NOS: In Roosendaal is op 5 januari generaal buiten dienst Govert Huijser overleden. Hij was 82 jaar. Huijser werd geboren in Soerabaja en begon zijn militaire loopbaan in 1949 aan de Koninklijke Militaire Academie.
Govert Lambertus Johan Huijser was geboren in Soerabaya van Haagse ouders . Hij verloor zijn moeder in het jappenkamp. In 2005 was hij een spreker op de 15 augustusherdenking bij het Indisch monument in Den Haag . In 1946 kwam hij als 15-jarige voor het eerst in Nederland.
Recente reacties
- Fred Liem op 15 april Tilburgers tussen Nederlands-Indië en Indonesië
- Pierre H. de la Croix op Monument voor Chris Soumokil
- Boeroeng op Monument voor Chris Soumokil
- wanasepi op Monument voor Chris Soumokil
- Boeroeng op va 12 april expo: De geschiedenis is mijn gezelschap
- Indo-nee-sier - van den Broek op Do half Indonesians feel Indonesian ?
- Pierre H. de la Croix op Do half Indonesians feel Indonesian ?
- Boeroeng op Do half Indonesians feel Indonesian ?
- Anoniem op Do half Indonesians feel Indonesian ?
- Anoniem op Do half Indonesians feel Indonesian ?
- Indo-nesier - van den Broek op Do half Indonesians feel Indonesian ?
- van Beek op Do half Indonesians feel Indonesian ?
- Boeroeng op Jappenkampen Padang en Bangkinang
- mas van Beek op Do half Indonesians feel Indonesian ?
- Anoniem op Do half Indonesians feel Indonesian ?
Zoeken op deze weblog
Categorieën
Archief
- april 2026
- maart 2026
- februari 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- oktober 2025
- september 2025
- augustus 2025
- juli 2025
- juni 2025
- mei 2025
- april 2025
- maart 2025
- februari 2025
- januari 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2024
- mei 2024
- april 2024
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juli 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- juli 2022
- juni 2022
- mei 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juli 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- augustus 2005
- juli 2005
- juni 2005
- mei 2005
- april 2005
- maart 2005
- februari 2005
- januari 2005
- Het archief van Indisch4ever
is best wel te filmen !!
...................
...................
.......... Bekijk ook
de archipelsite
met honderden topics.
Zoekt en gij zult vinden. ! Meest recente berichten : Het gebeurde ergens in de Indonesische archipel
-
Thomson
Nassauschool Soerabaja
Depok
Wie is deze familie
Wolff
Tankbataljon Bandoeng 1939
Is de bruid Günther?
Wilde en Waldeck
Brouwer en Hagen
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kerst 1930 a/b Baloeroan naar Indië
XXXXXXXXXXXXXX
Bertha Lammerts van Bueren-de WitXXXXXXXXXX zwieten 214
Bisch
!!!!!!!!!!!
Detachement Verbruiksmagazijn,
Hollandia
van Hall
Smith
Emy Augustina
Detajongens
von Stietz
de Bar
Soerabayaschool ca 1953
Wie zijn dit ?
Damwijk
Klein
IJsselmuiden
van Braam
Zuiderkruis
Foto
Koster
Versteegh
Baume
Falck
Boutmy
Otto
oma Eugenie Henriette Smith
Meliezer-Andes
christelijk lyceum bandoeng
christelijk lyceum bandoeng
Saini Feekes
Mendes da Costa
Anthonijsz
Bromostraat
Wie?
Tambaksari/Soerabaja-1946
Ornek
van Dijk
.Haacke-von Liebenstein
Theuvenet
Sollaart
Berger-de Vries
Foto's gemaakt door Henrij Beingsick
Augustine Samson-Abels
Samson
Huygens
Hartman
Otto en Winsser
Marianne Gilles Hetarie
Constance en Pauline
Versteegh
Lotje Blanken
Charlotte Hooper
John Rhemrev
Schultze
W.A. Goutier
Otto-Winsser
Bastiaans
Verhoeff
Beisenherz
Stobbe
Wendt-van Namen
Harbord
Pillis-Reijneke
Nitalessy-Papilaja
Reijneke
Oertel-Damwijk
Bruidspaar te Semarang
Daniel
Krijgsman
van Dun
Ubbens en van der Spek
Kuhr
Oertel
Nijenhuis-Eschweiler
Wie ben je
Philippi-Hanssens
Tarenskeen-Anthonijsz
Hoorn-Dubbelman
Mendes da Costa
Palembang
Deze slideshow vereist JavaScript.







































