Mogen wij halfbloeden ook wat zeggen?

Ronald Hünneman:
Natuurlijk, soms waarschuwde mijn vader: “Pas nou op, want als je in een groepje iets verkeerds doet, onthouden de mensen jouw zwarte kop.” En als mijn lichtere broer en ik samen met mijn moeder over straat liepen riep ze wel eens lachend naar een buurvrouw: “Ja hoor, deze is van de melkboer.” Maar wat wist ik van wit en zwart? Niets. Zelfs niet toen kinderen “zwarte”, “koffieboon” of “pinda” begonnen te roepen.

“‘Zwart’ is geen scheldwoord,” zeiden mijn ouders, “Het is wat je bent. Net zoals intelligent. En het is toch ook niet erg als mensen ‘Hé intelligente!’ roepen?”
Het werd lastiger toen ik als vijftienjarig jongetje door de politie werd klemgereden, hardhandig tegen de muur gezet en gefouilleerd. Mijn vader wilde de politie in Zaandam aanklagen. Maar ja, ik was rechtsaf door het rode licht gefietst. Toch? Als je de discotheek niet in mocht, terwijl de rest van je basketbalteam al binnen zat, wachtte je gewoon tot er een teamgenoot naar buitenkwam om te kijken waar je bleef. Samen kon je soms wel naar binnen.

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

68 reacties op Mogen wij halfbloeden ook wat zeggen?

  1. Trudy Verstegen zegt:

    Wat een nare uitdrukking ‘halfbloeden’ en ook aardig discriminerend, als je dat al over jezelf zegt wat zegt dat dan over je zelfbeleving en bewustzijn!? Gemengbloedig dekt de lading al wat meer, maar bi- of tricultureel verwijst naar de verschillende culturen waaruit wij voortkomen. Qua achtergrond tel ik minstens 5 verschillende invloeden.

    • RLMertens zegt:

      @TrudyVerstegen; ‘halfbloeden etc.’- Was in Indië gebruikelijk om Indo’s aan te duiden. De echte(1) tottoks (rechtop staande met de handen in de zij!)noemden zich trots(!) volbloed(!) Nederlanders! Dus …..Uit H.Martin Paradijsvlucht 1935; ‘het is vaak een haast verbijsterende vaderlandsliefde, juist bij den halfbloed. Heden beseffen zij wat zij aan het moederland te danken hebben; aan het land van Willem van Oranje! Zij willen blanker zijn, naar lichaam en ziel. Het is wereldverlangen(!) van alle kleurlingen naar een blanke huid. Een merkwaardig , voor de toekomst onze beschaving misschien een belangrijk verschijnsel…… ‘(!)

      • Trudy Verstegen zegt:

        Ja, het liefst witter dan wit, het is een raar verschijnsel, geïndoctrineerd door de Blanda en wee je gebeente als je je mede Indo broeders en zusters wijst op hun allochtone/Indonesische afkomst, dan zijn de rapen gaar. Nee, nee wordt er hard geroepen wij zijn Nederlanders, allochtonen zijn die anderen. Vluchtelingen van kleur die alles gratis krijgen en hier de boel komen leegvreten. In de jaren 50-tig kregen wij dat ook naar ons hoofd geslingerd. Maar de trouw aan het koningshuis tegen beter weten in bleef,
        gevochten en geleden voor koningin en vaderland en verraden door dat zelfde zooitje.
        Die maffia organisatie die Oranje Nassau heet heeft zijn schaapjes op het droge en veilig ondergebracht in het buitenland, Wij collateral damage van de geschiedenis werden met tegenzin toegelaten in z.g. vaderland, die zijn bastaarden niet lustte!

  2. Robert zegt:

    The same blood flows in our veins, we are all full blood, and the same spirit is in each of our natures.We are all members of one family:HUMANITY.

  3. Ronereon zegt:

    De term is onzinnig. Opvoeden, onderwijs en blijven voorlichten helpen op langere termijn. Hou mensen hoe dan ook bij elkaar. Maar blijf ver weg van BLM marxisten die anti-blank, anti-westers, anti-staat zijn en andere opruiers. Onverdraagzame beroepsquerulanten en gekwetsten die het probleem nog groter en intenser maken en zorgen voor diepe verdeeldheid .

    • Boeroeng zegt:

      Ronereon,
      Noem nou eens een KOZP-leider bij naam en kom met citaten dat die persoon marxistisch is anti-staat of een racist.
      Mij lijkt dat jij de opruier ben

      • van Beek zegt:

        Boeroeng, die associaties met BLM zijn heel gewoon binnen de republikeinse en extreem rechtse kringen in Amerika en elders in de wereld. Het is echt eng, ik zie zelfs mijn eigen amerikaanse familie dit soort onzin verspreiden op facebook. Allemaal gebasseerd op zogenaamde complot theorieen. Ik houd mij er verre van.

        • Bert Krontjong zegt:

          Goed zo Stephan ,jij trapt gelukkig niet in die rare praatjes van die rechtse rakkers !

        • van Beek zegt:

          Pak Bert,

          Sterker nog, persoonlijk vind ik het ontzettend gevaarlijk dat dit soort ridicule gedachtes de ruimte krijgt op internet. Maar in het kader van vrijheid van meningsuiting, zou dit helaas moeten worden gedoogd.

  4. Boeroeng zegt:

    Hünneman schrijft:
    Natuurlijk, soms waarschuwde mijn vader: “Pas nou op, want als je in een groepje iets verkeerds doet, onthouden de mensen jouw zwarte kop.”
    ———
    Dat zeiden mijn ouders ook wel eens tegen mij en ik geloofde hen niet. Ze hadden gelijk. Dat zie je pas jaren later.

  5. Bert Krontjong zegt:

    Ik heb een artikel gelezen over de huidige burgermeester van Heerenveen ( Friesland) Tjeerd Jan van der Zwan ( geb 1954) ,als je die voornamen leest ,zou je denken een echte Fries ,nou zo ziet hij er niet uit ,zijn moeder is Indisch en kon hier niet aarden is teruggegaan naar Indonesie en kreeg verkering met een Indonesische man maar hier had zij spijt van en keerde terug naar Nederland ,hier kreeg zij haar zoon ,die weldra werd geadopteerd door zijn Nederlandse vader en zo de naam van der Zwan kreeg .Deze jongen zag er dus behoorlijk Indonesisch uit ,volgens zeggen had hij behoorlijk last van discriminatie vooral in Zwolle ,later na allerlei bestuurlijke functies belandde hij in Friesland ,hier heb ik totaal geen last gehad van discriminatie ,hij leerde de Friese taal en als je niet beter wist en alleen op de naam afgaat ,zou je denken met een “” Echte “” Fries van doen te hebben ,tot je hem ziet ,een kleine donkere man ,ziehier de burgermeester van Heerenveen ! Tjeerd Jan is eenmaal teruggegaan naar Indonesie en heeft daar zijn biologische vader ontmoet maar zowel land als zijn vader deed hem niets ,hij is happy in Friesland en die Friesen zijn happy met hem .Wat mijzelf betreft ik heb ook een grote voorkeur voor die Friesen eerlijk ,recht door zee en helemaal niet afkerig van mensen met een ander kleurtje .

    • Boeroeng zegt:

      Merci voor de tip, Bert..
      ————-
      Van der Zwan groeit op in Zwolle. “Mijn moeder had mij altijd gezegd dat ik wanneer ik een meisje zou ontmoeten, ik mij voor moet stellen aan haar ouders. Dat deed ik, maar toen kreeg ik terug dat ze niet meer met me om mocht gaan omdat ik zwart was.” Ook bij het stappen wordt hij geconfronteerd met zijn donkere huidskleur. Hij wordt in alle kroegen geweigerd. Het doet wat met zijn zelfbeeld, hij denkt dat er wat mis is met hem.  Omrop Fryslân

      • anoniem zegt:

        Ja dat is inderdaad de ervaring die heel wat Indos hebben meegemaakt! Helaas is voor velen, misschien niet de meerderheid van de Nederlanders, de pigmentatie en afkomst een bron van raciale discriminatie en verachting. It is sad but true.

    • R Geenen zegt:

      @@Wat mijzelf betreft ik heb ook een grote voorkeur voor die Friesen eerlijk ,recht door zee en helemaal niet afkerig van mensen met een ander kleurtje @@
      Wel Bert, ga dat niet namens alle Indo’s zeggen. O.a. een Amerindo met de naam Rudy Goutier, nu 87 jaar. Ik heb zijn verhaal over o.a. zijn moeder op mijn web staan. En zo kan ik er nog een paar noemen, die wel wat anders hebben meegemaakt. Jouw ervaring gaat misschien over vandaag en in de grotere plaatsen. Maar als je in een dorp met een paar bewoners wordt gedumpt, piep je wel anders.

      • Bert Krontjong zegt:

        Tja Ron ,ik kom niet in kleine dorpen met 1 man en een paardekop ,ik vroeg eens de weg in Eygelshoven ( Limburg) wij hebben daar gewoond begin jaren 50 ,dus ik vroeg “” Pardon weet u het centrum ?”” Keek die vrouw me aan of ik gek was “” Meneer u bent in het centrum !”” Nou ja ,stel je voor dat we daar gebleven waren ,wat een gat zeg ,nee mijn vader zag het goed en die andere 200 Indo,s ook WEGWEZEN hier ! bevolking van Eygelshoven was na het vertrek van die Indo,s meteen gehalveerd .Trouwens in die kleine kut dorpen was tot in de jaren 50/60 v.d.v.e de gewoonte om mensen van het nabijgelegen dorp 3 km verderop als vreemden te beschouwen ,daar ga je niet mee om en dan komen er plotseling een paar honderd bruintjes van 13000 km verderop ,nou kan je op je klompen aanvoelen ,hoe er tegen die pinda,s werd aangekeken .Waaarom werden wij daar neer geflikkerd ? Heel simpel ,een of andere gek was er achter gekomen ,dat wij katholiek waren ,dus hup naar dat vrome Limburg toe ! maar die tolol vergat ,dat daar geen werk was ,niet voor katholieken en ook niet voor niet katholieken .Wij hadden natuurlijk geluk dat we daar met een grote groep gedumpt werden ,stel je voor dat je het enige Indisch gezin daar was ,had je inderdaad geen leven en ook dat gewauwel Limburgs dialect was totaal niet te volgen en die Limburgers op hun beurt konden dat petjoh van die Indo,s ook niet echt volgen .

        • R Geenen zegt:

          Dus jij hebt dat ook ervaren en te moeten leven in de Limburgse kampong.
          In Beuningen waren toen boeren in kampong. Het centrum bestond uit een kerk en een kroeg aan een plein. Iets verder het stadhuis.Ze hadden daar gauw door dat er door ons een andere vorm van Nederlands werd gesproken. Wij Indischen die daar door DMZ? werden gedumpt, bestonden uit 15 gezinnen, waarvan er een oude gepensioneerde oudjes waren en de andere 14 alleen bestonden uit een moeder met kinderen. Alle vaders hadden het niet in Indie overleefd. De jap en bersiap weten er meer over. DMZ dacht daarmee ons kwijt te zijn. Man, wat haatte ik die tijd.

        • Arthur Olive zegt:

          “Wij hadden natuurlijk geluk dat we daar met een grote groep gedumpt werden”
          Het kan ook zijn dat als er weinig Indo’s in zo’n gehucht gedumpt werden dat het beter voor hun zou zijn omdat de bevolking zich dan niet zo dreigend zou gevoeld hebben.
          Wij zij twee keer gerepatrieerd, de eerste keer vlak na de oorlog met de Klipfontein een troepentransportschip.
          Wij kwamen in Bussem met een handje vol Indo’s en waren daar meer een bijzonderheid.
          Ons gezin nooit problemen gehad, zelfs vriendelijk ontvangen en in 1948 weer terug naar Indie.

        • R Geenen zegt:

          Wat dat betreft was de groep gerepatrieerden van 50 tot 55 echt in de aap gelogeerd. Net als toen ook de Molukkers in ex concentratiekampen.

        • Jan A. Somers zegt:

          “wat een gat zeg ” Dat had u toch kunnen weten? Indo’s houden niet van kampongs, en al helemaal niet van de bewoners.
          “de Molukkers in ex concentratiekampen.” In Vlissingen waren we dolblij met ons barakkenkamp. En na ons die Molukkers. Is zelfs een restaurant van zo’n Molukker naar vernoemd.

  6. Boeroeng zegt:

    Rap een speurtochtje gehouden.
    De burgemeester is via Fredriksz ook een nazaat Persijn.
    Verre verre neef van Sjoerd Albert Lapré

    • Bert Krontjong zegt:

      Die Indonesische vader van die burgermeester was een rijke invloedrijke zakenman ,je spreekt over 1979 ,dus het bewind van Soeharto dan moest je wel verbonden zijn met dat wrede,corrupte en moorddadige bewind ,dat stuitte Tjeerd Jan erg tegen de borst ,tja een Linkse student en een corrupte rechtse vader ……………

    • Bert Krontjong zegt:

      Tja Eygelshoven ,toch moet ik ook eerlijk wezen ,die Limburgers schenen het vreselijk gevonden te hebben ,dat al die Indo,s al na 2 jaar massaal vertrokken ,het is natuurlijk ook wel een mooie streek en de mensen waren best vriendelijk voor die vreemde donkere Nederlanders ,die groep Indo,s uit Eygelshoven hadden elk jaar een reunie in Eygelshoven 2 bussen charteren ,Beuningen lijkt mij andere spekkoek ,die mensen lijken mij meer van de zwarte kousenkerk en dan 14 gezinnen zonder vader ! Tja vrouw zonder man keken ze in die tijd anders tegenaan .Tegenwoordig hoort Eygelshoven bij gemeente Kerkrade en het is nog steeds een wat achtergebleven gebied met veel werkloosheid en ik kan dat gewauwel ( Limburgs) nog steeds niet verstaan !

      • R Geenen zegt:

        Ja, die zwarte kouzenkerk is me wel wat. De plaatselijke pastoor had daar meer te vertellen dan de Burgmeester. Ik heb dat dacht ik hier al eerder verteld. Mijn moeder was met een oude Indo vreind hertrouwd. Maar die man was protestant en moeder was katholiek. Toen mijn moeder door het koude water rheuma kreeg, zei die pastoor, die met de dokter meekwam, dat mijn moeder de straf van god had gekregen, door van haar geloof aftewijken.

        • Bert Krontjong zegt:

          Wat een gestoorde pastoor ! en intussen zit hij in de broeken van kleine jongetjes bah ! Ja mijn vader sloeg zo,n slijmjurk een keer van die trap af ,huichelachtig zootje ,gelukkig zijn die tijden voorbij .,het hoort nu allemaal tot Tempo Doeloe .

        • R Geenen zegt:

          @@gelukkig zijn die tijden voorbij .,het hoort nu allemaal tot Tempo Doeloe .@@
          Maar ik garandeer je dat vele Indo’s vanwege dat achterlijke gedrag van de bevolkingsgroepen uit gehuchten en geloof van die jurken ook zijn geemigreerd. Wat was Nederland toen in vergelijking met Indie een achterlijk land.

        • R Geenen zegt:

          Nog iets en over de Zwartekousenkerk. In Vlissingen op de zeevaartschool werd er van de zwartekousenbende gesproken. In onze werktuigkundigenklas hadden we zo’n Vlissinger zitten. Op zondag liep hij altijd in een of ander zwart kerkpak. Ze mochten op zondag een 2 uren lopen of wandelen. Thuis mochten ze een uurtje een boek lezen en de rest van de dag bidden. Ben benieuwd of zo iemand lang heeft gevaren. Aan boord is het 7 dagen in de week werken en vaak meer dan 8 uren. Ik had geluk door een kamer te kunnen huren bij een Indische familie.

        • Arthur Olive zegt:

          Mensen van de zwarte kousenkerk mogen op zondag niet werken en bij de boeren worden de manlijke van de vrouwlijke beesten gescheiden op die dag omdat ze denken dat het voor die beesten werk is om te paren.. Ik woonde toen voor 6 maanden in Rhenen en zag ze wel eens voorbijlopen.

        • R Geenen zegt:

          Dat zelfde gold for the mensen van die zwarte groep. Ook geen sex. Nee alleen een uur lezen en een uur wandelen.
          Wat een mentaliteit

        • Jan A. Somers zegt:

          “Wat was Nederland toen in vergelijking met Indie een achterlijk land.” Zwartekousenkerk in Vlissingen: Een verhaal van mijn vader op het gemeentehuis in Vlissingen, 1946.:
          Bij de bode: Ik zou graag weten of er in Vlissingen huisvesting voor ons gezin is, kan ik de wethouder spreken? Daar moet u net niet zijn, die heeft een lang verhaal, maar geen woning. Ik breng u wel naar iemand die u beter kan helpen. Ik zoel huisvesting, zo mogelijk in Vlissingen. Dat is niet gemakkelijk meneer, alles is stuk, ook geen vrij huis. Maar ik zal even kijken in de lijst van Havendorp. Kijk, daar is net een gezin teruggekeerd naar hun herbouwde woning, en er is op het ogenblik geen wachtende vóór u. Kent u dat barakkenkamp? Ja, bij aankomst op het station even langs gelopen. Nou, als u de eenvoud voor lief neemt, zou u er in kunnen trekken. Kunt u me dan meteen inschrijven? Nee, dat is alleen voor inwoners, maar ik breng u wel even naar de man die over de inschrijvingen gaat. Ja meneer Somers, er is aar inderdaad een woning vrijgekomen, nr.(…). U wilt daar gaan wonen met uw gezin? Nu maar eerst burger van Vlissingen worden. Na afloop van de formaliteiten nog even gebracht naar de afdeling Sociale zaken. U heeft geen huisraad, nauwelijks kleding? Ik breng u wel even naar de man /vrouw die gaat over extra distributiebonnen voor oorlogsgetroffenen. Op het lijstje dat ik hier net binnen krijg zie ik dat u Rooms-katholiek bent. Daar moet u eigenlijk ook langs gaan, die hebben in de diakonie nog mogelijkheden voor huisraad e.d. (plus de kopjes koffie er tussen door).
          En toen we er woonden, en ik op de fiets het hele mooie eiland had verkend, ook nog de directeur van de RHBS, die de goede oplossingen voor mijn probleem had. Zonder kosten!

  7. He is zo mdat mensen met een zwarte kleur vaak agressief zijn en soms ok met goddienst te maken.

  8. Trudy Verstegen zegt:

    Ik geloof dat ik niet goed wordt van dit soort framing van een ongeletterde!!

  9. Trudy Verstegen zegt:

    Ik word niet goed van zulke ongenuanceerde opmerkingen van ongeletterden!!!

  10. Trudy Verstegen zegt:

    Ik word niet goed van bovenstaande opmerking een regelrechte racistische framing van een ongeletterde!!!

    • RLMertens zegt:

      @TrudyVerstegen; ‘racistische framing etc.’- In Indië toen(!) heel normaal. Uit H.Martin Paradijsvlucht 1935; Een javaanse (kleine letter j) halfbloed. Trouw u deze vrouw, mijn jongen- zo steekt een vriendelijke landgenote opeens heftig van wal- dan zult u eens wat beleven. Slechts enkele jaren en uw slanke vrouw heeft taille 110. En wat u nog veel eerder zult merken, dat u niet alleen dit meisje hebt, maar met 25 mensen tegelijk. Want de hele kliek; het is vaak zelfs een reuze kliek, trouwt u mee; de donkere schoonmama, 2 paar schoon ouders, ooms,tantes, neven, nichten, die allemaal verzorgd willen worden en die handig het bruine(!) net knopen, waar in het gevangen bleekgezicht moet spartelen.
      tip; lees eens wat vooroorlogse Indische romans JKleian; Njai Belanda ea..

  11. Anoniem zegt:

    Sorry, maar de eerste 2 reacties kwamen niet door.

    • Anoniem zegt:

      Geeft niets mevr. Trudy Verstegen… U verontschuldigt zich tenminste, waarvoor dank….en dat mag gezegd worden, want …..

      Een paar lezers van dit blog komen ook niet door …. de bekende plaat voor hun hoofd…..

  12. Ronereon zegt:

    @ “Dat zelfde gold for the mensen van die zwarte groep. Ook geen sex.”. Ik heb jaren gewoond in de streek Ede, Veenendaal, Wageningen. Ook omgeving Zeist. Wat seks betreft, waren deze streng gelovige zwarte kousen meiden absoluut nr 1. Details laat ik uit decente overwegingen achterwege.

  13. Peter van den Broek zegt:

    We, de Indo-Europeanen en Nederlanders, vertrokken allemaal uit het voormalig Nederlands-Indie als migrant. Het verschil is het tijdstip van migratie.
    Watc maakt het verhaal als migrant tot een geschiedenis? Er zijn ook Indo’s doorgeemigreerd zoals de geachte Heer Geenen, daar is niks mee. waar naar ik op zoek ben zijn de constanten die in elk verhaal terugkeren. Hoe heeft de migrant zich gerealiseerd? Wat zijn de zgn Succesfactoren Key Succesfactoren, is dat op achtergrond, opvoeding , opleiding, of persoonlijke factoren zoals doorzettingsvermogen? Want is mijn persoonlijk verhaal een sprekend voorbeeld.

    Neem nou de Heer Geenen , 2 maalb gemigreerd, maar als hij in Nederland was gebleven, had hij dan dezelfde carrière gemaakt? Gezien zijn succesfactoren wel , maar hij kan dat zelf beter uitleggen. Ikzelfvben drie maal gemigreerd bet zoals mijn zoon, ik weet wel wat de succesfactoren zijn, maar zijn die hetzelfde als mijn vader? Hij heeft zich gerealiseerd op zijn wijze, dat telt.

    • R Geenen zegt:

      @ heer van den Broek: U wilt weten wat mijn reden was: Mijn drive! Mijn goal!
      Er kunnen verschillende redenen zijn waarom men wil of gaat emigreren. De meeste mensen en zeker Indo’s willen meer zekerheid, of een deel van de familie wil niet weg.
      Dan zijn er die het zat waren behandeld te worden als tweede rang burgers. En de opportunity kwam voor emigratie naar de USA. En zeker 1 op de 5 Indo’s verdwenen en weg uit Nederland. Ik had intussen mijn studie Scheepswerktuigkundige achter de rug en ging varen. Ik heb als 14 jarige wel tegen mijn moeder, we waren een maand in Nederland, gezegd dat ik niet van plan was in NL te blijven. Twee redenen en later kwam er een derde reden bij. De eerste twee waren het kanker weer en de mentaliteit van de bevolking.
      Tijdens de vaart kwam ik ook in de haven van Los Angeles. Wij bleven daar 23 dagen. Kreeg 21 sagen vrij en bracht de dagen bij familie door.
      Na de vaart ging ik voor Amerikaanse Ingenieurs bureaus in o.a. Den Haag werken. Enkele Amerikaanse medewerkers waren bereidt mij allerlei inlichtingen te geven. Ik had vooral belangstelling voor hoe men zijn eigen voorzieningen kan opbouwen en ook de veel lagere kosten van onderhoud. De lage belastingen en goedkope huizen. Het zonnige klimaat. Men wordt niet belemmert in het werken. Men kan uren maken zoveel men wil. Vele dag, avond en weekend cursussen waren tegen lage prijzen te volgen.
      Waarom ik dat allemaal wilde weten? Ik had een drive in mij. Mijn drive was: Nooit meer arm. (Mijn derde reden om weg te willen)
      Ik had het gevoel dat ik door de oorlog, Bersiap en de ontvangst in Nederland 20 jaren, mijn jeugd had verloren. In 1981 kwam de mogelijkheid.
      Ingenieursbureau CF Braun in SoCal had design engineers nodig. Ik stuurde hun mijn resume op. Binnen zeer korte tijd kreeg ik eerst een schrijven en vlak er na een telefoon.
      Tijdens het gesprek werd mij o.a. gevraagd: When can you be here? De zaak had zoveel werk, dat het op zoek ging naar kwaliteit. Groei van 1800 man naar 5000 was de projectie.
      Binnen een maand aldaar werd ik supervisor van een groep engineers die ik ook nog moest opleiden in het werk. De meesten wisten niets van petrochem en kwamen uit de wereld van weg en waterbouw. De eerste 10 jaren heb ik bijna dubbele uren gedraaid.
      Overtime 1 ½ maal betaald. Weekenden ook, driemaal betaald. Toen het wat rustiger werd haalde ik mijn makelaars diploma. Verkocht in de weekenden huizen. Na een poosje ontdekte ik dat in de commerciële sector meer was te halen. Maar je moest kunnen rekenen. Investeerders willen namelijk geld zien. Ook goed verdiend.
      Voorbeeld: Mijn huis kocht ik in 1984 voor $106,000. De gemiddelde prijs van een huis in Glendora is nu $738,000. Mijn huis is al 20 jaar afbetaald. Maar het geld in dat huis heb ik niet nodig.

      • Ronereon zegt:

        Beste RG, uw verhaal is levensecht en authentiek. Daarom lees ik het met interesse
        en plezier. Het zet het een en ander ook in een breder perspectief. In hindsight identificeert u exact wat uw persoonlijke drijfveren waren, zowel de push als pull factoren. U heeft met uw schip standvastig koers gehouden ! Wat betreft succesfactoren voor de typen migratie enz. is reeds zeer lang veel onderzoek gedaan. Kwalitatief en kwantitatief. Interessant b.v. om pre-industriële (en periodes daar aan voorafgaand) migratieprocessen en mechanismen te lezen. U noemde eerder uw bewondering voor de Friezen. De migratiebewegingen van deze groep i.c.m. economische activiteiten (maar ook ecologische) in de eerste eeuwen na de jaartelling (maar ook eeuwen daarna) zijn boeiend. De Romein Plinius Secundus o.a. is hiervoor een interessante bron. Er is zoveel in de wetenschappelijke literatuur..

      • Jan A. Somers zegt:

        “Mijn drive was: Nooit meer arm. ” Ik had die drive niet, maar ben in Nederland nou ook niet arm gebleven. Zonder dubbele uren. Net als die Walcherse keuterboertjes die na de watersnood ‘emigreerden’ naar de nieuwe IJsselmeerpolders.

        • R Geenen zegt:

          @@Ik had die drive niet, maar ben in Nederland nou ook niet arm gebleven@@
          Maar u heeft alle hulp en medewerking gehad en de Geenen familie werd en ik ondanks de tegenwerking, armoede en honger. U wilt dat misschien niet zien, maar het is wel een groot verschil. Want toen ik eenmaal in SoCal was had ik dat probleem niet.

      • Jan A. Somers zegt:

        “mijn jeugd had verloren.” Ook ik heb in Indië geen jeugd gehad. Maar wat heb ik daar veel aan levenservaring voor teruggekregen. Neemt niemand mij af.

        • R Geenen zegt:

          @@. Maar wat heb ik daar veel aan levenservaring voor teruggekregen. Neemt niemand mij af.@@
          3 1/2 jaar japanse concentratie kampen, honger, meppen van de pleuris nip, vader zien sterven na 8 maanden zijn gemarteld, als kind een vriendje zijn sterven, enz. Levenservaring en dat als kind? Geef mijn portie maar aan fikkie. Dan op de kop toe de harteloze Nl behandeling in de jaren 50.
          Dat waren ervaringen die bij vele Indische een trauma hebben veroorzaakt. Maar blijkbaar bent u een “IK” persoon, die totaal de situatie waar anderen zich bevonden onderkent.

        • Jan A. Somers zegt:

          U praat over IK, mag ik dan ook over IK praten? En dat is standaard Kenpeitai, tewerkstelling, Simpangclub en Werfstraatgevangenis. Nog afgezien van lijken bergen. Losse onderdelen, vliegen, stank. Met een Indonesische ploegbaas: Rustig jongens, doden zijn ook mensen. Dat vind ik levenservaring. Met die goede opvang in Nederland, maar daar moest je wel naar vragen. Met de levenservaring dat alle mensen anders zijn, wat je moet respecteren. En niet denigrerend: ““Wat was Nederland toen in vergelijking met Indie een achterlijk land.” Zwartekousenkerk in Vlissingen” Misschien vonden ze u wel een rare. Mag toch?

        • R Geenen zegt:

          @@Misschien vonden ze u wel een rare. Mag toch?@@
          Ja, al die bruintjs waren in de doorsnee ogen van de witte Ned. maar rare apen.

      • Peter van den Broek zegt:

        Ik bedoel het iets anders.
        Succesfactoren zijn factoren die bijdragen tot een goede toekomst (afkomst, opleiding, werk
        afkomst:
        -wat voor opleiding en soort werk had Uw vader en moeder in het voormalig Nederlands-Indie
        opleiding:
        – wat voor Uw opleiding heeft U gevolgd in het voormalig Nederlands-Indie?
        -wat voor werkervaring heeft U in Nederlands-Indie (overheid/private sector) ?
        – wanneer bent U naar Nederland gerepatrieerd, welke leeftijd had U toen?
        -welke opleiding heeft U in Nederland gevolg?
        – in welk legeronderdeel heeft u uw dienstplicht in Nederland vervuld en met welke rang
        werk :
        – wat voor werk heeft U gedaan in Nederland
        . bent u lid geweest van een partij in NL?
        -bent U lid geweest van verenigingen in NL , welke?

        Op zo’n manier kan de sociale mobiliteit worden gemeten
        motivatie is één ding en hoe kan je dat meten?

        • R Geenen zegt:

          @@Op zo’n manier kan de sociale mobiliteit worden gemeten
          motivatie is één ding en hoe kan je dat meten?@@

          Bent u serieus met zo’n onderzoek bezig? Zijn U vragen tot alle lezers gericht?
          Uw laatste vraag kan ik heel gamakkelijk beantwoorden. Namelijk naar het resultaat.

        • Arthur Olive zegt:

          “Succesfactoren zijn factoren die bijdragen tot een goede toekomst”
          Ik heb neven in mijn familie die de juiste succesfactoren hadden. Ouders waren pienter, ze hadden goede schooling. Het waren candidaten op school voor “Most likely to succeed”. Er is echter niet veel van hun terechtgekomen omdat ze niet durfden calculated kansen te nemen.
          You can’t keep a good man down, met of zonder succesfactoren.
          “Self made man” is de utdrukking waar ik naar zocht.

        • R Geenen zegt:

          @@You can’t keep a good man down, met of zonder succesfactoren.
          “Self made man” is de utdrukking waar ik naar zocht.@@

          You are right, mr Olive. Het begint met “Goal Setting” which is the start of being a Self made person.

        • Peter van den Broek zegt:

          Goal setting? Dat was in het voormalig Nederlands-Indie wel wat anders, want wie daar voor een dubbeltje was geboren, werd geen kwartje. Er waren daar ook weinig mogelijkheden: in het onderwijs lagen de kansen niet voor het grijpen, of als je dom was of geld had, ging je naar Nederland. Er was voor de (Indo-)Europeanen een loopbaan bij het Gouvernement, het KNIL.Het boerenbedrijf lag niet voor de hand, de handel was in handen van Totoks of Chinezen, verwerkende industrie was er eigenlijk niet.

          Ik heb eens voor de aardigheid gekeken naar de achtergrond van Indo-europeanen, die verzet pleegden in Nederland en in Colditz in krijgsgevangenkamp raakten. Het waren KMA-cadetten/officieren en 1 marineman (manschap). Allen van de KMA hadden vaders die hogere KNIL-officier waren, terwijl de marineman van niet-militaire afkomst was. Niet voor niets was Nederlands-Indie een rangen en standenmaatschappij met een karakter van een kaste. Voor de hogere gouvernementsrangen gold hetzelfde.

          Dan kan je wel aan goal-setting gaan doen, maar dat hielp niet zo veel in Nederlands-Indie. De situatie werd in Nederland anders. Indische Nederlanders (oude definitie) zijn emigranten, dan kan je naar het resultaat kijken, maar het resultaat is wel de uitkomst van het proces. het proces kan je meten, er zijn milestones. Ik heb zo hier en daar wat gegevens verzameld, maar om dat een onderzoek te noemen, is wel heel veel gevraagd.

          Opmerkelijk dat de Heren Geenen, Olive en ik allemaal doorgeemigreerd zijn. dat is toch niet toevallig?

        • Jan A. Somers zegt:

          “Er was voor de (Indo-)Europeanen een loopbaan bij het Gouvernement, het KNIL” En als je (veel) meer wilde verdienen het particuliere bedrijfsleven. Employee heette dat. Kregen ook hun achterstallig salaris uitbetaald.

        • Jan A. Somers zegt:

          “de handel was in handen van Totoks of Chinezen, verwerkende industrie was er eigenlijk niet.” Om wat te noemen: Unilever, diverse oliewinningen en –
          raffinaderijen, HVA en vele andere landbouwondernemingen, banken, verzekeringsmaatschappijen, drukkerijen, KPM, KJPCL, Braat, Bata, enz. enz.

        • R Geenen zegt:

          KJPCL bestaat niet. KJCPL! Koninklijk Japans China Paketvaart Lijn.
          Heel wat Blikken in Vlissingen studeerden op kosten van die maatschappij.
          Je moest dan wel eind HBS hebben. Ik met eind MULO-B kreeg geen beurs. Maar toen ik wel slaagde als WTK, stonden ze als eerste op de stoep. Maar deze jongen was hun gedrag niet vergeten.

