Gezocht: Indo’s met Duitse achternaam.

Ik ben een boek aan het schrijven over de interneringskampen in Nederlands-Indië bij het begin van de oorlog. Op 10 mei 1940 werden in de hele Indische Archipel alle burgers met een Duitse achtergrond gearresteerd en geïnterneerd, waaronder ook talrijke Indo’s met een Duitse achternaam die geen woord Duits spraken en waarvan de Duitse vaders of zelfs grootvaders al tientallen jaren in Indië woonden en volledig geïntegreerd waren in de Indische samenleving. Velen van hen dienden in het KNIL of bekleedden andere overheidsfuncties en hadden daarom op geen enkele wijze als vijandelijke onderdanen beschouwd mogen worden.

Daarom ben ik nog steeds op zoek naar relevante informatie hieromtrent omdat ik in mijn boek ook ruimschoots aandacht wil besteden aan de lotgevallen van de ‘Duitse’ Indo’s. Ik zou het zeer op prijs stellen als u mij het een en ander zou kunnen mededelen over de internering van uw Indische familieleden door de Nederlandse autoriteiten. U zou mij met de u bekende feiten enorm helpen om ook deze lang verzwegen groep onschuldige oorlogsslachtoffers uit de anonimiteit te halen. Ik zie uit naar uw reacties! Terima kasih!

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

130 reacties op Gezocht: Indo’s met Duitse achternaam.

  1. Hallo
    Ik heb originele en bijzondere Duitse interneringskaarten in mijn verzameling over Nederlands-Indië .
    Misschien wel interessant voor je boek?
    Veel succes met je boek over deze speciale groep!

    • Werner Stauder zegt:

      Hallo Shelly, bedankt voor je reactie. Ja, die Duitse interneringskaarten lijken mij inderdaad wel interessant voor mijn bok. Zou ik daar scans van mogen hebben? Mijn e-mailadres is wernerstauder@hotmail.com en ik zal uiteraard jouw naam als bon vermelden als je dat goed vindt. Alvast bedankt!

    • werner Eckhart zegt:

      Hi,
      Mijn Opa Heinrich.Meckel zat op de SS Van Imhoff die door toedoen van een Japanse luchtaanval is verdronken, samen met vele andere Duitsers. Echter 66 Duitsers overleefden de aanval. Hier zijn vele stukken over geschreven..
      Nu komt het, ook zijn oudste zoon Hein.Meckel werd geinterneerd door de Nederlanders op Java/Soerabaja. Nu komt het: Er komt een H.Meckel voor in Dehra Dun kamp 7.
      Onze grote vraag is : Is dit mijn opa die één van de overlevers was of is dit zijn zoon Hein?? Wie o wie heeft de kamplijsten met details?
      Misschien zit er wel een kaartje van H.Meckel tussen?
      Alvast dank, Werner Eckhart (kleinzoon van Heinrich Meckel uit Soerabaja)

      • Werner Stauder zegt:

        Hallo Werner,

        neem me alsjeblieft niet kwalijk, dat ik nu pas reageer, maar ik ben je zeer zeker niet vergeten en zou heel graag verder met jou in contact willen komen. Zou je mij alsjeblieft willen mailen naar wernerstauder@hotmail.com , want ik heb ook wel het een en ander aan jou te vragen.

        Ik heb het inmiddels voor jou uitgezocht en kan je het volgende meedelen: helaas behoorde jouw opa volgens de officiële lijsten die ik in mijn bezit heb NIET tot de overlevenden van de Van Imhoff, maar was één van de velen, die bij de ondergang van het schip zijn omgekomen. Zijn volledige naam was Heinrich Friedrich Meckel, geboren in 1879 te Aull in Hessen-Nassau. Hij diende in de Eerste Wereldoorlog als zeesoldaat in de Duitse kolonie Kiautschau in China en behoorde tot de verdedigers van de hoofdstad Tsingtau. Na zijn krijgsgevangenschap in Japan vestigde hij zich met duizenden andere voormalige Duitse Tsingtaustrijders in Nederlands-Indië. Sinds 1922 was hij werkzaam bij Wichers & Co. in Sepandjang bij Soerabaja. Vanaf 1935 was hij woonachtig op Dinojo 59 te Soerabaja. Tot zijn arrestatie op 10 mei 1940 was hij fabrikant en eigenaar van een fabriek voor bouwmaterialen in Soerabaja.

        Zijn zoon Heinrich Meckel, die op de lijst van de geinterneerde Duitsers in het kamp Dehra Dunn in India voorkomt, werd op 19 augustus 1921 te Nandang in Nederlands-Indië geboren en was dus Nederlands staatsburger. Hij werkte tot zijn arrestatie op 10 mei 1940 als arbeider in Soerabaja. Het is mij echter niet bekend of hij in de fabriek van zijn vader werkte, maar dat lijkt mij wel aannemelijk. Ik neem aan dat Heinrich Meckel een Indo was en een Inlandse moeder had, want de naam Meckel komt namelijk niet voor op de lijsten van de Duitse vrouwen.

        Ik hoop, dat ik je hiermee van dienst kon zijn en zou het zeer op prijs stellen als je contact met mij zou opnemen.

        Met vriendelijke groet,
        Werner Stauder

  2. buitenzorg zegt:

    Wie is hier “ik”, als ik vragen mag?

    Het predikaat “lang verzwegen” is niet helemaal juist. De aandacht heeft zich echter vooral gericht op de ondergang van de Van Imhoff. Het werk bij uitstek over deze groep is ‘Batavia seint Berlijn’, van Cornelis van Heekeren. Minder bekend een werkje van een zekere J.E. Stulemeyer, getiteld ‘Kamptoestanden in Nederlands Oost-Indië en Suriname, 1940-1946’.

    Verder mogen als introductie dienen enkele artikelen in de Java Post:
    http://javapost.nl/2011/05/25/batavia-seint-%C2%B4berlijn%C2%B4/
    http://javapost.nl/2011/05/30/potentieel-staatsgevaarlijk/

    Uit dit laatste artikel:
    “De discussie heeft zich in de naoorlogse jaren uitsluitend gericht op de vraag of moedwillig Duitsers zijn verdronken (door de ondergang van de Van Imhoff). De legitimiteit van de internering, alhoewel aan de orde geweest in het verslag van de Enquêtecommissie in 1949, werd nooit meer aangevochten. Over schadevergoedingen voor geïnterneerden werd nooit gesproken.”

