De nieuwe regering

.

Drie mensen met een Indië-achtergrond zitten in het nieuwe kabinet Rutte II

*Jet Bussemaker, bestuurslid van het Indisch Herinneringscentrum,  was eerder als staatssecretaris verantwoordelijk voor het contact met het Indisch platform. Ze wordt de nieuwe minister van onderwijs. Haar vader en oma zaten in het jappenkamp. Haar opa was een van de eerste gesneuvelden in de oorlog in december 1941.
*Melanie Schultz van Haegen, geboren Maas Geesteranus, heeft een Indische komaf   via haar vader .  Ze blijft de minister van infrastructuur en milieu.
* Mark Rutte is wederom de minister-president. Zijn vader, zijn eerste vrouw en hun dochters verbleven in jappenkampen. De moeder overleefde het niet.

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

58 Responses to De nieuwe regering

  1. eppeson marawasin schreef:

    Geachte I4E-lezer,

    Nederland staat voor grote opgaven. Maar ook voor enorme kansen. Wanneer we de overheidsfinanciën op orde brengen, onze samenleving voorbereiden op de vergrijzing, en onze concurrentiepositie verbeteren te midden van veranderende krachtsverhoudingen in de wereld en investeren in een duurzame economie komt Nederland sterker, schoner, slimmer en socialer uit de crisis te voorschijn. Zie ook: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21142141/__Spekman_wil_versobering_wachtgeld__.html
    Dat is het eerste deel van mijn opdracht de komende jaren.

    Maar er is meer dan de wereldwijde dynamiek ver weg en problemen over vele jaren. Juist vandaag de dag en dicht bij huis moeten zaken op orde worden gebracht. Veiligheid op straat, respect voor elkaar, zorg voor je naasten, een overheid die aan jouw kant staat in plaats van tegenwerkt. Het dreigt ons door de vingers te glippen wanneer we nu niet ingrijpen. De overheid, onze overheid, moet effectiever, kleiner, dienstbaarder worden. Stevig ingrijpen is nodig. En we mogen niet rusten tot de straat weer de plek is waar iedereen zonder angst kan djalan-djalan in de vredige kapokwereld. Oud, jong, zwart, wit, met of zonder hoofddoek, met of zonder keppel, hand in hand met je vriend.

    Veranderingen zijn nodig, maar kunnen pas succesvol zijn als iedereen meedoet. De succesvol geassimileerde Indo/Indische gemeenschap in de Verenigde Staten van Amerika wil ik daarbij als voorbeeld nemen. De zekerheid van een baan, pensioen, huis, veiligheid, goede zorg zijn daarvoor essentieel.

    Diederik

    @ Pierre de la Croix, op 8 december 2012 om 11:59 zei: Ik hoop dat de heer Diederik Samsom dit in ieder geval in zijn oren kan knopen.@

    Waarvan acte! Want zoals hieronder blijkt, staat u niet alleen met uw mening.

    ERIK: Nu lees ik dat meneer wachtgeld krijgt. Ik heb 31 jaar gewerkt en moet nu mijn zuurverdiende spaarcentjes ( was voor mijn oude dag) opeten omdat ik niet in aanmerking kom voor bijstand. Werk vinden lukt niet! Ja soms als oproepkracht a 9 euro per uur bruto. En Verdaas krijgt een zak geld mee ondanks hij strafbaar is. Leg dat de bevolking eens uit?

    PETER MIEDEMA: Wat een ongeloofwaardige reactie van Spekman en Samsom. Deze man hoort in onze partij en in de regering niet thuis!

    PAULUSVANDAM: Wat een slap verhaal van Samsom en Spekman. Het lijkt erop dat het vooral erg is dat Verdaas betrapt is. Ik ken het rapport over Verdaas. De PvdA top had deze man nooit moeten voordragen, want deze zaak liep allang. Een bestuurder is integer of hij is niet-integer, ook een PvdA bestuurder. Wat een droevige en boosmakende vertoning.

    Beste Diederik en Hans, Co Verdaas blijkt geen integer mens te zijn! Jullie doen alsof hem iets naars is overkomen. Jullie gaan er volledig aan voorbij dat deze man heeft gesjoemeld. Het overkwam hem niet, hij heeft willens en wetens gesjoemeld. Wij, als kiezers willen niet vertegenwoordigd worden door sjoemelaars. Bespaar ons dit soort figuren.
    Drs.Bert Wemmenhove, Drachten

    JOSÉ LANGELAND: Ben bezig met de Jan Schäferleergangen en vorige week hadden we dilemma’s over integriteitscode van de PvdA. Toen las ik diezelfde dag in de Volkskrant al het artikel. Verdaas heeft willens en wetens iedere keer weer opnieuw die declaratie ingevuld. Dat vind ik toch wel schokkend! Niet één keer maar 735 keer die declaratie ingevuld. Heeft hij nooit problemen met zijn geweten gehad?

    TED VAN DER MEER: Als blijkt dat Co Verdaas willens en wetens teveel heeft gedeclareerd – en geprobeerd heeft dit te verdoezelen – dan heeft hij wat mij betreft geen recht op wachtgeld. Hij moet ook uit de partij worden gezet dan wel voor een bepaalde periode geschorst te worden. Hij heeft de PvdA grote schade bezorgd. Nogmaals: indien de verhalen waar blijken te zijn.

    NELLY FROLICH: Begrijp niet dat hij ooit benoemd is als staatsecretaris. Er was immers bekend, althans Co zelf wist, wat er speelde. En dat onderzoek hadden we moeten afwachten! Hij is gewoon fout geweest en dat had ik van de voorzitter en de fractievoorzitter ook willen horen!! En vervolgens ga je weer constructief aan de slag.

    COLLIN: als ‘getrouw’ pvda lid word ik hier boos en verdrietig om. Mensen die opkomen voor ‘onze goede zaak’ en zelf boter op hun hoofd hebben. Ik krijg zo een hartgrondige hekel aan alle partijleden die ook veelverdiener zijn. Is het nou zo moeilijk om tegen de leiding van een bedrijf, instelling, instituut of wat dan ook te zeggen dat je genoegen neemt met een ‘normaal goed’ inkomen. We zijn alleen geloofwaardig als we zelf zorgvuldig zijn en geen aanleiding geven tot ‘ hoon en spot’. Van onze eigen pvda leiding verwacht ik dan ook dat zij hier strikt en streng in zijn… bah!

    ROB ZACHTE: Omdat mijn reactie weg is: Aftreden is géén verlies. #zieverderIenDales

    ERIK: De reacties worden verwijderd. Het feit wat gepleegd is een misdrijf en wordt normaal Strafrechtelijk vervolgd. Schande deze vertoning en geen enkel medeleven. Ook Samsom moet beter weten.

    ROB ZACHTE: Waarom is mijn reactie weg?

    Wellicht is er iets misgegaan bij plaatsen, ik kan niet zien dat u eerder had gereageerd. In ieder geval laten wij alle reacties gewoon staan mits ze aan de fatsoensnormen voldoen.
    Vriendelijke groet,
    Michiel – Redactie PvdA

    Beste Michiel,
    Hij stond er eerst wel. Ik heb hem herhaald. Nu staat hij er wel.
    Met vriendelijke groet,
    Rob Zachte

    GOLDMORGCOM schrijft: wat een gezever over nul komma niets. Daar besteden de media wel groot aandacht aan. Daarentegen weigeren de media persistent zelfs de minimale aandacht te besteden aan het feit dat een politieke partij tevergeefs aangifte deed tegen de bankenkrisismisdadigers, vooral de grote die vanuit de VS onze banken bestookten. Wie beheersen de media eigenlijk en wat is hun bedoeling?

