Eric pulang lagi 2

Hallo Lezers,
Later dan mijn bedoeling was, volgt hier deel 2 van mijn verslagen.
De reis naar Hong Kong verliep zonder problemen, we arriveerden op de verwachte tijd en het wachten op de vervolgvlucht ging ook goed. Tijdens de vlucht heb ik 2 romantische Chinese films bekeken en verder kon ik niet goed slapen, maar de inwendige mens werd door de stewardessen goed verzorgd.

Bij aankomst in Jakarta had de douane alleen belangstelling voor mijn handbagage die door de scanner moest, maar verder kon ik direct doorlopen.

Ik heb op het vliegveld geld gewisseld en de koers was toen 16.000 rp voor 1 euro. Ik heb daarna een taxi gehuurd bij de balie aan de overzijde van de moneychanger. De prijzen voor een taxi naar Menteng varieerden tussen de 250.000 en 300.000 rp.

Bij aankomst in het hotel dat voor mij besproken was, werd mij echter verteld dat het hotel een fout had gemaakt en dat er geen kamer vrij was, maar ze verwezen me naar een hotel dat om de hoek lag en ik kon daar een kamer krijgen voor 270.000 rp per nacht. Hetgeen dus goedkoper was dan het besproken hotel. Hotel Menteng 1 ligt aan de jl Soeroso in Menteng en is centraal gelegen in Jakarta, het ligt ook dicht bij het Station Gambir.

Op Vrijdag ben ik naar het ereveld Menteng Pulo gegaan, waar een van de medewerkers, de heer Suripno, 25 jaar in dienst was en met een medaille werd onderscheiden. Hierna volgde een selamatan. Na afloop  ben ik meegegaan naar het kantoor Indonesië van de OGS, waar ik de kennismaking met de medewerkers vernieuwde. Het bleek dat een van de dames in Bandung in dezelfde wijk had gewoond waar ik vroeger ook woonde. Hetgeen toch een band schept.

Op zaterdag ben ik in de ochtend naar het Museum Prasasti, dat vroeger het Tanah Abang Kerkhof was, gegaan om te kijken hoe de restauratie is gevorderd. Ik kan melden dat het mooi is geworden. Het blijkt dat ook van geruimde graven op andere kerkhoven monumenten hier naar toe zijn overgebracht. Ik heb hier veel bekende namen gezien. Ook graven uit de 19e eeuw. Een aanrader dit museum. Zaterdagmiddag om 15.00 uur werd ik door Rethy, mijn stiefdochter opgehaald en wij zijn samen naar het graf van Tilly, haar moeder die 10 jaar geleden overleden is, gegaan om een bloemetje te leggen. ‘s-Avonds zijn we gaan eten in de Plaza Indonesia een erg grote mall bij het Grand Hyatt hotel en Hotel Indonesia.

Ook heb ik zaterdagochtend een kaartje gekocht voor de Argo Parahyangan, de trein die Jakarta met Bandung verbindt. Kosten voor deze ca 180 km lange tocht zijn 100.000 rp, omgerekend dus ongeveer 6 euro. Toen ik het station binnenkwam om 8.30 uur was er een lange rij wachtenden voor het loket dat om 9 uur open zou gaan. Omdat ik geen zin had om in de rij te gaan staan, ben ik naar de Indomaret supermarket gegaan, waar een computer staat en men zelf het kaartje kan bestellen. Na betaling aan de kassa krijg je een code mee waarmee op het station een kaartje wordt uit geprint, al met al was ik 10 minuten kwijt. Ook kreeg ik van Indomaret een pak travel-tissues mee.

Zondag ben ik met de familie van Tilly naar Depok gegaan. Hier woont haar
Dinsdagmorgen om 8.30 uur vertrok deze trein om mij naar Bandung te brengen. Ook hier heb ik een hotel dat nieuw voor mij is. Het is het hotel Malaka aan de jalan Palasari 36. Het is pas gebouwd hotel, dat er ruimtelijk uitziet, maar vrij kleine kamers heeft. Het ligt in de wijk Karees, waar in de oorlog een japans kamp was. Mijn overgrootmoeder is hier overleden. Dit jaar ben ik naar het Ereveld Pandu gegaan om een bloemetje bij haar graf te leggen. Ook heb ik op de algemene begraafplaats Pandu gezocht naar het graf van Klaaske Terpstra, maar dat helaas niet gevonden, wel heb ik een steentje van het Kerkhof meegenomen.

Tot hier het 2e deel van mijn ervaringen en tot de volgende e-mail.
groetjes
Eric

ericheader

Dit bericht werd geplaatst in Gast Pikirans. Bookmark de permalink .

3 reacties op Eric pulang lagi 2

1. Nynke Groeneveld-Buis zegt:

Dank je wel Eric! Tot ziens, Nynke

2. masrob zegt:

Ja… de lui van losmen Gondia (die was het toch) zijn nogal slordig met reserveringen, maar ik heb goede ervaringen met hun service. Ik vind het altijd leuk om daar te verblijven, old memories…

• Eric zegt:

Het was inderdaad Gondia, en ze probeerden het goed te maken, ze belden hotel Merdeka of daar een kamer was en brachten mij er naar toe,toen dat zo bleek.Dus deservice was goed.