Vrouw pro-Papoea belaagd door zwartepietfans

update van 28 oktober
Gerrit de Heus op  Radio 1, het programma Lunch, 28 oktober
Gerrit de Heus schrijft:    Maar waarschijnlijk vonden ze dat toch een beetje saai en als Radio Veronica moet je natuurlijk een beetje voor opschudding zorgen.
Toen hij bleef hameren op de domheid van de betrokkenen zei ik: “Het is waarschijnlijk niet het meest intelligente volk, als het zich zo gedraagt.
En wat hoor ik in de uitzending? De vraag: “Wat vind je van die mevrouw die daar stond voor West-Papoea?” Mijn antwoord: “Waarschijnlijk niet het meest intelligent.”
Knippen in een interview kan, maar iemand zoiets in de mond leggen is schandalig.

Jörgen Rayman op zondag 27 oktober op TV:
wittepieten Pietensketch op 15.53 minuten. Zie ook Tilly Kaisiëpo bij 2.27 minuten en een columnist op 18.50 minuten

27 oktober
Update van Gerrit de Heus:
Misschien naïef, maar toen ik gisteren mijn artikel publiceerde had ik werkelijk geen idee dat het zoveel reacties zou oproepen. Er komen ongeveer 100 mailtjes per uur binnen en de stroom tweets en retweets lijkt oneindig.
———
De foto’s:
Nog een update over de vrouw waar het allemaal om gaat, Tilly Kaisiëpo: Zij belde mij zojuist en we hebben een leuk gesprek gehad. Het gaat goed met haar en ze is heel blij dat er aandacht is voor West-Papua. Vanavond doet ze haar verhaal in Hart van Nederland.

tillykaisiepo

Bericht van 26 oktober:
Gerrit de Heus schrijft :
Daar staat ze dan. Een kleine zwarte vrouw in een grote witte sweater. Alleen op een rustig stukje Malieveld. Trots steekt ze een vlag in de lucht, de vlag van West-Papoea waar haar roots liggen, de vlag die verboden is in Indonesië.
Ze demonstreert tegen Indonesië dat West-Papoea annexeerde. “Sinds dat conflict zijn er 400.000 Papoea’s vermoord“. En ze demonstreert tegen de Verenigde Naties, de organisatie die er niets tegen doet.
Zwarte Piet
Een paar honderd meter verder gaat het er een stuk vrolijker aan toe. Mensen dansen en zingen Sinterklaasliedjes. Toch demonstreren deze mensen ook tegen de VN, maar dan voor het behoud van Zwarte Piet. Ook belangrijk.
Als een klein groepje Zwarte Piet-sympathisanten de vrouw met de vlag zien, slaat de stemming om. De groep loopt dreigend op haar af en sluit haar in. Een blonde vrouw met zwart geschminkt gezicht begint meteen te schreeuwen: “Dus jij bent tegen Zwarte Piet? Rot dan lekker op naar je eigen land!”    Filmpje

Advertentie
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

149 reacties op Vrouw pro-Papoea belaagd door zwartepietfans

  1. Boeroeng zegt:


    Zie op 2.15 minuten hoe ze belaagd wordt door man met de pet.
    Omstanders beschermen haar.

    • bo keller zegt:

      Zo zijn onze manieren. Zo zijn onze manieren. Zo zijn onze manieren, manieren. Zo zijn onze manieren.
      siBo

    • Anoniem zegt:

      Die kloot zakken weten niet eens waar Nieuw Guinea ligt laat staan dat ze de geschiedenis kennen

    • Maud van der Baan-Busch zegt:

      En wat zou dat, als ze wel tegen de pietendemonstratie was? Inplaats van haar zoveel belangrijker protest. Dan nog heeft ze recht van spreken. Ik maak een buiging voor deze dame, die daar durfde te staan. Pietendemonstratie!!!!!! Waar gaan we heen met dit land. Rutte, Wilders en Pietendemonstratie wat een kabouterland.

      • R Geenen zegt:

        >>>Ik maak een buiging voor deze dame, die daar durfde te staan. <<,

        Alsjeblieft geen buigingen meer, een paar vriendelijke woorden zijn ook goed.

        • Maud van der Baan-Busch zegt:

          Mijn buiging is symbolisch en dat kan ook gelezen worden als “een paar vriendelijke woorden”. Ik begrijp wat u bedoeld.

          Vriendelijke groet, Maud.

  2. Mas Rob zegt:

    Nederland is gek geworden.

    • Mas Rob zegt:

      En dan durft zo’n londo busuk haar nog te kapittelen over tolerantie ook.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Busuk, ja. Rotte appeltjes die de hele korf schenden. Maar daarmee is die hele korf gelukkig nog niet rot.

        Domme mensen die dat deden met die Paoeavrouw. Maar even dom die mensen die krijsen dat het gedoe met Zwarte Piet een uiting is van rassendiscriminatie en vergoelijking van de slavernij. Ik heb mij ook aan die mensen geërgerd, maar ik ben zo verstandig om die ergernis niet bot te vieren op de eerste de beste donkere figuur – dat betekent nog donkerder dan ik – die voorbij kwam.

        Dat katknuppelen en dwergwerpen stukjes folklore zijn die niet meer mogen begrijp ik, maar Zwarte Piet voor het Sinterklaasfeest verbieden?

        Zie het zo: Zwarte Piet is geen knecht, laat staan slaaf van een blanke man. Hij is meer zijn Personal Assistant, zijn consiglieri. De Sint raadpleegt Piet regelmatig t.a.v. de conduite van de kinderen: Wie was er zoet en krijgt lekkers, wie de roe (een soort sapoe lidi)?

        Tevens is Zwarte Piet heldhaftig, want hij geleidt de schimmel van de stokoude heilige over de daken. Anders djatoeh die twee en rontok de tanden van Paard en Sint (vrij naar Tjalie). Bovendien een man met een machtspositie, want hoeveel blanke kindertjes sidderen niet voor hem?

        Laat het een iegelijk – inclusief de VN – duidelijk zijn: De meeste zwarten in Nederland zijn in Sinterklaastijd geen Piet en de meeste Pieten niet zwart.

        Pak Pierre

        • Mas Rob zegt:

          Gelukkig maar dat de hele korf niet rot is. Is het niet ironisch dat op een demonstratie die wil uitdragen dan Zwarte Piet niet racistisch is, een vrouw om haar huidskleur wordt aangezien voor een tegenstandster en aangevallen.

          Vraag voor Pak Pierre (en alle anderen): wat is belangrijker in het identificeren van een racistische uiting, intentie of impact?

        • Pierre de la Croix zegt:

          Mij dunkt de intentie, Mas Rob.

          Ik kan mij voorstellen dat de meerderheid van die domkoppen nu al spijt heeft van haar gedrag (niet van de Papoeavrouw, maar van de meerderheid, een vrouwelijk woord), bij nader inzien.

          Een betreurenswaardige samenloop van omstandigheden hoop ik:

          Een opgewonden zoodje dat tegen de domme kritiek op het Sinterklaasfeest te hoop is gelopen en een donker persoon die per ongeluk op de verkeerde plaats op de verkeerde tijd met een vlaggetje loopt te zwaaien.

          Shit happens ….. Excuses lijken mij wel op hun plaats.

          Pak Pierre

        • Mas Rob zegt:

          Die vraag over impact vs. intention… daar ben ik zelf nog niet uit. Intentie maakt wel uit, maar de gevolgen lijken me ook belangrijk. Net zoals in het strafrecht: wie opzettelijk met voorbedachte rade iemand doodt, pleegt een moord. Maar wie dat zonder nadenken of in een opwelling doet, is niet vrij van schuld.

        • P.Lemon zegt:

          @Pak de la X “Zie het zo: Zwarte Piet is geen knecht, laat staan slaaf van een blanke man. Hij is meer zijn Personal Assistant, zijn consiglieri.”

          Dat is ook het normale beeld maar sussen we ons geweten toch niet een beetje als het volgende naar boven wordt gehaald?

          .”‘Zwarte Piet stamt af van negerknaap uit 17de eeuw’

          -Kunsthistoricus Elmer Kolfin twijfelt er niet aan: Zwarte Piet is terug te voeren op zwarte pages, kindslaven die in de 17e eeuw werden gehouden door welgestelden. De universitair docent kunstgeschiedenis baseert die conclusie op werk van 17e eeuwse schilders als Eglon van der Neer en Michiel van Musscher.

          In de Volkskrant wijst Kolfin op de overeenkomsten tussen de kleding van de zogeheten Morenpages en het Pietenpak. ‘Pofbroek, maillot, vaak ook een molensteenkraag, het is hetzelfde.’ Vanwege die herkomst van de figuur van Zwarte Piet valt volgens de kunsthistoricus niet aan de conclusie te ontkomen dat hij een andere vorm moet krijgen.

          ‘Zoiets begint met een bewustwordingsproces en daar zitten we nu middenin. Dat gaat altijd gepaard met pijn, smart en emotionele betogen.’ De traditie moet geleidelijk veranderen, denkt hij. ‘Uit goed fatsoen moeten blanke mensen die Zwarte Piet niet meer willen. Maar het is ook goed fatsoen van zwarte mensen om de blanken tijd te gunnen voor een alternatief.’
          23/10/13, 07:02 − bron: De Volkskrant

  3. Boeroeng zegt:

    Naar mijn idee had de man met de pet al veel langer het idee ‘die buitenlanders’ een lesje te leren. Dat zij zich maar moeten aanpassen en het liefst oprotten. Nederland zit in een soort pietneurose.
    Monoculturalisten, ook de meest discriminerenden onder hen, hebben een zwarte man als symbool voor hun strijd gekozen. Hun boegbeeld Kan het maller ?
    Hij had de intentie tot hardhandigheid, de intentie te discrimineren.
    De man met de pet:
    Verhipppp daar… kijk… een echt zwart mens met een rare vlag.
    Ze is hier om ruzie te maken. Ik ga haar meppen.
    En toen die andere man die het over tolerantie had ?
    Ik kan niet nagaan wat er gezegd was. Maar het leek alsof hij ook zijn woede op de vrouw zat af te reageren.. zo van ‘wij zijn tolerant, jullie niet.’ Ging het zo?