    NELLY VEENENDAAL: Is hij niet te vlug opgestapt? De heer Verdaas had volgens het artikel van November in de VK toestemming van de Provincie Gelderland om te declareren vanuit Zwollle en te wonen (stond op de site van de provincie Gelderland) in Zwolle. Dat staat los van zijn standplaats Nijmegen. Vanaf Nijmegen declareerde hij ook wel eens. Is dat dan valsheid in geschriften terwijl hij zichzelf tekort doet.
    Ikzelf vind dat de Provincie Gelderland buiten zijn boekje is gegaan. Het zal wettelijk vast staan dat men in de provincie moet wonen maar had toestemming om daar vanaf te wijken.

    D.S.

    • Pierre de la Croix schreef:

      Mooi, mooi, mooi, waarde Pak Eppeson.

      Ik hoop overigens in bescheidenheid, dat I4E niet zal verworden tot een instrument van politieke propaganda, te minder als het politieke onderwerp in de verste verte niets met het “mission statement” van I4E te maken heeft. Een keertje lijkt mij leuk, en dan moet niemand boos worden als ik er ook lekker tegen in ga, maar meer lijkt mij niet gezond.

      Nu jeuken mijn vingers b.v. alweer om via het toetsenbord aan de wereld te zeggen dat vriend Verdaas niet de enige socialist is die voor het persoonlijk gewin is gegaan en de partij heeft gebruikt als vehikel om de betere baantjes te bemachtigen. Salonsocialisten noemt men de Verdazen van deze wereld geloof ik, of radijsjesocialisten, van buiten rood maar van binnen wit, VVD-wit zullen we maar zeggen.

      Om de sfeer in de gezellige virtuele huiskamer van Boeroeng en Nelly goed te houden zal ik niet verder over het onderwerp uitwijden.

      Ik kan het evenwel niet nalaten – de bek is mij nu eenmaal opengebroken door het eerste bulletin op I4E van de heer Diederik Samsom – tot besluit te schrijven dat:

      (1) ik vriend Verdaas onmiddellijk zou hebben geroyeerd als lid als ik partijbaas zou zijn
      (2) het vriend Verdaas zou sieren als hij zijn wachtgeld integraal bruto voor netto beschikbaar zou stellen aan een nooddruftig bijstandsmoedertje met 4 kinderen of aan de voedselbank “te zijnent”, naar keuze Zwolle of Nijmegen
      (3) het vriend Verdaas ook zou sieren als hij het bij elkaar gesjoemelde rittengeld, inclusief uurtjes chauffeur, uit zich zelf integraal zou terugbetalen.

      Zo, nu voldaan naar de balé-balé en onder de selimut. Buiten loeit een storm.

      Pak Pierre

      • eppeson marawasin schreef:

        Eens! Geen partijpolitieke propaganda meneer De la Croix. Maar ik kon het helaas niet nalaten om nog voor éen keer tegemoet te willen komen aan de bijzondere aandacht van enkele I4E-medelezers voor de persoon van Diederik Samsom. C’est tout. ‘I cross my fingers’. U zult zich wellicht kunnen inbeelden hoe lastig typen dat wordt. Soit!

        Om mede een bijdrage te leveren aan de sfeer in de gezellige virtuele huiskamer van Pak Boeroeng en Ibu Nelly, zoals alleen u dat zo mooi weet te omschrijven, zal ik mijzelve in het vervolg beperken tot een enkele relevante bijdrage over Grace Tanamal. 😉

        Omdat mijn vingers nu soepel boven het toetsenbord dansen. ga ik het bovenstaande vertalen in ’t Maleis, Javaans, Soendaas, Alfoers, Boeginees, Bataks … En ik zou …

        “Genoeg, mijn goede

        e.m!”

      • Pierre de la Croix schreef:

        Waarde Pak Eppeson,

        Ach ja …. wederom mooi, mooi, mooi. Ik ga naarstig op zoek naar een Indische VVD-er die ik, indien gevonden, ook relevant op I4E kan promoten.

        Maar vind maar eens zo’n zeldzame, wellicht ook bedreigde, diersoort. Langganan zijn bij restaurant Soeboer (of is het “Boeboer”?) in Den Haag lijkt mij niet genoeg voor “relevant promoting” en evenmin het bezit van een hond die rechtstreeks afstamt van een kamponggladakker, ooit meegevoerd naar Nederland door een Indisch of Moluks gezin op de “Johan van O.”, “Sibajak”, “Kota Inten” of een ander schip van die roemruchte vloot – lang geleden al onder Griekse of Italiaanse vlag op zee vergaan dan wel in Taiwan of op India’s kust tot schroot verwerkt – die die 300 tot 400.000 landverhuizers uit Paradiso met zijn palmenstrand naar hier en verder bracht.

        Op 7 december is 71 jaar Pearl Harbor geruisloos aan ons voorbij gegaan, tot mijn verwondering ook aan I4E. Zelfs Stichting JES heeft, voor zover ik weet, er geen extra demonstratietje aan gewijd.

        Toch kan die datum en die gebeurtenis op de Hawaii eilanden op die datum, niet worden verwaarloosd als schakel in de keten van oorzaak en gevolg die u en mij daar bracht waar wij wel uitstekend zijn “geaard”, maar eigenlijk niet thuishoren. In deze donkere dagen voor kerstmis moet ik extra aan Pearl Harbor denken, ofschoon het naar omstandigheden heel goed met mij is afgelopen (al zeg ik het zelf). En toch ….. what if ……?

        Mijn door-en-door Haagse (dienst)vriendje Wim, gehuwd met – zeg maar – een hele échte soewarte Surinaamse, heeft het beter bekeken: Die overwintert jaarlijks – van oktober tot april – in het land van Bouta. Neemt overigens principieel niet deel aan het bruisende leven in Paramaribo waar volgens hem de macho’s in hun jeepachtige voertuigen de dienst uitmaken en hem als Bakra in zijn “Oude Schicht” van de sokken rijden, maar verschuilt zich met een kist boeken in een huisje aan een bruine kali aan de rand van de rimboe en scharrelt zijn dagelijkse kostje op in de waroeng van de Javaan, alwaar hij zich ook op de hoogte laat stellen van het dagelijks nieuws uit, wat ik noem, “tropisch Rommeldam * “.

        Pak Pierre

        * Rommeldam en haar kleurrijke inwoners mogen bekend zijn onder de vele aandachtige lezertjes van de avonturen van Heer Bommel en Tom Poes, dus ook burgemeester Dickerdack, commissaris Bullebas, brigadier Snuf, de schurkachtige zakenlieden Bul Super en Hiep Hieper. Iedere gelijkenis met de ware bewoners van Paramaribo berust overigens op louter toeval ….

        Pak P.

      • eppeson marawasin schreef:

        Bellettrie … hierboven meneer De la Croix.

        Daardoor -raar maar waar- moest ik weer denken aan Dr. Schoonheyt, de Indo-arts die mij in 1968 medisch keurde voor mijn allereerste kantoorbaantje. De functie heette toen al niet meer ‘jongste bediende’, maar ‘junior assistent'(!).
        Dr. Schoonheyt is niet veel later Hoofd-Bedrijfsarts bij de KLM geworden. Dat maakte bij ons ‘provinciaaltjes’ grote indruk.