    • Werner Stauder zegt:

      Hallo Buitenzorg, die “ik” ben ik, Werner Stauder, Duitser van Joodse afkomst, getrouwd met een Surinaamse van Javaans-Chinese afkomst. De door u genoemde boeken c.q. Artikels zijn mij reeds lang bekend, heb ik gelezen en ‘Batavia seint Berlijn’ heb ik zelfs in mijn boekenkast staan. U heeft wel gelijk dat het predikaat ‘langverzwegen’ slechts ten dele opgaat, maar voor een groot deel is dat helaas wel het geval. De Joden en de Indo’s worden in deze publicaties slechts zijdelings vermeldt, maar aan deze beide groepen wil ik nou juist uitgebreid aandacht besteden. Gezien het feit dat ik over de originele inhoud van alle getuigenverslagen en dagboekaantekeningen beschik, waaruit van Heekeren geciteerd heeft, weet ik dus precies wat hij wel en wat hij niet heeft gebruikt voor zijn boek. U begrijpt wel, dat ik dus voornamelijk de passages zal gebruiken, die hij niet gebruikt heeft om welke reden dan ook. Wat de legitimiteit betreft van de internering van Joden en andere tegenstanders van het Hitler-regime, die juist bewust naar Nederlands-Indië zijn gevlucht omdat ze dachten daar een veilig heenkomen gevonden te hebben, is het voor mij een raadsel waarom dit later nooit meer is aangevochten.

      • buitenzorg zegt:

        Tja, een raadsel? Om dezelfde reden als waarom al die andere misstanden uit onze voormalige kolonie werden verzwegen.
        In dit geval was het gemakkelijker voor de NL overheid om de zaak te negeren, omdat tot voor kort het zwart-wit denken t.a.v. de Duitsers nog de overhand had. Ik heb met mijn JavaPost artikel de vraag gesteld die er n.m.m. toe doet. Mijn eigen onderzoek -ooit – leidde tot de niet vastgelegde conclusie dat bij misschien 10% van de geinterneerden door hun vooroorlogse nazi-sympathieën gerede vrees bestond dat zij zich als 5e kolonne zouden gedragen. De rest zou je als pure slachtoffers kunnen betitelen. Is het verschil tussen beide groepen nu, na 70 jaar – nog aan te geven? Met enige benadering ja, want de reden van internering is in vrijwel alle gevallen vastgelegd en te raadplegen in het NA in Den Haag: “verdacht”,”kind van een duidelijke nazi”, “lid van de NSB”, “duitsche vrienden”, “uitgesproken nazi-denkbeelden”, “geen duidelijk politiek standpunt”. etc. In juridische zin lijkt me dit wel te kwalificeren in duidelijk pro-duitsch, twijfelachtig, en geen-flauw-idee. Bij twijfelachtig geldt natuurlijk het onschuldig tot het tegendeel blijkt.
        Afijn, voor wat het waard is. Te laat voor een claim, maar misschien nog aardig voor een aanvulling op het overigens uitstekende boek van Van Heekeren.

        En, o ja, vergeet de Japanners niet:
        http://javapost.nl/2010/10/12/tatura-een-smet-op-ons-geweten/

        • Werner Stauder zegt:

          Dit zijn wijze woorden, Buitenzorg, waar ik weinig tot niets aan toe te voegen heb. En ja, die Japanners… Dat mogen dan wel bondgenoten van de Duitsers geweest zijn, maar vrienden waren ze beslist niet! Dat blijkt wel uit de behandeling die de Duitse overlevenden van de ‘Van Imhoff’-ramp na hun avonturen op Nias hebben gekregen, toen ze de rest van de oorlog op Java doorbrachten. De Japanners hebben ze weliswaar in vrijheid gelaten, maar voor de rest wel heel onbeschoft en vijandig behandeld en verder aan hun lot overgelaten. Ze lieten hun duidelijk merken, dat het bondgenootschap niets meer was dan een noodzakelijk kwaad, een verstandshuwelijk, maar voo de rest waren alle Europeanen in hun ogen één pot nat!

  3. .Indisch4ever zegt:

    Het is een bericht ons gezonden via Facebook, adres enz binnenkort.

  4. Ik heb gegevens over de familie “von Ranzow”, maar nergens blijkt dat zij last hebben gehad van hun Duitse naam.

  5. Loekie zegt:

    Misschien is het een idee om niet alles wat los en vast zit en wat maar (enigszins) over Indo’s gaat te publiceren.
    Zelfrespect vereist om niet meteen op de knieën te gaan als er weer eens iemand opduikt (ook als hij zelf een Indo is) die aan de slag wil gaan met Indo’s.

    • Boeroeng zegt:

      Een goed idee, Loekie. Dat doen we dus ook… altijd al gedaan.
      Er is niks mis met een boek over de internering van (vermeende) Duitsers in mei 1940 te IndIë.

      • Werner Stauder zegt:

        Klopt! De naam ‘von Ranzow’ komt inderdaad ook niet voor op de interneringslijsten.

      • Werner Stauder zegt:

        Dank je wel Boeroeng! Ik denk er precies zo over en daarom wil ik met mijn boek ook een postuum eerbewijs betonen aan degenen, die naar mijn mening onschuldig werden gestraft voor de daden van de nazi’s, waar zij zelf niets mee te maken hadden.

  6. .Indisch4ever zegt:

    Reacties aub mailen naar: wernerstauder@hotmail.com

  7. Bert van Willigenburg zegt:

    Mijn schoonvader was een Tielman Jacobus. Marcus, zijn vader Tielman Jacobus, Marcus geboren 05-01-1882, was getrouwd met Sophia, Buschman.

    Mijn schoonmoeder was getrouwd met Tielman haar meisjesnaam was van der Pol haar ouders waren Hendrik, Lodewijk, Gerrit, van der Pol
    getrouwd met Louise, Frederike, Kress.

    lijkt mij wel Duitse namen.

    • Werner Stauder zegt:

      Geen enkele van deze namen komen voor op de interneringslijsten. Blijkbaar waren deze families reeds voor de eeuwwisseling genaturaliseerd of zijn ze op andere wijze de dans ontsprongen. In elk geval waren zij dus niet als Duitsers geïnterneerd.

  8. DP Tick zegt:

    Mijn Joods-Duitse opa heet Tick/Beieren.Doch zijn hier al sinds 1815 ca. Hij trouwde in Indie met mijn Javaanse oma. Hoogachtend: Donald Tick

  9. Frans zegt:

    Maak me wakker als er een Indo opduikt met de naam Habsburg, Hohenzollern of von Bismarck.

    • Mas Rob zegt:

      Tja… als Fransen over Duitsers beginnen…

    • Boeroeng zegt:

      Carl Fridrich Wilhelm Otto Bismarck von Oerthel geboren 18 maart 1874 te Rembang

      • Pierre de la Croix zegt:

        Bravo! Eén – nul voor Boeroeng!

        Overigens interessant te weten hoe die Bismarck in Rembang – of all places – het eerste levenslicht heeft mogen aanschouwen.

        Hij zou nog les gehad kunnen hebben van mijn overgrootvader Lodewijk Alexander, die omstreeks de tijd dat de kleine Carl Friedrich Wilhelm Otto naar school moest onderwijzer was in die plaats.

        Mijn opa Pierre alias Zwarte Piet werd er in 1880 geboren.

        Pak Pierre

        • Huib zegt:

          Pak Pierre ….zie ik daar de familienaam Alexander staan?

          Mijn tante Clara Alexander-Winsser, oudste zus van mijn moeder moet dan wel haast verwant zijn. Ook geboortig in Semarang.

