLERANTIE dat nu in Indonesia GEPROPAGEERD word alleeen maar een UTOPIA. Want de 2 godstdiensen ,alhoewel een derevaat van de leer van ABRAHAM,zijn als ANGKOT( PUB LIEKE TRANSPORT) chauffeurs die om passagiers vechten( rebutan penumpang).Ook de TEORI van een gosdsdienst is hemels hoch maar de PRAKTIJK is as low as mud in the gutters.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””Ik ben een Indo, RK en woon bijna 30 jaar in Wassenaar. Heb van 2007 tot 2012 veel gewerkt in Indonesië temidden van moslims. “””””””””””

        Gaat u dan actie voeren om een vluchtelingen enclave ook in Wassenaar te krijgen? Of een paar kamers in uw huis ter beschikking stellen? Mooi voorbeeld voor de rest van Wassenaar en gelijkwaardige gemeenten. Immers de huizen zijn vaak van een dusdanige orde met vaak meer ruimte dan nodig is.

  2. wal suparmo zegt:

    Indonesia is geen Mohammdaans land zo lang de Javanen in de meerderheid zijn.Wij praten hier over ISLAM KTP dat betekend omdat na de de bestrijding van de communisten(PKI) in 1965, men gedwongen is om een goddiendt te kiessen dat ingevuld moet worden in kolom AGAMA( goddienst) op je KTP( Identiteists Bewijs).Met het geloof dat een persoon met een goddienst een GOED PERSOON is en die zonder geloof een slecht persoon is(PKI/communist).Zo zijn( meestal Javanen) die hun eigen geloof hebben( Kejawen, Sunda wiwitan,Karuhun enz) GEDWONGEN zijn om het gemakkelijks te kiesen en maar ISLAM op hun KTP te zetten want die locale goddiensten worden niet erkent.Maar ze doen niet aan de Mohammadaanse ritueelen zoals 5 keer per dag te bidden,vasten en alleeh haram voedsel te eten Over de goddient te vermelden in de KTP is daarom erg veel geprotesteerd en met grote tegenwerken natuurlijk van de MUI( bond van ulama,s) want straks zal het misschen alleen maar 30% van de Indon.bevolking Mohammadaan zijn.Dus geen mayoreit meer! Over de GEEST OVERWIND. ben ook verbaasst dat op de grafzerk van m in gesneuvelde Oom( landstormer) sins 1945 in Tantui( mbon) op VAK 5 Rij 4, die inschriptie staat.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””Met het geloof dat een persoon met een godsdienst een GOED PERSOON is en die zonder geloof een slecht persoon is(PKI/communist).””””””””””””

      Ik kan niet oordelen en wil niet oordelen over Indonesia, maar boven vermelde zin is 100% waar. En het geld voor elk geloof. Als kind werd je geïndoctrineerd. Elk geloof maakt zich schuldig aan een vorm van misbruik.

      • wal suparmo zegt:

        De kinderen worden van af foetoes af in de baarmoeder , met communistische methoden gebrain washed met de goddiest van hun ouders en hun omgeving.

      • PLemon zegt:

        @Hr Geenen ” geloof maakt zich schuldig aan een vorm van misbruik”

        En als geloven op zich een menselijke eigenschap is om zich staande te houden?
        Religies volop naar keuze en een ‘ongelovige’ houdt zich vast aan het geloof in de wetenschap 😉

        *** Hoewel de onderzoekers slechts een kleine groep van 66 kinderen testten, zijn de bevindingen opvallend aangezien sommige wetenschappers denken dat de patroonzoekende mens niet kan ontkomen aan geloof in mystiek.Pascal Boyer concludeerde zelfs in Nature dat we ons slechts beperkt bewust zijn van onze religieuze ideeën. De conclusies spreken tevens eerdere onderzoeken tegen die beweerden dat mensen van nature een goedgelovigheid hebben ten opzichte van buitengewone zaken of superkrachten. Zo schreef Graham Lawton in het wetenschappelijke tijdschrift New Scientist nog dat sommige wetenschappers stellen dat het niet geloven in een god psychologisch onmogelijk is omdat volgens hen dat simpelweg de manier is hoe mensen denken.
        http://www.kritischdenken.info/kinderen-die-in-aanraking-komen-met-religie-hebben-meer-moeite-om-feiten-van-fictie-te-onderscheiden/

        • Ron Geenen zegt:

          Ha, ha, ha, ha, ha

        • Arthur Olive zegt:

          Mensen die geloven dat God bestaat kunnen het niet bewijzen en degenen die geloven dat God niet bestaat kunnen het ook niet bewijzen.
          Als er geen God is dan gebeurt er ook niets met de mens na de dood.
          Als God echter bestaat dan moet er ook een resurrection zijn na de dood want God is een God van de levenden en niet een God van de doden.

    • Peter zegt:

      Hr Suparmo, waren allen maar zo als u. Maar je ziet toch een verdergaande islamisering a la Arabië, geen bintangbier meer, slechts in grote supermarkten en cafe’s en als het aan de islamitische partijen in het parlement ligt straks helemaal geen alcohol. Homo’s en lesbiennes worden geweerd.
      Je ziet in bepaalde delen van het land de sharia ingevoerd. Ik heb het niet voor mogelijk gehouden, ik dacht zoals u Java beschrijft. Toen ik in Indonesie woonde hoorde je de Beduk oproepen tot gebed. Nu hoor je een imam roepen, zoals in de Arabische landen.
      Vroeger zag je vrouwen in een sarong, in 2010 zag ik er geen een. En overal hoofddoeken, zoals hier op de Dappermarkt en Ten Catemarkt in Amsterdam.
      Waar is Java met z’n abangan en Kejawen?
      Ik hoop dat het terugkomt.

      • Ron Geenen zegt:

        En net zegt een bekend persoon: “Misschien is het juist door die diversiteit van natuur en geloven een zeer tolerante samenleving. In onze verscheurde en verdeelde wereld zijn zij een voorbeeld hoe wij kunnen leven: Eenheid in verscheidenheid”.

      • Mas Rob zegt:

        Het is maar wat je wilt zien. Sarongs zijn iets van vroeger, tegenwoordig draagt de Javaanse jeugd spijkerbroeken, met of zonder jilbab. Dan zie je de meest strakke kleding bij meisjes die ook een hoofddoek dragen.

        Er is inderdaad een groeiende invloed van orthodoxe islam. Maar er is ook verwestersing. Er zijn ook dangdut voorstellingen die zelfs in Nederland rode oortjes geven. Een van de kenmerken van het Javaanse leven is dat schijnbaar zeer tegengestelde zaken worden vermengd, waaruit dan nieuwe vormen ontstaan. Vrije omgang tussen de sexen voor het huwelijk is groeiende, terwijl ook de hoofddoek meer zichtbaar is.

        Aceh en delen van West-Java waren al in de koloniale tijd streng in de Islamitische leer. In het Javaanse hartland was islam vermengd met oude vormen van volksgeloof. Dit is aan het veranderen.

        Kejawen mag dan exotisch zijn voor wie er van buitenaf tegen aan kijkt, het is ook beperkend. De harmonie van de Javaanse kosmologie zet mensen op hun plaats in een feodale wereld.

        • Peter zegt:

          Hr Rob,ik hoop dat u gelijk krijgt/heeft. Als godsdienst wordt vermengd met politiek krijg ik rillingen.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””””Aceh en delen van West-Java waren al in de koloniale tijd streng in de Islamitische leer. In het Javaanse hartland was islam vermengd met oude vormen van volksgeloof. Dit is aan het veranderen””””””””””””

          Toch even verder inhaken op jouw schrijven. Op west Sumatra met als centrum Bukittinggi leven en wonen de Minangkabauers met een cultuur: Islamitisch, matrilineal adat, waarbij de oudste vrouwen in principe de leiding hebben. Daarnaast zijn ze ook zeer streng moslim. Vele jonge mannen passen steeds meer hun geloof toe, o.a. het mogen hebben van 1 tot 4 vrouwen. Deze gezinnen gaan dan buiten hun gebied wonen, want tot op heden worden vrouwen van buiten af niet erg gewaardeerd.
          Ook hebben we de bewoners van het eiland Nias, dat voor de kust van Sumatra ligt ter hoogte van Sibolga. De Niassers zijn christenen en houden zich door hun geloof ook gescheiden van de andere bevolking. In de Nederlandse tijd ver voor de oorlog was het ook de reden waarom vele Niasser meisjes en vrouwen Nederlanders als partners hadden.
          In het algemeen wilden de Minangkabauers ook niet werken voor christenen. Dat kwam vooral tot uiting voor de oorlog toen de Nederlanders de Ombilin steenkool mijnen in Sawahlunto beheerden.
          Door het gebrek aan arbeiders hebben toen de beheerders van bovengenoemde mijnen Javanen geïmporteerd.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Het was geloof ik gisteren dat ik op Radio 1 een interview beluisterde met Step Faas (schrijf ik haar naam goed?), Nederlands journaliste die al > 10 jaar in Indonesia woont. Eerst als correspondente van de NOS, nu van Al Jazeera. Ook schrijfster van het boek “Jihad en sambal”, gelukkig nog wel in mijn plaatselijke bieb voorhanden, doch niet meer courant in de toko boekoe. Voor wat volgt moet ik er nog even bij vertellen dat Step land en volk van Indonesia lief heeft. Zij heeft veel Indonesische vrienden, zegt zij.

          Nu zei Step in dat interview dat geleidelijk, in het ene deel sneller dan in het andere, de invloed van de Islam in het dagelijks leven van de Indonesiërs, toeneemt. Zij vond het in dat verband verontrustend dat, waar voorheen grote tolerantie heerste t.a.v. andersdenkenden en medemensen met seksuele geaardheid die afwijkt van de norm, de stemming radicaal aan het veranderen is. In toenemende mate vormen de “misfits” (homo’s, transseksuelen, travestieten, etc.) een bedreigde groep.

          Ik volg Indonesia alleen van wat ik zie en hoor op het buisje en van wat ik hier en daar lees, maar Step’s observaties bevestigen mijn indruk dat de Indonesische samenleving langzaam opschuift richting Saoedi Arabië, ook al zijn er berichten (ook vandaag) dat het Indonesische leger moslim extremisten op Sulawesi opjaagt en in het nauw heeft gedreven. Het een hoeft het ander kennelijk niet uit te sluiten.

          Pak Pierre

        • Mas Rob zegt:

          Zij heeft inderdaad een lange verbondenheid met het land. En zij heeft gelijk dat puriteinse vormen van de islam groeiende zijn. Een voorbeeld hiervan is de restrictie op de verkoop van alcohol en de groeiende macht van intolerante groepen als de Front Pembela Islam.

          Maar dit is niet het hele verhaal. Grofweg zijn er twee grote culturele krachten die inwerken op de Javaanse (ik beperk me even hiertoe) cultuur. Dat is de rechtzinnige islam, maar ook verwestersing. Schijnbaar twee tegengestelde krachten, maar naast afstoting is er ook vermenging op typisch Javaanse wijze.

          In het dorpje dat ik zo goed ken, geven mensen hun kinderen geen namen meer als Karno of Mayasari. Het zijn Arabische óf Amerikaans-Engelse namen. Hoofddoeken zijn toenemend te zien, vaak ook uit Ikut ikutan trend, maar ook nauwe kleding en make-up. Nog nooit hebben zoveel meisjes zo veel scholing gehad.. Een basis waarmee buitenshuis werk wordt verkregen. Soms tot in Jakarta toe, waar ze wonen indekos, met ongekende vrijheden.

