Het postkoloniale debat

Reza Kartosen-Wong:

Tijd dat kritische, postkoloniale stemmen eindelijk meer ruimte krijgen dan koloniale stemmen. Achterhaalde ideeën bepalen nog altijd het heersende discours over het koloniale verleden – vernieuwende en kritische geluiden ten spijt. Kritische kennis over racisme, onderdrukking, uitbuiting en geweld als essentie van de koloniale samenleving in ‘Indië’, heeft nog geen vaste plek in ons collectieve geheugen gekregen. De muffige koloniale ideeën moeten eindelijk eens worden vervangen door frisse, kritische perspectieven op ons koloniale verleden.

Sander van Walsum:

In zijn laatste gastcolumn betrekt Reza Kartosen-Wong de stelling dat de geschiedschrijving over het kolonialisme door traditionele inzichten wordt beheerst. Daarbij verwijst hij naar welgeteld één boek van amper honderd pagina’s, door hem op goede gronden een pamflet genoemd: Tempo doeloe, een omhelzing door Kester Freriks. Dat doet al het ergste vrezen. Wie suggereert dat de historiografie over het Nederlands kolonialisme nog steeds doordesemd is van ‘koloniaal denken’ zou toch meer argumenten in huis moeten hebben dan de – op zich terechte – vaststelling dat Freriks in zijn boekje de positieve kant van het koloniaal bestuur in Indonesië heeft willen belichten.

Bijschrift Volkskrant:
Een groep Europese en Indonesische meisjes, in toneelkleren, in de tuin van de Ursulinenschool in Bandoeng, Java (1880-1910). Beeld Hollandse Hoogte / Spaarnestad
Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

118 reacties op Het postkoloniale debat

  1. Boeroeng zegt:

    De foto is van een websitepagina van de Volkskrant.
    Het zal wel zijn dat diegene die het onderschrift plaatste niet de kennis had om te zien dat het indo-europese meisjes konden zijn. En niet Indonesische jongedames.
    De foto is ook verschenen in de papieren krant, maar dan met een ander bijschrift

    • Indo Kesassar zegt:

      Ja, zijn voor mij duidelijk Indische meiden en geen Indonesische nona’s, maar ach, ben het al gewend dat alles uit het voormalig Nederlands-Indie door de belanda wordt benoemd als ‘Indonesisch’, terwijl er wel degelijk verschillen zijn in de fysieke verschijningsvorm.

    • CJ Lentze zegt:

      Als er op de foto Inlandse meisjes zouden staan afgebeeld, dan was ‘Indonesisch’ nog een anachronistische benaming geweest. In dat geval was Soendaneze danwel Javaanse, of inlandse of inheemse meisjes correct geweest.

      • Anoniem zegt:

        @CJ Lentze zegt: 5 januari 2019 om 16:44@

        — Selamat malam, menír CJ Lentze. Long time no see(!) Apa kabar . . .

        • e.m. zegt:

          Anoniem = eppeson marawasin

          Ma’af yah . . .

          e.m.

        • CJ Lentze zegt:

          kabar baik , Pak Eppeson =). Met jou ook, hoop ik?

        • e.m. zegt:

          Als virtueel vreemdelingetje heb ik veel te danken aan Nederland. Zowel toen als 4-jarig TBC-patiëntje als nu bijna 4-jarige AOW-er maak ik o.a. dankbaar gebruik van het hoge niveau van de Nederlandse gezondheidszorg.

          Zo ook maak ik in openbare ruimtes dankbaar en graag gebruik van roltrappen en liften. Wat alleen al dat betreft, mag ik als naoorlogs zondagskind niet mopperen.

          Ben verheugd met je @kabar baik@

          Beste wensen nog CJ Lentze en maak er een mooi jaar van . . .

          e.m.

    • Indorein zegt:

      Waarom is er serieuze belangstelling voor deze Reza Kartosen Wong? Een Iraniër/Chinees die de Indische geschiedenis wenst te herschrijven? Het enige wat hij wil is om zichzelf in de schijnwerpers te plaatsen, omdat dat kennelijk niet door anderen wordt gedaan … en terecht mijns inziens.

      Misschien wordt het tijd, dat wij Indischen de geschiedenis van China en Iran (voorheen Perzië) “in een nieuw daglicht” gaan stellen en dat luidkeels middels o.a. de Volkskrant aan iedereen laten weten.

      • Indisch4ever zegt:

        Zover ik weet is Reza Kartozen-Wong een Nederlander en dat hij ook andere afkomsten heeft, ach dat is normaal… de meeste lezers van deze site hebben dit.
        Hij krijgt aandacht omdat er discussie is rond het boek van Kester Freriks.
        In dit topic meldt ik ook dat iemand kritiek had op de kritiek van Reza Kartozen Wong.

      • Jan A. Somers zegt:

        “Een Iraniër/Chinees die de Indische geschiedenis wenst te herschrijven?” Waarom ook niet? Op Nederlandse sites worden Nederlandse auteurs altijd slecht gevonden. Propaganda, bevooroordeeld, kolonialist, rechts of links enz. Nou dan zullen zij die buitenlander best leuk vinden.
        “De een interpreteert het met een links politieke voorkeur en de ander rechts of zoveel mogelijk neutraal/objectief.” U vergeet het belangrijkste, beperking tot een enkel thema. Geschiedenis is eindeloos, kilometers lang. Daar kan je toch geen boek van schrijven? Je kiest gewoon een thema. Maar dat moet je dan wel in de inleiding zegen. Mijn dissertatie over de VOC beperkte zich tot enkele volkenrechtelijke aspecten. Mijn boek daarna beperkte zich tot staatkundige ontwikkelingen binnen een koloniale relatie. Alleen met die beperking kon ik 450 jaar van mijn verleden (tot 27 december 1949) in één boek persen. Maar u zult er geen recepten voor rendang in vinden.

  2. PLemon zegt:

    @ De muffige koloniale ideeën moeten eindelijk eens worden vervangen door frisse, kritische perspectieven op ons koloniale verleden.

    #Welke periode? De VOC jaren? De Engelse tijd? Jaren waarin de Europeanen de wereldzeeën bevoeren en handelsposten vestigden. Enkele Europese landen koloniseerden op den duur die gebieden. Dat ging niet zonder slag of stoot maar gaf die gebieden een boost in hun ontwikkeling. Het is toch geen publiek geheim dat de beschavingen daarbij botsten en menselijk leed niet was te vermijden. Om nu speciaal deze kant van de wordingsgeschiedenis van de ‘nieuwe naties/landen te belichten duidt op een duistere geestelijke instelling.

    **** ellen zegt: 14 december 2018 om 10:39
    De oude Indische wereld veranderde pas fundamenteel van karakter na de Eerste Wereldoorlog met de opkomst van het Indonesisch nationalisme en de grote aantallen Nederlanders die naar de kolonie kwamen.”
    Wij kwamen op de laatste studiebijeenkomst Gepeperd verleden van het IHC (Indisch herinnerings centrum) zowel Remco Raben als Kester Freriks tegen. Je kan zeggen, dat de oude Indische wereld (1500-1920) de tempo doeloe-tijd (goede oude tijd) van de Indo-Europeaan en de oud Indische families is. De tempo doeloe zoals Kester Freriks die beschrijft in zijn boek Tempo doeloe, een omhelzing, is de goede oude tijd van de grote aantallen Nederlanders die naar de kolonie kwamen van 1870 tot aan de Eerste Wereldoorlog.
    https://indisch4ever.nu/2018/12/09/door-zich-kritisch-te-uiten-over-racisme-geven-jonge-aziatische-nederlanders-actief-invulling-aan-hun-nederlanderschap/

    • RLMertens zegt:

      @PLemon;’duistere geestelijk instelling etc.’- Waarom? Te weten hoe eea. uit ons verleden werkelijk is geschied? Wij hebben indertijd slaafs overheids propaganda( idem van historici) voor zoete koek aangenomen. Door een veelvoud van info/media etc. komt meer helderheid wat toen gebeurd is. Wat toen die ‘boost’ teweeg bracht bij die Inlanders. Het onderzoek nu/gaande zal zeker er ook terugkomen. Van duisternis tot licht!