    Maar waarom die woede ?
    Omdat een paar mensen in Amsterdam een procedure aanspanden ?
    Omdat een Jamaicaanse vrouw wat domme dingen zei?
    En toen kwam Nederland in een pietneurose terecht ? Door die paar mensen ?
    Nee…. dat kan niet.
    Het lijkt wel alsof veel Nederlanders zich overschreeuwen:
    Wij discrimineren echt niet … heus niet.
    Is die woede verdrongen schuldgevoel ?
    Het zal wel overwaaien deze gekte. Volgend jaar verder dan maar ?

  4. R Geenen zegt:

    Wat een vreselijk domme reactie. Het wordt tijd dat de scholen beter onderwijs gaan geven, vooral op het gebied van de geschiedenis.
    Ik ben echter wel een voorstander van de sinterklaas traditie.

  5. Boeroeng zegt:

    Een ‘tegendemonstrant’ bij het Zwarte Pietenprotest op het Malieveld heeft klappen gekregen van enkele van de mensen die voor het zwart houden van Zwarte Piet demonstreerden. De vrouw is even later voor haar eigen veiligheid in een politiebusje weggevoerd.

    Een verslaggever van de Telegraaf was getuige van het voorval en plaatste een foto op Twitter. Later bleek dat de ‘tegendemonstrant’ Tilly Kaisiepo helemaal niet tegen Zwarte Piet is, maar aandacht vroeg voor een vrij Nieuw-Guinea met zelfbeschikking voor de Papoea’s, de oorspronkelijke bewoners van het eiland

    http://denhaagfm.nl/2013/10/26/tegendemonstrant-bij-zwarte-pietenprotest-krijgt-klappen/

    De vader van Tilly was in de jaren zestig delegatieleider tijdens de onderhandelingen over de kwestie Nieuw Guinea. De onafhankelijkheidsstrijd heeft zijn dochter dan ook met de paplepel ingegoten gekregen. Zij was voorzitster van de Papua Vereniging Kobe Oser (Eenheid) en raadslid voor Leefbaar Delft geweest.

  6. sylvia Groot zegt:

    In lessen communicatie leert men dat wanneer een boodschap niet wordt begrepen, dit niet is aan te rekenen aan de ontvanger.
    Wrong place, wrong timing.

    • Boeroeng zegt:

      Dan ga je er vanuit dat de ontvanger een open mind heeft. Zeker moet de zender dan zich herpakken om de boodschapper beter te brengen.
      Maar in dit geval speelde ook mee dat een paar ontvangers geen open mind hadden. Ze zagen een zwart mens, kennelijk niet hun geliefde namaakzwarte mens called Piet , met een vreemde vlag en het oordeel was snel gemaakt.
      —->> Deze vrouw werd fout bevonden. De latente wegjaagneigingen richting grens gingen op scherp.

      Gezien alle intolerante neigingen in het maatschappelijk debat de laatste weken had ik van te voren al zoiets gedacht, dat iemand die als Witte Piet geschminkt en in pietenpak daar gaat wandelen het risico had een Volkertje met losse handjes tegen te komen.
      Het was dus een niet-witte vrouw in gewone kleding en met ‘verdachte buitenlandse vlag’ die door Volkertje werd gekozen.

      Ik had het verwacht en Tilly had moeten wegblijven bij dit soort intolerante lieden. Dat was haar verkeerde inschatting als zender.
      Of niet… zo kreeg ze toch publiciteit voor haar zaak.

      • sylvia Groot zegt:

        Het zou zomaar kunnen dat sommigen het foutieve idee hadden dat Tilly een anti-zwarte-piet demonstrante was, en daar boos om werden. Dan is het een onbegrepen boodschap.

        Wellicht dat u het -soms fanatiek- opkomen voor een geliefd volksfeest zonder rascistische bedoelingen verwart met intolerante neigingen in het maatschappelijk debat.

        Heeft u wel eens van Hajji Firuz uit Iran gehoord? Iraans cultureel erfgoed volgens de VN.

        • Boeroeng zegt:

          Gerrit heeft binnen een paar uur vele reacties gehad.
          http://gerritdeheus.wordpress.com/2013/10/26/zwarte-piet/

          Ik verwar niet het opkomen voor een volksfeest met enge discriminatie. Dat deden sommige demonstranten. Een beetje normaal mens informeert eerst wat ze wil, wat die vlag is en blijft rustig.
          Die verwarring van sommige lieden was al dagenlang te zien in het maatschappelijk debat.
          Overigens zou deze demonstratie georganiseerd zijn door PVV-activisten die ook de vorige PVV-demonstratie op het Malieveld regelden. Het meisje van 16 zou ook 21 zijn, wordt ergens beweerd.

      • R Geenen zegt:

        >>>>Ik had het verwacht en Tilly had moeten wegblijven bij dit soort intolerante lieden. <<<<

        Maar zulke intolerante lieden komen wel erg makkelijk weg en het wordt ook wel tijd dat het gebruik van hun handen wat flinker gestraft moeten worden.
        Handen thuis moet het motto zijn.

        • sylvia Groot zegt:

          Ben het eens met uw laatste zin.

        • Boeroeng zegt:

          Die man met de pet zou geslagen hebben, maar dat is niet geregistreerd en misschien verkeerd begrepen door een getuige.
          Maar als dat wel zo is, dan moet de politie alsnog die man aanhouden,

        • R Geenen zegt:

          Alleen het gedrag van de man op de foto spreekt boekdelen.
          De politie moet hem maar goed aan de tand gaan voelen.

        • SiL. zegt:

          Als goedmakertje zou de PVV nu een pro-Papoea demonstratie moeten organiseren.

  7. eppeson marawasin zegt:

    Zo was het nog tot 1968: 700.000 Papoea’s. Nu wonen er bijna 5 miljoen Javanen!

    Papoea’s kijken in eigen land niet vreemd op van ‘racisme’. In Indonesië staan ze namelijk met hun donkere huid op de onderste trede van de maatschappelijke ladder.

    In deel 2 van diens biografie ‘Soekarno, President’ schrijft de auteur Dr. Lambert Giebels : “Na de ‘bevrijding’ van Irian Barat bleek dat de verovering van het gebied voor Soekarno louter een vehikel was geweest voor zijn antikolonialistische agitatie in plaats van de afronding van de nationale revolutie, zoals hij had aangekondigd. De ‘geliefde zonen’, zoals president Soekarno de Papoea’s had genoemd, die nu terugkeerden in de schoot van Ibu Indonesia, bemerkten niets van de liefde die bung Karno hun al die jaren had toegezongen; hun land werd door de nieuwe heersers beheerd als een wingewest.” [EINDE citaat]

    Klik om toegang te krijgen tot Sawor_1969_Ik%20ben.pdf

    Tranen om Tilly Kaisiëpo en haar broeders en zusters Papoea’s …

    e.m.

    P.S.
    Zijn knechtje ketawa
    En kasih tabee
    Jang nakal krijg poekoel
    Jang manis kwee kwee
    Ach goede Sint Nicolaas
    Heb toch kasian
    En seg tegen Pieter
    Een beetje plan plan.

    • Surya Atmadja zegt:

      eppeson marawasin, op 27 oktober 2013 om 09:16 zei:
      Zo was het nog tot 1968: 700.000 Papoea’s. Nu wonen er bijna 5 miljoen Javanen!
      ——————————————————————————-
      Hoewel een beetje off topic is zijn er verschillende cijfers in omloop .
      En de eventuele soms vreemde conclusies .
      Senin, 07 Oktober 2013 05:57
      total jumlah penduduk Papua saat ini sebanyak 3.600.000 jiwa, yang terbagi dalam, orang asli Papua 1.700.000 jiwa, dan orang pendatang 1.980.000 jiwa (jumlah penduduk di Jawa Barat hanya 30 juta jiwa).

      Dit benadert de censuscijfers van de Biro Pusat Statistik.
      Totaal 3.593.801 , waarvan OAP-ers 1.700.000.
      Er zijn verschillende cijfers in omloop .

      Het is ook niet juist om migranten( buiteneilander) te benoemen als Javanen .

  8. bo keller zegt:

    Pak Surya,Het is ook niet juist om migranten( buiteneilander) te benoemen als Javanen

    Hoe kan ik dan deze migranten benoemen, voor mij helaas tot nu
    toe één groot vraagteken, wie deze Migranten zijn.
    Zijn daar ook cijfers over en van welk eiland in Indonesië.?

    Uit de koloniale tijd was dat het bekend tot naar Suriname toe en
    elders.
    Zie bijv.de grootte ondernemingen .Goud +Koper winningen nmi
    moeten daarvoor van andere eilanden arbeids krachten komen.
    siBo

  9. Huib zegt:

    Vorige maand maakte ik melding van de Airborne-mars waaraan ik meedeed en dat ik een groep Papoea’s getooid met Papoeavlag er
    ook zag lopen. Laat ik nou deze dame herkennen uit die wandelgroep.
    Wat een intriest misverstand, maar toch wel verklaarbaar dat de simpele zielen dachten dat ze met een tegendemonstratie bezig was en dus voor afschaffing van zwarte piet. Exposure heeft ze in ieder geval wel gekregen. Dat agressieve domme mannetje met de pet is het zogezien niet gelukt haar te slaan.

    De echte anti-pieten lobby hield zich vanzelfsprekend gedeisd.