        En van het één komt het ander. Want een andere grote Indo-meneer die ik mij uit die begintijd herinner is een zekere Ir. Hagens, directeur van een glasproducent in Maastricht. Twee feiten weet ik nog: die arme Maastrichtenaren ‘sidderden’ voor hem, en hij was jaren later voor het eerst op wintersport geweest. Geen gezicht! Tja … moet je als Indo maar niet in de Alpen je skibril als zonnebril gebruiken. 🙂

        Over niet mooi en wel schoonheid gesproken. In de provincie is dat jaar ‘Mai Soixante huit’ geheel voorbij gegaan. Althans in de contreien waar ik domicilieerde. De geschiedenis van en over Rudi Dutschke en Daniel Cohn-Bendit heb ik later pas tot mij genomen. Voor de goede orde, zij waren geen Indo’s. Tja … en misschien heeft het de Indische gemeenschap, waarmee ik niet iedereen over één kam wil scheren, ontbroken aan ‘Young Turks’ als deze twee. Alhoewel Aage M. …

        Ik heb in dat jaar wel Tourwinnaar Jan Jansen de ‘Acht van Chaam’ op de meet zien verliezen van Rini Wagtmans. Ik was toen 1 van de 100.000 langs de kant van de weg. Gun ik Boudewijn de Groot zo ook nog een regel.

        Maar ik geloof dat ik zelfs in mijn terzijdes afdwaal. Weer even naar rechts dan maar; terug naar het midden. Ik had er eigenlijk het zwijgen toe willen doen, maar weer mislukt. En in die stilte had ik mij willen overgeven aan een Tompouche. Eylas … een droom, waarover Marco Borsato reeds zong in zijn hit: ‘Vandaag is Rood’. 😉

        Om weer ‘on topic’ te geraken: In 1968 trad geen nieuwe regering aan. Dat was dat jaar daarvoor al geschied. Luns was toen nog steeds Sinister van BuZa in het kabinet o.l.v. oud-marineofficier Piet de Jong als minister-president.

        Al!

        nog niet:
        Herinnert u zich deze nog: http://www.vandehakopdetak.nl/geschiedenis/1968.htm

        e.m.

  2. eppeson marawasin schreef:

    Beste I4E-lezers,

    Zojuist heeft Co Verdaas aangekondigd af te treden als staatssecretaris van Economische Zaken. Ik begrijp en respecteer dat besluit. Ik vind het ook treurig. In de eerste plaats voor hem zelf. Maar ook omdat het een verlies is voor het kabinet. Ik had en heb grote waardering voor de inzet en kwaliteiten van Co Verdaas op het gebied van landbouw en natuurbeheer. Ik hoop dat hij deze kwestie snel achter zich kan laten, zodat hij snel een nieuwe start kan maken. Ik zal me beraden over de opvolging van Co Verdaas.

    Met vriendelijke groet,
    Diederik Samsom

    Lees hier de verklaring die Co Verdaas aflegde:

    “De afgelopen periode is er in de media aandacht geweest voor enkele aspecten van mijn werkzaamheden als lid van Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland.

    Naar aanleiding daarvan heb ik mij hier nog eens grondig in verdiept en juridisch advies ingewonnen.

    Ik ben daarbij tot de conclusie gekomen dat er discussie mogelijk is over mijn feitelijke woonplaats en daarnaast over de rechtmatigheid van de door mij ingediende declaraties reiskosten woon-werkverkeer.

    Met de intentie de provincie niet te benadelen heb ik daarin, ook in de gevallen dat ik vanuit Zwolle reisde, aangegeven dat het een reis Nijmegen-Arnhem betrof.

    Ik heb besloten het ter discussie staande bedrag aan de provincie terug te betalen.

    Ik heb geen zekerheid dat hiermee de discussie over deze periode ten einde komt. Mijn functie is een voorbeeldfunctie en mijn integriteit moet boven alle twijfel verheven zijn. Ik wil mijn functioneren als staatssecretaris en ook het kabinet en mijn partij op geen enkele wijze belasten met een eventuele verdere discussie.

    Met pijn in het hart heb ik besloten daarom terug te treden als staatssecretaris van Economische Zaken en mijn ontslag aangeboden aan HM de Koningin.

    De Minister-President, de minister van Economische Zaken, de overige collega’s in het kabinet en de medewerkers van Economische Zaken dank ik voor de goede samenwerking en het vertrouwen dat ik heb ervaren.”

    • bokeller schreef:

      En wij zijn zo blij ,want er zijn geen stoute kind’ren meer bij.

    • Pierre de la Croix schreef:

      Meestal loop ik in reëel en virtueel gezelschap met een grote boog om politiek heen, net als om religie. Door de eeuwen heen zijn deze onderwerpen twistappels gebleken waarvoor heel wat mensen over de kling zijn gejaagd.

      Maar wat te doen als een groot politiek voorman als de heer Diederik Samsom sendiri zich richt tot de lezertjes van I4E, dus ook tot mij, via zijn boodschapper, de door mij zeer geachte Pak Eppeson?

      Dan vraag ik mij in de eerste plaats af WAAROM hij, als ik mij niet vergis van socialistischen huize, tot zo’n niet alledaagse daad is overgegaan.

      Heeft de heer Samsom Indische wortels en richt hij zich tot zijn stamgenoten? Is hij al jaren sympathisant van I4E en komt hij nu eindelijk uit de kast? Voelt hij zich geroepen om speciaal aan Indisch Nederland een apologie te schrijven voor zijn partijgenoot de heer Co Verdaas en zo ja, waarom specifiek aan Indisch Nederland? Heeft de heer Verdaas misschien Indische roots? Allemaal vragen die de heer Diederik Samsom misschien in een volgend schrijven zou willen beantwoorden.

      Ik hoop dus niet dat andere lezertjes van I4E nu boos boven op mij zullen springen. Als één van de geadresseerden van de mededeling van de heer Diederik Samsom denk ik dat ik het recht heb hem beleefd om nadere uitleg te vragen, net zoals ik als Indische Nederlander dacht te mogen reageren op een oproep van Pak Hartman onder een andere topic over de zoveelste petitie van de Stichtingen JES en/of IP, eindigend met de vermanende, misschien zelfs aanmatigende woorden “Iedere Indische Nederlander wordt geacht deze te ondertekenen” (“England expects every man to do his duty” vlagde admiraal Nelson bij Trafalgar). Toen kwam niet Pak Hartman in (re)actie, maar een ander lezertje dat mij geagiteerd betichtte van o.m., als ik het mij goed herinner, “lafheid”.

      Maar goed, nu ik mijzelf op deze mooie ochtend toch de politieke val heb laten inlokken en zo nijver bezig ben, wil ik nog even terugkomen op de heer Co Verdaas van de PvdA, die door HM de Koningin op eigen verzoek op “de meest eervolle wijze” van zijn ambt van Staatssecretaris is ontheven, na één maand en één dag trouwe dienst.

      Over de perkara zelf hoef ik voor u trouwe en intelligente lezertjes van I4E niet uit te wijden. De man heeft gewoon in een andere hoge politieke functie de zaak beduveld (ik heb speciaal voor I4E een net woord uitgekozen, het heeft mij veel moeite gekost) en daarmee, als men de zaak objectief tot de kern uitgraaft, u en mij, brave belastingbetalers, gedupeerd, bestolen. Pienter boesoek vindt akal boesoek om het volk voor eigen gerief in het ootje te nemen (Goddank weer een nette uitdrukking kunnen vinden voor “besodemieteren”).

      Als een kapitalistische VVD-er dat zou doen, dan zou men nog kunnen zeggen “ach ja, een hebzuchtige liberaal, bekommert zich niet om het arme proletariaat, pakt wat er te pakken valt, we waren gewaarschuwd”.

