Mail

Mail 1
My grandmothers real name is : Strassner, Caroliena, Emma, Magdalena.
Married with Beer, Johannes, Willem on 16 Januari 1932.
Her father is KNIL too. I don’t know his real name. Maybe you can help me
to find the Strassner’s name. We only can find Mr. Beer’s file.
We have no more info about my grandmother.
Thank you Sir. Regards,Eva

Mail 2
Heeft u gegevens of informatie over meneer Piet Huisman uit Lawang.
Mijn moeder zou met hem gaan trouwen. Hij overleed een paar dagen voor het geplande huwelijk. Piet Huisman had kinderen,twee meisjes uit zijn eerder huwelijk. Mijn moeder,overleden in november 2011 heeft zich altijd afgevraagd hoe het met de meisjes is gegaan

Mail 3
Kreeg dit bijna complete overzicht van spelletjes waarmee we ons in de jeugdjaren mee vermaakten, toegezonden. Al lezende trokken de beelden van hoe het toen was aan mij voorbij en denk je ‘kasian’ dat we deze cultuurschat onze kids hebben moeten onthouden. Mogelijk dat dit onderwerp weer veel losmaakt….KinderspellenAnthonio

Mail 4
Via omzwervingen kwam ik op uw website terecht.
Misschien kan U me helpen mat het zoeken naar informatie over familieleden (of me wijzen waar ik iets kan vinden).
Hierna wat ik heb:
1: Selders Jules geb te Brussel (belgie) 7/12/1875, vertrokken 23 juni 1900 met SS Prinses Sophia naar Oost Indië
Hij zou ook twee onderscheidingen hebben gekregen (Korinthe en Atjeh) en heeft eveneens deelgenomen aan de bevrijding van Paul Krüger.
2: Selders Gabriel geb te Brussel 8/11/1868 vertrokken 24 juni 1893 met SS Samarang naar Oost Indië.
Alvast dank voor de moeite. Mvg

Mail 5Kaart Arnold 19-8-1944-B
De tekst op dit kaartje is door mensen met kennis van de Indische taal vertaald. Echter met het woord “JOKOERJOESJA”, hetgeen waarschijnlijk een plaats is, weet niemand raad. Het kaartje is verstuurd uit het kamp vijftiende bataljon. Weet u iemand die dit raadsel op zou kunnen lossen. .

Mail 6
Ik ben naar gegevens van gebeurtenissen op Sumatra aan het zoeken gegaan en vond het volgende waard om gelezen te worden.

Mail 7
Mijn moeder was van Potman en zo ben ik al enkele jaren bezig met uitzoeken van het verleden van de potman’s, nu wil het geval dat een broer van mijn Opa Potman genaamd Berend-Jan ook vertrokken was naar Ned-Indie van 18 jaar zo is mij verteld door mijn Moeder (Helaas al weer 10 jaar overleden) Door gelukkige omstandigheden kwam ik er achter dat een Dochter van desbetreffende (Berend-Jan) hier in Enschede zou moeten wonen na veel speurwerk hebben we het adres achterhaald, helaas was zij net 2 weken er voor overleden volgens haar huisgenoot die haar al die jaren heeft verzorgd, zij is nooit getrouwd geweest omdat zij in het jappenkamp had gezeten en daar de gruwelijke dingen heeft meegemaakt, zal verder niet in details treden, Wel heb ik alle papieren en foto’s van haar gekregen, en zo ook haar geboorte acte van Indië van Banjuwangi, wonende op perceel Kalitempit, Heb nog een foto van een huis waarop staat; de Tukker, of dit het zelfde huis betreft geen flauw idee, wat ik wel weet hete de vrouw van Berend, Marie Dumoulin een dochter van een hogere militair? is mij verteld. Nu Mijn Beleefd Vraagje; Zou U mij wellicht meer kunnen vertellen over dit schrijven of weet U misschien een goede link voor mijn vraag? Bij Voorbaat Dank voor Uw genomen moeite. Met Vriendelijke Groet,   Antje

Dit bericht werd geplaatst in oproepen en mails. Bookmark de permalink .

104 reacties op Mail

  1. Boeroeng zegt:

    Over mail 1
    Ik heb wat gezocht.
    Ik denk dat de ouders van Carolina waren: Gustav Max Bernhardt Strassner en Maria Anna Schedler
    Zij huwden 21-12-1904 te Madioen.
    Carolina Emma Magdalena werd geboren 15-5-1915 te Madioen.
    Gustav was toen al gegageerd sergeant-majoor en archieven van hem liggen bij het nationaal archief en SAIP, waarschijnlijk
    http://www.nationaalarchief.nl/ en http://saip.nl/.
    Gustav was geboren ca 1865 te Neisse in Pruissen. Zijn ouders waren August Strassner en Emma Wandrey
    Hij had een eerder huwelijk met Christina Johanna den Hartog op 1-3-1892 te Djokjakarta
    Christina overleed 21-11-1901 te Babat (Sidajoe)


    Maria Anna Schedler werd erkend met 8 andere kinderen Schedler tegelijk te Madioen in 1900 ( Naamlijst 1901 pagina 434/435)
    Maar een bericht op deze website http://www.genealogieonline.nl/genealogie-apon/I2140.php lijkt te zeggen dat
    volgens het familieverhaal Thiel de oudste 4 kinderen van een man Verkoeter was.
    De erkennende man was Johann Michael Schedler, gegageerd fuselier , geboren ca 1850, overleden 01-03-1933 te Batavia
    Maria Anna is een van die oudste 4

    Dit zijn de 9 erkende kinderen in 1900. Maria Anna was al 20 jaar oud.
    1 Maria Louise Schedler [1.1], geboren op 08-01-1874.
    2 Maria Anna Schedler, geboren op 20-03-1880 in Madioen.
    3 Willem Hendrik Schedler [1.3], geboren op 02-09-1882.
    4 Maria Bertha Schedler [1.4], geboren op 06-12-1884 in Madioen. Maria is overleden op 05-01-1907 in Madioen.

    5 Eugenie Elisabeth Schedler [1.5], geboren op 21-06-1897 in Madioen.
    6 Joost Johannes Schedler [1.6], geboren op 07-07-1898 in Madioen. Joost is overleden op 19-06-1901 in Madioen
    7 Ulrich Willem Schedler, geboren op 26-10-1898.
    8 George Frederik Ferdinand Schedler [1.8], geboren op 29-10-1898 in Madioen.
    9 Jeane Sientje Schedler [1.9], geboren op 04-05-1900 in Madioen

    Er zit wel bijna 13 jaar tussen nr 4 en 5

  2. R Geenen zegt:

    Misschien een vreemde vraag, maar bestond voor de ww2 al condooms? Ik merk dat gedurende de tijd van rond 1900 tot aan 1940 er in vele familie kringen, ook de mijne, veel kinderen verwekt zijn geworden. En ook dat er veel kinderen bij verschillende vrouwen zijn voortgebracht. Ook, zoals boven een groot verschil is in jaren.
    Ook huwelijken die pas plaats vonden, nadat er al een paar kinderen zijn verwekt.
    Dus of veel echtscheidingen en/of veel overspel.
    Mij zijn in ieder geval diverse gevallen bekend, ook in mijn familie, van overspel en gebrek aan respect voor de wederhelft.
    Ook is mij bekend, bij persoon, van een aanranding van een 16 jarig meisje door een volwassen/getrouwd persoon en een incest van een ruim 30 jarige met een meisje van 9 jaar.
    Was het in die tijd normaal?
    Ik veronderstel dat dit een zeer gevoelig onderwerp is, maar in het algemeen gesproken, wat was die periode voor tijd op seksueel gebied? Is daar ooit onderzoek naar gedaan?

    • Arthur Olive zegt:

      Ik heb gelezen dat latex condooms al na 1920 gebruikt werden. Ze waren echter duur en werden elke keer opnieuw gebruikt waardoor ze kapot gingen, ik geloof dat ze daarom kapotjes werden genoemd.
      Dit en het ontbreken van televisie heeft waarschijnlijk er toe bijgedragen dat er zoveel kinderen waren in sommige families die niet katholiek waren.

      • R Geenen zegt:

        >>>>>>>dat er zoveel kinderen waren in sommige families die niet katholiek waren.

        De katholieken hadden juist in hun vaandel: “Ga heen en vermenigvuldig U”.
        Trouwens de familie Chevalier van Medan en later verhuisd naar Padang zijnde mijn familie van moeders kant waren katholiek en hadden 16 kinderen.
        Ik betwijfel dat het in die dagen veel met geloof heeft te maken, want waarom dan al die buiten-echtelijke escapades?
        Ik vraag me af of er toen ook een mentaliteit heerste als bij veel van de jongeren van vandaag. L’histoire se répète!

      • kapotje is te herleiden op een Frans woord capote, betekent jas. Een condoom word of werd in Nederland ook wel regenjasje genoemd. Zodoende.

      • eppeson marawasin zegt:

        ’t Zal wel niet met historische vriendelijkheid te maken hebben, maar de Fransen op hun beurt noemen het rubberen hoedje een ‘Chapeau d’Anglais’. Overigens staat het acroniem DUREX voor ‘DUrability, Reliabilty, EXcellence’.

        Net als ‘djam karet’ een rekbaar begrip, zeg maar.

        e.m.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Grappig dat de Fransen het condoom “Chapeau d’Anglais” noemen terwijl de Engelsen spreken over “French leather”. Zo geven volkeren elkaar de schuld van al het slechte en moreel verwerpelijke dat over hen is gekomen (Spaanse griep, Engelse ziekte, Hollandicitis, Dutch treat).

        Ik wil niet belerend overkomen maar deel gaarne mijn povere kennis met anderen die naar kennis hunkeren.

        Reden om nog even terug te komen op de herkomst van het woord “kapotje”. Dat verwijst volgens mijn onvolprezen Pan Dale’s Etymologisch Woordenboek niet naar de slechte kwaliteit van de vroege condooms, maar naar het Franse “capote d’anglais”.

        “Capote” (van latijns “cappa”) = “grote mantel met kap”. Nu ja …. de kenners zullen zich er wel iets bij kunnen voorstellen.

        Wat zou de grote schrijver Truman Capote daar nu weer mee te maken hebben?

        Pak Pierre

        • R Geenen zegt:

          Wat zou de grote schrijver Truman Capote daar nu weer mee te maken hebben?

          Pak Pierre

          Misschien zijn hoofddeksel?

    • Pierre de la Croix zegt:

      @ Heer Geenen.