  10. Surya Atmadja zegt:

    @ Pak Bo
    Daarom zeggen de Indonesiers dat ze Orang Pendatang zijn.
    Weet niet de juiste vertaling, mss “mensen die naar ons komen , gezien vanuit de kant v.d de oorspronkelijke bewoners OAP=Orang Asli Papua ) .
    In Nederland zeggen de Londho (totok of autochtonen) ook Allochtonen tegen de Nieuwkomers ?
    Terwijl als we de Nederlandse Geschiedenis nalezen er al eeuwen lang vermengingen zijn met de Joden, Fransen , Duitsers , Spanjaarden etc (te veel om op te noemen).
    Een voorbeeld : ik claimde dat ik een Jakartaan/Sundanees ben , volgens verhaal was mijn stamvader soldaat van Mataram (belegering van Batavia).
    Sindsdien ging zijn kinderen vermengd met de Sundanezen
    Logisch Jayakerta de voorgangster van Batavia was een Sundanese haven, met eventueel vermenging met Orang Betawi(en ommelanden) .
    Orang Betawi kan ook vermengd krijgen met buitenlandse saudagars(handelaren etc) .
    Volgens verhaal had mijn oma een binding met Chinezen .
    Als ik emigreer naar Papua , ben ik dan een Javaan ?
    Ondanks dat mijn roots bijna 400 jr in Jakarta lig,tenminste als het verhaal van Mataram juist is,ik kwam in mijn kinderjaren vaak naar zijn graf en later met mijn vrouw omstreeks 1979-1980, ik ben nu een (import) Amsterdammer.
    Ik heb foto’s van mijn grootvader bij de graf van de “stamvader” van bijna 95 jaar oud.
    De kuststreken van Papua, i.h.b de Noordelijk/Westelijke gebied waren al eeuwen lang in contact met de Molukken , was ooit een gebied de Sultan van Bacan.

  11. Anoniem zegt:

    Het is toch opmerkelijk dat een stelletje dolgedraaide fascistische randdebielen die demonstreren voor Zwarte Piet volslagen emotioneel reageren op 1 ja één nogal donker uitziende vrouw, met een voor hen wel erg onbekende vlag (is maar een vlag van een ex-kolonie). Deze vrouw mag toch haar recht op demonstreren uitoefenen, of geldt dat niet als je een huidskleur ala Zwarte Piet hebt. Maar het lijkt of veel meer Nederlanders op hun lange tenen zijn getrapt. Ze zouden eigenlijk ook op hun teentjes getrapt moeten zijn omdat nog 13 jaar na de soevereiniteitsoverdracht en hoeveel doden PNG aan de republiek werd teruggeven.

    Daar is dan toch wel meer aan de hand dan het eenvoudig zwarte Pieten. Een blogger zegt dat zwarte Piet eeen soort Personal Assistent is, nou dan zeg ik uit onwetenheid dat de slaven, veelal zwart , niet geknecht maar een soort persoonlijke bedienden waren . Dat is toch een en ander uit zijn context halen en recht praten wat zwart is.

    De figuur van Zwarte Piet komt pas in de 19de eeuw voor , toen discriminatie eigelijk mode was. Zwarte Piet is een knecht met duidelijke negroide trekken: zwarte huidskleur, kroeshaar en dikke rode lippen. Als hij optreedt spreekt hij kromme taal , later met een Surinaams accent (olala)en haalt domme fratsen uit. Hij beantwoordt aan een stereotiep en past binnen eenn racistsische beeldvorming, die over personen uit Afrika bestaat.

    Achter de heftige reacties van de autochtonen steekt wel meer dan aantasting van de blanke Nederlandse waarden (ik hoor Mussert en zijn fascistische cohorten weer door de straten marchieren). Daarom is zo’n discussie over Zwarte Piet wel zo verfrissend.

    Ik heb niet de indruk dat Hajji Firuz  te vergelijken is met Zwarte Piet, tenminste het is geen rassitische uitdrukking. Het zwart komt van het roet van het vuur en zegt niks over de huidskleur. En kunt U aangeven waarom de Hajji Firuz veelal rode kleren aan heeft?

    • Huib zegt:

      Dat is nu wat je een zwarte redenering noemt.

    • sylvia Groot zegt:

      Uit wikipedia met uw welnemen:

      “Hadji Firoez is in meerdere opzichten vergelijkbaar met de
      Nederlandse Zwarte Piet. Volgens de Nederlandse taalwetenschapper Guus Kroonen zijn de bestaande verklaringen voor Hadji Firoez’ zwarte gezicht vrijwel identiek aan die voor dat van Zwarte Piet.

      -Een derde theorie is dat Hadji Firoez oorspronkelijk een slaaf was in de tijd dat zwarte slaven door de steden trokken om te zingen voor de plaatselijke bevolking. Voor de slavernij in Iran in 1928 afgeschaft werd, werden veel slaven uit de Kaukasus, maar ook via de Arabische slavenhandel uit Zanzibar gehaald. Het voorvoegsel hadji duidt letterlijk iemand aan die is teruggekeerd van de islamitische bedevaart naar Mekka, maar werd ook voor zwarte slaven gebruikt die via dezelfde route naar Iran kwamen.-

      In 2009 werd het feest van de Hadji Firoez vermeld op de lijst van meesterwerken van het orale en immateriële erfgoed van de mensheid van UNESCO. In 2010 werd de feestdag ook erkend en daarmee beschermd door de Verenigde Naties.”

      Zo zie je maar weer Anoniem, dat discriminatie overal voorkomt en van alle tijden is.
      Zelfs bij de VN.

      Het zou de organisator(en) van de Maliveldse Pieten sieren om contact met Tilly op te nemen en excuus aan te bieden vanwege het schaamtevolle misverstand dat werd veroorzaakt door die ene man.

      • Huib zegt:

        @Mevr. Sylvia Groot,

        Bedankt dat U voor de niet wetenden over het Iraanse volksfeest Hadji Firoez, zoals mijn persoontje, de moeite heeft willen nemen om e.e.a. nader toe te lichten.
        Dan komt de eenzijdige aktie van die VN mevrouw toch wel in een merkwaardig daglicht te staan en is zeurpiet wel erg toepasselijk.

        Ik deel van ganser harte uw opvatting dat het de organisatoren van de Malieveldse Pieten demonstratie in hoge mate zou sieren als ze onverwijld kontakt opnemen met mevr. Tilly Kaisiepo en hun verontschuldigingen aanbieden. Een bloemetje is dan ook wel op zijn plaats.

      • Mas Rob zegt:

        Het was niet één man, maar meerdere die haar omsingeld hadden. Excuses zijn op zijn plaats, niet omdat het een “misverstand” betrof, maar omdat men haar op een zeer racistische, intimiderende en bedreigende manier heeft weggejaagd.

  12. Pierre de la Croix zegt:

    Nou …. van de Anoniemen moet je het maar hebben.

    Pak Pierre

  13. Huib zegt:

    De roots van een heleboel Indo’s liggen vaak ook al meer dan 350 jaar en als je moederskant meetelt, mss wel langer in de Archipel en toch zijn ze er uit getrapt of vermoord in een nutteloze vrijheidsoorlog die ook door onderhandeling verkregen had kunnen worden.
    Onderhandelen is geven een nemen met woorden en daden, maar niet meppen en schelden zoals die stomme demonstranten met een otak als van een oedang kering.
    Feit is wel dat Nederland sinds den Uyl de grenzen wagenwijd opengooide voor cultuur vreemde niet-Westerse immigranten die de taal niet spraken, ongeletterd en ook geen skill meebrachten maar moesten worden gehuisvest en financieel ondersteund moesten worden.
    Uiteindelijk vormden ze een bron van ellende in de volkswijken voor de autochtone bewoners en als daarvan wat wordt gezegd ben je een racist. Nu is ca. 30 % van de bevolking van niet westerse komaf, met religie-gebonden apartheid die iha weinig met de oospronkelijke bevolking idd van gemengde origines en geloven wil weten. Maar het wel doodnormaal vinden dat als er weer een bloedige oorlog uitbreek de Westerse landen voor opvang zorgt van tientallen duizenden vluchtelingen en ook nog militairen stuurt om te worden afgeslacht. Waar blijven die vaak rijke islamitische landen? Of vinden ze wapens en jihadisten leveren genoeg.

    • SiL. zegt:

      @Huib
      Dit is wat je de derde generatie wilt overbrengen?

      • Huib zegt:

        Nee die kunnen hoop ik zelf nadenken.

        • SiL. zegt:

          Dat doen ze zeker Huib, daarbij komen ze vaak tot de kern van de zaak.
          Jij als oudere gerespecteerd man met veel levenswijsheid probeert ze in hun denken ook te beinvloeden, niet waar?

      • van Beek zegt:

        Sil, Dit is een typische rechtse reactie(pvv’er??) die hij op mij als derde generatie in ieder geval niet kan overbrengrn.

        • Lance zegt:

          van beek, de inhoud van zulke boodschappen heeft hetzelfde patroon.
          Soekarno die indo’s het land heeft uitgezet, na een poging tot genocide en beschuldiging van landverraad. Vervolgens voelt men zich in Nederland alweer bedreigd door de opkomende islam en de aanwezigheid van allochtonen die Nederland willen overnemen.

          Dit is een mantra met een sinterklazenbaard van meer dan 60 jaar, en zij zijn de zwartepieten.

  14. Jan A. Somers zegt:

    Even terug naar de topic: Wat is dat erg!

    • Huib zegt:

      Sil, je hebt het mis hoor. Ik wil niemand beinvloeden. Dan was ik wel in de politiek gegaan. Ik wil alleen mijn eigen ervaringen en opvattingen vertellen in het kader van vrije meningsuiting die we in dit land gelukkig nog hebben. En ook als een vorm van tijdverdrijf met anderen communiceren en van gedachten en ervaringen uitwisselen. Ook om van anderen te leren.
      Ieder mag er mee doen en er van vinden wat hij/zij wil. Maar schelden vind ik altijd een teken van zwakte in een debat.
      Als dit land en zijn inwoners zo beroerd is, vraag ik me toch af waarom de bevolking inmiddels met ca. 30% niet westerse immigranten is verrijkt die zo vaak afgeven op de koloniale en racistische instelling van de oorspronkelijke bewoners van dit kleine land. Voor de goede orde en om misverstanden over mijn huidskleur te voorkomen, ik ben zo bruin gebakken onder tropenzon als maar kan.