      Maar hier gaat het – en niet voor de eerste keer – om iemand met een politiek geloof dat zegt op te komen voor de verworpenen der aarde, te zullen vechten voor een “beter en socialer Nederland” en waarvan een andere voorganger heeft gezegd dat “nivelleren” (ten gunste van de kleine man) wonderschoon is.

      Voor zulke mensen als de heer Co Verdaas kan ik geen respect opbrengen. Niet als mens en niet als Indische Nederlander. Ik hoop dat de heer Diederik Samsom dit in ieder geval in zijn oren kan knopen.

      Nu de wandelschoentjes aan en djalan-djalan in de vredige kapokwereld, om af te koelen.

      Pak Pierre

  3. Arthur Olive schreef:

    Pak Pierre. Dat doen die Amerikanen ongeveer 4000 keer per jaar en om op topic te blijven, misschien zijn er ook Indos bij, maar dat kan niet, dat zou gewoon gewauwel van een zure gast uit California zijn volgens Ronaldo. Wat de boer niet kent dat geloofd hij niet.

  4. bokeller schreef:

    Wat een geweldige reclame voor ons land beslist kijken, groetjes……………..

    http://www.youtube.com/watch_popup?v=X__jtvp2kzE

    siBo

    • Pierre de la Croix schreef:

      Prachtig filmpje, Bo. Maar awas loh, niet on topic!

      Want 3 x gekeken, geen Indo en geen klapperboom te bekennen. Indischheid ver te zoeken dus. Alleen maar totoks en een flits van een Surinaamse, sorry Surinaams-Nederlandse (of Nederlands-Surinaamse?) voetballer, zo te zien een Baliekluivert.

      Maar goed, misschien heeft het aangename verkoeling gebracht in de verhitte Hoekse en Kabeljouwse Twisten. Vond het toch wel interessant allemaal. Keynes (rijmt op Brains), Friedman ….. weer eens wat anders dan filosofen.

      Alleen dat verhaal van die omgedraaide babietjes vond ik akelig. Doen die Amerikanen dat écht zo? Oeps …. laat maar, gelukkig geen Indischheid. Let’s stop beating about the Bush.

      Pak Pierre

  5. Boeroeng schreef:


    Ontopic blijven svp…. niet te panas doen
    Het onderwerp is de Nederlandse politiek en Indischheid..

  6. ronaldo schreef:

    ach ach ach…heb nog nooit zoveel onzin gehoord van een paar ” indo’s” uit de us..hopelijk zijn ze daar niet allemaal zo als heer arthur. O en gelijk maar neem ik heer ronny.G maar ff mee…met zn onzin uitspraken en vijandigheid naar ons in holland levende mensen..wees blij dat je daar een leven hebt en je mag je beter voelen als ons, maar hou je kritiek voor je, vooral als je het hebt van horen vertellen..Jullie mogen blij zijn met een president als Obama en een eerdere presidant als Clinton…want wat jullie eerder hebben gekozen, spreekt wel van een keuze die zegt dat jullie geen sjoege van politiek hadden…vooral niet als je daar in Californie ooit Dirty Harry hebt gekozen als burgemeester en een anabole en steoriede slikker uit oostenrijk heb gekozen als gouverneur, die met zn bekende kreet, i’ll be back..waarachtig ook nog voor de tweede keer wordt herkozen…hahaha..en helemaal om je dood te schamen als je een seniele B-filmacteur..als president kiest…wees dan maar blij met de huidige president…zucht,dan hebben we t hier nog niet eens zo slecht, met politiek nederland…en wat krijg ik dan een hoop respect voor de ouderen hier op 14e met hun commentaar en discussies, die steeds leuker gaan worden..en waar wij nog een hoop van kunnen leren, ipv dat gewauwel van 2 zure gasten uit het mooie california….:)

  7. eppeson marawasin schreef:

    @Arthur Olive, op 12 november 2012 om 07:54 zei:@

    Dag meneer Olive, ‘if we agree to disagree’ dan wordt dit mijn laatste bijdrage aan onze discussie. Nog een enkele opmerking. Na Bretton Woods zou de waarde van 1 US Dollar toen, nu om en nabij $800 waard zijn. Ik denk en mag zelfs hopen, dat de waarde van een ‘zilverling’ in duizend jaar niet hetzelfde is gebleven, want dan zou een mensenleven inderdaad niet veel meer waard zijn.

    Dat u de theorie van de klassiek liberaal Adam Smith voorstaat, dat kan ik begrijpen. Maar John Maynard Keynes was een econoom, die vond dat in slechte tijden het juist de overheid moet zijn om te investeren in grote projecten om met name de vraagkant te stimuleren en zo de economie weer op gang te trekken. Bush Junior mag dan een voorstander heten van free market en free enterprise, maar die paste in feite ‘Keynes’ toe met zijn war-on-terrors. Hij stimuleerde zijn met overheidsgeld bekostigde oorlogen in economische zin ‘de vraagkant’. En vraagt u maar aan Dick Cheney of dat niet zo is.

    In Nederland is men maar wat blij dat de overheid niet alle aandelen van Schiphol van de hand heeft gedaan. De roep om bijvoorbeeld van de posterijen en de spoorwegen weer overheidsdiensten te maken wordt steeds sterker. Ik ben ook van mening, dat je niet alles aan de ‘vrije markt’ over kunt laten, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan a priori tegen free enterprise bent. Laat bijvoorbeeld de ‘kleine zelfstandige’ maar zijn gang gaan. Hij weet de risico’s. Maar ‘in the end’ als het toch mis mocht gaan, dan mag ook hij niet in een zwart gat vallen. Dan wil ik ook voor hem, dat de overheid haar verantwoordelijkheid neemt. De overheid mag mijn belastinggeld gebruiken om anderen te helpen.

    Een laatste woord nog over de credentials van re-elected president Barack Obama. Amerika is naast werkgever van instanties als FBI en CIA toch ook het land van onderzoeksjournalisten als Carl Bernstein en Bob Woodward waren?

    Het was aangenaam van gedachten wisselen met u meneer Olive. Nu alleen nog even bezien hoe we weer ‘on topic’ geraken. Gelukkig maar dat webmaster heer Boeroeng niet zo Amerikaans streng is, maar Indisch coulant.

    Vandaag gaan de coalitiepartijen VVD en PvdA weer om de tafel zitten om het opengebroken ‘regeerakkoord’ weer in balans te brengen. Zoals u weet ‘kraaide het oproer binnen de VVD’. Mind you! Al met al moeten we de nieuwe regering veel wijsheid toewensen, want óók een rijke natie als Nederland is bij lange na niet door zijn magere jaren heen. Hope and Change are the keywords! (Waar kent u dat van?)

    It’s all about balance!

    e.m.

    • Arthur Olive schreef:

      @ @Eppeson Marawasin, Dit wordt dan onze laatste dicussie over Amerikaanse politiek. Ik heb een fout gemaakt met mijn voorkeur van economen, inplaats van Milyon Friedman heb ik John Keynes getyped, sorry.

      Wat betreft het runnen van de instanties hier, alles wat het gouvernement rund heeft verlies door mismanagement.
      Het postkantoor verliest elk jaar miljarden, dit in tegenstelling met Fed-Ex en UPS die in prive handen zijn.
      Medicare heeft honderden miljard in fraud en ook medical heeft fraud.
      Medical is de medicare voor arme mensen en is free. Iedere Staat heeft zijn eigen medical.

