In multicultuur zijt gij geboren..

boeroengpikiransIk was net op de site van Doekle Terpstra, jeweetwel …van dat initiatief: Benoemen en bouwen

quote
Het maatschappelijke en politieke debat over de multiculturele samenleving is verhard. Serieuze, lastige vraagstukken worden versimpeld tot ongenuanceerde en polariserende oneliners. Daardoor worden problemen niet opgelost, maar versterkt. Zo raakt Nederland verstrikt in een neerwaartse spiraal van intolerantie en onverschilligheid.

      Daar willen wij iets aan doen. Wij willen stimuleren dat mensen problemen in de samenleving benoemen, aanpakken en oplossen, zodat burgers zich met elkaar verbinden. En wij willen de aandacht vestigen op de plaatsen waar mensen van verschillende achtergronden goed met elkaar overweg kunnen.
Wij roepen iedereen op om deze boodschap te onderschrijven. En we nodigen iedereen uit om voorbeelden te plaatsen van maatschappelijke initiatieven van mensen met verschillende achtergronden die samen problemen benoemen en oplossen.

Mensen werden gevraagd een handtekening te zetten en een voorbeeld van een maatschappelijk initiatief te noemen.
Ik schreef dit:
“….

** Indische Nederlanders… ontstaan uit tientallen Europese en Indonesische culturen
in concreto:
** pasar malam besar in Den Haag, Indische Nederlanders, Hollandse Nederlanders, Indonesiers, andere afkomsten..
….”

Ik onderschreef met: Indisch4ever, Indische weblogger
Maar hier teken ik als:         Blauwvogeltje

Dit bericht werd geplaatst in Boeroeng Pikirans. Bookmark de permalink .

41 reacties op In multicultuur zijt gij geboren..

  1. sigeblek zegt:

    Eenheid in verscheidenheid ,werd ook gebruikt bij de Europese Unie .
    En bij de Indonesiers , alleen heet het bij hun Bhineka Tunggal Ika .
    Ook de gedachte van 1 land (Nederland) , 1 volk (Nederlander )en 1 taal (Nederlands) spreek mij aan .
    En geen verschil maken van , wij zijn autochtonen , jullie zijn allochtonen.
    Wij zijn joods-christelijks en jullie zijn moslims of iets anders.
    Of ik ben Hollander , jij ben Marokaan of Turk of iets anders.
    We zitten in de zelfde schuitje ,leven op dezelfde plek , die ook van ons allemaal kan zijn .
    Die je moet opbouwen , en koesteren.
    Zullen we samen onze best doen ??????
    A.Soerya Atmadja.

  2. naamloos zegt:

    wees nu eens eerlijk mensen ,er is geen één land waar dit ooit in de geschiedenis is gelukt ,waarom zal dit nu nederland wel lukken.
    Denk eerder aan respect en duidelijkheid nee is nee en niet alles op twee manieren te kunnen vertellen.

  3. Anton zegt:

    :DAN ZAL ER VREDE ZIJN:
    – als we geloven dat een lachje
    sterker is dan een wapen;
    – als we geloven in de betekenis van
    een uitgestoken hand;
    – als we geloven dat zij die mensen bijeenbrengen
    belangrijker zijn dan zij die de apartheid nastreven;
    – als we geloven dat verschillend zijn
    een verrijking is en geen gevaar;
    – als we geloven dat we met vergeving
    meer bereiken dan met wraak;
    – als we ons verheugen kunnen in het geluk van anderen,
    en hun welzijn ons gelukkig maakt en verblijdt;
    – als we geloven dat met liefde de haat en het kwaad in de wereld kunnen worden overwonnen;
    – als we geloven dat vrede mogelijk is;
    DAN ZAL ER VREDE ZIJN!!!!!!!
    (jaren gelden ben ik dit tegengekomen)

  4. Ben zegt:

    Beste allemaal.
    Voor zover ik weet is er één staat die vrede heerst met diverse soorten bewoners en talen.
    De talen zijn onder anderen:
    Chinees,
    Engels,
    Malaysia(Maleis bijna net als de Bahasa Indonesia)
    etcetera, etcetera.
    De bewoners zijn onder anderen:
    Chinesen,
    Diverse Europeanen,
    Engelsen,
    Indonesiërs,
    Malayers,
    Mensen uit India en Pakistan, etcetera, etcetera.
    De bewoners daar respecteren elkaar en zij respecteren ook allerlei soorten geloven(=Godsdienst) en talen etctera, etcetera.
    Deze staat is namelijk:
    SINGAPORE met de hoofdstad Singapore.
    Dit is echt uniek op de aarde.
    Salam Hangat = Hartelijke Groeten,
    Ben.