    • Jan A. Somers zegt:

      “veranderde pas fundamenteel van karakter na de Eerste Wereldoorlog” Aangeslingerd door de ethische periode veranderde Indië TIJDENS de eerste wereldoorlog. Verbindingen met Nederland waren slecht of verbroken, Indië merkte dat ze het zelf ook wel aankonden. Niet alleen de economie richtte zich naar Australië en Amerika, ook politiek, de wensen tot zelfstandigheid kwamen naar boven, zowel bij de Indonesische nationalisten als de Indo’s. Plus de revoluties in Europa! De Volksraad werd gesticht, er kwam een grote commissie met veel debat over veranderingen in de staatsrechtelijke verhoudingen. In die discussie kwam zelfs de oproep ‘Nederlandsch’ uit de naam te halen. Dat debat werd een zooitje, iedereen wilde wat anders zonder te weten wat. Maar de politiek in het Koninkrijk had het goed aangevoeld, met de eerstvolgende grondwet (1922) waren de koloniën afgeschaft en het koninkrijk verdeeld in gebiedsdelen met een financiële en bestuurlijke zelfstandigheid binnen het koninkrijk. Voor het eerst beschreven in de eerste Indische Staatsregeling (1925). Maar ook het nationalisme bloeide op. Volgens de Indische bevolking waren dat extremisten, ik denk dat ze er niet veel van snapten. Indië zelfstandig, ja, maar dan wel met de Indische bevolking de baas. Lekker boven die totoks, en de inlanders nog steeds op hun plaats. Iedereen schrok zich dood toen in de Volksraad Soetardjo zijn mond open deed over wat er eigenlijk moest gebeuren. Dat was toch een inlander? En zo sudderden we verder, door de grote depressie de nieuwe wereldoorlog in. En schrokken wakker van de bersiap. Zie je wel, die extremisten!

  3. ellen zegt:

    Het boek waar ik op doelde, is “De oude Indische wereld, 1500-1920″(serie De geschiedenis van Indische Nederlanders), geschreven door Ulbe Bosma en Remco Campert. 2003. “Leidraad zijn de geschiedenissen van vele families die hun sporen door de Indische wereld trokken, van Ceylon tot Ambon, van Siam tot Batavia, en van Makassar tot Jogjakarta. De verbindingen met Nederland bleven belangrijk, maar in elke plaats van de Indische wereld voerden lokale patronen de boventoon en bijna overal domineerden Indische families in de plantages, de handel en het bestuur. De oude Indische wereld veranderde pas fundamenteel van karakter na de Eerste Wereldoorlog met de opkomst van het Indonesisch nationalisme en de grote aantallen Nederlanders die naar de kolonie kwamen.” Uit nieuwsgierigheid heb ik uitgezocht of ik ook wortels had in deze oude Indische wereld. En warempel, er was bloedverwantschap met Franse VOC-dienaren, van wie een nazaat een rijk grootgrondbezitter werd in de Ommelanden van Batavia. Een jongere broer van mijn vader was getrouwd met een vrouw, wier voorouders nazaten bleken te zijn van de West-Europese adel. Haar moeder was een Stralendorff (Duitse adel) die o.a. gerelateerd was aan een Hartsinck. Alle Indische Hartsincks waren een nazaat van Andries Hartsinck (1755-1811) die naar Indië ging. Hij had meerdere kinderen bij slavinnen, maar of de Javaanse voormoeder Sayo Boerat (ca 1791) een slavin was, is niet bekend. Zij kreeg met hem Johanna Suzanna Hartsinck, de voormoeder. (vernoemd naar haar tante, zus van Andries en schoonmoeder van Koning Willem I). Waarschijnlijk heeft/had een nazaat van een Indische Hartsinck succes met een hard rock/heavy metal band met deze naam. Zo te zien zijn het wel Indo’s. De gitarist/zanger heet John Hartsinck. Een Indische nazaat dus, die – trots – wel het wapen van Hartsinck voert. (zie bijgaande links). Ik weet niet of deze band nog bestaat. Niet mijn muziek, maar wel grappig.
    Wie weet, heeft u ook voorouders uit de oude Indische wereld?
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Hartsinck

    • Boeroeng zegt:

      Friedrich Christoph von Stralendorff (Friedrich Christoffel van Stralendorff) stamde uit een oud-adellijk geslacht, dat zijn bakermat in Mecklenburg had. Hij was opperkoopman in V.O.C.-dienst en opperhoofd (zeg maar ‘ambassadeur’ van de V.O.C.) aan het hof van de soesoehoenan van Soerakarta. Van hem stammen de Indische Van Stralendorffs af.
      Bron: Familiewapen Von Stralendorff – Asal Oesoel

      nazaten van Stralendorff:
      * Wolff Schoemaker, architect
      * Herman Bussemaker, historicus, voorzitter Indisch Platform
      * Frans Wollrabe, winnaar Groot Dictee 2004 (nazaat Hartsinck-v Stralendorff)
      * George Remmers en zoon, notoire criminelen

  4. P.Lemon zegt:

    @Hr Mertens. ” Te weten hoe eea. uit ons verleden werkelijk is geschied? Wij hebben indertijd slaafs overheids propaganda( idem van historici) voor zoete koek aangenomen”

    #Nou ja. Uit al het bronnenmateriaal (documenten en beeldmateriaal) dat in de loop der jaren beschikbaar kwam, konden wetenschappers(historici), romanschrijvers. amateur geschiedkundigen en andere geïnteresseerden hun gegevens en feiten filteren. De een interpreteert het met een links politieke voorkeur en de ander rechts of zoveel mogelijk neutraal/objectief. Tja er zullen best auteurs zijn die de minpunten vh koloniaal systeem verdoezelen en propagandisch te werk gaan. Maar ja niemand zal zich eenzijdig via die auteurs informeren over de Indische tijd.
    Wat Kartosen c.s. beogen is zich focussen op de ongetwijfeld donkere kant van een tijdperk waarin de mensheid zich niet bewust kon zijn van de later afgesproken ‘ rechten vd mens’. Het schuurt om dan de koloniale mentaliteit uit deze wrede wereld te lichten en deze los van hun context te behandelen. Sowieso is zo’n aanpak anachronistisch.

    • RLMertens zegt:

      PLemon; ‘gegevens en feiten filtreren etc.’- In die afgelopen periode gold de ‘stem van de overheid’ . Nu met bereikbaarheid van alle(!) bronnen etc. komen andere zaken aan het licht. Die ‘die donkeren kanten’ belicht, die voorheen vooral door al die mooie tempo doeloe verhalen werden versluierd. Neem nou bv.de verhalen uit Moesson/Tong tong; een schat vol mooie herinneringen. Toen dr.L.de Jong zijn Indische delen van het Koninkrijk in de 2e Wereldoorlog presenteerde jr.’80 en die ‘koloniale maatschappij’ omschreef ( een must voor iedereen!) ontstond er commotie. Zelfs daarna met een rechtszaak(verloren) Een Moesson reactie; ‘wij waren toen rechtser dan rechts’! Dat was toen de context! Een fascistische maatschappij.Waarbij de inheemsen slechts als decoraties golden van onze tempo doeloe. Dat nu ook weergeven doet recht aan geschiedschrijving!

      • P.Lemon zegt:

        @ Toen dr.L.de Jong zijn Indische delen van het Koninkrijk in de 2e Wereldoorlog presenteerde jr.’80 en die ‘koloniale maatschappij’ omschreef ( een must voor iedereen!) ontstond er commotie.

        # Hr Mertens maar dat neemt niet weg dat de Jong bij de gegevens en feiten die al bestonden toch ook geen nieuwe heeft verzonnen. Alleen heeft hij op zijn manier verbanden gelegd en conclusies getrokken die voor anderen aanvechtbaar zullen zijn. In ieder geval is het een kamergeleerde die niet de hitte van het bestaan in de tropen heeft gekend. Ook hij kan z’n emoties of voorkeur bij de interpretaties van de feiten niet wegcijferen.

        • RLMertens zegt:

          @PLemon; ‘geen nieuwe verzonnen etc.’- Klopt! Echter wel, als één van de weinige historici, die de negatieve aspecten van die ‘koloniale maatschappij’ in ogenschouw nam!
          ‘zijn voorkeur bij interpretaties etc.’- Juist wel! Als buitenstaander(historicus) de aangewezen persoon, om die maatschappij te kunnen beoordelen. En natuurlijk daardoor, door die koloniale adepten werd weggehoond; ‘hij was er nooit geweest, wat weet hij ervan etc.- zie het verloren proces. Trouwens; het is voor de lezers juist verhelderend om zowel de negatieve- als positieve aspecten voorgeschoteld te krijgen. Om daaruit zelf te kunnen oordelen.( wat daarvoor nimmer gebeurde). zie Du Perron; Indies Memorandum jr.’30, die dat heeft gedaan! Een recenter voorbeeld; Ad van Liempt, Eergisteren op tv.-lees ook zijn werkstuk over prof.P.Sanders ( Linggadjatti). Ik wed dat deze figuur totaal niet voorkomt in onze geschiedenis studie/les. Zo ook het Atlantisch Handvest 1941; waar alle Indië ellende mee begon!