      Carl Bernstein en Bob Woodward komen alleen op Fox News, al het conservatieve nieuws wordt onderdrukt door progressive TV stations,
      Neem bv. de moord van de 4 Amerikanen in Libya. de demokraten weten niet eens wat daar eigenlijk is gebeurt en hoe ze in de steek zijn gelaten, terwijl de State departement de heleboel op live video zag voor 9 uren. Obama, onze commander in chief weet nog steeds niet wie het order om hun niet te helpen heeft gegeven, 2 weken na de aanval zat hij ons nog te vertellen dat deze aanval was vanwege een anti Muslim video.
      Nu dat er een sex scandel van wordt komt het pas op TV, terwijl het 4 weken voor de elections begon.

      @ van Beek. Het is allemaal propaganda dat de armen met kanker geen hulp krijgen. We hebben hier wat we noemen Medical en dat is voor de mensen die het niet kunnen betalen. De illegalen gaan rechtstreeks naar de emergancy hospitalen want er is een wet dat geen enkel hospitaal mensen kunnen weigeren al kunnen ze niet betalen. Iedere Staat heeft ze’n eigen voorzieningen.
      Het is juist zo met Obama Care dat mensen boven een bepaalde leeftijd niet voor kanker worden geholpen, dit wordt niet door de dokter bepaald maar door een panel van mensen die niet medisch zijn, we noemen ze Death Panels.
      Ik geloof dat jullie daar naar dezelfde propaganda luisteren als hier de meeste demokraten.
      Ik hoor mijn oma nog zeggen: De krant is de koningin der aarde.

      Uw familie heeft waarschijnlijk niet op Obama gestemd omdat hij voor abortie is. Obama heeft als Senator twee keer gestemd voor partial birth abortion. dit is het process waar de baby wordt omgedraajd in de moeder en voordat het hoofd van de baby er uit komt wordt de nekwervel met een schaar geknipt en de hersens worden daarna uit gezogen.
      Als de baby per ongeluk toch wordt geboren dan neemt een andere dokter het over en wordt de baby ergens alleen gelaten om dood te gaan zonder verzorging.
      Dit was de wens van mijn president Obama en mijn vorige president, Bill Clinton. Als jullie het niet geloven, look het up.
      De waarheid is vreemder dan de leugen.

      • Arthur Olive schreef:

        @ van Beek,als u meer wil weten waarom vele Christenen niet voor Obama hebben gestemd, ga naar Google en type: Obama’s 10 reasons for supporting infanticide.

  8. eppeson marawasin schreef:

    @Jan A.Somers, op 11 november 2012 om 16:33 zei:
    En als er ineens iets lichtgetints in de wieg ligt:
    Het was een vreemdeling zeker
    die verdwaald is zeker@

    e.m.

    • Arthur Olive schreef:

      Eppeson Marawasin, Obama heeft de auto industrie geholpen met geleend geld dat de belasting betalers later moeten betalen. . Nu zijn wij ongewild aandeelhouders van GM en Chrysler en er is $500 miljard over die we noojt terug krijgen van de auto industrie. Alles werd betaald met geleend geld dat wij niet hadden. Ze hadden de auto industry gewoon falliet moeten verklaren, zodat de industrie opnieuw kan beginnen zonder zich te bekommeren met schulden, laat de invester op Wall Street het verlies leiden inplaats van de tax payer, dit is de normale gang van zaken en het heeft altijd gewerkt. En wie zegt dat Obama anti Wall Street is?

      Wat het achterhalen van Obamas verleden betreft, De democratische Hillary Clinton heeft het geprobeert toen ze tegen Obama ging in 2008 zonder resultaat en dat met de beste advocaten in haar organisatie.
      De republikeinse Mc Cain die tegenover Obama was in 2008 heeft het ook geprobeert. Alles is geblokeert.
      Vergeet niet dat men alleen twee personen nodig heeft voor een conspiritie.

      • eppeson marawasin schreef:

        Dag meneer Olive, we verschillen niet slechts van mening, maar onze maatschappijvisies botsen. U bent waarschijnlijk een adept van de Amerikaanse econoom Milton Friedman. Anders dan u, zie Ik achter elke auto géén kapitaal (inclusief toeleveringsindustrieën, mortgages, malls en overige diensten), maar werknemers, levenspartners en kinderen. Natuurlijk pakt een zichzelf respecterende overheid dan haar verantwoordelijkheid als door totale mismanagement in het 8-jarige Bushtijdperk duizenden arbeidsplaatsen op de tocht komen te staan. Arbeidsplaatsen, die zonder overheidsingrijpen waarschijnlijk structureel naar Europa of Azië waren verdwenen, mede dankzij die onnodig begonnen wars-on-terror, waarvan één zelfs (Irak/Sadam Hoessein) een persoonlijke familiale afrekening. Heeft president Bush Junior dat soms uit eigen zak betaald?

        U begrijpt dat ik als ‘union man’ en als sociaal-democraat president Obama dankbaar ben, dat hij voor de arbeiders en hun gezinnen is opgekomen. Ik ben dan ook een volger van de Britse econoom John Maynard Keynes.

        In Nederland kennen we een aantal wetten dat de privacy beschermd. De bekendste is de Wet Bescherming Persoonsgegevens, en we kennen hier De Wet Openbaarheid van Bestuur met het uitgangsprincipe: Overheidsinformatie is altijd openbaar. Ik blijf het dus raar vinden dat men in Amerika het verleden van president Obama niet kent! Ze weten wel zijn
        Granny in Kenia op te sporen. Hier vragen we ons dan af ‘hoe tôh deese?’

        e.m.

      • Arthur Olive schreef:

        Eppeson Marawasin, ik mag Bush evenmin als u voor dezelfde redenen maar ik geloof dat het gouvernement zich zo min mogelijk moet bemoejen met prive industry.
        Wij weten dat inflatie veroorzaakt is omdat de inkomsten kleiner zijn dan de uitgaven door het gouvernement. Het is niets anders dan stelen.
        Duizenden jaren geleden kende men geen inflatie, Jozef werd verkocht voor 20 pieces of zilver en zo’n duizend jaar later werd Jesus verkocht voor hetzelfde bedrag.
        Ik geloof in een free market, John Keynes en Adam Smith.
        Een democratie is relatief van korte duur omdat de politicians de mensen geven wat ze willen om weer herkozen te worden en zo gaat het langzaam duurder en duurder worden totdat het gouvernement voor alles zorgt, wat ze hier noemen een NANY STATE, waar ze vanaf je geboorte tot aan je dood wordt verzorgd en er geen enterprizing spirit meer is.

        Obama heeft zijn verleden gewist omdat hij iets wil verbergen.
        De White House heeft een geboorte acte laten zien wat een fraud is.
        Als Obama serieus is dan zou hij de State of Hawaii opdracht geven om zijn geboorte akte te laten zien.

        http://www.westernjournalism.com/exclusive-investigative-reports/the-mystery-of-barack-obama-continues/

      • Van Beek schreef:

        Pak Olive, als er 1 land geen nany state word is het uw land. Zoveel onverzekerden lopen daar rond. Als je kanker heb en je hebt geen geld ben je als eigenlijk kansloos. Niet iedereen heeft gelijke kansen zoals bij ons in Nederland. Het verschil tussen arm en rijk is verschrikkelijk hoog.

        Wat obama probeert(ik zeg proberen omdat hij flink word tegenwerk door de conservatieven) is jullie land want socialer maken. Naar mijn iedee gaat obama zelfs nog niet ver genoeg. Hij staat bij ons ongeveer bij de vvd(dat zijn de rechtse liberalen).
        Republiekeinen zijn heel gevaarlijk voor onze banden met de niet-westerse landen. En wij lopen maar als ‘honden’ achter Amerika aan…..

