Ze noemden mij Pinda Brillenjood, daar moest ik om lachen

theodor holman in paroolTheodoor Holman: Het woord dat mij bezighoudt, is ‘intentie’. Martin Simek schijnt bij DWDD – ik heb het zelf niet gezien – tegen Sylvana Simons over ‘zwartjes’ te hebben gesproken. Toen hij daarop werd aangesproken, schijnt hij zich te hebben verdedigd met de opmerking dat hij natuurlijk niet de intentie had om te discrimineren.

sylvanasimonsZie hier het stukje in DWDD en over de agressie op het internet richting Sylvana.
Zie hier een vervolggesprek in DWDD en de diskussie op joop.nl.

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

24 reacties op Ze noemden mij Pinda Brillenjood, daar moest ik om lachen

  1. Ron Geenen zegt:

    In onze tiener jaren hebben we diverse totoks voor zulke woorden op hun bek geslagen.

  2. P.Lemon zegt:

    Dat mensen elkaar om welke reden dan ook discrimineren is niet nieuw. Maatschappelijk wordt het echter niet (meer) geapprecieerd en dus de minste aanwijzing op discriminatie zorgt voor ophef.
    Maar we zijn slachtoffer van ons zelf…., in de natuur wordt (wit)licht nl als positief ervaren en donker/duisternis negatief.

    **** Volgens een online test ontwikkeld door Harvard psychologen zijn we allemaal een beetje racist, onbewust.
    De test toont aan dat we sneller positieve woorden (bijv. vreugde, liefde, vrede) toewijzen aan gezichten van blanke mensen en negatieve woorden ( vreselijk, mislukking, pijn ) aan gezichten van mensen met een donkere huidskleur.

    Welkom in de wereld van de “impliciete vooringenomenheid”. Doe zelf de Impliciete Associatie Test ( IAT ) en ontdek hoe alomtegenwoordig discriminatie is.

    http://www.welingelichtekringen.nl/wetenschap/321753/hoe-racistisch-ben-je-doe-de-test.html

  3. Boeroeng zegt:

    Ik moet ineens denken aan de uitvaart van mijn broer in 2000
    Een collega deed een afscheidsrede en vertelde dat de collega’s hem pinda noemde.
    Ik schrok.

    Als je die collega’s aanspreekt daarop, dan zullen ze uiteraard zeggen dat het niks te betekenen heeft en dat het niet discriminerend bedoeld is.
    Dwz… mensen weten niet dat het discriminerend is of willen het niet weten. Men vindt het normaal, een normaal woordje . En wie dat woordje openlijk afwijst op een breed publiek plateau als tv of internet kan kritiek, agressie en discriminerend gebral verwachten.

    • Ron Geenen zegt:

      Wat dat betreft ben ik altijd vrij heethoofdig geweest en hadden ze een hele kwaje aan mij, bij elke belediging.

  4. Boeroeng zegt:

    Zelfs na het lezen van de achternaam van mijn man drong het nog niet tot hem door dat hij eigenlijk gewoon met een Nederlander te maken heeft. Bij wijze van compliment kreeg ik het predicaat ‘geïntegreerd’. Ik kreeg er nog net geen sticker bij.Helaas staat dit voorval niet op zich, maar tekent het de wijze waarop Nederland worstelt met alles en iedereen die niet de blanke huidskleur heeft.
    ———
    We doen alsof we super tolerant zijn, maar die zogenaamde oer-Hollandse acceptatie werkt alleen zolang iedereen braaf in het aangewezen, gesegregeerde hokje blijft zitten. De ‘Marokkaan’, de ‘Surinamer’, de ‘Turk’. En voor hen die het zogenaamd goed doen, plakken we er ‘geïntegreerd’ voor. Maar maak je toch vooral geen illusie, een Nederlander worden, dat kan nooit.    Joop.nl.