  5. sigeblek zegt:

    In het echt is een verlichte dictatuur van met een 1 partysysteem.
    Onder de gelijken (stadstaat) , was het een represieve staat geweest.
    Chinese formed 75.2% of ‘Singapore Residents’, Malays 13.6%, Indians 8.8%, while Eurasians and other groups formed 2.4%.(sept 2007 wikipedia)

  6. Jenny Watson zegt:

    Hallo,
    Blauwvogeltje bedankt voor dit mooie onderwerp!
    Mensen wij kunnen met z’n allen werken aan vrede!
    Zou het niet mooi zijn als er elke week een manifestatie voor de vrede zou zijn? Als je op de vredesagenda kijkt begint het er al aardig op te lijken! Zo doe ik zelf mee aan de Stille schreeuw voor Vrede elke eerste donderdag van de maand van 19:00-19:40 in Heerlen. Op andere dagen zijn er wakes/manifestaties in o.a. Utrecht, Groningen. 3 t/m 10 maart is er een Boedhistische vredesmars door stichting Boedhaharma. En ik hoop dat er dit jaar op 21 september Internationale dag van de Vrede meer mensen zullen demonsteren tegen geweld dan de afgelopen jaren.
    Vredig 2008!

  7. Ben zegt:

    Beste Jenny Watson
    Geweldig zeg wat jij schrijft en doet.
    Mijn petje af voor jou, Jenny.
    Voor zover ik weet is er vroeger elk jaar op 5 mei in Wageningen een Bevrijdingsdag-feest, nou heet het Vrede dagsfeest of iets dergelijk.
    De mensen die daar difileren zijn ook gewone burgers en jongelui allemaal voor de vrede.
    Ik het niet raadzaam als jullie groep ook op 5 mei 2008 naar Wageingen gaan met vlaggen, wimpels en spandoeken met opschrift bijvoorbeeld:
    De Indo’s willen echte Wereld Vrede
    of iets dergelijks.
    Het heet nou Vredesdefilé of zoiets.
    Als jullie groep belangstelling hebben, kunnen jullie naar de website van Wageningen bekijken en informeren hoe jullie kunnen gaan inschrijven voor 5 mei 2008 mee te gaan doen.
    Het zou prachtig zijn als daar in de stoet de benaming INDO’S erop staat.
    De deelnemers en de toeschouwers zullen wel even goed opkijken en afvragen:
    “Waduuuh,….apa deze INDO’S zeg. Maar,…. geweldig deze INDO’S groep dong, zij willen de Wereld Vrede,…..Bravo Indo’s…….Klap,..Klap,..Klap,..Klap..!!!”
    Alle toeschoevers gaan applaudisren voor de INDO’S groep en ook voor de andere deelnemrs.
    Als jullie groep geluk hebben komen jullie ook op de TV,… zeker op de plaatselijke kranten en TV uitzendingen.
    Als jullie mee willen doen op 5 mei 2008 te Wageningen, gaarne even op deze gezellige wensite publiceren, a.u.b. dan kan ik met de grote TamTam op diverse sites plaatsen en ook proberen iemand te charteren om foto’s te gaan maken van jullie groep in Wageningen op 5 mei 2008.
    Jenny Watson,…veel succes toegewenst.
    Hopelijk tot ziens op 5 mei 2008 te Wageningen tijdedns het VredesDefilé voor alle mensen ter wereld.
    Met vriendelijke groet,
    Ben.