  15. Peter van den Broek zegt:

    @dhr Huib
    Dit is wat je de derde generatie wilt overbrengen??…. Voor de goede orde en om misverstanden te voorkomen, ik ben al meer dan 25 jaar uit Nederland, mijn huidskleur heeft niks maar dan ook niks met mijn mening te maken evenals mijn maat schoenen.

    En discriminatie in Nederland, we mogen nooit vergeten dat meer dan 95.000 Joden enkele reis richting vernietigingskampen en met hulpvaardige hulp van de Nederlandse bevolkingzijn opgeruimd. verder mogen wij niet vergeten dat het enige Nederlandse woord dat internationale betekenis heeft Apartheid is. Daarbij mogen wij niet vergeten hoe Indische Nederlanders zijn ontvangen in NL, het rapport Werner spreekt boekdelen. Maar ja dat is al zo lang geleden, Nederland is niet meer zo rassistisch

    En iedereen dus ook dhr Huib weet waar de niet-westerse emigranten (ben ik ook deel van) zijn gehuisvestigd in de grote steden waar ze bijna 50% van de bevolking vormen. Dhr Huib is al een hele tijd niet in deze steden lijkt mij, bepaalde wijken zijn welhaast ghetto’s geworden zoals De Kruiskade in Rotterdam en dat is toch wel zo voordelig, dan komen ze niet bij dhr Huib op de stoep wonen, anders kan hij pas echt assimileren.

    Hte projecteren van frustraties en ander gevoelens op bepaalde bevolkingsgroepen wordt ook wel scapegoating genoemd. Hitler was daar goed in en toen hadden we naast het rassisme gratis ook het nationaal-socialisme. Dus waar dient Zwarte Piet voor, het bevestigen van stereotypen

    • Huib zegt:

      Hr. vd Broek , hier zakt toch mijn broek vanaf. Iemand die een heel volk van racisme en erger beschuldig van zaken die in het verre en meer nabije verleden zijn gebeurt zelfs Hitler en de jodenvervolging wordt het Nederlandse volk in de schoenen geschoven en de zeer villeine persoonlijke aanval op mijn persoontje toont verdacht veel gelijkenis met de persoonlijke aanval op die arme Papoease mevrouw.

      Maar ja mensen met een grenzenloze eigenwaan kunnen vaak de neiging om hun intellectuele superioriteitsgevoel tentoon te stellen niet onderdrukken zodat zelfs de ongebreidelde toestroom van kansarme immigranten aan de Nederlanders zelf wordt verweten. Een land met ca. 9 miljoen inwoners in de 50 er jaren inclusief de honderd duizenden Indische Nederlanders die uit hun geboorteland zijn verjaagd
      nadat ze eerst bij bosjes zijn afgemaakt.

    • van Beek zegt:

      meneer vd Broek, compleet met u eens! Ga zo door.

  16. Peter van den Broek zegt:

    dhr Huib,
    ik heb zelf jaren lang op de Kruiskade gewoond, toen het % allochtonen al meer dan 90% was in de wijk, dus ik weet wel waarover ik praat als ik over gastarbeiders heb, die zoals het woord al zegt hier als gast kwamen arbeiden, maar dat was U misschien ontschoten. Ik daag U uit het tegendeel te bewijzen . Voor U interesse lees eens iets over Guenther Walraf, dan gaan Uw ogen open wat het betekent Turk te zijn in een vreemd land

    En dat U niks over de Jodenvervolging in Nederland weet, is niet mijn schuld. Dat verre 70 jaar is bij U is evenveel als WO2 in Indie, maar dat schijnt voor U ook een erg ver van mijn bedshow te zijn.

    Waar het mij omgaat is dat er teveel in stereotypen , mythes e.d. wordt gedacht, dat is wel zo simpel maar gaat volledig aan de werkelijkheid voorbij. Daarop is ook het Nationaalsocialisme op gebaseerd. Dan komen zulke reacties als tegen Tilly Kaisiëpo… De reacties op haar optreden op deze blog doen me de haren wel te bergen rijzen.

    Ik verwacht van Indische mensen die zelf emigranten zijn geweest enig mededogen maar ook solidariteit tegenover andere emigranten. Ik ben zelf emigranten uit vrije keus geworden en merk toch dat ik automatisch naar andere migranten trek. Die hebben op de werkelijkheid zoals die aan ons voordoet een heel verfrissende en originele kijk.

    En Heer Huib, ik val mensen nooit persoonlijk aan,, ik daag U uit aan te geven waar ik dat doe, ik ken U nog geeneens, ik val mensen aan op hun argumenten.
    Dat U uzelf vergelijkt met Mevr. Tilly Kaisiepo lijkt me te berusten op een waan van de dag. Mevrouw werd welhaast lichaamlijk aangevallen en dat kan ik bij U nauwelijks voorstellen. Maar U bent vrij zich met iedereen te vergelijken

    U diskwalificeert mij als…….. mensen met een grenzenloze eigenwaan kunnen vaak de neiging om hun intellectuele superioriteitsgevoel ….ik kan daarop alleen maar zeggen:…….. vilein wordt met één L geschreven.

  17. sylvia Groot zegt:

    Gelukkig dat al die “rascistische” Nederlanders toch Sinterklaas blijven spelen door zwart Afrika financieel te steunen.
    Ook goed voor mevrouw Tilly Kaisiepo dat er nu aandacht voor haar Molukse zaak is.

    Elk nadeel heeft zo z’n voordeel merkte Johan Cruyf relativerend op.

    Er bestonden in WO2 ook Nederlandse mensen die de joden hebben geholpen met gevaar voor eigen leven. Meer dan u wellicht denkt heer Van den Broek want niet iedereen heeft hiervoor een lintje gekregen.
    Hulpvaardige hulp????

    • bo keller zegt:

      Zal wel door het late tijdstipt komen,dus effe een correctie.om
      mss misverstanden uit de weg te ruimen

      De ‘tegendemonstrant’ Tilly Kaisiepo ,vroeg aandacht voor een vrij Nieuw-Guinea met zelfbeschikking voor de Papoea’s, de oorspronkelijke bewoners van het eiland .

    • Jos Crawfurd zegt:

      Geachte mevrouw de Groot,de Molukken is mij eveneens dierbaar vanwege het bloed dat door mijn aderen stroomt van Moeders kant. Papua,het laatste bolwerk van de koloniale Hollanders daar heb ik de laatste vijf jaar gewoond om voor de tweede keer te moeten vluchten met achterlating van huis en haard. Die stomme kolonialen die Tilly Kasiepo proberen te lynchen denken dat het de Amerikaanse vlag is,zo stom zijn ze en denken egoïstisch en bekrompen. Ik neem aan dat het bij U interpretatie een vergissing is,het mag daar ben je Indo voor. Met vriendelijke groet,Jos Crawfurd.

      • Huib zegt:

        @ Pak Crawfurd

        Toen ik die mevrouw met nog enkele anderen vorige maand ook op de Airbornemars zag lopen, zag ik die vlag ook voor het eerst en kende hem ook niet. Gelukkig staat het woord Papua er op meen ik me te herinneren. Ik heb toen echter in eerste instantie wel associaties gehad met de Zeeuwse vlag waar hij op het eerste geziccht wel iets van weg heeft.
        Maar ik denk toch echt dat zij wou mee profiteren van de pers aandacht en ook de Papuazaak onder de aandacht brengen. Helaas was blijkbaar het beeld van die Jamaicaanse VN name op het netvlies van die domme demonstranten, uiteraard geen intellectuele types, gebrand en verkeerden ze in de veronderstelling dat zij zo’n anti-pieten type was. Een treurig misverstand voor alle partijen. Zo zie waar gontjengen toe kan leiden.

        • Huib zegt:

          O jé zie dat ik het woord in bovenstaande bijdragegezicht met twee cc heb gespeld, Foute boel hoop niet op diskwalificatie.

        • Huib zegt:

          Sorry toch nog een schrijffoutje ontdekt. Er staat “VN name ” dat moest natuurlijk zijn “VN dame “. Duizendmaal excuus.

        • Jos Crawfurd zegt:

          Ja heer Huib als Nederland de andere kant op kijkt als hun laatste grondbezit in Indonesia Ten gronde dreigt te gaan en de Papua bevolking hier murw is,probeert een eenling te gaan goncengen en denkelijk wil Tilly Kasiepo het werk van haar broer Victor voortzetten,who knows.Wij indo ’s hebben nooit een land gehad,we voelden ons senang in de Gordel van Smaragd,we zijn Outcast met zo’n rood mapje,die dadelijk weer van kleur veranderd.Ik denk dat het te maken heeft met Kleur bekennen,maar sudah als je maar ermee over grenzen kan reizen.,salutem heer Huib.

      • sylvia Groot zegt:

        “Die stomme kolonialen die Tilly Kasiepo proberen te lynchen denken dat het de Amerikaanse vlag is,zo stom zijn ze en denken egoïstisch en bekrompen. Ik neem aan dat het bij U interpretatie een vergissing is”

        Ik heb mij inderdaad ongelukkig uitgedrukt. U ook?

        • Jos Crawfurd zegt:

          Nee hoor mevrouw,ik moest bij u, Uw tikken en drukt mij Ten stelligste niet ongelukkig.Het Nederlands ben ik altijd door kolonialen onderricht,echter het Nederlands is een samenraapsel van het Anglicaans en nog vele andere talen. U bent nu wederom aan de beurt en zal U van repliek dienen. Mvg Jos crawfurd.

    • Lance zegt:

      Er bestaat geen verband tussen ontwikkelingshulp of hulp aan getroffenen van rampen en Sinterklaas sylvia de groot.
      Wat je hier beweert is pure PVV-stemmingmakerij

      • sylvia Groot zegt:

        Dat is uw opvatting. Wilt u mij svp niet tutoyeren? Ik ben al op leeftijd. Met dank.

        • Lance zegt:

          Uw aversie tegen moslims en de Islam is ons al genoegzaam bekend mevrouw Groot. U doet uw achternaam daarbij geen eer aan.

        • sylvia Groot zegt:

          Niet te snel lezen cq oordelen heer Lance:
          Mijn achternaam is Groot, niet De Groot.
          De interpretatie over mijn vermeende aversies blijven uw interpretaties.