          Het is dus allmaal wat ingewikkelder dan op het eerste gezicht lijkt. De schaduwen op het doek blijken echte poppen te zijn aan de andere kant van het scherm.

      • wal suparmo zegt:

        Indoneia hangt veel van de regerind,s form af. De militeren en de Islamieten hebben de EXTREME LINKSE groepen en communisten(PKI) uitgeroeid, Nu is het de beurt om de EXTREME RECHTSTE groepen ook in TOOM tehouden of ook als nog tevernietigen als zij de kant van de ISIS kiezen.

  3. Surya Atmadja zegt:

    wal suparmo zegt:
    29 februari 2016 om 02:47
    Indonesia is geen Mohammdaans land zo lang de Javanen in de meerderheid zijn.
    ========================================================================
    Sinds wanneer zijn de Javanen in de meerderheid ?
    Als je cijfers van Etnis Jawa https://id.wikipedia.org/wiki/Suku_Jawa leest zitten ze omstreeks de 35 % .
    Dat in het verre verleden de Javanen ( javaanse koninkrijken) zoals Majapahit en Mataram )een machtsfactor vormen in Nusantara is bekend.
    Ook de (trans)migratie van de Javanen naar de buitengewesten en West Java.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Tja Pak Surya … de meerderheid van wat?

      Mogelijk vormen de Javanen 35 % van de totale bevolking van de archipel. Maar dat totaal bestaat uit een veelheid aan groepen, de Athehers, Minangkabauers, Niassers, Menadonezen, Timorezen, Molukkers, Makassaren, Boeginezen, Dajaks, Papoea’s, enz. enz.

      In vergelijking tot onverschillig welke andere afzonderlijke bevolkingsgroep in de archipel vormen de Javanen dacht ik toch een hele dikke meerderheid. Als dat zo is, dan zijn zij door hun numerieke overwicht ook de invloedrijkste groep binnen de Republiek. Bovendien hebben zij het niet onbelangrijke voordeel dat de hoofdstad aller Indonesiërs op Java ligt. Dankzij Coen zou ik bijna zeggen, maar dan worden een paar lezertjes weer mata gelap en springen op hun koeda kèpang om ten strijde te trekken.

      Pak Pierre

  4. Frank Lutter zegt:

    Goede speech Joty Bravo helemaal mee ens!

  5. Jan A. Somers zegt:

    Mevrouw Joty ter Kulve is zichzelve, een bevlogen mens. Leuk vinden of niet, dat mag, dat maakt niets uit. Wat ik hier zie zijn Indonesische en Nederlandse mensen die samen muziek maken.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””Wat ik hier zie zijn Indonesische en Nederlandse mensen die samen muziek maken.””””””””””

      Als dat alleen was gebeurd, dan waren er ook geen reacties geweest. Ellebogen werk is niet nodig bij muziek.

  6. Ik sta verbaasd over de reacties. Joty ter Kulve zal nog eens genieten van de vluchtende massa.
    Cap

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””Ik sta verbaasd over de reacties. Joty ter Kulve zal nog eens genieten van de vluchtende massa.””””””””””””

      Ik geloof niet dat Wassenaar en andere gemeenten waar voornamelijk de welgestelden wonen last zullen krijgen van die massa.

  7. Loekie zegt:

    “Het is hun manier om de vluchtelingen te zeggen: ‘’ ja wij ook, wij leven ook mee’’
    Niemand schiet iets op met dat medeleven. Als Indonesië 100 Garuda-toestellen naar Griekenland stuurt om een paar jongens op te halen om hen een leven te bieden in Indonesië, dan wordt er tenminste iets GEDAAN. Nu rammelen ze alleen aan wat bamboe.

    • Boeroeng zegt:

      Die vrouwen hebben niet de macht om 100 vliegtuigen te sturen en al die mensen op te vangen in Indonesië. Een angklungvoorstelling is tenminste iets gedaan.
      Wie denkt het beter te kunnen, moet dat vooral doen.

      • Loekie zegt:

        “Mijn Indonesische vriendinnen vertegenwoordigen niet alleen de Indonesische Ambassade in Nederland, maar ook de 250 miljoen Indonesische mensen in Indonesië. Indonesië, een land met 17000 eilanden, 300 culturen en vele talen”.
        Er is dus gezegd: VERTEGENWOORDIGEN. Zij vertegenwoordigen de ambassade. Zij vertegenwoordigen Indonesië. Zij zitten daar dus NAMENS.
        Als je namens iets of iemand ergens aanwezig bent, dan ben je er niet voor jezelf. Ook niet voor jandoedel.
        Als de dames daar aanwezig waren op persoonlijke titel, dan hadden ze anders gepresenteerd moeten worden. Bijvoorbeeld: mijn Indonesische vriendinnen, allen werkzaam op de Indonesische ambassade.

      • bokeller zegt:

        En dit initiatief dan, hier worden aantallen genoemd
        en de regeling.
        Geweldig toch !
        siBo

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””Een angklungvoorstelling is tenminste iets gedaan.””””””””””””

        Laat ze dan ook alleen bij die bambu voorstelling houden en daar is niets op tegen. Maar aub geen meningen verkondigen, die niet waar zijn en waar diverse familieleden van mij in hun graf voor omdraaien.

    • Peter zegt:

      laat deze mensen toch genieten, Op nu.nl zie je veel Azijnpissers, nu ook als op Indisch4ever?

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””laat deze mensen toch genieten, Op nu.nl zie je veel Azijnpissers, nu ook als op Indisch4ever?””””””””””””

        Ik weet niet of je een Indo bent. En als het zo is, vraag ik mij af of je en je familie wel iets hebben meegemaakt. En dan kan je me noemen wat je wilt, maar ik vergeet niets van wat er is gebeurd en het pissed me off als er onwaarheden worden verkocht om een goede sfeer te kweken.

        • Peter zegt:

          Als je dat wilt weten, vraag het dan maar aan Boeroeng, die weet zelfs meer dan ik.
          Groeten Peter

  8. GdlC zegt:

    Ik heb vooral waardering dat er dames met een Jilbab in een Protestantse kerk zitten.
    Of ben ik de enige die dat opmerk?
    Jammer dat er geen filmpjes te zien zijn van het concert.

    • Surya Atmadja zegt:

      GdlC zegt:
      29 februari 2016 om 21:30
      Ik heb vooral waardering dat er dames met een Jilbab in een Protestantse kerk zitten.
      ==================================================================
      18 dames, echtgenoten van de Indonesische Ambassade- staf en diplomaten,
      Sommigen zijn dan Moslima’s.

      • GdlC zegt:

        Ja dat begrijp ik..
        Een kleurrijke verademing om te zien toch?

      • wal suparmo zegt:

        De dochtrers van de Koning,Sultan.Emir ,syeik en familie van de Arabieren( ARISTOCRATEN) dragen geen jilbab .Ook de presenters van de ALJAZEERATV en ALARABIATV niet.Want de jilbab is meer voor de vrouwelijk slaven incl.in Indonesia.

        • Surya Atmadja zegt:

          Beantwoorden
          wal suparmo zegt:
          1 maart 2016 om 09:02
          Want de jilbab is meer voor de vrouwelijk slaven incl.in Indonesia.
          ====================================
          Leuke bewering.
          Sommige tantes van mij en vriendinnen ex klasgenoten /nichten goed gestudeerd (met buitenlandse diploma’s) gebruiken ook jilbab.

        • wal suparmo zegt:

          DE jilbab bestaat al voor het Mohammadanisme als zijnde een Arabische ADAT klederdacht tegen de warmete en zand van het woenstein Zelfs mannen dragen het ook..

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””Ik heb vooral waardering dat er dames met een Jilbab in een Protestantse kerk zitten.””””””””””

      Ik dacht dat het “jilbab” is. Mijn moeder werd in 1952 in Nijmegen toen ze zonder hoofddoek naar de katholieke kerk aan de Groesbeekse weg ging, de toegang ontzegd. De Indische gewoonte werd niet gewaardeerd.

      • Peter zegt:

        Hr Suparmo
        De jilbab bestond al voor de Islam.

        Met de jilbab dateren ook veel andere voorschriften vanuit de pre islamperiode, meer een cultureel voorschrift dan een religieuze regelgeving. Zoals bijv. ook de besnijdenis. En het verbod van varkensvlees mogelijk is overgenomen van het Judaisme. Varkensvlees in een woestijnklimaat zonder vries- dan wel koelkasten is niet aan te bevelen. Dan zou een hygiene/gezondheidsredenen kunnen zijn.

    • Jan A. Somers zegt:

      Bij mijn apotheek werkt een assistente met hoofddoekje. Bij de AH in de stad werkt een mevrouw met hoofddoekje. enz. enz. Nou en? Zij werken gewoon voor hun dagelijks brood, en zijn correct, vriendelijk en behulpzaam voor mij.

      • Loekie zegt:

        Laatst was Kees korte tijd voor zaken in Namibië. Hij bezocht daar enkele kantoren en in winkels deed hij wat inkopen. Overal werd hij te woord gestaan en geholpen door Nederlanders. Op de terugweg in het vliegtuig bedacht Kees dat het toch typisch was dat hij in Namibië voornamelijk te maken had gehad met Nederlanders.
        Toen ging hij een dutje doen.

    • Jan A. Somers zegt:

      In Nederland zijn in de kerken de kledingvoorschriften al lang geleden afgeschaft. Maar je hoort wel te weten dat je daar een beetje netjes gekleed hoort te zijn. Op de foto’s hierboven zag iedereen er netjes uit. Ik weet niet hoe of het nu is, maar in mijn jeugd waren bijvoorbeeld in Rome mensen met blote armen en benen niet erg welkom in de kerken. Voor toeristen was dan een sjaal voldoende. In Indonesië zie je bij hindoetempels vaak een bord om je netjes te kleden. Vind ik normaal, toeristen weten dat niet vanzelf. In Nederland zijn voor officiële bijeenkomsten soms gebruiken die als dresscode gelden. Dat weet iedereen die daar naar toe gaat. Dat geeft de situatie cachet. Best leuk.

    • Indorein zegt:

      @:”dames met een Jilbab in een Protestantse kerk “:
      Dat is tevens ook het einde van die protestantse kerk. Probeer maar eens als dame in gebruikelijke westerse outfit (blote schouders en korte rok/jurk) een moskee in te gaan.
      Onze koningin Maxima durfde het niet eens toen ze op bezoek was in Oman.

      Het probleem is eenzijdig: westerse christenen schamen zich, dat ze christen zijn als ze in een niet-christelijke omgeving/maatschappij zijn, of als er andersdenkenden in hun kring komen. Moslims waar ook ter wereld schamen zich nergens voor en gedragen zich overal en altijd als moslim. Deden christenen dat ook maar!

  9. Mas Rob zegt:

    Op het tolerante karakter van Indonesië is heel wat af te dingen, maar ik vind het opgwekte optimisme van mevrouw Ter Kulve een verademing in deze cynische tijden.

    • Loekie zegt:

      Opgewekt? Ik vind het eerder een naïef optimisme, waarbij ik moet denken aan de schitterende film “The remains of the day” (naar de roman van Kazuo Ishiguro).

      • R. Bastiaans zegt:

        Het is misschien ook wel “wishful thinking” te noemen.

