Tussen trots en schaamte: een Indisch perspectief op het racismedebat én identiteit

Bas van Haren:
Het koloniale verleden is iets geworden waar we ons volgens sommigen collectief voor moeten schamen en boetedoen. En de perfecte uiting daarvan is het hardop veroordelen en wissen van het verleden. Dit debat wordt gevoerd tussen de extremen. De aartsconservatieven tegen de revolutionairen. Elke nuance in het debat wordt neergesabeld door de extremen.

De tempo doeloe, de ‘goede oude tijd’ waar zoveel over werd gerept, vond plaats in een raciaal klassensysteem. Waarin ‘wij’ het als gemengdbloedigen, ondanks discriminatie jegens ons (en ja, die was er), er nog redelijk er van af kwamen. Maar waar de inlanders het onderspit delfden. En de blanke Hollander met de buit pronkte.

Een fout en donker hoofdstuk in onze geschiedenis. Maar hoe fout het ook is, deze geschiedenis maakt onmiskenbaar deel uit van onze identiteit. Net als krontjongnasi goreng en de pasar malam. Het is geen straatnaam die we kunnen hernoemen. Het is geen standbeeld wat je neer kan halen. Wij zijn in onszelf, een herinnering aan deze koloniale geschiedenis. Gevangen tussen trots en schaamte.

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

95 reacties op Tussen trots en schaamte: een Indisch perspectief op het racismedebat én identiteit

  1. Peter van den Broek zegt:

    Als ik woorden zoals Schuld & Boete, Schaamte en Boetedoening lees, dan springen de tranen in mijn broek . Als ik ook de woorden Goed & Fout ontdek dan is waanzin compleet. De koloniale geschiedenis is weer in voor kinderen begrijpelijke kaders geplaatst (framen) en dan gaan wij als 100% geïntegreerde Nederlanders een ethisch oordeel vellen over Onze Geschiedenis.
    Ik kan Bas van Haaren eerlijk zeggen dat ik wat van Onze geschiedenis afweet maar dat in de geijkte polder-provinciaalse kaders te zetten vind ik toch wel wat te veel van het Goede. Ik ken nog geeneens mijn eigen familiegeschiedenis , ik ben nog steeds op zoek naar een Van den Broek die uit Nederland vertrok om iets groots in de kolonie te verrichten.

    Waarom moet ik me schuldig voelen om de Nederlandse geschiedenis en waarom zou ik Boete moeten doen? Waarvoor zou ik mij voor die koloniale geschiedenis als onderdeel van de Vaderlandse geschiedenis moeten schamen?
    Het lijkt wel een bijbelse voorstelling ” zijn bloed komt over ons en onze kinderen, maar het is meer geestelijke zelfbevrediging.
    Daarna voelt Bas van Haren zich goed en neemt nog een sateetje. Van zoiets ga ik toch maar de bottel tjèbok gebruiken. Nee, wij hebben net zoals de beschaafde Romeinen een bidet, dat is hygiënische vooruitgang.

    Maar wat mij tegenzit is dat BLM wordt gebruikt om zich tegen de koloniale geschiedenis/geschiedschrijving te verzetten. Daarmee is BLM noch de koloniale geschiedschrijving gebaat

    • Boeroeng zegt:

      Wel Peter,
      Bas van Haren distantieert zich van ‘schamen en boetedoen’ zover ik hem begreep
      Hij legt de nadruk op zoek naar de nuances, ergens in het midden, ontwijkt de extreme flanken. Dat is een prima streven, toch?

      Wbt kritiek op de koloniale geschiedenis, de geschiedschrijving en de geschiedschrijvers zelf…. dat doen we al 15 jaar op deze site.

      Een aandacht voor hedendaags racisme/discriminatie/hedendaagse etnische uitsluiting brengt met zich mee een vernieuwde belangstelling voor de koloniale geschiedenis.
      Geschiedschrijving is altijd een constante her-schrijving geweest.
      Het debat van oude inzichten versus nieuwe inzichten is ongoing en leidt tot nieuwe inzichten. Natuurlijk … als de emoties te hoog oplopen, de heethoofden het discours domineren … zoals Bas vernoemd, moet men gebaren “pelan-pelan” met dat overdreven roepen al dan niet historisch verantwoord. Ook dat geeft Bas aan.

      Tijd om de motto van deze site te wijzigen : # indo lives matter

      • RLMertens zegt:

        @Boeroeng; ‘kritiek…..doen we al 15 jaar etc.’- Zo is het, door Bas goed verwoord.Vandaar I4E ! Niet ontkennen, verdoezelen, toetoepen! Het is gegaan zoals het gegaan is! – Koester het Inlandse!…. Want dat maakt ons Indisch! – In Indië toen; andersom!

      • R Geenen zegt:

        @@Tijd om de motto van deze site te wijzigen : # indo lives matter@@
        Toen ik je er over schreef wat betreft het wel of niet mogen bekijken van de Indische bevrijding op TV door ons Indo’s in het buitenland, vond je dat geen discriminatie.

        • Anon zegt:

          Dear RG, kindly be informed “Maandag 10 augustus om 22.10 uur op NPO 2 zendt Omroep MAX de bioscoopdocumentaire Klanken van Oorsprong van regisseur Hetty Naaijkens Retel Helmrich voor het eerst uit. Deze documentaire vertelt het verhaal van diverse artiesten met een Nederlands-Indische achtergrond, die tussen 1945 en 1962 samen met meer dan 300.000 andere Indische Nederlanders gedwongen ‘terug’ moesten naar hun oorspronkelijke vaderland: Nederland.
          Kijk en luister mee naar de indrukwekkende verhalen en geniet van de prachtige muziek van o.a. Riem de Wolff (The Blue Diamonds) Anneke Grönloh, Boudewijn de Groot, Liesbeth List, Eddy Chatelin, Hans Bax, The Tielman Brothers, James Intvelt, Hans Consten, Rob Agerbeek, Ernst Jansz en Sandra Reemer.

          In diezelfde week zendt TV-kanaal ONS de documentaire Buitenkampers van dezelfde filmmaker uit. Beide documentaires worden uitgezonden in het kader van 75 jaar vrijheid en de Nationale Herdenking op 15 augustus. Op die dag wordt herdacht dat in 1945 met de Japanse capitulatie in Nederlands-Indië er een definitief einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog voor het Koninkrijk der Nederlanden (en de rest van de wereld).
          Documentaires bij MAX”

        • R Geenen zegt:

          Beste Anon: Dank voor het mij laten weten. Ik kan U wel vertellen dat ik alle films van Hetty Naaikens in mijn bezit heb. Ook van anderen. Heb ze allemaal gekocht.
          Twee jaar geleden was Hetty Naaikens op bezoek in SoCal om haar films to promoten. Heb met haar zeker een uur zitten praten over onze geschiedenis haar films en mijn fotografie.
          Vervolgens hebben we onze gegevens uitgewisseld en houden we op die manier kontakt.

  2. Robert zegt:

    The past is a foreign country; they do things differently there.The past is a bucket of ashes.All nations have a dark and a light past.

  3. Anise zegt:

    Ik heb het volledige artikel gelezen op de oorspronkelijke site. En dit kwam in mij op:

    I.t.t. de auteur, ben ik volbloed Indonesisch. (Mag je zoiets zeggen of is dit al per definitie racistisch?). Hoe dan ook, in mijn land hebben we op TV dertig reclames per dag voor witmakende gezichtscrèmes. Want donkere mensen werken buiten en zijn arm. En als er ergens vooroordelen t.o.v. andere bevolkingsgroepen zijn, is het wel hier. Javanen zijn backstabbers, Sundanezen zijn promiscue, Manadonezen enigszins lui, Ambonezen willen alleen maar plezier maken, Chinezen zijn gierig, enz. enz.

    En in Nederland blijft men maar hangen in een bepaald schuldgevoel t.o.v. het koloniale verleden en mensen met een kleurtje hebben een identiteitscrisis? Komaan.

    Dit hele debat komt mij over als een luxe probleem van een eerste wereldland.

    • R Geenen zegt:

      @Dit hele debat komt mij over als een luxe probleem van een eerste wereldland.@
      Daarom ben ik tevreden en gelukkig in SoCal. Hier laat een ieder je met rust. Leef en laat leven is het motto in de streek waar ik woon. Daarom komen er ook steeds meer Indonesiers, voornamelijk van christelijke komaf, hier ook wonen. Trouwens meer dan de helft van de bevolking in SoCal is bruin.

      • Anise zegt:

        Ja, de latino bevolking is er waarschijnlijk al in de meerderheid. We hebben een paar jaar in Thousand Oaks gewoond en gewerkt. Van mij dachten ze ook vaak dat ik een Latina was. Mooie tijd.

