16 mei TV, De heerlijke jaren 50: Den Haag, woningnood & repatrianten 

De tweede aflevering van de documentaireserie speelt zich af in Den Haag. Veel inwoners van de stad hebben tijdens de oorlog moeten lijden. Door het oorlogsgeweld werden op veel plekken huizen verwoest, waardoor gezinnen noodgedwongen samen met wildvreemden op een paar vierkante meter woonden. Na de oorlog moesten snel nieuwe huizen worden gebouwd voor de generatie babyboomers. Daarnaast komen ook de Indonesische repatrianten voorbij in de aflevering. Indorockers vertellen over de moeizame opbouw van een nieuw leven in Den Haag. De Haagse aflevering van De (H)eerlijke jaren 50 is komende donderdag om 20.25 uur te zien op NPO 2.  AD.nl

Dit bericht werd geplaatst in agenda - evenementen. Bookmark de permalink .

44 reacties op 16 mei TV, De heerlijke jaren 50: Den Haag, woningnood & repatrianten 

  1. R Geenen zegt:

    Indische mensen in Nederland, blijven jullie het accepteren uitgemaakt te worden voor Indonesiers? Blijven jullie dat accepteren?

  2. Bert zegt:

    Ach Ron ,als je je druk moet maken om weer een absurditeit van de Hollandse pers ,kun je wel aan de gang blijven ,zei iemand in Amerika niet “” Stom geboren en suf gezoogd ‘”” Zoals laatst dat een schrijver beweerde dat die Indo,s na 1980 naar Nederland waren gekomen ,ik heb wel een rake opmerking gehoord van Yvonne Keuls over die flats ,die ze uit de grond hebben gestampt “” Dat zijn geen huizen maar opslagruimten !”” Zo denk ik er ook over .Die vreselijke flatbuurten in Slotermeer /Geuzenveld /Slotervaart ,heb nooit begrepen waarom mijn ouders daar bleven wonen ,denk dat het was omdat daar veel Indo,s woonden en veel toko,s waren ,ja mijn vader kon wel een schitterend huis kopen in Bloemendaal maar mijn moeder zei “” Wonen er hier veel Indo,s en zijn er ook Indische toko,s ? “” Toen die makelaar op beide vragen ontkennend antwoordde ,was het gebeurd “” Hier ga ik nooit wonen !””

    • Tuan Pechtold zegt:

      Toch een gevalletje van gevoel voor humor ! In de jaren 60 vragen of er veel Indo,s in Bloemendaal wonen ( een van de duurste buurten van Nederland ) Volgens mij wonen er nu ook geen Indo,s .Wat Den Haag betreft vind ik nog steeds de meest Indische stad van Nederland en Arnhem nomor dua .

  3. Jan A. Somers zegt:

    Wat zegt indië nou bij de huidige burgers? Niets toch? Ze hebben wel wat anders, belangrijkers te doen. Wat zegt het u, Limburg, Brabant en Zeeuws-Vlaanderen als oude kolonie te zien? Niks toch. En hele troepen Nederlanders gaan toch in Spanje op vakantie, als ze er al niet wonen? Als ze mij vragen waar ik vandaan kom, en ik zeg Indië, dan gaan de ogen op oneindig en het verstand op nul. Dan zeg ik toch gewoon Indonesië. Dan snappen ze mij, en dat was de bedoeling. Als een Indo in Amerika vertelt dat hij/zij in Indië is geboren, wat is dan de reactie? Hier op I4E is de Indonesische proclamatie op 17 augustus 1945 toch ook in Jakarta, Indonesië, uitgeroepen. En hoe vaak lees ik hier over het Gubengtransport in Surabaya? En dat zijn kreten uit de huidige Indische gemeenschap!

    • PLemon zegt:

      @ Als ze mij vragen waar ik vandaan kom, en ik zeg Indië, dan gaan de ogen op oneindig en het verstand op nul.

      # Als ze mij vragen… laat ik ze het raden. Dan komen de verkeerde antwoorden want in de beleving van de blanda ben je door je Aziatische kenmerken en kleurtje inderdaad de indonees/Chinees/ambonees/ of zelfs een nieuwe migrant. Als indischman en getinte ‘hollander’ vindt je het toch niet prettig want een mens draagt een pakket vooroordelen met zich mee over de afkomst van een onbekende of afwijkende soortgenoot. En eigenlijk wil je dan dat men je in het juiste pakket ‘ vooroordelen’ zowel positief als negatief plaatst. Dus na de gegeven correctie ‘ indisch’ of Indo en aanvullende mix van Europese voorouders heeft de verdere kennismaking een transparantere basis met de fries, drent, tukker, limburger etc. gekregen.

      • R Geenen zegt:

        Ongeveer een 15 jaren geleden werkte ik als makelaar bij Southland Properties. Ik was een van de 28 en de eigenaar was ook een Indo, Robert Doornik. Op Woensdag hadden we altijd een office vergadering. Robert, die van enkele hoorde dat ze afvroegen wie ik was, heeft toen tijdens de vergadering uitgelegd wat een Indo in zijn ogen was. Naderhand bleek dat een ieder van de 28 een mix was.

  4. Bert zegt:

    Ja geachte heer Somers helemaal waar wat u zegt maar u vergeet een ding ,wat dan ? Nou Indo,s van de eerste en tweede generatie haatten het om voor Indonesiers uitgemaakt te worden ,ook logisch na wat ze meegemaakt hebben ,1942-1945 ,daarna Bersiap ,daarna met de nek aangekeken worden door die Inlanders sorry Indonesiers .De 3 e en 4 e generatie Indo,s lijden daar helemaal niet onder en sommigen dwepen zelfs met hun Indonesische achtergrond ,wat ik hier wil zeggen ,als er weer in de Nederlandse pers iets geschreven wordt van die Indonesische repatrianten mag die zelfde Nederlandse pers er wel op gewezen worden ,dat ze onzin uitkramen en Amerika dan ? Tja die Amerikanen kun je het moeilijk kwalijk nemen dat ze weinig verstand hebben van onze oude kolonie maar van Nederlandse journalisten mag je beter verwachten .En dat Pechtold zo dom uit zijn nek zat te kletsen met die zin “” Indonesische Nederlanders “” ach betekent alleen dat hij wel verstand heeft van stukken veilen ( Hij was veiling meester ) maar geen moer wist van die koloniale geschiedenis !

    • Arthur Olive zegt:

      Heel zelden zal een Amerikaan mij vragen waar ik vandaan kom maar als ze het me vragen dan zeg ik dat ik uit de former Dutch East Indies, present day Indonesia kom.
      Ze vragen het omdat ze geen Mexicaans accent horen en dan wordt het Dutch begrijpelijk in combinatie met East Indies en Indonesia.

    • Jan A. Somers zegt:

      “haatten het om voor Indonesiers uitgemaakt te worden ” Ik haat niemand, wil alleen maar correct op de goede plek worden gezet. Moet ik dan Indonesiërs haten? Mijn grootmoeder? Baboe Soep? Indonesiërs die op mijn werk op bezoek kwamen? En die ik thuis uitnodigde? Onze Indonesische ploegbaas bij het bergen van lijken?: Rustig aan jongens, dooien zijn ook mensen!

      • R Geenen zegt:

        @@“haatten het om voor Indonesiers uitgemaakt te worden ” Ik haat niemand, wil alleen maar correct op de goede plek worden gezet. @@
        En toch heeft Bert gelijk. Ik ken een persoon wiens vader net aan de Olo moorden wist te ontsnappen. Zijn vader heeft er na nogal wat indonesische criminelen uit wraak een kopje kleiner gemaakt.
        Mijn moeder haatte de jap en inlander die mijn vader hebben gemarteld en haar een ellendig leven hebben bezorgd.

  5. Bert zegt:

    Tja Ron ,dhr Somers betrekt alles wat er gezegd wordt op zichzelf is op zich niks mis mee ,vrije meningsuiting maar gelet op wat Pechthold over zich heen kreeg ,toen hij Indo,s en Indonesiers over 1 kam scheerde ,kun je niet anders concluderen ,dat de Indo niet graag een Indonesier genoemd wilde worden ,ik zelf en ook mijn vader haatten die Indonesiers totaal niet maar bij vele Indo,s zit het trauma diep ,ik zou zeggen , heb daar begrip voor ,de meesten zijn al op leeftijd ,dat trauma krijg je er niet meer uit ,voor de derde en vierde generatie geldt dit allemaal niet ,zij hebben weinig weet over die Bersiap en de tijd erna ..

    • R Geenen zegt:

      @@maar bij vele Indo,s zit het trauma diep ,ik zou zeggen , heb daar begrip voor ,de meesten zijn al op leeftijd ,dat trauma krijg je er niet meer uit @@

      Een iedere keer als ik zoiets lees, denk ik aan mijn moeder en de pijn die ze heeft geleden. En dan dwing het mij om te reageren. Want het is een egoïstische vorm van denken en geen rekening houden met de ervaringen van anderen. Oorlog is al erg, maar het wordt nog erger vanwege de genocide vormen; het willen uitroeien van de Indische.

