Recente reacties
- Anoniem op Mobilisatie Oorlogskruis
- Micah Snijkers op Mobilisatie Oorlogskruis
- Anoniem op Petitie: Stop de normalisering van anti-Aziatisch racisme in media
- Gerard Brekelmans op Petitie: Stop de normalisering van anti-Aziatisch racisme in media
- Boeroeng op Petitie: Stop de normalisering van anti-Aziatisch racisme in media
- Boeroeng op Petitie: Stop de normalisering van anti-Aziatisch racisme in media
- Gerard Brekelmans op Petitie: Stop de normalisering van anti-Aziatisch racisme in media
- arjan Wittebrood op .. historici juichen om renovatie huis van ‘eerste moderne Indonesische schilder’
- Hanneke van Dongen op Petitie: Stop de normalisering van anti-Aziatisch racisme in media
- Gerrit-Jan van Herwaarden op Petitie: Stop de normalisering van anti-Aziatisch racisme in media
- Boeroeng op Biografie Charley Toorop
- qualityavenue9429771fb6 op Vermist/ontvoerd/vermoord in Bandoeng 45-46
- alfabeet - van den Broek op 100-jarige Cisca uit Amsterdam blikt terug op haar leven
- solidariteit - van den Broek op Petitie: Stop de normalisering van anti-Aziatisch racisme in media
- Arthur op Petitie: Stop de normalisering van anti-Aziatisch racisme in media
Archief
- maart 2026
- februari 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- oktober 2025
- september 2025
- augustus 2025
- juli 2025
- juni 2025
- mei 2025
- april 2025
- maart 2025
- februari 2025
- januari 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2024
- mei 2024
- april 2024
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juli 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- juli 2022
- juni 2022
- mei 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juli 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- augustus 2005
- juli 2005
- juni 2005
- mei 2005
- april 2005
- maart 2005
- februari 2005
- januari 2005
- Het archief van Indisch4ever
is best wel te filmen !!
...................
...................
.......... Bekijk ook
de archipelsite
met honderden topics.
Zoekt en gij zult vinden. ! Categorieën
Zoeken op deze weblog
Meest recente berichten : Het gebeurde ergens in de Indonesische archipel
-
Thomson
Nassauschool Soerabaja
Depok
Wie is deze familie
Wolff
Tankbataljon Bandoeng 1939
Is de bruid Günther?
Wilde en Waldeck
Brouwer en Hagen
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kerst 1930 a/b Baloeroan naar Indië
XXXXXXXXXXXXXX
Bertha Lammerts van Bueren-de WitXXXXXXXXXX zwieten 214
Bisch
!!!!!!!!!!!
Detachement Verbruiksmagazijn,
Hollandia
van Hall
Smith
Emy Augustina
Detajongens
von Stietz
de Bar
Soerabayaschool ca 1953
Wie zijn dit ?
Damwijk
Klein
IJsselmuiden
van Braam
Zuiderkruis
Foto
Koster
Versteegh
Baume
Falck
Boutmy
Otto
oma Eugenie Henriette Smith
Meliezer-Andes
christelijk lyceum bandoeng
christelijk lyceum bandoeng
Saini Feekes
Mendes da Costa
Anthonijsz
Bromostraat
Wie?
Tambaksari/Soerabaja-1946
Ornek
van Dijk
.Haacke-von Liebenstein
Theuvenet
Sollaart
Berger-de Vries
Foto's gemaakt door Henrij Beingsick
Augustine Samson-Abels
Samson
Huygens
Hartman
Otto en Winsser
Marianne Gilles Hetarie
Constance en Pauline
Versteegh
Lotje Blanken
Charlotte Hooper
John Rhemrev
Schultze
W.A. Goutier
Otto-Winsser
Bastiaans
Verhoeff
Beisenherz
Stobbe
Wendt-van Namen
Harbord
Pillis-Reijneke
Nitalessy-Papilaja
Reijneke
Oertel-Damwijk
Bruidspaar te Semarang
Daniel
Krijgsman
van Dun
Ubbens en van der Spek
Kuhr
Oertel
Nijenhuis-Eschweiler
Wie ben je
Philippi-Hanssens
Tarenskeen-Anthonijsz
Hoorn-Dubbelman
Mendes da Costa
Palembang
Deze slideshow vereist JavaScript.








