      • Van Beek schreef:

        Wat ik ook zo vreemd vind is dat vooral fanatieke Amerikaanse christenen op de republikeinen stemmen. Jesus predikt naastenliefde, en het helpen van de zwakkere in de samenleving. Het republikeinse gedachtegoed staat daar haaks op. Mijn Amerikaanse familie stemden helaas op de republikeinen. Omdat ze christen zijn was hun antwoord. Maar het is juist je christelijke plicht om op de democraten te stemmen…

  9. Boeroeng schreef:

    Ik had het over de motie Dijkstra en om ieders geheugen op te frissen… volg deze link naar eind juni 2011:
    https://indisch4ever.nu/category/indisch-platform-en-andere-perkaras/

    • Pierre de la Croix schreef:

      Boeroeng toch …. het begon net zo leuk te worden.

      Pak Pierre

      • eppeson marawasin schreef:

        Jazeker meneer De la Croix, want ik denk nu komt Pak Vos- omdat Mark Rutte op maandagen ook les geeft- met een Bu Guru die Indonesische les geeft aan haar murid-murid.

        Maar wat niet is kan nog komen, of wat in het vat zit verzuurt niet. 😉

        e.m.

  10. Ed Vos schreef:

    De mopjes over Mark Rutte zijn de wereld nog steeds niet uit, zoals hieronder – bij een foto van een glunderende Mark Rutte . Zonder foto lkt het u beslist wel de clou te begrijpen.

    The USA have

    Barrack Obama
    Stevie Wonder
    Bob Hope
    Johnny Cash

    We Have

    Mark Rutte
    No wonder
    No hope
    No casch

  11. van den Broek schreef:

    We moeten niet altijd de schuld aan de regering geven.

    Ik denk dat we de hand ook in eigen boezem dienen te steken want wat heeft dat Indisch Platform tot nu toe bereikt. Ze heeft wel uitstekende contacten met de overheid want ze werden itt andere minderheden vaak uitgenodigd om met de regering een praatje te maken, maar praatjes vullen geen gaatjes. Toch opmerkelijk dat daaruit nooit iets is gekomen behalve een leuke foto van het Platform met de Premier.

    Want hoe zit het eigenlijk met de onderhandelingsstrategie. Ik vroeg eens een Vz van het Platform over zijn Sterkte/Zwakte analyse en na het volgende gesprek zat hij wel met lege handen. Ik heb die analyse in mijn vrije tijd gemaakt en ik kom tot heel andere uitkomsten.

    Een ander zwak punt is dat de onderhandelingsdelegatie vnl uit totoks bestaat en als je arm en zielig wil overkomen dan moet je juist niet met die oudkolonialen over de brug komen, dit voor de perceptie van het probleem.

    Mijn laatste punt is de communicatiearmoede van het Platform. Ze zijn overal en nergens mee bezig maar ik als achterban wordt niet betrokken noch geinformeerd over hun reilen en zeilen. Als je naar de rsultaten kijkt, dan hoeft dat ook helemaal niet.

    Daaruit volgt dat de geloofwaardigheid en legitimiteit van het Indisch Platform het Amsterdam Peil bereikt.

    En hoe staat het met de jongeren, wordt daarover nog steeds in een commissie over gedebatteerd?

    • Henk Anthonijsz schreef:

      van den Broek, U heeft volkomen gelijk.

    • Arthur Olive schreef:

      @ Eppeson Marawasin,probeer maar eens voor uzelf uit te vinden over het verleden van Obama

      Met wat voor paspoort is hij vroeger naar Pakistan gegaan?
      Wat waren zijn grades op de universiteit?
      Wat heeft hij geschreven als student?
      Welke student kan hem herinneren?
      Met wat voor visa is hij naar Occidental college gegaan?
      Als hij een degree van Harvard heeft in constitutional law, waarom is hij vaak fout in zijn begrip van de constitutie?

      Als hij koning van Nederland is dan doet hij wat hij wil, parlement of geen parlement. Hij doet het hier ook met congress, hij zegt bv. dat het tegen de wet is voor hem om de kinderen van illegalen amnesty te geven en toch heeft hij dat gedaan voor de verkiezingen.
      Hij heeft meer dan $500 miljoen aan de solar panel co. Solyndra geleend voordat die 6 maanden later over de kop is gegaan en veel geld aan hem heeft gegeven voor de verkiezing.
      De aandeel houders van Solyndra houden het geld en wij de belasting betalers krijgen de bon. Ik kan wel zo door gaan.

      Terug keer van de Soviets, ik had moeten schrijven ” De ambities van Puten”. In een open mike conversatie met de president van Rusland heeft Obama gezegd dat hij meer flexabel met Putin kan zijn na de verkiezingen. Obama wist niet dat de microphone aan was.
      Vergeet niet dat Puten van de KGB was.

      Obamacare: vorige regeringen hebben het niet verwaarloosd maar hebben het aan de Staten overgelaten omdat het niet van de Federal gov. afhing.

      Teachers dragen niet bij op de economy.
      Gouvernemet maakt geen jobs, privee industrie doet dat.
      Gouvernement jobs worden betaald met belasting, privee industrie geeft aan de belasting.

      Na 4 jaar kan je Busch niet meer de schuld geven.

      • Arthur Olive schreef:

        @Eppeson Marawasin, Het is Christelijk om met een blij hart te geven wat men wil geven, het is echter niet Christelijk om van de ene te nemen om het aan een andere te geven. Dat noemt men hier: Robbing Peter to pay Paul.

      • eppeson marawasin schreef:

        Zo een puinhoop heeft Bush er dus van gemaakt! Bill Clinton had uiteindelijk ook 8 jaar nodig om het tekort van Bush Senior om te buigen naar een overschot!

        Ik leerde van mijn meester uit de 6e klas op de lagere school al. ‘ik heb op dit moment toekomstge bouwvakkers, arbeiders, verpleegsters, automonteurs, vrachtwagenchauffeurs en misschien maar 1 dokter in de klas.’ Later leerde ik pas over rendementen van diepte-investeringen.

        Het ging Edgar J. Hoover anders makkelijk af om JFK ‘zwart’ te maken en MLK af te serveren als ‘white women trash’. En EJH was misschien wel van Nederlandse afkomst, maar absoluut geen ‘linkse rakker’. Wat wilt u van en over Obama weten? Ask the FBI of de CIA! Alsof Obama geen ‘credentials’ heeft. Dan is hij zeker de enige in Amerika.

        Mijn vader was een Ambonese(dat moest extra worden vermeld)-KNIL-militair, waarvan ik me niet meer kan herinneren of hij door een Investeringsmaatschappij is ontslagen, of door Coca Cola.

        Vraagt u maar eens aan de duizenden automotive employees werkzaam in de door u aanbeden priváte industry aan wie zij hun huidige baan te danken hebben: aan het management met een exorbitant betaalde CEO, of aan de shareholders. Grote kans dat zij tot uw verbazing zullen antwoorden: thanks to the government!’

        e.m.

  12. Anoniem schreef:

    Burung reken niet te veel op die drie-eenheid. Als ze met de PvdA- Partij van de Anarchisten moeten samenwerken vergeet dan het woord Indie of Indonesie.
    Cap

    • eppeson marawasin schreef:

      Tjonge, jonge, jonge … heer Boeroeng, wat hebben ze aan de overkant van de grote plas Obama’s Medicare hard nodig zeg. Dat Sandy zo heeft toegeslagen dat was aan deze kant nog niet goed doorgedrongen. Althans niet op deze wijze.