      Zie onder meer

      http://www.condoom-anoniem.nl/info-over-condooms/geschiedenis-condoom

      Het condoom is wellicht bijna even oud als de voornaamste hobby van de mens.

      Pak Pierre

      • R Geenen zegt:

        Bedankt Pierre.
        Dit artikel geeft echter goed aan dat de functie van het condoom meer een beschermende functie is voor de man dan voor de vrouw.
        De vrouw in vroegere tijden was meer het slachtoffer als ik zie hoe deze apparaten werden gemaakt.
        Ik denk dan weer aan de film “Battle Cry” en de vertaling in het Nederlands:
        Dit is mijn geweer
        en dit is mijn spuit.
        Hier schiet ik mee
        en daar ga ik mee uit.

        En is het niet frappant dat het katholieke geloof zich met alles bemoeit!

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ach ja heer Geenen, de vrouw heeft altijd in de hoek gestaan waar de klappen vallen, zo gezegd.

        In ieder geval geeft het artikeltje weer hoe de condoom is geëvolueerd van middel tot meerdere glorie en bescherming van het edele mannelijk lid tot het voorbehoedsmiddel dat wij (in algemene zin bedoeld) nu kennen, dus ook ter bescherming en ten gerieve van onze vrouwelijke medeschepselen.

        Tja … dat men in het oude Indië liever veel kinderen kreeg dan de toen beschikbare condooms gebruiken kan ik mij wel voorstellen.

        In mijn tijd op zee – vele jaren later dus – had de 1ste stuurman ook niet bepaald Triple A kwaliteit in zijn medicijnkist …….

        Overgiens mooie film “Battle cry”. Een paar keer gezien in mijn jeugd. Ik herinner mij het marsliedje “I’m engaged to marry Sue” nog. Toen waren er aan “onze” kant alleen nog helden, geen oorlogsmisdadigers. Dat waren “de Jappen”.

        Pak Pierre

        • R Geenen zegt:

          Tja … dat men in het oude Indië liever veel kinderen kreeg dan de toen beschikbare condooms gebruiken kan ik mij wel voorstellen.

          Hoe zo?

      • Pierre de la Croix zegt:

        Kinderen zijn toch geen hinderen, meneer Geenen?

        Pak Pierre

        • R Geenen zegt:

          Kinderen zijn toch geen hinderen, meneer Geenen?

          Er zijn altijd 2 kanten aan elke zaak.
          Zijn ze uit liefde gemaakt of juist per ongeluk en plezier zonder na te denken.
          Het ligt er maar aan. Als je alles goed geregeld heb en voldoende inkomsten heb om ze op een fatsoenlijke manier op te voeden, heeft u gelijk.
          Echter als je niets heb en de gemeenschap er voor op laat draaien, dan———!
          Als voorbeeld zie “Opsporing verzocht”

      • bo keller zegt:

        Hierbij een historische vriendelijkheid uit 1945 .
        Bij de medicijnen en een beperkte hoeveelheid voedsel
        die in cilindrische containers per parachute werden afgeworpen bij
        ons interneringskamp Bangkinang M-Sumatra ,waren ook condooms
        bijgevoegd en volgens ”de kenners” als schokbrekers bedoeld.
        Alleen niet in opgeblazen toestand en nmi. vooruit lopend op de
        komende gezinshereniging.
        Moet je nagaan dit in een tyd dat we ruim twee jaren in bittere
        voedselnood hadden verkeerd.
        siBo

        • R Geenen zegt:

          Bo schrijft: Hierbij een historische vriendelijkheid uit 1945 .
          Bij de medicijnen en een beperkte hoeveelheid voedsel
          die in cilindrische containers per parachute werden afgeworpen bij
          ons interneringskamp Bangkinang M-Sumatra ,waren ook condooms
          bijgevoegd en volgens ”de kenners” als schokbrekers bedoeld.
          Alleen niet in opgeblazen toestand en nmi. vooruit lopend op de
          komende gezinshereniging.
          Moet je nagaan dit in een tyd dat we ruim twee jaren in bittere
          voedselnood hadden verkeerd.

          Het doet me goed je bereidheid te lezen om eindelijk iets meer te willen vertellen over het mannenkamp Bangkinang.
          Mag ik meer informatie verwachten?
          Bij voorbaat dank.

      • SiL. zegt:

        Het programma ‘Opsporing Verzocht’ gaat over de opsporing van criminelen en crimineeltjes meneer R. Geenen.
        Waar heb je het eigenlijk over? Beweer je dat kinderen die “zo maar” worden verwekt de kans lopen voor galg en rad op te groeien? En zijn dat kinderen uit voornamelijk Mexicaanse of Marokkaanse gezinnen? Enige racisme kan je niet ontzegd worden.
        In welk werelddeel woon je eigenlijk?

        • R Geenen zegt:

          Het programma ‘Opsporing Verzocht’ gaat over de opsporing van criminelen en crimineeltjes meneer R. Geenen.
          Waar heb je het eigenlijk over? Beweer je dat kinderen die “zo maar” worden verwekt de kans lopen voor galg en rad op te groeien? En zijn dat kinderen uit voornamelijk Mexicaanse of Marokkaanse gezinnen? Enige racisme kan je niet ontzegd worden.
          In welk werelddeel woon je eigenlijk?

          Sil, dat zijn Uw woorden en ik vind ze maar zielig. Een ieder die mij kent weet dat ik geen racist ben.
          Ik denk dat Jaap Jongbloed zijn programma ook anders gezien kan worden. Mijn vrouw is ook een persoon door haar wees zijn van af haar 2 jaar alleen geweest. Ook zij en andere meisjes in de zelfde situatie zijn op verschillende manieren misdeeld geworden. Enkele zijn zelf misbruikt geworden. Het heeft mij via het blad “Aanspraak” ongeveer 50 jaar geduurd om een broer van haar terug te vinden. Die is ook 7 jaar misbruik geworden in Malang door een Indonesische familie.
          U gaat mij toch niet vertellen dat Jaap Jongbloed een programma brengt die racistisch is. Een ander programma die daar op aansluit en in uw ogen misschien ook racistisch is “Vermist” mag ik ook graag zien.
          Beide programma makers hebben een goed doel voor ogen, denk ik.

          PS: Ik ben Ronny Geenen zijn vrouw en ik wil u wel laten weten, na 45 jaar met hem getrouwd te zijn, dat hij beslist geen racist is. U moest u schamen. Sylvia Geenen-Weise.

        • Christina zegt:

          Het programma van Jaap Jongbloed heet “VERMIST”, “opsporing verzocht heeft inderdaad met criminaliteit te maken.

          Ik denk dat meneer R. Geenen VERMIST bedoelde i.p.v. Opsporing Verzocht.

        • R Geenen zegt:

          Correct Christina.

        • eppeson marawasin zegt:

          Ik meen dat er zelfs een drietal TV-programma’s in de discussie door elkaar heen loopt. ‘Spoorloos’ is er één van.

          Feit blijft dat medelezer SiL door heer Geenen met het duiden van het gewraakte ‘Opsporing Verzocht’ volledig op het verkeerde been is gezet. SiL’s reactie is dienovereenkomstig.

          Een prominent reageerder uit Italië zou opmerken aan het adres van heer Geenen @Dus het is wel oppassen geblazen iets ongezien citeren of het zevende zintuig dient in werking te zijn.@

          Typisch een gevalletje van Indo/Indische communicatiestoornis.

          Sorry aan de ene kant; Ma’af aan de andere kant en de kou is weer uit de lucht.

          Stel voor om weer over te gaan tot de orde van de dag.

          e.m.

        • Pierre de la Croix zegt:

          In die orde van de dag zitten ‘m juist de valkuilen, voetangels, klemmen, doornen, misverstanden en misvattingen.

          Ik moet Monica er ook iedere keer bij halen om te getuigen dat ik eigenlijk wel aardig ben, geen pestkop en al helemaal niet cynisch.

          Pak Pierre

        • R Geenen zegt:

          Ik moet Monica er ook iedere keer bij halen om te getuigen dat ik eigenlijk wel aardig ben, geen pestkop en al helemaal niet cynisch.

          Pak Pierre

          Na een poosje leert men zijn pappenheimers kennen.

        • eppeson marawasin zegt:

          @In die orde van de dag zitten ‘m juist de valkuilen, voetangels, klemmen, doornen, misverstanden en misvattingen.@

          Amper uitgesproken, of er is weer misverstand über Pappenheimers! Welche, Indische oder Westfälische …?

          e.m.

        • Anoniem zegt:

          Amper uitgesproken, of er is weer misverstand über Pappenheimers! Welche, Indische oder Westfälische …?

          Het is maar een uitdrukking die wel eens gebaseerd wordt.

        • eppeson marawasin zegt:

          I’m sorry Are Gee, it was meant as a personal joke for our mutual BFF Pak Pierre. I know you didn’t mean ‘no harm’!

          Peace Bro 😉

          e.m.

        • eppeson marawasin zegt:

          typo: I mean ‘meant no harm!’

          e.m.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Of is het “you didn’t meant to mean no mean harm”?

          Gottfried Heinrich Graf zu Pappenheim

  3. Jan A. Somers zegt:

    Mail 5: Is dit een briefkaart die verzonden is vanuit/naar een Japans interneringskamp? Ik heb ook zulke kaarten van mijn moeder naar haar kinderen. Dat kun je zien aan de keerzijde. De formulieren van na de oorlog (gedurende de bersiap) via het Rode Kruis waren in het Engels.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Ik heb ook zitten puzzelen op de kaart. Oude cryptoanalistenbloed is weer even boven komen drijven.

      Lijkt mij een typische kaart met geoorloofde, zo niet verplichte, “alles okee” informatie uit een interneringskamp, naar alle waarschijnlijkheid Japans, gezien de datering 2604, m.i. Japanse jaartelling.

      Ik heb meer van die kaartjes gezien, ook van mijn tante Dick de la X aan mijn moeder, die via de Kempei Tai in de Boeloegevangenis in Semarang terecht was gekomen wegens (vermeend) radiobezit.

      Gebruik van de Maleise taal was verplicht. Naar mijn mening was schrijver Arnold niet gewend in die taal te schrijven.

      Zo zal hij met “….. masa ini saja ada didalem Djawa ….. ” kunnen hebben bedoeld ” ….. momenteel zit ik op Java …”, wat voor de geadresseerde al mooi nieuws kon zijn, want niet weggevoerd “overzee”.