Ik ben evne de kluts kwijt:
@Boeroeng
“HIj is van indo-europese afkomst, maar hij is niet Indisch. Zijn oma wel.”
DUS zijn oma is Indisch en tussen haar en dhr Wilders is het Indischzijn verdwenen!!!!. Wat was de zoon of de dochter van deze vrouw ? een soort hybride??? Dus dat hele Indisch 3.0 kan je in de vuilnisbak gooien, het concept klopt niet
Ook op deze blog wordt over Indischzijn via de bloedlijn gesproken. Zoiets als eenmaal een indo altijd een Indo, weer een nieuwe variant, dus hoe kan het Indischzijn verdwijnen… zeker door aanpassen.
Iemand hier zegt dat door vertotokken men het edele Indischzijn kan verliezen.
Dat niet alleen ook Totoks kunnen plotseling Indisch benoemd, worden. dus je kan ook Indisch worden. Al met al blijft de Indische bevolking constant., wij zijn ook enig ons soort of ras.
@Paul Vermaes dan ben ik gerustgesteld: Indo’s zijn geen volksmenners, want Wilders is geen Indo.
Ik mis iets in de vergelijking en het probleem van ontkennend evergelijking is dat je alleen weet wat het NIET is maar wat wel dat mag de volksmennende indo weten!!!!
En de vergelijking van Indischen met Marokkanen (Holman) is wel vreemd want waarmee werden de Indischen bij aankomst vergeleken, soms met Marokkkanen, die kwamen wat later toch . Hij zegt even later dan hij Marokkanen niet goed kent maar waarom maakt hij die vergelijking, leedvergelijking?
Ik heb dus alleen maar naar de logica van de uitspraken gekeken, over de uitspraken an sich doe ik geen uitspraak want ik weet te weinig van de Nederlandse situatie af.
@Peter van den Broek. Holman vergeleek in zijn artikel in het Parool van 23 maart j.l. Marokkanen met Indo’s. Waarom hij dat deed weet ik niet, maar de vergelijking gaat mank vanaf de aankomst. Wij Indo’s kwamen als berooide havenots en werden door de DMZ gastvrij ontvangen en gehuisvest, dat het met de geur van andijvie gepaard ging, dat maakt de 3-de generatie er nu van. De Marokkanen kwamen hier om te werken, nadat ze in Marokko van de Nederlandse ambassade de nodige screening hadden ondergaan. Zij hadden een werkgever en die had voor huisvesting gezorgd. Marokkanen hadden iets te bieden; Indo’s waren armlastig. Holman verklaarde waarom Indo’s op de Totoks neerkeken met onfrisse argumenten; lees zijn verhaal zelf maar.
@P.Vermaes ” Waarom hij dat deed weet ik niet, maar de vergelijking gaat mank vanaf de aankomst.”
De hele ophef over het feit dat heel ‘politiek correct’ nederland over de bevolkingsaanduiding ‘marokkanen’ door Wilders viel, terwijl die volgens hun 2e paspoort gewoon ‘nederlanders’ zijn.
Tja dat zijn wij gemengdbloedigen ook, maar willen toch indo of indische meisjes/jongens blijven/heten.
Holman: “En ik heb het gevoel dat ze nog altijd niet echt geassimileerd zijn. Dat willen ze niet. Ze waren en zijn meer Nederlanders dan de Nederlanders, maar wel Indische Nederlanders.
Wat ik hier schrijf, is puur subjectief, gereconstrueerd uit mijn herinneringen. En ik ken de Marokkaanse gemeenschap te slecht om die met de Indische gemeenschap van toen te kunnen vergelijken.”
@P.Lemon: Zó diep wilde ik er niet op in gaan. Het was goed voor een glimlach, meer niet.
@Boeroeng, Heeft u de aanhef van deze posting bedacht: “En toen ging een Indo het volk mennen?”
Als ik de slotalinea van Holmans artikel in het Parool van 21 maart hieronder mag aanhalen:
“Wat ik hier schrijf, is puur subjectief, gereconstrueerd uit mijn herinneringen. En ik ken de Marokkaanse gemeenschap te slecht om die met de Indische gemeenschap van toen te kunnen vergelijken. Maar dat zegt ook iets. Geert Wilders is een Indo, hoor ik wel eens.”
Moet ik de keuze van de titel van deze posting als volgt reconstrueren?