        • P.Lemon zegt:

          @ …één van de weinige historici, die de negatieve aspecten van die ‘koloniale maatschappij’ in ogenschouw nam!

          #Geen enkel maatschappelijk systeem is foutenvrij en iedere historicus zal bij het inventariseren en rangschikken van de documentatie die zijn tegengekomen. Sowieso is de verwevenheid met een feodaal regime al zeer mensonvriendelijk maar je kunt met onze huidige moderne opvattingen wel blijven hakken op diens negatieve kanten. Het is als het intrappen van een open deur en of vertellen dat je beter je hand niet in kokend water kunt steken.
          Een mens leeft verder op de pluspunten in zijn leven en laat de minpunten achter zich. Het is een proces van vallen en opstaan en hoogstens kun je van de gemaakte fouten leren.

        • e.m. zegt:

          @P.Lemon zegt: 7 januari 2019 om 22:58@

          — Eindelijk weer iets te lezen van intellectueel niveau. Wat een verademing !

        • PLemon zegt:

          @Hr e.m. Wat een verademing !

          Kembali2. In uw voetsporen getreden … of het draadje weer zal worden opgepakt?

        • RLMertens zegt:

          @PLemon; ‘blijven hakken etc.’- Gewoon reageren op het blijven propageren van dat koloniaal systeem, dat een tempo doeloe voortbracht! Meer niet.

        • Loekie zegt:

          Dat vind ik werkelijk een mooie zin, meen ik:
          “dat koloniaal systeem, dat een tempo doeloe voortbracht!”
          Zou een titel voor een boek kunnen worden.

        • e.m. zegt:

          @of het draadje weer zal worden opgepakt?@

          — Dag Pak Lemon, tja de vraag stellen ….

          Recentelijk poneerde ik nog dat vandaag de dag iedereen tegen kolonialisme, slavernij en schending van mensenrechten is.

          Dus dat @Gewoon reageren op het blijven propageren van dat koloniaal systeem,@ lijkt mij dan ook wel heel erg ver gezocht. Zelfs aan de drogredenering voorbij.

          Vermoedelijk is inderdaad de naald weer eens blijven hangen … aan een draadje. Maar weer niet zoals dat ‘ballonnetje, dat danst in de wind’ van Toon Hermans.

        • P.Lemon zegt:

          @ Hr Mertens. ” reageren op het blijven propageren van dat koloniaal systeem,”

          Ai, dus als onze bevolkingsgroep met weemoed terugdenkt aan of terugverlangt naar hun geboorteland waar ze weliswaar niet beter wetende in een standenmaatschappij leefden wilt u hun symbiose met de inheemse bevolking (wij zijn een mix !) en goede herinneringen aan die samenleving stelselmatig bederven?
          U weet van het drama met de spijtoptanten die voor hun geboorteland kozen (afgezien van de duizenden ‘ verborgen anonieme’ Indo’s die in de kampongs opgroeiden) en letterlijk de goot in werden geduwd.
          Je kunt de politieke fout van Nederland als kolonisator na de Japanse bezetting blijven herhalen maar het moet u toch te denken geven dat de indo-bevolking destijds bijna werd uitgemoord en later z’n biezen moest pakken. Enfin om het éénheidsidee te bewaren treedt de RI even rücksichtslos op als hun oude kolonisator.
          Petje af als u daar de pijlen op richt en niet op gedane zaken.

        • RLMertens zegt:

          @PLemon; ‘de Indo bevolking destijds bijna werd uitgemoord etc.’- Dat is nou precies wat ik betoog. Uitgemoord door/vanwege ons beleid in 1945. Wij, Indo’s werden opgeofferd voor her- kolonisatie/bezetting van Indië. Ergo, waardoor de band met het moederland/volk idem werd doorgesneden! Wat nu gebeurd is inderdaad van hetzelfde. Echter wel als restant(!) van ons koloniaal verleden! Waardoor wij: als Nederland niet eens in staat(!) zijn die moordpartij te stoppen. Mag ik u in herinnering brengen; de affaire Pronk. die sprak Indonesië toe aangaande mensen rechten!……
          Note; wij discussiëren toch over geschiedschrijving? Eeuwen werd over ‘daar werd iets groots verricht’ gesproken – Nu, daarover de andere kant van de medaille wordt belicht
          ( wat de inheemsen overkwam) wordt opgemerkt; om de pijlen op het Indonesië van nu te richten. Nogmaals we hebben het over geschiedschrijving. Niets anders.
          ‘mooie herinneringen etc.’- Die heb ik zeker. Ik was daar nl. geen inlander. Zodoende de sinjo, met alle voorrechten van tempo doeloe.

        • PLemon zegt:

          @ Hr Mertens : “Dat is nou precies wat ik betoog. Uitgemoord door/vanwege ons beleid in 1945. Wij, Indo’s werden opgeofferd voor her- kolonisatie/bezetting van Indië.”

          # Inderdaad uw interpretatie over de bersiap dat mogelijk één oorzaak van de woedeuitbarsting kan verklaren maar was er net niet een periode na de Japanse capitulatie die bij uitstek geschikt was om gewapenderwijze de regie over het land in handen te nemen. Gesterkt door oa de gedwongen afwezigheid vd Nederlandse militair en desinteresse vh Britse evacuatielegertje. De bersiap kun je dan meer beschouwen als een bijproduct van een slim uitgevoerde gewone staatsgreep. Opportunity knocks only once. Nederland was eerder door Japan overrompeld en nu in korte tijd door hun eigen ‘merdeka’ onderdanen.
          Feitelijk kun je daarmee al die voorgaande processen waarin beleid werd ontwikkeld voor geleidelijke zelfstandigheid en de emoties daarover bij het grof vuil zetten.

        • Jan A.Somers zegt:

          “Waardoor wij: als Nederland niet eens in staat(!) zijn die moordpartij te stoppen.” Uiteraard niet, dat was de taak van SEAC, niet van Nederland. En wij doen wel moeilijk over het optreden van SEAC, maar zij hebben een eind gemaakt aan de bersiap. Ten koste van vele doden. Waar wij, met vakantie in Indonesië niet de tijd geven om even hormat te plegen.

        • Jan A.Somers zegt:

          “prof.P.Sanders ( Linggadjatti). Ik wed dat deze figuur totaal niet voorkomt in onze geschiedenis studie” Ik ben wel gepromoveerd aan het Sandersinstituut in Rotterdam! Deze figuur leeft dus wel voort.

        • Peter van den Broek zegt:

          De oorzaken van de Bersiap zijn wel erg oppervlakkige redeneringen, waarbij een oorzaak-aanleiding en gevolg redenering bij gebrek aan verifieerbare gegevens/feiten ontbreekt. Dat leidt alleen maar tot misinformatie, wat iets anders is als desinformatie en dat eerste gebeurt al meer dan 70 jaar, anders is een aan de gang zijnde dekolonisatieproject niet nodig.

          Want door welke Nederlandse autoriteiten werden Indo-Europeanen opgeofferd? We vergeten gemakshalve de duizenden Chinese slachtoffers ook van de Bersiap, dat waren toch aan de Europeanen gelijkgestelden, althans naar de normen van toen?

          Wat was het beleid van de Nederlandse regering in 1945 over de kolonie? Dat was er niet de wanorde en chaos was vooral aan de zijde van de Nederlandse burgerlijke en militaire autoriteiten met de ltnt-GG Van Mook voorop, die kwam toch pas begin Oktober 1945 in Batavia aan, vele weken na de Japanse overgave, dat was psychologisch toch een blunder van de eerste order? Hij kon toch nauwelijks als overwinnaar uit de oorlog gepresenteerd worden?

          En de “gedwongen” afwezigheid van de Nederlandse militairen?
          De rol van de op muiterij lijkend acties van Ambonezen militairen wel o.l.v. Nederlandse officieren zoals KNIL-Ltnt Zijlstra in o.a. Balikpapan en Batavia in de zomer/najaar van 1945 is nog steeds niet opgehelderd. Hun hardhandig en excessief gewelddadig optreden gebeurde zo vaak dat niet van toeval kan worden gesproken, let wel in Batavia was al eind September 1945 een heuse KNIL-Generaal (Schilling ?) aanwezig en die zat toch niet met zijn vingers in zijn neus?