      Raadselachtig blijft het volgende “Goin” en “Jokoerjoesja”. Het zou mij niets verwonderen als deze woorden Japans blijken te zijn of duiden op een Japanse naam. Mijn oude (pre Bahasa Indonesia) woordenboek kent deze woorden niet. Woorden beginnend met de letter “J” in het Maleis, oude spelling, zoals “J” van “Jan”, zijn bovendien weinig voorkomend. Was “Goin” misschien Engels (“going”), dan zou de boodschap kunnen zijn “ik ben nu op Java en ga naar Jokoerjoesja”, in welk geval de naam van een kamp of inrichting kan zijn bedoeld.

      Voer voor Japanologen onder de lezertjes; misschien herkent Pak Bo met zijn kampervaring die kreetjes.

      Anders Stichting JES de vraag met de nieuwe petitie laten overbrengen aan de Japanse ambas, volgende week dinsdag.

      Anders op naar Leiden ……

      Pak Pierre

      • bo keller zegt:

        Pak Pierre,
        Nah ,Harderwijk puzzelaar ik hoop ,dat je wat tegen komt.
        Hierbij een vraag de Japanners hadden ook Japanse namen voor de
        bestaande Indische eilanden ingevoerd .Het jaartal was1944 en nmi
        waren de gevangenen verplaatsingen in vol bedrijf.
        Mss. van de OE een U en de J een H en dan klinkt het Japans.
        Opsporen Pierre,zet je klassie in en veel succes.
        siBo

      • Pierre de la Croix zegt:

        Pak Bo,

        Ja, ik had er al diverse systemen op losgelaten, maar die zijn van het tijdperk Julius Caesar. Ik was te dom om tot full time crypto analist te worden opgeleid maar ik had de basiskennis met andere zaken wel nodig voor andere heilzame taken tijdens de Perang Terlaloe Dingin.

        Het jaartal op de kaart had ik ook al ingeschat op 1944 via een andere formule, begin Japanse jaartelling. Laatste volle bezettingsjaar dus.

        We moeten de betekenis van de 2 raadselachtige woorden dus maar overlaten aan de Japonologen of de boodschap meegeven aan hen die regelmatig op de stoep staan van de Japanse ambassade.

        Pak Pierre

  4. David zegt:

    Als Geenen het uitgebreid over sex wil hebben, toen en nu, kan hij met zichzelf gaan spelen of hij kan tot in eeuwigheid op internet miljarden sextopics bekijken. Hij kan zich ook aanmelden als gast bij Spuiten & Slikken. Of hij stort zich op de baboe en verricht dag en nacht de voortplantingsdaad. Maar ik stel voor dat we het op deze site over andere zaken hebben.

    • R Geenen zegt:

      David, als 76 jarige heb ik geen behoefte om lid te worden van jouw clubjes en blogs. In ieder geval schijnt het dat jij de aangewezen figuur ben om mensen op weg te helpen voor de afdeling pornografie.

      De reden dat ik over het gedrag van de mensen in het voormalig Indië schreef, vooral in de periode voor de tweede WW, komt omdat:
      1. Er vele gezinnen rondliepen met 8 tot 16 kinderen.
      2. Er kinderen in die gezinnen waren niet van de zelfde moeder.
      3. Dat het nogal eens voorkwam dat vader lief graag vreemd gaat.
      4. Dat er vaak pas tot een huwelijk werd besloten als er 4 of meer kinderen geproduceerd zijn.
      5. Ik ken zelfs twee gevallen van verkrachting, die mij onlangs uitgebreid werd verteld door een 85 jarige Indische.

      Op deze website wordt graag gedoken in de geschiedenis van de Dutch Indo en bovenstaande was een van de niet zo mooie voorbeelden. Echter het bestond.

      Ik praat dus niet over de seks waar jij het over heb, David. Dat laat ik aan jouw over.

  5. Op mail 5
    Jokoerjoesja klinkt Japans. OK, dan moet je het alvorens te googelen anders schrijven: yokuryusha. Dan kom je het vaak tegen, meestal in de context van (krijgs)gevangene. Ik zal het navragen bij een bevriende Japanse dame.
    Dat eerdere woord is kennelijk eerst als GON geschreven en toen is die extra letter erin gefrommeld. ik denk een E.
    Jaar is 1944 (660 jaar verschil met onze jaartelling) Het gebruik van Maleis was een verplichting door de Japanners opgelegd.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Nah itoe dia ….. dan komen we met vereende krachten toch weer een stukje verder t.b.v. de vraagsteller. Als man-van-pen-en-papier grijp ik niet zo snel automatisch naar Google of Wikipedia.

      Gelukkig zijn er anderen die dat wel doen en gelukkig heer Derk HRL hebt u ook de beschikking over een bevriende Japanse dame. Ik benijd u.

      Pak Pierre

      P.S. Ik heb wel eens gehoord van een oud Deliplanter dat met name boedjang Deliplanters Japanse huishoudsters hadden om voor hun natje en droogje te zorgen. Is over die categorie wel eens iets geschreven?

      PP

  6. Arthur Olive zegt:

    Heer Sil, als antwoord op uw vraag; In welk wereld deel wij wonen.

    Meer dan 70% van de negers die tegenwoordig in Amerika geboren worden zijn onwettig, de ongetrouwde moeders hebben kinderen bij verschillende mannen en zijn een last voor de Staat.
    Meer dan 40% die in de gevangenis zitten zijn negers, alhoewel de neger bevolking van Amerika alleen 12% is
    Het is dus een kwestie van oorzaak en gevolg als kinderen niet in een goed milieu worden verwekt.

    • van Beek zegt:

      Wat probeert u aan te geven door Negers zo stigmatiserend neer te zetten. Je hebt verschillende negers. Negers oorspronkelijk uit Congo, Ghana, Suriname Tanzania, Marokko etc. Ik zou graag uw onderzoeken willen lezen waarop u dat baseert. Zijn er ook onderzoeken die wijzen hoeveel procent blanken en Aziaten er in de gevangenis zitten? En eurasians zoals u? De Rassen indeling is echt iets typisch Amerikaans, gelukkig speelt het ras niet zo’n een rol in Nederland zoals daar.

      • eppeson marawasin zegt:

        Pelan … pelan! Ik vraag meneer Olive wel om bij het begin te beginnen.

        e.m.

        ps
        Zo braaf is Nederland nu ook weer niet 😉

      • R Geenen zegt:

        De Rassen indeling is echt iets typisch Amerikaans, gelukkig speelt het ras niet zo’n een rol in Nederland zoals daar.

        O nee?
        Alleen op diverse Indische sites al genoeg gelezen hoe de Indische door Nederland in het verleden zijn behandeld. Ik hoef alleen maar de salarissen kwestie te noemen. En hoe is het ook weer met het solliciteren naar een baan en gelijke kansen?

      • eppeson marawasin zegt:

        Ik ben in het ‘Het Glazen Huis’ aan het lezen, het vierde deel van de tetralogie van de Indonesische schrijver Pramoedya Ananta Toer met daarin o.a. hoe Nederlanders en Indo’s de ‘inlanders’ bejegenden.

        e.m.

    • eppeson marawasin zegt:

      Dag meneer Olive, ’t gaat geloof ik ook om gelijkwaardigheid en gelijke kansen. Laten we dan toch eerst maar bij het echte begin beginnen, want naar mijn gevoel slaat u al dan niet onbewust hele perioden uit uw Amerikaanse geschiedenis over. (Harriet Beecher Stowe, Rosa Parks, I have a dream, KKK)

      1. Hoe kwamen de voorvaderen van al die negers ook alweer in de Nieuwe Wereld?

      2. Hoe waren hun leefomstandigheden?

      3. Hoe zag hun toekomst eruit? Hadden ze die wel?

      4. Kunta Kinte??? Typische Afrikaanse namen klinken toch eerder als Clay, Liston, Patterson en Tyson.

      5. Over ‘role models’ gesproken: Als die blanke protestantse landeigenaren al keurig getrouwd waren, hoe kwamen dan die zwarte dienstmeisjes en slavinnetjes aan hun half witte nazaatjes? Vrijwillig?

      Ik houd het hier even bij, maar had ook net zo goed even terug in de tijd kunnengaan naar voorbeelden uit Nederlandsch Oost-Indië en Zuid-Afrika.

      Overigens is het NIET typisch Amerikaans om wel de gevolgen te benoemen en te benadrukken, maar niet de werkelijke oorzaken.

      In Nederland o.a. krijgen de nazaten van de eerste ‘gastarbeiders’ het voor hun kiezen. Maar die analfabetistische ongeschoolde werkkrachten, waar de gemiddelde Nederlander verder niets van afwist***, hebben we -bedrijfsleven en samenleving- begin 60-er jaren v.d.v.e. (PP) dankbaar met karrevrachten binnengehaald. Leve de economie; leve de lusten! Wat hadden we het goed. De bomen groeiden tot aan de hemel. Maar blijkbaar zijn we -werkgevers, vakbond, overheid- in Nederland werkendeweg toch iets heel belangrijks vergeten. Nu hebben we het bijvoorbeeld over ‘die stomme generatie Marokkanen’, wier dementerende Opa’s in Nederlandse verzorgingshuizen hun laatste dagen slijten, die opeens naar hun eigen land moet oprotten.

      Ik wil best praten over gevolgen die ons niet zinnen, maar niet als DE ware oorzaken onbesproken blijven.

      *** net zoals de gemiddelde Nederlander niets afweet van Nederlands-Indië – Indo’s – Kampen – Indische Kwestie

      e.m.

  7. Arthur Olive zegt:

    Heren Marawasin en van Beek, mijn schrijven was naar aanleiding van de gevolgen van het krijgen van ongewenste kinderen of kinderen die men niet goed kan opbrengen, period.
    De oorzaak van het onverantwoordelijk krijgen van kinderen kan dieper liggen maar daar ging het niet over.
    Ik had het over het negatieve gevolg van ongewenste kinderen.
    Wij Indischen zijn toch ook allen de dupe geweest van de wereld oorlog, de Bersiap de uitvaart, de Indische kwestie, maar dat was geen excuus om zo maar lukraak kinderen te krijgen en dat hebben we ook niet gedaan als een groep.

    Van Beek, ik reageerde op uw vraag: “In welk werelddeel woon je”, dus het antwoord was niet de Congo, maar Amerika.
    Ik dacht dat dat wel duidelijk genoeg voor u zou zijn.
    Ik heb de negers als voorbeeld genomen om aan te tonen dat het voortbrengen van ongewenste kinderen wel degelijk een probleem is. Met de andere rassen in Amerika is dat niet zo’n probleem, maar daar gaat het niet om.
    Als u meer wilt weten hierover, ga dan naar Wikipedia.
    En over rassen indeling gesproken, dat het ras niet zo’n rol speelt in Nederland als in Amerika volgens u.
    Waar komen de woorden, Hokjes en Alochtoon, Autochtoon enz enz vandaan? Dat is allemaal nieuw voor mij.