Ik ben op zoek naar de fam. Dinger zij waren woonachtig
op de MAMPANGWEG Meester cornelis te Batavia
Als Nederlands militair kwam ik in het jaar 1948 bij hun thuis.
Wie kan mij helpen .
mundizasada@gmail.com
Lieve Jos ik vind je een schat van een man en dat is ook een vast staand feit….ha…ha…No offense hoor het is maar een joke.
Ik ben een draak van een kerel;Boeroeng&Nelly kunnen het beamen,lieve jongen.
Mvg Jos Crawfurd
Pak Jos
Maar alle Indo’s zijn geen heiligen.
In heaven or in hell als die bestaan kun je ze tegen komen blank of bruin, no matter.
Zullen we maar niet hierover discussiëren pak Huib,ik heb van huis uit geleerd dat geloven in het Hiernamaals een voorrecht is.
Mvg Jos Crawfurd.
Je hebt gelijk Pak Jos.
Neen Huipie:Gelijk hebben,is gelijk krijgen.Het is een vaststaand feit.
Mvg Jos Crawfurd.
Wel oppassen: heiligen zijn altijd dood!
Om ook een stemverklaring af te geven zij het met djam karet.
Ik voelde me geroepen het Indo zijn van de generaal te onderbouwen
als reactie op hetgeen Pak Boeroeng daarover zei..
Dat is mijn wijze van hormat aan een overleden Indische generaal.
Maar ik weet, heb wel veel woorden nodig gehad, maar niet vuil gemaakt.
Naar mijn inzicht IS hij dus een Indo en de laatste twee voorgaande stukken van Paks Eppesom en Pierre over wijlen de heer Huijser gen.b.d. bevestigen dat onweerlegbaar.
En het is zoals Pak Pierre ook zegt. Op de meeste begrafenissen wordt de overledene ook indirect herdacht als familie of vrienden die
elkaar lange tijd niet hebben gezien elkaar blij maar toch ook met droefheid in de armen sluiten.
Hai pak Huib,je bent de pure:Gewoon direct laten weten of je ermee eens bent of niet;een Indo waardig.En we eten onze helden toch,maar eigenlijk op de datum dat onze Indonesische familie het graag willen en dachten dat het verwezenlijkt gaat worden,maar die geslepen Ben Bot met z’n sneaky praktijken;gedoogd liegen dat is de eerste vereiste om de politiek te mogen bedrijven.Daarom kletsen ze zich schoon en gaan de Wachtgeld regeling in om dan in hun vrije tijd meer te rampokken,dat stroomt dagelijks door hun aderen…..sorry een eerbetoon aan onze blanke Indo die net in Heaven is.
Mvg Jos Crawfurd
Sorry foutje vanwege mijn dikke middelvinger:4de regel m.z.Eren.
Mvg Jos Crawfurd
Dag meneer De la Croix, u was me al voor. Was ik blijkbaar niet de enige waar het een beetje wrong …
e.m.
Nu ja Pak Eppeson, misschien gaat ene Loekie nu toch tevreden naar bed. We hebben in ieder geval ons best gedaan.
En wie weet ….. volgend jaar wordt die Gouden Buffel misschien weer uitgeloofd. Dan hebben wij ons mooi in the picture geschreven.
Nu maar zien dat ik die tahoe ketoprak krijg.
Pak Pierre
Wanner hebt U om Tahu Ketoprak gevraagd en bij wie dat lust ik ook op deze late avond.Vroeger in Indonesia kan je tot laat in de nacht wat bestellen:van bamie toktok tot saté ayam. Hier zit je op de bank tv te kijken of te ngorok,alle restaurants zijn dicht.
Mvg Jos Crawfurd
Gat in de markt voor jonge ondernemende Indische werklozen: Met bami tok-tok, saté ajam en tahoe ketoprak ’s avonds langs de straten.
