Bijgaand een foto van huwelijksgezelschap. Van de 18 personen die er op staan zijn er voor mij maar 2 bekend: nummer 14 is mijn grootvader Frederik John Albert Wollrabe en nummer 5 is mijn tante Erna Vera Wollrabe. De 3 zoons van Frederik zijn Charles Victor, Theodorus Frederik en Sjoerd Emile, echter niet aanwezig op de foto. Gezien de leeftijd van mijn tante, ca 7 jaar, zal deze foto in of kort na 1925 gemaakt zijn. Graag wil ik weten wie de andere personen op de foto zijn. Wie kan mij daar bij helpen? Uiteraard heb ik ook een versie zonder nummers maar het leek me praktischer met nummers zodat het benoemen makkelijker is.
Alle informatie is welkom.  Alvast bedankt!   Werner Wollrabe
- Elke dag Indisch nieuws en wetenswaardigheden. Verslagen van kumpulans, verwijzing naar nieuwe boeken, updates van Indische sites, expo’s. Van pasars tot en met het Indisch Platform . Wat onze Indische gemeenschap aangaat, vindt u hier op indisch4ever.nu
!
Heeft u tips, een foto, een oproep of wilt u een column/pikiran schrijven, jangan malu-malu.
Mail ons: indisch4ever@gmail.com
!
En ken je deze?: Recente reacties
- Jacq.Z.Brijl op Nabestaanden gezocht
- Anise op Celebrating Dries Holten aka Andres talented Indo singer and artist – The Indo Project
- Anise op Celebrating Dries Holten aka Andres talented Indo singer and artist – The Indo Project
- Anise op Celebrating Dries Holten aka Andres talented Indo singer and artist – The Indo Project
- Anise op Spanning Nederland- Indonesië na executie
- Anise op De Indo weet niet meer wie hij is
- Anise op De Indo weet niet meer wie hij is
- Robert op De Indo weet niet meer wie hij is
- Robert op De Indo weet niet meer wie hij is
- Robert op De Indo weet niet meer wie hij is
- waluparmo op Spanning Nederland- Indonesië na executie
- Bung Tolol op Lambert Grijns, ambassadeur in Indonesië
- R.L. Mertens op Celebrating Dries Holten aka Andres talented Indo singer and artist – The Indo Project
- R.L. Mertens op Celebrating Dries Holten aka Andres talented Indo singer and artist – The Indo Project
- R.L. Mertens op De Indo weet niet meer wie hij is
Archief
- Het archief van Indisch4ever
is best wel te filmen !!
En er is nog de archipelsite met honderden topics.
Zoekt en gij zult vinden. ! Categorieën
Zoeken op deze weblog
Meest recente berichten : Het gebeurde ergens in de Indonesische archipel
-
-
Thomson
Nassauschool Soerabaja
Depok
Wie is deze familie
van Hall
Wolff
Tankbataljon Bandoeng 1939
Is de bruid Günther?
Wilde en Waldeck
Brouwer en Hagen XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kerst 1930 a/b Baloeroan naar Indië
XXXXXXXXXXXXXXBertha Lammerts van Bueren-de Wit
XXXXXXXXXX zwieten 214
Bisch
!!!!!!!!!!!Detachement Verbruiksmagazijn, Hollandia
van Hall
Smith
Emy Augustina
Detajongens
von Stietz
de Bar
Soerabayaschool ca 1953
Wie zijn dit ?
Damwijk
Klein
IJsselmuiden
van Braam
Zuiderkruis
Foto
Koster
Versteegh
Baume
Falck
Boutmy
Otto
oma Eugenie Henriette Smith
Meliezer-Andes
christelijk lyceum bandoeng
christelijk lyceum bandoeng
Saini Feekes
Mendes da Costa
Anthonijsz
Bromostraat
Wie?