        • R Geenen zegt:

          Thousand Oaks in de Valley, ten noorden van LA. Had daar een vriend wonen. Blanke Indo. Bert van Wijk, Chemicus. Kwam naar Nederland als verstekeling. Moest vluchten na de oorlog. Werd na school door Indonesiers iedere keer lastig gevallen. Werd altijd aangevallen door een groep.
          In Ned. getrouwd met Medy de Water. Woon nu dichter bij zijn dochters in de San Diego area.

        • anoniem zegt:

          De Latinos and Aziaten vormen een meerderheid in California.

        • R Geenen zegt:

          No race or ethnic group constitutes a majority of California’s population: 39% of state residents are Latino, 37% are white, 15% are Asian American, 6% are African American, 3% are multiracial, and fewer than 1% are American Indian or Pacific Islander, according to the 2018 American Community Survey. The total number of residence are about 40 million.

        • Arthur Olive zegt:

          De Whites en Asians vormen ook een meerderheid samen.

        • R Geenen zegt:

          De whites hebben echter wel meer concurentie van de Hispanics dan the Asian. Vooral omdat de whites in de supermarkets vakbonds personeel moeten betalen. Hispancs and Asian hebben hun eigen personeel en niemand is lid van een vakbond. Vons heeft bij ons in de buurt al diverse zaken moeten sluiten.

    • Ronereon zegt:

      @ “Dit hele debat komt mij over als een luxe probleem van een eerste wereldland”. Ik sluit me daar graag bij aan. Ik heb op 4 continenten gewerkt en gewoond en de door u genoemde vooroordelen c.q. onderscheid treft men overal en ten alle tijden. In Zuid-Amerika b.v. staat donker lager dan blank, idem West en Noord Afrika, Zuid Azie. Cremetjes in overvloed. So what ? Ik en anderen met mij hebben ons daar nooit druk over of een issue van gemaakt. Het hele gedoe over BLM (nu ook al ILM), schuld, minderwaardigheid, zieligheid en slachtofferschap m.n. aangewakkerd door links/marxisten, interesseert mij totaal niet. Luxe probleem, decadentie, weekheid, emotie leidend (geen kennis) en lange tenen. Inderdaad typisch eerste wereldland. N.B. : de benaming eerste wereldland komt al decennia niet in mijn vocabulaire voor want dat impliceert een tweede en derde wereldland. Deze indeling is een social construct m.n. vanuit het Westen. Maar met verschuiving van macht, mondiale problematiek en communicatie is deze indeling totaal niet meer relevant/kenmerkend. Zo is voor mij Zuid-Korea ontwikkelder, moderner en sociaal sterker dan Nederland. Zoiets als DAF versus Hyundai..:-)

      • Boeroeng zegt:

        Discriminatie, ongelijke behandeling, uitsluitingen in de Nederlandse cultuur vanwege niet van het gewenste afkomst te zijn bestaat echt.
        Dat weten indo’s al vier eeuwen maar tegelijkertijd willen veel indo’s dat liever niet weten

        Het is hardvochtig en aanmatigend om mensen die daarover praten zielig te noemen en het is demoniserend hen verkapt een streven naar een marxistische dicatuur toe te schrijven.
        Ik ben geen aanhanger van Marx en vóór democratie.

        indo lives matter, dat is al 15 jaar het thema van deze site
        Zie deze serie: https://indisch4ever.nu/category/het-verdriet-van-de-indo/

        • R Geenen zegt:

          @@Discriminatie, ongelijke behandeling, uitsluitingen in de Nederlandse cultuur vanwege niet van het gewenste afkomst te zijn bestaat echt.
          Dat weten indo’s al vier eeuwen maar tegelijkertijd willen veel indo’s dat liever niet weten@@
          Dat niet willen weten. Is dat de reden dat de meeste Indo’s in Nederland bleven hangen en hun motto “Zwijgen” werd?
          De gedragingen van de Indo verschilt toch weinig van de Nederlander? Nederlanders zijn schijnheilig. Indo’s vaak ook.
          Jij weet van mij dat ik me vaak afgevraagd heb waarom (ik ga in de geschiedenis terug) het eerste en tweede Indische huis wegens o.a. hun corruptie nooit werden afgestraft. In tegendeel de overheid kwam met het IHC op de proppen. Nu zie ik dat het heel wijs en politiek was. De winst is dat de grootste minderheidsgroep in Nederland totaal is ingekapseld. Mondje dicht dus. IHC stem is nu bepalend. Wat hebben wij Indische Nederlanders verder bereikt? De verspreiding over de hele wereld? Het SoCal blad De Indo had leden in 17 verschillende landen. Misschien wel meer!

        • Robert zegt:

          Inderdaad Boeroeng, bovendien wordt de Indo ook beschouwd als een “koloniaal”, terwijl de ware kolonialen blank waren en dachten dat ze het voor het zeggen hadden.De indos zijn ook slachtoffers van het koloniale systeem en waren geen kolonialen.

      • Jan A. Somers zegt:

        “Ik sluit me daar graag bij aan. ” Plus in die luxe nog Corona. Lekker vervelen. Denk om afstand houden!

      • R Geenen zegt:

        @Zo is voor mij Zuid-Korea ontwikkelder, moderner en sociaal sterker dan Nederland. Zoiets als DAF versus Hyundai..:-)@
        Komt dat niet omdat Nederland door is geschoten in haar voorzieningen? Ik heb gisteren geschreven over het IHC en daarbij wat vragen gesteld naar aanleiding van het jaarverslag 2019.
        Ben erna verder gaan zoeken en vond het volgende, dat volgens mij niet in Zuid-Korea bestaat.
        Vond de letters NGO’s (Non-Governmental Organizations, in het Nederlands, niet-gouvernementele, maatschappelijke organisaties). Stichting b.v. Non-profit. Er blijken er honderden van deze clubjes en organizaties te bestaan. Miljoenen bedragen zijn daar bij betrokken. Allemaal belastinggeld. Dat maakt het land duur en concurentie onmogelijk.
        https://indignatie.nl/amp/2020/01/19/dit-zijn-de-graai-salarissen-van-directeuren-bij-goede-doelen/(2020)
        https://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/goed-doel/hoeveel-verdienen-directeuren-van-goede-doelen.html
        Sorry B, een kleine afwijking van het onderwerp. Maar wel belangrijk om te weten.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Zoiets als DAF versus Hyundai..” Worden bij DAF niet de Packards voor Amerika gebouwd?

        • R Geenen zegt:

          @@Worden bij DAF niet de Packards voor Amerika gebouwd?@@
          Waren we toen al op deze wereld?

    • RLMerterns zegt:

      @Anise; ‘luxe probleem etc.’- Zeker geen probleem; juist een luxe; want we praten/discuseieren over een stuk Indisch(!) verleden! Echter wat wel…. en niet waar(is gebeurd) ! Welke waarheid; een scala van meningen….Die vanuit de Nederlandse/koloniale optiek of….. vanuit de Indonesische/Inlandse? Een schuldgevoel? Waarom? Het is zo geschied!
      Een luxe ….het is( gelukkig) voorbij!

  4. Peter van den Broek zegt:

    Maar kijk eens naar het woordgebruik van Bas Van Haren zoals “gemengdbloedigen” of “klassenscheiding”. Dat een 3de generatie (ook al zo’n beroerde term, ik hoor mijn zoon al zeggen dat hij eerste generatie Nederlandse Italiaan of Nederlandse Italiaan is, kunnen we weer lachen om die domme Hollanders ) nog steeds zo’n fascistische term gebruikt vind ik wel een beetje raar, maar dat woord “klassenscheiding” is toch een misser. Rangen- en Standenmaatschappij komt mij historisch bekender voor. Klassentrennung speelt ook op dit blog nog steeds een eminente rol.

    Het gaat er eigenlijk om hoe het het tempo-doeloe-denken, het koloniale denken van die tijd ons huidige denken beïnvloedt.

    Nou, daar heb ik in het buitenland, met buitenstaanders hele interessante discussies over en dan wrijft mijn vrouw elke keer mijn koloniaal denken onder mijn neus. Is heel verhelderend. maar in Nederland merk je daar weinig van want zeg nou zelf, een vis weet pas wat water is als die gevangen op het droge ligt.

    Het laatste citaat van Bas laat wel te denken en te wensen over: “De laatste keer dat WE hebben moeten kiezen tussen donker en blank, was het Soekarno die ons de keuze voorschotelde. Vraag ONZE grootouders, maar hoeveel hartzeer dat met zich meebracht.