        • Peter van den Broek zegt:

          Er moet wel gelezen worden wat er staat. Welke kansen hadden in Nederlands-Indie geschoolde (Indo-)Europeanen in het bedrijfsleven, welke functies waren voor hen weggelegd? Want wie hadden de leidinggevende functies in het particuliere bedrijfsleven. dat is toch heel gemakkelijk na te gaan, dat waren toch de totoks, vers uit Nederland!!!

          Verwerkend industrie dwz processing (gebruik van techniek) zoals banken, verzekeringswezen etc. !!!!! Dat dat was wel in handen van “buitenlandse” ondernemingen, want welke ondernemingen waren in handen van ingezetenen, van inlanders bijvoorbeeld. Hoe groot de Foreign Direct Investments FDI in Nederlands-Indie waren in de 19de en 20ste eeuw is na te gaan. Vanuit Nederlands Indie werd weinig geïnvesteerd en helemaal niet in de verwerkende industrie. Er was geen sprake ban Nederlands-Indsich kapitalisme, daar waren de koloniën ook niet voor.

          Ik heb nog geen drank ingenomen, maar ik versta onder verwerkende industrie wat anders, ik heb nog wat oude statistieken over Nederlands-Indie en dan wordt haarfijn uitgelegd dat de verwerkende industrie , de industrie die grondstoffen van het land gebruikt ter vervaardiging van half- en eindproducten, daarbij gebruikmakend van techniek niet bestond, althans niet het vermelden waard was.

          Het gaat daarbij vooral om de “toegevoegde waarde”.
          Bij olieraffinage wordt meer techniek, dan mankracht gebruikt en was het aandeel salaris in Nederlands-Indie heel klein. Daarbij komt dat de winst niet toeviel aan Nederlands-Indie, maar aan Nederland, als belastingparadijs.

          Bier, Bintang, was en is dat niet van Heineken ? Is dat verwerkende industrie?

        • R Geenen zegt:

          Wat ik begrepen heb, waren de Geenen op West Sumatra geen grote carriere makers. Wel goede sport figuren. De Chevalier familie daarentegen hadden heel wat meer in hun vermogen. Vele mannen waren zeer technisch. Mijn opa slaagde er in een eigen auto bedrijf op te zetten. Had een import van de Amerikaanse Hudson and Fiat truck. Maakte goed geld, want hij kocht vervolgens het Hotel-Restaurant Belantung voor zijn vrouw, mijn oma. Oma kreeg van de plaatselijke ambtenaar een nieuwe achternaam. Hij veranderde haar Franse achternaam Balliard in Beljaars. In wezen was ze dus ook Frans. Ook stichte hij een park in Padang met o.a. herten. In Padang Pandjang bezaten ze 3 huizen en een vruchten boomgaard. Een broer van opa Cezar met de naam Alphons begon na scholing als automonteur, Werd na de oorlog via de plaatselijke autoriteiten aangesteld als hoofd van de controle op alle vervoermiddelen van Noord Sumatra.
          Tijdens de Tijdens de oorlog moest hij het wagenpark van de jap onderhouden. Tijdens de bersiap werd hij via het KNIL aangesteld als hoofdmechanic van Westerling. Daarom weet ik van mijzelf, dat ik meer DNA van de Chevalier in mij heb, dan van de Geenen. Mijn jongere broer was daar tegenover in al zijn doen en laten een echte Geenen.

        • Peter van den Broek zegt:

          Het was technisch maar het bleef technische dienstverlening wat natuurlijk anders is als Industrie waarvoor kapitaal nodig is. Alhoewel veel goedkope (inlandse) arbeidskracht in Nederlands-Indie voorhanden was, werd dat niet efficiënt gebruikt. Bvb katoenkleding kon heel goedkoop inlands geproduceerd worden maar dat ging ten koste van Textielindustrie in Twente en Brabant. Dus de inlandse industrie werd niet bevorderd.

          Nederlands-Indie bleef een goedkoop land van grondstoffen en Nederland had er geen belang bij de industrie te ontwikkelen dan was er ook geen reden om de inlandse bevolking te ontwikkelen. Dan was er ook het pauperprobleem omstreeks de eeuwwisseling, het indo-pauperprobleem!!!

        • Jan A. Somers zegt:

          Ik regeerde op uw “Er was voor de (Indo-)Europeanen een loopbaan bij het Gouvernement, het KNIL.Het boerenbedrijf lag niet voor de hand, de handel was in handen van Totoks of Chinezen, verwerkende industrie was er eigenlijk niet.”
          “KJPCL bestaat niet. KJCPL! Koninklijk Japans China Paketvaart Lijn.” Klopt helemaal, ik gooi die letters altijd door elkaar.Er schijnt nog een latere benaming te zijn ontstaan in de samenwerking tussen KPM en KJCPL.
          “West Sumatra geen grote carriere makers. ” Maar wel grote Europese en Amerikaanse bedrijven, waarbinnen je goed carrière kon maken. Ongeacht totok of Indo. Mijn overbuurman is zo een.
          “Er waren daar ook weinig mogelijkheden” Elke grote stad (net als in Nederland) had AMS. Mulo, en verder HBS/Gymnasium en middelbaar/hoger onderwijs. Universitair onderwijs in het begin alleen Batavia en Bandoeng (Soekarno!) vanwege de lage aantallen studenten, maar in de jaren dertig kwam ook dit redelijk op gang. Mijn eerste baas bij TNO was in Batavia hoogleraar geweest aan de medische faculteit.