Tambaksari/Soerabaja-1946
Ornek
van Dijk
.Haacke-von Liebenstein
Theuvenet
Sollaart
Berger-de Vries
Foto's gemaakt door Henrij Beingsick
Augustine Samson-Abels
Samson
Huygens
Hartman
Otto en Winsser
Marianne Gilles Hetarie
Constance en Pauline
Versteegh
Lotje Blanken
Charlotte Hooper
John Rhemrev
Schultze
W.A. Goutier
Otto-Winsser
Bastiaans
Verhoeff
Beisenherz
Stobbe
Wendt-van Namen
Harbord
Pillis-Reijneke
Nitalessy-Papilaja
Reijneke
Oertel-Damwijk
Bruidspaar te Semarang
Daniel
Krijgsman
van Dun
Ubbens en van der Spek
Kuhr
Oertel
Nijenhuis-Eschweiler
Wie ben je
Philippi-Hanssens
Tarenskeen-Anthonijsz
Hoorn-Dubbelman
Mendes da Costa
Palembang
Deze diashow vereist JavaScript.
Goedenavond,
Zag het bijschrift van de foto en er kwam in mijn herrinnering de naam Wolrabe naar voren.
Ik herinner mij dat mijn grootmoeder Helena Keijser hetweleens had over deze familie. Is bij jullie de naam keiser bekend of Thepass of Berens? Dit heeft allemaal verband met mijn oma.
Groetjes Tim Thepass
Charles Wollrabe was getrouwd met Wilhelmina Carolina Keijser in 1932. De zuster van Willy Wollrabe-Keijser was getrouwd met een Thepass. Laatste adres van fam. Wollrabe was Vincent van Goghlaan in Krimpen aan de IJssel. Sonja van Schravendijk
Hallo Sonja,
leuk om je hier tegen te komen. We blijven actief met het zoeken naar verwanten, nietwaar? Elke aanvulling is welkom.
Groet, Werner
Hallo Tim,
Bedankt voor je reactie. Heb als eerste naar de door jou genoemde namen gezocht in het boek over Willem Vincent Helvetius van Riemsdijk maar daar kwam ik ze niet tegen.
Door op jouw naam te klikken kwam ik op de Thepass site uit met jullie stamboom. In de lijst kwam ik o.a. de naam Kuhr tegen en daar is de link met de Wollrabe’s. Een kleinzoon van Cornelis Kuhr en Anna Charlotte Hillebrandt, Jean Lucien Emile Kuhr, was getrouwd met Elisa Santje Wollrabe. Elisa was een jongere zus van mijn overgrootvader. De kinderen van Jean en Elisa waren dus neven en nichten van mijn grootvader Frederik John Albert.
Door de informatie van de Thepass site ben ik gaan zoeken in de Kuhr-gegevens.
Mogelijk is de foto van het huwelijk van Johannes Gerardus Ormel en Emelie Elvire Kuhr, 29 juni 1925. Inderdaad het jaar dat mijn tante 7 jaar oud is.
Ik ken een van de zoons uit dat huwelijk, Hans, inmiddels 83 jaar. Ik zal contact met hem opnemen en vragen of hij de personen herkent.
Ik hou je op de hoogte.
Nogmaals dank en groeten,
Werner Wollrabe
Tim,
daar ben ik alweer. In de lijst komt ook Benjamin Charles Louis Wollrabe voor. Hij was getrouwd met Wilhelmina Carolina Keijser. Een tweede link dus.
Wordt vervolgd.
Werner
Hello Werner,
I too, am a descendent of the Hillebrandt / von Wolzogen line. Are there any Hillebrandts or von Wolzogens in the photograph? Zou het graag willen weten. Al vast bedankt!
Connie
Hallo Connie, sorry voor mijn late reactie.
Ik weet dat de von Wolzogens verwant kunnen zijn aan de Kuhrs. Maar of er leden van die familie bijstaan dat weet ik niet.
Groeten,
Werner
Ik heb twee broers gekend met de achternaam Balkstra.De moeder van de broers heette Winter.Ze woonden vroeger in Den Haag. in de Weimarstraat.Ik heb van Auke Balkstra een adres…Tarthorst 112,6708 JC Wageningen. Het was een Indisch gezin.