    • van Beek zegt:

      Dat er een grote groep eurasians uit Indonesie goed hun plek hebben weten te krijgen komt door de omstandigheden. Dat een groep ‘negers’ zich niet netjes gedraagt komt ook door omstandigheden. Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met discriminatie, leerachterstand, slecht onderwijs, de buurt heeft er invloed op. Dit heeft niks met het negerras te maken.

      In Nederland is er minder sprake van de rassenkwestie. In nederland hebben we het meer over allochtonen en autochtonen. Vooral de marokaanse groep. Marokanen is geen apart ras. Je hebt arabische marokanen en Berberse marokanen. Ik had ergens gelezen dat de Berbers ook tot de blanken behoren.

      • Arthur Olive zegt:

        Heer van Beek, voor de zoveelste maal, ik heb het over de dysfunctual familie en de consequenties daarvan, neger of geen neger.
        Als kinderen geen vader hebben en de moeder niet voor hun kan zorgen, dan krijg je de omstandigheden die u noemt.
        Deze situatie is zo met de negers en daarom dat ik het over hun heb, niet omdat ze negers zijn.
        Don’t play the race card with me.

        • R Geenen zegt:

          Merkwaardig dat diverse van U wonende in Nederland zo gauw naar het woord discriminatie grijpen, terwijl dat helemaal niet ter sprake is.

      • R Geenen zegt:

        Dat er een grote groep eurasians uit Indonesie goed hun plek hebben weten te krijgen komt door de omstandigheden.

        Welke omstandigheden? Was er toen dan geen discriminatie?

        In Nederland is er minder sprake van de rassenkwestie. In nederland hebben we het meer over allochtonen en autochtonen.

        Is dit niet een vorm van discriminatie?

        Er zijn vele vormen van discriminatie en dat weet u ook. En geen land ontkomt daar aan, Amerika zeker niet, maar dat mooie Nederland ook niet, denk ik. Het is vooral de verborgen en stiekeme vorm van discriminatie die bijna in elk land plaats vind.

      • SiL. zegt:

        R. Geenen
        Het is vooral de verborgen en stiekeme vorm van discriminatie die bijna in elk land plaats vind.
        ______________________________________________

        En daaraan maak je je ook openlijk schuldig, dus.

        • R Geenen zegt:

          En daaraan maak je je ook openlijk schuldig, dus

          En wat dat betreft kunnen wij elkaar de hand schudden

    • eppeson marawasin zegt:

      Dag meneer Olive, met alle respect hoor, maar wat heeft uw toelichting @naar aanleiding van de gevolgen van het krijgen van ongewenste kinderen of kinderen die men niet goed kan opbrengen, period.@ dan te maken met verduideiljkingen als: [CITAAT] ‘Meer dan 40% die in de gevangenis zitten zijn negers, alhoewel de neger bevolking van Amerika alleen 12% is [EINDE citaat]

      A propos … in welke hoedanigheid hanteert u de term ‘ongewenste (neger)kinderen’???

      e.m.

      • Arthur Olive zegt:

        Heer Marawasin, het aantal negers in de gevangenis is proportioneel meer dan drie keer zo groot als in de generale populatie, en ik probeer aan te tonen dat dit heeft te maken met het feit dat vele kinderen in neger families niet het milieu krijgen voor een goede opvoeding.
        Ik heb als voorbeeld de neger genomen omdat bij andere rassen het percentage tussen de gevangenen en hun percentage in de algemene bevolking ongeveer gelijk is of minder.
        Deze kinderen zijn ongewenst want de vader verdwijnt en de moeder is dan alleen met de zorgen. Om niet te spreken van de belasting betaler die voor hun moet zorgen.
        Als deze kinderen gewenst waren dan zou dat een samenswering zijn tussen de Staat, en de onverantwoordelijike moeders en vaders.

  8. ronaldo. zegt:

    Als we over racisme en racisten hebben, dan kunnen we beter dicht bij huis blijven om hier over te ngobrollen, want….de Indische nederlander ken er wat van hoor…laten we maar een beetje terug gaan in de tijd dat je niet bij de latere indonesier wilde horen, maar voor de hollandse kant koos…hoe vaak heb ik indo’s niet horen praten over die ‘domme javanen’..die ‘ rare indonesiers’…hebben de indo’s, allemaal helemaal nix gedaan, in indie, dat ze door de indonesiers het land uit zijn gejaagd…waren ze allemaal zo lief geweest en hebben ze daar nooit de baboe’s genomen, ook als ze het niet wilden of de ‘ mindere’ (dat afschuwelijke woord, koelie) mishandelt en onderbetaald…kom zeg, het waren ook niet de allerliefsten geweest…die vele nederlandsche indischen hadden openlijk voor de belanda gekozen, er waren zelf gasten bij die hun (latere) Indonesische moeder buiten de deur hielden, bang dat de tuan belanda dit niet leuk zou vinden en je minder hollands zou vinden…en door vele indo’s van nu wordt die gedachte nog steeds gedeeld, want het wordt nog steeds naar jongeren overgebracht dat indonesie en indonesiers slecht waren en zijn en nog steeds de haat hebben tegen mensen die er niet om hebben gevraagd onderdrukt te worden…gelukkig zijn er ook veel jongeren die niet alles zo maar klakkeloos van die ‘negatieve’ indo aannemen en zelf op onderzoek gaan en achter komen dat het fijne mensen zijn die leven in een fijn land…velen hebben het altijd over onbetrouwbare politiek en corrupte en orang rampok,, als je over dat land hebt…kijk ff waar wij leven dan….hier wordt politiek bedreven waar je openlijk wordt belazerd..en genaaid, door regeerders, waar je zelf voor gekozen hebt…die stemmers die het zo goed wisten op je moest kiezen..hahaha en kijk nu ? gaat wel lekker hier toch…:)

    • bo keller zegt:

      Klein vogelijn op groene tak
      wat zingt g’een rustig lied.
      Wij hebben in ons hele boek
      zoo’n vrolijk wijsje niet.
      O, zeg ons aardig beest
      wie toch uw meester is geweest.
      siBo

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ieder vogeltje zingt zoals het door de Grote Meester is gesnaveld, Pak Bo.

        Naast de zang onderscheiden vogeltjes zich in promiscue vogeltjes, trouwe vogeltjes, ontrouwe vogeltjes, trekvogeltjes, brutale vogeltjes, bescheiden vogeltjes, racistische vogeltjes, godsdienstige vogeltjes, rijstvogeltjes, aardappelvogeltjes, geleerde en domme vogeltjes, loopvogeltjes, watervogeltjes, rot-en pleurisvogeltjes, paradijsvogeltjes en nog veel meer vreemde vogeltjes, last but not least.

        Oeps …. ik ben zwaar off topic met al die vogeltjes en misschien heb ik wel iemand beledigd. Dus voor alle zekerheid: Iedere gelijkenis met bestaande personen of dieren is niet intentioneel en berust op louter toeval.

        Pak Pierre

        • R Geenen zegt:

          Oeps …. ik ben zwaar off topic met al die vogeltjes en misschien heb ik wel iemand beledigd. Dus voor alle zekerheid: Iedere gelijkenis met bestaande personen of dieren is niet intentioneel en berust op louter toeval.

          Pak Pierre

          Ha Pierre, ook ik wil er geen topic van maken. Echter ik bezit 4 aviaries (grote buiten kooien, waarin wij als mens in kunnen lopen) met ongeveer 50 valkparkieten.
          Ik wil hierover slechts twee dingen vermelden.
          1. In het wild is de levensspan ongeveer 7 a 8 jaar, maar in een beschermde en goed schoon verzorgde omgeving leven ze ongeveer 25 jaar.
          2. Ze variëren in verschillende kleuren zoals zwartgrijs, spierwit, lichtgeel, lichtbruin, en een combinatie van al de boven genoemde kleuren. And guess what, they all live in peace!

          En als laatste verwijs ook ik naar uw tekst hier boven dat begint met:
          Oeps….

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ach meneer Geenen, ik heb van de Oppervogel Pak Boeroeng begrepen dat “off topic” niet erg is, als we maar aardig blijven voor elkaar.

        Dus waag ik het er op, no offense meant, maar ik vind dat vogeltjes in de vrije natuur horen, ook al is hun levensduur daar beperkter dan in de kooi.

        Als opgroeiende bengel had ik in Semarang – zoals bijna iedereen – perkoetoets in een klein bamboekooitje. CD’s en Ipods waren er nog niet, de perkoetoets moesten dus voor gezellige muziek in de voorgalerij zorgen.

        We hadden op zeker moment ook een gekooide beo die we natuurlijk tot vervelens toe wilden leren praten en een bètèt die via een kettinkje aan zijn poot verbonden was aan een stok, waarop hij heen en weer kon scharrelen. Ook hij werd geacht te kunnen praten.

        Op een gegeven moment kreeg ik een nest jonge glatiks te verzorgen. Met mijn moeder bij toerbeurt met de hand gevoerd met gestampte beras, vochtig gemaakt met water. Eentje haalde het niet, twee bleven in leven en vlogen op een gegeven moment uit. “Glatiks kan je niet in kooitjes houden”, zei mijn moeder.

        Dat was mijn moment van verlichting. Waarom glatiks niet en beo’s en perkoetoets en bètèts wel gevangen houden? Ik heb ze resoluut de vrijheid gegeven.

        Daarna heb ik van mijn zakgeld nog wel eens een perkoetoet gekocht. Een dagje thuis gehouden voor de gezelligheid en toen weer de lucht in gezonden, met de beste wensen …..

        Pak Pierre

        P.S.: In mijn huiselijke omgeving werd niet op “den inlander” afgegeven, misschien omdat mijn Sumatraans-Javaanse grootmoeder het huishouden krachtig bestierde, maar ik denk dat het dieper zat, niet in ieder gezin werd zichtbaar en stelselmatig naar boven gelikt en naar beneden getrapt.