  8. kamperfoelie zegt:

    Wie geeft de arme een been
    om op te staan
    Wie geeft de verlamde wielen
    om verder te kunnen gaan
    Wie geeft de dakloze een vloer
    om evenwicht te voelen
    Wie geeft de putloze water
    om vuil weg te spoelen
    Wie geeft de antwoordloze een vraag
    om over na te denken
    Wie geeft de harteloze bloed
    om liefde in te drenken
    — — — — —
    Weet jij het?

  9. sip zegt:

    BEN ik hier wel goed?
    BEN ik verdwaald of
    is alleen het nivo gedaald?
    BEN ik de kluts kwijt,
    is toh hier Indisch4ever?
    BEN in ieder geval never!
    …van plan..euh..duh..
    al hoofdpijn…BEN weg…

  10. kamperfoelie zegt:

    sip, waarom toch so sip?
    mijn gedichtje moest misschien bij een ander topic, maar spontaan heb ik het geplaatst na het lezen van al het bovenstaande…..

  11. MARTHA zegt:

    Ik denk dat de actie van Doelke Terpstra averechts zal werken,want door die actie zal de partijen van Wilders en verdonk groter worden,vergeet niet dat beiden al een grote aanhang hebben en de taal spreken die aanslaan bij het grote publiek vooral bij de achterstands wijken.Het zijn beiden democratische partijen.
    Het is niet mijn partij

  12. Blauwvogeltje zegt:

    Als een algemene oproep tot meer verdraagzaamheid (in deze stijl of in Beatrixstijl) averechts werkt … dan zit er wat heel ergs fout in dit land..
    En des te meer toont het aan dat die oproep nodig is…
    Indische mensen moeten een keuze maken en beseffen dat zij zelf voortkomen uit de “botsingen”, “ontmoetingen” der culturen, inclusief Islamitische voorouders die zo geminacht worden door de onverdraagzamen van 2008.
    Een van de lessen die ik trek uit de koloniale geschiedenis is het erkennen van mensen van een ander geloof, cultuur en ras als gelijkwaardig..
    Mensen zijn mensen zijn mensen …
    Een les die te veel mensen in Nederland nooit begrepen hebben.

  13. MARTHA zegt:

    Die oproep zal bij de aanhang van wilders en verdonk niet beinvloeden waarvoor het bestemd is,kijk maar naar peilingen, het is gewoon de realiteit.

  14. geertjan zegt:

    weinig geleerd B.V. als je met alle vier de poten in het wak van een carriere politicus stapt, trouwens met jou velen anderen.

  15. Blauwvogeltje zegt:

    Blijkbaar heeft men mijn ondertekening niet geaccepteerd…
    Ik vul het mailkadertje opnieuw in met mijn heuse ware naam (grinnik) Tjalie Breton de Nijs.
    In ieder geval… staat het wel echter…
    ——————————
    Ik teken nogmaals, blijkbaar accepteert u geen internetnickname als Indisch4ever..
    Zie eerdere mail van 3 januari
    Zie http://indisch4ever.web-log.nl/indisch4ever/2008/01/in_multicultuur.html , mocht u twijfelen aan mijn authenticiteit
    Mijn voorbeeld van initiatief:
    “….
    ** Indische Nederlanders… ontstaan uit tientallen Europese en Indonesische culturen
    in concreto:
    ** pasar malam besar in Den Haag, Indische Nederlanders, Hollandse Nederlanders, Indonesiers, andere afkomsten..
    ….”
    ——————-
    aan Martha…
    Helaas dat de Wildersaanhang het idee van verdraagzaamheid verwerpt…en niet ontvankelijk is voor deze oproep, wat toch wat anders is dat die aanhang nog meer intoleranter wordt van dit soort oproepen… (averechts)
    aan Geertjan,
    Je bent weer niet te begrijpen… zeg het eens anders..

  16. geertjan zegt:

    ben even bezig met Max

  17. geertjan zegt:

    ach wat eerst jij dan terpstra is een carriere politicus, heb je dat niet door?

  18. Blauwvogeltje zegt:

    Het zijn allemaal carriere-politici…
    Andere bekende Nederlanders die zich ergens voor inzetten zijn ook carriere-bekende nederlanders

  19. sip zegt:

    sip, waarom toch so sip?
    ..niet echt hoor,kamperfoelie..wat je leest als werkwoord (in hoofdletters) is een eigennaam van een poster nog voor jouw mooi gedicht..lolletjuh!..dusz niet tegen jou bedoeld..excuses voor die indruk..