        • Mas Rob zegt:

          Juist dat vind ik verademend. in tijden van naïef optimisme zou het heerlijk zijn om een snijdend, cynisch betoog te lezen. Maar zoals ik al zei, cynisme viert nu hoogtij.

          Trouwens, zoner wishful thinking zat de mens nu nog in berenvel in een grot op beenderen te knagen.

  10. bokeller zegt:

    Het is misschien ook wel “wishful thinking” te noemen.
    Tsja,en heel lief zijn vanuit je hart.
    siBo

  11. eppeson marawasin. zegt:

    @schitterende film “The remains of the day”@
    — Mee eens! Met glansrollen voor Sir Anthony Hopkins en Emma Thompson

    @Tsja,en heel lief zijn vanuit je hart.@
    –Demikianlah tinggal ketiga hal ini, yaitu iman, pengharapan dan kasih, dan yang paling besar di antaranya ialah kasih.

    @Trouwens /…./@ , of op ’n luciferhoutje te kauwen.
    http://www.ad.nl/ad/nl/4561/Wetenschap/article/detail/4254130/2016/02/29/Uniek-aanmaakblokje-van-neanderthalers-ontdekt.dhtml

    e.m.

  12. bokeller zegt:

    1 Korintus 13:13
    Demikianlah tinggal ketiga hal ini, yaitu iman, pengharapan dan kasih, dan yang paling besar di antaranya ialah kasih.
    siBo

  13. wal suparmo zegt:

    KASIH UNTUK MENYHIKSA MANUSIA DI DUNIA. Niemand heeft gevraag om in de wereld geboren teworden.

    • bokeller zegt:

      . Niemand heeft gevraag om in de wereld geboren teworden

      Maar nu wij er toch hier zijn,doen we alle mogelijke
      moeite om ook te blijven en te genieten van deze
      Wereldse wonderen.
      Zoiets van petjil tot rijsttafel.
      siBo

  14. wal suparmo zegt:

    Aan de hr SURYA. Over Javaanse majoriteit.Ik heb hier over Kedjawen,Sunda wiwitan ,Karuhun ens.Dat betekend over de bevolking van HEEL Jawa incusief de MADURESEN. En ook Balinesen zijn zeker geen Mohammadanen.En dat is zeker meer dan 60% van de hele bevoking van Indonesia.Als 30% van hun alleen maar ISLAM KTP zijn.Dat is het Mohammadaanisme geen mayoriteit in Indonesia.

    • Surya Atmadja zegt:

      wal suparmo zegt:
      1 maart 2016 om 09:14
      Aan de hr SURYA. Over Javaanse majoriteit.Ik heb hier over Kedjawen,Sunda wiwitan ,Karuhun ens.
      ==================================
      Als ik Wikipedia mag geloven( andere bronnen mag ook opgezocht worden)
      behoren de Javanen niet tot de meerderheid.
      Wel op eiland Java .
      De Islam , officieel de Sunni als meerderheid is de grootste geloof , alleen is Indonesia geen Moslim land met Syariah als belangrijkste (grond) wet zoals Iran, Saudie Arabie en andere landen in de Midden Oosten.
      Indonesia is formeel een seculiere staat met U.U.D 1945 als grondwet ( zie Piagam Djakarta 1945).

  15. Huib Otto zegt:

    Met de opmerkingen over de goedbedoelde muziekuitvoeringen voor de vluchtelingen en ontheemden uit de Islamitische landen en de vrome woorden om de mensen een hart onder de riem te steken ben ik het roerend eens.Alles heel vrijblijvend.Kijk maar naar wat Muti Angela roept.
    Die Garuda toestellen sturen om ook een groot deel van de vluchtelingen een veilig asiel in een overwegend moslim land een nieuwe toekomst te bieden ,is zelfs een prima idee. Zo zijn er natuurlijk nog een aantal .grote en puissant rijke Moslim landen die ook best hun steentje mogen bijdragen in de opvang van notabene hun eigen geloofsgenoten en buren die door wederom geloofsgenoten een kopje kleiner dreigen te worden gemaakt.. Ook zij hebben grote vliegtuigmaatschappijen waarmee ze de stakkerds kunnen ophalen.
    Maar wel enorme bedragen aanbieden om ongewenste moskeeën te bouwen in de Westerse samenlevingen. En in Brussel kissebissen ze verder over het sluiten van de buitengrenzen en laten ze zich verder chanteren door Turkije om met nog meer miljarden over de brug te komen.

    En in Nederland is de politiek eindelijk het over eens dat homofielen, lesbo’s, transgenders en andersgelovigen, etc. in aparte opvang locaties geplaatst moeten worden.

    Maar inderdaad zijn er geen massa opvangcentra in bv Wassenaar, Santpoort,Soest, Heemstede het Gooi en dat soort woonplaatsen te bekennen.

    Ondertussen groeit het leger werklozen en valt het niet mee om na je 45e jaar nog aan een baan te komen of voor de jonge mensen om aan een geschikte betaalbare woning te komen.
    Wie regelt er voor deze groepen ook een gamelan concert of klassiek orkest met bijbehorend hapjes? Iets voor mevrouw Joty?
    Huib

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””Ondertussen groeit het leger werklozen en valt het niet mee om na je 45e jaar nog aan een baan te komen of voor de jonge mensen om aan een geschikte betaalbare woning te komen.”””””””

      Daar zeg je me wat Huib. En alle jonge mensen worden in de richting van ZZP gedreven en dat betekend zonder voldoende voorzieningen voor de toekomst. En de woning nood is zo oud als metusalem. Het is/was blijkbaar het stokpaardje van alle regeringen: Handhaven die hap. Mijn advies aan de jongeren: Emigreer!

      • Peter zegt:

        Hè dit is een blik in de toekomst. TROOST U! Over 20 jaar is de arbeidsmarkt zodanig veranderd door automatisering en robotisering dat voor veel mensen geen plaats meer is op de arbeidsmarkt, ook niet in de USA. We krijgen allen een basisinkomen en als je pienter bent en ambitieus dan laat je je inhuren als zzp-er.
        Voor velen zal dit vloeken in de kerk zijn, maar m.i. gaat het wel zo worden. Banken gaan anders functioneren, dat worden IT fabrieken enz enz.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Over 20 jaar is de arbeidsmarkt zodanig veranderd “”””””””””””

          Over 20 jaar en als ik het nog mee mag maken (in gezondheid) ben ik 100 jaar. Who cares!

        • Huib Otto zegt:

          Dan kunnen we toch allemaal al met 40 jaar van ons pensioen en vrije tijd genieten?
          Wie wil dat nou niet.
          Voorlopig verlangt de regering dat de pensioenleeftijd elk jaar een jaartje opschuift.
          Maar ik denk toch niet dat alles in de technische productie te robotiseren valt en bovendien die robots moeten ook worden ontworpen en prototypes gebouwd . Al dan niet met een 3-D printer. Ook sales, marketing en service organisaties via internet?
          Voorlopig is een gamelan orkest nooit weg en mooi meegenomen.
          Huib

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””””Dan kunnen we toch allemaal al met 40 jaar van ons pensioen en vrije tijd genieten?”””””””””

          Maar iemand moet wel werken en het geld opbrengen voor die pensioenen. Las niet zolang geleden dat in NL ongeveer 2 mensen moeten werken om een pensioen van een persoon op te brengen. Als je daarnaast dan ook premies tot 28.4% moet betalen om andere voorzieningen voor anderen op moet brengen, dan is het eind gauw zoek.
          Op een gegeven moment wordt de werkende de slaaf van de niet werkenden.

        • Jan A. Somers zegt:

          “is een gamelan orkest nooit weg ” Maar die mooie gamelan van Nusantara is toch maar mooi weg. Elke week was er cursus, meest blanke Nederlanders. En de bezoekers waren meestal ook niet licht getint. Die wiebelden misschien liever op Indorock.
          “verlangt de regering dat de pensioenleeftijd elk jaar een jaartje opschuift.” Ik denk dat iedereen die goed over pensioenen nadenkt dat wil, niet alleen onze regering. De gemiddelde levensduur neemt toe, maar het aantal premie-jaren niet. Keus: meer jaren premie betalen of minder pensioen. t’een of t’ander!

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””Keus: meer jaren premie betalen of minder pensioen. t’een of t’ander!”””””””

          En dat is de moeilijkheid. In een socialistische omgeving denkt de helft van de bevolking, dat hij meer rechten heeft dan de ander. Immers zijn werk is zwaarder ten opzichte van……?
          Die persoon vergeet dat hij/zij dat beroep zelf heeft gekozen.

        • Mas Rob zegt:

          Marxistisch is: werk naar vermogen, loon naar behoefte.

          Een mooi principe.

          Alleen is de uitwerking naar de praktijk is bijzonder lastig gebleken. Immers hoe bepaal je iemands vermogen en behoefte? En wie bepaalt die?

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””Marxistisch is: werk naar vermogen, loon naar behoefte.”””””””””””

          Dat is iets onevenredig. Loon moet prestatie, kennis en leidinggevend gericht zijn. Daarom ben ik een aanhanger van het “free enterprise”.

  16. Boeroeng zegt:

    Mevrouw ter Kulve mailde dit:
    Beste Boeroeng, dit stukje heb ik gemaakt om de Ambassadeur ,COA ,Raad van Kerken, Burgemeester enz enz te bedanken. Wil je het het hebben. ?
    A KISS OF PEACE

  17. Jan A. Somers zegt:

    Ik was een tijd geleden in de buurt van Bandung bij het Anklung-schooltje van Pah Udjo. Kinderen uit de sloppen van Bandung. Konden eventjes zich wassen en fatsoenlijke kleren aan. En dat orkest klonk bijzonder goed. Om geld voor die school te verdienen hadden ze voor de bezoekers uit Nederland een paar Nederlandse melodietjes op de angklung. Die kinderen vonden het geweldig, even weg uit de armoe. Wat wel zielig was een Kalong in een kleine kooi.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Ook een mooi project voor de heer ing. R.L. Mertens, lijkt mij.

      Tja … zielig … al die arme beestjes in kooien. Veel te kleine kooien. In mijn jeugd vond ik dat normaal, totdat ik op zeker moment het licht zag en van mijn karige zakgeld perkoetoets kocht op de pasar, om ze een paar dagen later vrij te laten.

      Pak Pierre

  18. Peter zegt:

    Het is grappig wat ik al zo lees, basisinkomen, iets surrealistisch? Ik denk het niet. Als je eens wist hoeveel mensen hier in Nederland al een vorm van basisloon hebben. Velen hebben WAO/WIA, zw, bijstand enz.
    Werkgevers overvragen ook; vragen hbo-ers voor werk die ook mbo-ers kunnen verrichten. Inderdaad hr Otto er moeten ook mensen zijn die ontwerpen en innoveren en er zal ook een behoefte zijn aan ambachtslieden, maar dan op een niveau van minimaal mbo-4. En je moet flexibel zijn.
    Indien je nu mbo 2/3 hebt, waar kan je dan nog terecht? Ik chargeer, ja in de beveiliging, chauffeur, hoewel de eisen daarvoor ook omhoog gaan, en in de schoonmaak.
    Kijk eens op indeed.nl en je schrikt wat werkgevers vragen/eisen. En als je wilt weten hoeveel mensen in de WAO of andere uitkering lopen, alles is op internet na te trekken.
    Toch moet je mensen perspectief bieden en het geld moet blijven rollen.
    Het geld wordt verdiend door vergaande automatisering en robotisering en ja, dat alles moet ontworpen en bestuurd worden door hoog opgeleiden. Er zal zeker werk blijven in de handel, ja ook voor hbo-ers en hoger.
    En de rest kan werken als vrijwilliger; momenteel drijven bejaardenhuizen ( zolang ze nog bestaan ) en verpleeghuizen op vrijwilligheid.
    Dus iedereen een basisloon, ivm het feit dat, om een sociaal systeem gaande te houden, geld moet rollen.
    Maar het zal nog wel een tijdje duren

    • Jan A. Somers zegt:

      “Velen hebben WAO/WIA, zw, bijstand enz.” Dat is geen basisloon, maar een soort reparatieverband. Individueel toegekend als aanvulling tot een soort minimum levensniveau. Basisinkomen is geen individuele aanvulling of reparatie, het is standaard voor iedereen. Alleen de AOW lijkt er een beetje op, maar alleen voor een bijzondere categorie mensen, de oudjes. Wel fijn hoor!