Pak Pierre
Wah pak Pierre,Aku dinklang dan kurang-lebih 72th ya.
Mvg Jos Crawfurd
Generaal b.d. Huyser overleden …
Govert Lambertus Johan Huijser is geboren in 1931 te Surabaya. Tijdens de Japanse bezetting verbleef hij achtereenvolgens in het vrouwenkamp ‘de Darmowijk’ te Surabaya, het vrouwenkamp ‘Karang Panas’ en het jongenskamp ‘Bangkong’ te Semarang.
Van 1983 tot 1988 was hij Chef-Defensiestaf.
De Chef-Defensiestaf gaf leiding aan de Defensiestaf en was de belangrijkste militaire adviseur van de minister en de staatssecretaris van Defensie. De defensiestaf is belast met zaken die alle krijgsmachtdelen aangaan en met internationale aspecten van het veiligheidsbeleid. De CDS trad tevens op als voorzitter van gezamenlijke vergaderingen van de hoogste bevelhebbers van de marine, landmacht en luchtmacht.
Naast hoge Koninklijke onderscheidingen ook drager van het Nieuw-Guinea Herinneringskruis met gesp ‘1962’
Het Nieuw-Guinea Herinneringskruis werd op 29 september 1962 in een Koninklijk Besluit door koningin Juliana der Nederlanden ingesteld. Het kruis was bestemd voor Nederlandse militairen van de drie krijgsmachtonderdelen die “in de periode tussen 28 december 1949 en 23 november 1962 minimaal drie maanden daadwerkelijk militaire dienst hebben gedaan in het voormalige Nederlands-Nieuw-Guinea of de daaromheen liggende wateren”.
Aan militairen die in 1962 hebben deelgenomen aan een gewapend optreden tegen Indonesische parachutisten( K.B. “kwaadwilligen”) werd een op het lint te bevestigen gesp met het jaartal “1962” uitgereikt.
http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2014/01/09/46210433/Oud_CDS_Huijser_82_overleden
Moge de Generaal rusten in vrede …
Citaten uit overlijdensberichten in mijn krantje:
1. Pensioen- en uitkeringsraad
“Wij gedenken de heer Huijser met groot respect en bewondering voor wat hij gedurende 20 jaar voorzitterschap van de Pensioen- en Uitkeringsraad heeft betekend voor de positie en het welzijn van de verzetsdeelnemers en slachtoffers van de 2de wereldoorlog”.
2. NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies
“De heer Huijser heeft gedurende vele jaren als Voorzitter van de Commissie van Advies van het NIOD een bijdrage geleverd aan de maatschappelijke verankering van ons instituut”.
Altijd sterk betrokken geweest bij het gebeuren in WO II. Zo’n man zou het Stekelige Achtertuintje waar Pak Bo op heeft gewezen in zijn uppie en in een wip hebben kunnen schonen.
Pak Pierre
Iemand, in dit geval een generaal, is overleden en eigenlijk interesseert dat weinigen een bal. De reacties gaan niet over de overledene, wel over Soerabaia, een halfzus, de definitie van Indo-zijn…Enerzijds komt dat, denk ik, omdat weinigen de overledene hebben gekend (en waarom zou je dan treuren), anderzijds komt het wellicht omdat alleen maar gepraat kan worden over steeds hetzelfde. Al ontploft vanavond het heelal, ook dan zullen de reacties gaan over een vallende ster boven Malang in 1935…
Maakt niet uit overigens. http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2615173/1998/08/17/Laat-Japanse-keizer-de-dialoog-aangaan.dhtml
Ergens moet ik U gelijk geven,echter ergens in een van mijn reacties heb ik gerefereerd dat ik de man in kwestie via de telefoon mag spreken……en elk vogeltje is anders gebekt en vliegt een andere richting op;dat is al decennia zo.
Mvg Jos Crawfurd
Alle vogels zitten op stok en geven denkelijk morgen een reactie
Mvg Jos Crawfurd
U raakt de kern….waarom, waarom zou er per se gereageerd moeten worden? Alleen om jezelf te horen praten?