De volgens Holman vermeende Indo Wilders had volgens u (Boeroeng) op 19 maart als een volksmenner gesproken.
Als mijn reconstructie waar is, dan ben ik gerustgesteld: Indo’s zijn geen volksmenners, want Wilders is geen Indo.
@ Paul Vermaes. De titel heb ik gemaakt . Wilders is de volksmenner… en dat kun je letterlijk nemen wbt hoe hij van de week een massa aanhangers mende in een zaaltje.
HIj is van indo-europese afkomst, maar hij is niet Indisch. Zijn oma wel.
De voorouders van Wilders zijn onderzocht door de genealoog Roel de Neve: https://indisch4ever.nu/2010/11/06/een-indo-so-what/
Toen ik de titel zo spontaan opschreef, zag ik ook direct dat het de aandacht trok en reacties zou losmaken.
Nahhhh , vond ik wel mooi. De meest titels die we gebruiken zijn toch al zo neutraal en braaf.
Deze zaterdag was dit topic het meest bezocht door de lezers, zeggen de weglogstatistieken
Niet alles wat blaft is een hond en niet iedereen met een scheutje “Indisch” bloed is Indo.
Zo zou ik onze vriend Wilders op grond van wat ik nu weet over zijn antecedenten echt geen Indo willen noemen en hij zelf rekent zich denk ik ook niet tot de groep Indo’s of, in ruimere zin, tot de groep Indische Nederlanders.
Zo hij toch nog eens met hoge koorts op de zeepkist springt en in Venlo’s Duits uitroept “Ich bin ein Indo”, dan lever ik subiet mijn Indovaantje in bij Paatje Pffff en ga op zoek naar een Marokkaans vlaggetje voor op de fiets.
Pak Pierre
“en ga op zoek naar een Marokkaans vlaggetje voor op de fiets.” In 1997 waren wij in Soerabaja tijdens de verkiezingen. Dat ging er nogal ruw aan toe. De drie grote partijen mochten daarom maar om de beurt een dag troep maken. Toeristen bleven weg, wij hadden dure hotels voor een habbekrats. We hadden voor een paar dagen een taxi georganiseerd. De chauffeur was beducht voor zijn werkkapitaal en had drie petjes en drie vaantjes in de auto, voor elke dag een andere. Dat is pas ondernemersschap!
Tja … leer van de boenglon en gij zult overleven.
Pak Pierre
In mijn laatbloeiersstudie zaten in mijn avondwerkgroep een paar Marokkanen. Tijdens de Ramadan was er een probleem dat ze om zeven uur nog niet hadden gegeten. Half acht OK? Ja. Geregeld!
Indo` en Marokkanen;
Het enige wat Indo`s en Marokkanen samendelen is ; rijst, koffie, thee en kruiden…..
Marokkanen zijn een ander volk/cultuur.
Indo`s hebben zich weten aan te passen, ook dat ging vaak moeizaam, We hadden wel een voordeel, we spraken Nederlands een Inburgeringscursus was dus niet nodig.
Verder was ook discriminatie een deel van onze portie, we waren niet welkom en men keek raar tegen ons op.
Het aanpassings program ging niet zo stroef vanwege het feit, dat wij allochtonen waren van Westerse afkomst.
De Westerse cultuur zat deels al in onze genen .
Deze is wel leuk: koekje van eigen deeg… http://www.speld.nl/2014/03/21/pvv-wilders-bij-veroordeling-terug-naar-indonesie/
april 2008
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/913255/2008/04/03/Consulaat-in-Indonesie-bestormd.dhtml
@buitenzorg. Blijf op je hoede v deze dikke duim onzin.
” De Speld reageert met een knipoog op regionaal, nationaal en internationaal nieuws. De essentie van dit medium is dat de nieuwsberichten niet op waarheid berusten, maar zo gebracht worden dat zij waar zouden kunnen zijn. Het is daarmee vergelijkbaar met The Onion, dat in de Verenigde Staten wordt uitgegeven. De redactie is gevestigd in Amsterdam (WIKI )
Ik had het niet serieus opgevat, heer Lemon. Maar toch schuilt er ook welweer een waarheid in.
@buitenzorg. Die waarheid is ws gebaseerd op de aanname van de auteurs dat Wilders moeder in het buitenland (plaats Soekaboemi) het levenslicht zag en dus als allochtoon moet worden beschouwd.
Fout 1. Destijds was Indië gewoon nederlands grondgebied en dus geen buitenland.
