gemaakt door BeautyLabNL = Serena Verbon
-
...........𝓘𝓷𝓭𝓲𝓼𝓬𝓱𝟒𝓮𝓿𝓮𝓻
Berichten van het heden, maar ook uit het verleden -

- en


Indische Soos -

Recente reacties
- Boeroeng op Bibi Breijman over haar roots
- op de Toekomst van den Broek op Bibi Breijman over haar roots
- Boeroeng op Zussen Klemann op zoek naar voorouders Bekker
- Boeroeng op ‘Mongoolse Prins’ Dschero Khan (96) overleden in april
- Ed Vermeulen op Zussen Klemann op zoek naar voorouders Bekker
- kazerne concubinaat van den Broek op 30 nov NPO 2 Ernst Jansz zoekt voorouders
- wanasepi op 30 nov NPO 2 Ernst Jansz zoekt voorouders
- ronmertens op 30 nov NPO 2 Ernst Jansz zoekt voorouders
- Boeroeng op Zussen Klemann op zoek naar voorouders Bekker
- Boeroeng op Bibi Breijman over haar roots
- Tomaten van den Broek op Vegetarisch Indisch
- wanasepi op ‘Mongoolse Prins’ Dschero Khan (96) overleden in april
- Pierre H. de la Croix op Toko Oen, Semarang
- Boeroeng op ‘Mongoolse Prins’ Dschero Khan (96) overleden in april
- wanasepi op 30 nov NPO 2 Ernst Jansz zoekt voorouders
Archief
- Het archief van Indisch4ever
is best wel te filmen !!
...................
...................
.......... Bekijk ook
de archipelsite
met honderden topics.
Zoekt en gij zult vinden. ! Categorieën
Zoeken op deze weblog
Meest recente berichten : Het gebeurde ergens in de Indonesische archipel
-
Thomson
Nassauschool Soerabaja
Depok
Wie is deze familie
Wolff
Tankbataljon Bandoeng 1939
Is de bruid Günther?
Wilde en Waldeck
Brouwer en Hagen
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kerst 1930 a/b Baloeroan naar Indië
XXXXXXXXXXXXXX
Bertha Lammerts van Bueren-de WitXXXXXXXXXX zwieten 214
Bisch
!!!!!!!!!!!
Detachement Verbruiksmagazijn,
Hollandia
van Hall
Smith
Emy Augustina
Detajongens
von Stietz
de Bar
Soerabayaschool ca 1953
Wie zijn dit ?
Damwijk
Klein
IJsselmuiden
van Braam
Zuiderkruis
Foto
Koster
Versteegh
Baume
Falck
Boutmy
Otto
oma Eugenie Henriette Smith
Meliezer-Andes
christelijk lyceum bandoeng
christelijk lyceum bandoeng
Saini Feekes
Mendes da Costa
Anthonijsz
Bromostraat
Wie?
Tambaksari/Soerabaja-1946
Ornek
van Dijk
.Haacke-von Liebenstein
Theuvenet
Sollaart
Berger-de Vries
Foto's gemaakt door Henrij Beingsick
Augustine Samson-Abels
Samson
Huygens
Hartman
Otto en Winsser
Marianne Gilles Hetarie
Constance en Pauline
Versteegh
Lotje Blanken
Charlotte Hooper
John Rhemrev
Schultze
W.A. Goutier
Otto-Winsser
Bastiaans
Verhoeff
Beisenherz
Stobbe
Wendt-van Namen
Harbord
Pillis-Reijneke
Nitalessy-Papilaja
Reijneke
Oertel-Damwijk
Bruidspaar te Semarang
Daniel
Krijgsman
van Dun
Ubbens en van der Spek
Kuhr
Oertel
Nijenhuis-Eschweiler
Wie ben je
Philippi-Hanssens
Tarenskeen-Anthonijsz
Hoorn-Dubbelman
Mendes da Costa
Palembang
Deze slideshow vereist JavaScript.




































Ik heb niet alle reacties over dit drietal gelezen,maar wat zijn het een stel aanstelsters om duren met een vork te proeven.Dat je er niet van houdt a la,maar zeggen dat het stinkt:ik weet wat er stinkt,maar hou mij gedeisd.