        • Lance zegt:

          U kunt u beter bezig houden met meditatie en Indianen mevrouw Groot om tot uw eigen kern door te dringen.
          Niet met zwartepieten en Indische mensen.
          Soedah AL.

        • sylvia Groot zegt:

          @Lance, op 29 oktober 2013 om 12:47 zei:

          “U kunt u beter bezig houden met meditatie en Indianen mevrouw Groot om tot uw eigen kern door te dringen.
          Niet met zwartepieten en Indische mensen.
          Soedah AL.”

          Hoezo soedah? U mist een carriere als grappenmaker heer Lance. En ik ben juist zo dol op grappen, of deze nu van Danny Kaye, Zwarte Piet of van anderen afkomen.

          Dank voor uw welgemeende adviezen, maar toch bepaal ik graag zelf waarmee ik mij bezig houd, en mijn wajangknuffelbeer is het daarmee roerend eens.
          Ik ga mijn juk en klompen aandoen en 2 emmertjes water halen want wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nu ja mevrouw Groot, als u die 2 emmertjes water vervolgens uitgiet over de kepala van meneer (want toch geen mevrouw neem ik aan) Lance, dan bent u niet zoet en komt u dus niet in aanmerking voor iets lekkers, maar voor de sapoe lidi van Mas Piet yang terlalu hitam zullen we maar zeggen.

          Nog zo’n 40 nachtjes slapen tot het heerlijk avondje. Wat heet …. 40 nachtjes wakker liggen, want het wordt dit jaar extra spannend. Mag het, of mag het niet?

          Hopelijk laat het zwartepietenverbod van de VN en de Raad van Europa nog even op zich wachten. De PVV loopt zoals gebruikelijk op de zaken vooruit en is al bezig al haar Zwarte Pieten eruit te gooien.

          Pak Pierre

  18. Lucas zegt:

    Het lijkt wel cabaret zoals sommige deelnemers aan dit forum hun mening en opinie ventileren, de één heeft nog meer gelijk dan de ander! Er wordt van alles uit de kast gehaald om het eigen gelijk te demonstreren. Het gehalte varieert van persoonlijke aanvallen tot het breedvoerig citeren van feiten, onderzoeken, cijfers enz. Vermeende hele- en halve waarheden worden als feiten gepresenteerd omdat te ondersteunen. Afgezien van een aantal relativerende en humoristische reageerders, die een en ander nog verteerbaar houden. Sommige onderwerpen zijn te serieus om elkaar daar over de oren te wassen en te ringeloren. Wat daarbij opvalt is dat persoonlijke frustraties en andere gekwetstheden drijveren lijken te om te reageren.
    Met alle respect voor een ieder die het goed bedoelt, het lijkt soms op een 70+ soos met een paitje teveel op. Desalniettemin lees en volg ik met belangstelling de wederwaardigheden van de vaste schrijvers, want het familiegevoel blijft bij al deze ooms en tantes.

    • Jos Crawfurd zegt:

      Geachte heer Lucas,zeker niets overkomen van de gruwelijke oorlog.En proberen a la Rutte lachend alles te ontkennen en laten weten wat het Indisch zijn is en een of andere toko of warung binnen te stappen. Het is zonde om meer woorden te gebruiken,met vriendelijke groet. J.H.Crawfurd.

      • Lucas zegt:

        I rest my case!

        • eppeson marawasin zegt:

          @Lucas, op 29 oktober 2013 om 09:21 zei:Met alle respect voor een ieder die het goed bedoelt, het lijkt soms op een 70+ soos met een paitje teveel op.@

          — Bols … Lucas? 😉

          Zooo … ’n baard!!! 😦

          Maaf ya! Kon het niet laten.

          e.m.

    • Huib zegt:

      Hr. Lucas leuk gezegd, vooral die laatste opmerking is bijzonder aardig gevonden. Echt een oud Indisch gezegde : “Ome-ome, Tanta-tanta” vroeger vaak gehoord, vermoedelijk in relatie met onze Molukse KNIL
      families.

    • eppeson marawasin zegt:

      Nah …. heer Lucas, wat een vermanende prediking. Als dat maar in goede aarde valt!

      e.m.

  19. Boeroeng zegt:

    Hoera……. er is een trend gaande dat Nederland uit de pietneurose stapt. Nu de recessie nog afsluiten.
    Tilly spreekt bij omroep West en de man met de pet ( die haar vlag wilde afpakken) spreekt.
    http://www.omroepwest.nl/nieuws/29-10-2013/zwarte-piet-demonstrant-biedt-excuses-aan

  20. Peter van den Broek zegt:

    Het recht op racisme, de Nederlandse variant

    De hele discussie over Zwarte Piet draait in wezen om racisme want hoe wordt Zwarte Piet sinds de 19de eeuw afgebeeld: Piet is een Zwarte man, met helrode dikke lippen, een kroeskop, spreekt met een veelal Surinaamse tongval dus het is prototype nee een mystificatie van iemand uit Afrika. Tegenstanders kunnen moeilijk volhouden dat het een blonde arische halfgod is . Zwarte Piet dient ook begrepen te worden in zijn tijd. In de 19de eeuw werden de grondslagen gelegd van het racisme, zie het sociaal darwinisme en het boek van de Gobineau, Essai sur l’inégalité des races humaines, de filosoof van het racisme uit het Nationaal socialisme . Daarbij dient niet worden vergeten eind 19de eeuw de Dreyffus-affaire in Frankrijk, over een Joodse officier die onschuldig veroordeelt wordt voor landsverraad. Dus Zwarte Piet heeft een racistische geschiedenis en is dus gerechtvaardigd.

    Ik vind toch dat mensen recht hebben op een beetje racisme van het onschuldige soort, het zou ook onderdeel dienen te zijn van de Universele Verklaring van de Mens , zo lang het de rechten van anderen niet schaadt zoals de voorstanders beweren, hetzelfde argument wordt gebruikt voor een beetje zwanger.

    Vooral in tijden van crisis dienen de mensen een uitlaatklep te hebben zoals 1x per jaar op 5 december. Wie goed is krijgt lekkers van de witte Sint en wie stout is de roe van die zwarte Piet. Het zou eigenlijk omgekeerd dienen te zijn.De demonstratie op het malieveld heeft wel getoond hoe tolerant de Zwarte Pieten zijn.
    Sinterklaas is een verzinsel, dus Zwarte Piet is een dubbele verzinsel maar heeft ook een functie.

    Discriminatie is nog niet in detail besproken maar racisme komt op hetzelfde neer. Ik kan me nog herinneren toen ik in Nederland werkte, ik met wat donkergekleurde collega’s uit de ex-kolonie Suriname sprak. Zij werden toch wel erg hard en duidelijk op het werk gediscrimineerd en toen ik tegenwierp dat ik ook een kleurtje had, werd ik wel de hoek in gescholden, ik had wel gemakkelijk praten met mijn goede opleiding ,mijn kaderfunctie en ik spreek ook nog eens fout- en accentloos Nederlands…Dat heeft me aan het denken gezet en ik let wel op mijn woorden. ……hoezo racisme in Nederland….laten we gaan zwarte Pieten

    Voor hen uit Suriname is het 365 dagen per jaar Sinterklaasfeest want ze zijn altijd de zwarte Piet

    En Heer Lucas wat U geschreven heeft kan op alles maar danook alles slaan….bedreigde zeehondjes, homofiele travestieten, 5de generatie indo’s, Ik heb het ook maar gecopieerd, het is wel creatief en kan ik het bij andere gelegenheden gebruiken.Als U de volgende keer ook Uw mening ,pour parler, wil geven dan levert U eindelijk een nuttige bijdrage aan de discussie.

    En Heer Lucas “Vermeende halve waarheden” lijkt me een tautologie, ik kan het mis hebben want ik ben al heel lang uit Nederland

    • Lance zegt:

      Volledig met Peter van den Broek eens. Het gaat meer over het spuien van ongenoegen en onderbuikgevoelens door een deel van de Nederlandse bevolking over alles wat niet Hollands is en niet past binnen de Hollandse culturele traditie. Ik pas.

      • sylvia Groot zegt:

        De walgelijke generalisaties over de Nederlandse bevolking in deze discussie, heeft mijn symphatie voor Sinterklaas en Zwarte Piet doen toenemen, alsook mijn symphatie voor mevrouw Tilly.

        Ik pas ook.

        • Lance zegt:

          Een deel van de Nederlandse bevolking mevrouw Groot.

          Er bestaat ook totaal geen verband tussen Tilly en Zwarte Piet.

    • Lucas zegt:

      “Peter van den Broek,
      “Vermeende halve waarheden” lijkt me een tautologie”

      Geachte heer van de Broek u bedoeld ‘die witte schimmel’ die als een nachtmerrie in uw dromen voorbij galopeert!
      Uw behoefte om uw opinies en wetenswaardigheden te etaleren siert u, zo kunnen de lezers van dit forum hun kennis waarnodig bijspijkeren.
      Dank daar voor!

    • Jan A. Somers zegt:

      citaat: “toen ik in Nederland werkte, ik met wat donkergekleurde collega’s uit de ex-kolonie Suriname sprak. Zij werden toch wel erg hard en duidelijk op het werk gediscrimineerd ” Op het TNO-lab waar ik werkte, werkten drie Surinamers. Twee runden de drukkerij. Vaklui! De derde werkte als leerling-analist, maar dat was bij de buren, daar weet ik dus niets van. Na een fusie kregen die mensen de afgeschreven drukpersen en andere materialen cadeau voor hun buurt/verenigingsdrukwerk.

      • R Geenen zegt:

        >>>>>>>>>>>>Zij werden toch wel erg hard en duidelijk op het werk gediscrimineerd ” <<<<<<<<<<<<<

        Hoe werden ze gediscrimineerd?

        Ik heb jaren lang met een staalbouwkundige HTS-er gewerkt, vader Chinees en moeder Surinaamse bij het Amerikaans ingenieurs bureau Stone & Websrer in Rijswijk en nooit iets gemerkt van zulke problemen.
        Hij was ter zake kundig, vol met humor en ook geliefd bij de andere collegae..