Sukses in de zoektocht. Maarten Rueb
Beste Werner,
Ik ben op zoek naar gegevens van Theo (T.W.M.) Wollrabe die in 1914 is getrouwd met Antoinette Louise Witterland in Ned. Indië – volgens advertentie in Japara/Bodja. Theo is jong overleden Antoinette hertrouwd in 1922 met Willem Andries Ruitenbach. Ben op zoek naar meer gegevens van Theo, zijn volledige naam, geboorte datum/plaats als ook overlijdens datum en plaats en gegevens van zijn familie ouders/broers etc.
Er is trouwens nog een link Nicolaas Rudolf Wolrabe en Susanna Antoinette Witterland – getrouwd in 1925.
Hoop dat je mij kunt helpen met verdere info.
Beste Werner, weet jij wel waar jou foto precies is genomen? Ik vraag dit omdat er op de huwelijksfoto van mijn eigen grootouders ook een heer Wolraab staat afgebeeld (tenminste volgens de overlevering). In de Indische Almanak heb ik geen naam Wolraab kunnen terugvinden echter wel als dit wordt geschreven als Wolrabe of Wollrabe. Dit zou dan een link zijn naar jou familie. Ik weet uit de Almanak dat er verschillende Wolrabe in Indië hebben gewoond (en dat er met de schrijfwijze wel eens wat mis ging). Tevens vermoed ik dat jou familie, net als mijn groot en overgrootouders duitstalig waren, klopt dit? Ik ben erg benieuwd en wil straks mijn foto uitwisselen. Op jou foto staan voor mij (helaas) geen bekenden. Ik hoop van je te horen. Groet,
Beste Hans,
we zijn een aantal jaren verder. Ik had natuurlijk eerder moeten en kunnen antwoorden. Het is er gewoon niet van gekomen.
Om antwoord te geven op jouw vragen:
Ik weet bijna zeker dat deze foto in Batavia genomen is, ca 1925.
Inderdaad is Wollrabe een Duitse naam, oorspronkelijk uit Saksen.
Voorvader Ernst is in 1813 van Hannover naar Indië gegaan.
En ondanks dat het lang geleden is, ben ik benieuwd naar jouw foto.
Groet, Werner
Toevallig op deze site gekomen, is voor zover ik het weet, de naam von Wolzogen “gekocht” door Carl Adolf Hugo von Wolzogen Kühr, die gehuwd was met Mej. Wijnmalen. Deze Carl is de 1e zoon uit het 2e huwelijk van Cornelis Kühr met Anna Charlotte Hillebrandt, waar hij 10 kinderen bij had. Cornelis Kühr was eerder gehuwd geweest met een oudere zus van Anna en dat was Johanna Louisa, waar hij 3 kinderen bij had. Er is ook 1 aangenomen zoon bij het totaal van 14 kinderen en dat is Jan Razoux Kühr. Mijn overgrootvader, Louis Cornelis Kühr is de oudste zoon, maar het 2e kind van de 14. Die was gehuwd met Louise Charlotte Gérard en daar zijn weer 6 kinderen uit voortgekomen. Mijn grootvader was de 2e zoon die landrechter was geweest in Madioen en gehuwd met Mina Iscand. Dit is mijn reactie op de naam von Wolzogen voor zover mij bekend. De stamboom die ik heb, begint bij Heinrich Martin Hillebrandt gehuwd met Johanna Frederika von Stralendorff. Ik hoop hiermee een bijdrage geleverd te hebben aan de zoektocht.
Hallo, bovengenoemde namen komen in de stamboom van mijn familie Hillebrandt voor. Weet U de naam van de eerste Hillebrandt die per VOC schip naar Indonesesie kwam? Ik heb eens gelezen dat het een Hillebrandt uit Oostenrijk was. Helaas ben ik het boekje kwijt…….
Vriendelijke groet
Hazel Hillebrandt
Indische Navorscher 1999
zie ook dit: http://vocopvarenden.nationaalarchief.nl/detail.aspx?ID=1271120
Hallo Hazel, ben jij Hazel uit Lemiers, zo ja, ik ben op zoek naar jou.
Hallo Nick!