        “Pentol” heb ik ook buitenshuis zelden als exclusief scheldwoord voor “den inlander” horen gebruiken. Indo’s zeiden “pentol” tegen elkaar. “Eéééh …. pentol” of “Eéééh badjingan, hoe jij ?!” hoorde bij een hartelijke begroeting tussen (mannelijke) Indo’s op straat. Ook liefhebbende Indo vaders noemden hun zoons wel eens “pentol” zoals in “Pentol, kom eens hier, heb jij mangga gegapt?” Het antwoord meestal: “Niet Pa, ik sweerrrrr, godstrrraffff, fraag maarrrrr aan Maatje”.

        Mijn vader heb ik in Bandoeng wel eens hard “sentôl” (met beginletter “s” dus en een bijna open “o”) horen roepen uit zijn auto, maar dat was tegen een Chinees die hem bijna in de prak had gereden.

        PP

        • R Geenen zegt:

          Dus waag ik het er op, no offense meant, maar ik vind dat vogeltjes in de vrije natuur horen, ook al is hun levensduur daar beperkter dan in de kooi.

          De reden van deze valkparkieten bij ons is dat ze in het wild alleen in het grijs voorkomen, waarbij de veren bij hun oren oranje (carotine) zijn gekleurd. “Kwekers” in Nederland, Duitsland, Engeland en Amerika zijn er in geslaagd de verschillende kleuren te krijgen. Vele van deze diertjes worden 8 weken na hun geboorte met de hand gevoed, worden tam, en gaan vaak mee op de schouder van de eigenaar. Door hun opvoeding kunnen ze niet meer in het wild leven. Bij mij kunnen ze in hun ruimte rondvliegen. De mannetjes kunnen bijzonder mooi fluiten en kunnen deuntjes van hun baas meefluiten. De originele grijze komen uit Australia waar veel eucalyptus bomen zijn.
          Dat dan over vogeltjes. En nu terug naar het dagelijkse ——!

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ach ja …. leven in het wild is ook niet alles.

        In het boek “The life of Pi” wordt leuk beschreven waarom dierentuindieren hun leven in gevangenschap wel best vinden: Regelmaat, natje en droogje op tijd, een slaapje voor en een slaapje na het eten, geen gevaar voor eigen leven.

        Dieren in het wild sjouwen alleen hele einden om aan voedsel te komen, anders blijven ze ook liever op hun stekkie. Een ontsnapt dier meldde zich al spoedig eigener beweging terug in de dierentuin van de vader van Pi.

        Maar goed, als het effe kan moeten we wilde, c.q. vrije dieren maar wild en vrij laten in hun natuurlijke biotopen.

        Tja …. wat was het topic ook alweer? Iets met Indisch geloof ik. In “The life of Pi” komt ook een tijger voor. Weliswaar een Indiase, maar die kan best voor “Indisch” doorgaan.

        Pak Pierre

    • H. Boers zegt:

      Ronaldo, in mijn Indische familie (in Nederland !!!) werd ook veelvuldig het woord gebezigd om “den Inlander” te betitelen als PENTOL. Ik vond het vreselijk, dat deze familie zich verlaagde tot het uiten van dergelijke minderwaardige uitdrukkingen, terwijl zij nota bene zelf ten dele van het Javaanse volk afstamden en heb me er immer van gedistantieerd.

      Ik zelf – als bijna volwassene – was vrij laat uit Indonesia in het land der Blanke toppen der duinen aangekomen en vanaf de eerste dag bij aankomst en opvang bij deze familie werd mij meteen de mond gesnoerd, als ik iets over Indonesia wilde mededelen. Het ging zelfs zover, dat elke communicatie met vroegere Indonesische vrienden mij ten strengste werd verboden, aangezien ik nog onder “minderjarige curatele” van deze familie stond.

      Zelf ben ik er trots op dat ik ten dele afstam van een volk dat – eeuwen eerder dan het volk van de Blanke Toppen der Duinen – reeds een cultuur had, daar waar in het land der Blanke Toppen der duinen hun bewoners nog met hun voeten in de veen- en kleigronden stampten of grote stenen op elkaar stapelden op de heidegronden.

      Ik heb er eens wat over geschreven: Je bent Indisch, je gedraagt je als niet Indisch naar buiten toe en achter de schermen (binnenshuis) eet je je bordje boerenkool doordrenkt van de sambel en drapeert men de sarongs aan de muur naast de wayangpoppen en de Kembang Sepatu.

      Een prettige zondag allen.

      • Jan A. Somers zegt:

        Ik heb ook zulke verhalen gehoord over de opvang bij Indische familie in Nederland. Je zou eigenlijk willen weten waarom. De cultuur van de volken waar wij in Indië/Indonesië van afstammen was overigens ook niet altijd zo fraai.

      • H. Boers zegt:

        Heer Somers, met cultuur doelde ik op bijvoorbeeld de diverse tempels en dergelijke. Uiteraard hadden de “oude” bewoners van het huidig Indonesia natuurlijk ook hun wreedheden en/of “rariteiten” cabinet.

      • R Geenen zegt:

        Ronaldo, in mijn Indische familie (in Nederland !!!) werd ook veelvuldig het woord gebezigd om “den Inlander” te betitelen als PENTOL. Ik vond het vreselijk, dat deze familie zich verlaagde tot het uiten van dergelijke minderwaardige uitdrukkingen, terwijl zij nota bene zelf ten dele van het Javaanse volk afstamden en heb me er immer van gedistantieerd.

        Is dit ook niet het geval onder de verschillende rassen/stammen/bevolkingsgroepen in het voormalig Indië. Is het niet zo dat de ene stam zich beter vond dan de ander?
        Was het toen niet een vorm van zelf bescherming, dat wanneer je een ander minder vond, jezelf omhoog trok? Vooral ook toen Indonesië zelfstandig werd en geregeerd werd door de Javanen waren er beslist andere bevolkingsgroepen, die niet een positieve mening over hen hadden. En hebben de Indo’s dat dan niet van hun geërfd? En hebben we dat ook niet geërfd van de Nederlanders?
        Van het zelfde laken/sarung een pak!

      • H. Boers zegt:

        Rechtspraak uitgedaan door landrechter.

        De Duitser Friedrich Wilhelm T. te Yogya krijgt boete opgelegd wegens het uitschelden van ene Sastrodiredjo (medewerker in zijn metaalgieterij bedrijf) voor Vuile Pentol. Uitspraak: Subs. 3 dagen hechtenis of 10 guldens boete.

        http://www.kb.nl.
        De Sumatra Post 7 mei 1936.
        Jaargang 38, 106

        Andere gebezigde uitdrukkingen (door beide partijen beklaagde alsmede klager): Asoe, Totok, Mof, Luie Sinjo’s, Keteh(aap), Verrekeling, Monyet (aap)

      • Pierre de la Croix zegt:

        H. Boers, op 8 april 2013 om 07:08 zei (onder meer):
        “Rechtspraak uitgedaan door landrechter”.

        Prachtige bloemlezing van wat men elkaar kon toevoegen in het goede oude Indië. De uitspraak van de landrechter bewijst tevens dat “den Inlander” in de kolonie niet geheel rechteloos was, ook niet in kleine perkara’s. Op grond van zijn naam lijkt meneer Sastrodiredjo mij tenminste een volbloed inlander, alsdan zou het zelfstandig naamwoord in “luie sinjo” in ieder geval niet op hem van toepassing kunnen zijn want “sinjo” was toch voorbehouden aan de Indo Europeaan.
        Maar goed, wist die Duitser Friedrich Wilhelm T. veel.

        Zoals ik al eerder aan de heer Geenen schreef was “pentol” niet exclusief bestemd voor “den inlander” en niet per se een scheldwoord. Mij schiet na een nachtje slapen ook te binnen de trotse Indische moeder die naar een bruin jongetje tussen andere bruine jongetjes wees en zei: “Kijk, die kleine pentol daar, dat is mijn zoontje”.

        Pak Pierre

        • R Geenen zegt:

          Zoals ik al eerder aan de heer Geenen schreef was “pentol” niet exclusief bestemd voor “den inlander” en niet per se een scheldwoord. Mij schiet na een nachtje slapen ook te binnen de trotse Indische moeder die naar een bruin jongetje tussen andere bruine jongetjes wees en zei: “Kijk, die kleine pentol daar, dat is mijn zoontje”.

          Ik heb dat woord nooit in mijn familie gehoord. As a matter of fact via deze site is het voor mij de eerste keer. Ik merk dan ook dat wij in de familie als kind volledig in de Nederlandse taal waren opgevoed.

      • Boeroeng zegt:

        Friedrich had wel vaker de neiging Javanen te omschrijven als ‘apen’
        http://kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A010383636%3Ampeg21%3Ap011%3Aa0193

        Niet zo fris, hoor

        • R Geenen zegt:

          Is de mens niet een afstammeling van de aap?

        • Arthur Olive zegt:

          Heer R. Geenen schrijft: “Is de mens niet een afstammeling van de aap?

          Alleen sommigen onder ons.

        • R Geenen zegt:

          Heer R. Geenen schrijft: “Is de mens niet een afstammeling van de aap?

          Alleen sommigen onder ons.

          Interessante analyse!

        • eppeson marawasin zegt:

          @Interessante analyse!@

          Zeker interessant. In het bijzonder als dhr. Olive het alleen over de Nieuwe Wereld heeft.

          e.m.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja ….. over apen gesproken. Off topic natuurlijk, maar zo juist binnen gekregen van een oud schoolvriendje uit Semarang, thans Amerindo en in relatie tot het onderhavige vraagstuk van onze afstamming misschien toch leuk:

          Quote

          On January 2nd of this year Davy Jones, lead singer for the 60’s pop group the Monkeys passed away.
          The following morning headlines in the Washington Post read:”LEAD MONKEY DEAD”.

          It took the Secret Service several hours to get Joe Biden to calm down and stop running around the White House yelling: “I’m the President! I’m the President! I’m the President!”

          Unquote

          Don’t shoot the messenger.

          Pak Pierre

    • Arthur Olive zegt:

      Heer Ronaldo schreef: Er waren zelf gasten bij die hun (latere) Indonesische moeder buiten de deur hielden, bang dat de tuan belanda dit niet leuk zou vinden en je minder hollands zou vinden.

      Dit doet me denken aan de hart scheurende 1959 film “Imitation of Life” met Lana Turner. De blanke Juanita Moore wilde haar negerin moeder, Suzan Kohner, niet kennen.
      Op de begravenis van haar moeder is Juanita vol berouw, maar te laat.

      • eppeson marawasin zegt:

        “Please don’t recognize me!”

        e.m.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Tja … was er ook niet een liedje
        “Opoe had haar hele leven, in de dapoer doorgebracht” als variant op “Kokki had haar hele leven, enz.”?