  20. geertjan zegt:

    nee niet iedere politicus is dit uit winstbejag bijvoorbeeld met een politieke carriere op het oog.
    Andere al of niet bekende mensen kunnen zich ook zonder enig persoonlijk winstbejag voor een doel inzetten.

  21. geertjan zegt:

    Nou Kamperfoelje
    Is in klimplant dy’t yn Jeropa, Sina, Noard-East-Aazje en yn de Feriene Steaten foarkomt.
    De plant heart ta de famylje fan de kamperfoelje-eftigen
    Hy wynt him om oare planten en beammen hinne.
    De blommen hawwe benammen jûns in sterke swiete rook.

  22. geertjan zegt:

    Kamperfoelie;
    Met comfort+plus worden de meeste van jouw wensen door de zorgverzekeraar gedekt.(zie zorg.net).
    Zelf zie ik af van het kraampakket, dat lijkt mij overdreven.
    Een eenentwintig daags verblijf in een kuuroord (ik weet nog wel een aardige tempat) kan ik je aanraden.
    Wellicht zien wij elkaar.

  23. Jenny Watson zegt:

    Halllo Ben, Blauwvogeltje,
    Om van Zuid-Limburg naar Wageningen te komen, ik weet niet of ons dat lukt.
    Het lijkt me ook een te gek idee, als we op 5 mei in meerdere plaatsen vredesoptochten zouden kunnen organiseren. Een landelijke manifestatie voor vrede en verdraagzaamheid.
    Ik denk trouwens, dat we altijd kunnen laten zijn aan geweldadige/onverdraagzame mensen, dat er mensen zijn (wij) die tegen geweld en onverdraagzaamheid zijn. Als wij niets doen geven wij hun de kans te overheersen. Zo denk ik er dus over.
    En ik hoop dat alle carrière-bekende Nederlanders ook voor vrede en verdraagzaamheid kiezen.
    Ben, ik ben het eens met Sigeblek dat Singapore GEEN vredestaat is, helaas…

  24. naamloos zegt:

    eh !! nergens een vredestaat !
    laten we dan de regels verandere en niet lief lief en leuk tegen elkaar praten en als ze weg zijn klddfzak zeggen ,dus gelijk de waarheid ,goede straffen,niks meer met moeilijke jeugd gehad verzin ze maar.
    Lijfstraffen terug ,dood straffen terug ,goede schadeloos stelling van slachtoffers ,niet eeuwig lang prosederen ,en om niet te vergeten de pijnbank terug .
    Dit alles zal ze leren moet je is opletten hoe alles beter gaat.

  25. Ben zegt:

    Beste Jenny Watson en Sigeblek
    Ik ken de staat Singapore met de hoofdstad Singapore alléén door mijn vakantie en conversaties in het Malaysia, Maleis, Bahasa Indonesia en Engels met de plaatselijke bevolking, dat zij elkander respecteren en elkaar helpen ongeacht hun afkomst en Godsdienst.
    De staatkundige vorm van Singapore en hun politieke partijen en de politiek daar weet ik helemaal niets van.
    Hoe dan ook,…ik vertrouw op jullie beiden omschrijving en sluit me bij jullie standpunt aan.
    Jenny Watson.
    Vroeger was in Wageningen op 5 mei een Bevrijdings Défilé voor Militairen, Oud/Militairen en Veteranen.
    Sinds 5 mei 2006 is het voor iedereen en het heet Vrede Défilé.
    Enkeling, Groepen met uniform of met gewone kleding kan en mag allemaal mee gaan doen.
    Wel moet je van te voren gaan inschrijven.
    Ik denk dat je uiterlijk februari of maart moet ingeschreven zijn om mee te kunnen doen.
    Het is dus net als bij de Vierdaagse in Nijmegen,…. iedereen uit heel de wereld kan en mag mee gaan doen,….zo is het op 5 mei Vredesdéfilé in Wageningen.
    Jij kan een vlag, een wimpel of Spandoek met opschrift van INDO´S HOUDEN VAN VREDE of Indo´s love Peace bijvoorbeeld meenemen en dragen tijdens het Vredesdéfilé. Als jullie dit doen worden jullie als Indo´s zijnde beroemd denk ik.
    Jullie gaan vanuit Limburg naar diverse plaatsen in Nederland om de Vrede te verkondigen, dit is geweldig zeg.!!!!
    Hebben jullie in Limburg een Vrede Stichting of een Vrede Vereniging en hoe heet het als ik vragen mag.
    Toch niet de G.P.I. =
    Gerakan Perdamaian Indo = Indo´s Vrede Bewiging
    Jenny Watson, ik adviseer jou om naar de Wageningse Website te gaan kijken, lezen etcetera.
    Ik hoor het wel of ik lees het wel over jullie plannen in Wagening op 5 mei 2008, hoop ik.
    Met vriendelijke groeten,
    Ben.