    Bas heeft niks te kiezen. dat hebben zijn grootouders al gedaan. Maar die keus werd al veel eerder gemaakt, bij de geboorte van de oer-indo en of je al dan niet erkend werd als Nederlander of gelijkgestelde. Zo zat die maatschappij in elkaar. Ikzelf en mijn zoon zijn ook migrant, maar ik ga me toch niet vergelijken met mijn grootouders, mijn vader en zijn broers en zijn zusters die uit Indonesië migreerden, hun geboorteland. Zij hebben “existentiële” keuzes gemaakt , waarbij zij kozen voor het onbekende. Voor zo’n keuze is heel veel moed nodig

    Als Bas al moeilijkheden heeft een keuze te maken om naar een bepaalde tentoonstelling te gaan, dan zijn zijn keuzes (sic) toch weeldeproblemen? Voor mij is Bas in zijn denken een wajangpop-indo, als het hem uitkomt laat hij zijn schaduwkant zien.

    • RLMertens zegt:

      @PetervandenBroek; ‘gemengbloedigen etc.’- Het is goed dat de termen nu nog in de discussie(!) gehanteerd blijven. Geeft/brengt juist die tempo doeloe sfeer/dynamiek terug!

    • R Geenen zegt:

      @@Zij hebben “existentiële” keuzes gemaakt , waarbij zij kozen voor het onbekende. Voor zo’n keuze is heel veel moed nodig@@
      Als men niet op de hoogte is van een land van de keuze, is daar misschien moed voor nodig. Maar als de mensen in het land van herkomst je bedreigen, dan valt er niet veel te kiezen. Toen U naar Zwitserland vertrok en vervolgens naar Italie, was dat denk ik ook niet zo moeilijk. Mijn vertrek uit NL naar SoCal was mijn keuze. Was niets moeilijk, in tegendeel. Moederland en vaderland lusten ons niet en daarom koos ik voor Uncle Sam.

      • Robert zegt:

        Inderdaad moederland en vaderland lusten ons niet en daarom dacht ik de pot op met ze. Ik schiet hier nog steeds mijn .45 Colt targetpistool in de roos op 50 meter, and still doing well.

      • Arthur Olive zegt:

        “Voor zo’n keuze is heel veel moed nodig.”
        Dat hangt van de situatie af. Als je een gezin met kleine kinderen had zoals in de meeste gevallen dan had je zeker veel moed nodig om te emigreren in die tijd dat de sociaale voorzieningen minder goed waren.
        Ik had niet veel moed nodig als vrijgezel teenager zonder verantwoording voor een ander.
        Alles wat ik nodig had was een vagabond mentaliteit in 1960.
        Wat mij echter wel aandeed was het verlaten van mijn familie in Nederland. Met de jaren werd dat sterker en begon ik mij schuldig te voelen tegenover mijn moeder die haar zoon als kind verloor door die beroerde omstandigheden in Nederland.
        Mijn moeder moest wel veel van mij gehouden hebben want ze moedigde me aan om een beter leven te beginnen in Amerika. Ik heb haar weinige keren teruggezien en ze heeft nooit geklaagd daarover maar met een van de laatste keren dat ik haar zag gaf ze mij een gedicht van Alce E. Chase die haar ware gevoelens lieten zien.

        To My Grown-Up Son

        My hands were busy through the day,
        I didn’t have much time to play
        The little games you asked me to,
        I didn’t have much time for you.

        I’d wash your clothes; I’d sew and cook,
        But when you’d bring your picture book
        And ask me, please , to share your fun,
        I’d say, “A little later, son.”

        I’d tuck you in all safe at night,
        And hear your prayers, turn out the light.
        Then tiptoe softly to the door,
        I wish I’d stop a minute more.

        For life is short, and years rush past,
        A little boy grows up so fast,
        No longer is he at your side,
        His precious secrets to confide.

        The picture books are put away,
        There are no children’s game to play,
        No goodnight kiss, no prayers to hear,
        That all belongs to yesteryear.

        My hands once busy, now lie still,
        The days are long and hard to fill,
        I wish I might go back and do,
        The little things you asked me to,

        De exodus van de Indo uit Nederland in de jaren zestig was anders dan de vlucht uit Indie want met die exodus werden vele families voor goed uit elkaar gerukt.

        • R Geenen zegt:

          @@De exodus van de Indo uit Nederland in de jaren zestig was anders dan de vlucht uit Indie want met die exodus werden vele families voor goed uit elkaar gerukt.@@
          O so true. I fully understand your writing and that is why I love my mother so dearly. We both had expiernce a hell in Indonesie as well as in the early years in Negri Blanda. I know my mother also wanted to go to Cal. But she got married for the second time and they got a daughter, who does not want to leave.
          OK, later merkte ik dat haar nieuwe echtgenoot, een blanda geboren in Djokja, niet de moed en aanleg had om een nieuw avontuur te beginnen. Toen ik als werktuigkundige mijn scheepsuren maakte, vertrokken mijn jongere broer met vrouw en halfzus met echtgenoot wel naar Ca. Mijn zus was plotseling uit huis vertrokken en pas jaren later liet ze wat zich horen. En dat terwijl ik als eerste al aankondigde en moeder liet weten dat ik niet van plan was in Nl te blijven. Maar toen ik een Indisch meisje trouwde die geen familie had, besloot ik ook te vertrekken, zodra de kans zich voordeed. In wezen bleef mijn moeder achter met haar tweede echtgenoot en kind van haar echtgenoot. Een hard gelag voor mijn moeder. En onze vader lag in Jakarta begraven. Wij zijn een uit elkaar geslagen familie veroorzaakt door de jap, Indonesie en Nederland.

        • Ronereon zegt:

          @ Arthur O. en RGeenen. Zeer ware constateringen ! Met oprechte dank en waardering mijnerzijds. Uw ervaringen en verhaal geven exact de emotionele diepte en mechanismen op familiaal en persoonlijk vlak, maar ook uw initiatief, wilskracht en ambitie. Geen zielige, klagende, slachtofferschap Indo’s. Aangrijpende en kostbare reflectie.

  5. Anoniem zegt:

    39% Latinos plus 15% Asians= 54%. Latinos and Asians together are a majority in California.

  6. PLemon zegt:

    @ Maar waar de inlanders het onderspit delfden. En de blanke Hollander met de buit pronkte.

    # Natuurlijk het gangbare beeld vh koloniaal systeem. Maar in het standensysteem en duaal bestuur profiteerden niet alleen de kleine blanke elite maar ook de inheemse edelen van de exploitatie en modernisering van het eilandenrijk. Maar dat tijdsbeeld verschoof door scholing vd inheemse burger die het patriarchaal en hiërarchisch bestuur en denken doorzag en helaas met geweld de macht naar zich toe heeft getrokken.
    Spijtig is dat onze specifieke bevolkingsgroep met Europese en Aziatische genen in die veranderende tijd geen bestaans-en levensruimte door hun inheemse medeburger werd gegund, zelfs bij hen die voor de indonesische nationaliteit kozen.
    In de diaspora trokken de meesten naar het of hun (nieuwe?) ‘vaderland’ in 1 vd werelddelen. Eigenlijk niet vreemd dat het taboe op het geboorteland vd ‘indischen’ voor de 1e en deels ,2e generatie bij de nieuwe generaties in beide landen aan slijtage onderhevig is.

    • RLMertens zegt:

      @PLemon; ‘geen geen bestaans- en levensruimte etc.’- In die periode, na de overdracht dec.’49, vertroebelde(!) het Nederlands beleid; Nw.Guinea het bestaansrecht voor/van hen die daar verbleven! * ‘taboe op het geboorteland etc.’- De 3e generatie kijkt er van op als zij de vraag stelt; ‘oma u bent toch in Indonesië geboren? Neen hoor, in Nederlands Indië, is dan het bitse antwoord!’

      • Jan A. Somers zegt:

        Ik ben ook in Nederlandsch-Indië geboren, net als zovelen hier op I4E. In Soerabaja. Heb ik bij later bezoek aan Indonesië nog vastgesteld! Zowel op het gemeentehuis als in de kerk. Doe ik toch niet bits over?

  7. Anise zegt:

    Ik denk dat auteur Bas eens wat langere tijd in Indonesië moet vertoeven. Helemaal als ie jongere kinderen heeft. Dan krijgt hij als Indo een heldenstatus, wordt uitgenodigd voor roddel eh… praatshows zoals Rumpi en zijn kinderen mogen tegen een forse vergoeding in TV reclames van melkpoeder of handzeep optreden…

    Daar zal zo’n therapeutische werking van uitgaan dat die gevoelens van ‘discriminatie’ en minderwaardigheid als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen. Een paar jaar therapie of in blogs de frustraties van je af schrijven kan er niet aan tippen.

    Gemengd wordt hier als het ultieme ideaal ervaren. De droom van vele vrouwen; een kind van een bule. En opgroeien en/of studeren in het ‘westen’ is slechts weinigen gegeven.

    Sorry voor deze boutade maar hoe meer ik er over denk hoe erger ik het vind om jezelf zo in een slachtofferrol te plaatsen. Ja discriminatie is overal, positieve of negatieve.