Iemand is overleden, men heeft hem niet gekend, men weet niets over hem….geeft niks, maar zwijg dan. Reageer niet. Dat zwijgen is respect tonen. Maar begin niet over iets wat totaal niets met de overledene heeft te maken.
Daarentegen: heb je hem wel gekend, weet je van zijn denken, zijn werken, vertel daarover, deel dat opdat anderen een beetje te weten komen wie is heengegaan.
Ach meneer of mevrouw Loekie,
Hebt u wel eens na een plechtig afscheid van een dode in een volle aula uw ogen de kost gegeven en uw oren te luisteren gelegd? U zou veel vrolijke gezichten hebben gezien, veel enthousiast geschud van handen en hard geklop op schouders, hartelijk gekus, uitroepen van verrassing gehoord bij een weerzien van bekenden, koffie en cake zien rondgaan en soms lemper, loempia, bak pao, een glaasje wijn. En de gesprekken? Die gaan alle kanten op. Soms over de dode, maar niet te lang en niet te veel.
Huijser is hier hormat betuigd. Niet genoeg? Nog maar even voor u herhalen dan. Ik ken Huijser alleen via de verhalen van mijn zwager Stef, een van zijn Bangkong maatjes. Het wordt dus een beetje een reconstructie. “Faction” zeggen de geleerden.
Huijser was een “Bangkonger”. Geboren 1932. Dus een jaar of 10 toen hij door de Japanner “man” werd bevonden en van zijn moeder weggerukt, naar het mannen- en jongenskamp. Net als wijlen mijn zwager Stef. Jongetjes die zich ineens zelf moesten bedruipen onder extreem beroerde omstandigheden. Stef vertelde over helse straffen die werden uitgedeeld als ze iets gejat hadden. Uren knielen in de hete zon, bakstenen in de hoog geheven handen. Jongetje dat niet mocht plassen en het uit angst ook niet deed. Tot zijn blaas bastte.
Terug in Nederland met onderwijsachterstand. Waarschijnlijk overbruggings HBS, net als wijlen zwager Stef. Dan KMA. Hij zal in de afmattingsoefeningen mentaal wel een van de sterksten zijn geweest. Goede leerschool gehad in het kamp. Doorbijten, niet piepen. Vervolgens een glänzende carrière, tot en met Pak Djendral met 4 bintangs. Voor zijn oude kontjo’s niet verwaand geworden. Blijkbaar geen last van kampsyndroom, geen plaats voor geweeklaag over onrecht, hem aangedaan.
Zo’n man zou het denk ik niet prettig vinden als eindeloos over zijn sterven zou worden gejeremieerd. Integendeel, hij zou zich wel vermaken als hij al die tjerita’s leest onder dit aan hem gewijde thema.
Pak Pierre
” Ik ken Huijser alleen via de verhalen “….
I rest my case.
Doe dat maar.
Pak Pierre
Mijn zwager een KL-er bij de AAT trouwde in 1946 met mijn halfzus, want mijn vader was al eerder getrouwd geweest voordat hij mijn moeder verschalkte. Ze kregen eerst een dochter in Indie al en later
in Rotterdam nog twee zonen.
De oudste zoon was een echte flierefluiter en kon zich op school niet handhaven. Ik heb hem een tijdje op sleeptouw genomen toen hij een jaar of 17 was. En hij hielp me met allerlei klussen in mijn startende bedrijf. Met name tentoonstellings-stand opbouwen en zo.
Op school wilde of kon hij niet deugen. Zijn vader was al jong aan een hersenbloeding als tank-instrukteur in Eindhoven overleden. In 1956 denk ik.
Hij ging vrijwillig in dienst en raakte in Duitsland verzeild op Seeburg of zo en trouwde met een Duits meisje, waarmee hij een aantal kinderen kreeg. Maar uiteindelijk zwaaide hij af als adjudant op zijn 55e. Toch knap van hem vond ik. Hij had uiterlijk en optreden van een echte Indo vond ik.
Wat is de definitie van Indo? Oeps Pak Huib, daar zijn geloof ik al bibliotheken over volgeschreven.
Mij schiet plotseling een grapje over “definities” te binnen, uit militaire dienst en waar gebeurd.
