10 november Prof Knaap over de VOC

Gerrit Knaap aanvaardt zijn hoogleraarschap met de oratie getiteld: de ‘cor business vande VOC’ .
Prof. Knaap

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in agenda - evenementen. Bookmark de permalink .

30 reacties op 10 november Prof Knaap over de VOC

  1. George zegt:

    Markt, macht en mentaliteit en knollen voor citroenen verkopen.

  2. P.Lemon zegt:

    De handelsclub die aan de wieg stond van de geboorte van een bijzondere bevolkingsgroep…wij. šŸ™‚

    Knaap : legt de nadruk op de interactie tussen Westerse en niet-Westerse personen en instellingen.

    Gerrit Knaap is senior-onderzoeker bij het Huygens ING. Hij studeerde en promoveerde aan de Universiteit Utrecht. Voorheen vervulde hij diverse functies op het gebied van onderzoek en onderwijs, onder meer bij de Universiteit Utrecht, de Vrije Universiteit, de Universiteit Leiden en het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land en Volkenkunde. Hij was medeoprichter/secretaris van de Stichting Mondelinge Geschiedenis IndonesiĆ« en tevens initiator van het VOC-Kenniscentrum (www.voc-kenniscentrum.nl). Vanwege het Huygens ING is Gerrit Knaap bijzonder hoogleraar aan de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht. De leeropdracht is ā€˜Overzeese en koloniale geschiedenisā€™. Zijn onderzoeksbelangstelling gaat uit naar de geschiedenis van Nederland in AziĆ« en het Zuid-Atlantisch gebied, in het bijzonder in de koloniale tijd. Op dit grote terrein legt hij de nadruk op de interactie tussen Westerse en niet-Westerse personen en instellingen.
    Onderzoeks- en andere projecten

    Godsdienstpolitiek in Nederlands-Indiƫ 1816-1942
    Nederlanders en de cultuur in het Atlantische gebied 1670-1870
    Boekhouder-Generaal Batavia

    https://www.huygens.knaw.nl/knaap/

  3. George zegt:

    Het is knap dat je met al die functies en leeropdrachten je dagelijks brood kan verdienen.

    • Jan A. Somers zegt:

      Hij verdient tenminste zijn dagelijks brood, dat kun je niet van iedereen zeggen. En dan nog wel met een onderwerp dat voor de ijverige lezertjes van I4E heel belangrijk is. Er zijn mensen die vinden dat er over Indiƫ zo weinig bekend is.
      Door mij bij mijn dissertatie gebruikte studies van hem:
      G.J. Knaap, Kruidnagelen en Christenen. De Verenigde Oost-Indische Compagnie en de bevolking van Ambon 1656-1696, (diss. Utrecht 1985), Verhandelingen KITLV, 125, Dordrecht/Providence USA: Foris Publications 1987.
      G.J. Knaap, Memories van overgave van gouverneurs van Ambon in de zeventiende en achttiende eeuw, Rijks Geschiedkundige PublicatiĆ«n, Kleine Serie 62, ā€™s-Gravenhage: Martinus Nijhoff 1987.
      G.J. Knaap, ā€˜Tjengkeh, kompeni, agama. Hoofdlijnen uit de geschiedenis van de Ambonse eilanden 1500-1800ā€™, in: G.J. Knaap, W. Manuhutu en H. Smeets (red), Sedjarah Maluku, Molukse geschiedenis in Nederlandse bronnen, Amsterdam: Van Soeren 1992.

      • Pierre de la Croix zegt:

        …. en binnenkort, zo hoorde ik gisteren in een boekbespreking over de radio – een soort “twitter” avant la lettre – komt een biografie uit over J.P. Coen.

        Lijkt me ook de moeite waard om te lezen, voor het broodnodige brede zicht op de gebeurtenissen waarbij de VOC en Coen waren betrokken, in de context van Coen’s tijd en dus ook van de toen overal geldende opvattingen t.a.v. gebruik van geweld om bepaalde doelen te bereiken.

        Pak Pierre

        • Surya Atmadja zegt:

          J.P Coen is o.a bekend van zijn list en bedrog .
          Wel is hij een stedenbouwer
          (uit een Nederlandse Encyclopedie van Ned-Indie Prof Van Lith etc 1899).