  21. DP Tick zegt:

    Ze heet Kaisiepo,Dus dan moet ze familie zijn van die Papua leider in ballingschap in Nederland.Over dit geval:sorry,het enige,wat ik daar over wil zeggen,is dat die mensen,die die mevrouw aanvielen,is dat ze later tot de ontdekking kwamen,dat haara ctie voor een vrij Papua absluut niets had te maken met hun actie voor Sinterklaas.Ze was er ook toevallig.Ik keek naar het filmpje hierboven en ik zag,dat op dat moment dat nog niet begreep.Als iemand later toch hun excuses aan haar hebben aangeboden,dan zou ik dat graag horen. Dank.

    • Jos Crawfurd zegt:

      Heer DP Tick,HH.Kaisiepo en Jouwe is beiden een van de leiders van het Papua volk. Jouwe is sinds kort terug gegaan en woont in een prachtig huis in Hollandia,Kaisiepo is overleden en Victor een van zijn zonen is sinds kort ook overleden en is in het verleden een van de mensen die vaak aanwezig is bij de VN. Nederland heeft zich tot op heden kolonialistisch opgesteld o.l.v. Ben Bot en houden nu hun handen af en willen dit niet ter sprake brengen bij de VN,een stel hypocrieten.Genocide prak tijken komen er aan te pas.Assad van Syrië daar wil Nederland zich wel laten gelden en onder Saddam Hoesein van Irak en nog meerdere kopstukken van die landen.Sterker nog er zit nog steeds een Nederlander gevangen omdat hij dat spul heeft geleverd. Ik probeer mij op de achtergrond te houden omdat mijn land mij dierbaar is. Wij worden hier gemangeld en er zijn die het niet erg vinden,maar Nederland heeft altijd een vies spelletje gespeeld t.o.v.de indo en zij die zich Indisch gevoelen. In 2002 kwam ik terug van een reis uit Papua en had een cap op met vrijheidsteksten.In het vliegtuig keken mijn mede Indonesische passagiers mij aan,maar geven verder geen reacties. Gelukkig attendeerde mijn toenmalige vrouw mij op en had ik de cap in Jakarta in mijn koffer gedaan. Wij worden misbruikt door deze kolonialen die zo corrupt zijn en blijven.Vandaag is er weer een zogenaamde belangrijk persoon in de kraag gepakt en maar beweren dat Indonesia corrupt is,wat zij doen is overleven.Hier raken ze scheel van het rampokken en naar zich toeeigenen. Mensen wordt nou wakker en zie hoe sneaky Uw blanke broeder is,de goeden nagelaten. Met vriendelijke groet,Jos Crawfurd.

  22. DP Tick zegt:

    P.S.: Ik las zonet op www,dat op Omroep West die man met dat petje zei,dat hij zijn excuses wilde aanbieden aan haar,daar ze allemaal dachten,dat ze tegen Zwarte Piet was.Sorry,ik hoorde uit haar mond nu,dat ze wel degelijk deze demonstratie had uitgekozen omdat de VN ermee te maken had en die hweeft ook te maken met het geven v Papua aan Indonesië voorheen,dus als men aandacht aan die Zwarte Peiten demonsstratie zou geven en zij zou er ook zijn,dan zou ze ook aandacht voor haar zaak kunnen krijgen.
    Tsja,ze was een beetje in een emotionele toestand,doch toch vindt ik,dat men niet zo tegen haar had mogen reageren.Ik hoop,dat we er allemaal van geleerd mogen hebben voor een soortgelijke situatie.
    Toch goed,dat die man met dat petje later zei,dat hij het allemaal niet zo bedoeld had en zijn excuses daarvoor.

  23. Boeroeng zegt:

    Nou…. nog even de generale training en dan on our way..
    Piet had je die zeurfans van het malieveld in het grote boek gezet ?

    • R Geenen zegt:

      >>>Nou…. nog even de generale training en dan on our way..
      Piet had je die zeurfans van het malieveld in het grote boek gezet ?<<<

      Bij het zien van paard en Sint reageerde mijn vrouw met: En waar zijn de Pieten?
      Ik zei tegen haar te lezen wat er onder de rijdende Sint staat.
      Haar reactie: Die zeurfans zijn de zeur Pieten. Geef mij maar de echte!

  24. eppeson marawasin zegt:

    Adoe Sint, SiPiet lupa buku besar di arsip Tropeninstituut seh …!

  25. Huib zegt:

    Ja, ik ook! Een dikke griffel.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Nou … dan moeten we toch nog maar eens gaan graven onder onze oude huizen en erven in Indonesia.

      Misschien komt er nog een stompje griffel boven, toen achteloos weggeworpen. Kunnen we met enige ceremonie aan Pak Eppeson overhandigen. Die dient ons uit dankbaarheid natuurlijk te tracteren op een uitgebreid Alfoers diner.

      Pak Pierre

      • Huib zegt:

        Ik ben al onder de kolong en in de goedang gedoken om te kijken of ik nog wat kan vinden van mijn kroost uit hun kindertijd. Wel een doosje Wasco gevonden. Mag dat eventueel ook als Ersatz?
        Of kunnen we Pak Eppeson daar niet mee afschepen? Maar evengoed mijn hormat heeft hij al te pakken.

      • eppeson marawasin zegt:

        Terima kasih dan!!! Pak Pierre dan Pak Huib dan Pak Soi. Ik ben gelukkig net zo bescheiden als Anneke Grönloh; zag haar gisteren in een herhaling van Kunststof TV, speelt Oma Toetie in ‘Zusjes’.

        Maar ja als ‘amper’ geassimileerde (slechte kwaliteit bleekwater) ben ik ook weer niet onbekend met ‘of all people’ Peter ‘Blanker’. Welke Indo wel, zo vraag ik me opeens af.

        Goed indachtig diens -’t Is Moeilijk Bescheiden Te Blijven-: “Moet ik nu onder de indruk van mij zelf zijn????????”

        À propos, met de hartelijke groeten van Barry Barry Montezuma mag ik toch hopen dat de magen wel bestand zijn tegen den Papoease bereiding van enen Alfoers diner. 🙂

        Stopt u maar met de queeste (vriendelijker bedoeld dan het klinkt), want een mamming van de juffrouw boezemt mij ook wel satisfactie in. Of was het nou een zoen. Adoe tempo doeloe, zolang geleden al seh…

        e.m.

        P.S. http://www.youtube.com/watch?v=oVYweRnQsfk

        • R Geenen zegt:

          Of was het nou een zoen. Adoe tempo doeloe, zolang geleden al seh…

          Kunt u nog herinneren met wie en waar????????

      • eppeson marawasin zegt:

        Oh … over ‘kolong’ gesproken. Oudere broers wel, maar ik niet. Ik ben een Anak lahir di Militair Hospitaal di Ambon. Tien dagen na mijn geboorte maakte moeder de goede keuze door op tijd het MH te verlaten voordat vanuit de Baai van Ambon een Javaans/Indonesische mortier insloeg.

        Ze volgde daarna niet het voorbeeld van een medevluchtster, die zich in panische angst met haar baby onder een galerij verschool. Toen moeder omkeek, stond het huis er niet meer. Moeder was héél streng ‘but she saved my life’.

        En hier zit ik dan in alle vrijheid van rechts naar links bijdragen te lezen van linkse reactionairen -rechtse kolonialen, middenmoters – Indo-rakkers, rukkers en rockers – Young Turks en één wijze Alfoer.;)

        Zo, Paitje!

        e.m.

        P.S.

        BAAI VAN AMBON
        Uit riffen, reven en woestijngeel zand
        rijst in de reuk van vis en specerijen,
        als vóórproef van het veelbeloofde Land
        alvast dit eiland met zijn negorijen

        op een eeuwig sagopalmzondag. Reien
        klappers en pisangs wenken langs het strand
        en lokken ieder zicht te gaan vermeien
        in al de heerlijkheden uit Gods hand.

        In kerken orgelen de fluitorkesten;
        het water uit de rots vloeit in de waai;
        Petrus komt hier soms de quadrille dansen.

        En ieder smaakt de hemelse gewesten,
        als ’s avonds uit de schemer van de baai
        de prauwenlichten als planeten glanzen.

        G.J. Resink

        • Jan A. Somers zegt:

          Lastig hé zo’n strenge moeder? Maar dat was misschien wel nodig?

        • Jan A. Somers zegt:

          Resink heeft heel veel moois nagelaten. Ik ken bijvoorbeeld: Indonesia’s history between the myths : essays in legal history and historical theory (1968). Hij heeft de Indonesische nationaliteit aangenomen en was hoogleraar aan de juridische faculteit van de Universitas Indonesia.

        • eppeson marawasin zegt:

          @Dhr.Jan A. Somers, op 30 oktober 2013 om 17:15 zei: /…/ Maar dat was misschien wel nodig?@

          — Haha … meneer Somers, volgt u nu Psychologie colleges aan de Open Universiteit, of stamt die kennis nog uit de tijd dat u tevens Russisch leerde in Harderwijk.

          Over OU gesproken, ik kwam ooit de naam Eva von Stockhausen tegen. Ik meen in de functie van voorlichter van de Open Universiteit. Je komt die Indo’s/Indischen waarlijk in alle geledingen van de Nederlandse samenleving tegen. Die autochtonen boffen toch maar!

          Maar nu ben ik de draad weer kwijt. Nah, eerst een hapje ‘mailwurm-goreng’ dan maar!

          Indien van toepassing ‘selamat makan!’

          e.m.

      • Bo Keller zegt:

        Papeda

        • eppeson marawasin zegt:

          🙂

          e.m.

        • R Geenen zegt:

          Heeft u het gegeten? Ben benieuwd waar het naar smaak.
          Het ziet er niet erg aantrekkelijk uit. Masena-achtig..