Wie in militaire dienst is geweest weet dat de laagste onderofficiersrang “sergeant” is, met een gouden streep als onderscheidingsteken. Ik weet niet hoe het nu is, maar in mijn tijd (zestiger jaren v.d.v.e.) volgde na een aantal jaren, als de sergeant geen gekke dingen had gedaan, automatisch bevordering tot sergeant der eerste klasse, kortweg “Sgt 1” en kreeg betrokkene er een halve gouden streep bij.
De volgende loopbaanstap, die naar sergeant-majoor, bleek voor velen onneembaar, want daarvoor moest een cursus worden gevolgd en examen gedaan. Er waren dus nogal wat “eeuwige” sergeanten 1 in de armee van toen. De meesten waren happy in hun lot en spotten er mee, de beroemde militaire galgenhumor.
Zo kwam eens zo’n eeuwige Sgt 1, een Indo-Afrikaan, als altijd met een grote grijns de cantine binnen en vroeg hardop aan een collega “Weet jij wat de definitie is van een sergeant 1?” De collega wist het niet en de steller van de vraag gaf met een daverende lach het antwoord: “Te knap voor sergeant en te dom voor sergeant majoor”.
Misschien dat ik in navolging een nieuwe definitie van “Indo” aan de vele bestaande kan toevoegen: “Te knap voor inlander en te dom voor totok”.
No offense Pak Surya.
Pak Pierre
Pak Pierre is een totok dan pienter,ja sneaky. Kijk maar naar die hoogleraar Peter Nijkamp of hoe die leugenaar mag heten.
Mvg Jos Crawfurd
Ja, ja, Pak Pierre doet ook aan zelfplagiaat.
Maar voor hem gelden verzachtende omstandigheden: Alzheimer, of misschien Korsakoff.
Pak Pierre
Jangan Main dengan kesakitan di dunia lho pak Pierre.
Mvg Jos Crawfurd
Ach ja Pak Crawfurd, ik spot zelden met ziektes en ga zeker niet “ngalôp”. Zoveel Indo ben ik ook wel weer.
Maar ….. uw vergelijking met Peter Nijkamp sloeg toch ook als een tang op een tjèlèng. Zoiets geeft mij dan weer aanleiding om er nog een cynisch grapje tegenaan te gooien.
Zal het nooit weer doen. Nu maar gauw naar de balé-balé voor de middagdut en dan fit weer op voor de rest van de mooie dag.
Wie weet vallen er nieuwe avonturen te beleven op I4E.
Pak Pierre
Lho pak Pierre U beweert zelf in de zinsnede:Te knap voor Inlander,te dom voor Totok. Ik vroeg mij dus af:Pak Pierre is een Totok dan knap;zie hoogleraar Peter Nijnaken,die gewoon een domme sukkel is om stellingen te stelen of te verdonkermanen;m.a.w.Waar slaat die stelling van Uw op…..en lekker geturuh op Uw baleh-baleh.
Mvg Jos Crawfurd.
.
Pak Jos,
Ja het verhaal is mss een beetje roewet gebracht. Dat heb je als je impulsief reageert op de stelling wanner iemand wel of geen Indo genoemd kan worden.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat natuurlijk de definitie van Pak Boeroeng wetenschappelijk gezien het dichtst bij de waarheid komt.
Er schijnt dus ook nog de militaire definitie te zijn waar Pak Pierre ons deelgenoot van maakt. Nu begrijp ik waarom mijn vader kort voor de Japanse inval werd bevorderd tot sergeant en dit door oorlogs-omstandigheden simpel werd vergeten. Mss. omdat het goedkoper was voor het weduwen en wezenpensioen. Of hij was toch te dogol bevonden dat hij zich door peloppors heeft laten afslachten na zijn kamptijd..
Ik ken ook nog uit mijn diensttijd het liedje:
” Wie zijn vader heeft vermoord en zijn moeder heeft vergeven
Is nog te goed voor het soldatenleven”
Laat dat nou net bijna het enige baantje zijn waar de Indo met niet al te veel scholing zoals vele Steurtjes in Indie terecht kon.
Er schijnt trouwens in het oude Indie nog een definitie te zijn, die ik hier haast niet durf te melden. Trouwens kan het ook niet uit de kepala botak.