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””Basisinkomen is geen individuele aanvulling of reparatie, het is standaard voor iedereen. “””””””

        Waar is dat op gebaseerd?

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””Het is grappig wat ik al zo lees, basisinkomen, iets surrealistisch? “”””””””””””

      Betekend dit dat een ieder, ook zij die werkzaam zijn in het particuliere bedrijfsleven, het maakt niets uit of je meer heb gestudeerd of dat je harder werkt en meer presteert, je alleen recht heb op een basisinkomen? Een vorm van nivellering gecontroleerd door Den Haag? En dat is natuurlijk bruto. Is het dan ook zo dat netto de alleen staande minder overhoud dan de persoon met 2 kinderen. Ik zou zeggen dat dat een vorm en een bevordering is van de emigratie.

  19. Peter zegt:

    Ja Ron, iedere volwassene. van hoog tot laag hetzelfde inkomen, bijv. 1000 euro. Heb je ambitie en mogelijkheden dan verhuur jezelf als zzp-er. Er zullen altijd specialisten nodig. Het gevraagde nivo is echter hoog, minimaal mbo-4. Helaas zal niet iedereen het halen. Hen moet aan ander perspectief worden geboden. let wel, de arbeidsmarkt over 20 a 30 jaar zal er anders uitzien. Banken, tot voor enige tijd goed voor veel arbeidsplekken, krimpen in en gaan over tot vergaande automatisering. Flexibilisering is tegenwoordig, helaas, een normaal verschijnsel. Ik vind het niet leuk, maar wat ik om me heen zie is dat de tegenwoordige jeugd….. er beter mee overweg kan
    Inderdaad bijstand, zoals hr Somers zegt is geen. AOW, maar ga van een ander standpunt uit dan kom je op hetzelfde uit.
    Maar….de politiek is daar nog niet rijp voor, dus dat duurt nog even. En wij maken het mogelijk niet meer mee, maar wel je kinderen, danwel kleinkinderen.
    Trouwens op kleine schaal wordt/werd er al mee geëxperimenteerd, zoals enige tijd geleden in een Canadees stad je. Emigrere? Waarheen? Misschien naar landen waar ze achter lopen? Maar ook daar gebeurd is vroeg of laat.
    Ga maar eens goolen op basisinkomen.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””iedere volwassene. van hoog tot laag hetzelfde inkomen, bijv. 1000 euro. Heb je ambitie en mogelijkheden dan verhuur jezelf als zzp-er. Er zullen altijd specialisten nodig. Het gevraagde nivo is echter hoog, minimaal mbo-4. “”””””””””””””

      Dat lijkt wel het oude communistische systeem wel. Veel verdienen wordt een vies woord. Ben blij dat ik dat niet meer meemaakt. Ik kwam in 1981 in CA aan en in 1984 werden we opgeleid in het ontwerpen (design) in 2 en 3 dimensions via computers. Tijdens onze opleiding werd ons o.a. verteld, dat de toekomstige werknemer gemiddeld wel 7 keer van beroep zal moet kunnen veranderen.
      Dit heeft te maken met de snelheid van de technology. Theoretisch niveau kan hoog zijn, maar als je het in de praktijk niet kan bewijzen, ligt je hier er ook gauw uit. En ontslaan doen ze hier van de ene dag op de andere.
      Als ik terug kijkt kwam het uiteindelijk bij mij goed uit. Na scheepswerktuigkundige (Mechanical Eng.) ben ik bij gaan studeren in Civil Engineering, heb Autocad en daarna Microstation Intergraph gedaan voor toepassing in het ontwerpen van raffinaderijen. Vervolgens naar school in de avond en werd Microsoft Office “Specialist”. Tijdens het einde van mijn engineering weer naar school en het makelaars diploma gehaald en daarna ook internet specialist in de makelaardij, zoals web design. En als laatste als beroeps fotograaf in de makelaardij gewerkt. Wat die man toen tijdens onze opleiding zei, is bij mij wel uitgekomen. Heb in 7 richtingen gewerkt en met plezier. Maar voor $1000 doe ik het niet.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Het communistische systeem van belonen: “You (de staat als baas) pretend to pay and I (de kameraad-arbeider) pretend to work”.

        Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””Het communistische systeem van belonen: “You (de staat als baas) pretend to pay and I (de kameraad-arbeider) pretend to work”. “”””””””””””

          Kan je er ook van eten en in leven blijven? Ook pretend!

        • Pierre de la Croix zegt:

          War er in die tijd ook niet een beroemd liedje:

          Oh yes, I’m the great pretender
          Pretending that I’m feeling well ……

          Pak Pierre

        • Arthur Olive zegt:

          Het basis loon is gebasseerd op het idee dat ieder mens het recht heeft op een menswaardig bestaan gegarandeerd door de Staat met redistribution of wealth.
          Dit komt in gedrang met het karacter van de mens die meer beloond wil worden voor harder werk zonder dat men gontjengers die voor zichzelf kunnen zorgen moet helpen.
          De communist, Woody Guthrie, die niet wilde werken en als een hobo door heel Amerika ging werd beroemd met de lyrics van zijn song, “This land was made for you and me”.
          Wat van jou is is ook van mij werkt alleen voor degenen die niet ervoor willen werken of harder werken.

        • Jan A. Somers zegt:

          Ik snap niet dat iedereen zo moeilijk doet over het begrip basisloon. Het zijn gewoon denkbeelden over het reilen en zeilen van een samenleving die af en toe ter discussie worden gesteld. Daar wordt dan over nagedacht. Heel nuttig om eens over de zaken na te denken. Iedereen een basis om te overleven (scheelt weer in de bijstand en bijzondere bijstand, die kunnen ophouden te bestaan). Uiteraard worden salarissen en uitkeringen daarboven met dat bedrag gekort. Vinden werkgevers uiteraard wel leuk. Op kosten van de belastingbetaler je eigen winst opkrikken. Bij de AOW bestaat dat al, je pensioengrondslag wordt gekort met de franchise, het bedrag van de AOW. Maar over die pensioengrondslag heb je dan ook nooit pensioenpremie hoeven te betalen. Daar werd in de AOW-premie al rekening mee gehouden. Niks communistisch of socialistisch, gewoon sommetjes voor de actuaris. Maar die AOW is natuurlijk geen basisloon, het geldt alleen voor de ouwetjes.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””Niks communistisch of socialistisch,”””””””””

          Iemand moet dat geld als een soort belasting ophoesten. Geld dat van een werkende wordt afgenomen voor de niet werkende is een vorm van socialisme, of niet soms?

        • Boeroeng zegt:

          Nou, Ron. Belastinginning is duizenden jaren oud, ver voor het woord socialisme werd gemaakt.
          Belastinginning voor het algemeen belang of voor het belang van hen die niet kunnen werken is ook al erg oud.
          Heel normaal voor allerlei stromingen die zich niet socialistisch noemen.
          Overigens is de AOW een verzekeringsregel. Omdat het verplicht is premie te betalen zet men het in de categorie belastinginning .
          In Nederland wordt deze verplichting toegejuicht door een meerderheid van niet-socialistische mensen en politici,

        • Ron Geenen zegt:

          Meningen verschillen. Iedere vorm, waarbij de een meer dan een ander belasting moet betalen vanwege het meer verdienen en/of de gezinssamenstelling en bedoeld is voor de totale gemeenschap, dus ook niet werkenden, is toch een vorm van socialisme. Ik weet niet hoe dat in NL wordt gezien, maar hier zeker zoals ik het boven heb verwoord.

        • Boeroeng zegt:

          Dit soort belastingheffing is normaal voor kapitalistische overheden in kapitalistische samenlevingen.
          Het is gebaseerd op het idee dat wie meer poen heeft, meer kan missen.
          Collectivisme is een veel beter woord.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Collectivisme is een veel beter woord.”””””””””

          Dat collectivisme zoals je het zegt, wordt in de States, als het te ver gaat, gauw gezien als een socialisme van Europa. Bij de verkiezingen wordt daar dan ook een ieder van beschuldigd en zeker Obama met zijn “Obama care”‘ Als de republikeinen de verkiezingen winnen, dan wordt dat beslist verwijderd en als dat niet kan, uitgedund. Het is een normaal verschijnsel wanneer iemand niet blij is als hij/zij mee moet betalen voor de buren. En hier in de US wordt dat heel duidelijk getoond.

        • Boeroeng zegt:

          Dat is het individualisme in Amerika. Ieder voor zich. Eigen portemonnee eerst.
          De obamacare is allang tientallen jaren gewoon in West-Europese landen. Hardstikke kapitalistische landen en het systeem wordt in Nederland vooral in stand gehouden door de niet-socialistische politiek.
          Ook het ziekenfondssysteem in Nederland is geen belasting. Het is een verplichte verzekering en mensen zijn verplicht premie af te dragen.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Dat is het individualisme in Amerika. Ieder voor zich. Eigen portemonnee eerst.””””””””””

          Ieder mens heeft dat in zich, een normale menselijke trek. Dat is de manier om carrière te maken.
          Ieder persoon heeft zijn verantwoordelijkheid. Mijn verantwoordelijkheid is dat ik om half zeven in de auto stap en naar het werk rijd. En vaak kom ik pas om 10 in de avond thuis. dat doe ik voor mijn gezin en niet voor die van de buren.

        • Arthur Olive zegt:

          Basisloon betekent niet het einde van sociale ongelijkheid want de ongelijkheid moet het systeem financieren. Het is dus een redistribution of wealth.
          Er zullen altijd veel mensen zijn die hierdoor niet willen werken en mensen die niet goed met hun geld kunnen omgaan, dus bijstand en bijzondere bijstand kunnen niet afgeschaft worden. Niemand mag dood gaan van de honger in Nederland en velen zullen daar misbruik van maken.