      Eerst zelf de boel laten versloffen en verzaken en dat dan ‘mind you’ met een non-argument, ik zou bijna zeggen Indo’s en Indische mensen aan deze zijde van de Atlantic onwaardig, de jongere generaties in de schoenen schuiven en ook nog eens verwijten.

      Misschien dat de maker van de ‘Indo T-shirts’ een samenwerkingsverband kan aangaan met New Era, want wordt niet tijd voor een New Era Cap, zo vraag ik mij in gemoede af.

      e.m.

      • Arthur Olive schreef:

        Eppeson Marawasin, Obamacare (Affordanle Care Act) en Medicare zijn twee verschillende instanties. Medicare is voor mensen die op ze’n minst 65 jaar oud zijn.
        Obamacare is voor iedereen en dus ook de 40 miljoen die nog niet verzekerd zijn. Om dit te betalen heeft Obama 716 billion (7160 miljard) uit Medicare genomen om zijn Obamacare te financieren.
        Nu beschuldigd Obama de conservatieven er van dat ze de oudjes over de rots willen gooien omdat het congres Medicare wil (moet) veranderen.

      • eppeson marawasin schreef:

        Dank u voor de toelichting meneer Olive, maar ik had gewoon even een cap-stick nodig om mijn hart verder te luchten; voelde goed trouwens, maar dat terzijde.

        Mijn vrouw vertelde dat ze vanmiddag GMT een uitzending van een Turks/Amerikaanse arts Dr. Öz heeft zitten kijken waarin een man aan het woord kwam met een enorm kankergezwel aan diens onderlip en uitzaaiïngen in zijn hoofd, terwijl dit alles in het beginstadium slechts met een kleine medische ingreep voorkomen had kunnen worden. Maar de betrokken patiënt verklaarde dat hij het geld niet had voor die eerste ingreep en dat hij ook niet was verzekerd.

        Vandaag dus Election Day bij u. Als Sociaal Democraat ben ik een virtuele Obama voter, maar ik zal niet ontkennen dat kleur onbewust ook wel een rol zal spelen bij die keuze.

        U woont geloof ik niet een ‘swing state’. In Europa wordt de strijd als ‘spannend’ omschreven en iedereen is eigenlijk in afwachting van 19.30 Eastern Time, want rond die tijd wordt dacht ik de uitslag van Ohio verwacht. Voor wie zal dit keer in Ohio de (kemp)haan victorie kraaien. Maar Amerika-deskundigen verwachten dat het dan toch nog ‘too close to call’ zal zijn om al enige duidelijkheid te hebben voor het verdere verloop.

        Happy Election Day verder meneer Olive.

        e.m.

      • Van Beek schreef:

        Volgens Deze site http://www.marketresponse.nl/nieuws/als-het-aan-de-nederlanders-ligt-wint-obama-de-verkiezingen/

        Zou 97% van de Nederlanders op obama stemmen. Ik ken ook niemand die op die afschuwelijke conservatieve Romney stemt. Zelfs pvv en vvd stemmers.

        Helaas stemt een deel van mijn familie daar op hem. Ik hoop zo dat Obama wint, als romney het zou worden is dat slecht voor de vrede en nog slechter voor de armere en hardwerkende amerikanen.

      • Van Beek schreef:

        Overigens bung eppison, voor ons sociaaldemocraten/socialisten/sociaal liberalen zijn de democraten nog steeds te veelste rechts. Ze staan geloof ik gelijk met de partij van pak pierre, de vvd.

    • van Beek schreef:

      Ik denk dat je meer wat van de ‘anarchisten’ kan verwachten dan van de vreselijke nationalisten van de pvv cap.

      • Ed Vos schreef:

        Ik vond dat liedje Anarchy in the Uk van The Sex Pistols zo goed

      • Arthur Olive schreef:

        Van Beek, wat er in America gaat gebeuren nu dat Obama is herkozen
        zal ook de hele wereld beinvloeden.
        Obama is net als zijn vader (Dreams FROM my Father) een Anti Colonial. Dat klinkt goed maar dat is de reden waarom hij op een apology tour ging in het buitenland.
        Anti Colonialism is communistisch and far left.
        Dit is een van de redenen waarom Obama voor veel geld zijn verleden heeft gewist, wij weten heel weinig over hem en hij wordt daarom ook de Manchurian candidate genoemd, dit volgens een film by that name.
        Hij wil dat Amerika de arme landen terug betaald wat ze volgens hem hebben gestolen, vandaar zijn CAP en TRADE policy.
        Als hij koning van Nederland zou zijn dan zouden jullie Indonesia terug moeten betalen, misschien krijgt de Indo dan ook een uitkering voor al het verlies daar.( China leend geld).
        Hij wil de invloed van Amerika in de wereld verkleinen, dat kan als gejuig in Nederland worden ontvangen maar wie gaat de olie productie en vervoer naar Europa verdedigen? Nederland? en wie gaat Nederland verdedigen tegen de terugkeer van de Soviets?
        Het is een goed idee om alle mensen te verzekeren, maar Obamacare is veel meer dan alleen verzekeren en was de grootste belasting vermeerdering in Amerika in een tijd dat we door een moeilijke financiele periode gaan (China betaald dit). 40 Miljoen mensen zijn er nu bij gekomen op de verzekering maar er zijn niet genoeg dokters voor hun, dat betekent lang wachten voor een behandeling.
        De individuele Staten hebben altijd de arme mensen voorzien van medische hulp, zelfs de illegalen krijgen hulp. Dus het idee dat ze zonder hulp zijn geweest is niet waar.

      • Pierre de la Croix schreef:

        We zongen in Semarang vroeger altijd met Sinterklaas:

        “Eerlijk zullen we alles delen,
        ik een beetje meer dan jij”

        want daarna kwam nog een regeltje met zoiets als

        “maar o wee, wat bittere smart …..”

        Pak Pierre

      • eppeson marawasin schreef:

        …………………………………………..

        Ik wed er ligt geen enkele gard.

        Ban dus vrij de vrees uit het hart;

        Ik wed er ligt geen enkele gard!

        e.m.

      • Jan A.Somers schreef:

        En als er ineens iets lichtgetints in de wieg ligt:
        Het was een vreemdeling zeker
        die verdwaald is zeker

      • eppeson marawasin schreef:

        @Arthur Olive, op 10 november 2012 om 22:32 zei:
        @Dit is een van de redenen waarom Obama voor veel geld zijn verleden heeft gewist, wij weten heel weinig over hem en hij wordt daarom ook de Manchurian candidate genoemd, dit volgens een film by that name.@
        … Tja als Donald Trump in complottheorieën mag geloven waarom een ander dan niet.

        @Anti Colonialism@
        … wordt dus blijkbaar niet als onChristelijk ervaren door de far right.

        @Als hij koning van Nederland zou zijn@
        … functioneert hij gewoon onder een parlementaire democratie.

        @/…/en wie gaat Nederland verdedigen tegen de terugkeer van de Soviets?@
        … terugkeer van de Soviets?. Indachtig het motto van Greenpeace en Sea Shepherd ‘Save the whales’ heb ik dan meer zoiets van ‘Save the Native-Americans!’ of ‘Save the buffalo’s!’. Overigens Multatuli schreef ooit: ‘er zijn geen Bandanezen meer op Banda’.