        • eppeson marawasin zegt:

          Ja! Heel lekker. Het is ogenschijnlijk smaakloos, maar in combinatie met tjolo tjolo en gebakken vis of met Ikan Kuning ‘enak sekali’. Je moet het wel als kind geleerd hebben te eten denk ik. Of als toeristisch experiment kan ook. Of, om als belanda jongen of meisje je Molukse schoonouders niet voor het hoofd te stoten. Gewoon ogen dicht en slurpen maar, want dat mag. Wat is nou papeda eten zonder slurpgeluiden!!!

          Het is een kunst om het te bereiden; kokend water en tegelijkertijd goed roeren. Gemaakt van zetmeel geëxtraheerd uit de sagopalm. In Nederland wordt aardappelzetmeel gebruikt. Nederlanders indien voor het eerst met papeda geconfronteerd, zullen wellicht denken dat ze behangsellijm wordt voorgeschoteld.;) ’t Wordt gegeten als afsluitng van de rijstmaaltijd. Dus daarna eerst uitbuiken …

          Het opdienen vereist de nodige vaardigheid (grote portie, kleine portie). Tussen twee houten lepels een hoeveelheid omhoog trekken en de lepels snel om elkaar heen draaien. Boven het bord gehouden, doet dan de zwaartekracht haar werk. Heb je een vaardige hand, dan kun je ook twee vorken gebruiken.

          Mijn ouders smulden intens van papeda. En gelijk hadden ze.

          e.m.

    • R Geenen zegt:

      Omdat ik graag kook, is proeven geen probleem.
      Maar om het na een rijst tafel te eten lijkt mij een beetje te veel van het goede.
      Het wordt dan een beetje proeven.
      Trouwens ik ben wel benieuwd wat de voedingswaarden zijn.

      • eppeson marawasin zegt:

        100 gram sojameel …….. 427 kcal – 1787 kJ
        100 gram aardappelmeel 329 kcal – 1378 kJ
        100 gram makreel ,,,,,,,,,. 344 kcal – 1441 kJ
        100 gram witte rijst ……… 355 kcal – 1489 kJ

        Kcal = 1000 calorieën
        kJ = 1000 Joule
        1 calorie = 4,1868 joule

        e.m.

        • R Geenen zegt:

          Heel erg bedankt.

        • bo keller zegt:

          Effe een terugblik naar de tijd toen velen van ons
          niets te doen hadden en maar wat rondlummelen
          in godsvrije natuur, ja ook in zelfs gebouwde barakken
          verbleven.,Bijv. te Bangkinang daar aten we 2 maal p/d,
          een eetlepel PAPEDA.en dat allemaal voor noppes
          Plus dat bord en bestek geen afwasbeurt nodig had
          tot het laatste drupje schoon gel….!
          Een aanrader als je van plan bent om af te vallen .
          Mijn ervaring Uw garantie.
          siBo

        • R Geenen zegt:

          Effe een terugblik naar de tijd toen velen van ons
          niets te doen hadden en maar wat rondlummelen
          in godsvrije natuur, ja ook in zelfs gebouwde barakken
          verbleven.,Bijv. te Bangkinang daar aten we 2 maal p/d,
          een eetlepel PAPEDA.en dat allemaal voor noppes
          Plus dat bord en bestek geen afwasbeurt nodig had
          tot het laatste drupje schoon gel….!
          Een aanrader als je van plan bent om af te vallen .
          Mijn ervaring Uw garantie.
          siBo

          Volgens de verhalen was dat zelf niet eens gegarandeerd.

  26. R Geenen zegt:

    Van een goede kennis ontving ik het volgende schrijven op een Delft blauwe tegel:

    “Wij stoppen met donaties aan Afrika.
    Als wij geen zwarte Pieten mogen hebben, spelen wij ook niet meer voor Sinterklaas”

    • Lance zegt:

      De gedachte achter ZP. Toch je slaven halen uit Afrika.

    • Boeroeng zegt:

      Wie niet wilt doneren voor een project in Afrika moet dat gewoon niet doen.
      …. nogal schijnheilig om een excuus daarvoor te zoeken met ….. “zwarte mensen willen zwarte piet verbieden”‘ … dus nu kennen andere zwarte mensen in Afrika verrekken.
      Dat is racistisch.

      • sylvia Groot zegt:

        Heer Boeroeng, donaties zijn iets anders dan ontwikkelingshulp.
        de 1e mag je zelf bepalen, de 2e wordt voor ons bepaald.
        Die zuurverdiende belastingcenten komen niet altijd terecht bij de personen die dat nodig hebben, dat vormt het probleem.

        • Boeroeng zegt:

          punt 2 kan een punt zijn ter discussie, maar het is bizar om dat te koppelen aan een (gefantaseerd) verbod op zwarte pietenspel.

        • sylvia Groot zegt:

          @Boeroeng, op 31 oktober 2013 om 12:21 zei:
          punt 2 kan een punt zijn ter discussie, maar het is bizar om dat te koppelen aan een (gefantaseerd) verbod op zwarte pietenspel.

          U weet toch wel dat men alles erbij haalt voor het eigen gelijk?

      • R Geenen zegt:

        >>>Wie niet wilt doneren voor een project in Afrika moet dat gewoon niet doen.
        …. nogal schijnheilig om een excuus daarvoor te zoeken met ….. “zwarte mensen willen zwarte piet verbieden”‘ … dus nu kennen andere zwarte mensen in Afrika verrekken.
        Dat is racistisch.<<<

        De persoon kennende, die mij dat heeft gestuurd als een tekst op een delft blauw tegeltje, heeft het als een soort humor gezien en is beslist niet racistisch.

    • sylvia Groot zegt:

      “Lance, op 29 oktober 2013 om 08:29 zei:
      Er bestaat geen verband tussen ontwikkelingshulp of hulp aan getroffenen van rampen en Sinterklaas sylvia de groot.
      Wat je hier beweert is pure PVV-stemmingmakerij.”

      In de Nieuwe Kerk in Amsterdam staat op dit moment prachtig aardewerk uit de Chinese periode 1368-1644 van de Ming-dynastie . Hoewel ik geen tegeltjes ben tegengekomen, heeft het wel iets weg van Delfts blauw.

      Het zou meer afstand scheppen tussen ontwikkelingshulp aan zwart Afrika, slavenhandel en Sinterklaas om Zwarte Piet voortaan Roetmopje te noemen. Want als mopje een Hollands koosnaampje is, en roet van de schoorsteen komt, dan is dat verantwoord.
      Persoonlijk vind ik Moriaantje vriendelijker klinken, maar ook dat zal niet politiek correct worden gevonden aangezien het refereert aan de Ottomaanse slavenhandel.
      Dan zullen de tegenstanders van Zwarte Piet zich tegen de Turken gaan keren. Wordt Erdogan weer boos op ons. Komen we van de Zwarte Pietregen in de Moriaantjesdrup.

      Daarbij is een Zwarte Piet met parasolletje eigenlijk ook geen gezicht.

      • Boeroeng zegt:

        Sylvia, je ziet niet dat die ‘lieve bijnaampjes’ racistisch zijn?
        Je weet niet dat zwarte mensen dit ook zo opvatten als hen minachten ?

        • sylvia Groot zegt:

          Heer Boeroeng, soms is het beter om over te gaan op (galgen)humor.

        • Boeroeng zegt:

          Wat is je punt dan, Sylvia ?
          Ik zie het niet

        • sylvia Groot zegt:

          sylvia Groot, op 31 oktober 2013 om 12:19 zei:
          Heer Boeroeng, soms is het beter om over te gaan op (galgen)humor.

          Boeroeng, op 31 oktober 2013 om 12:23 zei:
          Wat is je punt dan, Sylvia ?
          Ik zie het niet

          Het “licht”puntje is dat slavenhandel voorkwam en -komt in alle tijden en in alle culturen. U kunt hierover bijv. iets lezen over Christenslaaf, Moslimmeester.

          Maar hoe dan ook: Humor relativeert. Daarom ben ik fan van pak Pierre.

        • Pierre de la Croix zegt:

          @ “Daarom ben ik fan van Pak Pierre”.

          Ach … dat doet mij nu weer goed, mevrouw Groot (in het goede oude koloniale Indië zou u “Njah Besar Besar” worden genoemd). Nog één fan erbij en u kunt aan een heuse fanclub denken.

          Ik kan tegen een kleine vergoeding gesigneerde foto’s van mij aan de clubleden beschikbaar stellen. Dan kan mijn beeltenis – tegen een iets grotere vergoeding – natuurlijk ook op T-shirts, dassen en sjaaltjes .

          De heer Geenen zou mij met zijn fotoshop skills mooi kunnen maken. Jonger natuurlijk, de kaaklijn wat hoekiger (voor een vastberaden uitstraling) en met schouders en spieren kajak Tarzan. Mijn gewone bril (van Pak Pearle, 2 halen satoe betalen) moet natuurlijk ook weg worden geretoucheerd om plaats te maken voor een kostbaar Raybannetje.

          Ik zie het wel zitten.

          Pak Pierre

        • R Geenen zegt:

          De heer Geenen zou mij met zijn fotoshop skills mooi kunnen maken. Jonger natuurlijk, de kaaklijn wat hoekiger (voor een vastberaden uitstraling) en met schouders en spieren kajak Tarzan. Mijn gewone bril (van Pak Pearle, 2 halen satoe betalen) moet natuurlijk ook weg worden geretoucheerd om plaats te maken voor een kostbaar Raybannetje.

          Ik zie het wel zitten.

          Pak Pierre

          Wat about de body van Tarzan?

        • sylvia Groot zegt:

          @Pak Pierre
          “Ach … dat doet mij nu weer goed, mevrouw Groot (in het goede oude koloniale Indië zou u “Njah Besar Besar” worden genoemd). Nog één fan erbij en u kunt aan een heuse fanclub denken.
          Ik kan tegen een kleine vergoeding gesigneerde foto’s van mij aan de clubleden beschikbaar stellen. Dan kan mijn beeltenis – tegen een iets grotere vergoeding – natuurlijk ook op T-shirts, dassen en sjaaltjes .
          De heer Geenen zou mij met zijn fotoshop skills mooi kunnen maken. Jonger natuurlijk, de kaaklijn wat hoekiger (voor een vastberaden uitstraling) en met schouders en spieren kajak Tarzan. Mijn gewone bril (van Pak Pearle, 2 halen satoe betalen) moet natuurlijk ook weg worden geretoucheerd om plaats te maken voor een kostbaar Raybannetje.
          Ik zie het wel zitten.
          Pak Pierre”

          En ik dan flauwvallen zeker.