Fout 2, De vader van Wilders moeder Johannes Hendrikus Ording is in Utrecht geboren en om den brode naar Indië gegaan.
Trouwde met Johanna Magdalena Meijer die weliswaar in Batavia is geboren maar uit een verindischte koloniale nederlandse familie stamde.
Maar enfin blank of gekleurd, als er enige connectie is met een land buiten de ned. landsgrenzen, ben je voor de niet-ingewijde burger gewoon een allochtoon.
Interesant artikel:
http://www.groene.nl/artikel/133119
@ Hr Burer. Stuk ruimschoots bekend ..tendentieus en met fouten.
Er is in 1835 van moederszijde een aziatische voormoeder maar door verdere huwelijken is die tak vertotokt, En van vaderszijde is hij genetisch puur blanda. Onze prinsesjes zijn toch ook geen argentijntjes.
Ondanks op het internet gedane beweringen was de bedoelde familie Meijer namelijk niet joods! Mogelijk heeft de in die familie vaak voorkomende voornaam Levinus bij de auteur een associatie met Levie opgeroepen. De voornaam Levinus was echter een in Zeeland in het verleden veel voorkomende naam en afgeleid van Lieven. En dus heeft Wilders’ fascinatie voor Israël een heel andere achtergrond dan hier gesuggereerd wordt. Welke, dat mag Lizzy van Leeuwen ons nog een keer uitleggen.”
HARMEN SNEL, Amsterdam
Stadsarchief Amsterdam
Eeens indo, altijd indo? Eens Indisch altijd Indisch?
Vertotokt, wat is dat? Wilders houdt nog steeds van een bordje nasi goreng hoor.
@Sil. Als we stamboomlijn na die javaanse voormoeder van moederszijde(!) naar hem toe volgen, zie je de aziatische genen verwateren door totokse grootma’s en grootpa’s,
Je ziet het zelfs bij onze generatie waar indo’s met pure bulehs trouwen en sommige vh cucu’s niets vh indischzijn moeten hebben of kunnen aanvoelen.
Maar de indische hap lust toch bijna iedereen?
Wanneer Holman, die indo is(?), in Wilders een indo herkent, begrijp ik zijn stukje nu beter.
Vertotokt = over enkele generaties zijn de uiterlijke kenmerken van de Indo’s verdwenen.
Simpel….dat geloof ik ook dat Wilders ná het zien van de video, op deze manier zich provoceerde naar de Marokkanen toe….
Ik ben het niet eens met Wilders maar waarom hoor ik niets meer over de rapper die een video heeft gemaakt waarin Wilders wordt bedoeld en er een pistool wordt getoond? Mag zo’n video wél? Dat begrijp ik niet. Voor zover ik weet heeft Wilders zoiets nooit vertoond…
Zou het zo kunnen zijn dat Wilders de grens overschreed nadat hij de video had gezien?
Het “voor-spek-en-bonen-Nederlanders” citaat is inderdaad van Tjalie, namelijk uit een brief d.d. 9 januari 1971 aan Guus Cleintuar, geciteerd door Wim Willems in zijn biografie over Tjalie (W. Willems, Tjalie Robinson. Biografie van een indo-schrijver ((Amsterdam, 2008)) p. 484)
@MasRob aanvullend : “”Hij was schrijver in hart en nieren en onder alle omstandigheden, én hij was de stem van de Indische identiteit. Staan voor wie je bent, niet marchanderen; deze karaktereigenschap gaf de doorslag.
De Indo-schrijver maakte het milieu van de Indo bijna zintuiglijk waarneembaar met levende taal en schrijven vanuit de ervaring zelf. De biograaf Willem Willems sleept de lezer mee op avontuur met een even eigenzinnig als getalenteerd Indo-schrijver in een tijd waarin Indo’s keuzes moesten maken
http://www.nieuws.leidenuniv.nl/boeken/tjalie-robinson-biografie-van-een-indo-schrijver.html
@Boeroeng: “En toen ging een Indo het volk mennen”
Bedoelde Theodor Holman dat de Indo-volksmenner Tjalie Robinson was?