      • Bert zegt:

        @Ron ,exactement ! Ik weet niet of je dat verhaal van die familie Murk hebt gelezen ,idem dito met een sterretje het zelfde verhaal als je moeder ,oma Murk een Javaanse ,die getrouwd was met een Belanda ,dus automatisch zou ze het Nederlanderschap moeten krijgen ,werd de toegang tot Nederland ontzegd ook tegen haar kinderen ,die ook Nederlander waren werd moeilijk gedaan ,uiteindelijk zijn de meesten van die kinderen toch naar Nederland gegaan op twee na ,die bij oma zijn gebleven God zij dank ! De jongste Kees zei “” Ik wil niet eens naar een land ,wat mijn moeder als een andjing behandeld .,die twee mannen zijn tot haar dood bij hun moeder gebleven .,prachtig om te lezen !Ik moet ook altijd denken aan het verhaal van die Javaanse vrouw op leeftijd ,die jaren en jaren achtereen naar de haven ging om de boten te bekijken ,die aankwamen ,waarom deed ze dat ? Nou simpel haar Hollandse man had haar kinderen meegenomen naar Nederland en zij bleef alleen achter ,nou ging ze elke week kijken of die kinderen misschien terug waren gekomen .Als je erg kortzichtig van geest bent ,kun je zeggen “” Ik herken dat niet in mijn familie ,dus het zal wel niet waar wezen “” Oogkleppen politiek !

        • PLemon zegt:

          @ Oogkleppen politiek !

          #Hr. Bert , onderstaand zal u wel aanspreken…een geestverwant en mogelijk wel bij u bekend?

          *** Dane Beerling (75) is beeldend kunstenaar, publicist en verteller. Hij lanceerde in 1999 de website http://www.tjaberawit.nl. … wat rechts en wat links was, daar had ik nog weinig besef van.

          In de jaren vijftig was dat zelfs nog minder, toen maakte mijn chef me eens goedmoedig uit voor “ware communist”. “Wat is dat, communist?” vroeg ik.
          Ik kwam in die tijd op voor Indonesiërs en voor arbeiders. Dat was niet gewoon voor Indo’s. Je moest als Indo neerkijken op arbeiders – en op Indonesiërs al helemaal. Dat deed ik niet. Ik ben de oorlog doorgekomen door met mijn broers mijn moeder te helpen, die praktisch zonder geld een groot gezin moest voeden. Wij waren de hele dag door Batavia aan het zwerven en hadden veel contact met Indonesiërs. Ik had last van stinkende wonden aan mijn voeten, tropenzweren, en daarom bleven mensen uit mijn buurt. Ik had een beschermende stankcocon. Ik merkte dat Indonesische bedelaars mijn stank geen probleem vonden,…

          De bersiap kwam als een complete verrassing voor me. Ik had een Indonesisch vriendje dat me langzamerhand ging mijden. Hij zei ineens: “Jij hebt geen land.” Ik zei: “Jawel, ik heb Holland.” “Nee, jij bent Indo, jij hebt geen land.” Als ik wilde spelen, zei hij: “Ik moet oom helpen, die vecht tegen Hollanders.”
          Vóór de oorlog speelde je als Indo-kind niet met Indonesische kinderen. Mijn vader, een totok, was onderofficier bij het KNIL – mijn moeder was een Indische. Als Indo-kind speelde je meestal alleen met andere Indo’s. Totok-kinderen mochten van hun ouders niet met ons spelen. Het kwam ook voor dat Indo-kinderen van hun ouders niet met totok-kinderen mochten spelen. Dat besef van standsverschil is bij veel Indo’s gebleven.

          https://www.groene.nl/artikel/jij-hebt-geen-land

        • R Geenen zegt:

          @@Totok-kinderen mochten van hun ouders niet met ons spelen. Het kwam ook voor dat Indo-kinderen van hun ouders niet met totok-kinderen mochten spelen. Dat besef van standsverschil is bij veel Indo’s gebleven.@@

          Bij de Indo’s die ook vandaag naar de kumpulan in de Hongkong Plaza komen is dat beslist niet het geval. De paar totoks die ook meekomen zijn volledig door ons bruintjes opgenomen, En daarbij zijn wij in CA toch echt Indisch gebleven. Hoe ik dat weet? Ik heb pas een uur met Bo Keller over de telefoon gesproken. Tijdens het gesprek zei hij dat ik mijn Indisch Nederlands nog steeds spreekt. En daarnet kreeg ik een email met als aanhef regel: “Aan Ron met de Indische stem”

        • Hans Boers zegt:

          @ Bert: Een voorbeeld uit vele.

          Toontje Poland, majoor KNIL jaren 1800 en meer en Nederlander van geboorte, gaat met pensioen en is officieel gehuwd met een lokale vrouw. Hij overlijdt en echtgenote krijgt GEEN pensioen. Maar er was wel geld om een grafmonument in Nederland te laten maken, het naar voormalig Indië te verschepen en aldaar te plaatsen.

          Nog zo ééntje:
          Een oudoom van me was Ass.Res. en had een relatie met een lokale vrouw waaruit geboren een nicht. Oudoom houdt op met bestuursambtenaar te zijn, krijgt pensioen en overlijdt en relatie en kind zitten nassie- en sayurloos aan de avonddis met lege borden voor zich uit te staren. Gelukkig was er mijn opa, die de zorg van zijn nichtje op zich nam en kind naar Den Haag haalde. Moeder wilde niet mee, haar land was haar liever ondanks verlies van haar kind.