        • PLemon zegt:

          Er loopt een experiment op basis van crowdfunding.vd termijn van 1 jaar

          Gevraagd aan toekomstige deelnemers waarom ze willen meedoen…

          ***Wat zou jij doen met een basisinkomen? Lees de antwoorden van meer dan duizend landgenoten
          https://onsbasisinkomen.nl/category/vertel-en-lees/

        • Arthur Olive zegt:

          @ Boeroeng
          Obamacare is niet te vergelijken met wat men in Nederland heeft.
          Het is zo unpopulair dat Obama zelfs zijn eigen wet 29 keer moest veranderen omdat de grote vakbonden en het Congress die hem er mee hebben geholpen het niet voor zichzelf wilden hebben. Het is tegen de wet om voor een president een wet te veranderen.
          De supreme court overschreed haar authoriteit door Obamacare niet af te schaffen en inplaats daarvan hebben ze Obamacare een belasting genoemd en dus een wet gemaakt wat ze niet mogen doen.
          De armen zijn verzekerd omdat het gouvernement hun subsidie geeft en velen die voordien verzekerd waren hebben nu geen verzekering omdat het te duur voor hun is en ze liever de boete betalen.Het is dus een redistribution of wealth.
          Werkgevers hebben de werkweek vermindered voor velen zodat ze geen Obamacare voor hun hoeven te betalen, kleine zaken hebben werknemers ontslagen omdat ze dan geen Obacare moeten betalen als ze minder dan 50 employees hebben. Het is dus een Job killer.
          De verzekering zelf is niet goed omdat men het niet kan gebruiken voordat men duizenden dollars eerst zelf moet betalen, voor velen is dat $6000.
          De oudere mensen hebben hier geen last van want ze zijn op medicare en gelukkig niet Obamacare.

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””De oudere mensen hebben hier geen last van want ze zijn op medicare en gelukkig niet Obamacare.”””””””””””””

          In NL is er toch maar een soort “Care” dat voor iedereen geldt, dacht ik. In ieder geval als basis plus aanvullingen. Mijn jongere zus vertelde me het een en ander.

      • Jan A. Somers zegt:

        Ik snap niet dat socialisme, communisme e.d. vieze woorden zouden zijn. Het zijn gewoon levensovertuigingen, net als kapitalisme of liberalisme. Die iedereen in een vrij land mag hebben. Ik kan me Marcus Bakker nog goed herinneren. Een bevlogen man, door iedereen gerespecteerd. Heel wat anders dan meneer Trump. Soekarno was ook zo’n begenadigd spreker. Elke levensovertuiging heeft zijn goede en slechte kanten, het zijn immers gewone mensen. De kunst is om er een goede combinatie van te maken. En ik zou graag meer belasting willen betalen, dan houd ik tenminste ook meer over.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””Ik snap niet dat socialisme, communisme e.d. vieze woorden zouden zijn”””””””””””

          Ik ook niet, want ik heb het woord vies niet geuit, dacht ik. Ik ben er alleen niet mee eens.

        • PLemon zegt:

          @Hr J.S. “Het zijn gewoon levensovertuigingen”

          Of ideologieën..

          ***….bekende vorm van ideologie: religie, en haar Joodse uitingsvorm van de Tien Geboden. Maar sinds de uitvinding daarvan zijn er ook vele seculiere ideologieën ontstaan, meestal aangeduid met “isme”-namen als socialisme, communisme, liberalisme, enzovoort  . 
          Al dit soort ideologieën hebben gemeen dat ze een recept verschaffen als antwoord op de grotere levensvragen, en ook antwoorden op talloze meer dagelijkse vragen. Het feit dat men een recept heeft, betekent dat men zelf niet over de vraag hoeft na te denken. Het leidt weinig twijfel dat dit de belangrijkste bestaansreden is van zowel religie als ideologie in het algemeen – de natuur vertoont een sterke voorkeur voor processen die de afhandeling van zaken in de wereld sneller en effectiever maken. 
          Echter: de natuur is geen plan en is niet perfect, dus een aantal van die processen werken op de kortere of langere termijn niet of niet meer. Daarover blijkt nog een tweede regel te formuleren: naarmate een proces flexibeler is, is het meer levensvatbaar
          http://www.rijnlandmodel.nl/achtergrond/psycho-sociologie/ideologie.htm
           .

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Al dit soort ideologieën hebben gemeen dat ze een recept verschaffen als antwoord “””””””””

          Geef mij maar het Indische eten met de variatie van recepten.

    • Huib Otto zegt:

      Emigreren…? Waarheen….?

      Afrika en het Midden Oosten schijnen behoorlijk leeg te lopen en anders Nieuw Zeeland
      zodra ze een nieuwe vlag hebben die de laatste resten van het Engelse kolonialisme doet verdwijnen.
      Of komt de oorspronkelijke bevolking (de Maori’s, de Aboriginals?) dan nog meer in de verdrukking. Goede zaak voor onze anti-koloniale voorvechters. Kunnen ze eindelijk een basisloon vragen aan de voormalige kolonisators.
      Hawai lijkt ook al aardig vol. Naar het schijnt zijn de Fiji eilanden ook erg mooi met hopelijk nog veel schone Hoela danseressen heupwiegend op de fraaie klanken van ukelele en steel guitar.
      Een basis inkomen biedt dus prima uitzichten voor een aangenaam leven zoals nagestreefd door sommige politieke stromingen. En er komt meer plaats voor nieuwe Nederlanders die totaal niets met kolonialisme van doen hebben gehad.
      Huib

      • Ron Geenen zegt:

        “””””””””Een basis inkomen biedt dus prima uitzichten voor een aangenaam leven zoals nagestreefd door sommige politieke stromingen. “”””””””

        De moslim groep zal dat zeker toejuichen. Iedere man mag daar 4 vrouwen en maken wel 20 kinderen. Terwijl de anders gelovigen volgens hun principe maar 1 vrouw mogen hebben. Nieuwe vorm van discriminatie?

  20. Peter zegt:

    Je moet eens weten hoeveel gontjengers hier meefietsen, soms omdat ze anders niet kunnen, maar soms ook omdat ze niet willen en zich tevreden stellen met hun bijstandje en een klusje hier en een klusje daar.

    • Arthur Olive zegt:

      Als ze al tevreden zijn, waarom dan een basis loon?

      • Peter zegt:

        Hr Olive dag heb ik boven al uiteen gezet,. door automatisering en robotisering zijn er geen, dan wel onvoldoende banen. Straks heb je een robotje als thuishulp. Ja lach maar.

        • Arthur Olive zegt:

          Door automatisering en robotisering zijn er geen , dan wel onvoldoende banen.

          Als dat zo is, waarom heeft men het over de vergrijzing van Nederland en dat er geen genoeg werkers zijn .
          Nederland import niet alleen vluchtelingen maar ook gelukzoekers die straks geen baan kunnen vinden en dan krijgen jullie nog meer gontjengers.
          Ik heb al een robotje in de keuken, neen niet mijn vrouw maar een garbage disposal.
          Mijn zwager uit Holland schrok zich dood toen ik dat ding aan deed om het afval in de kitchensink te malen en door te spoelen.

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””Als dat zo is, waarom heeft men het over de vergrijzing van Nederland en dat er geen genoeg werkers zijn .”””””””””””

          Tegenwoordig zit een ieder, en bijna allen, met geleend belasting geld op de universiteit. Een ieder wil een leidinggevende baan hebben. En zeer waarschijnlijk worden de vluchtelingen gebruikt om het werk te doen. Vermoedelijk is er echter niet voldoende werk voor een ieder.

        • Jan A. Somers zegt:

          In mijn tijd had je nog geen studiefinanciering (die nu ook weer is afgeschaft). Je had toen het systeem van renteloze voorschotten, die je na je studie in tien jaar moest aflossen. Ik vond dat een prima systeem. Toen het bij mij was afgelost konden we beginnen aan de studiekosten van de oudste dochter enz. Voor mijn tweede studie na mijn pensionering, en dissertatie kreeg ik natuurlijk geen financiële ondersteuning. Die ondersteuning van studie kan ook worden ondergebracht in het basisloon. Ik zie basisloon alleen als een vervanging van het huidige sociale systeem. Alleen met veel minder kostbare financiële administratieve kosten en minder fraudegevoelig. Verder weet ik er niets van. Maar het blijft natuurlijk mensenwerk, en Nederlanders zijn gek op innovatieve frauduleuze inbraakmethoden.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””Als ze al tevreden zijn, waarom dan een basis loon?”””””””””

        Een harde werker heeft geen tijd om ontevreden te zijn.

        • Peter zegt:

          Hr Geenen, hier spreekt de Calvinist: wie niet werkt zal niet eten.
          Maar jammer, het calvinisme verliest terrein

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””hier spreekt de Calvinist: wie niet werkt zal niet eten.
          Maar jammer, het calvinisme verliest terrein””””””””””

          Ik weet niet waarom ik een Calvinist ben en weet zelf niet wat een Calvinist is. Maar laat maar.
          Ik heb alleen duidelijk gemaakt, dat echter werkers geen tijd hebben om te klagen. En dat is gewoon omdat dit soort mens positief in het leven staat. De klagers maken hun eigen problemen.

        • Ron Geenen zegt:

          Vervolg op je schrijven:
          Ik ontving net per post het “Gele Boekje” (bijnaam), een internationaal tijdschrift “De Indo”.
          Op een van de pagina’s stond het volgende:
          You cannot help the poor by destroying the rich
          You cannot strengthen the weak by weakening the strong
          You cannot bring about prosperity by discouraging thrift
          You cannot lift the wage earner up by pulling the wage payer down
          You cannot further the brotherhood of man by inciting class hatred
          You cannot build character and courage by taken away people’s initiative and independence
          You cannot help people permanently by doing for them, what they could and should do for themselves………..
          By Abraham Lincoln

        • Pierre de la Croix zegt:

          Mooie woorden van good old Abe, waar ik het helemaal mee eens ben. Maar misschien is hij daarom dood geschoten …….

          Pak Pierre

      • bokeller zegt:

        Ergens in ’n klein hoekje tegengekomen.

        Zeg Mark,hier staat ”Nederland is van oudsher
        ’n land met ’n evenwichtige inkomensverdeling”.
        Denk je dat de mensen dat geloven.

        Als ik het zeg niet, Sire, maar als U dat in
        Uw troonrede zegt, dan geloven
        zowel de rijken als armen het.
        siBo

  21. bokeller zegt:

    @@ Ik heb al een robotje in de keuken, neen —@@

    Ik raad een ieder aan om een ”stofzuiger robot”
    aan te schaffen.
    Bij me thuis rent deze robot elke dag door het
    gehele huis,onder banken-kasten – bed ed.
    en met de afstandsbediening /begrenzer kan
    ik het in diverse richtingen extra opsturen
    of weg houden.
    Je staat er versteld van ,wat in de stofbak en filter
    terecht komt.
    Alleen het ledigen moet ik helaas nog zelf doen.
    siBo

    • Pierre de la Croix zegt:

      Voor het ledigen van stofbak en filter zal dadelijk ook een robot worden uitgevonden.

      Vraag:Wat krijgt een blindengeleidehond als hij zelf blind is geworden?
      Antwoord: Een blindengeleidehondhond.

      Moraal van het verhaal: Voor ieder probleem wordt een akal gevonden.

      Pak Pierre

  22. Huib Otto zegt:

    Pak Bo…

    Je mag wel provisie vragen aan de fabrikanten of winkeliers die deze handige robotjes verkopen.

    Ik herinner me dat je me tijdens onze eerste ontmoeting ook enthousiast op je huishoudelijk hulpje attent maakte. Thuis direct aan moeders verteld, maar zij zag er geen brood in.
    Na enig tijd ben ik zelf op pad gegaan en heb zo’n stofzuig robot gekocht en geinstalleerd in de woonkamer.