          De voorouders van deze Otto zijn afkomstig uit de Franse Haute Rhin nl. Martin en zijn zoon Josef Otto, maar zal me niet verwonderen als ze ook voldoen aan het Wilhelmus nl. > ben ick van deutschen Blut< door de wisselingen van de macht in die kontreien.

          Josef heeft dus nog onder Napoleon de Russische veldtocht als broekie meegemaakt en daarna aan de kant van de geallieerden de slag bij Waterloo. Hier heeft hij zelfs een Bintang voor gehad. Daarna
          dienst genomen bij het KNIL en naar Indie gegaan. Ge-eindigd als arts-apotheker en terug naar Asd.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Oeps Pak Huib,

          Sorry, maaf, gomennasai. Ik was te lui om de volledige naam van mijn overgrootpa te schrijven. Zijn familienaam was ook De la Croix, zijn voornamen waren Lodewijk Alexander.

          Was er niet een Britse generaal Alexander die later tijdens de woestijnoorlog werd vervangen door Montgomery?

          Pak Pierre

      • Boeroeng zegt:

        Bismarck was een zoon van Carl von Oerthel en Clara Hösel… zie ouwe krant
        Ik neem aan dat zij beiden van Duitse komaf waren en dat Pa von Oerthel fan was van kanselier Bismarck

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja … Duitser kan toch bijna niet.

          Ik had in mijn jeugd dolgraag mijn naam ingeruild voor een naam met “von” er voor. Ik was jaloers op Indische namen als “Stadelmann von Eschollsmatt” (ik weet niet of ik dit goed schrijf), “Holzschuher von Harlach” en “Werdmüller von Elgg”.

          Mijn opa van moeder’s zijde kwam uit een Emden’s zeemansgeslacht en heette alleen maar “Bonjer” (Jakob Ulrich). Hij was de enige van de Duits-Nederlandse Bonjers die in Indië aanspoelde, ik ben nu zijn enige “Indische” nakomeling, tot overmaat van ramp met Franse naam.

          Pak Pierre

        • Boeroeng zegt:

          Karl Wilhelm (Karel Willem) Freiherr Holzschuher von Harrlach, geb. Halle a.d. Saaie 25 nov. 1788 (zoon van Heinrich Sebastian Sigmund von Holzschuher en Louise Henriette Friederike Sophia Karoline von Gerstenberg), kapitein art. O.I.L., plaatsmajoor te Soerabaja, overl. ald. 7 nov. 1831, tr. Soerabaja 2 aug. 1823 Maria van Steenbergen, geb. Grisee (Soerabaja) 2 febr. 1802, overl. Semarang 4 okt. 1883.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ach, ach, ach ….Karl Wilhelm (Karel Willem) Freiherr Holzschuher von Harrlach …… had IK maar zo’n naam.

          Pak Pierre

  10. Jan A. Somers zegt:

    “waaronder ook talrijke Indo’s met een Duitse achternaam die geen woord Duits” Ik heb me er niet in verdiept, maar kan het zijn dat zij bij de burgerlijke stand nog ingeschreven waren met Duitse nationaliteit? Of met een dubbel paspoort? In Nederland hebben we heel veel (o.a.) Marokkanen, spreken geen woord Marokkaans, maar zijn wel als zodanig bekend bij de gemeentelijke basisadministratie. Er is in Nederland een hoogblond Kamerlid die daaruit zou kunnen putten om te minderen.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Er moet na de Duitse overval op Nederland in mei 1940 een heksenjacht zijn ontstaan op alles wat Duits was – en dat werd zeer ruim opgevat – en lid van de NSB. Dat heb ik niet alleen uit de boekjes, maar ook uit overlevering van hen die het allemaal van nabij hadden meegemaakt. Indië zou wel eens laten zien hoe trouw ze was aan koningin en vaderland.

      Mijn goede vader vertelde spottend dat zelfs Duitse herders werden opgepakt en weggevoerd in de bekende hondenkar.

      Hij vertelde ook dat veel kleine Boengs voor de oorlog lid waren geworden van de NSB omdat hun bazen NSB-er waren. In het oude Indië reikte de arm van de bazen tot diep in het privé leven van hun ondergeschikten. De kleine Boengs hadden, weer volgens mijn vader, geen idee waar het bij de club eigenlijk om ging maar werden wel het haasje, toen de heksenjacht op gang kwam.

      Tenslotte merkte Pa op dat velen door die heksenjacht “geen poten genoeg hadden” om hun Duitse naam te vernederlandsen, juist ook de kwetsbare kleine boengs die met Nazi Duitsland even weinig van doen hadden als de Duitse herders van mijn opa.

      In de “Van Imhoff” (zie ook boven, reactie Buitenzorg) hadden “we” ons eigen “hellship” gecreëerd, nog voordat de Japanners er mee kwamen.

      Het zal niet moeilijk moeten zijn Indo toeroenans met Duitse namen te vinden. Het moeten er “tich” zijn. De Duitse landen waren al vanaf de VOC-tijd hofleverancier voor met name krijgsvolk in de archipel.

      Pak Pierre

      • bo keller zegt:

        De ellende voor de Duitse Indo zette zich ook voort
        tot na de oorlog.
        Ontscheept te Hamburg zonder enige opvang
        geen Duits sprekend en naderhand via-via toch
        in Nederland aangekomen.
        In Padang in een aparte wijk met grootte spandoeken
        met teksten ,dat de Broederoorlog toch echt afgelopen was.
        Het moet toch terug te vinden zijn.
        siBo

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja Pak Bo … met een naam als “Keller” zat je natuurlijk ook niet goed.

          Misschien is het beroemde “Maison Kelder” in Den Haag waar je de heerlijkste hazelnoottaart van de wereld kon (en ik geloof ook nog “kan”) kopen, wel van een neefje van jou, die het slim had aangepakt.

          Pak Pierre

        • Werner Stauder zegt:

          Heeft u daar meer informatie over, meneer Keller? Ik vind dit nogal interessant…

    • Huib zegt:

      Pak Pierre…
      Gotcha… De naam Werdmúller von Elgg is een Zwitsers naam. Mijn tante Josephine Otto was getrouwd met een WvE en haar kinderen dus mijn neven en hun kroost heten nog steeds zo.
      Die generaal Alexender kende ik wel, maar zal wel geen voorouder zijn
      van oom Alexander (achternaam).

      • Pierre de la Croix zegt:

        Gotcha … ja, ik heb die Zwitsers maar met de Duitsers meegeteld. Fout, fout, fout, je hebt gelijk. De Werdmüllers kwamen uit de Alpen. Al tijdens Willem van O., de vader des vaderlands, gold “Geen geld, geen Zwitsers”.

        Het waren Zwitsers en hun neefjes de Würtembergers die in de 19de eeuw in Semarang in opstand kwamen tegen het gezag, m.i. ten rechte in het licht van de bijzonder slechte omstandigheden waaronder ze voor het Nederlands Indische gouvernement hun nek mochten uitsteken.