    • Ronereon zegt:

      @”Daar zal zo’n therapeutische werking van uitgaan dat die gevoelens van ‘discriminatie’ en minderwaardigheid als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen. Een paar jaar therapie of in blogs de frustraties van je af schrijven kan er niet aan tippen.” Uitstekend en zeer praktisch advies ! Ga de echte wereld in, doe overal mee mee, gooi je blog bril van je af, hou vooral geen contact met je emo ‘peer groups’ in m.n. in negeri kincir. Over blogs gesproken, ik hoop en vertrouw dat I4E zich niet in een slachtoffer/zieligheidsrol gaat manoeuvreren onder de paraplu van BLM of ander gedachtegoed a la Bas c.s.

      • Boeroeng zegt:

        Er is een verschil tussen een slachtofferschap koesteren en erkennen dat er inderdaad iets fouts zit. Dit laatste is altijd al de formule geweest van deze site.
        Wat jij doet Ronereon is niet willen erkennen dat indo’s in de Nederlandse cultuur niet altijd gelijkberechtigd worden, gezien als gelijke Nederlanders , gelijke burgers met gelijke gewenstheid van aanwezigheid… en soms slachtoffer van discriminatie.
        Je kop in het zand steken en denken .. als ik het niet zie, dan verdwijnt het , helpt niet.
        Dan kun je doen als persoonlijke overlevingsstrategie, maar verwijt dan niet anderen als die het meer realistisch aanpakken .

        indo lives matter… Daar gaat deze site over

        • Henk Anthonijsz zegt:

          \ja, vaak moeilijk om te accepteren dat je nu hier in Nederland zit. In het voormalig Nederlands Indie ( nu Indonesie) was er geen plaats meer voor de “Indischen” ( Indo’s). Vele Indo’s gingen naar de “States”(Amerika), Australie, Canada. De “Indo’s” werden verspreid. Er was geen hechte Indische gemeenschap meer. Maar waar je ook zit. Toon je eigen kracht! Waar een wil is, is een weg!

        • R Geenen zegt:

          Henk: Wel eens afgevraagd waarom? Vele Indo’s gingen naar de “States”(Amerika), Australie, Canada.

        • R Geenen zegt:

          @Er is een verschil tussen een slachtofferschap koesteren en erkennen dat er inderdaad iets fouts zit. Dit laatste is altijd al de formule geweest van deze site.@
          B, heb je daar je hele leven op moeten wachten? Het is al 75 jaren aan de gang. Is er een erkenning?

        • RLMertens zegt:

          @HenkAnthonijsz; ‘geen plaats voor Indischen etc.’ – Is dat zo? Ik denk dat daar meer Indo’s zijn gebleven cq. achterbleven( die geen Nederlanderschap hadden etc.) Al 1947 merkte prof.W.Wertheim, UvA op, dat er in Indië zeker ca 6-7 miljoen(!) Indo’s zijn. En wij zijn maar(!) met ca. 300.000 naar Nederland vertrokken. Waarvan daarna 30.000 naar USA/elders zijn geëmigreerd. Ik heb zelf bij mijn vakantie bezoeken diverse Indo’s daar ontmoet. Niet alleen de verpauperden maar ook de welgestelden.Velen voelen zich/zijn ook Indonesiërs! Ook mijn kleinzoon heeft op Bali recentelijk diverse (nazaten) van hen ontmoet! Bij hen/hun opa/oma thuis geweest! Ik zelf e-mail nog met familie genoten aldaar. – Recent nog de film van Pram.Ananta Toer:’ earth of mankind/ aarde der mensen’ gezien met in de cast; ook (echte)Hollanders, (Indonesische) Indo’s! Een indrukwekkend epos; Soerabaja ca. 1900.- Het zo jammer dat zij daar (nog)niet de weg naar !4E hebben gevonden.

  8. PLemon zegt:

    @ ” Al 1947 merkte prof.W.Wertheim, UvA op, dat er in Indië zeker ca 6-7 miljoen(!) Indo’s zijn.

    # Andere versies.

    *** ” Omstreeks 1940 leefden naar schatting 170.000 tot 200.000 Indo-Europeanen in Nederlands-Indië. De huidige Indische Nederlanders (Indo-Europeanen) zijn hier grotendeels de nakomelingen van.
    Een nog grotere groep met gemengd bloed is het aantal Indonesiërs met een Europese voorvader die in 1940 al was opgegaan in de Indonesische bevolking. Indonesische wetenschappers schatten dat een miljoen mensen in hun land ook Europese voorouders hebben” ( Makan )
    en….
    ” In 1984 werd de maximale omvang van de groep Indische Nederlanders (waar ook ter wereld woonachtig) bereikt (616 duizend, waarvan 309 duizend eerste generatie). Momenteel zijn er nog 582 duizend personen in leven. Van hen wonen naar schatting 458 duizend in Nederland en 124 duizend elders. Inmiddels is de tweede generatie aanzienlijk groter dan de eerste.
    https://www.paulabrunsveldvanhulten.nl/feiten-en-cijfers

    • R Geenen zegt:

      @@Momenteel zijn er nog 582 duizend personen in leven. Van hen wonen naar schatting 458 duizend in Nederland en 124 duizend elders. Inmiddels is de tweede generatie aanzienlijk groter dan de eerste.@@
      Ik weet niet waar u die schatting vandaan heeft. Het moet toch mogelijk zijn om met echte getallen te komen. Bv te beginnen met de emigratie van Indie naar Nederland tussen 1946 en 1958.
      De verhuizing naar Nederland per boot en per vliegtuig zijn bekend door de boekingen. Begin daar van uit te werken, enz. O.a. is de persoon Kirsten Vos daar mee bezig geweest. Geen ronde getallen. Echte numbers. Huiswerk moet eerst goed gedaan worden. Duim zuigen kunnen we allemaal wel.

    • R Geenen zegt:

      @@De ervaring heeft echter geleerd, dat de overkomst naar Nederland voor de Indische Nederlanders, zowel voor ouderen als jongeren, vaak een ontworteling betekent, die onherstelbaar is. Men realiseert zich onvoldoende dat de maatschappelijke moeilijkheden ten gevolge van de geheel andere levensomstandigheden, waarin zij hier te lande komen te verkeren, vaak veel groter zijn dan die, welke onze emigranten hebben te overwinnen, die wel voorbereid en na goede selectie zich in andere landen vestigen.”
      Indische Nederlanders zijn wezenlijk anders dan totoks; ze zijn ‘Oosters’ en moeten zich dat feit nog eigen maken; en tot die tijd moeten ‘we’ ze behoeden voor misstappen door ontmoediging van de overkomst naar Nederland en aanmoediging om in Indonesië te blijven.@@
      En toen dat niet werkte hebben ze van alles geprobeerd om ons toch verder in de zeik te drukken. Bv diploma’s ongeldig verklaren, 60% van het salaris in houden, enz.Maar zulke feiten worden in het artikel wel verzwegen.

    • Jan A. Somers zegt:

      Waar staan al die hier genoemde Indo-Europeanen vermeld? Ik weet niets af van welke registratie dan ook. Hoe zijn dan de schattingen gemaakt? In de gemeentelijke basisadministraties staat toch niet dat je wel of niet Indo bent? Ook niet in de vooroorlogse registraties in Indië.

    • PLemon zegt:

      @ Ik weet niet waar u die schatting vandaan heeft. Het moet toch mogelijk zijn om met echte getallen te komen.

      # Deze zin de tekst viel mij op en zou bij de opsteller nagetrokken kunnen worden.
      (Indonesische wetenschappers !!! schatten dat een miljoen mensen in hun land ook Europese voorouders hebben).
      Dus welke indonesische wetenschappeleijke bronnen? Staan die dichter bij de praktijkvan alledag?

      *** Makan Indonesia
      Selamat datang, Welkom
      In de keuken kookt het team met passie naar de culinaire visie van chef Soraya.
      Haar opa heeft haar de cultuur en smaken van de Javaanse keuken geleerd.

      https://makanindonesia.nl/

    • RLMertens zegt:

      @PLemon; ‘6-7 miljoen Indo’s etc.’- Deze getallen slaan op hen, de niet(!) gerechtigde(!) nazaten van Nederlanders en Inlanders en de gerechtigden.= uit die huwelijken(!). Er is een bepaalde formule om bv. vanaf 1650-1950 deze nazaten globaal te kunnen berekenen. Wie kent deze formule?

      • PLemon zegt:

        @ Er is een bepaalde formule om bv. vanaf 1650-1950 deze nazaten globaal te kunnen berekenen

        # Mocht zo’n formule er zijn dan vond zo’n aangroei van 6 miljoen in ieder geval na 1900 plaats, wat wel een beetje onwaarschijnlijk lijkt gezien de verhouding v het gering aantal Europeanen in oa het KNIL tov de inheemse bevolking.