    Heerlijk nooit meer stofzuigen maar de keuken was er ook nog met een achterdeur naar de binnenplaats. Door een drempel tussen woonkamer en open keuken kon de keuken dus niet meegenomen worden. Dus niet langer getreurd ook voor de keuken een stofzuigrobot gehaald en als klap op de vuurpijl een dweilrobot want de vloer is betegeld. Maar toen kwam de aap uit de mouw. Je moet de boel wel eerst installeren. Dus het is handig als er een tjoe-tjoe of zo goed overweg kan met electronica. Want handleidingen worden er niet meer meegeleverd.
    Helaas woon ik in een antiek huis uit 1712 op het platte land Met één robot kan je niet in elke ruimte komen.

    Want met mijn smartphone door dochterlief aangeschaft toen mijn ouwe mobieltje het begaf, heb nog steeds constant ruzie. Om nog maar te zwijgen om alle ongewenste cookie bestanden weg te poetsen.

    Het zal wat worden als de IB belasting nu ook op de kompeuter moet. Ben je aangewezen op die student compeuteraars die op de (brom)fiets komen voor een zacht prijsje.
    Huib

  23. Huib Otto zegt:

    Denk er al geruime tijd aan om ook een grasmaaimachine robot te kopen.
    Wat me nog ervan weerhoudt zijn al die molshopen. Ik heb al een tip van Bo gehad hoe die mollen te lijf te gaan want klemmen zetten helpt ook niet altijd want die slimmerds krijgen het blijkbaar snel in de gaten hoe ze het moeten ontwijken. En vergassing lijkt me ook geen optie,daarvoor is het aanliggend weiland te groot.
    Huib

    • PLemon zegt:

      @Hr Huib O.
      Gisteren rolde het mrt nr vd Ver. Eigen.Huis door de brievenbus met zowaar een mollenartikel op pg 48/49.
      ‘Molshopen zijn eigenlijk de enige reden waarom we van de mol af willen.
      -Voorkomen is het best: graaf rond het te beschermen perceel kippengaas in tot aan het grondwater: ze kunnen er dan niet in. (Bedenk…Omgekeerd kun ze er dan ook niet uit.)
      – Mollen houden niet vd geur van o.m. keizerskroon, kruisbladwolfsmelk, knoflook, kamfer en terpentijn.
      -Mollen verjagen – zie internet- heeft weinig zin. Zodra de ene mol uit z’n territorium is verjaagd, denkt de volgende passant: mooi een lege plek…pik ‘m in.
      Doden idem.

      • Huib Otto zegt:

        @Hr. PLemon

        Dat ingraven van kippengaas is een aardig advies als je een tuin hebt zo groot als een postzegel en de grondwaterstand hoog staat zoals in mijn voor-vorige woonplaats Buiksloterdorp, nl. grenzend aan Waterlandgebied.

        In het volgende dorp Egmond-Binnen werd het al wat moeilijker door én een lagere grondwaterstand én een groter perceel.. Ik kon er zo maar een paar pony’s op houden.

        Nu woon ik per 1 mei a.s. 40 jaar op de Hoge Veluwe omringd door vele hectares weiland. Dus ook het advies van Eigen Huis is voor mij niet toepasbaar. M.a.w. ik zal er mee moeten leren leven en wat meer tijd steken in regelmatig slepen zoals de boeren dat doen. Misschien is bestaat daar ook een robot voor. Nu moet ik doen met mijn tjoe-tjoe die net 17 jaar geworden is. En tot mijn verbazing een brief van Defensie kreeg dat hij wel dienstplichtig is en oproepbaar blijft. Is dat al vooruitlopen op een oorlog in binnen-of buitenland? Dacht dat de dienstplicht lang geleden was afgeschaft want zijn 4 jaar oudere broer heeft zo’n brief niet gehad.

        Toch schijnt er ook een manier te zijn met ultrasone geluiden. Als ik aan zo’n apparaat kan komen als het een beetje betaalbaar is, dan zou ik dat proberen.

        Maar als je daarmee dan weer andere mollen uitnodigt om landje pik in te doen, dan doet het me denken mollen zijn net mensen.
        Huib

        • Peter zegt:

          Neen heer Otto, de dienstplicht is niet afgeschaft, doch opgeschort.

        • Arthur Olive zegt:

          @ Huib
          Mollen zijn net mensen

          Zeg dat wel, net als illegalen die je ook niet wil hebben.
          Als je hun voedsel ontzegt dan gaan ze echter weg en komen niet meer terug, betoel.
          Ik had ook last van Mollen, Gophers, Possums en Skunks, probeerde van alles om hun kwijt te raken, zelfs ultrasone hielp niet omdat ze Oost Indisch doof zijn geloof ik.
          Deze beestjes eten voornamelijk wurmen en als je die kwijt kan raken dan ben je de pests ook kwijt want dan hebben ze geen reden om in jouw tuin te komen.
          Om de twee maanden sproei ik de grond met een product van Bayer, het heet Complete insect Killer for soil and turf. De active ingredients zijn Imidacloprid 0.72% en B-Cyfluthrin 0.36 %. Ik weet niet of ze dit hebben in Holland.
          Possums en Skunks begraven hun poep om dan later terug te komen voor de wurmen die op die poep afgaan.
          Ik hoop dat deze informatie een hulp voor u is.
          Happy Hunting.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Complete insect Killer” ” Wel oppassen met groenten van eigen bodem. Bij Bayer weten ze niet altijd het verschil tussen insecten en mensen. Na mijn bevrijding uit de Werfstraatgevangenis moest ik bij een Amerikaans artsenteam onder de DDT-douche. Maar ik leef nog.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””Maar ik leef nog.”””””””””””

          U bent toch ook geen insect!

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja …. ik herinner mij uit mijn jeugd dat de flitspuit met DDT nooit ver weg stond en vooral ’s avonds in actie kwam. Als ik overdag maar één muskiet zag die onschuldig van A naar B vloog zonder enige intentie te gaan steken, dan ging ik die toch met de spuit achterna. Leuke sport en spannend om te zien hoe het arme beest na enige voltreffers ten onder ging aan de overkill aan DDT.

          Een loslopende kakkerlak was z’n leven ook niet zeker, maar die kon volgespoten meestal nog een van de vele spleten in het oude huis vinden om weg te kruipen. Ik heb me laten vertellen dat hele generaties kakkerlak heel goed bestand waren geraakt tegen het gif.

          Vele jaren later. Huisje en tuintje in Nederland. De mollen in mijn grasveld probeerde ik eerst “biologisch” te verjagen, o.m. door knoflook ruim in hun gangen te duwen. Leven en laten leven. Maar knoflook, antimol gewas en electronische middelen hielpen geen zier. Ik heb één kat gehad die er af en toe in slaagde een mol uit de aarde te slaan. Af en toe is niet genoeg. Dus toen toch maar naar Welkoop, de winkel van de boerenbond, voor een stevige mollenklem. A contre coeur. Maar de klem bleek heel effectief en – gezien de plekken op het lichaam waar de mol doorgaans wordt gepakt – dodelijk in minder dan een seconde. Een ritueel geslachte geit heeft veel meer te lijden.

          Voor wie een klem wil zetten de tip: Plaats een bloempot of emmertje over de klem en zet daar een zware (bak)steen op, om te voorkomen dat een kat, hond of ander hoger geacht zoogdier aan het graven slaat en een poot in de klem krijgt.

          Mijn katten lusten geen mollen, levend of dood. De eksters ook niet. Ik begraaf gedode mollen in de kuil waar ze door de klem zijn gegrepen, in de hoop dat hun stoffelijk overschot een waarschuwing zal zijn voor soortgenoten, op zoek naar een vrijgekomen territorium. Of het daardoor komt weet ik niet, maar als regel blijft na het overlijden van een mol mijn grasveld zo’n 6 maanden onberoerd. Daarna verraden de eerste hopen de komst van een nieuwe occupant met kamikaze neigingen.

          Vanavond op het buisje de ontknoping van “Wie is de mol”. Wie wordt er klem gezet? I couldn’t care less.

          Pak Pierre

        • bokeller zegt:

          Pak Huib.
          @@ die net 17 jaar geworden is. En tot mijn verbazing een brief van Defensie kreeg dat hij wel dienstplichtig is en oproepbaar blijft. Is dat al vooruitlopen op een —-@@

          Nog gezelliger wordt ’t !
          Minister J.H,Plasschaert laat niet alleen
          onderzoeken of vrouwen kunnen worden toegelaten
          tot het Korps Mariniers ,ze wil daarnaast dit najaar
          een wetvoorstel naar de Tweede Kamer sturen zodat
          vrouwen voortaan ook onder de dienstplicht vallen.
          Vooralsnog heeft een wetswijziging nauwelijks gevolgen,
          hooguit dat meisjes net zoals je cucu van 17jaar,straks
          ook een brief krijgen over de dienstplicht en
          bezwaar kunnen aantekenen
          siBo

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Vooralsnog heeft een wetswijziging nauwelijks gevolgen,
          hooguit dat meisjes net zoals je cucu van 17jaar,straks
          ook een brief krijgen over de dienstplicht en
          bezwaar kunnen aantekenen”””””””””””

          He, daar houd je mensen mee aan het werk. Brief schrijven, afdrukken, postzegel likken en plakken, op de post zetten, bezwaarschrift versturen en ontvangen, lezen, beantwoorden. Belasting te kort dus verhogen. Weer bezwaarschrift schrijven, enz!

        • Jan A. Somers zegt:

          “wel dienstplichtig is en oproepbaar blijft.” Dat klopt. Je blijft oproepbaar, alleen dat gebeurt nu niet. Je wordt dus niet opgeroepen. De opkomstplicht is opgeschort. Ik ken de regels overigens net. Staat van beleg? Staat van oorlog? Staking bij de beroeps?

        • Pierre de la Croix zegt:

          Hoe was het ook weer in het rampjaar 1672? De Staten radeloos, het volk redeloos en het land reddeloos? In die toestand zouden de strijdkrachten ook best vrouwen kunnen gebruiken.

          Gisteren aan de maaltijd van overheerlijke nasi gorèng rames met toebehoren van Toko Bogor in Diemen nog gehoord van een Kapitein ter Zee b.d. die het weten kan, Si Pred voor zijn vrienden, dat vrouwen in het gevecht de betere zouden zijn van de mannen, omdat hun instinct hen zou drijven tot uiterste verdediging van al wat hen dierbaar is en bescherming nodig heeft.

          Makes sense …..

          Pak Pierre

        • Jan A. Somers zegt:

          “U bent toch ook geen insect!” Maar DDT (en steeds meer middelen) is niet alleen verboden omdat er behalve de insecten ook de visjes er dood van gaan! En bij fabrikanten wordt niet altijd voldoende gekeken naar effecten op mensen. Het product moet zo snel mogelijk op de markt, snel geld verdienen. Gevolgen voor mensen zaten in mijn werk.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””Denk er al geruime tijd aan om ook een grasmaaimachine robot te kopen.”””””””””

      Grasmaaimachine/anex graafmachine”?

      • bokeller zegt:

        Pak Pierre,
        @@Pred voor zijn vrienden, dat vrouwen in het gevecht de betere zouden zijn van de mannen, omdat hun instinct hen zou drijven tot uiterste verdediging van al wat hen dierbaar is en bescherming nodig heeft. @@

        In het Noord-Koreaanse leger zaten ook vrouwen
        en nog wel gewapend aan het front.
        En ik kan je verzekeren,dat wij [ik] er danig
        rekening mee hielden,als wij deze dames hoorden.
        In de krijgsgevangenschap [apart] waren zij ten
        opzichtige van hun mannelijke krijgsgevangen,
        een goed gedisciplineerde/ordelijke afdeling.
        siBo

  24. Peter zegt:

    Zoals altijd weer heer hè Somers goed nagedacht.
    Groeten Petet

  25. Huib Otto zegt:

    ….Niemand mag dood gaan in Nederland van de honger…..