        Kom d’r nu maar eens om. FNV Bondgenoten had ze hesjes, petjes en fluitjes uitgereikt om op de aloon-aloon te demonstreren. Was het allemaal niet zo tragisch voor hen afgelopen.

        Pak Pierre

        • Huib zegt:

          Pak Pierre…..

          Als ik het niet van mijn tante wist zou ik ook niet beter weten of het is een Duitse naam. Net zoals de naam Otto trouwens door eigen naspeuringen ontdekt dat het een Franse oorsprong heeft, maar ook een Italiaanse oorsprong kon hebben..

          Zelfs op de 4-daagse delen ze hun propagandamateriaal uit.
          Maandag zo’n rode polsband met FNV logo in mijn wandel-heuptas tegen gekomen die me vorig jaar in de hand werd gedrukt.tijdens de laatste etappe.

        • Jan A. Somers zegt:

          Het beruchte Goebengtransport in Soerabaja van 28 oktober 1945 werd geleid door de Zwitserse consul M.E.Keller.

  11. bo keller zegt:

    Pak Pierre,
    Zal je wel een keer vertellen hoe ik /wij aan deze
    naam zijn gekomen.Niets Duits aan.
    De Kleermakerij”KELLER” was een begrip op Java van
    voor de oorlog .Ook hier geen familiebanden.mee.
    siBo

    • Pierre de la Croix zegt:

      Ooit zal er een Keller uit de Duitse landen de grote oversteek naar den Oost hebben gemaakt, al dan niet na oponthoud van enige generaties in de Nederlanden.

      Pak Pierre

      • Werner Stauder zegt:

        Er was inderdaad een Duitse Keller die de oversteek naar Nederlands-Indië heeft gemaakt en evenals vele landgenoten werd ook hij op 10 mei 1940 opgepakt e later naar Dehra Dun gestuurd. De persoon in kwestie is de heer Friedrich Paul Richard Keller, geboren op 5 november 1892 te Kahla in Thüringen. Hij was drogist in Batavia. By the way: mijn toenmalige directeur bij de Telegraaf was ook een Keller: Roy Keller, en misschien kunnen de ouderen onder ons zich nog aan commissaris Keller herinneren uit de Duitse krimi-serie ‘der Alte’, maar volgens mij zijn beiden geen familie van pak Bo…

    • eppeson marawasin zegt:

      Dapur Kelller …

      Ik heb geen aandelen hoor …
      http://www.youtube.com/watch?v=p2Q_ywmY3Fw

      e.m.

  12. George Klenk zegt:

    Mijn vader was a Duitser uit Stuttgart, Baden-Wuertemberg. Hij kwam in 1933 in Surabaja. Na de inval van de Nazis in Nederland werd hij opgepakt door de Indisch-Nederlandse autoriteiten. Zijn auto, huis en persoonlijke bezittingen werden in beslag genomen, incl. zijn lange onderbroek. Hij werd daarna overgedragen aan de Engelsen die hem brachten naar Dehra Dun(India) waar hij gevangen werd gehouden tot het einde van de Tweede Wereldoorlog.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Ik ben benieuwd wat ze met die lange onderbroek hebben gedaan. Misschien heeft de laatste GG van NOI er nog mee rondgelopen, in gevangenschap in Mantjsoerije.

      Maar zo ging het inderdaad rücksichtslos. Wellicht was uw vader fel anti nazi (aankomsttijd Soerabaja 1933 zou meer kunnen zijn dan een incident). Heeft hij waarschijnlijk nog geboft dat hij niet onder zwaar regime in Neerlands enige echte concentratiekamp in Suriname terecht is gekomen.

      Pak Pierre

    • Werner Stauder zegt:

      Geachte heer Klenk,

      ik kwam in mijn recherches voor mijn boek inderdaad ook uw vader tegen: Hermann Alfred Georg Klenk, geboren op 20 juli 1907. Hij was tot aan zijn arrestatie op 10 mei 1940 pianobouwer op Java. Ook hij zat eerst op het eiland Onrust vast voordat hij werd overgeplaatst naar het centrale kamp Lawe Sigala-gala in de Alas-vallei op Sumatra. Daar zat hij achter het prikkeldraad tot eind december 1941 en werd vanuit Sibolga met één van de eerste twee transporten naar Bombay overgebracht. Graag zou ik met u in contact willen komen in verband met zijn interneringstijd op Sumatra.

      Met vriendelijke groet,
      Werner Stauder
      e-mail wernerstauder@hotmail.com

      • George Klenk zegt:

        Geachte heer Stauder,

        Dat was inderdaad mijn vader! Hij was erg verontwaardigd over zijn
        gevangenzetting en de onmenselijke “behandeling” die hij kreeg van de Nederlands-Indische autoriteiten. Hij had er geen goed woord voor over. Hij was meer te spreken over de Engelsen die hun gevangenen menselijker behandelden. Hij klaagde wel over het feit dat er niet genoeg medicijnen waren in Dehra Dun(India). Mijn vader stierf in Stuttgart op de leeftijd van 72 jaar. Hij trachtte gedurende zijn leven van de Nederlandse autoriteiten een uitkering te krijgen voor de geleden schade en kommer, maar al wat hij deed was “umsonst”, dat is hij kreeg geen cent uitbetaald.

        Met vriendelijke groet,

        George Klenk.(Ik ben een attorney at law in Los Angeles, California).

  13. George Klenk zegt:

    Misschien heeft de GG van NOI de lange onderbroek gebruikt toen hij op de vlucht sloeg voor de Japanse invasie van NOI. Mijn vader verliet, inderdaad, Duitsland na de machtsovername door Adolf Hitler.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Nou … ik geloof dat die GG dapper op zijn post is gebleven, niet met de laatste vluchten of boten naar Australië is meegegaan onder het mom van “daar kan ik meer voor het vaderland doen”.

      Bij mijn weten is hij gevangen genomen en heeft hij de oorlog in Manstjoerije – toen een wingewest van Japan – uitgezeten.

      Daar kon en kan het erg koud zijn. Dus dat jaegertje van uw vader zou hem wel van pas zijn gekomen.

      Pak Pierre

  14. Mas Rob zegt:

    Het verhaal vn de “Indische Oostenrijker” Rolf Breier. Op 16-jarige leeftijd samen met zijn familie wegens een futiliteit opgepakt, verscheept naar Suriname en geïnterneerd in de “groene hel” van Jodensavanne.