        *** ” Tussen 1900 en 2000 groeide de wereldbevolking van 1,6 miljard naar 6 miljard mensen. Het hoogtepunt van deze groei lag rond 1970 toen het percentage boven de 2% per jaar lag. Sindsdien heeft zich een daling ingezet van het groeipercentage. Deze sterke groei werd vooral veroorzaakt door een daling van het sterftecijfer door een daling ten gevolge van infecties. Deze sterftedaling is volgens McKeown vooral te danken aan betere weerstand tegen infectie door meer en betere voeding in de negentiende eeuw, en vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw ook dankzij betere hygiëne, schoon drinkwater en riolering. De wereldwijde levensverwachting steeg daardoor van minder dan 30 jaar rond 1800 naar 35 in 1900, 45 in 1950 en 67 in 2000.
        https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bevolkingsgroei

      • Jan A. Somers zegt:

        “Er is een bepaalde formule om bv. vanaf 1650-1950 deze nazaten globaal te kunnen berekenen” Maar dan moet je wel een beginpunt kennen. Kent u dat?
        Omstreeks 1940 leefden naar schatting 170.000 tot 200.000 Indo-Europeanen in Nederlands-Indië. ” Waar staat dat? Uit welke telling is dat afkomstig? De laatste volkstelling is van 1930. Staat nergens Indo-Europeaan of zoiets. Kan ook niet. moet je wel eerst de criteria van het ‘Indo-Eurpoaan’ zijn kennen. Ook in de Nederlandse gemeentelijke basisadministratie komt dat woord niet voor.

  9. Ronereon zegt:

    @ RG “B, heb je daar je hele leven op moeten wachten? Het is al 75 jaren aan de gang. Is er een erkenning?”. Bullseye, RG, buitengewoon raak geschoten ! Je hele leven in het verongelijk, slachtoffer, de realiteit van het blijven hangen, eigen klagende machteloosheid aan anderen opdringen. Inderdaad, 75 jaar niks bereikt qua structurele impact. Een Indisch wachten op Godot. Laten wel wezen, wat u heeft meegemaakt, is diep aangrijpend en kan niet vergeten worden ! Maar u heeft u rug gerecht, u zelf omgedraaid naar voren, gebruik gemaakt van uw talenten, wilskracht en ambitie en vooral van uw Indische flexibiliteit, bescheidenheid en sociale voelhorens. Uw opmerkingen over ontworteling en zich ergens opnieuw (goed voorbereid) vestigen sluiten hier goed op aan. Ondanks alles en desondanks. Daarom slaat de ILM kreet de plank zo gruwelijk mis en heeft zichzelf al lang ingehaald. Tempo doeloe nieuwe stijl, zeg maar. De realiteit is grondig blijven onderzoeken en documenteren van de periode achter ons (geen BLM of linkse/rechtse verdraaiingen) en met zelfvertrouwen en open vizier bouwen aan wat wij als typisch Indisch willen continueren. Rekening houdend dat wij geen hechte gemeenschap, natie of volk vormen, maar met elkaar meer kenmerken delen dan een losse groep individuen. Deze vragen naar de toekomst vind ik zo veel belangrijker en relevanter dan ‘slachtoffer van discriminatie’ en zichzelf blijven wentelen in het doelloze verongelijk.

    • R Geenen zegt:

      Boeroeng: MIschien wijk ik van het onderwerp, maar
      Verzoek aan Indo’s in Nederland, vooral die familie in Amerika hebben wonen.
      Misschien geldt dit ook voor familie in andere landen.
      Vandaag kreeg ik een bel uit Texas van Mary, een 84 jarige vrouw. Haar zuster in SoCal gaf haar mijn telefoon nummer.
      Het volgende is met haar gebeurd. Zij krijgt via de SVB een klein AOW pensioen.
      En zoals dat normaal geschiedde, had ze een rekening nummer bij een bank in Nederland, waar dat geld werd gestort. Mary kreeg een schrijven van de bank dat haar rekening werd opgezegd en dat ze zelf haar AOW moest regelen.
      Zij belde de bank en vroeg om hulp voor het telefoon nummer van de SVB.
      De persoon van de bank vertelde haar dat het niet zijn werk was en dat hij verder geen gegevens had van de SVB.
      Wat een hork.
      Dit bovenstaande geval is de derde in 2 weken tijd dat ik er over wordt gebeld.
      We hebben te maken met vaak ouderen die geen computer hebben.
      Als U familie in het buitenland heeft en hun bankrekening wordt gesloten, aub, help hun. Wijs hun de weg of beter bel voor hun de instantie en help hun. Wees geen hork zoals de bovenbeschreven bank employé.
      Banken, vooral de kleine zien er waarschijnlijk geen geld in om mensen in andere landen service te verlenen.
      Weet U iemand die geen familie is en hulp nodig heeft, geeft hun mijn nummer:
      626-914-5171 Ron Geenen. Ik help iedereen.

      • Jan A. Somers zegt:

        “Banken, vooral de kleine zien er waarschijnlijk geen geld in om mensen in andere landen service te verlenen.” Ik ben niet bij een kleine bank, dus daar heb ik geen ervaring mee. Vond het wel vreemd. Toen mijn oudste dochter in Amerika studeerde deed ik alles voor haar via ABNAMRO aangezien ze daar een rekening bij had. Altijd keurig geholpen. Met een slimmigheidje van hun kreeg ik zelfs overschrijvingen naar haar zonder deviezenkosten gedaan. Maar dat geld werd toen niet op haar rekening in Amerika bijgeschreven, maar moest ze zelf bij een bank contant ophalen. Zonder kosten. En later, toen ik uit Amerika een klein erfenisje kreeg, kon ik via een omweg ook weer over dat geld beschikken zonder deviezenkosten. Ik ben niet gek op ‘kleine banken’. Was het wel een bank waar ze die problemen mee had?

        • R Geenen zegt:

          Het heeft niet alleen te maken met een kleine bank. Maar veel meer met een klein pensioen of uitkering. ING heeft mij ook zo’n dreigbrief gestuurd. Maar daar ik 5 verschillende inkomens/uitkeringen uit Nederland maandelijks krijgt en hun liet weten dat ik hoogstens 1 maal per jaar een bedrag laat overmaken, wordt ik tot nu toe gehandhaafd. Ik hoef namelijk niet van dat geld te leven. Mijn nicht heeft haar WUV en AOW uitkering lopen via de ABN/AMRO. Maandelijks bedrag is totaal vrij aanzienlijk en mag blijven. Maar een ander persoon uit een andere staat, kreeg slechts over 6 jaren AOW en werd door ABN/AMRO opgezegd.
          Het zelfde overkwam een andere Indo die mij om hulp vroeg bij de RABO. Het is de nieuwe mentaliteit in blandaland.

    • R Geenen zegt:

      Verzoek aan Indo’s in Nederland, vooral die familie in Amerika hebben wonen.
      Misschien geldt dit ook voor familie in andere landen.
      Vandaag kreeg ik een bel uit Texas van Mary, een 84 jarige vrouw. Haar zuster in SoCal gaf haar mijn telefoon nummer.
      Het volgende is met haar gebeurd. Zij krijgt via de SVB een klein AOW pensioen.
      En zoals dat normaal geschiedde, had ze een rekening nummer bij een bank in Nederland, waar dat geld werd gestort. Mary kreeg een schrijven van de bank dat haar rekening werd opgezegd en dat ze zelf haar AOW moest regelen.
      Zij belde de bank en vroeg om hulp voor het telefoon nummer van de SVB.
      De persoon van de bank vertelde haar dat het niet zijn werk was en dat hij verder geen gegevens had van de SVB.
      Wat een hork.
      Dit bovenstaande geval is de derde in 2 weken tijd dat ik er over wordt gebeld.
      We hebben te maken met vaak ouderen die geen computer hebben.
      Als U familie in het buitenland heeft en hun bankrekening wordt gesloten, aub, help hun. Wijs hun de weg of beter bel voor hun de instantie en help hun. Wees geen hork zoals de bovenbeschreven bank employé.
      Banken, vooral de kleine zien er waarschijnlijk geen geld in om mensen in andere landen service te verlenen.
      Weet U iemand die geen familie is en hulp nodig heeft, geeft hun mijn nummer:
      626-914-5171 Ron Geenen. Ik help iedereen.

  10. PLemon zegt:

    @ De laatste volkstelling is van 1930. Staat nergens Indo-Europeaan of zoiets. Kan ook niet. moet je wel eerst de criteria van het ‘Indo-Eurpoaan’ zijn kennen.