          En wat dacht U van het door Nederlandse militairen (Ltnt Antonissen, sgt Bals etc) uitgelokte vlagincident in Soerabaja, overal opduikende Nederlandse militairen die zonder SEAC of RAPWI-bevoegdheden zoals Huyer, op het eerste gezicht lukraak optraden? Lees ik wat RAPWI- en SEAC rapporten op na die bij het NIOD te vinden zijn, dan roept het Nederlands militair optreden in Oktober/November 1945 wel heel veel vraagtekens op, ook na meer dan 70 jaar.

          Dan mag ik toch stellen wat de bijdrage van Nederlands-Indische militairen was aan het escalerend conflict wat de Bersiap tot gevolg had. Dat lijkt met toch duidelijke Nederlandse taal?

          Doornroosje mag wel uit haar 70-jarige slaap gewekt worden.

        • RLMertens zegt:

          @PLemon;’slim uitgevoerde staatsgreep etc.’- Die zgn. staatsgreep werd ingegeven door onze weigering/verloochening van het zelfbeschikkingsrecht(!) in het allereerste gesprek vd.Plas-Hatta, Batavia 4 okt.1945; geen merdeka!. Waarna 5/6 okt.’45 Soekarno het voedselboycot afkondigde. En bersiap het gevolg was!

        • Loekie zegt:

          “In 1947 legde Sanders zijn functie neer uit onvrede over het oorlogszuchtige Nederlandse beleid jegens Indonesië.”

          https://nl.wikipedia.org/wiki/Piet_Sanders_(1912-2012)

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘de taak van Seac etc.’- Klopt. Daar hadden wij ook op gerekend. Vandaar onze provocaties;Soekarno de collaborateur, de Republiek een Japanse maaksel etc.
          Echter, de Britten wensten geen inmenging in dit wespennest. en verzochten/adviseerden ons om met de Republiek in gesprek te komen. Aangestoken door Oostindisch doofheid werd de prioriteit; meer troepen naar Indië te sturen.

        • Jan A. Somers zegt:

          “op muiterij lijkend acties van Ambonezen militairen wel o.l.v. Nederlandse officieren zoals KNIL-Ltnt Zijlstra in o.a. Balikpapan en Batavia in de zomer/najaar van 1945” Op 29 september landde één bataljon (800 man) Seaforth Highlanders, versterkt met kleine eenheden van het KNIL, samen 1000 man, in Batavia onder commando van luitenant-generaal Sir Philip Christison. Enkele dagen later landden nog een deel van een Brits-Indische brigade samen met weer enkele kleine KNIL-onderdelen. Grote Indonesische aanvallen vanuit het Zuiden werden door de KNIL-eenheden afgeslagen. Onder toeziend oog van Christison! Op 2 oktober arriveerde Van Mook in Batavia, en op 4 oktober kwam daar het KPM-schip Van Heutsz aan met hulpgoederen, militair personeel en NICA-functionarissen. Een eerdere aankomst van Van Mook was tegengewerkt door Mountbatten, die wilde duidelijkheid voor zijn gezag. Buiten Java en Sumatra was KINL (en NICA) al lang actief met de Australiërs. Die waren er al onder SWPA, en konden na 15 augustus verder hun gang gaan aangezien de Australiërs het Civil Affairs Agreement hadden overgenomen van SWPA, nadat zij met Mountbatten waren overeengekomen zelfstandig, buiten SEAC, het gezag te herstellen. De naar huis terugkerende Australiërs werden daarbij vervangen door nieuw samengestelde, uit gevangenschap teruggekeerde KNIL-eenheden.
          “die zonder SEAC of RAPWI-bevoegdheden zoals Huyer,” Huyer had niets te maken met RAPWI, maar met SEAC. Hij was door Patterson naar Soerabaja gestuurd om de havens te inspecteren met het oog op de aanlanding van een divisie. En ging zelf haantje spelen.

        • PLemon zegt:

          @ Peter vden Broek …En de “gedwongen” afwezigheid van de Nederlandse militairen?

          # Q.e.d.

          *** Pas op 28 september gaan de eerste Brits-Indische eenheden aan land in Batavia. Mountbatten stuurt drie divisies naar Nederlands-Indië: de 23ste Indian Division en 5de Indian Division gaan naar Java, de 26ste Indian Division naar Sumatra. Door de politiek explosieve situatie besluit Mountbatten af te zien van de voorgenomen herbezetting van het eiland. Hij besluit alleen bruggenhoofden te bezetten (de key-area strategie): Batavia en Soerabaja op Java en Padang, Medan en Palembang op Sumatra. Later worden daar Bandoeng, Buitenzorg en Semarang aan toegevoegd. De Brits-Indische troepen zijn er om twee taken uit te voeren: het geven van hulp aan de geïnterneerden en de evacuatie van de Japanners. Onder geen beding mogen zij worden ingezet tegen de jonge Republiek Indonesië. Om een escalatie te voorkomen verbiedt Mountbatten op 19 november bovendien de landing van Nederlandse troepen op Java en Sumatra. http://www.afscheidvanindie.nl/archieven-onderwerpen-brits-indische-militairen.aspx

        • Jan A.Somers zegt:

          ” in het allereerste gesprek vd.Plas-Hatta, Batavia 4 okt.1945; geen merdeka!” U mengt aan Nederlandse kant de twee actoren door elkaar, Het koninkrijk (incl. gebiedsdeel Nederland), en het gebiedsdeel Nederlandsch-Indië. Met op dat moment twee verschillende prioriteiten. Van der Plas was een vertegenwoordiger van de Nederlandse regering. Die regering had te maken met de berechting (plus doodvonnissen) van collaborateurs en kon zich geen gesprek met Indonesische leiders permitteren, dat zouden de advocaten in Nederland prachtig vinden. Bovendien had de koninkrijksregering te maken met Indië als gebiedsdeel van het koninkrijk. Vandaar voorlopig geen gesprek met de nationalisten. Maar de Indische regering, Van Mook, had andere zorgen, rust en orde waar zij verantwoordelijk voor waren.(even afgezien van SEAC). Van Mook zag contact met de Indonesische leiders als noodzakelijk, en kon ook niet om Soekarno heen. Dat heeft hij dan ook gedaan, werd hem door Nederland natuurlijk kwalijk genomen.
          “Soekarno het voedselboycot afkondigde. En bersiap het gevolg was!” Nou die voedselboycot stelde volgens mijn moeder in Soerabaja (ik zat toen in de gevangenis) weinig voor. Baboe Soep zorgde daar wel voor. En het begin van de bersiap in Soerabaja? Na het uitbrengen in Batavia van zijn rapportage, kwam Huyer op 29 september in Soerabaja terug met de opdracht van Patterson de overname van Soerabaja door de Britten voor te bereiden. Shibata kreeg van hem de opdracht voorbereidingen te treffen voor de komst van de geallieerde troepenmacht. Shibata riep direct 3000 man terug uit Poedjon, zij werden echter bij aankomst op het station door pemoeda’s gevangen genomen. Nog dezelfde avond werd door een groep voormalige Peta, Heiho en Seinendan-soldaten een actieplan opgesteld: het mobiliseren van het (kampong)volk met de kreet siááááp, Dat volk, voormalige fabrieksarbeiders, werkloos, arm, brodeloos, hongerig, zag dat wel zitten.
          “de Republiek een Japanse maaksel etc.” Op 14 augustus 1945 waren Soekarno, Hatta en Radjiman teruggekeerd van hun reis naar Saigon alwaar veldmaarschalk Terauchi namens de Keizerlijke Japanse regering hun het Keizerlijk decreet met betrekking tot de op 17 juli toegezegde onafhankelijkheid had overhandigd. Op dezelfde dag maakte generaal Yamamoto de namen bekend van de leden van het Comité van Voorbereiding dat op 18 augustus voor het eerst bijeen zou moeten komen, met Soekarno als voorzitter en Hatta als vice-voorzitter. Grote bijeenkomst in Batavia, zwaaien met roodwitte (Japans design) vlaggetjes naar het Japanse bestuur en de Indonesische leiders. De filmbeelden van dit alles waren over de hele wereld verstuurd.

        • Loekie zegt:

          ” Van der Plas was een vertegenwoordiger van de Nederlandse regering. Die regering had te maken met de berechting (plus doodvonnissen) van collaborateurs en kon zich geen gesprek met Indonesische leiders permitteren, dat zouden de advocaten in Nederland prachtig vinden”.
          Zal aan mij liggen, maar dit snap ik even niet.

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘mengt 2 actoren door elkaar etc.’- Alsof die 2 actoren niet hetzelfde op het oog hebben nl. gezagsherstel. 7 okt.1945 Singapore vMook-Mountbatten/gen.Christensen; Van Mook dringt aan op krachtig optreden tegen de Republiek! In Ambarawa brak, tijdens de afgekondigde voedselboycot, de hel los; siaaap boenoeh belanda!
          * ‘een Japans maaksel etc.’- Alsof de Republiek; merdeka, niet een nationaal karakter had.
          Ook bij/door ons werd merdeka niet serieus genomen. Uit R.Cohen Stuart-Franken: van Indië tot Indonesië 1947; een kampgenoot komt buiten een Indonesiër tegen, die merdeka roept. Zij kent dart woord niet en denkt dat hij mantege=boter roept. Dat wil ze juist hebben. Echter de man met zijn rood/wit speldje op zijn jasje doet niet zo prettig. Men was uitgesloten en letterlijk zijn leven niet zeker.’ * Soekarno’s reis naar Saigon, deed hij voor de Japanse bühne. ( terugkomst 14 aug.1945?) Mi. wist hij ea al lang, dat Japan verliezende was. Het Comité was in elk geval al paraat!

        • Peter van den Broek zegt:

          Er wordt wel een denkfout gemaakt om de aanwezigheid van Nederlandse militairen op Java te verklaren QED door de aankomst van de eerste Britse militairen op 29 September 1945 op Java. Deze opvatting is gebruikelijk. Het zegt wel iets over de Britten eenheden maar hoegenaamd niets over de aanwezigheid van KNIL-eenheden op Java in bijzonder Batavia/Jakarta in September/Oktober 1945.

          Via een discussie met de makers van het programma “Andere Tijden” over Nederlandse soldaten in Amerikaans uniformen bij een parade in Oktober 1945 (bron NIOD) krijg ik best een idee wat de rol van het KNIL was bij de herovering (???) van Nederlands Indie. Daarbij gaat het speciaal om één KNIL-eenheid, de 1ste compagnie van het 1ste bataljon KNIL o.l.v. kpt Zijlstra. Zijn eenheid speelt een niet-onbetekende rol in de Bersiap.
          Het Australische commando, verantwoordelijk voor de invasie van Borneo, heeft soldaten van deze eenheid, steeds onder leiding van een Nederlandse militair, waarbij ook Ambonezen deel uitmaakten, om disciplinaire redenen verplaats omdat zij amok maakten in Balikpapan. Australische militaire bronnen geven aan dat deze troep éèn van de eerste Nederlandse (Indische) eenheden was die op Java landde, nog voordat de Britten op 29 September 1945 daar aankwamen!!!!!

          Het is in dezelfde tijd (september/Oktober 1945) dat er botsingen plaatsvonden in Batavia/Jakarta tussen de Indo-Europese bevolking (Buitenkampers??) en Indonesische nationalisten/pemoeda’s.

          Wat de samenhang is tussen de actieve KN IL-eenheden in het Zuidelijke gedeelte van Batavia/Jakarta, de Bersiap en haar slachtoffers is mij nog niet duidelijk. want wat weten wij af van de Bersiap in Batavia???? Zelfs het aantal doden en vermisten in Batavia is toch niet bekend of vergis ik me?
          De aandacht is tot nu toe wel gemonopoliseerd door Soerabaja, maar de bewering dat door de Wanorde en Chaos niets duidelijk is wat zich in Soerabaja precies afspeelde , (zie ook de Jack Boer-affaire) brengt toch niet veel helderheid in de troebelen van onze Indische geschiedenis.

          Ook Sukarno/Hatta zaten niet met hun vingers in hun neus. Wel was Van Mook c.s. druk bezig met gesprekken met allerlei Indonesische nationalisten. Wellicht daardoor had hij geen tijd zich bezig te houden met de Bersiap, althans ik heb daarover tot nu toe niets ontdekt. In de Bersiap vielen aan Nederlandse zijde 3.500 doden en tienduizenden vermisten. Doornroosje tidoert rustig verder.

          De vraag blijft wat deed Van Mook als hoogste Nederlandse autoriteit met de Bersiap en haar doden en vermisten? Maken wij ons daarover druk?

        • Loekie zegt:

          Van Mook?
          Doe ’s gek, trek je beurs en koop een boek. Bijvoorbeeld Tom van den Berge: de biografie van Van Mook.

        • Peter van den Broek zegt:

          Gek toch, dat ik mijn uitspraak over Van Mook op de biografie van Tom van den Berge baseer.: “H.J. van Mook,Een vrij en gelukkig Indonesie”
          Ik heb het hoofdstuk over de periode van Van Mook als Ltnt-GG blz. 203-261 toch met gepaste aandacht en begrijpend gelezen en de bladzijden gescand op het woord “Bersiap”., maar geen jota over Bersiap maar wel een titel “people need happiness more than the truth.

          Ik lees iets over “Indo-Europeanen”, die op de conferentie van Pangkalpinang , Nieuw-Guinea als als kolonisatiegebied reserveerden” Let wel die conferentie werd al in Oktober 1946 gehouden!!

          Maar wie waren dan wel die Indo-Europeanen die met dit wel heel gekke idee kwamen? Wie vertegenwoordigden zij wel of vertegenwoordigden zij alleen zichzelf?
          Dus al in 1946 geloofden spraakmakende Indo-Europeanen dat voor hen geen plaats was in het nieuwe Indonesië. Dit gegeven lijkt mij toch relevant voor die bevolkingsgroep dan al die bijeenkomsten tussen van Mook en die Anderen???

        • Jan A.Somers zegt:

          “wat deed Van Mook als hoogste Nederlandse autoriteit met de Bersiap” In principe niets. De bersiap was de hoofdpijn van SEAC, die had het gezag. Maar Van Mook was er wel mee bezig, zie zijn memoires (niet biografie!!!). Zo een stukje uit Batavia; “Onder alle conflicten, schietpartijen, roverijen, morden en ontvoeringen; enz.” Bij het vertrek van de Britten uit Indië was er geen bersiap meer.
          “maar hoegenaamd niets over de aanwezigheid van KNIL-eenheden op Java in bijzonder Batavia/Jakarta in September/Oktober 1945.” Eenvoudig toch? Die behoorden tot de strijdkrachten onder commando van luitenant-generaal Sir Philip Christison.
          “dat er botsingen plaatsvonden in Batavia/Jakarta tussen de Indo-Europese bevolking (Buitenkampers??) en Indonesische nationalisten/pemoeda’s.” Van Mook schrijft kort: “(…) bij alle botsingen tussen Britten, Nederlanders en republikeinen (…)”. Ik was in die tijd kort in Batavia. Op straat was het een zooitje. Schotse, Brits-Indische, Nederlandse en Indonesische militairen patrouilleerden dwars door elkaar heen, schoten soms op elkaar, lonkten naar de meisjes die de bevrijding vierden. Met ’s avonds danspartijen.
          “op muiterij lijkend acties van Ambonezen militairen ” Die militairen, teruggekeerd uit gevangenschap of uit Australië, vernamen nu pas wat er met familieleden was gebeurd. Een Ambonees (zo heetten toen nog alle Molukkers) die ter bescherming met ons op de bevoorradingstruc meereed, liet ons de kerven op zijn geweerkolf zien. Elke kerf wachtte op een dwarskerfje!
          “wat weten wij af van de Bersiap in Batavia???? ” Natuurlijk waren er ook roofmoorden op grote schaal e.d., maar van een echte bersiap was nauwelijks sprake. Wellicht speelde de bevolkingsopbouw hier een rol. Batavia was een bestuursstad, met veel ambtenaren. Heel ander volk dan in Soerabaja, een grote industriestad, met een groot fabrieksproletariaat. Bovendien veel Madoerezen, Boeginezen en Makassaren, van origine ruig volk!
          “Het Australische commando, verantwoordelijk voor de invasie van Borneo,” Het gaat om veel meer dan Borneo, het hele gebied buiten Java en Sumatra. In de memoires van Van Mook vind u een goed kaartje van dit gebied.
          “rol van het KNIL was bij de herovering (???) van Nederlands Indie.” Wel een groot woord voor het herstel van het Indische bestuur buiten Java en Sumatra. Ik kopieer maar weer voor de zoveelste keer:
          De Australiërs lieten, net als MacArthur en in tegenstelling tot Mountbatten, het burgerlijk bestuur volledig over aan NICA (Netherlands Indies Civil Affairs), geheel in lijn met het Civil Affairs Agreement dat met de Amerikanen (South West Pacific Area) was vastgelegd. Dat betekende dat NICA-ambtenaren van het begin af aan in contact en overleg kwamen met de plaatselijke Indonesische besturen en de plaatselijke leidende nationalisten. Die NICA-mensen gingen uit van de afspraken die vlak vóór de oorlog waren gemaakt: een rijksconferentie voor hervormingen op staatkundig gebied.
          De Australiërs waren oorlogsmoe, maar de tijdens de oorlog in Australië geformeerde twaalf compagnieën infanterie, gevormd uit Indonesische en wat Nederlandse en Surinaamse militairen, waren uiteraard onvoldoende voor de overname van dat enorme gebied buiten Java en Sumatra. De Australiërs verleenden dan ook steun aan de plannen van de Nederlandse commandant in dat gebied, kolonel C. Giebel: voormalige Nederlandse krijgsgevangenen, ondanks hun slechte fysieke toestand, bewapenen en als KNIL-eenheden organiseren. Overal waar de nieuwe KNIL-compagnieën aankwamen, ruimden de Australiërs met vreugde het veld. Na vertrek van de laatste Australiërs werd het commando weer teruggegeven aan SEAC, die zich daar overigens niet vertoonde.
          In tegenstelling tot de chaos op Java en delen van Sumatra, was in een aantal regio’s (Borneo, de Grote Oost, Bangka, Billiton en de Riouw archipel) enige politieke stabiliteit bereikt en waren voorlopige vertegenwoordigende organisaties tot stand gekomen. Op 13 juli 1946 werd in Makassar het gezag over deze gebieden aan de Indische regering (niet de Nederlandse regering!) overgedragen. Die Engelse generaal kon met enige moeite een Brits erepeleton formeren om de vlag te strijken en van Mook had ook maar een handjevol KNIL-ers om de vlag te hijsen.