Holman laat Tjalie het volgende beweren…als het waar is:
Waar Robinson voor pleitte, was het behoud van een eigen Indische identiteit. Hij schreef in de jaren zeventig: ‘We zijn zelfs na 20 jaren in Holland vreemdelingen op zelfs een ernstiger schaal dan b.v. Italiaanse en Turkse gastarbeiders, die door hun Europeaanschap vlotter assimileren naar het maatschappelijk patroon dan Indo’s. Wij zijn een stelletje ‘voor spek-en-bonen Nederlanders’ die met de belangrijkste leefpatronen NIET meedoen, ja er zelfs geen bal van begrijpen.’
Als het waar is, dan is het bovenstaande toch wel een trieste “pikiran van onze dierbare straatslijper.”
Holman laat Tjalie het volgende beweren…als het waar is:
1.Waar Robinson voor pleitte, was het behoud van een eigen Indische identiteit.
2.Hij schreef in de jaren zeventig: ‘We zijn zelfs na 20 jaren in Holland vreemdelingen op zelfs een ernstiger schaal dan b.v. Italiaanse en Turkse gastarbeiders, die door hun Europeaanschap vlotter assimileren naar het maatschappelijk patroon dan Indo’s.
3.Wij zijn een stelletje ‘voor spek-en-bonen Nederlanders’ die met de belangrijkste leefpatronen NIET meedoen, ja er zelfs geen bal van begrijpen.’
—————————————————————————————
Voor de duidelijkheid , ik ben geen Tjalie kenner.
Wel heb ik zijn complete werk , en ik lees zijn boeken o.a zijn Piekerans omstreeks jaren begin jaren 80.
Vooral omdat het over Betawi ging.
1.Ja , hij is een echte Indo die niet “schaamde”voor zijn Indo zijn .
En was trots als kind van Oost en West .
Dat laat hij duidelijk merken in zijn boek Piekerans van een straatslijper 1952 Uitgave Bandung.
En hij houdt veel van zijn nieuwe Indonesia , terwijl de meeste Indo toen nog veel “sakit hati” hebben.
Zijn positieve kijk over de nieuwe Indonesia na zijn bezoek omstreeks 1966 werd door vele Indo niet gewaardeerd.
2. Dat begrijp ik niet , Italianen en Turken waren toen gastarbeiders, buitenlanders .
Indo/Indische Nederlanders zijn Nederlanders .
3. In sommige gevallen( ma’af ja ) wordt door betrokkenen min of meer zelf afgeroepen (weet niet of het de juiste term is, dus weer ma’af).
Vaak gebeurde dat bij sommige 2de gen.
Een voorbeeld:
“Ik merkte dat ik het steeds lastiger begon te vinden dat mensen mij zagen als een Nederlander.”
Zulke uitspraken kan ik moeilijk plaatsen.
“die door hun Europeaanschap vlotter assimileren” Die Indische Nederlanders zijn in Indië altijd al gerekend tot de Europeanen. Uiteraard, het waren geen Inlanders en ook geen Vreemde Oosterlingen.
http://www.parool.nl/parool/nl/508/THEODOR-HOLMAN/article/detail/3578475/2014/01/16/Als-ik-maar-kon-neuken-was-mijn-credo-ook-al-danste-ik-met-de-dood.dhtml
‘Ze vonden ze niet schoon, bot, niet waardig, niet gracieus en ongeduldig.’….
Wie herinnert zich niet de uitdrukkingen, Bau keleh, ketjut, kesuh als het op de hygiëne aankomt en kasar in de omgang.
Het blijkt universeel te zijn…want de gelovige medelander kijkt bv neer op ongelovige wereldse levensstijl vd blanda
“Een achtergrond van de discriminatie is het ‘anders-zijn’ van mensen. De negatieve benadering van mensen die anders zijn varieert van heel subtiel tot uitermate grof. Mensen die nieuw komen wonen in een dorp of wijk worden vaak argwanend bekeken en buitengesloten van de sociale contacten: ze zijn ‘anders’ en dat wordt ervaren als een bedreiging. Die uitsluiting kan te maken hebben met huidskleur, gedrag, of zelfs de geografische herkomst: een ‘Hollander’ heeft soms heel wat weerstanden te overwinnen voordat die wordt ervaren als ‘een van ons.’
De scheidslijn tussen discriminatie en het noemen van negatieve dingen bij hun naam is soms moeilijk te trekken
De ‘kleine discriminatie’ is in zekere zin venijniger dan de ‘grote’ discriminatie van groepen buitenlanders. Die kleine discriminatie laat zich vaak moeilijker herkennen en aanpakken.
http://www.hetgoedeleven.com/Samenleving/Samenlevingdetail/tabid/243/IndexID/194023/Default.aspx
*
Dat neerkijken , zoals Holman het noemt is niet het juiste woord.