    # Over de criteria wordt in dit werkstuk uitvoerig stilgestaan…

    *** ” De Europese bevolking op 1 januari 1931, naar leeftijd en ge-
    slacht, vormt de startbevolking voor de demografische reconstruc-
    tie in de daaropvolgende periode. De groei van de Europese
    bevolking werd, zoals hierboven aangegeven, in die tijd niet alleen
    bepaald door geboorte, sterfte en migratie, maar ook door gelijk-
    stellingen, erkenningen en huwelijksoverschotten. Gegevens over
    deze componenten van bevolkingsgroei zijn, met uitzondering van
    de migratiecijfers, verkregen uit het jaarlijkse Koloniaal en Indisch
    Verslag. Dit verslag is beschikbaar tot en met het verslagjaar
    1940. Elders wordt van deze cijfers een uitvoerig overzicht gege-
    ven (Beets et al., 2002a).
    Voor het jaar 1941 zijn de aantallen geborenen, overledenen, er-
    kenningen, gelijkstellingen en de huwelijksoverschotten niet be-
    kend. Op grond van de ontwikkelingen in de periode 1931–1940
    zijn hiervoor schattingen gemaakt. Het Nederlandse CBS heeft
    wel migratiecijfers tussen Nederland en Nederlands-Indië in 1941.
    Het is mogelijk dat in 1941 de migratie vanuit Nederlands-Indië
    naar Australië en elders enigszins is toegenomen, maar hierover
    zijn geen gegevens beschikbaar.
    Gebruikmakend van deze gegevens wordt het bevolkingsaantal
    van Europeanen op 1 januari 1942 vastgesteld op 305 duizend
    personen.
    Bron: Demografie van de Indische Nederlanders, 1930–2001
    Gijs Beets, Evert van Imhoff en Corina Huisman1)

    • R Geenen zegt:

      Zijn het aantal uit Ned-Indie vertrokken Nederlanders en Indsiche Nederlanders naar Nederland niet bekend? Ieder schip had toch een pasagirs lijst? Ook de toenmalige kranten zowel in Indie als in Nederland hadden toch ook die lijsten? Die gegevens geven toch een veel duidelijker aantal weer?

      • Jan A. Somers zegt:

        Maar op die lijsten was iedereen Nederlander. Er was geen lijst met Indische Nederlanders of Indo’s. Die laatste bestonden toch niet? Allemaal Nederlanders.

        • R Geenen zegt:

          Begrijpelijk. Maar dan nog zie ik geen “juiste getallen”. Alleen afgeronde getallen die bij diverste schrijvers/onderzoekers vrschillen. Ik zou graag het juiste getal van alle uit Indie naar Nederland willen zien. Vandaar uit kan met, rekening met telling 1931, een veel redelijker getal komen. Zo dicht mogelijk tot de echte aantal. Nu lees ik bij ieder onderzoeker en historicus alleen maar verschillende ronde getallen. Idem dito de latere emigratie van Indo’s naar o.a. Amerika. Ik heb mij officieel in Zoetermeer uitgeschreven en er is ook bekend waar ik naar toe ging. Dat was geen schatting.

        • Jan A. Somers zegt:

          U zult nooit een juist getal krijgen, omdat dat er niet is. Er wordt wel gesproken over schattingen, ramingen e.d., maar die moeten wel ergens op berusten. En dat wordt nooit verteld. Dat heet dan: uit je duim zuigen. Geloof geen enkel getal!

        • R Geenen zegt:

          Kirsten Vos investigated the emigration period after the war by concentration on the published articles in the local Dutch newspapers, published at that time in Jakarta, Semarang and Surabaya. Beside that she compared her numbers with the published numbers by Van den Doel, Ellemers, Willems and Meyer.

          Returnees in the period 1946-1968.
          Between 1950 and 1958, approximately half, 160,089 persons repatriated. Period Group Totals (persons) 1946-1949: Evacués 108,410. Van den Doel 110,000, Willems 106,976 (Return to Indonesie) Those who remain in Netherlands 30,000 – / –
          1950-1951 Returnees from Indonesia 80,607. Ellemers – CCKP 88,000, Ellemers – CBS 67,821, Willems & Meijer 86,000
          1952-1957 Returnees from Indonesia, regret optants and naturalized 79,482, Ellemers – CCKP 88,000, Ellemers – CBS 72,447, Willems 78,000
          1958-1968 Returnees from Indonesia & New Guinea, regret optants and naturalized 67,470, Ellemers – CCKP 74,000, Ellemers – CBS 84,410, Willems 44,000
          1946-1968 Evacuees, returnees from Indonesia and New Guinea, regret optants and naturalized 306,329 Averages of socio-historical research (Van den Doel, Ellemers, Meijer, Willems) 303.262, Beets et al. 298,057
          Master thesis Kirsten Vos, 2007

        • Jan A. Somers zegt:

          ” the emigration period after the war by concentration on the published articles in the local Dutch newspapers” Wel een moeilijke methode! CBS is de meest betrouwbare bron, die worden ervoor betaald! En doen het ook goed. Zij beschikken over alle passagierslijsten voor schepen en vliegtuigen. Maar denk wel, het gaat nog steeds over personen!. Nederlanders! Niks Indo-Europeaan of hoe je de Ino’s ook wil benoemen.
          “Die laatste bestonden toch niet? Allemaal Nederlanders.” Voordat hier verwarring over ontstaat: Die ‘Indische Nederlanders of Indo’s’ bestonden natuurlijk wel, maar zitten in die ‘Allemaal Nederlanders.’

        • R Geenen zegt:

          Maar naar aanleiding van de telling in 1931 heeft men al gauw een goede verhouding hoeveel er Indisch is. Daarnaast waren de meeste blanda’s in de eerste phase naar Nederland teruggekomen.
          Het gaat om de nauwkeurigheid en niet om geschatte ronde getallen van een organizatie die er voor wordt betaald.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Ik heb mij officieel in Zoetermeer uitgeschreven en er is ook bekend waar ik naar toe ging.” Ja, de gemeentelijke basisadministratie (en daardoor de tellingen van het CBS) werken perfect. U bent keurig geteld, als de heer Geenen, Nederlander. Niks Indo.

    • Jan A. Somers zegt:

      “Europeanenen”!!! Die zijn inderdaad in 1930 geteld. Daar zitten ook de Indo-Europeanen in. Maar niet apart!
      “Demografie van de Indische Nederlanders” Dat zijn de Nederlanders in/uit Indië. Niet Indo-europeanen of Indo’s.

      • PLemon zegt:

        @ Daar zitten ook de Indo-Europeanen in. Maar niet apart!

        # “Dankzij” de Japanner is er enigszins een scheiding ontstaan ( De grootste groep, met name de Indo-Europeanen, verbleef tijdens de bezetting buiten de kampen.)

        *** citaat: ” Bij internering werden bijna altijd de mannen van vrouwen en kinderen gescheiden. De jonge, gezonde mannen werden eveneens tewerkgesteld. Deoudere en zieke mannen en de jongens van 11-16 jaar verbleven in mannen-kampen (Van Velden, 1963, pp. 511-513).

        De grootste groep, met name de Indo-Europeanen, verbleef tijdens de bezetting buiten de kampen. Dit betrof voornamelijk personen die op grond van een afstammingsbewijs konden aan-tonen dat ze grotendeels Aziatisch bloed hadden en daarom als ‘broeders’ van de Japanners konden worden beschouwd.

        Daarnaast was er de groep Euro-peanen die voor de Japanners de belangrijkste bedrijven draaiende moest houden, bijvoorbeeld spoorwegen en postkantoren. In het algemeen geldt dat vrijwel de gehele groep Europeanen tenminste een deel van de oorlogsjaren, en een aanzienlijk aantal zelfs de gehele oorlogs-periode tot augustus 1945, in Japanse kampen heeft doorgebracht.

        Voor de groep Indo-Europeanen geldt dat internering met name gedurende de laatste

        (Hier werden de Indo-Europeanen lange tijd met rust gelaten en pas vanaf augustus 1943 geleidelijk aan geïnterneerd. In de jaren 1944 en met name 1945 vonden onder deze bevolkingsgroep de meeste interneringen plaats (Van Delden, 1997, pp. 134-135).34Hoofdstuk3)

        bezettingsjaren 1944 en 1945 plaatsvond, maar dat de grote meerderheid vanhen internering bespaard bleef (Van Velden, 1963, p. 434).Voor de periode 1942-1945 zijn vrijwel geen demografische gegevens bekend.

        Daarom is voor de berekening van het aantal Europeanen gedurende de oorlogsperiode 1942-1945 uitgegaan van de zojuist genoemde bevolking op1 januari 1942 maar dan, in navolging van Van Velden (1963, p. 452),verminderd met het aantal Duitsers en Japanners. Deze twee nationaliteitenmaakten volgens de Volkstelling 1930 tezamen zes procent van het aantalEuropeanen uit, maar Van Velden maakt duidelijk dat dit percentage sinds dietijd daalde naar 3,5. Dat de groep Italianen en neutralen niet in mindering isgebracht, heeft als achtergrond dat zij later alsnog werden geïnterneerd.