        • Peter van den Broek zegt:

          Dat bericht uit de Leeuwarden Courant van 12 December 1946 geeft duidelijk aan hoe de Nederlands verslaggeving functioneerde.

          De door Nederland gecontroleerde verslaggeving= propaganda in Nederlands Indie gaf weliswaar aan dat ongeregeldheden zich tot Java en Sumatra beperkten, maar het krantenbericht geeft toch anders aan.
          Op Zuid-Celebes werd na de geallieerde overdracht van het gezag aan Nederland de “Staat van Beleg” hersteld. Dat was ook hard nodig want in die tijd waren op Celebes meer dan 1.200 Nederlanders en Nederlands gezinden vermoord of verdwenen (bron NEFIS).

          De KNIL-legerleiding op Celebes was genoodzaakt de hulp van het Korps Speciale Troepen KST in te roepen. De “zuiveringsacties” o.l.v. kpt Raymond Westerling , die de geschiedenis in zou gaan als de ‘Zuid-Celebes-affaire’, duurden van 10 december 1946 tot 21 februari 1947. De locale legerleiding dacht dat door de gewelddadige acties van de KST de wanordelijkheden gestopt waren, maar die gingen ook na Westerling daarna door.

          Hoelang de Bersiap op Celebes doorging kan pas bepaald worden als al die doden en en vermisten systematisch verwerkt zijn, uitspraken hierover zijn tot nu toe louter speculaties.

          Op basis van ook summiere gegevens is wel duidelijk dat de Bersiap niet bij de geallieerde overdracht van het Gezag aan Nederland ophield, hoe hardnekkig anderen zoals de gekwalificeerde onderzoekers bij het dekolonisatieproject dat willen doen geloven, maar de beschikbare cijfers spreken voor zichzelf?

        • Arthur Olive zegt:

          “Ik lees iets over “Indo-Europeanen”, die op de conferentie van Pangkalpinang, Nieuw-Guinea als kolonistengebied reserveerden”.

          Had ik mijn stiefvader maar hierover gevraagd want hij was tamelijk actief om Indo’s een nieuw begin te geven in Nieuw-Guinea.
          Een zekere mvr. Konig die hier in Amerika woont vertelde me dat zij als meisje bezig was met het vergaderen van Indisch geld van de kolonisten omdat dat geld niets waard zou zijn in Nieuw-Guinea. De kolonisten zouden dan daarvoor Nieuw Guinea geld krijgen bij aankomst.
          Volgens haar is het geld verdwenen en ze vroeg zich af wat er mee gebeurt was.
          Ik vertelde haar dat mijn vader in 1950 een pakket kreeg gevuld met geld die hij meteen overdroeg aan de HPB van Manokwari, de heer Eibrink Jansen. Er moet later een procesverbaal zijn gekomen waarvan ik de details en uitkomst niet weet. Mijn vader was gelukkig niet daarbij betrokken volgens mijn moeder omdat hij het geld meteen aan de HPB (Hoofd Plaatselijk Bestuur) gaf.

        • Jan A.Somers zegt:

          ” Chinese slachtoffers ook van de Bersiap, dat waren toch aan de Europeanen gelijkgestelden, althans naar de normen van toen?” Nou nee, maar dan moet u verder terugdromen dan 70 jaar: Bijvoorbeeld naar 1925:
          Art.131. (…)
          (2). In de ordonnanties regelende het burgelijk- en handelsrecht worden:
          a. voor de Europeanen de in Nederland geldende wetten gevolgd, van welke wetten echter mag worden afgeweken zoowel wegens (…);
          b. de Inlanders, de Vreemde Oosterlingen (…) voor zooverre de bij hen gebleken maatschappelijke behoeften dit eischen, hetzij aan de voor Europeanen geldende bepalingen, voor zooveel noodig gewijzigd, hetzij met de Europeanen aan gemeenschappelijke voorschriften onderworpen, terwijl overigens de onder hen geldende, met hunne godsdiensten en gewoonten samenhangende rechtsregelen worden geëerbiedigd, (…).
          (4). Inlanders en Vreemde Oosterlingen zijn bevoegd om, voor zooverre zij niet reeds met de Europeanen aan gemeenschappelijke voorschriften zijn onderworpen, zich in het algemeen of voor eene bepaalde rechtshandeling te onderwerpen aan niet op hen toepasselijke voorschriften van het burgerlijk en handelsrecht der Europeanen. (…)
          (5). De op dit artikel berustende ordonnanties zijn in die gedeelten van Nederlandsch-Indië, waar de Inlandsche bevolking gelaten is in het genot van hare eigene rechtspleging, in zooverre toepasselijk als hiermede bestaanbaar is.

        • Jan A.Somers zegt:

          “De KNIL-legerleiding op Celebes was genoodzaakt de hulp van het Korps Speciale Troepen KST in te roepen.” Wel; eens op de kaart gezocht naar dat stukje Zuid-Celebes? In dat enorme gebied buiten Java en Sumatra? Politiek relatief rustig! Onder direct bestuur van Indonesische bestuurders, nationalistische leiders, en Indonesische politie! Met een herrijzende GM die voor verbindingen en transporten zorgde! Met een handvol NICA-bestuurders en wat losse KNIL-eenheden! Die Indonesische bestuurders konden in Zuid-Celebes met hun politie niet op tegen de infiltraties vanuit Oost-Java. Vroegen KNIL om hulp. Die had daar ook geen capaciteit voor. Maar binnen de staat van beleg kan het civiele bestuur militaire politiediensten aanvragen, in Nederland zou dat de Marechaussee zijn In Zuid-Celebes werd dat de KST. Dat zijn commando’s, geen Marechaussee Dat die hun eigen methoden toepasten vond niemand bezwaarlijk, het probleem van de bestuurders werd opgelost. Dat we nu daarover onze wenkbrauwen fronsen is debat achteraf. Nuttig!

  5. Loekie zegt:

    Verschil tussen een uitvaart en geschiedschrijving.
    Bij een uitvaart niets dan goeds over de dode.
    Bij geschiedschrijving al het goeds en al het kwaad.
    Hoewel, bijvoorbeeld een uitvaart. Zaal vol mensen, kist vooraan, de eerste spreker begint:
    “Tonnie is dood. Iedereen gaar immers dood. Nou Ton was vaak een klootzak, dat weten we allemaal. Hij was vaak een gewone hufter en met zijn rotte tanden stonk hij vreselijk uit zijn bek. Velen vroegen zich daarom ook af waarom jij Beppie bij hem bleef. Wat zag je in hem, waarom liet je je zo door hem behandelen? Zeker, Tonnie was royaal en je hoefde maar te kikken en hielp je met alles. En je kon vreselijk met hem lachen. Maar hij was wel een hufter en nu is hij dood, voor altijd. Ik heb gezegd.’