Mvg Jos Crawfurd.
>>>>>>>Ik heb niet alle reacties over dit drietal gelezen,maar wat zijn het een stel aanstelsters om duren met een vork te proeven.Dat je er niet van houdt a la,maar zeggen dat het stinkt:ik weet wat er stinkt,maar hou mij gedeisd.
Mvg Jos Crawfurd.<<<<<<<<<<<<<
Hoe meer je er van eet, des te lekkerder de lucht.
Ooit gelezen op een T-shirt:
“If it smells like fish, eat it”.
Pak Pierre
@Pak P . compleet “Mr. Fish Sez: If it smells enz…”
zie: http://mrfish.com/?attachment_id=334
Een ander slogan: Happiness is when my hands smell like fish.
Nakal dese op een mannen-tshirt 🙂
Op een vrouwen T-shirt nog nakaller, mogelijk veelbelovend.
Maar soedah, laat maar. Anders komt de zedenpolitie en worden we uit het net gekieperd.
Pak Pierre
Net nog even voordat de sensor ingrijpt: https://www.youtube.com/watch?v=pe3jyUmLZxI
Hihihi …. moderne variant op het jagen op de tjèlèng kondé, in zwang bij de mannen uit mijn jeugd.
Censor grijpt nu naar de rode pen ……
Pak Pierre
Tja… wat is Indische cultuur en wat zijn Indische meisjes.????
Dit dus. Want ALLE culturen evalueren en dat men niet meer djedar djedoer spreekt is een vrij natuurlijke zaak van integratie in een Westerse maatschappij. De Amerindo’s zullen een Amerikaanse en de Australische een Australische tongval gaan ontwikkelen. En mijn Duitse neven en nichten, dochters van een Duitse moeder, hebben een Duits accent.. So what.
Alles in de geest van Pinksteren: “…. en zij spraken met vele tongen …..”.
Pak Pierre
Mas Rob, op 8 juni 2014 om 07:40 zei:
Wat in Nederland wordt gepresenteerd als Indische cultuur is voornamelijk Indonesisch en dan met name Javaans. An inconvenient truth…
—————————————————-
Dat zie je ook bij de Pasar Malam Besar dan Kecil .
Bij de TTF zie je dat er veel Indonesische standhouders ( vanaf Warung, Kedai etc) , Indonesische artikelen , bumbu etc.
Aangevuld met andere landen , het is ook een Eurasian Festival geworden i.p.v de oude Indische samenzijn/kumpulan .
Mijn eerste kennismaking was in 1969 .
Hef niks , alsmaar leuk is .
Inderdaad, zo zwaar op de hand hoeft het allemaal niet…
Ik ben benieuwd naar uw ervaringen van die eerste kennismaking in 1969. U was toen – zo concludeer ik uit uw openbaringen – kersvers uit uw bakermat Indonesia.
Leek de Pasar Malem in Den Haag nog veel op die welke u kende uit Indonesia, c.q. Java of zijn u toen al significante verschillen opgevallen en zo ja, wat waren die?
Pak Pierre
Pierre de la Croix, op 8 juni 2014 om 10:49 zei:
Ik ben benieuwd naar uw ervaringen van die eerste kennismaking in 1969.
————————————————————————-
Ik was met mijn vader en ik dacht ook met een paar van zijn kennissen v.d ambassade/consulaat.
Het was gezellig , heel erg klein, op een plek met ergens een tramlijn.
Wat bij mij gebleven is dat ik een paar oude ijzervreters (Knil) had gezien in uniform vol met hun medailles .
In (D)Jakarta kennen we geen Pasar Malam zoals PMB voordat ze verhuizen naar Maliveld.
De pasar malams in Djakarta zijn gewone pasar pagi/siang/biasa(ochtend/ middag/dagmarkt) waar huisvrouwen hun belanja’s kopen van beras, ikan gereh t/m singlet of andere kledingstukken.
Het werd alleen gedaan tussen 16.00 (eigenlijk pasar sore) t/m 20.00/21.00.