          Ik denk dat een Indonesische spreekwoord “Seperti Belanda minta tanah ” afkomstig kan zijn uit zijn tijd .

        • Jan A. Somers zegt:

          “komt een biografie uit over J.P. Coen” Die is er toch al? Completer kan ik het me niet indenken. Maar ja, als je te lui bent om te lezen? Verdient die nieuwe biograaf met hapklare brokken weer zijn dagelijks brood mee.
          H.T. Colenbrander (red), Jan Pietersz. Coen. Bescheiden omtrent zijn bedrijf in IndiĆ«, Uitgegeven door het Koninklijk Instituut voor de Taal-, Land- en Volkenkunde van Nederlandsch-IndiĆ«, I – VII. s-Gravenhage: Martinus Nijhoff 1919-1953.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ach ja Pak Somers,

          Sommige mensen blijken zo boeiend te zijn (geweest) dat meerdere biografen zich op hun levensgeschiedenis hebben willen werpen.

          Zo las ik in de boekenrubriek van mijn krantje (en ik geloof ook het uwe) van jl. vrijdag dat er een nieuwe biografie van Adolf H. te B. was verschenen, geschreven door ene Volker Ullrich. De recensent schreef: “Voortreffelijke biografie biedt meer zicht op het persoonlijke leven van Hitler dan de monumentale biografen Joachim Fest en Ian Kershaw. Hitler blijkt een minder beperkte persoonlijkheid dan tot nu toe werd gedacht”.

          Tja …. nu kan ook een recensent zich lelijk vergissen. Maar toch …….. nieuwe levensbeschrijvingen uit nieuwe invalshoeken, nieuwe bronnen, nieuwe inzichten, bredere context met andere accenten ……. Ken toh?

          Pak Pierre

        • Pierre de la Croix zegt:

          Surya Atmadja zegt 6 oktober 2014 om 11:40 uur onder meer: “Ik denk dat een Indonesische spreekwoord ā€œSeperti Belanda minta tanah ā€ afkomstig kan zijn uit zijn tijd”.

          Tja …. was het niet ook uw eigen Boeng die schreeuwde om de tanah van de Paoea’s van NNG en die bereid bleek die tanah ook gewapender hand, met geweld dus, te bemachtigen?

          En kom nu weer niet aan met het argument – oeps … ik had bijna het modewoord “drogreden” gebruikt – van die RTC afspraak. Indien die gemaakt zou zijn, dan zouden noch Nederland, noch de Republiek i.o. die afspraak hebben mogen maken over de hoofden van de Papoea’s, tegen alle regels van het zelfbeschikkingsrecht van volkeren in.

          Pak Pierre

  4. George zegt:

    Ik betwijfel of het onderwerp heel belangrijk is.Het is meer een exercise in futility.”History is little more than the register of the crimes, follies, and misfortunes of mankind”.(Edwin Gibbon, The Decline and Fall of the Roman Empire). “History is an account mostly false, of events mostly unimportant, which are brought about by rulers, mostly knaves, and soldiers, mostly fools.”

    • Jan A. Somers zegt:

      Denk er wel om dat JPC via via aan de wieg stond van de staat Indonesiƫ met Jakarta als hoofdstad! De toenmalige vorstendommen hadden alleen maar ruzie met elkaar, en Jakatra stelde niets voor.

      • bo keller zegt:

        Pak Somers,
        Maar ik ben ook groot gebracht met onderstaande verhalen
        hoe het Indonesische volk zich keer op keer heeft moeten verdedigen.
        En waren de VOC kanonnen niet wat beter toen.
        siBo
        Arjuna
        Tot 1400 n. Chr.
        Ƈailendra dynastie
        Mataramrijk
        Dynastie van SingĆ¢sariel
        Madjapahit v.a. 1293
        Madjapahit v.a. 1309
        Madjapahit v.a. 1328
        Madjapahit v.a. 1350
        (Geschiedenis deel I)
        (Geschiedenis voorwoord)

        • Surya Atmadja zegt:

          bo keller zegt:
          6 oktober 2014 om 11:46
          En waren de VOC kanonnen niet wat beter toen.

          ——————————————————————————–
          Katanya:
          De Acehers werken samen met de Turken , hun vloot is groter en machtiger (maar logger)dan die kleine Europese schepen .