Zal het dus moeten opzoeken.
Maar om terug te komen op de vraag: Is de generaal Huijser Indo of niet, vind ik toch te simpel gesteld dat hij niet van gemengd bloed is en dus is hij geen Indo. Als zijn familie al meerdere generaties in Indie woont en zich ingeburgerd heeft bij de Indische gemeenschap en hij er zelf mss geboren is en zich ook altijd Indo heeft gevoeld, dus ingeburgerd – dan ben ik van mening dat hij een Indo is uit vrije wil.
Maar ik zit niet zo sterk in de rassenleer zal je wel gemerkt hebben.
Ach als we elkander als rechtgeaarde Indo begrijpen toch,is gampang en geeft een lekker gevoel toch.
Mvg Jos Crawfurd.
Ja Pak Jos dat begrijpen zit wel goed.
En Pak Pierre zou ik nog iets willen corrigeren.
Mijn vraag was ietsje genuanceerder bedoeld als je snapt wat ik bedoel nl.
“Wat is eigenlijk de definitie van Indo ZIJN?”
Dus met de nadruk op Zijn. Dus eigenlijk meer op het gevoel,
ook al ben je bv blond.
Maar nu begeef ik mij op glad ijs. Keplesset zodadelijk.
Ach Blond is goed,Black is beter,Brown the best
Dus die stelling van Pak Pierre moet nog gepolijst worden.
Hij weet nog niet dat we over hem roddelen,hij is nog ngorok op zijn baleh-baleh en miskien nog ngieler daarbhei.
Mvg Jos Crawfurd
@ Pak Crawfurd,
Lekker ’s middags ngorok-ngorok op de balé-balé is een goede Indische gewoonte die ik na mijn pensionering weer snel volledig heb opgepakt.
Enne … u mag best over mij roddelen, ook als ik een keertje wakker ben. Als ik het de moeite waard vind roddel ik terug.
Pak Pierre
@Pierre de la Croix, op 9 januari 2014 om 13:44. Vergeet de onderluitenant niet! Dat was een typische Indische (officiers)rang voor militairen die niet in staat waren geweest een officiersopleiding te volgen.
Neen Pak Somers, ik ben de onderluitenant oftewel “knots”, met 2 stippen op elke schouder, niet vergeten. Die rang kwam alleen bij het KNIL voor, niet bij de KL. De knotsen die na opheffing van het KNIL in de KL waren opgenomen, verdwenen door natuurlijk verloop. They faded away, zo gezegd.
In mijn tijd waren er – katanja – nog 2 knotsen over. Eentje heb ik persoonlijk gekend, dat was de grootvader van Marjolein van Asdonck, hoofdredactrice van Moesson. Hij bewoonde met zijn gezin een dienstwoning in Gorkum, direct naast de kazerne waar ik 2 jaar boven de bar van de officiersmess mijn eenpersoons chambree had. “Kennen” is misschien te veel gezegd. We maakten als “buren” wel eens een praatje.
Ik schaamde mij in stilte wel eens diep voor hem. Ik had als relatief jonge blaag een sterretje op mijn schouder, hij niet maar wel zoveel ouder en de drommel weet hoeveel ervaringen rijker.
Ik zou in dit verband niet willen zeggen dat knotsen “niet in staat” waren een officiersopleiding te volgen. De barrière om van de hoogste onderofficiersrang (nu adjudant, vroeger dus ook onderluitenant) officier, c.q. “vak officier” te worden was tamelijk groot en het ging er bij de selectie (“voor de groene tafel komen” heette dat in mijn tijd) niet altijd even eerlijk aan toe.
Ik heb vakofficieren meegemaakt van wie iedereen zich afvroeg waarom ze ooit hun sterretjes hadden gekregen en ik heb onderofficieren gekend die een paar sterretjes zonder meer waard zouden zijn geweest.
Nu ligt dat misschien heel anders. Het is in ieder geval te hopen.
Pak Pierre
Pierre de la Croix, op 9 januari 2014 om 13:44 zei:
“Te knap voor inlander en te dom voor totok”.
No offense Pak Surya.
————————————–
Bij de Inlanders heb je ook verschillen in asal-usul, opleiding en vorming.
Zelfs de Nederlandse .