        Als ik mij goed herinner was Opoe in het liedje ook een inlandse moeder die zich niet in het hoofdgebouw mocht vertonen om de toean besar en hun beider kinderen niet maloe te maken.

        Ik ken de wijs nog, maar de woorden niet meer. Welke krasse knar herinnert zich het liedje nog? Pak Bo misschien, via zijn Boekoe Pienter?

        Overigens was het verloochenen van ouders door kinderen om door de buitenwereld “voor vol” te worden aangezien niet beperkt tot de kolonie. Het kwam/komt in het algemeen voor bij kinderen die het maatschappelijk veel verder hadden/hebben gebracht dan hun ouders.

        Mij is van zeer nabij één geval bekend van emigrantenkinderen, in het nieuwe land zelf op school gepest vanwege hun afwijkend uiterlijk en taalachterstand, die zich afzetten tegen hun moeder, die “krom Engels” sprak. Later is alles weer in orde gekomen, maar toch ……

        Pak Pierre

        • R Geenen zegt:

          Als ik mij goed herinner was Opoe in het liedje ook een inlandse moeder die zich niet in het hoofdgebouw mocht vertonen om de toean besar en hun beider kinderen niet maloe te maken.

          Dan pas uw bovenstaande schrijven goed in de situatie dat tuan besar maar een stap is verwijdert van vreemd gaan, want hij hoefde toch geen respect te hebben voor de moeder van zijn kinderen.
          Dit past goed in de gevallen die ik intussen heb gehoord en ook veelvuldig voorkwamen.

      • Boeroeng zegt:

        OPOE HAD D’R HELE LEVEN

        (oost in D )

        1 Opoe had haar hele leven, voor de kinderen gesjouwd,

        Al d’r jongens en d’r meisjes, waren na elkaar getrouwd.

        Toen is opoe in gaan wonen, bij d’r jongste lieveling,

        En daar wachtte ze geduldig, tot ze naar ’t kerkhof ging. ) bis

        2 In`t begin was Opoe alles, ieder was haar aangenaam.

        `t Warme hoekje bij de kachel, `t mooiste plaatsje voor het raam.

        Maar toen Opoe’s spaarbankboekje, helemaal was afgezet,

        En toen Opoe lam ging worden, moest ze`s middags vroeg naar bed. ) bis

        3 Eerst moest Opoe naar de keuken, had d’r lieveling gezeid.

        Toen moest Opoe naar de zolder, in de bedstee van de meid.

        Maanden lag ze daar te suffen, niemand had meer medelij,

        Toen de kleine meid kwam vragen, waarom Opoe niks meer zei. ) bis

        ——
        Uit Terschelling

        http://www.janvanderzeeterschelling.nl/

      • Pierre de la Croix zegt:

        Zeer bedankt, Boeroeng.

        Van deze “blanke” versie is mogelijk afgeleid het liedje van de bruine opoe in de dapoer dat ik mij meen te herinneren, maar mijn geheugenschijf kan ook al zijn aangevallen door het ouderdomsvirus, met alle verwarrende gevolgen van dien. Extra geheugen pasang als bij de kompeuter kèn niet.

        De blanke opoe ging dus van dapoer naar de bedstee van de meid. Eindstation op aarde, toenggoe mati.

        Aangezien er nu nauwelijks bedsteden en meiden meer zijn hebben we bejaarden- en verzorgingstehuizen uitgevonden om onze opoes in weg te stoppen.

        Omdat ook wij opoeleeftijd hebben bereikt en aan onze opoetoekomst moeten denken hebben Monica en ik er jl. zaterdag eentje bezocht voor een iegelijk “met Indische achtergrond of zich daarmee verbonden voelend”, Huize Patria in Bussum van Stichting Nusantara.

        Pico bello verzorgde Open Dag met zang (van ene Dave of Deef, een Menadolukker oftewel naar eigen zeggen zoon van Menadonese moeder en Molukse pa of omgekeerd), Balinese dans van een tweetal lieftallige danseressen en natuurlijk Indische liflafjes als bakpao, loempiaatjes, bakjes roedjak, spekkoek. Rondleiding gehad van 2de of 3de generatie lief Indisch meisje Conchita, gehuld in sarong en kabaja, in het dagelijks leven receptioniste van het tehuis. De hawa was goed, ik voelde me thuis.

        Wij (Monica en ik) zouden BIJNA zeggen: “We kunnen niet wachten”. BIJNA, want nu nog even niet.

        Oeps …. ben ik toch weer afgegleden naar “off topic” gebied. Tambeng akoe! Maar wel in lijn gebleven met de opoesmartlap. Bovendien is dit verslagje wellicht interessant voor lezertjes die -zeg maar – al dicht tegen dapoer en meidenbedstee aanleunen.

        Al pintjang, aan de pace maker, rollator en het gehoorapparaat? Nusantara masih berdiri.

        Pak Pierre

        • Jan A. Somers zegt:

          Ik wist niet dat Pak Pierre cs al zo oud was??? Ik heb wel begrepen dat u op uw oude dag uw oude streken nog niet had verleerd. Volgens mij heeft Monica meteen gezegd: Nu naar huis!
          Toen wij nog jong waren werd je na je pensioen direct weggebracht naar het bejaardenhuis. Nu willen die oudjes nog thuis blijven, maar gaan dan vallen onder de mantelzorg van de kinderen. En die hebben het al zo druk. In het verzorgingshuis worden nu de spaarbankboekjes geplunderd door de WMO/AWBZ. Vinden de (klein)kinderen niet leuk, wat te doen?

        • R Geenen zegt:

          Nu willen die oudjes nog thuis blijven, maar gaan dan vallen onder de mantelzorg van de kinderen. En die hebben het al zo druk. In het verzorgingshuis worden nu de spaarbankboekjes geplunderd door de WMO/AWBZ. Vinden de (klein)kinderen niet leuk, wat te doen?

          Net doen als de Chinezen. In de makelaardij heb ik in het verleden nogal wat huizen verkocht aan Chinezen. Vele van deze kopers waren geïnteresseerd in een twee lagen huis met een slaapkamer op de grondlaag inclusief badkamer. Oma en/of opa slapen beneden en boven pa en ma en de kinderen. Pa en ma werken beiden en de kinderen worden overdag opgevoed door de oudjes. Het onderwijs van de kinderen is gebaseerd op veel bereiken en veel geld verdienen, want later moeten zij voor hun ouders zorgen en als deze kinderen veel later kinderen hebben en ook oud zijn , wordt deze gedachte op die kinderen overgebracht. Het is constant een cirkel van 3 generaties. Daarom kopen chinezen hun huizen alleen in plaatsen waar ze zeer goede school districten hebben.
          De waarde van een huis wordt ook bepaald door de kwaliteit van de scholen in die betreffende woonplaats.
          Ik heb begrepen, dat Frankrijk het enige Europese land is waar de kinderen medeverantwoordelijk zijn voor hun oudjes.
          Velen in Noord-Europese en ook in Amerika hebben de mentaliteit van “Who Care”.

        • Pierre de la Croix zegt:

          @ Heren Somers en Geenen:

          Pak Pierre is al 74 en leeft dus, gerekend naar de maatstaven van nog niet zo lang geleden, 9 jaar “on borrowed time”. Ieder dagje extra vind ik mooi meegenomen, ik pluk ieder dagje dan ook volledig kaal en prijs me gelukkig dat ik het geestelijk (inclusief de streken) en financieel nog aan kan (dus niet rakoes geweest en geen geld gestald op IJsland of Cyprus).

          Monica is overigens sweet seventy. Geboren “1 jaar en 2 dagen na Pearl Harbour”. In de winter van de slag om Stalingrad, maar Pearl Harbour is mijn ijkpunt voor vrijwel alles, zo heb ik al eerder geschreven.

          Op onze leeftijd zie je natuurlijk van alles gebeuren met leeftijdgenoten, soms van de ene dag op de andere totale “Umwertung aller Lebenswerte”. Wij moeten beseffen dat wij, leuk of niet, “de eersten van de laatste der Mohikanen” zijn.

          We hebben gevraagd naar de gemiddelde leeftijd van de bewoners van Patria/Nusantara: Jongste 75, oudste 100. Inderdaad, veel iets oudere “satoe-setengahs” gezien en gesproken. Heb niet gevraagd naar de mediaan.

          Monica heeft niet direct gezegd “wegwezen”. Daarvoor is zij te veel ondergedompeld geworden geweest in “het Indische”. In de Indische toko bestelt zij zonder haperen alle ingrediënten voor de blauwe hap met de juiste naam en toenaam en zij kookt voortreffelijk. Gisteren nog genoten van heerlijke oblok-oblok (met wat home made sambal sètan, spontaan geschenk van een aardige 2de generatie meneer die “de communicatie” voor Nusantara doet).

          Maar … terwijl ik mij in Patria onmiddellijk thuis voelde was er bij Monica enige reserve. Zij zei: “Het ziet er goed uit, de sfeer is prima, maar ik weet niet of ik het iedere dag leuk zou vinden”. Tja … terug naar de Heimat wil ze niet, ook niet als ik er niet meer ben. “Wat moet ik tussen al die Duitsers” zegt ze. Het wordt dus nog muulek-muulek. Misschien moeten we naar Frankrijk ………

          Alle kinderen en kleinkinderen in NL staan nu heerlijk voor het blok: Of je uitsloven voor pa en ma, respectievelijk opoe en omoe met een dikke erfenis in het vooruitzicht, of de oudjes afleveren in het asiel en de erfenis richting staat zien verdwijnen. Life ain’t fair anymore.

          Over het Chinese systeem van de heer Geenen: In Duitsland worden veel huizen sinds jaar en dag ook zo gebouwd dat er 2 generaties (of betalende “Mieter”) kunnen wonen zonder elkaar voor de voeten te lopen. Kom er maar eens om in het Nederlandse doorzonsysteem, wij hebben de ruimte niet voor de “Chinese solution”.

          Overigens is het in Duitsland nu ook zo dat, als de oudjes niets meer hebben, de kinderen wettelijk worden aangesproken voor de financiering van hun onderhoud en medische kosten. Als ik daar kind was, dan zou ik geen ouder meer nemen.

          Pak Pierre

        • R Geenen zegt:

          Pierre de la Croix;

          In 1977 kocht ik een 3 etage huis in Zoetermeer aan de Chopinrode met de naam drive-in.
          Dit type huis is goed geschikt voor een jong gezin en oudere mensen.
          De begane grond was voorzien van een garage, een complete badkamer, twee slaapkamers en een achtertuin met terras.
          Op de eerste etage een grote keuken en woonkamer en een diep balkon en hier boven weer een volledige badkamer, twee slaapkamers en een laundryroom. Mijn jongste zus zei onlangs, dat zei wenste zo’n huis te hebben, want haar zoon heeft een zeer gebrekkige vrouw.
          Deze huizen bestaan dus wel in Nederland.