          Het gaat niet zo zeer altijd door de superioriteit van de bewapening , maar door het verdeel en heers methode .
          Zelfs toen Demak, Tuban en andere Moslim sultanaten uit Oost Java Malaka (de Portugezen) belegeren, kunnen ze niet voor elkaar krijgen (geen echte eenheid) om de overwinning te halen.

          Batavia kon floreren dankzij de onenigheid tussen Mataram , Banten en Sundanese vorstendommen.
          Pajajaran ging ten onder omdat die samenwerkte met Malaca (Portugezen) , de Hindu Koninkrijken werden door Mataram /Bantam aangevallen.
          De vorstendommen vechten vaak met elkaar *, en dan komt de VOC goede diensten aanbieden** of werd ingeschakeld door een partij in de interne conflicten .
          En dan kreeg VOC een beloning , zoals delen van Semarang, de Preanger , in Noord Molukken etc .
          En door de Korte Verklaring die door de (nog) vrije vorsten niet werd aangevochten werd de hegemonie over Nusantara bevestigd.

          * Gelukkig hadden de nwe generatie Indonesiers van af 1908 de fouten van hun voorouders niet herhaald .
          ** Bij 2 vechtende honden, loop een derde hond weg met de buit.

        • Jan A. Somers zegt:

          “En door de Korte Verklaring die door de (nog) vrije vorsten niet werd aangevochten werd de hegemonie over Nusantara bevestigd.” Die korte verklaring was overigens van ver na de VOC! De hoofden vonden die korte verklaring prachtig. Zij werden in hun waardigheid gelaten, mochten hun belastingen/herendiensten blijven heffen, kregen daarboven salaris, en een mooie staatsiestok met de Nederlandse leeuw. En ze mochten gearmd lopen met de resident. De door Multatuli geschapen Max Havelaar heeft het geweten. Die hoofden moest het niet moeilijk worden gemaakt. Zij zorgden immers voor de zo gewenste rust en orde.
          “En dan kreeg VOC een beloning , zoals delen van Semarang, de Preanger , in Noord Molukken etc .” Tja, voor wat hoort wat. De VOC was koopman/koning. Dat hadden ze daar geleerd van de inheemse vorsten.

    • bo keller zegt:

      Dit is wel wat anders dan landje pik
      siBo

      Midden in het centrale berggebied van de Indonesische provincie Papua, een onderdeel van het vroegere Nederlands Nieuw-Guinea, ligt de Baliemvallei (die eerder de Grote Vallei werd genoemd). De vallei loopt van het noordwesten naar het zuidoosten en de valleivloer ligt op ongeveer 1650 meter boven de zeespiegel. Het dal wordt omringd door enorme bergtoppen van 2500 tot 4500 meter hoog.

      Onder Indonesisch bestuur kwam het in de jaren zeventig tot spanningen met de Dani, die werden gezien als een onderontwikkeld volk. Begin jaren zeventig poogde de Indonesische overheid met ‘Operatie Koteka’ Dani rust uit in het gras de Dani over te halen om hun peniskokers en grasrokjes voor kleding te verwisselen en om in moderne vierkante huizen te gaan wonen. Op 19 mei 1972 bracht de vrouw van president Suharto, Ibu Tien, een officiĆ«le bezoek aan Wamena ter gelegenheid van de officiĆ«le start van de ‘Operasi Koteka’. Veel Indonesische militairen, die het beleid tot uitvoering moesten brengen, beschouwden de Dani echter als ‘wilden’ (weinig meer dan dieren, een houding die nog steeds bij veel IndonesiĆ«rs leeft) en behandelden hen zeer ruw. Tegenwerkende Dani werden soms zelfs gedood. I

      n 1977 brak er een opstand uit onder de Dani onder leiding van de vrijheidsbeweging Organisasi Papua Merdeka (OPM), waarbij de Dani met pijl en boog vochten tegen Indonesische soldaten met raketten, aanvalsvliegtuigen en helikopters, waarmee Dani-dorpen werden platgebombardeerd.
      Naar schatting 3000 Dani kwamen om in de strijd, die zich met name concentreerde rond de Dani-nederzettingen bij Pyramid en Bokondini in en ten noorden van de vallei.