Ter verduidelijking van het bovenstaande nog een aanvulling op de 1e alinea:
Na ik durf te stellen NEE
De vraag ben je dan Indisch?
Ik durf te stellen: JA
Wah ruwet seg jij tuan Huib,seg maar op alles:engeh Doro.
Mvg Jos Crawfurd
Wat is eigenlijk de definitie van Indo zijn?
Moet je persé van gemengd Nederlands Inlands bloed zijn?
Als je familie al meerdere generaties in vmlg NI woont en zich nooit met Indonesisch bloed heeft vermengd, maar zich wel vereenzelvigt heeft met het land, ben je dan Indo? Of juist niet, want zonder vreemde smet. Maar was Inlands eigenlijk wel in het land van herkomst een vreemde smet?
Ik durf te stellen: NEE.
Ben je een import Totok en keer je na een werkzaam leven in de Oost weer welvoldaan terug naar de heimat. Ben je dan Indisch?
Ik zou zeggen: NEE
En als je voldoet aan de criteria van Indisch zijn, wat is dan je voertaal?
Ik zou zeggen: MAAKT NIET UIT.
Uiteraard geldt dit niet voor diegenen die in Nederland verblijven. Die moeten tenminste Nederlands kunnen spreken om met zijn/haar landgenoten te kunnen communiceren. In principe zonder gebruik van handen of voeten.
Alhoewel de Indo is de uitzondering. Want onderling hij vaak praten met gebaren. In zijn eigen Indisch dialect met verkeerde klemtóón…hi…hi…
Er zijn meerdere definities van ‘indo’. Net wat iemand zelf wilt, toch.
Mijn opvatting is , indo is een afkorting van Indo-Europeaan en dat is iemand als die Indonesische en Europese voorouders heeft.
Hoe komt het dat het merendeels van bekende indo’s of gerelateerd aan het Indisch bloed vaak afkomstig zijn uit Surabaya.Als ik zo de revue laat passeren,ben ik de enige onbekende……maar gelukkig nog gezond en sportminded en raak gefrustreerd als ik niet heb gesport.Misschien hebben anderen een andere mening over mij,dat mag gerust.Ik ben niet volmaakt,gelukkig maar.
Mvg Jos Crawfurd.
Govert Huijser was niet van Indische komaf.
En het lijkt maar zo dat bekende indo’s in meerderheid een surabaya-afkomst hebben.
Batavia had een veel grotere indo-europese gemeenschap.
Boeroeng in eerste instantie is het Nederlands niet mijn taal,ik moet verstaanbaar c.q.begrepen worden als ik iets verkondig of wil zeggen.De nieuwe medeburgers nemen vaak hun kind of een tolk mee om de boel te vertalen,die mensen snijden zich dan zelf in hun vingers…..maar ik gebruik het woordje gerelateerd en dacht dat het eveneens te maken heeft met #gevoel#zoals het Indisch wordt weergegeven,m.a.w.men behoeft geen indo te zijn ontstaan uit den bloede,maar daar geboren of gewoond te hebben.Ik wil dus te kennen geven dat die man een surabayaan is,trouwens ik heb hem jaren geleden per telefoon gesproken. Boeroeng echt wel,heel veel bekenden en beroemden komen uit m’n geboortedorpje:Suro ing Buoyo.
Mvg Jos Crawfurd
Huijser mag dan wel onversneden totok zijn, hij voelde zich Indo onder de Indo’s. Dat weet ik van wijlen mijn zwager Stef Mollinger die met hem in het Bangkong jongenskamp (Semarang) had gezeten.
Op reünies van die oude kampjongens was Huijser één van hen, alhoewel toen al tot de allerhoogste generaalsfunctie doorgedrongen.
Indo honoris causa dus. Hij ruste in vrede.
Pak Pierre
Amien…
Ja, maar die uit Soerabaja zijn veel beter! Ruig! Daar is de bersiap groot geworden. Daar ben ik geboren!!! Daar is de enige echte Werfstraatgevangenis. Denk maar aan Ajax-Feyenoord. Dat is ook oorlog.
Zo ken ik U weer heer Jan Somers:Surabayanen onder elkaar;No Nonsense.
Mvg Jos Crawfurd