        @40 Miljoen mensen zijn er nu bij gekomen op de verzekering maar er zijn niet genoeg dokters voor hun, dat betekent lang wachten voor een behandeling.@
        … Regeren is dus echt vooruit kijken. Vorige regeringen hebben dat blijkbaar nagelaten of schromelijk verwaarloosd. Goed dus om te vernemen dat onder de re-elected president veel in Onderwijs zal worden geïnvesteerd, terwijl Romney predikte dat ‘teachers’ geen bijdrage leveren aan de economie. Hoe ‘kortzichtig’ kun je zijn; alsof zelfs Dan Quayle (potatoe) nooit op school heeft gezeten. Investeren in leraren, artsen en technicians; van de laatste categorie zegt president Obama ‘to keep the jobs inside the US of A’.

        Overigens is er volgens mij niets op tegen om te lenen van opkomende economieën, bijvoorbeeld van de zogeheten BRIC-landen (Brazilië/Rusland/India/China). ik verwacht dat over niet al te lange tijd óók Indonesië tot dit rijtje zal gaan behoren. Dan is er toch niets op tegen dat Indonesië te zijner tijd Nederland met financiële of economische hulp bijstaat, mocht dat aan de orde komen.

        In Europa heerst over het algemeen de mening dat former president Greorge Bush met zijn rich-aid politiek en zijn war on terror Amerika in een deplorabele staat heeft achtergelaten en dat juist president Obama op die puinhopen van Bush een mooier Amerika aan het opbouwen is. Barack Obama’s presidency will leave behind the US of A in a far better state!

        e.m.

  13. Boeroeng schreef:

    Jette Klijnsma zit weer in het kabinet. Zij zat ook in de commissie van Pia Dijkstra en heeft de motie Dijkstra over ‘wijze mannen’ die de Indische kwestie moeten onderzoeken ondersteund en misschien wel mede-opgesteld.
    Halbe Zijlstra zit niet meer in de regering maar is nu wel meer invloedrijk als vdd-fractievoorzitter. In oktober 2009 verklaarde hij nog op het einde van de speech dat de VVD serieus de Indische kwestie wilde afronden.
    Zie de film hier: http://icmonline.multiply.com/video/item/72 begin op 6.35 minuten
    Van beiden verwacht ik niks.
    Indië en haar bewoners negeren is een oudhollandse traditie.

  14. Ed Vos schreef:

    Overigens weet iemand hier wat een zuiveringseed is?

    Volgens wikipedia: De Zuiveringseed is de eed of belofte in Nederland door ministers, leden van vertegenwoordigende lichamen en hoge ambtenaren afgelegd, waarin zij zweren dat zij niemand enige gift beloofd of gegeven hebben om benoemd te worden en dat zij van niemand enige gift of belofte zullen aannemen om iets in hun ambt te doen of na te laten.

    Hoe luidt die dan?

    Ik zweer/beloof dat ik de Grondwet en alle overige wetten van ons land zal eerbiedigen.

    Ik zweer/verklaar dat ik voor het verkrijgen van mijn aanstelling aan niemand iets heb gegeven of

    beloofd noch zal geven of beloven.

    Ik zweer/verklaar dat ik noch direct, noch indirect in welke vorm dan ook valse informatie heb

    verstrekt in verband met het verkrijgen van mijn aanstelling.

    Ik zweer/beloof, dat ik van niemand enige belofte, gunst of geschenk zal aannemen om in mijn

    dienstbetrekking iets te doen of na te laten.

  15. Ed Vos schreef:

    ‘Pak Vos, in z’n huidige vorm moet het worden afgeschaft. Het komt niet goedterecht. ”

    Hieruit blijkt dat je (men) wellicht niet tegen ontwikkelingssamenwerking bent (is) maar de effectiviteit ervan betwijfelt.
    Gelukkig dat er nog Tilburgers zijn met een visie (daarvan lopen er nog genoeg in die stad) 😉

    http://www.myworld.nl/2012/03/3802/

  16. Ed Vos schreef:

    Sorry we zijn niet afgedwaald. Ik was ook met iets anders bezig 😉

  17. Ed Vos schreef:

    Van Beek SP stemmen? We zijn afgedwaald van het oorspronkelijk onderwerp,maar even twee vragen stellen.

    1. Vind je dat ontwikkelingssamenwerking moet worden afgeschaft?

    2. Moet je iets doen aan het feit dat er jaarlijks miljoenen mensen (kinderen) — overal ter wereld — sterven van de honger, en aan allerlei ziekten?

    • Van beek schreef:

      Pak vos, in z’n huidige vorm moet het worden afgeschaft. Het komt niet goedterecht. Prem heeft dat ook gezegd op tv laatst. Hij was bij projecten in suriname en china en heeft gezien dat het allemaal verkapte subsidies zijn aan Nederlandse bedrijven.

      Op dit moment gaan er zo veel nederlanders naar de voedselbank, de ww wordt verkort(met als gevolg huisopeten en bijstand), aow leeftijd wordt verhoogd(mensen blijven niet eens aan het tot hun 65ste laat staan 67ste), ontslagrechtversoepeling, studentenov word afgeschaft, er komt een sociaal leenstelsel(studenten word voor de rijken), marktwerking in de zorg. Ik snap niet dat de vvvd achterbaan kwaad is op rutte. Het akkoord is rechts. Pvda moet zich schamen, het enige wat ze binnengehaalt hebben is het kinderpardon. Ja daarom lain kali ta pilih sp.

      • Ed Vos schreef:

        Overigens Van Beek. De vorige week hoorde ik dat de Roden en de Blauwen een regeerakkoord hebben afgesloten. De Roden, dat snapte ik wel, maar de ‘Blauwen”. Wie denk je zullen zich met blauw associeren?
        Die hoor je de laatste tijd het hardst klagen.

  18. Boeroeng schreef:

    Ik verwacht van dit kabinet en deze 3 ministers geen serieuse bereidheid in oplossing van de Indische kwestie.
    De partijen die indertijd vóór de motie Dijkstra waren hebben nu een meerderheid, maar de vraag is of de PvdA nu weer vóór zal stemmen.
    Het aannemen van deze motie- met de konsekwentie van mogelijk honderden miljoenen extra uitgaves- zal de coalitie onder druk zetten en wilt de PvdA dat riskeren ?
    Deze ministers hebben al eerder laten zien dat zij de Indische kwestie willen negeren.

    Hetzelfde is te bedenken met een onderzoek naar de geweldsexcessen in de Indonesische revolutie. Het onderzoek op zich is niet zo’n grote uitgave. Wat is 2 miljoen in zo’n miljardenbegroting? Maar het kan wel leiden tot grote miljoenenclaims van Indonesische nabestaanden… waardoor mogelijke spanningen in de coalitie .

    • Van beek schreef:

      2 miljoen is inderdaad niks. Schaf het geld van ontwikkelingssamenwerking af. Het heeft geen nut en het is een verkapte subsidie voor Nederlandse bedrijven en het geld komt niet aan bij de armsten helaas. 1 vd weinige puntrn waarin ik wilders gelijk geef.

      • P.Pinchetti schreef:

        Dat ben ik helemaal met je mee eens Van Beek, en wat about de schadeclaims van geleden verlies aan inkomsten en alle bezittingen van NEDERLANDSE staatsburgers uit voormalig Nederlands Indië, welke zondermeer in de vuilnisbak gedumpt werden….

      • Van beek schreef:

        Pak pinchetti, ontwikkelingssamenwerkig afschaffen en de defensie moet ook eigenlijk tot 0 worden gebracht. Geen miljarden extra steun meer aan zuid-europa. Daarmee kunnen we makkelijk die indische mensen afbetalen. En vast ook de ww in stand houden en alle andere sociale zekerheden die compleet worden afgebroken door de elite partij vvd en de salon-socialistische pvda. Heb zelf d66 gestemd, foute keuze maar dacht aan het onderwijs. Volgende verkiezingen word het SP waarschijnlijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *