Gouden Koets blijkt een koloniaal gedrocht

Ooit wel eens de plaatjes bekeken die als illustraties op de Gouden Koets staan? Volgens de Kamerleden Harry van Bommel (SP) en, jawel, Mariko Peters (GroenLinks), die zich er zeer boos over maken in NRC , zijn ze aanstootgevend  Artikel

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

27 reacties op Gouden Koets blijkt een koloniaal gedrocht

  1. Jan Willemse zegt:

    Wat een belachelijke -linkse- ophits reactie van deze twee kamerleden.
    Hebben ze niets beter te doen dan trachten de Nederlandse geschiedenis te besmeuren?
    Een zielige actie van deze twee partijleden met boter op het hoofd!

  2. Tossana zegt:

    Wat een drukte over een allegorische afbeelding, die niets met de werkelijkheid van die tijd van doen heeft aangezien de slavernij al was afgeschaft. De onderdanigheid van het Nederlandse volk waaronder zowel bewoners van Nederland, de West en Nederlands Indië kende toentertijd geen grenzen. Ook nu zijn er in ons land nog steeds mensen die ons koningshuis kritiekloos steunen en dubbelvallen uit eerbied indien de koningin of een ander lid het woord tot hen richten. Juist een vrouw als Mariko Peters die kilo’s boter op haar hoofd heeft, had er beter aan gedaan haar mond te houden.

  3. Jeroen van Uhm zegt:

    Wat een -blind nationalistisch- geneuzel. Een gedeelte van de Nederlandse geschiedenis is verwerpelijk, hoe zou je dat kunnen besmeuren als het zichzelf al heeft bevuilt?
    Het is een stom paneel, die inderdaad in een museum thuis hoort.

  4. Boeroeng zegt:

    De Nederlandse geschiedenis is al besmeurd met kolonialisme, slavernij en verheerlijking van monarchisme.
    In feite stellen zij voor die publieke besmeuring in een goudenkoetsparade af te schaffen en die panelen in het museum te zetten

  5. Jeroen van Uhm zegt:

    Door het op de koets te laten laten we publiekelijk, zonder uitleg, zien dat we vroeger achterlijk waren.
    Door het in een museum te hangen, met uitleg, laten we zien dat we die achterlijkheid te boven zijn gekomen en als natie zijn gegroeid en beschaaft zijn geworden.
    Kritiekloos niets doen, nu we eindelijk dat paneel hebben gezien, zou betekenen dat we nog steeds achterlijk zijn.

    Ik ga er van uit dat we het ook niet oké vinden als Duitsland nog steeds het hakenkruis als nationaal symbool zou gebruiken, of Japan de oorlogsvlag?

  6. Boeroeng zegt:

    Zie foto’s van de panelen:



    Ik zie een foto erbij en ik denk dat al die 3 panelen van deze kwaliteit zijn. In stijl en kleur en eigenlijk best mooi.
    Ik zie geen symboliek van slavernij en ik denk dat de schilder dit rond 1895 ook niet erin heeft gelegd.
    Wel zijn de panelen een uiting van verheerlijking van monarchisme en kolonialisme . Als ik Bea was zou ik niet willen paraderen in september met deze verheerlijkingen.
    Zet die koets in een museum in een box van plexiglas. Iedereen kan van 1 meter afstand de panelen bekijken en niemand kan het beschadigen. In september haalt men de koets te voorschijn en ik zou Bea adviseren: haal die panelen 1x per jaar weg op prinsjesdag. Daarna weer terug zetten en de hele hap in het museum, voor iedereen te bewonderen of niet te bewonderen.
    Verder kan ik me er niet zo druk over maken. Ik vind het standbeeld van JP Coen veel erger.

  7. Jeroen van Uhm zegt:

    @Boeroeng,
    Dat lijkt me een goed idee.

  8. sigeblek zegt:

    Wat overtrokken reacties seh .

    Als je alles zuiver wil houden dan kan ik niet meer langs de Amsterdamse grachten lopen , dan ben ik gedwongen om verder na te denken hoeveel bloed en tranen werden vergoten bij mijn voorouders/ landgenoten tijdens de goude eeuw in NOI.

    Salam
    Surya Atmadja

  9. belastingbetaler zegt:

    Ik zeg maar niks. Ben bang dat ik word opgepakt wegens majesteitschennis en door de rechter voor gek verklaard en in een inrichting geplaats.

  10. Mas Rob zegt:

    Coen staat al meer dan een eeuw op zijn sokkel en ongeveer even lang rijdt jaarlijks de Gouden Koets door de Haagse straten. Wat mij integreert is waarom juist NU discussies losbarsten over de wenselijkheid ervan.

  11. Mas Rob zegt:

    Zou het te maken hebben met het feit dat de tolerantiegrens voor alles wat tegen de eigen opvattingen ingaat in Nederland op een historisch dieptepunt is gekomen?

  12. Boeroeng zegt:

    JP Coen staat al 400 jaar ter diskussie. Zijn standbeeld al 115 jaar.
    Dat de diskussie nu weer oplaait is eerder een terugkerende golfbeweging.
    Ik ben voorstander van die diskussie en ik ben ook voorstander van dat mensen andere mensen tolereren in hun anderszijn.

    De afbeeldingen van de koets zijn een verheerlijking van kolonialisme en monarchisme en steeds meer mensen vinden dat die verheerlijking niet deugt, mn dat kolonialisme niet deugt.

    Misschien is het ook een reactie op 10 jaar groei van vreemdelingenhaat, nationalisme en verlangen naar een benadrukken van nationale identiteit ?
    Of wellicht is kolonialisme een lijk in de kast. Soms valt het uit de kast, de samenleving wordt nerveus en snel-snel… propt men het terug.. of anderen blijven verschrikt staan en roepen ‘kijk nou eens.. wat moeten we hier nou mee… wie gaat schrobben ?

  13. Derk HilleRisLambers zegt:

    Het verhaal van Kamerleden Peters en Van Bommel komt erop neer dat een uiting die niet (meer) overeenkomt met actuele morele opvattingen, uit de openbare ruimte verwijderd moet worden.
    Vanuit die opvatting willen zij een schildering van de Gouden Koets verwijderen. Vanuit diezelfde opvatting heeft in 2001 de Taliban eeuwenoude Boeddhabeelden uit de rotsen van Bamyan, Afghanistan weggeblazen: Niet meer in overeenstemming met de ethiek van de dag, dus weg ermee!
    Ik heb even weinig op met de plannen van genoemde Kamerleden als met de beeldenstorm van de Taliban.

    Andere vergelijkingen dringen zich op, zoals die met het continu verbouwen van de geschiedenisboeken in “1984” (George Orwell), en met het regelmatig uit foto’s wegretoucheren van in ongenade gevallen Soviet prominenten.

    Wij moeten ons realiseren dat wij in een samenleving verkeren die langs de weg van geleidelijkheid zijn ethische opvattingen heeft bijgesteld, in het omgaan met mensen, al dan niet in de koloniën. Het wegpoetsen van alles wat herinnert aan de zonden van voorgaande generaties komt denk ik voort uit de wens het eigen straatje schoon te vegen. Wat mij betreft hoeft de Gouden Koets niet vernield te worden, en mag JP Coen gewoon in Hoorn blijven staan.

    De kranten lezend komt het mij bovendien voor dat er nog zoveel echt belangrijke onderwerpen zijn waarover kamerleden zich druk kunnen maken in plaats van de tafelschikkingen op de Titanic.

  14. Arthur Olive zegt:

    Het politieke korekt zijn is een phenomenon van de laatste jaren, men is bang om anderen te beledigen.
    Dit is niet alleen in Europa maar ook hier in Amerika het geval.
    Wij hebben een president die over de hele wereld zijn verontschuldiging indient en zelfs een diepe buiging maakt voor een Islam koning in Arabie.
    Het heeft een negatieve uitwerking op ons allen want er is altijd wel iets waarvoor wij ons beledigd voelen.