    Daarom kennen we voedselbanken die blijkbaar overstroomd worden met Ned. gegadigden/werkelozen/uitkeringstrekkers, nadat de beste spullen door de vrijwilligers eerst zijn gekonfiskeerd.
    En natuurlijk voor de illegale vreemdelingen die we niet mogen of kunnen uitzetten het zgn. bed, bad en brood systeem.
    Huib

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””En natuurlijk voor de illegale vreemdelingen die we niet mogen of kunnen uitzetten het zgn. bed, bad en brood systeem.””””””””””

      Wie heeft dat onzinnige systeem uitgedacht? Ze zijn toch illegaal binnen gekomen dus ook……….!

  26. Indorein zegt:

    De oplossing van alle hierboven geschetste problemen is een 3e wereldoorlog waarin een groot deel van de mensheid vernietigd wordt. Met name in de westerse en Aziatische wereld.
    De resterende mensheid kan dan vanaf een nulpunt weer van alles opbouwen; iedereen die dan nog leeft, heeft werk (zie o.a. Duitsland en Japan in de wederopbouw sinds 1945) op alle denkbare niveaus. Geen zinloze discussies over zoiets als een basisinkomen: handen uit de mouwen steken en werken aan de wederopbouw!

    Bovenstaande is de menselijke oplossing van de onoplosbare economische/maatschappelijk problemen in de westerse (en ook steeds meer in de Aziatische) wereld. De EU, maar ook de USA, heeft haar langste tijd gehad; er moet schoon schip gemaakt worden, maar wie steekt de lont in het vat aan?

    Fatalistisch denken? Of helaas en jammerlijk genoeg toch realistisch?
    Lonten voor het “aansteken” van een 3e wereldoorlog zijn er voldoende aanwezig in diverse regio’s (Syrië, Irak, Noord-Korea, Israël, Oekraïne, Turkije-Rusland, etc. etc.).

    Na een bovenstaand scenario zal NL niet meer bestaan: alle bovenstaande problemen opgelost!
    De USA zal terug gevallen zijn tot een middeleeuws gebied en Azië naar de oertijd. Afrika ontspringt de dans, want daar leven ze nog steeds in de oertijd (o.a. “dankzij” westers kolonialisme).
    Mijn wens voor u allen: God bless you all!

    • Peter zegt:

      Indorein, wat een doemscenario. Neen, de mens heeft altijd wel een oplossing gevonden voor de problemen waarvoor hij zich gesteld staat. Rond 1900 werkte men 60 tot 80 u p/w Dat is nu 38/40 uur. En langzaam zal dat terugzakken.
      Door de technologie wordt de arbeidsmarkt totaal anders, maar troost je, wij zullen het niet meer meemaken. Wat dat betreft heb ik wel vertrouwen in de mens.

    • PLemon zegt:

      @Indorein ” menselijke oplossing vd onoplosbare problemen..”

      Tenzij…., er staat ons wat natuurlijk geweld te wachten..😲😲

      ***Dagelijks worden we overspoeld met onheilstijdingen, soms door de mens veroorzaakt, soms door de natuur. Welke natuurrampen staan ons te wachten? Een top vijf.
      Oorsprong Sinds dat de wereld zo’n 4 miljard jaar geleden ontstond hebben zich ontelbare rampen voltrokken. Variërend van de abrupte scheiding tussen de aarde en de maan tot de komeetinslag die de dinosauriërs in één klap wegvaagde.
      Maar meer recent zijn de uitbarsting van de vulkaan Krakatoa (1883), de cycloon Katrina (1995), de aardbeving (9,1) in de Indische oceaan met de tsunami (2004) en vorig jaar nog de aardbeving (8,2) en tsunami voor de kust van Japan.

      Al deze natuurfenomenen zijn onvoorspelbaar en daardoor zeer verwoestend. De natuur laat zich niet regelen. Het doet precies wat het al 4 miljard doet.
      Wellicht een toespeling op de doctrine dat wij enige invloed op het klimaat kunnen hebben?
      http://plazilla.com/page/4295052739/vijf-rampen-die-de-wereld-gaan-raken

    • Arthur Olive zegt:

      Einstein moet gezegd hebben dat hij niet wist wat er zou gebeuren met een 3e wereldoorlog, maar hij wist wel dat de 4e wereldoorlog met stenen en stokken gevoerd zou worden.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””Einstein moet gezegd hebben “””””””””””””

        Einstein is ook maar een mens. En misschien heeft hij ook in de koffie drab gekeken.

        • Peter zegt:

          Hr Ron Geenen in de USA moet je tot je 80ste werken. Hier (nog) niet

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””in de USA moet je tot je 80ste werken. “””””””””””””

          Waarom? Niemand moet. Je moet wel logisch bezig zijn en niet alleen vandaag leven. Voor niets gaat alleen de zon op.

  27. Jan A. Somers zegt:

    Wat een verzuring in onze luxe-situatie hier achter de computer. Veel tijd om doemscenario’s te ontwerpen en op te schrijven in I4E. Tijdverdrijf voor de moderne Indo.

    • Jan A. Somers zegt:

      En na Kenpeitai en bersiapgevangenis en lijken ruimen kan ik mij toch geen zorgen meer maken over mijn overleven? Van de cardioloog hoorde ik na mijn operatie: In leven zien te blijven met je pillen, en je weet waar de spoedeisende hulp is. Wat een luxeleven hebben we toch.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Ach Pak Somers …. de discussie kabbelt rustig voort van angklungs voor liefde en vrede naar basisinkomens, de bestrijding van mollen, possums en skunks, naar Einstein, sociale zorg in de VS en Europa, een mogelijke 3de wereldoorlog en nog wat losse flodders die ter tafel komen.

      Ketimoentijd. Blijkbaar geen recente nieuwtjes over excessen, bloedbaden, weduwen en nieuwe inzichten rond de bereiding van rendang daging die de gemoederen in heftige beweging brengen.

      Leuk toch?

      Pak Pierre

      • Jan A. Somers zegt:

        “Leuk toch?” Ja, ik zie in gedachten steeds Boeroeng knipperen met zijn ogen. Met een zenuwtrekje. Ook wel een beetje mijn schuld.

        • bokeller zegt:

          .Nmi.Knippert hij nooit achter zijn wijze bril.

          siBo

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ach ja …. een leeuw knippert ook met de ogen vóór hij uit de hinderlaag zijn niets vermoedende prooi bespringt.

          Pak Pierre

      • Peter zegt:

        Ja Pierre, dit is lekker ngobrol, eventjes geen Zegveltjes met haar klagende weduwen en een strenge meester P vd Broek. Een beetje filosoferen over de toekomst, maar tegelijkertijd kletsen over om en rond het huis, moet kunnen!

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””de bereiding van rendang daging “””””””””

        Vandaag is het zaterdag. Over een uurtje zit ik gezellig bij mijn Indo vrienden gezellig te praten en te lunchen. Ik verheug me nu al op de nasi gurih met ikan belado, telor belado, sajur tempe, peteh, boontjes en sambal idjo Padang.
        Om een uur of 2 kom ik dan weer even kijken wat er vanuit NL op mijn schermen is te zien.

        • Surya Atmadja zegt:

          Ron Geenen zegt:
          Om een uur of 2 kom ik dan weer even kijken wat er vanuit NL op mijn schermen is te zien.
          =========================================================
          22 recepten uit Padang

          http://www.bacaresepdulu.com/tag/resep-masakan-padang/

        • Ron Geenen zegt:

          De volgende woorden in het Indonesisch worden niet vertaald.
          Wat zijn de betekenis van de volgende (woorden):
          4 (Aduk) to change color
          5.(Tuang) liquid milk, and cook until the meat is tender
          6.(Masukkan) potatoes, coconut milk, cook until cooked and the sauce greasy
          7.(Hidangkan) with pickled cucumber

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””””22 recepten uit Padang””””””””

          Bij nader bestudering van de recepten, blijkt dat ze niet allemaal Padang zijn. Enkele zijn b.v. van Palembang, waar zoeter wordt gegeten.

        • Mas Rob zegt:

          Aduk – roeren
          Tuang – gieten
          Masukkan – er in doen
          Hidangkan – serveren

        • wal suparmo zegt:

          ROTI is BROOD en MATI is DOOD.

        • Ron Geenen zegt:

          Bedankt voor de vertaling van de 4 woorden. Vreemd eigenlijk dat o.a. Google Translate die 4 woorden niet oppikken en kunnen vertalen.
          De andere heren die blijk geven hun kinderjaren nog niet te zijn vergeten, ook bedankt. Onze grootmoeder Chevalier leerde ons als kind meer Franse liedjes en gezegden.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Zo gaat het rijmpje toch verder:

          Satoe is één
          Batoe is steen
          Dapoer is keuken en
          Mek-mek is lekker

          Toen mijn vrouw, toen nog mijn meisje van 18, voor het eerst uit Duitsland in het vaderlijk huis in Den Haag op bezoek kwam, leerde ik haar het rijmpje en zei dat ze dat bij kennismaking aan mijn papa moest opzeggen, om een goede beurt te maken.

          Pak Pierre

        • Mas Rob zegt:

          Nou… Dàt ga ik niet vertalen.. 🙂

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nou …. Koot & Bie alias De Clichémannetjes hadden indertijd een heel lang lijstje met mogelijkheden op de plaat gezet.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “”Koot & Bie alias De Clichémannetjes “”””””””

          Zegt me niks en heb weinig interesse.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Geeft niet, hoor meneer Geenen. De clichémannetjes hebben ook niets te maken met randang padang.

          Bovendien schrijf ik voor elk wat wils. Niet geïnteresseerd – gauw dielieten en vergeten.

          Pak Pierre

  28. Surya Atmadja zegt:

    Mas Rob zegt:
    2 maart 2016 om 20:01
    Zij heeft inderdaad een lange verbondenheid met het land. En zij heeft gelijk dat puriteinse vormen van de islam groeiende zijn.
    ==========================================================
    Klopt wel dat de puriteinse vorm van Islam in Indonesia ( ook in de Westerse wereld) groeiende is.
    Alleen moet men wel kijken hoe groot de groeicijfers zijn , ondanks de rol van bepaalde groepen zoals FPI( wie zijn de groepen die achter hun staan ?? ) , de Jemaah Islamiyah ?? , zoals die groep van A.Bashir in Ngukri ( in de buurt van Solo ) .
    Ik denk dat de radikale/extreem gewelddadige groepen door andere moderate Islamieten worden ingetoomd, zie ook na de aanslag van I.S in Jakarta Januari 2016.
    Sinds bepaalde midden oosten landen veel petrodollar te veel hebben waren ze echt royaal met geld strooien.

    Een vriend van mij officier bij het leger met contacten in de Westerse landen vertelde dat hij “zo maar” een lading geld kan krijgen om zijn project pesantren/moskee etc te financieren.

    Uiteraard voor wat hoort wat , heeft hij geweigerd.