Mijn vader van 1915 ging wel naar de Pasar Gambir (bij de Koningsplein), de “moeder” van alle pasar malams.
De pasar malam in Indonesië die ik ken zijn een soort kermis ergens op een veldje in de kampoeng. Een draaimolen en wat andere attracties, een paar speelgoed- en kledingstalletjes en de nodige kaki lima’s die goede zaken doen. Veel is het allemaal niet, maar de kampongbewoners hebben hun beste kloffie aan en schuifelen langs de kraampjes – kijken en bekeken worden. Ik doe gehoorzaam mee. Een aantal jago’s aan de rand van het terrein doen zich te goed aan oplosan en de rest doet net of ze het niet zien. Een enkele groet, een fluisterende opmerking over die en die en zus en zo… Tot slot eten we nog wat sate gembus of sate jeroan om voldaan huiswaarts te keren….
Tot slot eten we nog wat sate gembus of sate jeroan om voldaan huiswaarts te keren
Mas Rob, zo ging het ook aan toe tijdens de eerste pasar te Dordrecht.
De kraampjes en bandstands stonden over de gehele markt en binnenstad verspreid. Entree gratis.
Die pasar duurde slechts 1 dag, gelukkig was het mooi weer, en het was er heel gezellig. Anderen, uit een andere cultuur die normaal gesproken nooit naar een pasar malam zouden gaan, wreven hun ogen uit en toonden zich belangstellend.
Andere activiteiten van lezingen tot tentoonstellingen werden in de loop van de week gehouden op andere lokaliteiten.
Dordrecht heeft zich, wat mij betreft, in die week op de Nederlandse kaart gezet, en het is een gezellige stad ook!
@sIL, op 8 juni 2014 om 14:59 zei: /…/Mas Rob, zo ging het ook aan toe tijdens de eerste pasar te Dordrecht. De kraampjes en bandstands stonden over de gehele markt en binnenstad verspreid. Entree gratis.Die pasar duurde slechts 1 dag, gelukkig was het mooi weer, en het was er heel gezellig. /…/@
–Ja, ik herinner me nog die prachtige fotoreportage die Pak Ed Vos er toen heeft gemaakt. Was eens te bewonderen op de eerste versie van Indoforum.nl. Een prachtig portret van een sympathiek ogende Indo-biker flikkert op mijn netvlies ….
@Dordrecht heeft zich, wat mij betreft, in die week op de Nederlandse kaart gezet, en het is een gezellige stad ook!@
–’t moet niet gekker worden. Hoe dichter bij Dordt … …… … ….. 😉
Oeps … gauw naar huis; eerst de botol dan baleh baleh
e.m.
“ik ben niet half-Indisch, ik ben gewoon Indisch. Als ik kinderen krijg van een Hollandse man dan zijn mijn kinderen ook Indisch en niet kwart-Indisch. Omdat Indische mensen altijd al vermengd zijn geweest is het niet eens na te gaan hoeveelste deel Indisch we zijn. Je bent Indisch, of je bent het niet”
Dit wordt wel vaker gezegd in Indische kring: Indisch is een grootheid die niet deelbaar is. Toch heb ik hier grote moeite mee. Het gaat namelijk uit van indisch als iets biologisch. Zou dit consequent worden doorgetrokken dan is over een aantal generaties half Nederland indisch, terwijl het maar de vraag is of die masssa zichzelf beschouwt als Indisch of elkaar herkent als Indisch.
Indisch is meer dan genen, het is ook een gedeelde identiteit. En die kan best verwateren, veranderen of geheel verdwijnen. Half-Indisch mag dan niet politically correct zijn, iedereen snapt meteen wat ermee bedoeld word. Eén ouder Hollands en de ander Indisch. Indië bestaat niet meer en daarmee is de voedingsbodem van wat Indischen tot indischen maakte ook verdwenen. De kretek is opgerookt, de kruidnagelgeur blijft nog even hangen. Misschien dat jongere generaties de geur nog verlangend opsnuiven…. maar het kan ook goed zijn dat ze een raam opendoen om het huis door te luchten.
>>>>>>>>>>Indisch is meer dan genen, het is ook een gedeelde identiteit. En die kan best verwateren, veranderen of geheel verdwijnen. Half-Indisch mag dan niet politically correct zijn, iedereen snapt meteen wat ermee bedoeld word. Eén ouder Hollands en de ander Indisch. Indië bestaat niet meer en daarmee is de voedingsbodem van wat Indischen tot indischen maakte ook verdwenen. De kretek is opgerookt, de kruidnagelgeur blijft nog even hangen. Misschien dat jongere generaties de geur nog verlangend opsnuiven…. maar het kan ook goed zijn dat ze een raam opendoen om het huis door te luchten.<<<<<<<<<<<<
Indisch zal altijd blijven bestaan, want we hebben onze eigen cultuur, onze eigen eigenschappen. En een ieder die zich mengt met een Indische, wordt ook uniek. Het Indisch zijn wordt dus vermenigvuldigd.
Zodanig dat iedere Nederlander en Indonesier ons hoort te respecteren. Ik ben een Indo! Geen Nederlander en geen Indonesier.
Wat in Nederland wordt gepresenteerd als Indische cultuur is voornamelijk Indonesisch en dan met name Javaans. An inconvenient truth…
Als je de verschillende publicaties leest, moet je beslist eens doen, zul je zien dat steeds minder wordt gesproken van “Indische cultuur” en steeds meer van “mix van Oost en West”. Dat is ook logisch, want er is nauwelijks of geen Indische cultuur en wat er is, wordt steeds minder, behalve dan de oleh2.
“Mix van Oost en West”…. het wordt hoe langer hoe vager… Het kan van alles betekenen – en is dus zonder echte betekenis.
“In mijn hart ben ik Javaans” zegt een ouder familielid. Kijk, dàt snap ik. Ik begrijp precies wat hij bedoelt. Daar heb ik geen “verschillende publicaties” voor nodig.
Rob, klopt niet zo.
Zie deze weblog. Hardstikke Indische cultuur, met elementen uit de Javaanse en Indonesische culturen. Maar de eigenheid is duidelijk.
>>>>>>>>>>>Rob, klopt niet zo.
Zie deze weblog. Hardstikke Indische cultuur, met elementen uit de Javaanse en Indonesische culturen. Maar de eigenheid is duidelijk.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Zo is het Boeroeng. En als de Indo kleinkinderen en hun kinderen later met een Europeaan trouwen blijft het bloed een element Aziatisch hebben en daarom blijven die nazaten Indo's.
Gelukkig dat de 3de en 4de generatie er nu meer van willen weten en hopelijk gaan ze de Indo cultuur die het merendeel van de 2de generatie in Nederland blijkbaar niet meer willen weten, nieuw leven in blazen.
Indisch wordt in Nederland gepresenteerd als het hebben van x%Nederlands bloed en y% Indonesisch (Javaans) bloed.
Eigenlijk is het een way of life, een levenshouding zoals christen, moslim.
Iedereen moet naar uitzoeken hoe hij het doet: Arabisch leren erbij misschien? Latijns ?
Dat moeten degenen die zich Indisch noemen ook maar gauw overdenken. Maar oppassen dat Indisch ook geen religie wordt.
>>>>>>>>>>Dat moeten degenen die zich Indisch noemen ook maar gauw overdenken. Maar oppassen dat Indisch ook geen religie wordt.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Dat is dan ook de enige religie die ik aanhang.
@ Boeroeng
Indo’s in Nederland die zich met hun identiteit bezighouden vragen zich af wat hun onderscheidt van andere Nederlanders. Dan kom je als vanzelf bij de eigenschappen/cultuurelementen uit die zeer Indonesisch zijn.
Verder vrijheid, blijheid…. Laat eenieder maar voor zichzelf uitmaken wat hij typisch indisch of des indos vindt.
>>>>>>>>@ Boeroeng
Indo’s in Nederland die zich met hun identiteit bezighouden vragen zich af wat hun onderscheidt van andere Nederlanders. Dan kom je als vanzelf bij de eigenschappen/cultuurelementen uit die zeer Indonesisch zijn.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Door het mengen van verschillende culturen, in mijn geval het Nederlandse, Franse, Portugese, west Sumatraanse en Molukse, ontstaat een nieuwe cultuur vorm. En dat geeft mij het gevoel dat ik geen Nederlander nog Indonesier ben, maar meer een wereldburger, een Indo!
Mas Rob, op 8 juni 2014 om 11:57
In antwoord op uw reactie. dit is toch vrijwel exaact wat ik hier ergens eerder schreef, tav levenshouding, way of life.
Zoals de Islam of het Christendom uit de grote zandbak uit het Midden-Oosten kwam – anderen weer beweren uit Rome, zo kwam Indisch uit de Indische archipel, nu Indonesië
Juist daarom vinden velen dat de TTF zich vooenamelijk moet richten op… de Indische archipel, Indonesië. Voor hen is dat ook heel herkenbaar.
Ik ben het erover eens dat we het erover eens zijn.
@Mas Rob “Indisch is meer dan genen, het is ook een gedeelde identiteit”
Of is het beter met die etnische genen te spreken van ‘het in aanleg bezitten van indische eigenschappen?’.
“Genen zijn in. Genen hebben een sterk media-appeal, wegens hun fraaie mix tussen objectieve feiten en subjectieve gevoelens.
Maar daar komen toch enge rassentheorieën van? (Nee, want genetische mensenrassen bestaan niet – de variatie tussen de individuen is immers groter dan die tussen veronderstelde ‘rassen’.)
‘Alle mensen zijn ongelijk.’ Dat is in de eerste plaats natuurlijk een provocerende omkering van het aloude ‘alle mensen zijn gelijk’, dat bedoeld was als basiswaarde tegenover een maatschappij die de mensen ongelijk maakt, en wel door ze groepsgewijs uit te buiten en tot ongelijke klassen, seksen en ‘rassen’ te maken. De truc zit ‘m in het alle: als alle mensen ongelijk zijn, is er geen enkele groep die gelegitimeerd boven de andere staat.
Alle mensen zijn ongelijk, maar sommigen zijn kennelijk meer ongelijk dan anderen. ‘Waar halen blanken toch het idee vandaan dat ze meer waard zijn?’ En je bent alweer verkocht, want hoe prettig is het niet als een geneticus stelt: genetische (mensen)rassen bestaan niet, die worden in de maatschappij en in slechte wetenschap gecreëerd.
Genen, weten wij nu, leren geen eigenschappen in hun leven, genen zijn eiwitrecepten die al dan niet ‘overleven’, dat wil zeggen terechtkomen bij volgende generaties. Maar dat is niet hetzelfde als de ontdekking bij het erwten-telen dat ‘erfelijke eigenschappen niet gemengd worden maar ondeelbaar zijn. Ze zijn van de vader of de moeder afkomstig en gaan generaties lang mee’. De erfelijke eigenschappen van erwten zijn misschien zo eenvoudig als grijs of groen, en nooit gemengd grijs-groen, maar wie kijkt naar de precieze kleur van de ogen van zijn ouders en grootouders kan al zien dat zelfs zoiets relatief eenduidigs als oogkleur uit meer variaties (en dus ‘vermengingen’) bestaat. De kwestie is hier weer dat één erfelijke eigenschap gewoonlijk niet parallel loopt met één gen, dat wij slordig zijn met het benoemen van wat één eigenschap is. De voorspelbaarheid van eigenschappen is net zo illusoir als de maakbaarheid van de samenleving.
Misschien kunnen we het in plaats van over genen voortaan beter hebben over aanleg
Bron: De genetisering van het wereldbeeld
http://boom.home.xs4all.nl/artikel/genen.html
Serena en Larissa zijn met hun zusje Tara zeer actief op het internet.
Ze maken veel artikelen op hun sites, veel videofilmpjes’.
En ze hebben duizenden hits per dag
http://followfashion.nl/larissa-verbon-blogger-of-the-year/
http://www.indisch3.nl/jonge-indo-in-de-media-serena-verbon/
Serena, geboren 1985 schrijft http://www.beautylab.nl/wat-is-je-afkomst/:
Oma, moederszijde:
Tja …. daar gaan we weer: Wat is de definitie van “Indisch” en het “Indisch zijn”? Misschien moeten we er ons tevreden mee stellen dat er verschillende mogelijk zijn.
Ik vind die van het lieve meisje Serena zo slecht nog niet. Zeker niet als uitgangspunt. Als mensen van de 5de, 6de, enz. generaties met nog een vleugje “Indisch” bloed zich daar wat van aantrekken en zich ook “Indisch” voelen is een tweede. Vrijheid, blijheid.
Ik persoonlijk zal er niet om treuren dat “wij”, Indischen en for that matter ook Molukkers inclusief alle Alfoeren, voortgekomen uit het koloniale Nederlandsch Indië, zullen opgaan in de grote dominante groep van de samenleving waarin wij hebben verkozen te leven.
Het hardnekkig en krampachtig vasthouden aan identiteit en cultuur als minderheid brengt ook risico’s mee, zo leert de geschiedenis. We hoeven alleen maar te denken aan de Joden. Zij verdienen weliswaar bewondering omdat zij na een paar duizend jaar diaspora overal ter wereld nog steeds als Jood herkenbaar zijn, maar ten koste van wat hebben ze dat bereikt? Door de eeuwen heen zijn zij wegens hun “anders zijn” altijd vervolgd geweest en als zondebok gebruikt (pogroms, holocaust).
Het zelfde geldt voor de zigeuners, sorry Sinti en Roma en in zekere zin ook voor de Chinezen in Indonesia. Willen “wij” dat “ons” nageslacht zo’n lot is beschoren? Wie klaagt over discriminatie in dit land op grond van huidskleur en andere kenmerken van “anders zijn” moet dat zeker niet willen.
Pak Pierre
“Tja …. daar gaan we weer: Wat is de definitie van “Indisch” en het “Indisch zijn”? ”
Terugkerend vast onderdeel van het Indische repertoire… Vind ik niet erg, zolang we maar de ruimte laten voor de verschillende opvattingen.
Mijn idee. Maar af en toe ontglipt mij een zucht als het onderwerp weer boven komt drijven.
Wat is een Indo?
Een Indo is iemand, die bang is voor niemand.
(Vrij naar De Schoolmeester).
Pak Pierre
Zijn deze meisjes indisch? Met ogen dicht hoor ik puur en volledig totok.
Indische Mmmeisjes!!! … en dan je ogen dicht doen??? Heer Geenen toch … Ik heb meteen het geluid uitgezet en er alleen een ander muziekje ondergezet http://www.youtube.com/watch?v=KBdAnMaW9ME
e.m.
Nou … dat wordt een onrustige nacht op de balé-balé.
Overigens ….. die nichtjes mogen er ook zijn. Ben trots op ze. Dat zij geen “Indisch” spreken zij hun vergeven. Wie kan dat nog wel vandaag de dag?
Pak Pierre
>>>>>>>>>>>Wie kan dat nog wel vandaag de dag?
Pak Pierre
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Jammer voor u, want ons nederlands (geen petjoh) klinkt nog steeds als van de oudjes in de jaren 50 en 60. Vergeet niet dat wij in de 60tiger jaren europa hebben verlaten en daardoor nog spreken als toen. Vandaag in Duarte, u weet waar wij altijd zaterdag elkaar ontmoeten en gezellig eten, kwam een familie indos met familie uit Holland. Aan de Nederlandse taal konden we horen, wie van SoCal waren en wie van Nederland.
Ben ook trots op die verre nichtjes van mij. Een tijd geleden las ik een artikel die Serena schreef op haar blog over haar gedachten hoe het gedrag moet zijn tussen vrienden.
Ik was er onder de indruk van en vind dat ze waarlijk een beauty with a brain is.
@Pak Pierre de la Croix, op 8 juni 2014 om 00:30 zei: Nou … dat wordt een onrustige nacht op de balé-balé.@
— Dag meneer De la Croix, ja. die beelden kreeg ik er gratis bij. Ik had eerst zelf niet eens in de gaten.
Oy … balé-balé time again …
e.m.
Dit keer ben ik het 100% met u eens!
Met wie?
Pak Pierre
Met de ogen dicht met Ron Geenen