      ‘Operatie Koteka’ liep uit op een volledige mislukking. In de Balienvallei waren in 1975-1977, 1984/1985, 1996, 2000, 2003 en in december 2004 opnieuw gewelddadige conflicten als gevolg van de strijd voor onafhankelijkheid.
      Zowel in 1975 als in 1984 vluchtten Baliem-bewoners in grote getale naar het buurland Papua-New-Guinea.

      In 1997 zette de Indonesische overheid zelfs tot geweld aan tussen de stammen om zelf buiten schot te blijven. Daarop werd de vallei tot circa 2005 gesloten gebied.

  5. Peter van den Broek zegt:

    Dhr George,
    U haalt wel uitgebreid Edwin Gibbon, The Decline and Fall of the Roman Empire aan. IK vind ht wel knap dat U alle 6 de delen gelezen heeft. Vind U ook niet dat Hoofdstuk LXXI: Prospect Of The Ruins Of Rome In The Fifteenth Century. Part I. veel overeenkomsten vertoond met het verhaal van Prof. Knaap? Graag U mening

  6. Jan A. Somers zegt:

    Uit onze recente e-mailwisseling: “Het wordt inderdaad een academische ‘exercitie’, geen verhaaltje met anekdotes. Het draait vooral om argumentatie. Op mijn beurt gebruik ik daarbij uw dissertatie.” Echt iets voor liefhebbers. Ik ga er niet naar toe, gezondheid en conditie doen wat moeilijk. Maar ik krijg wel de tekst.

    • Mas Rob zegt:

      Die tekst.. kan die straks vrij gepubliceerd worden…? Misschien dat Boeroeng… Ik zou die graag lezen.

    • Boeroeng zegt:

      Zend me de tekst , Jan. Onder embargo tot 10 november 18.00.
      Het zal wel ooit op het internet verschijnen. Maar je weet niet wanneer.

      • Jan A. Somers zegt:

        In de e-mail van Gerrit Knaap stond: “Ik zal u het gedrukte exemplaar van de oratie een van de komende weken toesturen.” Ik kan alleen maar afwachten, dan stuur ik je het wel toe. Maar wel erg lang stuk! Neemt veel ruimte in op I4E. Dat geldt ook voor mijn artikel in de feestbundel voor het afscheid van prof. L.Winkel, mijn promotor. Daar had ik het met Gerrit Knaap al over gehad. Jij hebt het samen met ‘Dreischor’ van mij ontvangen, maar ik betwijfel de relevantie voor I4E. Het bekende dilemma van de webmaster.

        • Boeroeng zegt:

          Lange stukken kan ik als word-bijlage op de weblog zetten.
          In dit geval is het een visie van de heer Knaap over de VOC-geschiedenis.
          Dat is altijd wel relevant genoeg voor de weblog

  7. Wal Suparmo zegt:

    BLANDA MINTA TANAH zo breed als een vel van een karbau. Wat toegezegt is door de Radja/Sultan..Niet wetende dat het vel tot toUw wordt gemaaktt en tot een paar HA lang/operlakte is genoeg om een BENTENG tebouwen.

    • Ron Geenen zegt:

      Vraag me af waar uw opmerking op slaat. Als een tang op een varken?

      • Peter van den Broek zegt:

        Nou, de opmerking van Suparmo getuigt wel van aparte kennis van de geschiedenis. Het mythische verhaal van de vel van de karbouw is oorspronkelijk afkomstig van het stichtingsverhaal van Carthago in Tunesie in de 9de eeuw voor Chr. Het was de Phenicische prinses Dido uit Tyris, huidige Libanon, die een huidvel kreeg, die een landopervlakte kon bedekken. Slim als een vrouw was, sneed zij het vel in fijne repen en omringde daarmee een heel groot stuk land, Carthago, een mythische en geheimzinnige stad , bakermat van onze cultuur (Berber, Afrikaans, Romeins, Arabisch).

  8. e.m. zegt:

    @Niet wetende dat het vel@

    — Van die slimheid wordt ook gebruik gemaakt bij huidtransplantaties*. Zo zie je maar ā€¦

    *Kijkwijzer: mogelijk niet geschikt voor gevoelige kijkers !

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.