          U schrijft ook: Overigens is het in Duitsland nu ook zo dat, als de oudjes niets meer hebben, de kinderen wettelijk worden aangesproken voor de financiering van hun onderhoud en medische kosten. Als ik daar kind was, dan zou ik geen ouder meer nemen.

          Bij de chinezen komt er geen land wetten aan te pas. Zij vinden dat het zo hoort in hun familie traditie.

          En nog iets over leeftijd.
          Leeftijd kan men ook indelen in jaargetijden.
          Van 1 tot 20 is men in de lente, van 21 tot 40 in de zomer, van 41 tot 60 in de herfst en van 61 tot 80 in de winter van zijn leven. Alles daarboven is meegenomen. En ik ben 76, dus iets verder dan u.

          Gelukkig bestaat hier geen wet dat een gepensioneerde met flink wat spaarcenten daar belasting over moet betalen en mijn centen die bij een Credit Union (een soort oude Rabo) zitten zijn gegarandeerd tot $250000 per persoon.

        • ronaldo. zegt:

          natuurlijk hebben wij in nederland grote huizen waar ook je ouders er bij kan, eer geenen, maar is dat wel zo handig om je oudes maar beneden te parkeren..:) Het is de bedoeling om samen te wonen al een groot gezin, erg gezellig allemaal, maar in de praktijk is het vaak anders…als je drie generaties in een huis stopt, wil het wel eens botsen, vooral als je Indische opa’s en oma’s hebt, tenminste, ik spreek uit mijn ervaring. we leefden samen met oma van vaders kant en die vrouw was voor mij, als ventje van 15 jaar en mn broertje van 5, een drsama, want zij was de baas, mijn ouders hadden weinig in te brengen. zoals ik me herinnerde was ze een tiran, ik mocht weinig, moest om 19 uur al binnen zijn en mocht geen vriendjes/vriendinnetjes meenemen en moest zondag, als katolieke jongen, verplicht mee te gaan naar de pinkster kerk….als 15/16 jarige knul begon ook de hormonen te groeien en wilde je met de meiden op pad gaan en bleef dan vaak stiekum weg en als ze er achter kwam dan waren de poppen aan het dansen en moest ik zondags weer in de kerk naar voren zodat de voorganger/evangelist de demonen uit mij verjagen….u begrijpt dat ik weinig liefde voor deze oma op kon brengen…we(ook mijn ouders) waren dan ook blij dat ze voorstelde om samen met haar zus en zwager samen een huissie te gaan zoeken…mijn vader is helaas al op jonge leeftijd gestorven en mijn moeder heeft altijd gezegd…ik ga liever naar een bejaardenhuis als bij jullie te wonen, want ik wil vrij en blij zijn en doen waar ik zin in zou hebben…mijn moeder had ik wel bij willen hebben, want zij was altijd super voor de kleinkids, maar ze was ook blij als ze zich terug kon trekken in haar eigen flatje, helaas heeft dat niet lang geduurd, ze was maar drie maandjes 65 jaar gewest.
          Maar ff terug komen op ouders in huis nemen, waren alleen niet bij indo’s chineen of wie dan ook, het was vroeger overal zo, ook hier in holland, vooral in de moeilijke jaren…maar voor de mensen onder ons, vooral de jongeren, moet je altijd heel goed over nadenken, want je kan zo goed voor je ouders zijn, maar je hebt ook een gezin die je er mee opzadelt….ik heb heel wat schoonouders gehad, maar ik zou nooit ze in huis nemen of bij hen inwonen, nou..misschien bij een schoonmoeder dan, die was twee jaartjes ouder dan ik, die was wel erg gezellig…:)

        • R Geenen zegt:

          In jouw situatie kan ik je volledig begrijpen. Maar je verhaal zegt mij ook dat er ook geen traditie is, zoals de chinezen het voelen en denken.
          Het is een kust zowel voor jong en oud zich aan te passen om samen een goal te bereiken. De Chinese methode was voor de gezinnen noodzakelijk omdat zij geen ouderdag voorziening hadden en hebben.
          Alles was/is gebaseerd op studie, een betere baan of meestal een eigen bedrijf en geld maken.

          Hier is ook een voorbeeld. Een Chinees meisje, Ellis, van 14 jaar verliet haar ouderlijk huis in Hongkong en kwam met een studie visum naar California. Overdag ging ze naar school om business te studeren en laat in de middag, avond of weekend ging ze werken in een kledingzaak. Daar leerden mijn vrouw en ik haar kennen. 8 jaar later was haar visum verlopen en moest ze terug naar Hongkong. Gedurende de periode in Amerika heeft ze tegelijk een aanvraag voor permanente verblijf in de US. Ook haar ouders hebben dat in Hongkong aangevraagd. 10 jaar later kreeg ik een telefoon van deze ouders of ik hun kon helpen een huis te kopen, Ze kochten een stuk land waar twee huizen op stonden voor $300000 en betaalden het all cash. Dat was ongeveer in 1994. Ze kwamen met 2 jongere zusters van Ellis. Ons jonge vriendin had het intussen geschopt tot bank manager in Hongkong. Nog eens twee jaar later kwam Ellis met echtgenoot en baby ook terug in California. Ik verkocht hun een huis in Arcadia, vanwege een beter school systeem, een huis van $438000 met $280000 cash als downpayment. Dit meisje had van haar 14de jaar tot aan haar terugkomst een bedrag gespaard van ruim $500000.
          Ongeveer 3 jaar geleden is ze verhuisd naar San Marino, omdat hier het scholen systeem als een van de beste in Amerika gold. Ik verkocht haar daar een huis van $1200000. Haar oude huis in Arcadia verkocht ik voor ruim $700000. Haar oudjes hun huis is nu ook verkocht en zij wonen nu bij Ellis.
          Bovenstaand verhaal is bijna typisch voor de chinees en ik kan dus vele van die verhalen neer schrijven met het zelfde resultaat. Blijkbaar is het aanpassing vermogen van de verschillende generaties bij hun makkelijker dan bij de Europeanen.

        • ronaldo zegt:

          ja, een mooi verhaal, een successtory, maar die zie je niet overal, vooral niet bij chinezen uit china, toen die 1 kind wet er kwam, was toendertijd nog niet ingevoerd in honkong…?? Chinezen zijn harde werkers, ken je alleen maar respect voor hebben…. Maar het was algemeen bekend dat vroeger de kinderen je pensioen was, dus zoveel mogelijk kinderen krijgen en je wordt door de kids verzorgd op je ouwe dag… bij turkse gezinnen heb ik me laten vertellen dat de kinderen altijd zoveel procent aan pa afdragen, zijn er ook trots op om het te kunnen doen…maar die zes zonen die ik heb, hebben mij alleen maar geld gekost, vooral hun moeders…hahaha, ach maar gelukkig kan ik er nog om lachen en we doen nog steeds elke dag lekker eten…:)

        • Pierre de la Croix zegt:

          Heer Geenen, ik dien nog te antwoorden op uw reactie van 8 april 2013 om 22:53.

          1. Drive-in woningen. Iemand anders heeft het geloof ik ook al geschreven, maar Nederland was en is niet dichtgespijkerd met louter dit type huis. Ik ben niet zo thuis in de huizenmarkt, maar volgens mij is het drive-in concept ook nooit populair geworden in NL. Toen eind zeventiger jaren v.d.v.e de woningmarkt in Nederland even in elkaar zakte, bleven in de kopersmarkt de eigenaren van “drive ins” het langst met hun eigendom zitten.

          2. Chinese familietraditie. Dat mag dan wel zo zijn, maar het is makkelijk praten voor de “privileged Chinese” met grote huizen in Californië of elders. ik zou mij kunnen voorstellen dat de doorsnee Chinees in de bakermat aller Chinese tradities, de Volksrepubliek China (PRoC), vurig zou wensen dat hij zijn doos waar hij met vrouw en enig (wettelijk gemaximeerd) kind woont niet nog eens zou moeten delen met (schoon)ouders. Menig schoondochter zal in ieder geval opgelucht ademhalen als zij niet voortdurend de hete adem van schoonmama in haar nek voelt.

          3. Levensfasen. Volgens Prof. Dr. Bernard Lievegoed in zijn boek “De levensloop van de mens”, uit de zeventiger jaren v.d.v.e., zou de oudste omschrijving van de menselijke levensfasen besloten liggen in de Chinese spreuk:

          “Het menselijk leven kent 3 fasen: 20 jaar om te leren, 20 jaar om te vechten en 20 jaar om wijs te worden”.

          Leuk om te weten voor alle zestigplussers, laat staan de zeventigplussers. Als men in het oude China had geweten dat de moderne mens gemakkelijk 80 + zou halen, dan hadden ze de cijfertjes in de formule vast en zeker naar boven bijgesteld.

          Pak Pierre

        • R Geenen zegt:

          Toen eind zeventiger jaren v.d.v.e de woningmarkt in Nederland even in elkaar zakte, bleven in de kopersmarkt de eigenaren van “drive ins” het langst met hun eigendom zitten.

          Toen ik verkocht was er totaal geen probleem, echter ik had nogal wat aan het huis verbeterd en flink geld er aan verspijkerd. En dat beviel de koper ook erg goed, want het was verkocht voor de vraag prijs en binnen een maand.

          Chinese familietraditie.

          Ik heb eerder geschreven, dat ik meerdere ervaringen had met de chinezen en deze waren toevallig van Hongkong. Echter het ging precies zo met Taiwan en die van het vaste land.
          Er is nog een ander factor waar ik mee moest rekening houden. De helft van de chinezen zijn kristenen, echter het probleem begint met zij die het FENG SHUI aanhangen, maar dat is een heel ander onderwerp waar boeken vol zijn overgeschreven.

          Mijn schrijven over de levensfase pas dus beter bij deze tijd, dacht ik.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Meneer Geenen: De helft van de Chinezen zijn Christenen?

          Ik wist niet dat die zendelingen en missionarissen zo succesvol zijn geweest. Met Gods hulp kèn alles.