        • R Geenen zegt:

          @@Als je erg kortzichtig van geest bent ,kun je zeggen “” Ik herken dat niet in mijn familie ,dus het zal wel niet waar wezen “” Oogkleppen politiek !@@

          Ik begrijp vaak de mens niet. Zien ze dan niet in dat de politiek, betrokken bij onenigheid tussen landen, daarbij altijd de mens het slachtoffer van wordt of is. Politiek gaat meestal ten koste van.

    • Jan A. Somers zegt:

      @zijn al op leeftijd@ Zoals ik? Ja, er waren rotjappen bij de Kenpeitai, moet ik nu Japanners haten? Er waren rotbersiappers, moet ik nou die Indonesiers haten? Ik! Niet een kennis of familie of zo. Ikzelf!

    • RLMertens zegt:

      @Bert;’zit het trauma diep etc.’- Die trauma is te verwerken door jij zelf(!) in te beelden; toen Indonesiër te zijn. Die maatschappij te ondergaan als inlander. Als 3e rangs individu in je eigen geboorte- vaderland! (zo 3 eeuwen lang!)

      • Jan A. Somers zegt:

        Hoe moet je dat doen, jezelf in te beelden?

        • Tolol,beeldt zich ook van alles in . zegt:

          Hoe moet je dat doen ,jezelf in te beelden ?,Heel eenvoudig mr Somers ,als u straks naar buiten gaat ,beeldt u uzelf in Lionel Messi te zijn en gaat een beetje goochelen met de bal ,ja zal Zeeuws meisje zeggen “” Ben je helemaal belazerd ,beeld je ,jezelf maar in dat je man bent van 89 jaar !””…………………….( Voor de niet voetbalkenners Lionel Messi is wereld top voetballer nomor satu ) Denk toch dat Zeeuws meisje gelijk heeft ,dat goochelen met de bal en schijnbewegingen a la Messi ,u belandt met rollator en al op de eerste hulp ! Je inbeelden iemand anders te zijn ,kan weleens verkeerd aflopen .

        • Jan A. Somers zegt:

          “Lionel Messi is wereld top voetballer nomor satu” Ja, die naam werd in twee delen gevraagd in de dagelijkse puzzel in de krant. En die kende ik vanuit eerdere krantenberichten. Zoals u ziet ben ik behoorlijk bij. Moet ik doen van mijn Zeeuws meisje, tegen dementie. Als onderdeel van de PHPD waar ik al recht opheb. Die rollator kreeg ik aangeraden toen ik twee jaar geleden op oudejaarsavond in het ziekenhuis was opgenomen vanwege acuut hartfalen. Bij de spoedeisende hulp waren ze blij met mij, ze waren op volle sterkte in afwachting van de vuurwerkslachtoffers, en hadden nog niets te doen. In die twee weken opname belde een verpleegster de fysiotherapeut: Meneer Somers (ja, MENEER!) heeft een rollator nodig. Als hij valt hebben we er een probleem bij. En daarna heeft Zeeuws meisje er eentje gekocht, was in de aanbieding. Maar al die tijd was ik Compos mentis (zie Latijns/Nederlands woordenboek), hoefde ik me niets in te beelden.

        • R.L.Mertens zegt:

          @JASomers; ‘jij zelf in beelden etc.’- Jij zelf in te zien/te voelen toen Inlander te zijn. Een koelie te zijn, met een aalmoes als salaris, Natuurlijk helemaal geen vast contract. Dus na gedane arbeid, de volgende dag weer ergens op de verzamelplek te wachten tot uitnodiging/aanmaning(!) werk te verrichten. Gehuisvest in een kampong/ desa zonder gemakken als leiding water en elektriciteit etc.- zie Rolf Kiers film; merdeka; de planters over hun koelies. -Of de geschoolde Inlander; als klerk, die natuurlijk de laagste kantoor functie bekleedt( en laagste salaris schaal!). Al bij voorbaat koffie moet zetten etc. voor de toeans -Ooit met wijlen mijn vader hierover gepraat; je moest je schikken naar de totoks; in alle gradaties! Daarom kozen de meeste Indo’s een militaire baan. Want die uitmonstering/+ rang deed/voelde je wat, beschermde je tegen discriminatie etc. Opklimmen tot de hoogste rang was het streven. Ook als was je soldaat! Vriendschap met Inlanders; liever niet. Of op ‘afstand’!.’ Wees blij dat hier in Holland woont en werkt'(!), was zijn opmerking- Voor ons vertrek naar Holland, Batavia nov. 1949, werden wij in kamp Pelonia onderbracht in 2 barak kamers; ouders- en kinderen apart. Wij 2 jongens+ vrienden waren aan het stoeien en maakten uiteraard lawaai. Tot een totok sergeant ons toeblafte of wij inlanders(!) wat stil wilden zijn. Bij het verschijnen van pa, Knil adjudant, hield hij zich plots vriendelijk/ gedeisd en smoesde dat hij ons vriendelijk heeft verzocht wat stiller te zijn. Note deze sergeant was nb. met een Indische getrouwd! – Jij zelf wel kunnen verplaatsen als inlander toen(!); is ook in staat zijn aan te voelen; waarom/waardoor/hoe die woede van bersiap ontstond. Met alle gevolgen van dien! En….te berusten/aanvaarden, dat toen is gegaan zoals het is geweest!

        • PLemon zegt:

          @ Ooit met wijlen mijn vader hierover gepraat; je moest je schikken naar de totoks; in alle gradaties!

          # De maatschappij stond toen ook niet stil…vergeet niet dat er zoiets bestond als een inheemse bovenlaag van oude adel.

          *** Door de vestiging van Europese planters op Sumatra rond Deli ontstond een pionierscultuur, gebaseerd op Europees superioriteitsgevoel en waarin weinig respect bestond voor de koelies, de bevolking en hun cultuur.

          De openstelling voor particulier initiatief en de snellere verbinding met Europa leverden een stroom van nieuwkomers op, die hun plaats moesten vinden in de koloniale maatschappij met haar eigen zeden en gewoonten. Rond 1900 was er, zeker op Java, sprake van een Indische mengcultuur, waarin elementen van de Europese en de Indonesische cultuur verweven waren geraakt. In geromantiseerde terugblik wordt deze periode vaak gezien als die van een harmonieuze tempo doeloe, de ‘goede oude tijd’. Uit romans over deze periode bleken ook de keerzijden van dit tempo doeloe.

          Er bestond een sociaal systeem waarbij de indeling van de bevolking in ‘inheemsen’, ‘Chinezen’, ‘vreemde oosterlingen’ en Europeanen de basis vormde voor een ingewikkelde hiërarchie. Dit weerspiegelde zich in de rechtspraak, waarin Europees recht, adat en islamitisch recht een rol speelden. Rond 1900 veranderden de verhoudingen tussen de verschillende bevolkingsgroepen die in de kolonie naast en met elkaar leefden. Toenemende immigratie uit Nederland bedreigde de sociale positie van de Indo-europeanen, die net als leden van de Javaanse adel en de Chinese bevolkingsgroep emancipeerde door onderwijs. De komst van Europese vrouwen en de opkomst van moderne communicatiemiddelen hadden een sterke invloed op de Europeanisering van de cultuur van de elite in Indonesië en drongen de mengcultuur naar de achtergrond. Het concubinaat raakte in onbruik. Rond 1920 was de cultuur van de bovenlaag en de Indo-europese bevolkingsgroep in de steden sterk Europees van aard.

          Door de uitbreiding van het Nederlands gezag, de culturele verandering en de opkomst van het Indonesisch nationalisme kwam de relatie tussen bevolkingsgroepen in toenemende mate onder politieke en raciale spanning te staan.
          https://www.geschiedenis.nl/nieuws/artikel/2883/de-koloniale-relatie-tussen-nederlandsers-en-nederlands-indie

        • Jan A. Somers zegt:

          “is gegaan zoals het is geweest!” Is dat een nieuw criterium bij het geschiedenisonderwijs? Je helemaal verplaatsen in die situatie? Dan hebben we het wel druk met al die verschillende wereldculturen/geschiedenissen. En heeft u zich al eens verplaatst in mijn persoontje? Op de broederschool? Aan de hand van baboe Soep? Bij de Kenpeitai (weet u hoe een karwats aanvoelt)? In de Simpangclub? In de Werfstraatgevangenis? Stoffelijke resten bij elkaar vegen totdat je een beetje compleet lichaam bij elkaar hebt geschoffeld? Zo ja, dan kunt u ook een oordeel vellen of ik me wel goed heb ingeleefd. En mijn plezier in mijn nieuwe leven in Nederland? Waar ik voluit voor heb gekozen! Zodat ik probleemloos terug kan denken en over schrijven/praten. En niet blijven rondtollen in goeie ouwe tijd, ellende en nostalgie. Ik leef toch NU?

        • R.L.Mertens zegt:

          @JASomers; ‘verplaatsen in die situatie etc.’- Zich niet kunnen verplaatsen/inbeelden/empathie in de situatie van de inlander toentertijd, dat waren zij, de kolonialen! Die vonden die situatie; de Hollanders de baas en de inlander de koelie, normaal! Jijzelf niet kunnen/willen verplaatsen in die situatie is juist de hoofd oorzaak(!) van het Indië debacle! U en velen willen zich niet verplaatsen in die situatie en blijven rondtollen tempo doeloe of hebben het over het Volkenrecht etc. Alsof dat recht(!) voor de ‘gekoloniseerde’ inwoners gold.
          ‘verplaatsen in mijn persoontje etc.’- Waarom zou ik? Dat u de Werfstraat terecht kwam is nav. ons beleid; geen merdeka. ( vMook/Logeman; pas na 10/30 jaar!) En dat u daarbij stoffelijke resten bij elkaar moet vegen etc.- idem dito op conto van toenmalig Nederland’s beleid. In wezen boft u nog; want u kon naar Nederland vertrekken! (Ik ook!)

  6. Bert zegt:

    En ze zitten aan de avonddis met lege borden voor zich uit te staren ,geen nasi en geen sayur ,helemaal neks ,kasihan ,hadden ze toen geen voedselbank ? of alleen maar een zitbank ? Ja ze spreken wel van “” Die goede oude tijd “” volgens mij was die tijd niet zo goed ,behalve als je in goede doen was maar ook hier in Nederland was er veel armoede en uitbuiting ,heb een boek gelezen “” De crisistijd in Nederland jaren 30 of zo ,nou hoe die werklozen werden behandeld ! .De haren rijzen je ten berge ! Wat een doffe ellende toen ,nee hebben we het nu zeker een stuk beter ,hoewel ……….geldt ook niet voor iedereen ,alleenstaande vrouwen met 3 kinderen ,waar de vader de kuierlatten heeft genomen en die 4 mensen moeten rondkomen van 50 euro per week ,50 euro per week ! =7,14 per dag voor 4 mensen buga main .Daarom goed dat er een voedselbank is maar eigenlijk een schande voor onze z,g welvaart maatschappij .En dan nog zijn er kortzichtige mensen ,die stellen die arme mensen zijn gewoon lui ,kortzichtiger kan het al niet ,oogkleppen !! Ja pak Lemon ,die Dane Beerling is zeker een geestverwant van mij ,of beter gezegd ik van hem ,want hij is 15 jaar ouder ( geboren 1934) .Standbeeld oprichten voor die man ..en dan naast die 2 Indische tantes plaatsen ( Ook een standbeeld )

    • Jan A. Somers zegt:

      “zitten aan de avonddis met lege borden voor zich uit te staren” Mijn ouders hadden na aankomst in Nederland binnen twee weken een eigen (nood)woning. Waar ook ruimte was voor de vakantie van ons gezin (drie kinderen). Met als extra een heel grote tuin. Mijn vader en ik zijn wel even bezig geweest met omspitten van die zeeklei. Daarna waren ze voor een deel zelfvoorzienend wat aardappelen en groenten betreft. In de keuken hadden ze een houtkachel die ze ook gebruikten voor het koken. Mijn vader wandelde elke dag met de hond langs het Nollestrand en kwam met een voorraad hout thuis. Ze zijn daar pas weggegaan toen ze krakkemikkig werden. Maar mijn vader heeft nooit kunnen wennen aan het nieuwe huis. Maar in die jaren vijftig hadden mijn vrouw en ik als student geen geld voor al die goeie ouwe tijd! Met de Indorock als ‘van horen zeggen’! Of via mijn zelfgebouwde tweekringertje (voor een echte radio hadden we geen geld!). En zo hadden we toch nog onze eigen goeie ouwe tijd! Waar we nu in alle rijkdom met plezier naar terugkijken.

    • Jan A. Somers zegt:

      “De crisistijd in Nederland jaren 30 ” In Indië was het ook niet zo best. [verkort citaat uit mijn boek] De wereldwijde economische crisis was al voorafgegaan door prijsdalingen voor suiker, gevolgd door prijsdalingen voor overige agrarische exportproducten die van belang waren voor de handelsbalans van Nederlands-Indië. In 1935 was de waarde van de export nog slechts 32 procent van de waarde in 1929. Vanwege de hoge arbeidsintensiviteit van de cultures was de invloed op de werkgelegenheid nog groter; het oppervlak suikerriet dat in 1934 al gedaald was tot 200.000 ha. bedroeg in 1939 nog slechts 90.000 ha., maar de loonsom in deze industrie daalde met 90 procent! Andere problemen ontstonden door de explosieve expansie van de import uit Japan. Nederland hield tot september 1936 vast aan de gouden standaard terwijl Japan de yen al in december 1931 had gedevalueerd. De import uit Japan steeg van 10 procent in 1929 tot 32,5 procent van de totale import in 1934, bijna tweeëneenhalf keer de totale import uit Nederland. Na contingentering van de import uit Japan werd in 1936 informeel overeenstemming bereikt over de wederzijdse handel waarna die import daalde tot 14,5 procent in 1938, ruim beneden de import uit Nederland die nu 22 procent van de totale import in Indië bedroeg. Het gevolg was wel dat de duurdere Nederlandse producten de plaats innamen van de goedkope Japanse. Bovendien verloren Indonesische arbeiders van de verdreven Japanse bedrijven hun baan en verliep de herstelde Europese import weer via de Chinese tussenhandel.
      De bezuinigingen hadden niet alleen de sterkte van het leger aangetast, ook waren in 1931 de traktementen bij leger en marine twee keer met 5 procent verlaagd. Eind 1932 vonden in Soerabaja grote demonstraties plaats naar aanleiding van geruchten over verdere salariskortingen. Na ontkenning werd in januari 1933 deze verlaging toch doorgevoerd, oplopend tot 7 procent voor het Inlandse personeel. Bij de hierop volgende demonstraties en dienstweigering op grote schaal werden honderden arrestaties verricht, voor een groot deel onder Inlandse marinemensen. De pantserkruiser De Zeven Provinciën, een verouderd oorlogsschip dat als opleidingsschip werd gebruikt, was met 256 Inlandse en 141 Europese schepelingen, en 30 officieren op oefenreis toen aan boord de nieuwe traktementsverlaging en de onrust in Soerabaja bekend werden. Op 4 februari, terwijl het schip voor Koetaradja, de hoofdplaats van Atjeh, voor anker lag en de commandant met enkele bemanningsleden zich aan wal bevonden, overmeesterden Inlandse schepelingen samen met een deel van het lagere Europese personeel het schip. De muiters maakten bekend dat de actie een protest was tegen de salariskortingen en de gebeurtenissen in Soerabaja en dat geen geweld werd beoogd.

    • Bert zegt:

      Ik begrijp best wel wat dhr Mertens bedoelt ,die Inlander werd geschoffeerd bij het leven ,als een andjing behandeld ,door totoks maar ook door Indo,s ,nou ben ik zelf een Indo maar de eerste generatie Indo moest wel allerlei spagaten uithalen om de gunst van de blanke overheerser te behouden en die gebruikte de Indo gewoon en toen die zelfde Indo niet meer nodig was na 1949 konden ze een schop krijgen van hier naar Tokio ! Maar geachte heer Mertens uw familie zijn ook Indo,s Dat z.g superioriteit gevoel van de Indo zag ik vooral bij mijn moeder ,ik ging in Suriname het liefst om met Javaanse ,Creoolse en Hindostaanse jongens ,nou nou vond mijn moeder maar niks ,trok mij er geen moer van aan ,Hollanders ? ik vond ze maar niks ze spraken vreemd en voelden zich verheven ,Ik ga nog steeds het liefst om met die z,g bruintjes onder 1 voorwaarde als ze maar niet te Hollands acteerden mijn motto is ben wie je bent en schaam je daar niet voor ,of ik een hekel aan Hollanders heb ,natuurlijk niet ,als ze maar gewoon zijn ,zodra ze een air vertonen pukul ik ze ,mijn vader daarentegen had een hoge dunk van de Indonesier ,pracht volk vond hij ze ,en hij meende het ,de Hollander hij had een pest en pest hekel aan ze ,vond ik weer heel erg jammer .Hoe ik die houding van de eerste generatie Indo,s het beste kan beschrijven ? Ach een volk tussen wal en schip ,tussen hamer en aambeeld ,altijd een moeilijke positie ,niet te benijden inderdaad .maar toch was de keuze voor Nederland het beste ,want stel je voor dat we in dat nu maffe extremistische moslim land zouden moeten wonen ,een land waar in bepaalde streken de Sharia heerst en er veel onbegrip is jegens andersdenkenden en als je met de Molukse vlag zwaait krijg je meteen 15 jaar aan je broek ,Een democratisch Indonesie met echte vrijheid voor alle gezindten JA ! De weg die Indonesie nu opgaat NEE !

      • R Geenen zegt:

        @@Ach een volk tussen wal en schip ,tussen hamer en aambeeld ,altijd een moeilijke positie ,niet te benijden inderdaad .maar toch was de keuze voor Nederland het beste@@
        Ongeveer 60,000 Indo’s en een 100-tal Molukkers, die naar Amerika vertrokken, waren niet eens met bovenstaande. Van iedere 10 Indo’s gingen er 3 tot 4 naar Amerika, Canada, Australia. Vergeet dat niet. En hoe zwaar hadden de ongeveer 25 tot 30 Molukse gezinnen het, want hun landgenoten die bleven zagen hun aan als de verraders van hun droom tot zelfstandigheid. Maar blijkbaar was het risico beter dan blijven in de letterlijke kou van de blanda. Ik heb, dacht ik, meer familie (Frans-Portugese tak) in de US dan aan de kust van de noordzee.

        • R Geenen zegt:

          Kleine correctie: niet 3 tot 4 van de 10, te optimistisch. Maar vermoedelijk wel tussen 2 en 3 van de 10 Indo’s. Maar dat was wel ruim 20%.