        Het bijgestelde aantal Europeanen op 1 januari 1942 komt daarmee uit op 294duizend personen.

        Voor de onderhavige berekeningen is de totale (bijgestelde) Europese bevolkingin 1942 gesplitst in drie categorieën: •42 duizend krijgsgevangenen (bron: De Jong, 1985; Zwitzer 1995 en VanDulm et al., 2000)•80 duizend burgergeïnterneerden (bron: Kwik, 1989 en NIOD7), en •circa 172 duizend buitenkampers8.

        Bron:
        DE DEMOGRAFISCHEGESCHIEDENIS VAN DE INDISCHE NEDERLANDERS

        Gijs Beets Corina Huisman Evert van Imhoff Santo Koesoebjono Evelien Walhout

        • R Geenen zegt:

          @ PLemon: Dat hele artikel is niet volledig en heeft alleen betrekking op de Nederlanders op Java. En vermoedelijk alleen daar waar je de indeling van Buitenkampers had. De Geenen familie en alle andere Indische gezinnen op Sumatra zaten allemaal achter de tralies. Ook de leeftijd grenzen waren anders. Kinderen tot 12 jaar verbleven in het vrouwenkamp.

        • PLemon zegt:

          @ Dat hele artikel is niet volledig en heeft alleen betrekking op de Nederlanders op Java.

          # Inderdaad net als Dhr Robert aangaf zijn er ws meer uitzonderingen die in het aantal buitenkampers niet zijn meegenomen, maar dat zullen de auteurs vd studie het beste weten. Maar met ca.(!) 172 000 buitenkampers krijg je toch een idee vd omvang vd groep indo’s, die verder in de andere statistieken als Europeanen, Nederlanders en Indische Nederlanders zijn ‘verborgen’.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Het bijgestelde aantal Europeanen op 1 januari 1942 komt daarmee uit op 294duizend personen.” Maar nog steeds Europeanen > Nederlanders, waar de Indo-Europeanen deel van uitmaken. Aantal Indo-Eurepeanen blijft onbekend.

        • PLemon zegt:

          @  Maar nog steeds Europeanen > Nederlanders, waar de Indo-Europeanen deel van uitmaken. Aantal Indo-Eurepeanen blijft onbekend.

          # Waarvan 172.000 met ‘Aziatisch bloed’ dus toch Indo-Europeaan cq Indo’s zijn !?

        • Jan A. Somers zegt:

          Wie/Waar/Hoe zijn die 172.000 geteld?

        • PLemon zegt:

          @ Wie/Waar/Hoe …geteld?

          # Bij het werkstuk zijn een literatuurlijst+ bijlagen toegevoegd.
          Moet aannemen dat de samenstellers door uit de diverse bronnen te deduceren en combineren tot dit aantal zijn gekomen en niet een natte vinger in de lucht hebben gestoken. Zo wordt moeizaam verkregen kennis toch doorgegeven?

        • Boeroeng zegt:

          Lou de Jong schatte in deel 11b van zijn standaardwerk het aantal Indische Nederlanders in 1942 op 280.000

          Mijn schatting is 30.000 van hen in de burgerkampen en 30.000 in de krijgsgevangen kampen , dus vanaf eind 1943 ca 220.00 buitenkampers.
          Mits de schatting van 280.000 juist is.

  11. Robert zegt:

    Er waren ook vele Indos en zelfs Javanen en Madurezen, etc. die in Japanse gevangenkampen zaten. Mijn oom, een Madurees werd door de Japanners gevangen genomen en naar Birma gestuurd om daar als slaaf voor hen te werken aan de spoorlijn.

    • Robert zegt:

      Het was allemaal veel ingewikkelder dan door de historici wordt voorgesteld.

      • PLemon zegt:

        @ ingewikkelder

        # tja…de uitzonderingen die de regel bevestigen….

        *** citaat: “De uitdrukking ‘het is de uitzondering die de regel bevestigt’ moet je eigenlijk als volgt begrijpen: het is de uitzondering die het bestaan van een regel bevestigt. De uitdrukking wordt vooral gebruikt om een anekdotische tegenwerping te ontkrachten. Als iemand protesteert ‘ja maar, ik ken een geval waar dat niet zo is, hoor’ dan antwoordt men ‘het is de uitzondering die de regel bevestigt’, m.a.w. het geval dat jij aanhaalt, is slechts een uitzondering en bewijst hoegenaamd niet dat de regel die ik aanhaalde, niet zou bestaan. Bvb. gokautomaten leveren meer winst op voor de eigenaar van het toestel dan voor wie erop speelt; ja, maar, ik heb eens iemand 1000 euro zien winnen! ‘het is de uitzondering die de regel bevestigt’ dat men in de regel zijn geld verliest op zo’n automaat.”

        • Arthur Olive zegt:

          “Het is de uitzondering die de regel bevestigd.”
          Ik geloof dat als een regel niet een uitzondering heeft dan is het een definitie. Dat is tenminste zo in wiskunde waar de definitie bevestigd dat er geen uitzondering kan zijn.

        • Robert zegt:

          Het gaat hier niet om een(1) uitzondering maar om velen die door de Jap om vele redenen werden misbruikt en werden “veroordeeld” tot gevangenschap en dwangarbeid.

  12. Peter van den Broek zegt:

    De Japanners hanteerden als eersten een officiële rassenindeling voor de scheiding tussen Buitenkamper en Binnenkamper, maar in realiteit was er in Indie natuurlijk al een rassensegregatie, we mogen elkaar geen mietje noemen.

    Mijn moeder vertelde dat de ranger- en standen in de indische en koloniale maatschappij gewoon werden doorgetrokken in de Japanse interneringskampen, althans dat was in Bangkinang het gevallen. Zelfs een 13-14 jarige viel dat op.

    Dat niet alleen, de rassenwaanzin was ook in de Nederlandse kamplijsten doorgevoerd, achter iemands naam was ook de etniciteit of het ras aangegeven, althans in Bangkinang.

    Het zal mij niet verbazen dat vòòr de bezetting ook zulke lijsten op het Gouvernement rondslingerden net zoals de lijsten van personen met Duitse namen. Meten is weten ( Politieke InlichtingenDienst).

    • Jan A. Somers zegt:

      Dat is ad hoc toch niet moeilijk? Toen Nederland was overvallen zal er belangstelling zijn gewekt voor Duitsachtige namen, waar misschien een (ongewenste) Duitser achter zat. Je pakt gewoon de gemeentelijke burgerlijke stand en alles wat Duits lijkt krijgt een vinkje. De problemen van dit ‘systeem’ werden op de koop toe genomen. Liever teveel dan te weinig. Heeft niets met de PID te maken, dat deed gewoon de schrijver der derde klasse. Het leven in Indië was niet zo ingewikkeld.

    • R Geenen zegt:

      @Dat niet alleen, de rassenwaanzin was ook in de Nederlandse kamplijsten doorgevoerd, achter iemands naam was ook de etniciteit of het ras aangegeven, althans in Bangkinang. @
      100% waar. Daarom ben ik ook er van overtuigd dat er lijsten bestaan bij de plaatselijke gemeenten en waarschijnlijk ook bij de jaartellingen (1931?) met vermelding van etniciteit. Alleen liggen deze informaties achter slot en grendel.

    • Indisch4ever zegt:

      Ik heb een lijst bijgewerkt van 235 doden in de kampen van Bangkinang
      136 doden waren te Indië geboren, 83 in Nederland, 16 elders
      133 waren man/jongen, 102 waren vrouw/meisje
      22 kinderen onder de 18 jaar in deze groep van 235

      Nu vind ik het wel relevant te weten hoeveel van die doden en geïnterneerden van gemengde afkomst waren.
      Het is geen racisme om dit verder door onderzoek te registreren
      Ik heb op deze site ook wel eens opiniepeiling gehad die moest bepalen hoeveel % van de lezers indo is.

      • R Geenen zegt:

        Mooi om ook te vergelijken met het totaal van Hans van den Bos van de beide kampen die er in 45 uitkwamen.