  15. Jan A. Somers zegt:

    De Gouden Koets is één brok geschiedenis en traditie. Prachtige plek voor onder meer deze allegorie van het koloniale deel van de geschiedenis van het Koninkrijk der Nederlanden. Droevige episode? Zo zijn er wel meer aan te wijzen, ook in Nederland zelf. Niet mag worden vergeten dat kolonialisme méér is dan alleen maar droefheid, onderdrukking en uitbuiting. Veel meer!
    Wel oppassen met het het gebruiken van kreten over slavernij in Nederlands-Indië. De VOC kende geen slavernij, afgezien van slaven die men tegen kwam in de oorlogsbuit van veroverde Portugese schepen, vestigingen, en forten. Dat waren er niet zo veel, en die werden weggegeven voor huishoudelijke arbeid en als huisleraar, of ingelijfd in het leger. Tijdens het koloniale bewind (vanaf ca. 1800) was de invoer van, en handel in slaven verboden. Hiermee hoopte men de bij de Indonesische hoofden en vorsten gangbare slavernij te laten uitsterven. Er is nooit goed zicht geweest op deze slavernij bij de inheemse bevolking.

  16. sigeblek zegt:

    Hoe zit het met :
    1.de Bandanese slaven, de overlevenden van de moordpartien j in Banda.
    Een deel werden verdeeld als slaven om de kruidnagels plantages te bewerken, en een deel (ongeveer 600) werden meegenomen naar Batavia.
    2.Ook gekochte slaven uitBengalen, Arakan,Malabar, kuste van Coromandel.

    3.En de binnenlandse slaven uit Bali( de vrouwen waren beroemd), uit Zuid Celebes, Timor , Nias en de Zuidkust van Borneo.

    De aangevoerde slaven werden door de Syahbandar( Havenmeester) eerst aangeboden aan Heeren der Regering, tegen de kostprijs .
    4. Chinese slaven die geroofd werden uit de Zuidkust van China .
    5.En de kinderen van Europeanen die door hun vader verkocht werden als slaven , op dat moment normale zaak conform de Romeinse Recht( ?).Het was een drama, gelukkig werd het niet op grote schaal gedaan.

    De “inboorlingen”uit Java hadden geluk , ze mogen niet gehouden worden als slaven.

    • Ed Vos zegt:

      Zoals Jan Somers zei, De VOC kende geen slavernij, afgezien van slaven die men tegen kwam in de oorlogsbuit van veroverde Portugese schepen, vestigingen, en forten.

      Lezen……

      De aanvoer van slaven was grotendeels in handen van de particuliere sector.
      Het eigen aandeel van de Compagnie in de actieve slavenhandel was over het algemeen beperkt.

      • sigeblek zegt:

        Lezen ?
        Meneer Vos toch.

        Volgens de beschikbare bronnen zijn er verschillende soorten slaven
        1.,van de VOC ,
        2 ,van particulieren
        3. verhuurde slaven , de zgn pandelingen.

        Een bekende slavenhaler is de schipper van Bontekoe.
        Een stadgenoot van Ja. P.C uit Hoorn, tenminste als ik het goed gelezen heb.
        Bron: Oud Batavia dl 1
        Neerlands Indie Indie Land-Volk -Ges etc dl 1dkapitein ook De slavenhaler van

  17. Boeroeng zegt:

    In alle VOC-kolonies waren er slaven en misschien wel 150.000 in totaal over de hele VOC-periode.
    Batavia had lange periodes van 50% van de bevolking die slaaf waren.
    De meeste slaven waren geen toevallige oorlogsbuit, maar doelbewust gekocht of gekidnapped. En door de VOC-regering werd ook doelbewust een constante slavenaanvoer gestimuleerd en geregeld met belastingen, administreren, wetten, straffen voor weglopers en opstandige slaven .
    De aanvoer werd steeds meer overgelaten aan particulieren en de afnemers/eigenaars waren in grote meerderheid de vrije burgers (hoe dat te Banda was, weet ik niet)
    Maar dat was dus bewust VOC-beleid onder VOC-verantwoordelijkheid.