    Je moet het hele stuk lezen voor een beter begrip.
    Het gebruik van het woord “we” zegt wel   ‘ik ben gewoon een Nederlander, hoor’ maar de gevolgde beschrijving van een Nederlandse foute instelling is generaliserend . Dat moet je niet doen.
    Ik heb vaker geschreven over het thema “erkenning als Nederlander” . maar niet in wij-modus en ik vermijd de generalisatie dat in het algemeen de andere Nederlanders gekleurde Indische Nederlanders niet erkennen.
    https://indisch4ever.nu/category/het-verdriet-van-de-indo/
    De schrijfster is van Marokkaanse afkomst en Islamieten en mn Marokkanen zijn de laatste 13 jaar tot in de Kamer toe ongewenst verklaard als Nederlander door velen die zich als de ‘echte Nederlander’ beschouwen.
    Die weigering tot erkenning als Nederlander, tot gelijk mens met gelijke rechten bijv het recht van bestaan in Nederland ervaart deze groep veel intensiever dan Indische Nederlanders ooit en in het nu.
    Voor sommigen Nederlanders kunnen mensen met een buitenlandse afkomst, vooral als men niet zo blank is, geen Nederlander zijn. Maar je moet dit niet generaliseren tot  ” een Nederlander worden kan nooit”. 

    • Ron Geenen zegt:

      “De schrijfster is van Marokkaanse afkomst en Islamieten en mn Marokkanen zijn de laatste 13 jaar tot in de Kamer toe ongewenst verklaard als Nederlander door velen die zich als de ‘echte Nederlander’ beschouwen.
      Die weigering tot erkenning als Nederlander, tot gelijk mens met gelijke rechten bijv het recht van bestaan in Nederland ervaart deze groep veel intensiever dan Indische Nederlanders ooit en in het nu.”

      Dus als de Marokkanen zelfs in de kamer als ongewenste Nederlander worden beschouwd is dat veel intensiever dan de Indische Nederlander heeft ervaren. Ik wist niet dat die kamer belangrijker is dan de gewone mens. Maar ja de Indo was inderdaad slechts een 2de klas import.

      • Boeroeng zegt:

        Ron, die intensieve kritiek, aversie, haat richting Marokkanen gebeurt in de samenleving.
        Ik noemde als voorbeeld de PVV in de Tweede Kamer. Een illustratie, een schets, een topje van vele ijsbergen, een aanvullend voetnoot. Wat niet wilt zeggen dat dit het voornaamste bewijs is of dat wat in de Kamer gebeurt belangrijker is dan wat in de samenleving aan de hand is.
        En die anti-marokkanen en islamietenstemmingen de laatste 13 jaar zijn gewoon veel meer aanwezig geweest dan ooit maatschappelijke onvrede over indo’s .

        • Ron Geenen zegt:

          En voort borduren op het schrijven van de heer Lemon, er is een zeer groot verschil tussen de hedendaagse Marokkanen en de Indische Nederlanders. De Indo’s waren al veroordeeld en gediscrimineerd toen het schip hen van boord liet stappen. De Marokkanen daarentegen hebben er zelf op een negatieve manier aan meegewerkt, door niet te willen integreren, niet de taal willen leren, op scholen wilden de meesten niets presteren. In tegendeel velen verkozen de criminele kant van de samenleving. Vervolgens bouwen ze nog hun grote tempels waar haat predikers hun stem laten horen. Nee, die vergelijking hoort niet eens gemaakt te worden.

        • Boeroeng zegt:

          Ron…. je bent steeds generaliserend over hele volkeren. Nederlanders, Japanners, nu ook de Nederlandse Marokkanen. Je kent die mensen helemaal niet.
          Zeker is er wat mis mee met vooral de Marokkaanse jongens. Maar die kennen wel de Nederlandse taal, Ze presteren niet zo goed op school, maar hun zusjes juist weer wel.
          Je leest iets over een moskee bouwen, en dat generaliseer je dat tot ze bouwen grote tempels en alsmaar haatpredikers komen daar .
          Je bent zelf zo een haatprediker .

          Maak die vergelijking dan ook niet als je dat niet wilt doen.
          Feit is dat Islamieten mn Marokkanen veel meer discriminatie ondervinden in Nederland dan indo’s dat ooit meemaakten. En dit laatste is in jouw herinnering al heel erg geweest ,

        • Ron Geenen zegt:

          En jij kan niet oordelen over wat mijn fam. hebben meegemaakt. Vooral wat persoonlijk is.
          Intussen heb ik nogal wat contacten in Nederland rondlopen. Het grappige is dat geen van de oude vrienden geen van die mensen als vrienden heeft. Voor mij zegt het genoeg.

        • Boeroeng zegt:

          Ron, ik heb het niet over je familie.

        • Ron Geenen zegt:

          Ok, laat ik het dan zo schrijven. Ik oordeel en vergelijk elke tekst door te vergelijken met wat er met diverse van mijn familieleden is gebeurd en nog plaats vind. Velen, vooral die na de oorlog pas op de wereld zijn geboren vellen makkelijk een oordeel, zoals je moet het maar vergeten. Nee, ik zal het nooit vergeten en zeker niet vergeven, want het heeft ons leven en zeker het mijne beïnvloed. En dan wordt er geschreven dat ik haat verspreid. Nee, ik zeg alleen wat ik denk naar aanleiding van ervaring en gebeuren. Ik dacht dat ik er recht toe heb, om de wereld te laten weten, dat het helemaal geen roze geur en maneschijn was en nog steeds niet is. Dagelijks probeer ik een paar Indo’s die trauma problemen hebben, te helpen.

      • Jan A. Somers zegt:

        In de Tweede Kamer zitten meerdere allochtonen, waaronder Marokkanen (+ Indische mensen). Eerste Kamer weet ik niet. En de burgemeester van de grootste Nederlandse havenstad. Van overige hoge gezagsdragers weet ik het niet.

        • Ron Geenen zegt:

          En wat wil dat zeggen?

        • Jan A. Somers zegt:

          “En wat wil dat zeggen?” Gewoon een reactie op: “zijn de laatste 13 jaar tot in de Kamer toe ongewenst verklaard als Nederlander “.Was nog vergeten te zeggen dat vele allochtonen zitting hebben in gemeentelijke en provinciale besturen. En als de heer Wilders c.s. het anders vindt, mag dat. Nederland is een democratie.

        • Ron Geenen zegt:

          Wat wilt u er mee zeggen heer Somers? Voor mij zijn het allemaal figuren die het ook hebben ontdekt dat ze door de belasting betaler worden betaald om op hun zitvlak te gaan zitten.
          In ieder geval zijn ze niets meer dan elk persoontje in de straat.

    • P.Lemon zegt:

      Eigenlijk ondergaat mevr. Maroudi hetzelfde gevoel als de van naar Indië overgekomen autochtone ‘witte’ nederlanders. Als ze generaties lang ‘onvermengd’ voortleven bleven ze europeanen/neder- of hollanders. Deze ook wel totoks genoemde landgenoten schaarden zich onder of worden met de nostalgische verzamelnaam ‘ indische nederlander’ aangeduid, en meer ook niet. Maar hoe zullen de totoks die na de merdeka , het indonesisch staatsburgerschap hebben aangenomen, nu door de autochtone indonesiërs worden gezien? Ook met een naamsverandering zal men ws op het uiterlijk worden beoordeeld en niet als een orang asli worden gezien. Moet hij/zij zich dan gediscrimineerd voelen? Mijn idee is dat je toch trots moet zijn/blijven op de eigen roots?
      Iets anders is als men op basis van naam en uiterlijk maatschappelijk buitengesloten wordt. Met wetten, voorlichting, opvoeding en gemengde huwelijken kan de ‘schade’ mogelijk worden beperkt. We blijven mens’dieren’ waarin primitieve driften ons gevoelsleven ( blijven ) regelen.