      • Jan A. Somers zegt:

        ” te Indië geboren, 83 in Nederland,” Zegt nog niets over totok of Indo of Kira kira betoel. Veel Indo’s zijn in Nederland geboren, veel totoks in Indië.
        “de rassenwaanzin was ook in de Nederlandse kamplijsten doorgevoerd” Die kamplijsten zijn opgesteld uit de pendaftarans die iedereen toen al had. Daar stond de etniciteit op, in Soerabaja: belanda totok, belanda kira kira betoel, beanda Indo. Geen “rassenwaanzin”. Gewoon volledigheid van de (Japanse) kampleiding. Die had dat nodig voor de beoogde Nanyo
        De volkstelling 1930 ligt niet achter slot en grendel, kunt u gewoon raadplegen (als u tenminste daar de enorme hoeveelheid tijd voor heeft).
        Bij de gemeenten lagen de gegevens van de burgerlijke stand. Zonder etniciteit, afgezien van Europeaan, Inlander, Vreemde Oosterling (of Chinees). Waar zouden andere lijsten die gegevens over Indo vandaan moeten hebben gehaald? Ik heb die volkstelling (boekwerken!) niet bij de hand, maar uit de encyclopædie:
        Afdeling Padang bijna 406.000 inwoners, waaronder ruim 3000 Europeanen en ruim 8500 Chinezen.
        Padang zelf: bijna 52.000 inwoners, waaronder ruim 2600 Europeanen en 7200 Chinezen.
        Mijn Soerabaja 1930:
        Residentie Soerabaja: bijna 1 miljoen inwoners, waarvan ruim 28.000 Europeanen en ruim 43.000 Chinezen.
        Soerabaja zelf: bijna 342.000 inwoners, waaronder bijna 26.000 Europeanen en bijna 39.000 Chinezen.
        Denk er wel om dat dit gegevens zijn uit !930. In de jaren 30 is er een enorme toevloed uit Europa geweest. Veelal totoks die vaak trouwden met een Indisch meisje > belanda kira kira betoel.

        • Boeroeng zegt:

          Mijn ervaring met het lezen van indische stambomen en dat soort data is dat je kunt stellen dat in 1945 een grote meerderheid van de in Indië geboren Europeanen van gemengde afkomst was . 80% … misschien 95 % ? Ik denk in die richting

        • R Geenen zegt:

          Dat klopt denk ik wel. Bv In Sawahloento was er slechts een groot bedrijf. De Ombilinmijnen. In Sawahloento woonden voor de oorlog een 50 tal Nederlandse families en ongeveer 90% was Indisch.

        • Jan A. Somers zegt:

          Zou best kunnen. Voor mij is belanda kira kira betoel ook van gemengde afkomst. Bij de Japanners werd je tot de belanda totoks gerekend. Waarschijnlijk met het oog op de Nanyo.

        • R Geenen zegt:

          @Die kamplijsten zijn opgesteld uit de pendaftarans die iedereen toen al had. Daar stond de etniciteit op,@
          Zover ik weet hadden wij die niet. In ieder geval zijn de lijsten met namen en etniciteit betreffende Bangkinang, Padang en de rest van west Sumatra door 3 Nederlandse vrouwen, kamphoofden, in November en December 1945 te Fort de Kock opgesteld. Tijdens de jap bezetting waren deze vrouwen al begonnen de namen per barak te verzamelen en daarbij werden de etniciteit ook door hun vermeld. Dit is nu nog na te trekken via de heer H van den Bos in Zoetermeer.

        • Jan A. Somers zegt:

          “waren deze vrouwen al begonnen de namen per barak te verzamelen en daarbij werden de etniciteit ook door hun vermeld.” Waarschijnlijk in opdracht van de Japanse kampleiding. En de Japanners hadden voor de Europese bevolking in Indië gegevens over hun etniciteit nodig.

        • Peter van den Broek zegt:

          @geachte Heer Geenen

          U heeft gelijk. Dhr H. van den Bos KTZ b.d. Koninklijke Marine uit Zoetermeer heeft e.e.a. vastgelegd in “Vrouwenkampen Padang en Bangkinang 1942-1945 deel 2 ( te lezen via internet)
          Het is voor mij interessant aangezien mijn moeder en haar familie in Bangkinang waren geïnterneerd, haar naam echter ontbreekt op de lijst.

          Hoe zat het met de rassenwaanzin?:
          citaat: De fraters Liberatus en Sylvester die beiden in de beginperiode (tot p.m. 05-12-1943) tot het Hoofdbestuur van het Kamp behoorde (Liberatus was zelfs officieel door de Jappen als Kampleider aangesteld), hebben minutieus de naamlijsten bijgehouden en bijgewerkt. Zij deden dit in opdracht van de Japanse bezettingsautoriteiten die op ieder willekeurig moment de stand van zaken aangaande de AANTALLEN wilden weten.
          Een VERVELEND detail is de vermelding van het woord “indo” in de kolom nationaliteit, waar n.m.m. “lndisch” bedoeld wordt. Weet echter dat deze benaming door de bezetters werd gedicteerd en men kan er vrede mee hebben (sic PvdB)
          Betreft het “echte Indonesiers”, dan is de afkorting “lndon.” gebruikt, tenzij de landaard bekend is. Dan wordt vermeld: “Amb. / Ambon”(Ambonees); “Javaans”; “Menado”; etc.

          Rastechnisch zit de waanzin in de kolom “nationaliteit” waarbij achter de naam o.a. staat Holl(ander), Indo(-Europeaan), Chin(ees) of Indon(esier)!!!! Daar zit geen woord Japans in.
          Onder landaard wordt het eiland van afkomst verstaan: Ambon, Java, Menado.
          Ga ik de lijst verder af dan staat onder NATIONALITEIT ook Eng, Aus, Can, Schots, Brits-Ind, maar de verbazing stijgt ten top als ik vermengingen van het bloed lees: Indo/Dutch, Indo/Duits, Indo/Eng.

          Ik kijk de lijst heel vluchtig door en zie de naam van L. Geenen, j(=anak laks,laki) , 49, Parijsstraat 4, Indo, wellicht bij dhr Geenen bekend.
          Bij de familie Keller-Wijshijer, zie ik de voornaam van George W, j,13, indo. Is dat niet onze zeer geachte Heer Keller?

          Ik kan geen woord Japans in de geschriften ontdekken, klaarblijkelijk sprak de Japanse kampleiding vloeiend Nederlands of ze sloegen gewoon de juiste getallen eruit.

        • R Geenen zegt:

          @@Ik kijk de lijst heel vluchtig door en zie de naam van L. Geenen, j(=anak laks,laki) , 49, Parijsstraat 4, Indo, wellicht bij dhr Geenen bekend.
          Bij de familie Keller-Wijshijer, zie ik de voornaam van George W, j,13, indo. Is dat niet onze zeer geachte Heer Keller?@@
          De naam I Geenen, is de zus van mijn vader en haar naam is Lucy Geenen. Getrouwd met Andre Uijleman Anthonijs. Hadden 4 kinderen, 3 jongens en een meisje. Meity is nog in leven. Woont hier bij mij in de buurt en getrouwd met Daniel Ungerer. Beiden nu 92 jaar.
          Nog iets. Tante Lucy en oom Andre kwamen met gezin ook naar Nederland. Een jaar of wat later Moest tante Lucy naar het ziekenhuis in Den Haag. Ze had struma aan de keel. Door een fout van de chirurg is ze overleden.
          Uw tweede opmerking/vraag is inderdaad de heer Bo Keller.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Een VERVELEND detail is de vermelding van het woord “indo” in de kolom nationaliteit,” Ik weet niet hoe of het Japanse systeem op Sumatra werkte. Wel heb ik van de heer Geenen begrepen dat zij daar onbekend waren met het begrip pendaftaran.
          Inzake de administratie voor de voorgenomen Nanyo weet ik uit eigen ervaring in Soerabaja dat ze daarvoor informatie nodig hadden tussen Belanda Totok en Belanda Indo. Bovendien hadden ze de moeilijke tussenvorm Belanda kira kira betoel, die ze in het kader van de Nanyo naderhand gemakshalve bij de Belanda Totok rekenden. Zodoende was ons gezin in drie etniciteiten opgedeeld. De uitvoering van de pendaftarans was ook niet altijd correct. Zo bleek het voor mij niet moeilijk om de etniciteit op mijn pendaftaran te veranderen.

  13. H.Anthonijsz zegt:

    Mijn vrouw is 92 jaar en ik 94 jaar. Wonen in een appartement in Eindhoven. Onder beheer van Vitalis. Hulp bij de hand. Maar vaak toch moeilijk te accepteren dat je “hulpbehoevend” bent.

    • Jan A. Somers zegt:

      Opa, jas aantrekken. verplicht wandelen. Gewoon antwoorden: Ik ben de vader van je moeder niet!

    • R Geenen zegt:

      @ Henk: Gewoon van uw leeftijd genieten en de gebreken voor zoete koek nemen. Mijn nicht met een voor u een gedeeltelijke bekende naam, Gerdy Uijleman Anthonijs en getrouwd met Daniel Ungerer, zijn beiden 92 jaar. Hebben beiden a pacemaker. Al jaren. Zijn nog helder van geest. Rijden nog steeds in hun Chevrolet rond en gaan nog steeds naar de winkels. Daniel is een van de beste Padangse koks die ik ken.

Laat een reactie achter op PLemon Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.