        • Bert zegt:

          @Ron ,je moest eerst kiezen tussen 2 landen ,koos je voor Nederland kon je alsnog emigreren naar een ander land ,of zijn die vele Amerindo,s meteen vanuit Indonesie naar Amerika vertrokken ? Vanuit Nederland kon je alle kanten opvliegen ,dat zou vanuit Indonesie onmogelijk zijn .

        • R Geenen zegt:

          @@of zijn die vele Amerindo,s meteen vanuit Indonesie naar Amerika vertrokken ? @@

          Vele wil ik niet zeggen, maar ik heb wel een paar voorbeelden hier in Californie, die direct naar de VS kwamen. Kijk, de Indische die uit Nederland naar Amerika emigreerde werd door een kerk of familie gesponsord. Dat gebeurde met de Indo uit Indonesie ook. Echter die werden door de Indo, die al in Amerika zaten gesponsord. Zo zijn er ook Indo’s uit Canada en uit Brazilie naar Amerika gekomen. Zo zijn er diverse Chevalier mensen, die niet naar Nederland wilden, wel in California terecht gekomen. Een nichtje van mij leerde op Sumatra een Canadees kennen en is met hem getrouwd. Jaren later hebben ze een familie uit Sumatra gesponsord. na een paar jaar zijn deze Canadezen naar Ca geëmigreerd. Kan allemaal. Emigreren vanuit Indonesie naar de VS is zeer beperkt door de quota van ik dacht 100 per jaar. Vele Indonesiers hier zitten dus illegaal en met een verlopen visa.

  7. Boeroeng zegt:

    Zie het programma: https://www.ntr.nl/De-heerlijke-Jaren-50/340
    Misschien moet je eerst het volumeknopje bewerken

    • Bert zegt:

      Leuk om te zien maar er wordt wel een historische fout gemaakt door de makers ,zij beweren dat Den Haag na Rotterdam de meest getroffen plaats van Nederland was in WO 2 ,nou dat was echt wel Nijmegen ,het bekende vergis bombardement van december 1944 ,toen Nijmegen een bombardement te verduren kreeg van de Geallieerden ( Amerikanen ).Ik begrijp wel een beetje waarom Den Haag en ook Arnhem zo,n aantrekkingskracht hebben op die Indische mensen ,dat statige ,nette ambtelijke van die stad ,Rotterdam is de werkstad van Nederland ,Amsterdam daar ga je stappen ,uitgaan etc .Het spreekwoord klopt wel “” In Rotterdam wordt het geld verdiend ,in Amsterdam geef je het uit ,en Den Haag incasseert het “” Kolonel Koot verhuisde het hoofdkwartier van de B.S. tijdens de oorlog van Den Haag naar Amsterdam ,hij zei “” Den Haag is zo,n kletsgat ,hier kun je niks geheim houden ,in Amsterdam kun je anoniemer je gang gaan !”” Goed gezien van die oude Indo .Ben trouwens dol op Den Haag inderdaad die vele historische chique gebouwen ,heb je in Amsterdam niet in die mate .En dan die tramverbinding tussen 2 steden Den haag en Delft ( Beetje Amsterdam in het klein ) .Amsterdam had ook een directe tram/metro verbinding met Amstelveen maar die werd zo druk gebruikt ,dat die tram/metro nu opgeheven is .Weg directe verbinding Amsterdam Centrum – Amstelveen Centrum ! Hoe verzin je het .

      • Jan A. Somers zegt:

        “beweren dat Den Haag na Rotterdam de meest getroffen plaats van Nederland was” Het (vergis)bombardement op het Bezuidenhout op zaterdag 3 maart 1945 (bedoeld voor de lanceerplaats van Duitse raketten) maakte ca. 30,000 slachtoffers waarvan 550 doden. Veel meer materiële schade werd aangericht door de enorme kaalslag om voor de Atlantikwall een brede antitankbarrière aan te leggen.

      • Jan A. Somers zegt:

        “tramverbinding tussen 2 steden Den haag en Delft” Een prachtige verbinding door lijn 1, elke tien minuten, rechtstreeks naar de boulevard, langs het Vredespaleis. Wij zijn gisteren nog daarmee naar het Mauritshuis geweest voor de Rembrandttentoonstelling. Voor het NA, de KB en de Pasar Malam moet je de trein nemen. Ook makkelijk, elk kwartier een trein.

  8. R Geenen zegt:

    Dit krijg ik te lezen:
    Dit programma mag niet bekeken worden vanaf jouw locatie (33).
    Ook die zender weet niet wat over de grens kijken betekend.

  9. Bert zegt:

    De drie zwaarste bombardementen in Nederland tijdens WO twee …1) Rotterdam 2) Nijmegen ,800 doden 3) Den Haag ,550 doden .( Wikipedia de 10 zwaarste bombardementen op Nederlandse steden )

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.