    • Jan A.Somers zegt:

      Als vrijwilliger in de kerk was ik gewild vanwege mijn pensionering. Mensen gaan dood en hebben hun uitvaart op hun eigen tijd. Meestal dus op een weekdag, en dan zijn alleen gepensioneerden beschikbaar. Ik vond dat de meest bijzondere ogenblikken van mijn kerkwerk. Uitvaart is het laatste wat je voor een dode kunt betekenen. Daar speelde misschien mijn bersiaptijd in mee. Daar past geen lolbroek bij.

  6. e.m. zegt:

    1.1 Bersiapper: “Hoe bedoelt u, Conventies van Genève?”
    1.2 Politionele activist: “Hoe bedoelt u, Conventies van Genève?”

    2. Geleerde Indonesiërs wijzen er op, dat je historische ontwikkelingen niet los kunt zien van de tijdgeest. Als men het daar niet mee eens is, krijg je vanzelf (here we go again) ALS Nederland TOEN dit* of ALS Nederland TOEN niet dat*, atau ALS Nederland TOEN zus* of ALS Nederland TOEN niet zo* … Het blijft evenwel, hoe je wendt of keert, ‘wijsheid achteraf’.

    3. Daarom kijken beleidsbepalende Indonesiërs liever vooruit -gedane zaken nemen nu eenmaal geen keer- maar stellen wel vast dat de dekolonisatie van voormalig Nederlands Indië, zó niet had gehoeven. Met die constatering ben ik het eens. Waarbij mijn historisch kantelpunt begint met de Petisi Soetardjo**. Maar zelfs daar van uitgaande, blijft het bij gissen en vermoeden. Ergo, feitelijk niet weten!

    Ik zal het daarom moeten doen met wat er daadwerkelijk is geschied . . .

    *vul maar in
    **Mas Soetardjo Kartohadikoesoemo

    • RLMertens zegt:

      @em; ‘met wat daadwerkelijk is geschied..’- Het door Nederland ondertekende Atlantisch Handvest, Londen, sept 1941; elk volk heeft het zelfbeschikkingsrecht! Indertijd door min.Soejono van het kabinet, vurig bepleit het in de 7 dec.1942 HM rede op te nemen. Hij wist met zekerheid, dat deze toekenning zijn Indonesische volk aan Nederland zou binden.Hij stierf zwaar teleurgesteld aan een hartaanval, tijdens het aanhoren van deze HM rede. Waarin het zelfbeschikkingsrecht niet werd genoemd.

  7. Boeroeng zegt:

    Zo simpel is het niet
    Er zijn dus geschiedverhalen nodig die die complexiteit laten zien. Wat Van Walsum in zijn verdediging van Freriks voorstaat, is echter iets anders, dat door anderen al omschreven is als het balance sheet of empire: het idee dat je plussen en minnen netjes naast elkaar kunt zetten en dat het morele eindoordeel een simpele optelsom is. De historiografie wordt zo één groot plakboek, met op de ene pagina ­Rawagede en op de andere de gelukkige jeugd van Kester Freriks. Dat is simplistisch moreel boekhouden en kan onmogelijk voor geschiedwetenschap doorgaan.Dat is het ‘koloniale denken’ waartegen geageerd wordt, en dat wij in tegenstelling tot Sander van Walsum wel op veel plekken terug zien komen. We zien het bijvoorbeeld terug in de opmerkingen van de historici Piet Emmer en Frank Ankersmit in De Telegraaf eerder dit jaar, waarin zij de veranderende omgang met koloniale symbolen hekelen, zoals het voorzien van ­context bij een beeld van Johan Maurits, of de wijziging van de naam van de Jan Pieterszoon Coenschool in Amsterdam. We zien het ook in de woede of onverschilligheid die volgen als iemand ons wijst op racisme.

    Bron: Kolonialisme behoeft geen verdediging, maar reflectie | De Volkskrant, 8 januari 2019

    • RLMertens zegt:

      @Boeroeng; ‘zo simpel is het niet etc.’- ‘dat is het koloniaal denken waar tegen geageerd wordt’ – Klopt. Dat is wat ik poneer, meer niet! * balance sheet of empire etc.’- Waarom niet? Neem Engeland – India in vergelijk met Nederland – Indië/Indonesië. Beide landen hebben nagenoeg dezelfde problemen gehad me hun koloniën. Engeland ging in.1947 met een parade uit India. Wij begonnen in Indië met een heuse politionele oorlog. Het Britse Gemenebest olv.de Britse koningin(!) herbergt nog steeds India en alle voormalige koloniën! Wij werden te Batavia 27/12’49 met gefluit en uitgejouwd uitgeleide gedaan.
      Via een balance of sheet volgt pas reflectie! (wat voorheen in de doofpot werd gestopt!)

      • PLemon zegt:

        @ Via een balance of sheet volgt pas reflectie! 

        # Daar zegt u wat. De Britten namen misschien in stijl afscheid maar lieten een grotere puinhoop achter.

        *** Op 15 augustus 1947 om nul uur werden twee nieuwe soevereine staten geboren, namelijk de dominions India en Pakistan. Hiermee viel de sinds 1858 bestaande Britse kroonkolonie in een door hindoes en een door islamieten gedomineerd deel uiteen. Pakistan bestond uit twee delen, één in het westen en één in het oosten, die echter 1500 kilometer uit elkaar lagen.

        Gevolg van deze deling was de grootste vluchtelingenramp aller tijden, omdat de aanhanger van de beide grote religies vertrokken naar ‘hun’ respectievelijke staten of daarheen verdreven c.q. gedeporteerd werden. Historici schatten het aantal mensen dat hun thuisland vrijwillig danwel gedwongen verliet op 20 miljoen. Daarbij kwam ook tot wederzijdse slachtingen, waarvan naar schatting tussen 500.000 en twee miljoen hindoes, islamieten en sikhs het slachtoffer werden.

        De schuld aan het bloedbad lag ook bij de Britten, tot wier traditionele verdeel-en-heers-beleid het tot halverwege de 19e eeuw behoorde om de verschillende religieuze groepen in Indië tegen elkaar uit te spelen. 
        http://www.novini.nl/70-jaar-geleden-werden-india-en-pakistan-op-chaotische-wijze-onafhankelijk-fatale-gevolgen-tot-op-heden/

      • e.m. zegt:

        @RLMertens zegt: 10 januari 2019 om 21:49 Neem Engeland – India in vergelijk met Nederland – Indië/Indonesië. Beide landen hebben nagenoeg dezelfde problemen gehad me hun koloniën. Engeland ging in.1947 met een parade uit India.@

        — In Engeland werd zelfs door anti-kolonialen de overhaaste Britse aftocht a ‘Shameful Flight’ genoemd. Nota bene geheel tegen de zin van Nheru, die echter door Mountbatten –waarom had de viceroy zo’n haast?- het mes op de keel werd gezet om in te stemmen met ‘the partition’ en Mountbattens’ -tegen alle adviezen in- nieuw getrokken grenzen dwars door de Punjab en Bengalen.

        Gevolg 14 miljoen Indiërs op drift, dodelijke ziektes en hongersnood in vluchtelingenkampen, en 1 miljoen doden door religieus en etnisch geweld.

        Is toch wat anders dan die façade van vlagvertoon en klaroengeschal.

        [CITAAT]**
        “” Mensen houden van nature vast aan hun overtuigingen en kunnen dan zelfs overtuigend tegensprekend of ontkrachtend bewijs simpelweg negeren.””
        [EINDE citaat]

        **Wetenschapsjournalist Diederik Jekel – Bèta voor Alfa’s – ISBN 978904980388

        • bert zegt:

          @Pak E.M : U citeert “” Mensen houden van nature vast aan hun overtuigingen en kunnen dan zelfs overtuigend tegensprekend of ontkrachtend bewijs simpelweg negeren “”” Zover het citaat van Diederik Jekel .Nou nou heeft si Diederik zeker nooit op Indisch4ever rondgesnuffeld .Want op Indisch4ever zijn ze niet zo ! Ongelijk wordt meteen ruiterlijk erkend en altijd begeleid met het woordje “”Ma af”” en ook door 10.000x sorry te typen .Verder zijn de mensen op deze website ongelofelijk vriendelijk en aardig voor elkaar en ze zullen ook altijd informeren hoe het met de persoon gaat ,ze zullen uit beleefdheid natuurlijk ook nooit in herhalingen vallen “” Oh sorry had ik dat in 1888 ook al verklaard ? Ma af ya “” Zo ziet u maar dat wetenschappelijk onderzoek van si Didi ,kan zo in de prullenbak in (!)