Ik ben de kleindochter van Hazel uit Lemiers en ik ben momenteel opzoek naar mijn roots. Weet jij misschien wat meer?
Groetjes
Seiichi Rouwet
Hallo Nick Pilet, ja ik ben Hazel uit Lemiers. Ik las het vandaag 27-1-2020 pas. Ben jij Nico Pilet??? Maastricht??? Groetjes hazel
Toevallig op deze site gekomen, is voor zover ik het weet, de naam von Wolzogen “gekocht” door Carl Adolf Hugo von Wolzogen Kühr, die gehuwd was met Mej. Wijnmalen. Deze Carl is de 1e zoon uit het 2e huwelijk van Cornelis Kühr met Anna Charlotte Hillebrandt, waar hij 10 kinderen bij had. Cornelis Kühr was eerder gehuwd geweest met een oudere zus van Anna en dat was Johanna Louisa, waar hij 3 kinderen bij had. Er is ook 1 aangenomen zoon bij het totaal van 14 kinderen en dat is Jan Razoux Kühr. Mijn overgrootvader, Louis Cornelis Kühr is de oudste zoon, maar het 2e kind van de 14. Die was gehuwd met Louise Charlotte Gérard en daar zijn weer 6 kinderen uit voortgekomen. Mijn grootvader was de 2e zoon die landrechter was geweest in Madioen en gehuwd met Mina Iscand. Dit is mijn reactie op de naam von Wolzogen voor zover mij bekend. De stamboom die ik heb, begint bij Heinrich Martin Hillebrandt gehuwd met Johanna Frederika von Stralendorff. Ik hoop hiermee een bijdrage geleverd te hebben aan de zoektocht.
Ik heb meer gehoord dat het mogelijk was een naam te kopen in Indië.
Maar ik snap dat niet zo goed. In Indië en in Nederland was het vroeger makkelijker dan nu een naamsverandering aan te vragen..
Men moest dat bij de overheid aanvragen en het zal wel zijn dat men kosten moet betalen daarvoor…\
Maar dat is geen “kopen” .
Er waren regels voor toewijzing… o.a was men soepel als men de naam van een moeder wilde toevoegen
Carl Adolph Hugo von Wolzogen Kühr kreeg toestemming de naam van zijn oma von Wolzogen (moederszijde) toe te voegen aan Kühr.
Men deed die dubbele namen vaak omdat het sjiek was en zeker een naam als von Wolzogen verhoogde de sociale status.
De naamswijziging was een Gouvernementsbesluit gedateerd 24 maart 1902 .
Boeroeng, Je kan gelijk hebben, want ik heb nog iets boven water gekregen en dat is te beginnen bij Karl Freiherr von Wolzogen, zoon van Ernst Ludwig, Freiherr von Wolzogen und Neuhaus, heer op Bauerbach, stammend uit een oud adelijk Oostenrijks geslacht, dat terug te voeren is tot in de 15de eeuw. Deze Karl werd geboren 26 okt. 1764 te Meiningen en ging op 10-jarige leeftijd naar de Hertogelijke Militaire Academie. In het kort heeft die een behoorlijke carriere gehad, waaronder als huurling aan de bewindhebbers der V.O.C. Karl v.W. trad in Semarang op 24 Apr. 1793 in het huwelijk met Johanna Fredericke von Stralendorff, weduwe van de kapitein K.F. Bose. Met haar kreeg hij 6 kinderen. De 8 Juli 1808 is hij overleden en in Semarang begraven. 1e kind is Suzanna Charlotte von Wolzogen 1795-1871) geh. met de kapitein der schutterij Heinrich Martin Hillebrandt. Hun nakomelingen leven voort in de geslachten Hillebrandt, Kühr, von Wolzogen Kühr, van der Stok en MacGillavry.
De andere kinderen zal ik maar achterwege laten, want dat is een hele opsomming met al de nakomelingen.
De tegenwoordige naamdragers von Wolzogen, die zich nog Freiherr mogen noemen-de Duitse titel gelijkwaardig aan Jonkheer-stammen af van de 2 zoons, Ludwig August Wilhelm (geb.1842) en Heinrich Karl Ernst (geb.1844) Er is ook een familiewapen van de von Wolzogen. Dus Boeroeng, je hebt gelijk, maar hij is ook wel de enige die dat had gedaan. Zo, dit is weer een stukje duidelijkheid in de naam geschiedenis hoop ik.