        • R Geenen zegt:

          De KJCPL had ook een andere meer Internationale naam. Klinkt beter. RIL = Royal Interocean Lines. Heb van September 1950 tot December 1950 op Canisius in Batavia gezeten. In december kregen we de mededeling dat vanaf januari 1951 de voertaal niet meer Nederlands, maar Indonesisch is. Daar wij op het punt van vertrek stonden (3 jan 51) ben ik meteen van de school afgegaan. Wat betreft Carriere maken is het bij Amerikaanse bedrijven altijd meer mogelijk geweest. Gewoon meer presteren dan je collegae en bereid zijn wat langer te blijven.
          M.a.w. een goal zetten, dan komt het van zelf. Altijd op tijd komen en nooit eerder weggaan dan dat het tijd was, helpt al. Zeker als de baas het ook doet.

        • Peter van den Broek zegt:

          Il vergelijk de sociale mobiliteit in Nederlans-Indir met die van Nederland. Bij het KNIL was het duidelijk dat als je vader een hoge KNILofficier was, dan werd zijn zoon ook officier maw het ging er niet om wat iemands capaciteiten was maar wat de vader voor functie had, meritocratie speelde geen tol. Het resultaat. hebben we kunnen zien, het door het Gouvernement bewierookte en door de kranten omhooggeschreven KNIL werd in luttele dagen door op de fiets rijdende Japanse soldaten onder de voet gelopen.

          Dat werd na 1949 toch wat anders. Hoe dat bij de Gouv. marine aan tie ging is te flauw om hier te vermelden.

        • R Geenen zegt:

          @@Dat werd na 1949 toch wat anders. Hoe dat bij de Gouv. marine aan tie ging is te flauw om hier te vermelden@@
          Laten we het beestje gewoon bij de naam noemen: VRIENDJESPOLITIEK

        • Jan A. Somers zegt:

          Hoezo vriendjespolitiek? Op 27 december 1949 ging de Gouvernements Marine (heette toen al Federale Marine) conform het Uniestatuut over naar de RIS. En kwamen de GMmers dus in dienst van de RIS, hun nieuwe werkgever. Van de schepen veranderde alleen de vlag en de naam. Alles bleef varen zoals voorheen, met het meeste van het personeel in dienst van de RIS. En die betaalde ook de pensioenpremies gewoon door aan het ABP (via Komisaris Agung RIS in Den Haag). Zo kreeg mijn vader bij zijn invaliditeitsregeling ook zijn uitkering van de RIS. En ook zijn eervol ontslag en overdracht aan het pensioenfonds via SAIP. Alles was keurig geregeld.. Rond 1962 vertrokken de laatste Nederlandse GMmers met pensionering of garantieregeling naar Nederland.

  14. Bung Tolol meestal half lam . zegt:

    Het topic was toch “” Mogen -wij-halfbloeden- ook-wat -zeggen “” Nou hierop zijn 44 reacties op gekomen maar ja belazeren sommige mensen de kluit niet ? Doen ze zich voor als halfbloed zijn ze het niet terlalu tog ! Dus we zijn helaas genoodzaakt een bloedtest te doen bij al die reageerders .Zit je lichaam half met bloed ,ben je eerlijk geweest en krijg je geen boete maar owee je gebeente als je lichaam vol bloed zit ! ben je dus een bedrieger ,oplichter ,authandelaar ,pooier in ieder geval je bent niet koosjer en niet aankomen met smoesjes van “” Saya tidak tahu “” Als je bierglas halfvol of vol is weet je dat wel .

    • Bung Tolol zegt:

      @Om op het topic terug te komen “” wel of geen halfbloed ,wel of geen volbloed “” Die Bert Krontjong bakt het wel helemaal bruin ,die is geen halfbloed en ook geen volbloed ,we hebben helemaal geen bloed aangetroffen bij die gek ,alleen maar bier en rum ( wel goede kwaliteit ) Dus daar hebben wij niks aan bij onze bloedtransfusie dienst ,we sturen hem wel door naar de Alcoholtransfusie dienst .

  15. Ronereon zegt:

    @ “En niet denigrerend: ““Wat was Nederland toen in vergelijking met Indie een achterlijk land.” Zwartekousenkerk in Vlissingen” Misschien vonden ze u wel een rare. Mag toch?” Dat mag. Vrij land. Maar of het nou handig is ? Beste J.A.S. U merkt, hoop ik, dat heer RG zijn hart en ziel bloot gaf in zijn commentaar, ongeremd, oprecht en vol passie. Laat dat betijen, denk er over na. Neem een time-out. Ik ben zelf even toe aan een trou normand ( Boulard, Pays d’Auge, VSOP, niks bijzonders) , na de tweede gang en moet even overdenken wat er gezegd is ‘a table’. Een moment van reflectie op weg naar de derde gang (Poulet a quarante gousses d’aille, dat belooft wat). In uw plaats, met alle terughoudendheid en eventuele mea culpa’s, zou ik vragen “waarom vond u Nederland een achterlijk land in vergelijking met Indie”. Kijk zo ontstaat er een, naar ik vertrouw en vurig hoop, een interessante uitwisseling van visie en ervaringen. U heeft er de bagage voor. Laat dat zien ! Bevraag ! Inmiddels toch maar liever een Christian Drouin, hors d’age. Gewoontes raak je niet gauw kwijt. En voor Bert K. heeft u de Clement, rhum agricole nu geprobeerd ? Probeer dit eens https://www.rumbarrel.nl/

    • Jan A. Somers zegt:

      ” Laat dat zien ! Bevraag !” Nee hoor, laat iedereen zijn verhaal vertellen. Uit een compilatie van al die afzonderlijke verhalen komt er een geschiedenis uit. Er zijn twee grote interviewrondes geweest in Nederland. Prachtig materiaal, ligt te wachten op studie. Eentje audio, de ander video. Van de eerste, Stichting Mondelinge Geschiedenis Indonesië, liggen er 720 interviews (2800 uren gesprek!) (uit 1997!) in de archieven. Van veel al op schrift uitgewerkt. Nauwelijks gebruikt. Doodzonde.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.