      • Boeroeng zegt:

        Sylvia,
        Ik zie niet wat de grap is en welk lichtpuntje wordt verlicht door het pleiten voor racistische bijnaampjes .

        • P.Lemon zegt:

          Zou Ibu Groot het niet ironisch hebben bedoeld? Altijd lastig als je de bijbehorende gelaatsuitdrukking niet ziet….

          Bij het begrijpen van ironie komen aardig wat vaardigheden kijken. De spreker ventileert opzettelijk een boodschap die niet letterlijk moet worden opgevat, en gaat er vanuit dat zijn ‘misleiding’ wordt opmerkt. Van de luisteraar vereist dit niet alleen inlevingsvermogen in de houding en emoties van de spreker, ook moet hij aan de hand van deze ironie begrijpen wat de spreker wil benadrukken. http://www.kennislink.nl/publicaties/empathische-kinderen-begrijpen-sarcasme-beter

        • sylvia Groot zegt:

          U lijkt alles zo serieus op te nemen heer Boeroeng. Daar wilde ik juist zo graag van af. Ik ben met u eens dat ik niet bepaald een politiek correcte mening aanneem; dat is omdat ik tevens graag wil kennis maken met het tegenovergestelde van p.c. En na wikken en wegen (mijn ascendant is weegschaal moet u weten) kom ik tot een eigen conclusie.
          Overigens, was het u ontgaan dat ik licht van lichtpuntje tussen aanhalingstekens had gezet?
          En pleiten voor rascisme…..? nee, dat zeker niet.

  27. Huib zegt:

    Pak Lemon, zo is heet maar net. Gewoon het verstand niet op nul zetten in een vooringenomen denktrant.

    • Lance zegt:

      Voortaan hebben we het maar over de roetmoppen die uit Afrika komen, of uit de Antillen of Suriname.
      Right? Galgenhumor!

      • Pierre de la Croix zegt:

        We noemden ze vroeger ook kachelpijpen.

        Pak Pierre

        • P.Lemon zegt:

          De pot verwijt de ketel enz… 🙂

          Uit de Lijst van bijnamen en spotnamen:

          Donkere Afrikaan: Nikkers,Zwartjes,Zwartnekken,Zoeloe’s, Bosapen,kachelpoken, houtskooltjes,nik nak, microfoontjes, spoetnik, moor, moriaantje,

          Nederlander: Hollander, Kaaskop, Kaasvreter, Kees, Witkop, Witte, Witje, Witmans, Bleekneus, Bleke, Bleekbek, Bakra (uit de voormalige Nederlandse kolonie Suriname), Boerin (vrouwelijke Nederlander)
          Indonesiër: Pinda, blauwe, Indo (strikt gesproken niet correct, een Indo is eigenlijk iemand van gemengd Nederlands-Indonesische afkomst)
          Arabier: Zandneger of -nikker, Tchouk-tchouk, Kamelendrijver, Ali Baba, Geitenneuker, Ali, Hoofddoek
          Marokkaan: Geit, Hoofddoek, Moor, Bontkraagje, Ingepakte pinguin (Marokkaanse vrouw in burqa), Rifgeit (vanwege de Rifgebergte, waar veel Berbers-Marokkaanse immigranten vandaan komen), Geitenneuker, Moor (Marokkaan in Spanje), Ali, Achmed

        • Pierre de la Croix zegt:

          …. and the fool is always on the other side …..

          Pak Pierre

        • eppeson marawasin zegt:

          FOOL ON THE HILL***
          Day after day alone on a hill
          The man with the foolish grin
          is keeping perfectly still
          But nobody wants to know him
          They can see that he’s just a fool
          And he never gives an answer
          But the fool on the hill
          sees the sun going down
          And the eyes in his head
          See the world spinning round
          /………./
          And he never listen to them
          HE KNOWS THAT THEY’RE THE FOOLS
          But they don’t like him
          But the fool on the hill
          sees the sun going down
          And the eyes in his head
          See the world spinning round
          ***THE BEATLES

          😉

        • R Geenen zegt:

          Beauty is in the eye of the beholder
          Does not matter if the Beatles or who others sings it.

      • eppeson marawasin zegt:

        e.m.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Oeps …. eind van het liedje, blanken zwart gemaakt, dat zie je zo. Net als vroeger Al Johnson, de Sunny Boy. Mag niet meer, want zo maak je de echte zwarten belachelijk. Het schrijnende slavernijverleden, u weet wel.

          Overigens …. vanavond op of rond het journaal gehoord en gezien dat gekleurden zich wit maken met poeders en zalfjes. Goed voor de carrière en de kansen op de huwelijksmarkt. Had ik eerder moeten weten.

          Maar … dadelijk komt Sint met Witte Pieten, weer niet goed, want dat zijn natuurlijk die zelfde zwarten van vorig jaar, maar nu wit gemaakt. Daar trappen die mevrouw uit Jamaica, de hele VN en de Raad van Europa natuurlijk niet in.

          Hoe zal ons aller minister Frans van alle buitenlandse zaken zich hier nu weer uit redden? Zoveel smartengeld zit er ook niet meer in zijn pot en Poetin moet ook nog wat losgeld hebben, voor die piraterij van Green Peace (niet Black Peace) onder Nederlandse vlag.

          Overigens een prachtig liedje uit een prachtige musical, Pak Eppeson. You did it again.

          Nu maar weer even naar dat filmpje over Bali kijken. Misschien toch nog een happy end in deel IV. Running Bear and Little White Dove ….

          En dan naar de balé-balé. Morgen hopelijk gezond weer op.

          Pak Pierre

    • Boeroeng zegt:

      Kan jij mij de grap uitleggen, Huib. ?
      En wat is dan mijn vooringenomen denktrant ?

      • Huib zegt:

        @ Pak Boeroeng

        Ik heb het niet over iemand persoonlijk gehad maar in algemene zin
        mijn instemming met Pak Leman’s visie willen geven.
        Sorry als je dit als een stellingname in dit zwarte pietenspel heb opgevat.
        Maar nu ik toch gevraagd ben, zou ik willen zeggen dat ik een voorstel ergens heb gelezen om de huidige zwarte pieten niet meer helemaal te zwart of anders te kleuren maar alleen met wat zwarte vegen. Zodat de verklaring dat Piet zwart geworden is door het kruipen door de schoorsteen wat aannemelijker is voor iedereen. Dit leek me een aardig compromis. Blijven we nog zitten met de dreadlocks en de lippen. En natuurlijk het taaltje. Het baadje op zich zal hopelijk geen probleem zijn. Lijkt me constructiever hier eens over te gaan nadenken dan het oeverloze moddergooien en elkaar beschuldigen van racisme of erger. Dus als eindresultaat zouden mss alle partijen hiermee kunnen leven.

        • Jan A. Somers zegt:

          Als je een goedkope Piet inhuurt ben je van alle problemen af. Geen dreadlocks en dikke lippen. Spreekt Amsterdams of Hagenees (of Vlissings).

  28. Lance zegt:

    Van Sinterklaas kapoentje maken we Sinterklaas die gecastreerde haan (kapoentje) die met zijn roetmopje aan de wandel gaat. De zak van Sinterklaas maakt overuren, dacht ik zo.
    Galgenhumor.

    • Jos Crawfurd zegt:

      Boeroeng dat heb ik ergens in m’n vele reacties toch laten weten. Zijn Vader was met Nicolaas Jouwe een van de leiders en Victor was vaak in Amerika aanwezig om te demonstreren voor zijn Papua,dus heeft zijn zus het werk op zich genomen voor hun vrijheid waar de Regeringen vanaf 1962 zich voor de domme houden o.l.v. Bot de verrader bij uitstek.

  29. Boeroeng zegt:

    Ze rolde de vlag uit, fier wapperde de Morgenster in de wind. ‘Ik hoopte dat er een journalist naar mij toe zou komen.’ Die zou ze dan vertellen over het onrecht dat de Papoea’s is aangedaan en het bloeddorstige optreden van het Indonesische leger, waar haar volk tot op de dag van vandaag mee te maken heeft.

    ‘Ik hoorde Sinterklaasliedjes en huppelde vrolijk op het podium af.’ Toen ze dichterbij kwam zag ze hoe de zwartepietdemonstranten elkaar aanstootten en wezen op haar vlag. Een man of veertig maakte zich los van de groep en rende op haar af. ‘Ik dacht dat ze een polonaise deden of iets dergelijks.’

    De groep ging in een cirkel om haar heen staan. ‘Jij moet oprotten naar je eigen land, gewoon oprotten,’ riep een man. Tilly Kaisiepo antwoordde gevat. ‘Ik zei: ‘Meneer, graag, komt u met mij mee, gaan we samen naar Mark Rutte om het te bespreken’.’ De massa brulde, iemand trok aan haar vlag. Twee geschminkte vrouwen stormden op haar af. ‘Ben jij voor zwarte Piet, ben jij voor zwarte Piet?’, schreeuwden ze.

    https://decorrespondent.nl/428/oprotten-naar-een-land-dat-niet-bestaat/22667664096-eac62f45

  30. sylvia Groot zegt:

    ” RADIO 1, 2 december 2013
    Jurgen van den Berg spreekt met:
    Jan Beckers, journalist die onderzoek deed naar de treinkaping in De Punt

    De treinkaping bij De Punt in 1977 is geëindigd in een kogelregen. Zes Molukse treinkapers kwamen toen om het leven door 144 kogels. Dat blijkt uit nog niet geopenbaarde dossiers die de Volkskrant heeft ingezien. Officieel is altijd ontkend dat de kapers moedwillig door tientallen kogels zijn gedood.”

    Bijzondere informatie, is nog te beluisteren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.