  26. Cap van Balgooy zegt:

    Ik kom weer met de nachtschuit. Het idee van Blauwvogeltje om een soort verdraagzaam-heid van vredig samen leven (Benoemen en Bouwen) is misschien goed bedoeld. Helaas noemt men dat in de anthropologie “Magical wish”. Nederland is gewoon te klein voor multi-culturele samenleving. Trouwens het is nergens op de wereld gelukt. Niet dat je het niet kan proberen, maar ik heb er een zwaar hoofd in. Aan Jenny Watson: Vredes optochten zijn ’n Fata Morgana. Ik heb er honderden gezien en de volgende generatie is het vergeten waarvoor het was. Good Luck.

  27. Blauwvogeltje zegt:

    Hummm….. vele samenlevingen zijn multiculturele samenlevingen…
    En er wordt vredig en verdraagzaam samengeleefd, behoudens de normale incidenten die je altijd hebt..
    Als je die incidenten opblaast en dan daar gefixeerd naar blijft kijken … tjaaa dan… zit je een impasse… een state of mind terlalu nietbouwend..
    Vandaar ook de oproep voorbeelden van goede initiatieven aan te dragen…
    btw nazi-duitsland was een monoculturele samenleving in 1940, want de meeste joden waren al geinterneerd (500.000 van de 40 miljoen duitsers)… en het credo was dat monicultureel het ideaalst was…
    jajaja….
    mei 1945 … Europa in puin…. 55 miljoen mensen dood..
    so much for het geforceerde monoculturalisme

  28. sigeblek zegt:

    Nederland is te klein voor Multiculturele samenleving.
    Hoezo ?
    Ik dacht dat het de omgekeerde was.
    Te klein om niet Multi-Kulti te zijn .
    Ik weet niet precies hoeveel % van de Nederlanders echt Hollanders zijn .
    En hoever wil je terug gaan in het verleden.
    Het was altijd al een migrantenland geweest.
    Van de Joden , de Fransen , Duitsers , later kwamen de Indische Nederlanders , de Indo Europeanen , de “gastarbeiders” (witte en gekleurde ) , de Surinamers , Antilianen Italianen .De azielzoekers uit Afrika , Vietnamezen en andere Aziatische en , nou ya te veel landen om op te noemen.Nu komen ook de Oost Europeanen.
    ###
    De omvang van de bevolkingsgroepen met een niet-Nederlandse achtergrond is gestegen van 2,3% in 1975 naar 9,4% in 1997. In 1999 woonden er 1,9 miljoen allochtonen in Nederland, van wie 1,2 miljoen afkomstig uit niet-westerse landen. Volgens verwachting van het CBS zal de groep Turken, Surinamers, Marokkanen en Antillianen toenemen van bijna 870.000 in 1999 tot 1,2 miljoen in 2015. Veel sneller zal de groei zijn van het aantal allochtonen uit andere niet-westerse landen: van 350.000 nu naar ruim 750.000 in 2010. Meer dan de helft van deze groep zal in 2010 naar verwachting afkomstig zijn uit Azië. De diversiteit in de allochtone bevolking – naar afkomst en generatie, maar ook naar scholing en mate van inburgering – kan in de toekomst dus groter zijn dan nu (VROM, 2001).###
    Over 25 jaar zal de verhouding (aantal) tussen een Hollander en Niet Hollanders (Westerse-Niet Westerse Allochtonen) kleiner worden.
    Of zie ik het verkeerd ???

  29. MARTHA zegt:

    In de praktijk is Nederland een multi kulti samenleving,kijk maar naar de de kleine winkels en restaurant die van buitenlandse afkomst zijn. Een turkse vrouw en een marokaanse man die deel uit maken van de huidige regering.
    Nederlandse elftal bestaat niet meer met jongens met blauwe ogen en blond haar.

  30. Blauwvogeltje zegt:

    Nederland was toch al eeuwen geleden multicultureel te noemen..
    In de VOC-periode kwamen vele buitenlanders naar het gewest Holland.
    In die tijd was 25% van de bevolking van de grote steden buitenlands/van direct buitenlandse afkomst… en dat cijfer was permanent.
    En toen met die indo’s weetjenoh… jajajaa… ook van die multicultilui..
    Hoe je het ook keert… mensen moeten altijd vreedzaam samenleven ..
    Er is geen andere weg… het is een fact of life.
    De oproep van Terpstra is een oproep te stoppen met kankeren op hele bevolkingsgroepen …

  31. MARTHA zegt:

    BV,dan moet je de oproep van Terpstra maar in de praktijk brengen, door in de achterstands wijken in te gaan om te zeggen dat ze zich niet moeten kankeren op mensen van buitenlandse afkomst.

  32. Blauwvogeltje zegt:

    De oproep in praktijk brengen is niet kankeren, niet stigmatiseren en geen ethnische haat verspreiden maar gewoon nuchter samenleven…. dat doe ik dus al.
    Soms denk ik wel eens… zien sommige indo’s niet dat er een tendens is mensen met een buitenlands uiterlijk te minachten ? En dat steun geven aan bijv Wilders en Verdonk dit in de hand werkt?
    Ergo…. indo’s, ook als pispaal van inlandse broeierigheid. (verrek… bersiap?)
    Ohh….het lukt me nog steeds om die signalen van ongewenstheid naar mijn persoon toe, die je concreet ontvangt, naast me neer te leggen..
    Maar dat wil niet zeggen dat die discriminatie er dus NIET is..
    Die IS er wel…. en het lijkt wel een taboe in Indische kringen…

  33. Jenny Watson zegt:

    Hallo Ben,
    Nee we gaan NIET vanuit Limburg. We zijn mensen lid van verschillende stichtingen/verenigingen die bij elkaar komen. Zo ben ik lid van Pais, dat de Nederlandse afdeling is van War Resisters International. De mensen die de wake in Heerlen organiseren zijn van een parochie (Fransiscanen). Verder probeer ik ook deel te nemen aan activiteiten van Amnesty International. Gaat het er niet om dat we allen mensen zijn, waar we ook vandaan komen. Ella Fitzgerald zei eens: It’s not where you came from, it’s where you’re going to. En ik wil naar vrede en niet naar oorlog, geweld.
    Cap, als wij de oorlog niet stoppen, stopt de oorlog de vrede. Mulisch zei ook eens zoiets ongeveer “ALs wij stoppen met het praten over oorlog, dan is het goed mis” En dan is het handig om een mix te zijn, Indo’s kunnen wel een vb zijn voor een multiculti samenleving Oftewel zoals o.a. de Pais/WRI handhaaft: Er is maar één land: de WERELD. Er is maar één volk de MENSHEID.

  34. kamperfoelie zegt:

    eens met een aantal mensen: het gaat niet om de vraag of wij een multiculturele samenleving WILLEN – nederland IS multicultureel!of je het leuk vindt of niet.
    en helaas, discriminatie is er nog steeds.
    indo’s worden (vaak, meestal)bij de groep die als “buitenlanders” wordt aangewezen – in de betekenis van “niet oorspronkelijk nederlands” wat natuurlijk een lachertje is!
    respect en verdraagzaamheid is kostbaar. zoeken hier naar wordt wel gedaan maar weing gevonden…..