  18. P.Lemon zegt:

    Te bedenken dat tijdens de periode van de grote ontdekkingsreizen en via de later ontstane handelsroutes overzee de (blanke) europeaan z’n toegang tot de latere koloniën tot stand heeft gebracht. Dat door de ontstane wereldhandel de europese landen zich konden ontwikkelen tot wat ze nu zijn, heeft de paneelschilder als allegorie in beeld gebracht. En in een allegorie worden abstracte begrippen vaak als mens, dier en andere concrete voorwerpen verbeeld om ook de niet geschoolde burger te bereiken. In zekere zin is nu de pay-back periode aangebroken met de dekolonisatie en ontwikkelingshulp. Een vergelijkbare allegorie zou dan op de denkbeeldige gouden koets van de Afrikaan en Aziaat aangebracht kunnen worden ipv die hier op ons rijdend museumstuk te verwijderen.

  19. Ed vos zegt:

    Wanneer ik aan massale slavenhandel denk dan denk ik vooral aan de WIC en niet aan ene Bontekoe.

  20. Boeroeng zegt:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_IJsbrantsz._Bontekoe
    http://www.hoorninfo.nl/bontekoe-hereniging-hollanders
    http://blog.londoh.com/item/1984

    Massale slavenhandel is het niet,maar als ik deze links lees dan krijg ik wel de indruk dat Bontekoe doelbewust Chinezen kidnapde om als slaaf naar Batavia te brengen en….. wat is er van waar dat de meesten stierven voor aankomst ?

  21. Ed vos zegt:

    Het lijdt geen twijfel Boeroeng dat slaven goedkope arbeidskrachten waren. Dat zal ik niet ontkennen. Zeker niet voor die tijd.

    Maar dat gold wel voor veel particulieren buiten de VOC om.
    Wanneer ik aan slavenhandel denk (dus niet slavernij) in den Oost dan denk ik vooral aan Balinezen wier voornaamste commerciële activiteit met de Nederlanders de slavenhandel was, gestimuleerd door de vraag naar arbeidskrachten voor de (VOC).

    • sigeblek zegt:

      De particulieren hebben ook slaven , en dat hebben ze gekocht van de slavenhalers die hun waar aanbieden bij de Bataviase en andere slavenmarkten.
      En wie zijn de slavenhalers ?
      VOC en VOC dienaren die bijverdienen.

      Quote:
      1689 Ene Cornelia Johana de Bevere van een deftige Hollandsche familie,dochter van een raad van Indie die onder haar stand getrouwd was met een burgerparvenu Juriaan( een Indischen jongen) had 59 slaven .
      Uit boedelbeschrijvingen bleek dat toenmaals zelfs bij de hoogste ambtenaren het aantal slaven vrijwat geringer was .

  22. Cornelis Castelein had 300 slaven van bijna elke stam(suku) van Ned-Indie.En de mooisten nam deze dominee als vrouw.

  23. waluparmo zegt:

    Over een andere “gouden” koets dat Koningin Emma aan de Sunan van Solo als cadeau had gegeven incl de TOTOK Koetsier want een Inlander mag zijn deriere niet aan de Sultan laten zien. Maar een Blanda mag dat wel doen en hij is tezien in een film van de KTLV.De Sultan had 42 dochters met de tiltel van GRA( Gusti Raden Ayu) en de koetsier “ moest” met een van de prinsesjes trouwen.Zijn “ keturunan” bestaat nog en heeft ooit een “serat kekancen”( stamboom) bij mij gebracht.Die ik ,tot mijn spijt,niet goed had behandeld om tevragen hoeveel ik moest betalen ..
    Ze waren boos weggelopen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.