    In 1995 erkende de toenmalige Minister van Defensie Voorhoeve “dat er ‘schandalige’ dingen waren gebeurd die ‘het zelfbeeld van de Nederlanders beschadigen’. Maar een openlijke verklaring van ‘aangedaan onrecht(…) wilde Voorhoeve niet geven.”
    http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2759120/1999/10/16/Vier-jaren-weg-en-nimmer-een-excuus.dhtml

    • RLMertens zegt:

      @M.Rob. Met Rolf maakte ik kennis op een Ambarawa reunie ergens in de jr.80′. Ik was verbaasd dat een ‘totok’mij in het Javaans mij aansprak.( hij voelde zich altijd Indisch) Doordat Hitler Oostenrijk annexeerde werd hij met vader en broer, als zijnde Duitsers, opgepakt en uiteindelijk in een Nederlandse concentratie kamp! opgesloten. Hij vestigde zich na de oorlog in Kiel onder de naam Rolf Clemens(= zijn 2e voornaam) alwaar ik hem eens opzocht en met een andere Duitse Indo Karel Gehnen (niet in het gevang gezet/vergeten?) kennis maakte. Zijn verhalen over het koloniale Indië en ondervonden leed(ook van Karel) hebben diepe indruk op mij gemaakt. Beide kwamen vaak naar Holland over om de pasar malam te bezoeken en Indische inkopen( hij was dol op pèpèsan, en ook zijn Duitse metgezellin!) te doen. Rolf kreeg in 1996 een beroerte en sprak daarna maleis/Nederlands tegen zijn Duitse verzorgers. Mij stuur hij een geschetste tekenstrip (hij was wetenschappelijk/medisch tekenaar van beroep) als brief, wat hem is overkomen. Hij heeft ook als gids opgetreden in de tv.documentaire over de Jodensavane kamp met de gelijke titel; de Groene hel. Karel Gehnen( Duitse vader en Soendanese moeder en HBS opgeleid) had in Indonesië in de jaren’60 vele spijtoptanten bijgestaan in hun administratieve strijd tegen het Nederlandse Commissariaat voor een overtocht naar Ned.
      Toen ook hij daarvoor aanspraak wilde maken werd hem te verstaan gegeven dat zijn vaderland Duitsland was. Beide zijn inmiddels in Kiel overleden

      • joyce zegt:

        Beste RL Mertens, Ik ben zeer geinteresseerd in meer informatie over Rolf Breier als u die heeft. Overigens is hij pas op 1 november van dit jaar (en dus niet in 2014 of eerder al) overleden. Inderdaad in Kiel 92 jaar oud.
        Naar zijn ervaringen in Nederlands-Indie, aan boord van de Tjisadane (in een kooi in het ruim) en later in een Nederlands concentratiekamp in Suriname schreef ik enkele jaren terug mijn geromantiseerde jeugdboek Kamp in de Jungle.

  15. Frans zegt:

    Gelukkig, we hebben er een nieuwe slachtoffergroep bij: de Duitse Indo’s.

  16. Pierre de la Croix zegt:

    Gelukkig hebben we Frans in ons midden gekregen, het anonieme zonnetje in huis.

    Pak Pierre

  17. George Klenk zegt:

    Pieter Elbervelt was een Indo van Duitse afkomst. Zijn vader was Duitser en zijn moeder een Javaanse vrouw. Zjn vader was de eigenaar van een een kostbaar landgoed in het oude Batavia,o.a. om en nabij “de Harmonie”. Na de dood van zijn vader erfde Pieter deze “prime real estate” en hij had grootse plannen voor de ontwikkeling van zijn land. Deze plannen strookten niet met die van de koloniale Nederlandse autoriteiten en zijn landerijen werden “gewoon”
    verbeurd verklaart.Pieter werd lid van een verzetsgroep die NI van het koloniale juk wilde bevrijden. De NI geheime dienst nam hem gevangen en martelde hem.Terwijl Pieter nog leefde werd zijn lichaam op een staak gestoken aan een van de hekken in het gangetje dat later Gang Elbervelt werd genoemd.Toen Pieter eindelijk overleed werd hij onthoofd en werd zijn hoofd op een spies op een van de pilaren gemetseld. Dit om het volk duidelijk te maken dat hij was “terecht gesteld” wegens “landverraad” Hij was een held en een van de eerste verzetstrijders tegen het Nederlandse kolonialisme.

    • Jan A. Somers zegt:

      Voor de volledigheid: Het is een gebeurtenis uit 1722. Er was geen Nederlands-Indië en ook geen kolonialisme. Batavia was een stad met de toenmalige vormen van politie, OM en rechtspraak. Het begrip geheime dienst bestond nog niet. Wel waren de verhoren en executies in de hele wereld van toen veel harder dan tegenwoordig. Foltering was heel gewoon bij de ondervraging. (waterboarding bestond toen al!) Daar was een voorgeschreven procedure voor met verslaglegging. Een goede beschrijving van zoiets is te vinden bij de ‘Ambonsche Moord’ van 1623. De bij foltering gebruikte werktuigen zijn o.m. te zien in de Haagse gevangentoren. Een hoofd op een spies steken door beide partijen is na te lezen in de verslagen over Jakatra>Batavia rond 1619. Ook in Europa waren in de 18e eeuw nog openbare terechtstellingen. Daarvoor is in Frankrijk als menslievend (de minste pijn) werktuig de guillotine uitgevonden. Het hoofd rolde er gewoon af. Ik vind dit allemaal ook niet leuk, maar zo waren nou eenmaal de gewoonten.

      • George Klenk zegt:

        Een wingewest van de Heren Zeventien was Oostindie dan zeker wel. Of was het misschien een vakantiekolonie van Nederland?In het archief Schepenbank, sententies 1722, werd het volgende vermeld:
        (Engelse vertaling); He was sentenced, along with 19 others(Javanese and slaves) for high treason. The punishment was indeed very cruel, even for standards of that time. He was bound backward to a cross, then his right hand was chopped off, then the flesh of his legs, arms and breast were torn out by hot iron rods, then his body was cut open from below, his heart taken out which was taken out which was thrown into his face, finally he was decapitated and his body cut in four pieces(so not by horses), this pieces were hung in the four quarters of the city.
        Similar punishments were administered to his complices. His house, outside the city, was demolished and a “wall of shame”(schandmuur) was erected on which a stone replica of his head was placed on top of a pike, with a “plaquette” with the words”Uit een verfoeilijke gedachtenis aan de gestrafte landverrader Pieter Erberfeld zal niemand op deze plaats Mogen bouwen, timmeren, metselen of planten, nu niet en nimmer. Batavia 14 April 1722.The head and the plaquette are now in the museum Prastasi.

        • Frans zegt:

          Goede oude tijd. Komt nooit meer terug.

        • Jan A. Somers zegt:

          ” wingewest” Nogmaals voor de volledigheid: Er was een hoofdvestiging/rendez-vous in Batavia, verder vestigingen op Bandaneira, Ambon, Malacca, Kaap de Goede Hoop, Colombo, in Japan en in China. Een handelsonderneming over een halve wereldbol. ‘Bezet’ door een leger van een paar duizend man waaronder een meerderheid van inheemsen. Uit het archief Schepenbank blijkt de nauwkeurige openbare verslaglegging. In de plaatselijke archieven komen alle verslagen van tortuur naar buiten. Die openheid zouden ze bij Guantanamobay ook eens kunnen betrachten. Overigens kun je de tortuur die in Nederland werd gebruikt ook nog goed bestuderen. Niks geheim.

    • RLMertens zegt:

      Pieter Elberveld(met een ‘d’) monument vermeldt de tekst;’Uyt een verfoeijlijke gedachtenisse teegen den gestraften land verraader’…etc.Hij werd valselijk!! beschuldigd van het voorbereiden van een gewapende Inlandse opstand, samen met de Raden Kartadria, tegen de de VOC. Hij was een zoon van Duitse schoenmaker uit het Duitse Erberfeld bij Wuppertal en een Thaise concubine(njai).Na zijn vaders dood erfde hij een omvangrijk grondbezit en werd een van de machtigste mannen uit de groep der Mixtiezen van Batavia. Dit was een doorn in het oog van de toenmalige GG Zwaardecroon(1718-1725), die zelfs er toe over ging percelen grond, die aan Pieter toe behoorde, te onteigenen. Het monument gold indertijd als ‘verzamelplaats der Mixtiezen’ Zo ook in de ‘mei beweging in 1848’ toen men massaal protesteerde voor beter onderwijs, gelijke benoembaarheid voor de beambten en vrijheid van drukpers! De Japanse bezetter heeft het monument, denkend dat het een Nederlands eerbetoon(?)was, verwoest.Een replica uit 1976 werd in 1985, vanwege weg verbreding verwijderd en verplaatst naar Taman Prasasti, het voormalige Europese kerkhof Djahé. Het (gerestaureerde?) origineel bevindt zich op de binnenplaats van het Historisch museum, het voormalige stadhuis.(uit Cantecleer Kunst-reisgidsen; Jakarta/Batavia) Merkwaardig is het voor mij dat oudere Batavia generatie genoten, jaargang 1920 en ouder, bij navraag, geen weet hebben van dit monument! Opmerkelijk is het ook dat men ‘de geschiedenis der Indische Nederlanders( Indo’s)’ beschrijft/behandelt, echter met geen woord rept over Pieter van Erberveld!

      • bo keller zegt:

        Ook hier zit U er weer naast.
        Zie bijv. blz. 297 van de geïllustreerde Encyclopaedie
        van Ned. Indië .
        siBo

        • Jan A. Somers zegt:

          Ja, de ‘Gonggryp’! Ik heb de tweede druk van 1992. Ik dacht nog steeds te koop. Moet ieder mens uit Indië in bezit hebben. Dat scheelt een hoop discussie.

        • RLMertens zegt:

          @BoKeller; weer er naast? Canrtecleer Kunst-reisgids; Jakarta/Batavia? Of oudere Batavianen, die geen weet(willen?) hebben van dit monument?

  18. Bianca Rhemrev zegt:

    Mijn naam is Rhemrev, omgekeerd Vermehr. Is dit oorspronkelijk ook een Duitse naam en kunt u hier wellicht ook iets over terugvinden?

    Vriendelijke groet,
    Bianca Rhemrev

  19. Huib zegt:

    Dag Bianca…..ben je familie van Boudewijn en Cees zijn vrouw?

    De naam is oorspronkelijk von Vermehr en is inderdaad van Duitse oorsprong. Mijn jeugdvriend Boudewijn vertelde me altijd dat dat de
    reden is dat ze er Rhemrev van hebben gemaakt, Maar vermoedelijk
    is er een andere reden.

    • bo keller zegt:

      Leendert Hendrik Vermehr (ca. 1737-1790) had een zoon bij zijn Javaanse njai. Deze zoon, Leendert, werd in ongeveer 1758 geboren. Leendert kreeg later zes kinderen onder wie zeker vier zoons. Deze zoons zijn de voorvaderen van alle Rhemrev’s.

      De eerder genoemde Leendert Hendrik Vermehr was een zoon van Lubertus Vermehr (1696-1749) en Cornelia van Westhoven. Aansluiting kan gevonden worden in het overzicht van Betuwse Vermeer’s.

      Bovenstaande gepikt uit
      Rhemrev – Stichting Genealogisch Archief Vermeer – Blogger
      http://sgavermeer.blogspot.com/p/rhemrev.html
      Rhemrev is Vermehr achterstevoren geschreven. De naam Vermeer werd een paar honderd jaar geleden in de streek rondom Arnhem en Nijmegen ook
      siBo

    • Huib zegt:

      @Bianca Rhemrev….

      Op het ereveld Pandu in Bandung (Indonesia) is een gedenkteken te vinden van vermiste personen van Bersiapslachtoffers in Indisch Bronbeek waarop ook twee namen van Rhemrevs voorkomen en die van mijn vader J.C.Otto

      Zie het slachtofferregister van de Oorlogsgravenstichting

      • Werner Stauder zegt:

        Op de lijst van de door de Nederlanders geïnterneerde Duitsers komen twee personen voor met de familienaam Otto:
        1. De heer August Gustav Wilhelm Hermann Otto, geboren op 23-3-1884. Hij was chemicus in de machinefabriek in Soekaboemi op Java. Hij is met de ‘Van Imhoff’ ondergegaan en verdronken.
        2. De heer Karl Heinz Otto, geboren op 31-3-1909. Hij was koopman in Batavia en Bandjermasin. Hij werd eind 1941/begin 1942 naar Brits India overgebracht en bleef daar tot 1947 in het interneringskamp Dehra Dunn.

  20. Jennifer zegt:

    Mijn oma heet van Stralendorff (von Stralendorff) 😊

    • Jennifer zegt:

      Voor zover ik weet is de vader van mijn oma (Max van Stralendorff) vermoord (onthoofd) in de jappentijd. Ze vertelde hier echter nooit veel over. Begrijpelijk….aangezien het pijnlijke herinneringen zijn. Op internet is wel het een en ander te vinden; stamboom, overige info etc.

  21. Miranda Dijkshoorn-Diets zegt:

    Mijn opa heeft in een Jappenkamp gezeten in Makassar. Nooit geweten dat hij was opgepakt voor zijn achternaam. Diets is onze familienaam. Hij is uiteindelijk in het kamp overleden en heeft dus nooit iets kunnen navertellen.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Ik kan mij niet voorstellen dat uw grootvader in het “Jappenkamp” terecht is gekomen (uitsluitend) vanwege zijn achternaam. Wisten die Japanners veel?

      Bovendien, als hij door de Japanners voor Duitser zou zijn aangezien, dan zat hij juist goed, want de Duitsers waren in WO II Japan’s bondgenoten in het kwaad.

      Uw opa zal blank (totok) zijn geweest of militair en als zodanig krijgsgevangene, of misschien was hij van gemengden bloede, maar dan toch door grillig Japans interneringsbeleid in het kamp terecht gekomen.

      De Japanners wisten zich aanvankelijk geen raad met die mengkroes van etnische groepen en kleuren in voormalig NOI; ze kwamen uit een land met een homogene bevolking, d.w.z. iedereen was Japanner en zag er Japans uit, zoals het hoorde. Eén ding was voor hen duidelijk: Wie blank was, was “moesoeh” oftewel vijand en draaide het kamp in, een paar voor de Japanners belangrijke blanken uitgezonderd.

      Laat u zich dus niets diets maken v.w.b. die achternaam.

      Pak Pierre

    • Frans zegt:

      ” Nooit geweten dat hij was opgepakt voor zijn achternaam. Diets is onze familienaam: .
      Zo zie je maar weer eens hoe dat gaat. Men leest iets, men hoort iets…en men trekt compleet verkeerde conclusies. Die conclusies gaan vervolgens een eigen leven leiden, jarenlang, en zie daar een van de oorzaken dat de (oral) history der Indo’s zo misvormd is.

      • bo keller zegt:

        De Hr. Diets uit Arnhem., had me jaren-jaren geleden uit
        een hele vervelende lichamelijke situatie ongevraagd ”gered”
        en thuis gebracht.
        Ik heb hem altijd ,”mijn redder in nood” genoemd.
        siBo

      • Ilse Grossenreet zegt:

        Sterker nog Frans. Ik was altijd in de veronderstelling dat die bekende zanger van volksliedjes genaamd FRANS BAU ook van Indische/Duitse/Duitse/Indische afkomst was.
        En uiteraard zoals het past in het algehele straatje van veronderstellingen, had ik mijn veronderstelling als waar aangenomen en luid en duidelijk aan een ieder verkondigd, die het maar aan wilde horen.

        Dat was dus niet juist geweest, bleek achteraf. Ik ging er namelijk van uit dat Frans bau (basin =riekt) was.. wist ik veel dat het niet waar was.

        • Frans zegt:

          Interessant Ilse. Bedankt voor de mededeling.

        • eppeson marawasin zegt:

          Hallo Ilse, das ist ja lange her …! Wie geht’s …?

          Zo heb ik zelf lange tijd gedacht dat ‘Kakhus’ in den zwanziger Jahren des letzten Jahrhunderts een opleiding was voor beeldende kunstenaars, ambachtslieden en architecten te Weimar. Blijkt het een exquise Banketbakkerij in Zweden te zijn.

          Gruß

          e.m.

        • Ilse Grossenreet zegt:

          Ach heer E.M. Da’s inderdaad long time no see…sorry: no read. How’s life? Hoop dat alles OK is met u en de uwen.

          Op dit moment ben ik ook een beetje BAU basin naar Parfum du minyak goreng, maar dat komt omdat ik juist klaar ben met goreng…. panada met ikan asin… dus geen papeda.

          En zoals het Indo’s betaamt gaan we gewoon pukkel terus. Als het maar niet uitloopt tot het extreme acne aan toe… 😉

        • Pierre de la Croix zegt:

          Grossenreet. “Een naam, te mooi om waar te zijn” zou wijlen Godfried Bomans hebben gezegd. Hoe is die het Nederlandse taalgebied binnengewandeld of is het toch een pseudoniem?

          Pak Pierre

        • eppeson marawasin zegt:

          Las ik dat nou goed, die ‘kop’ gisteren in de krant?

          “FANS ILSE FEESTEN DOOR TOT IN HET VLIEGTUIG”

          Herzlichen Glückwunsch zum Erfolg Ilse.

          Schönes Wochenende!!!

          e.m.

    • Boeroeng zegt:

      Volgens de oorlogsgravenstichting zijn er 3 militairen Diets te Makassar overleden. Die moeten geïnterneerd zijn omdat ze Europees militair waren.
      http://srs.ogs.nl/index.php?go=home.zoeken

    • Werner Stauder zegt:

      Volgens mijn gegevens was één van de slachtoffers di met de ‘Van Imhoff’ ten onder gingen eveneens een Dietz, maar dan wel met een ‘z’ aan het eind. De ‘s’ is der verhollandste vorm van deze naam. Het gaat om de heer Georg Friedrich Robert Dietz, een statenloze planter in de buurt van Bandoeng.

  22. Irene zegt:

    Bij ons in de familie komen de namen Münich (oma) en Von Fürstenrecht (overgrootmoeder) voor. Oma Münich heeft in een buitenkamp gezeten en heeft de oorlog overleefd. Is overleden in Nederland.

  23. Boeroeng zegt:

    Is er een von Stietz in de zaal ?
    Niemand heeft last gehad in 1940 te Indië ?
    Julius von Stietz , ca 1822 geboren te Emmerich, verhuisde met zijn ouders naar Nederland, net over de grens .Vandaar uit ging hij naar Indië als officier en huwde in1846 met Caroline van Naerssen.
    Hij liet zich naturaliseren in 1861.
    Hun kinderen verloren de band met Duits en hun kleinkinderen nog meer . Weinig Duits meer aan deze familie in 1940.

    Zo ging het met veel nazaten van Duitse, Engelse, Franse, Belgische etc etc stamvaders. Die verindischt-nederlandsten .

    En wat te denken van de familie Mafficioli del Castelletto?
    Eugenie Rygelo geboren 1873 had kleinkinderen van Halen…
    Juist… die Amerikaanse rockstars

  24. D.hofstede zegt:

    Hallo,

    Ik weet niet of u hier iets aan heeft maar mijn overgrootvader was een Duitser die hoogstwaarschijnlijk ook op de Van Imhoff zat en is verdronken. Zijn naam was Meyer. (Zonder puntjes op de i en j). Hij was getrouwd met een Javaanse. Mijn moeder werd het land uitgezet omdat ze een halfbloed was. in ’53 is zij naar Nederland gekomen nadat ze met de witte handschoen was getrouwd.

    Mvg
    D.Hofstede

  25. Werner Stauder zegt:

    Beste mevrouw Hofstede,

    Heel hartelijk bedankt voor reactie. Neemt u mij alstublieft niet kwalijk, dat ik nu pas reageer. Graag zou ik nader met u in contact willen komen i.v.m. uw overgrootvader Johannes Meyer, geb. 19-6-1884, die inderdaad op de Van Imhoff is omgekomen. Ik zou het zeer op prijs stellen om van u meer informatie over hem te mogen ontvangen. U kunt mij bereiken via het e-mailadres wernerstauder@hotmail.com

    Alvast mijn hartelijke dank!

    Met vriendelijke groet,
    Werner Stauder

  26. Paul Tenzer zegt:

    Fritz Paul Tenzer
    Born on the 9th of juli 1890 in Waldenburg, Germany
    Died on the 19th of januari 1942 in the Indian Oceaan on the s.s. Van Imhoff

    My grandfather, at age 23, departed from Rotterdam on december the 13th 1913 to serve under the Royal Netherlands East Indies Army as a medic in the Dutch Indies. He retired in 1935 where he resided in Malang where he continued using his medic skills for the community in the neighbourhood. The war broke out in may 1940. Suddenly the country that he served for 22 years turned against him. Just because he was of German descent. Taken prisoner immediately with 2 of my uncles (ages 17 and 19) and transported to Atjeh. Luckily, my father (aged 9) and his 2 other brothers (11 & 15) were still kids at the time so the KNIL left them (as well as my 2 aunts) behind. Meanwhile the Japanese invaded Malang. In 1942 the Dutch decided that every German had to be transported to Ceylon. There were 2400 German civilians transported on 3 ships. The first 2 ships arrived safely. The 3rd ship, the S.S. Van Imhoff, carrying 478 prisoners, including my grandfather was spotted by a Japanese torpedo bomber. The ship got hit and slowly begun to sink. Slowly, so all the Dutch had plenty time to evacuate leaving the prisoners in their barbed wired cages. Prisoners who did got out and tried to swim to safety got shot. Out of all the 110 Dutch crewmembers and KNIL soldiers only 1 of them helped open the cages. But the prisoners weren’t allowed to board the lifeboats. Half of them went under with the ship.The other half of the prisoners where just left out there on the ocean. When a rescue ship arrived they asked the prisoners if there were any Dutch among them. The answer was negative and they just left them there refusing to help them. Only between 37 and 67 prisoners made it to the island of Nias. My grandfather and my 2 uncles weren’t among them. They, along with 438 other civilians, were left to drown on that fateful day the 19th of januari 1942.