Dan kun je alle scherpe/botte kritiek op mensen neerkijken noemen.
Holman doet niks anders, al 30 jaar in zijn columns.
Leest er een Tjaliekenner mee ?
Wat bedoelde Tjalie Robinson met fout van Hollanders een goede Hollander van de indo te maken ?
Typisch Hollands van Boeroeng: meteen een deskundige erbij vragen. En dan? Je oordeel van hem laten afhangen?
Holman heeft gelijk: Ze waren en zijn meer Nederlanders dan de Nederlanders, maar wel Indische Nederlanders.
Geert Wilders is een Indo, hoor ik wel eens
Geen wonder dat Wilders’ PVV tijdens de gemeenteraadsverkiezingen slechts meedeed in de steden Den Haag en Almere.
Een deskundige erbij vragen is gewoon verstandig meer informatie verzamelen en niet typisch Hollands. Een deskundige kan feiten vertellen die niet-deskundigen niet weten .
En die extra informatie is weer goed voor de meningsvorming.
Vorm vooral je eigen mening.
—
Ik bedoelde dat Geert Wilders het volk mende..
Lees en bekijk wat en hoe van dat mengebeuren van de week , waardoor de PVV nu dreigt in te storten
http://www.nrc.nl/verkiezingen/2014/03/20/minder-minder-enz-enz-wat-zei-en-deed-wilders-gisteren-precies/
@ “een goede hollander maken van een indo”
Een van de processen in de meningsvorming is het (lui) denken in stereotyperingen:
“Volgens veel blanke Nederlanders zijn Indische Nederlanders de modelminderheid. Vaak zullen ze zeggen dat indo’s goed geïntegreerd zijn, en haast nooit voor problemen zorgen. Volgens blanke mensen zijn de meeste Indische Nederlanders goedgemanierd, vredig, verfijnd, hardwerkend, erg gehecht aan familie en weinig overlast veroorzakend. Maar dit zijn stereotyperingen. Let op hoe deze stereotype eigenschappen het tegenovergestelde zijn van hoe blanken over zwarten denken: slechtgemanierd, gewelddadig, ruw, langzaam werkend, familie in de steek latend en wetten overtredend.
Deze stereotyperingen zijn niet waar, alhoewel sommige Indische Nederlanders deze eigenschappen geïnternaliseerd hebben. Indische Nederlanders zijn, net als zwarten, individuen, wiens gedrag niet afhankelijk is van hun huidskleur of de cultuur waaruit ze afkomstig zijn.
Net zoals stereotyperingen over zwarten een doel dienen, doen stereotyperingen over Indische Nederlanders dat ook. Indische Nederlanders als modelminderheid bezien, maakt het voor blanke Nederlanders mogelijk om de mening er op na te houden dat de slechte positie waarin veel zwarten verkeren hun eigen schuld is. Als indo’s het goed kunnen doen, bewijst dat volgens hen dat zwarten dat ook moeten kunnen.
Dat is natuurlijk niet waar. Hoe goed of slecht Indische Nederlanders het doen is zelfs amper te zeggen, aangezien er eigenlijk geen onderzoeken bekend zijn die bekijken hoe zij in Nederland functioneren. Over Marokkanen, Turken, Surinamers of Antillianen lijkt er echter iedere paar weken een nieuw onderzoek te verschijnen.
Wat veel blanke Nederlanders bovendien vergeten, is dat Indische Nederlanders van origine al deels Nederlands zijn, en dat Indo-Europeanen van jongs af aan bekend zijn geweest met Nederlandse gebruiken, de Nederlandse taal en Nederlands onderwijs. Zij staan wat deze facetten betreft dus in geen vergelijking met andere minderheden, die grotendeels zijn voortgekomen uit opzettelijk ongeschoolde slaven, contractarbeiders en gastarbeiders.
Het is dus onmogelijk conclusies te verbinden aan de mate van “integratie” van andere minderheden aan de hand van de goede “integratie” van Indische Nederlanders. Er zijn grote verschillen in mogelijkheden tussen Indische Nederlanders aan de ene kant en andere niet-blanke minderheden aan de andere kant, ook al willen veel blanke Nederlanders die verschillen niet zien.
http://blankroet.tumblr.com/post/361392070