Boeroeng, Je kan gelijk hebben, want ik heb nog iets boven water gekregen en dat is te beginnen bij Karl Freiherr von Wolzogen, zoon van Ernst Ludwig, Freiherr von Wolzogen und Neuhaus, heer op Bauerbach, stammend uit een oud adelijk Oostenrijks geslacht, dat terug te voeren is tot in de 15de eeuw. Deze Karl werd geboren 26 okt. 1764 te Meiningen en ging op 10-jarige leeftijd naar de Hertogelijke Militaire Academie. In het kort heeft die een behoorlijke carriere gehad, waaronder als huurling aan de bewindhebbers der V.O.C. Karl v.W. trad in Semarang op 24 Apr. 1793 in het huwelijk met Johanna Fredericke von Stralendorff, weduwe van de kapitein K.F. Bose. Met haar kreeg hij 6 kinderen. De 8 Juli 1808 is hij overleden en in Semarang begraven. 1e kind is Suzanna Charlotte von Wolzogen 1795-1871) geh. met de kapitein der schutterij Heinrich Martin Hillebrandt. Hun nakomelingen leven voort in de geslachten Hillebrandt, Kühr, von Wolzogen Kühr, van der Stok en MacGillavry.
De andere kinderen zal ik maar achterwege laten, want dat is een hele opsomming met al de nakomelingen.
De tegenwoordige naamdragers von Wolzogen, die zich nog Freiherr mogen noemen-de Duitse titel gelijkwaardig aan Jonkheer-stammen af van de 2 zoons, Ludwig August Wilhelm (geb.1842) en Heinrich Karl Ernst (geb.1844) Er is ook een familiewapen van de von Wolzogen. Dus Boeroeng, je hebt gelijk, maar hij is ook wel de enige die dat had gedaan. Zo, dit is weer een stukje duidelijkheid in de naam geschiedenis hoop ik.
De naam von Wolzogen is een adelijke naam. Ik denk niet dat men die naam zomaar kan kopen. Hij heeft die naam gekregen met permissie van de von Wolzogen family.
Excuse my poor Dutch language. Connie J
Connie Johnson, je hebt helemaal gelijk want ik wist het niet zeker. Carl Adolf Hugo von Wolzogen heeft van z’n Oma von Wolzogen permissie gekregen om die naam toe te voegen aan de naam Kühr. Excuses hiervoor.
Connie Johnson, je hebt helemaal gelijk want ik wist het niet zeker. Carl Adolf Hugo von Wolzogen heeft van z’n Oma von Wolzogen permissie gekregen om die naam toe te voegen aan de naam Kühr. Excuses hiervoor.
Ik had eind ’50 een vriend , hij heet Rudy Wollrabe, dat was in Delft.
Ik was in 1961 naar canada ge-emigreerd, en het contact verloren,Wie weet waar hij is?
Behoort Ramana Wollrabe, geboren in 1930 te Soekabonie (?), ook tot deze familie?
Ik zou daar wel eens meer van willen weten.
Er was ooit een fotograaf Wollrabe verbonden aan het gevolg van een van de Nederlandse koningen. Kan dat de stamvader zijn??
Willem
Hallo Willem,
Ramana of Ramona behoort inderdaad tot de Indische Wollrabe’s.
De hoffotograaf behoort tot de Duits-Nederlandse tak, daar is geen Indisch bloed.
Groet,
Werner
Mijn oma heette kuhr en haar familie wolrabe
Woonachtig in nederlands indie
Mijn opa heette ormel
Waren de ouders van je oma Jean Lucien Emile Kühr en Elisa Santje Wollrabe?
De grootouders van Elisa waren de Duitse apotheker Ernst Wollrabe en Nelly van Stralendorff
Hallo Emmy, is jouw officiële naam Emelie en ben je dochter van Hendrik Emile?