  29. Huib Otto zegt:

    Chemische onkruid-en ongedierte verdelgers zijn sinds enige jaren zwaar taboe in Nederland.
    En de wormen bestrijden is hier, misschien anders dan in Californie zwaar onbegonnen werk. Bovendien zorgen wormen voor een goede beluchting zodat je grasland er beter van wordt.

    Je kan nog wel in de tuincentra wat zwakke aftreksels voor duur geld kopen om bv. onkruid op het terras of pad te doden. Maar het werkt nauwelijks en is nooit afdoende. Tenzij je alle planten nekt zodat geen zaad meer kan overwaaien.
    Sorry Boeroeng.
    Huib

    • Jan A. Somers zegt:

      Ik heb zo het idee dat de meeste reageerders gepensioneerd zijn, en tijd genoeg hebben. Op de knieën dus met het schepje en schraapmesje. Multi tasking: je kunt meteen nadenken over je volgende reactie. t’een doen en t’ander niet laten.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””Bovendien zorgen wormen voor een goede beluchting zodat je grasland er beter van wordt.””””””””””

      Toch even inhaken. Wat is een grasveld. Het is groen door het te wateren, maar door het te wateren groeit het en dus moet je het maaien. Water kost geld en maaien kost energie en maaimachine heeft ook zijn kosten. Heb toen in 2003 al het gras inclusief 10 cm grond laten verwijderen en nieuwe gezonde grond gekocht en laten storten. Nu heb ik alleen vruchtboom struiken die aan de straatzijde afgeschermd worden door de paradijsvogel planten. Gratis vruchten voor zeker 9 maanden.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Aan water in de Hollandse polder nog geen gebrek.

        Maaien beschouw ik als sport, als broodnodige beweging voor bejaarden. Tot voor enkele jaren deed ik het nog puur op mankracht, totdat ik van mijn goede vrouw – at gunpoint – een motormaaier moest kopen. Nog wel eentje waar ik achteraan moet hollen.

        Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Maaien beschouw ik als sport, als broodnodige beweging voor bejaarden. “””””””””””””

          Als je in CA achter de maaimachine loopt, wordt er door de buren niets gezegd, maar er wordt wel vreemd naar je gekeken. Zeker 90% laat het door Mexicanen doen. Die komen eens in de week om gras te maaien, en randen recht te knippen. Daarnaast struiken te trimmen en aan het einde alles op een hoop te blowen en oprapen. Voortuin alleen kost per maand $60. Voor en achter tuin ongeveer $100. Omdat ik geen gras meer heb, krijg ik regelmatig reclame folders om mijn struiken te trimmen.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nou …. ik verschil uiterlijk niet zoveel van een Mexicaan. Misschien toch wat van hun genen (met totaal 2 “e’s”) meegekregen. Al dat nederige werk in de tuin doe ik nog zelf en met genoegen.

          Pak Pierre

  30. wal suparmo zegt:

    Sikkels blinken sikkels klinken.Ruizend valt her graan. Het windje moe van het zweven, heeft zich schuilbegeven…. en zo voort.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Jantje zag eens pruimen hangen
      Oh als eieren zo groot

      De tuinman zag zijn bolle wangen
      sloeg de vuile gabber dood

      (John O’Mill)

      Pak Pierre

  31. Huib Otto zegt:

    Over (fruit)bomen planten als oplossing tegen onkruid wieden heb ik ook nog een aardige.

    Toen ik zo’n 40 jaar geleden mijn huidige woning kocht was alles om het huis alleen maar gras en bramenstruiken, maar wel een oprijlaan van ca. 100 m met Hollandse eikenbomen en aan de weggrens stonden ook Amerikaanse eiken. Volgens de toenmalige ex-pachter van 80 jaar oud
    had zijn vader die bomen nog geplanten moesten ze ruim 100 jaar oud zijn. Toen ik het zag was ik meteen verkocht want ik had altijd al graag een huis met een oprijlaan willen hebben..
    Maar ik zag ook wel dat in die 100 jaar nooit iets aan onderhoud is gedaan. Er zat veel dood hout in en nauwelijks blad. Het was vroeg in het voorjaar/einde winter dat we het gingen bekijken. Volgens de geleerden in die tijd kwam het door de zure regen en zouden de bomen wel gauw het loodje leggen. Ik heb ze bemest met oude paardenmest en het dode hout door een bomenman met hoogwerker laten snoeien. Het gaat nu prima en ik moet hopen dat die takken niet te hard groeien want zo’n bomen onderhoudsbedrijf hakt er ook behoorlijk in.

    Op het oude grasveld aan twee zijden van het huis heb ik bomen geplant onder meer appel-,peren-en pruimen bomen. En ook diverse bessen struiken. De bomen en struiken bleven maar groeien en er kwam ook behoorlijk wat fruit aan. Helaas groeide de wespenpopulatie ook aan tot een plaag want veel tijd en zin om fruit te plukken was er op een gegeven moment ook niet. Je moest tenslotte ook nog je brood verdienen. Waar moet je er mee heen?
    Mijn vrouw besloot er wijn van te maken. Dus ze was jaren zoet met haar nieuwe hobby. In de kelder staan nog steeds een paar vaten/fusten want de drankorgels in de familie werden ook ouder en de afstand v.v. te groot. En ik houd niet van dat zoete spul. Zij ook niet trouwens.

    Vorig jaar heb ik besloten alle bomen eigenhandig met de motorzaag te lijf te gaan behalve die dicht bij het huis staan. Die heb ik maar weer door de bomenman laten vellen. Nu moet ik de tuin weer op orde zien te krijgen want de stompen staan er nog. Zelf heb ik jaaa..ren buxus planten gekweekt in pot en er ook figuren van geknipt. Aan één zijde had ik de bomen al afgewisseld met een buxus haagje en buxus figuren. Maar ook die vergen onderhoud want je moet ze wel regelmatig knippen. Gek genoeg vind ik buxus in model knippen niet zo erg als bv. gras maaien, onkruid wieden en bladeren harken. Ook fruitbomen of struiken kunnen me niet meer zo boeien.
    Er is een tijd geweest dat geknipte buxus figuren veel geld kosten als je het wou kopen.
    Maar met het voortschrijden der jaren ben je niet meer zo verlegen om veel onderhoudswerk.
    Hoop dit jaar wel weer mee te lopen met de 100e vierdaagse in Nijmegen waarvoor ik al ben ingeschreven. Dat vergt binnenkort dagelijks ook de nodige trainingsarbeid.
    Huib

    • Jan A. Somers zegt:

      “dagelijks ook de nodige trainingsarbeid.” En de liedjes opnieuw instuderen! Veel succes.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””Maar met het voortschrijden der jaren ben je niet meer zo verlegen om veel onderhoudswerk.””””””””””””””

      Ik bezit geen lap grond voor een boomgaard. Beslist niet. In fruitbomen kan je hier in drie hoogten kopen. De dwerg type, dat maximaal ongeveer 2 tot 2 1/2 meter hoog wordt, de semi-dwerg iets hoger, ik dacht een meter of 4 en daar naast de gewone bomen. Mijn Thaise jambu boom is de hoogste, ongeveer 5 meter. In de voortuin zijn de fruitbomen niet hoger dan 2 meter en vruchten hangen tot op de grond. Wel even vertellen over mijn sinaasappel struiken. Heb er twee en beiden acid free zoals dat heet. Beiden zijn ook van het navel-bloed type. De Cara-cara rijpen tussen einde december tot medio maart en de Lane Late rijpt tussen eind maart tot eind juli. Heb ook een semi dwarf kruising tussen een djeroek bali en een grapefruit. Erg lekker en gemakkelijk te schillen.
      Daarnaast ook een mandarijn, citroen en tangerine. Alleen de paradijsvogel planten vragen onderhoud en moeten terug getrimd worden. Dat gebeurd maar eens in de 6 maanden. Wanneer de boel in bloei staat mag ik graag vooral close-up foto’s maken.

    • Arthur Olive zegt:

      Heer Huib Otto, die oprijlaan van 100 meter doet me denken aan een oprijlaan in Fallbrook, California.
      Fallbrook is ten zuiden van Los Angeles en is bekent om de beste avocado’s in Amerika vanwege de grond en het klimaat.
      Een Indo, een zekere Abbink kreeg de opdracht van de gemeente om de oprijlaan waar hij met een paar buren woonde een naam te geven.
      Abbink kwam op het idee om het “Java Hills Drive ” te noemen. Het lijkt niet op de heuvels in Java maar het is daar wel prachtig gelegen en zeker niet een huize “Gedobrak in Gang Sempit”.
      https://www.redfin.com/CA/Fallbrook/1442-Java-Hills-Dr-92028/home/3067847

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””doet me denken aan een oprijlaan in Fallbrook, California.””””””””””””

        Fallbroek in noord San Diego heeft inderdaad een van de beste klimaten ter wereld. Heb eerder gelezen dat alle omstandigheden daar ter plaatse ideaal zijn en vele mensen worden daar gemiddeld vaak ouder en blijven ook langer gezond.

  32. Huib Otto zegt:

    @Heer Arthur Olive.

    Zo deftig ziet mijn gedeeltelijk verbouwde boerenstulpje van 1712 er nou ook weer niet uit.
    Maar het is gewoon een standaard type oud Gelderse boerderijtje. Toe ik het kocht zaten er nog twee bedsteden in en een mooie Oudhollandse schouw met antieke tegeltjes. De bedsteden heb ik er met hulp van mijn zwagers uitgesloopt. De schouw is uiteraard blijven staan. De rest is verbouwd door aannemers. Met name met de aannemer die het dak renoveerde en isoleerde waren we niet zo gelukkig omdat hij voor de windveren en dakkapellen geen duurzaam en cheap materiaal zoals multiplex ging toepassen.

    We hadden onze zaak nog en konden er dus onvoldoende toezicht op houden.
    Was van plan om het na mijn pensioen/verkoop van mijn zaak zelf te renoveren maar het kwam er steeds niet van wegens telkens andere priorieiten.
    Eind vorig jaar heb ik eindelijk een zzp-er gevonden die het klusje voor me klaarde zoals ik het wenste en hield ik er ook angstvallig het oog op. (ZZP-er is zelfstandige zonder personeel. Dus een vakman die voor eigen rekening en risico werkt.)

    In Egmond-Binnen had ik daarvoor een oude Westfriese Stolpboerderij gekocht die weliswaar veel jonger was, waar ook nog bedstedes in waren.
    Fraai uitzicht op de duinen. Dat was aanvang 70-er jaren.
    Maar de oprukkende nieuwbouw hebben ons genoodzaakt te emigreren naar rustiger oorden met onze twee kotertjes. Zo kwamen we dus op de Hoge Veluwe terecht. Naar USA of elders in het buitenland zagen we niet zo zitten want we hadden inmiddels een goed draaiend bedrijf.
    Maar behalve mijn zus en zwager heb ik vele nichten van vaders en moeders kant die naar USA/Cal/Florida. en één zelfs naar Australie geemigreerd zijn.

    Heb overigens wel veel door USA rondgereisd voor werk en vakantie. Uiteraard LA en San Diego, Nevada, California, Florida, N.en S. Carolina New Orleans, Tampa, Nashvile, New Jersey en New York, Chicago, Niagara Falls, Grand National Park met Grand Teton en ook Canada Toronto en Montreal zijn we rondgetrokken. Zelfs bij San Diego Mexico in. Te veel om uit mijn hoofd op te noemen.
    Huib

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.