    This is the story of my grandfather. A story that scarred my father for the rest of his life. A story about a warcrime the Dutch government rather not want to admit. Up untill today there nobody has been held responsible for the death of 441 human beings. I often wonder how different my father would have been if this event didn’t take place.

    And this is just 1 story. There are million stories like this about lives affected by war. There are a million stories taking place right now.
    15th of August, a day to remember.

    War fucking sucks.

    Werner Tenzer

    • Pierre de la Croix zegt:

      Shameless witch hunt. Deep black page in Dutch history.

      Not only Japan had its hell ships.

      Sorry that your opa met disaster, just for being born a German.

      Pak Pierre

      • Paul Tenzer zegt:

        dankje Pierre

        • Pierre de la Croix zegt:

          Geen dank. Uit de grond van mijn hart. Indië zou wel eens even laten zien hoe het meeleefde met het moederland. Zou Adolf H. te B. wel eens een poepie laten ruiken. Veel kleine Boengs werden het haasje.

          Als ik had geweten dat je Nederlands schrijft en dus ook verstaat, dan had ik mij niet gepijnigd met Engels.

          So be it. Good luck.

          Pak Pierre

  27. Huib Otto zegt:

    What about the name Wohl?
    His son Hans, one of my dearest friends since we were 14 years old also died on the van Imhoff. he told me just recently.
    It’s a bloody shame the crew did not try to save them. Maybe to many Dutch merchant ships were torpedoed by German submarines with consequently many casualties under the Dusch seamen.

    Huib

    • Pierre de la Croix zegt:

      Tja … dan nog geen excuus om zo te handelen zoals ze hebben gehandeld.

      Voor het zelfde geld gaan dan de Japanners met hun hell ships vrij uit. Ook zij hadden immers te lijden gehad van Nederlandse onderzeeërs (door hun succesvolle acties aan het begin van de oorlog in Azië kreeg onze admiraal Helfrich van zijn geallieerde vrienden de bijnaam “ship-a-day Helfrich”) en later van de Britten en Amerikanen.

      Pak Pierre

  28. Eline von Oerthel zegt:

    Onze familie is ‘von Oerthel’.

  29. Erwin G zegt:

    Mijn oma is van Günther.

  30. Leonie zegt:

    Goedendag,

    Kunt u iets vinden over de naam Kornmann of Brenneisen?

    Dankuwel

  31. Jan A. Somers zegt:

    Bij de KM zijn erg veel hoge officieren met een Duits(achtlge) naam. Zullen ook vaak in Indië .dienst hebben gedaan.

  32. De familielinie van Mijn moeder Friedel NÜTZMANN,achternaam afkomstig uit Mecklenburg-Vorpommern Duitsland.
    Ik zoek naar verre voorouders en afkomst hopend u mij hieraan te kunnen helpen.
    Geleefd en gewoond in Sumatra ,Nederlands Indie.anno 1900.
    Hartelijk dank:RoyHuijer.

  33. Vader kant Huijer Dirk Huijer geboren 28 april 1765 MÜNSTER Nord Rhein West Falen duitsland nazaten hebben in Nederlands Indie gewoond,later Nederland.
    Veel nazaten zijn Knilmilitairen.
    Gezocht wordt en gevraagd als mogelijk naar verdere voorvaderen etc,
    Hartelijk dank:Royhuijer.

  34. Paul Tenzer zegt:

    Zijn er nabestaanden van de slachtoffers van de van Imhoff die geïnteresseerd zijn om in groeps verband het monument in Hamburg te bezoeken?

  35. Anoniem zegt:

    Hallo..iets bekend over Richard Herman Eckhart (mijn Duitse opa)? Laatste bericht was dat hij in 1939 in ondertrouw ging met mevr Bonin-Keussen. Niemand heeft daarna nog iets van hem vernomen.. Ben benieuwd

    • Anoniem zegt:

      Werner Eckhart

    • Pierre de la Croix zegt:

      Hopelijk niet met de “Van Imhoff” richting Ceylon vervoerd of geïnterneerd op de Joden Savanne in Suriname.

    • Werner Stauder zegt:

      Hallo Werner,

      ik heb goed nieuws voor je: je opa Richard Hermann Eckhardt, geboren op 23 mei 1892 te Quakenbruck heeft de oorlog overleefd! Hii werkte tot zijn arrestatie op 10 mei 1940 als planter in Toeloeng. Hij zat waarschijnlijk eerst op het eiland Onrust vast voordat hij werd overgeplaatst naar het centrale kamp Lawe Sigala-gala in de Alas-vallei op Sumatra. Daar zat hij achter het prikkeldraad tot eind december 1941 en werd vanuit Sibolga met één van de eerste twee transporten naar Bombay overgebracht. De rest van de oorlog bracht hij in het interneringskamp Dehra Dun in Noord-India door. In Dehra Dun zat overigens nog een naamgenoot van hem, een zekere Georg Erich Richard Eckhardt, geboren op 14 maart 1909 te Hamburg-Altona. Hij werkte als slotenmaker in Soerabaja. Of die twee familie van elkaar zijn weet ik niet, maar ik hoop dat ik je hiermee van dienst kon zijn.

      Groetjes,
      Werner Stauder

      • werner zegt:

        Hi Werner, hier Werner ,
        Dank voor je bericht, geweldig. Waar haal je toch deze info?
        Heb je wat links voor mij en de lijst met namen Dehra Dun?
        Nu komt de grootste uitdaging: Waar ging hij na vrijlating Dehra Dun naar toe en waar is zijn vrouw in die tijd gebleven?
        Overigens was mijn opa eerder getrouwd geweest met T.Eckhart-Linkclean-Westenberg. Zij is de moeder van mij pa.
        Gr Werner (wernereckhart@hotmail.com)

  36. Anoniem zegt:

    ps Ik ben Werner Eckhart

  37. Boeroeng zegt:

    Snel-snel gespeurd:
    Elfriede Franziska Keussen was sinds 1934 weduwe van George Felix Rosenthal Bonin ( ca 1880 geboren in Stuttgart)
    4 juli 1939 huwde ze te Soerabaja met Richard Herman Eckhart.
    Er lijkt geen familie Keussen geweest te zijn in Indie 1900-1940. Ik neem aan dat zij Duitse was en mogelijk is ze met Richard Herman Eckhart naar Duitsland teruggegaan .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.