          Maar goed, ik geef mij gewonnen. Net mijn tuintje aangelegd langs de lijnen van FENG SHUI. Mooie rondingen overal en een watertje dat langzaam omhoog kruipt richting huis. Eens kijken of met het water het geld eindelijk zal binnenstromen. Indien zo, dan tracteer ik alle lezertjes van I4E op lemper, Boeroeng en Nelly 2 lempers, als soelaas voor zo lang off topic mogen schrijven.

          Pak Pierre

        • Anoniem zegt:

          Meneer Geenen: De helft van de Chinezen zijn Christenen?

          Ik wist niet dat die zendelingen en missionarissen zo succesvol zijn geweest. Met Gods hulp kèn alles.

          Maar goed, ik geef mij gewonnen. Net mijn tuintje aangelegd langs de lijnen van FENG SHUI. Mooie rondingen overal en een watertje dat langzaam omhoog kruipt richting huis. Eens kijken of met het water het geld eindelijk zal binnenstromen. Indien zo, dan tracteer ik alle lezertjes van I4E op lemper, Boeroeng en Nelly 2 lempers, als soelaas voor zo lang off topic mogen schrijven.

          Pak Pierre

          U maakt nu een grapje over Feng Shui, maar voor de meerderheid van Chinezen is dit meer waard dan welk ander geloof dan ook. Want zij zijn namelijk ook afhankelijk van anderen, vooral zaken relaties.
          Als klein voorbeeld hier in California zie ik vaak boven de ingang van Chinese winkels een spiegel. Zoekt u maar uit wat dat betekend.

          Een heel mooi huis met huis nummer 524 kon maar niet verkocht worden, tot een chinees persoon mij uitlegde dat in het mandarijns kan 524 op verschillende manieren worden uitgesproken en heeft daardoor verschillende betekenis. Een betekenis is: “Ik sterf van de honger”
          Ik heb de eigenaar van op de hoogte gesteld en van de gemeente mocht hij voor $500 het nummer veranderen naar 528. Huis was verkocht in 3 weken.

          Rijke chinezen wilden ook graag hun Feng Shui tempel in California hebben. Een priester van China werd overgevlogen en bestudeerde de kaart van de Los Angeles County. Door allerlei contouren te volgen tekende hij op die kaart een draak die vele km op de kaart besloeg.
          De kop van de draak was in het plaatje Haciënda Heights en het grondgebied was heuvelachtig grond bestemd voor huizen. De chinezen wisten de gemeente te overtuigen van veel zaken en geld als zij dat grond mochten kopen en daar hun temple mochten bouwen.
          En zo geschiede! Mijn vrouw en ik zijn met een chinees koppel in de tempel geweest. En Haciënda Heights is dubbel gegroeid en de huizen zijn 3 maal zo duur geworden. http://www.yelp.com/biz/hsi-lai-temple-hacienda-heights?start=40

          We zijn wat afgedwaald, maar ik hoop dat bovenstaande kennis veel vergoed.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ach mevrouw of meneer Anoniem (of meneer Geenen?),

          Als ik een grapje maak over Feng Shui, dan betekent dat nog niet dat ik de achterliggende filosofie wegzet als flauwekul. Zo zal een goed katholiek zich ook wel eens een grapje veroorloven over een pastoor en een non of misdienaar, for that matter.

          Bovendien maak ik niet over alles grapjes. Ik heb de vaststelling van de heer Geenen dat de helft van de Chinezen Christen is wel degelijk bloedserieus genomen.

          Pak Pierre

        • Anoniem zegt:

          Ach mevrouw of meneer Anoniem (of meneer Geenen?),

          Goed geraden, het is echter erg vervelend dat wordpress.com dit probleem af en toe creëert. Wanneer ik mijn bitdefender program run en zeker ook Ccleaner. com dat gebeurt mij dat iedere keer. Ik ga daar extra aandacht aanbesteden in het vervolg.
          Ik houd er niet van om iemand anoniem te benaderen. Dat is zoiets als bang zijn voor de waarheid of commentaar.
          Mijn verontschuldiging voor het akelig woord “anoniem”

        • Pierre de la Croix zegt:

          No worry, meneer Geenen,

          Sommige anoniemen en pseudoniemen laten een duidelijke “footprint” oftewel tjakar ajam achter.

          Ik ben blij dat ik geen bitdefender program hoef te runnen en zeker ook geen Ccleaner. com, ik zou er dol van worden.

          Mijn oude IBM, afleggertje van clevere buurman Harry z’n werk, draait geloof ik nog op tahoe en témpé. Hoef er niet zo veel aan te doen, alleen aan- en uitzetten.

          Pak Pierre

        • Ronny Geenen zegt:

          Ik ben blij dat ik geen bitdefender program hoef te runnen en zeker ook geen Ccleaner. com, ik zou er dol van worden.

          Mijn oude IBM, afleggertje van clevere buurman Harry z’n werk, draait geloof ik nog op tahoe en témpé. Hoef er niet zo veel aan te doen, alleen aan- en uitzetten.

          Pak Pierre

          Houden zo Hr Pierre, u bent een tevreden man.

          Mijn probleem is dat ik naast het meedoen aan Indische forums, ook internationaal meedoet aan foto forums op 3 verschillende sites, een Mercedes auto model 560 sec site en makelaars sites. En door al die kontakten heb ik ook nogal met veel verschillende cookies te maken.
          Ik verwijder eens in de maand die beruchte cookies en alle aanverwante nutteloze spionnetjes. Defragmentation runs automatisch eens per week op woensdag over 3 harddrives.

          Echter het heeft niets te maken met een oude IBM of mijn i7 computer.
          Mijn i7 heb ik nodig want ik werk met foto’s van vaak zeer groot volume (raw). Snelheid is voor mij belangrijk.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Heer Geenen, ik ben weer helemaal opgelucht.

          Pak Pierre

  9. bo keller zegt:

    Pak Pierre,
    Een van deze verhalen vind je terug in de legende op W-Sumatra
    van Malin Kundang, die zich zo schaamde voor z’n arme oude moeder
    bij terugkeer ,dat hij , zijn schip plus bemanning in steen werd veranderd door een vervloeking.
    Nu nog te zien te Padang in de daar liggende rotsformatie. op het strand
    siBo.

  10. Surya Atmadja zegt:

    Pak Pierre .
    Het woord PENTOLAN betekent in mijn kampung(Betawi ) iets positief.
    Iemand die heeft kunnen onderscheiden.

    Pak Bo, ik heb in 2009 de “resten”van Malin Kundang(anak durhaka) nog gezien .
    Daar komen weinig toeristen.

    • Arthur Olive zegt:

      Is pentol niet een soort domino spel of wordt dat anders geschreven?

      • Pierre de la Croix zegt:

        Volgens mijn Indisch Lexicon heette dat “pentjollen”, met verwijzing naar een artikel in Moesson van 1964.

        Humoristische bijnamen van dominostenen bij het pentjollen: Dubbel één – pentol; dubbel twee – gigi badjing; dubbel drie – tjatjing; dubbel vier – krossie males of dressoirtje; dubbel vijf – bopèng of krentenbrood; dubbel zes – djagoeng bakar of diarree.

        Nu de spelregels nog ….

        Pak Pierre

  11. Pierre de la Croix zegt:

    Prachtig, prachtig, prachtig die input van u Paks Bo, Surya en Boeroeng. Mijn middag is weer goed. Malin Kundang is echt versteend in de “mintak ampôn” houding.

    Toch dadelijk maar weer met schoffel en spade de kebon in, perinta keras van de blanke manager. Met de warmte komt ook het onkruid (wat naar mijn mening eigenlijk ook kruid is, maar als zodanig door geleerden afgekeurd om een ordentelijke tuin mee op te sieren).

    Pak Pierre

  12. Arthur Olive zegt:

    Heer Geenen had het over de Hsi Lai tempele in Hacienda heights , California.
    Wij woonden niet zo ver van de temple en de huizen in de omgeving gingen ongeveer $10,000 per maand omhoog omdat het heilige grond was.
    Dit was niet leuk als je niet wil verkopen want de belasting ging ook omhoog.
    Later bleek dat het verhaal van heilige grond een verzinsel was van makelaars.
    Ook probeerden de makelaars ons wijs te maken dat de filmster, Richard Geere, daar een huis liet bouwen.
    Richard was echter een Tibet Budist en de temple is van Taiwan Budisten, er schijnt een verschil te zijn.
    Van de Chinezen in Amerika zijn er 31% Christenen.

    • Ronny Geenen zegt:

      Heer Olive, nadat de Chinezen dat land mochten kopen met de goed gekeurde verandering van de vereiste zoning van residential tot commercial, waar kerken en tempels ondervallen, heeft hun Feng Shui priester het land “omgedoopt tot heilig land”.

      In California kan de waarde van huizen en al andere stukken land niet zomaar belast worden. Misschien heeft U gehoord van prop. 13, dat ingevoerd werd in Juni 1978, waarbij is vastgelegd geworden dat de belasting op het huis of een gebouw per jaar met max. 1% verhoogd mag worden en daarnaast met max. 1% verhoogd mag worden als een inflatie correctie gebaseerd op het jaar 1975. Dat betekend, dat iemand die in de omgeving van deze tempel woont niet zo maar overgeleverd wordt aan de belastingen. Om de belasting te bepalen hebben ze bij het invoeren iedere property een basis gegeven en deze basis is de bepalende factor voor de 1%+1% verhoging. Het wordt anders als de persoon het huis verkoopt. De nieuwe eigenaar die vandaag aan de dag vaak 5 tot 10 maal de prijs voor dat huis betaald wordt aangeslagen op een nieuwe basis, dat iets lager is dat de betaalde som.

      Wanneer de verkoper lang in het huis heeft gewoond en het huis heeft gekocht voor een prikje en hij/zij verkoopt het voor bv $600000, dan is de eerste $250000 per persoon belasting vrij. Dus man en vrouw tezamen $500000 en over het verschil wordt capital gain geheven dat ongeveer 15% is. Nog een voordeel voor een verkoper is, wanneer hij een ander kleiner en goedkoper huis gaat kopen, hij/zij geoorloofd zijn eenmalig hun belasting op het oude huis mee te nemen en dus niet de belasting hoeven te betalen gebaseerd op de nieuwe koop prijs. De nieuwe basis belasting op een huis is ongeveer 1.25% van de nieuw betaalde prijs.

      Als voorbeeld mijn overburen hebben het huis nieuw gekocht voor $50000, ik heb in 1984 $106000 betaald en mijn rechtse buren hebben het huis voor ongeveer $500000 gekocht, terwijl alle drie de huizen bijna even groot zijn. Aan de bedragen kunt u zien wie de minste en wie de meeste belasting betalen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.