      • Boeroeng zegt:

        Een Nederlander die door sommige andere Nederlanders niet gezien wordt als Nederlander is nog niet direct gediscrimineerd, maar wel als dit tot uitsluiting leidt.
        En hoe groot is die stap van niet-accepteren naar uitsluiting, naar minder rechten toewijzen, naar zondebok zijn van de werkeloosheid, criminaliteit etc?
        Dat is het verdriet van de indo
        https://indisch4ever.nu/category/het-verdriet-van-de-indo/

        • P.Lemon zegt:

          @Boeroeng “En die anti-marokkanen en islamietenstemmingen de laatste 13 jaar zijn gewoon veel meer aanwezig geweest dan ooit maatschappelijke onvrede over indo’s .”

          De nieuwe generatie indo’s die in Nederland zijn geboren en als vanzelfsprekend hun plaatsje in de maatschappij hebben gevonden of innemen, kunnen zich natuurlijk ‘fysiek gesproken’ geen voorstelling maken hoe de (voor)ouders al volkomen in een westers ingerichte en geregelde (tropische) maatschappij hebben gewerkt, gewoond en geleefd.
          De paar oosterse veren die bij de overkomst naar ‘negri blanda’ zijn meegekomen worden naar wens gekoesterd en/of makkelijk afgelegd. De assimilatie in het koude vaderland kon dan ook in kort tijdbestek bijna rimpelloos verlopen.
          Hoe anders is de bagage van de nieuwe nederlanders met vnl een arabische, turkse, afrikaanse achtergrond waarvan de meerderheid zich niet aangesproken voelt door de nederlandse leefstijl, normen, waarden en religieuze vrijheid.Met en door hen ontstond er een multiculture samenleving waarin van de oorspronkelijke nederlander een hoge graad van tolerantie wordt gevraagd om die verschillende culturen naast elkaar te laten bestaan. En dat dit moeizaam of niet gaat , merken we dagelijks.
          Zou het anders lopen als de ‘liefde’ in het proces niet alléén van 1 kant moet komen?

      • Jan A. Somers zegt:

        In Schotland heb ik enige tijd geleden kennis gemaakt met een Chinese ketjapfabrikant uit Malang. Heeft wel een Indonesische naam moeten aannemen. Hun dochter was met hun mee op vakantie. Woonde en werkte in Nederland. Had haar oorspronkelijke Chinese naam!

    • Ron Geenen zegt:

      Nu ook nog de staat de schuld geven. Het wordt steeds gekker met deze mensen. Ik begin langzamerhand Wilders een beetje te begrijpen.

      • P.Lemon zegt:

        @Hr Geenen.
        Die vaders komen uit een cultuur waar alles van bovenaf geregeld wordt dwz het nemen van een eigen verantwoordelijkheid voor hun daden en doen is hen vreemd. Groepsdenken tegenover de westerse individuele oriëntatie.

        En als een parlementslid met dit idee komt denkt men dat het 1,2, 3 al handen en voeten heeft gekregen:
        ***We hebben jihadstrijders liever hier in de bak, dan daar in Irak.
        VVD-Kamerlid Dijkhoff ( november 2014 )
        De liberalen willen het liefst voorkomen dat een potentiële jihadist uitreist. Het kabinet heeft daar al maatregelen op getroffen.
        http://www.spitsnieuws.nl/binnenland/2014/11/vvd-reizen-naar-is-gebied-moet-verboden-worden

        Dat zou betekenen dat geradicaliseerde jihadgangers in Nederland worden gehouden. Onbegrijpelijk, vindt de PVV. Kamerlid Lilian Helder wees de VVD op de recente terreuraanslag in Canada.
        http://www.nu.nl/politiek/3937933/vvd-en-pvv-botsen-reisverbod-syriegangers.html

        • Ron Geenen zegt:

          Heb beide artikelen gelezen. In beide lezingen zit wat in. Een combinatie zou zijn als ze uitreizen, nooit meer er in en terug. Het is levensgevaarlijk om IS aanhangers en radicalen als buurman te hebben.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.