  35. kamperfoelie zegt:

    jenny, voor mij heb je gelijk: er is idd maar EEN land en EEN volk. maar schijnbaar gaan we toch niet dezelfde richting uit!
    is het stoppen van oorlog nou niet simpeler dan gewoonweg -niet meedoen-?!
    maar in de tweede wereld oorlog en ook vandaag de dag worden mensen die weigeren mee te doen aan oorlogen opgesloten!
    nou BV, in ieder geval gaat dit topic niet aan ons voorbij.

  36. Blauwvogeltje zegt:

    Ja Kamperfoelie….
    .. we kunnen lekker mauwen vandaag..
    (grinnik)

  37. Ben zegt:

    Aan Kamperfoelie en Jenny Watson
    indo’s worden (vaak, meestal)bij de groep die als “buitenlanders” wordt aangewezen – in de betekenis van “niet oorspronkelijk nederlands” wat natuurlijk een lachertje is!
    respect en verdraagzaamheid is kostbaar. zoeken hier naar wordt wel gedaan maar weing gevonden…..
    Kamperfoelie,….dit hierboven heb jij geschreven. Geweldig vind ik en mijn petje af,….ik sta pal achter jouw schrijven.
    Ik zal jou wat vertellen, Kamperfoelie.
    Mijn vader, men zuster, diverse ooms en neven en ik zijn allemaal werkzaam bij de Koninklijke Marine.
    Op een zomer dag waren de buren op de trotoir voor onze tuin met mijn vrouw aan het ngobrol(=kletsen} Toen vroeg één van de buurvrouw(Totok) aan mijn vrouw:
    “Uw man is werkzaam bij de Marine, is dat de Indonesische Marine….?
    Mijn vrouw antwoorde van boosheid:”Dat weet ik niet, vraag u maar aan hemzelf als u wil”
    Mijn bejaarde schoonvader(Totok)vertelde op een dag het volgende:
    “Ik ga bijna elke dag om circa 10.00 uur naar de HEMA restaurantje om gezellig met een groep Indonesiërs koffie drinken en wat gebak eten”
    Ik vond dit prachtig en dacht dat deze groep Indonesiërs van de Indonesische Ambasade of Handels delegatie waren,… dus ik was nieuwsgierig en wil deze groep Indoniës zelf zien.
    Ik ging circa 10.00 naar de HEMA restaurantje en keek overal heen,…maar nergens één Indonesier te bekennen, wel Marokanen, Turken en Spanjaarden.
    Toen kwam mijn Totok-Schoon-Vader aan en zag mij meteen, hij begroette mij: “Hoi jong,wil jij met de groep Indonesiërs en mij wat gebak eten en koffie drinken..??”
    “Jazeker. Ik wil met de groep Indonesiers kennismaken”,zeide ik.
    Wij liepen richting aaneengesloten tafel bij het raam,……..
    Met trots liet mijn schoonvader mij kennismaken met de voor hem groep Indonesiers.
    Het waren 3 mannen en 2 vrouwen,….. allemaal rasechte Indo’s met Indo’s namen.
    De weekend daarna gingen mijn vrouw en ik op een zaterdag of zondag(dat weet ik niet meer)en zeide tegen mijn Totok-Schoon-Vader: “Die groep van u bij de HEMA zijn geen Indoensiers, maar allemaal zijn net als ik Indo’s of Indisch-Nederlanders zijn ze alle vijf.!”
    Hij antwoorde:
    “Zij vertelden mij, dat alle vijf uit Indonesië kwamen en ook daar geboren zijn”
    Ik zei niks meer, maar alleen heel diep en serieus dacht op dat moemnet:
    “Het wordt toch eens tijd dat de regering, de TV, de kranten, de scholen etcetera informatie geven dat op de wereld
    de volgende dingen zijn:
    Republik Indonesia met haar bevolking de Indonesiër’s.
    Indisch-Nederlanders en Indo’s-Europeanen zijn geen Indonesiërs,….etcetera,etcetera,etcetera,etcetera.
    Jenny Watson
    Geweldig zeg wat jij allemaal denk en doet betrekking hebben met de Wereld Vrede.
    Ik vind dat het eens tijd wordt dat alle mensen in heel de wereld gaan denken en hun denken in de praktijk overzetten in daden:
    “Niemand heeft iets aan een oorlog. Niemand wint in een oorlog. De winnaars zijn alléén de aandeelhouders en fabrikanten van Munitie’s, Wapens en alle andere oorlog-artikelen.
    Kijk maar naar Irak en Afghanistan,…wie zijn hier de winnaars en wie hebben hier profijt van,…. de hierboven genoemde aandeelhouders en fabrikanten.
    Wie zijn de verliezers,…. de plaatselijke bevolking, de militairen van allerlei soorten nationaliteiten etcetera, etcetetra.
    Jenny Watson,….Ik sta pal achter jouw Vrede gedachtengang en Vrede handelingen.
    Ik hoop dat eens een sterke politieke partij van en voor de Indo’s zal komen die ook de vrede bovenaan in haar agenda staat.
    Moge Vrede op aarde zijn.
    Met vriendelijke groeten,
    Ben

  38. Ben zegt:

    Hallo Indo’s in heel Nederland en buiten Nederland.
    Wat A.Soerya Atmadja hier boven geschreven heeft
    is een geweldige gedachtengang uiteraard:
    één land met een taal en een volk uit verschillendende komaf(=afkomst)
    Als dit in de praktijk gerealissrd is,… dan is Nederland voor haar bewoners een ware paradijs op aarde, denk ik en vind ik.
    Jammer dat tot op heden toe niet zo is in de praktijd, dit ervaar ik af en toe.
    Tijdens mijn meermalen Indonesia vakantie ben ik in Indonesia een Belanda,…..
    in Nederland ben ik
    voor menige Nederlanders een Indonesiër,…..
    Maar geen één Nederlander zal zeggen:
    “De Allochtone Prinses Maxima”
    of
    “Prinses Maxima uit Argentinië”
    etcetera, etcetera, etcetera, etcetera.
    Als heel veel Indo’s rijke aandeelhouders, rijke fabrikanten, milonairs, niljardairs etcetera, etcetera waren,……
    Dat zullen over deze Indo’s gepubliceerd worden, bijvoorbeeld met:
    “Indo-Jan is de naam van de eerste zoon van onze landgenoot miljardair Anak-Surabaya”
    “Melati-Wangi is de naam van de eerste dochter van onze landgenoot fabrikant en miljoenair Orang-Betawi”
    Driemaal hoera voor onze landgenoten:
    “Hiep,..Hiep,….HoeRaa,..HoeRaaa,..HoeRaaaa,..!!!!”
    Hier zijn de Anak-Surabaya en Orang-Betawi onze land genoten.
    Maar,……… als deze twee Indo’s geen miljardairs of geen fabrikant of geen miljoenairs zijn en zij hebben iets fout gedaan,….dan lezen wij bijvoorbeeld:
    “De Nederlandse Bank hoofdkantoor en kluis zijn leeg geroofd door een zeer inteligente organisatie.
    De brains(denkwerk) en de top leiders zijn twee mannen uit Indonesia komaf, namelijk:
    Anak-Surabaya en Orang-Betawi, beiden zijn Indisch-Nederlanders met Nederlandse Nationaliteit”
    S.V.P.
    Tijdens het lezen, niet vergeten dat dit allemaal voorbeelden zijn en theorie zijn, dus niet echt.
    Het is dus niet bedoeld om de nickname Anak-Surabaya en de nickname Orang-Betawi te bekladden.
    Gewoon als voorbeeld,….thats all….!!!!
    Ik hoop dat jullie allemaal het goed lezen zodat het niet tot misverstanden kan en gaan leiden.
    Salam Hangat = Harteljke Groeten,
    Ben.

  39. Anoniem zegt:

    CENCUUR !!!!!!!!!

  40. Anoniem zegt:

    indo=geenbuitenlander=geeninlander=?

  41. Blauwvogeltje zegt:

    Yeahhhhhh gelukt.
    Ik sta op de lijst onder de naam Tjalie Breton de Nijs.
    Mijn voorbeeld van initiatief is ook geaccepteerd, zie de pagina initiatieven..

    Ik ontving een e-mail van hun ..excuses dat het zo lang duurde… druk-druk…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.