        • P.Lemon zegt:

          @

          # Vasthouden aan een eigen zienswijze op feiten en gebeurtenissen op oudere leeftijd doet vermoeden op een terugloop van het denkvermogen maar het tegendeel is waar.
          Getuige ook de levendigheid van hoor- en wederhoor in de draadjes op deze site.😁

          *** ….al jaren gaat het bakerpraatje dat je hersens op een bepaalde leeftijd beginnen af te sterven. Dat klopt niet, zelfs al sterven er hersencellen, de hersens maken constant nieuwe verbindingen, waardoor je denkkracht niet achteruit gaat. Sterker nog, er is onderzoek waaruit blijkt dat oudere mensen juist slimmer zijn dan jongeren. Ze hebben meer tijd gehad om hun denkkracht te ontwikkelen en vertonen daardoor een hoger IQ.

          Hoe zit het dan met Alzheimer en andere neurologische ziektes die vooral ouderen treffen? Recent onderzoek toont aan dat ook deze ziektes weinig te maken hebben met de krimp van de hersens, maar meer met het veranderen van functies van neuronen. Waarom de hersens krimpen en of er wel andere gevolgen zijn, is nog niet bekend. Overigens kun je met een gerust hart duizenden hersencellen verliezen door een avondje flink op stap te gaan. Op de miljarden die je hebt, maakt het weinig uit.
          http://www.faqt.nl/vraag-en-antwoord/wordt-je-dommer-naarmate-je-hersencellen-dood-gaan/

        • Ronny Geenen zegt:

          @@Recent onderzoek toont aan dat ook deze ziektes weinig te maken hebben met de krimp van de hersens, maar meer met het veranderen van functies van neuronen. Waarom de hersens krimpen en of er wel andere gevolgen zijn, is nog niet bekend. @@

          Heb ook met interesse uw uiteenzetting gelezen. Heb jaren geleden hier iets over geschreven. Door mijn makelaardij kwam ik in contact met een Psychiater. Door mijn Indische ervaring wilde hij meer met me praten. Op een dag legde hij mij uit, we zaten bij hem in zijn office, hoe volgens hem bij het ouder worden het proces van de hersenen verloopt. Terwijl hij mij een model doorsnede van een hoofd toonde, wees hij naar de grote hersenen, die bij het ouder worden, krimpen en de kleine hersenen die er onder liggen. Door het krimpen van de grote hersenen kan er veel minder gegevens en herinneringen in worden opgeslagen. Dat heeft tot gevolg dat men iets dat vorige dag of vorige week heeft plaats gevonden, reeds is vergeten. B.v. niet meer weten waar de sleutels liggen. De kleine hersenen daarentegen krimpen niet en daar ligt o.a. je lange/oude herinneren in opgeslagen. Die oude herinneringen, bv de 2de oorlog en bersiap, kan een ouder persoon dan vaak weer oproepen en ook de ellende weer meemaken. Een van de redenen is dat oudere mensen daarom getraumatiseerd geraken. Wel weten wat vroeger is gebeurd, maar vergeten wat gisteren heeft plaatst gevonden is bij het ouder worden, een normaal verschijnsel. Vooral bij ouderen die niets op handen hebben en gaan denken of piekeren.

        • e.m. zegt:

          @Overigens kun je met een gerust hart duizenden hersencellen verliezen door een avondje flink op stap te gaan.@

          — Blijkt het tegendeel zich te manifesteren, dan schijnt de ultieme denksport ‘Schaken’ de beste remedie* te zijn !!!

          *Overigens worden ‘potjes blind’ daarbij sterk afgeraden . . .

        • RLMertens zegt:

          @em/PLemon ; ‘a shameful flight etc.’- En toch nog, tot op heden(!), het Britse Gemenebest! And what bout our flight?; The Dutch empire ended in one blow! Uitgefloten en uitgejouwd; over klaroen geschal gesproken! Tot op heden is de Britse invloed in India enorm; de beeltenissen van qn.Victoria,Raffles, Engelse straatnamen etc. zijn nog in tact.’Op drift etc.’ is op conto van een niets ontziende religie. Nadat de Britten vertrokken zijn; de moord op Gahndi. Die zich nu nog manifesteert; zie Babian op de vlucht.- * citaat; ‘houden vast aan hun overtuigingen etc.’- Van toepassing vooral op al die ‘koloniale adepten’ en hun nazaten, die liever oostindisch doof blijven.

        • P.Lemon zegt:

          @ Tot op heden is de Britse invloed in India enorm; de beeltenissen van qn.Victoria,Raffles, Engelse straatnamen etc. zijn nog in tact.

          # De Britten hebben een wereldtaal achtergelaten…goed voor de handel/economie.
          In Indië was het Nederlands een elite taal…dom achteraf dit aan de gewone man te onthouden. Maar ja standenmaatschappij !?

          ***Het Britse Rijk was het grootste imperium aller tijden. Het Rijk bevatte op zijn hoogtepunt, kort na de Eerste Wereldoorlog, een bevolking van 458 miljoen mensen, een kwart van de toenmalige wereldbevolking.
          Het Britse Rijk werd samengevoegd tijdens 300 jaar uitbreiding door middel van handel, kolonisatie en annexatie. Aan het hoofd stond de koning van Groot-Brittannië.

          Het Rijk omvatte gebieden op elk continent en in elke oceaan. Het Rijk vergemakkelijkte de verspreiding van Britse technologie, handel, regeringsvormen en de Engelse taal in de wereld. Imperialistische overheersing hielp de Britse economische groei en maakte van het land de invloedrijkste natie ter wereld.
          Bijna alle vroegere Britse kolonies hebben zich aangesloten bij het Britse Gemenebest, de organisatie die de culturele erfenis van het Rijk beheert. Het Gemenebest van Naties is een verbindtenis tussen 53 onafhankelijke staten met de Britse koningin Elizabeth II als symbolisch staatshoofd.

          Het Rijk werd bijeengehouden door een handige politiek volgens de aloude principes van het verdelen en heersen. Deze strategie zorgde echter voor interculturele conflicten in Ierland, India, Zimbabwe, Soedan, Oeganda, Irak, Guyana en Fiji en economische problemen die nog altijd voelbaar zijn.
          City of London
          Het Imperialistische Rijk heeft zich sinds de Eerste Wereldoorlog steeds verder uitgebreid. Het is nu beter bekend als de Nieuwe Wereldorde (NWO) en heeft haar hoofdkwartier in de City of London, het historische en financiële hart van Londen.
          https://www.ninefornews.nl/de-verstrekkende-invloed-van-het-britse-rijk/

        • e.m. zegt:

          @RLMertens zegt: 11 januari 2019 om 16:32 Tot op heden is de Britse invloed in India enorm; de beeltenissen van qn.Victoria,Raffles, Engelse straatnamen etc. zijn nog in tact.@

          — Dat vertelden gepensioneerde onderwijzers als lokale gidsen 30, 40 jaar geleden aan onwetende toeristen over die ‘goeie Engelse tijd’. Ook weleens in India geweest, heer Mertens?

          Zou een boek lezen u wel kunnen overtuigen. Voor mijn part ‘Partition’ [Te story of Indian independence and the creation of Pakistan in 1947] van Barney White Splunter. Bezien vanuit Brits perspectief.

          @RLMertens zegt: 11 januari 2019 om 16:32’Op drift etc.’ is op conto van een niets ontziende religie.@

          — Eén(!) @niets ontziende religie.@, heer Mertens?

          U bent toch de man, die toch zo steeds hamert op ‘oorzaak en gevolg’! Draadje los(s). Dan hebt u het zinnetje @en Mountbattens’ -tegen alle adviezen in- nieuw getrokken grenzen dwars door de Punjab en Bengalen.@ zeker per ongeluk over het hoofd gelezen.

          Valt me van u tegen, dat u i.c. ‘oorzaak en gevolg’ slechts weer afdoet met uw eeuwige mantra-diskwalificatie van uw opponenten: @‘koloniale adepten’ en hun nazaten, die liever oostindisch doof blijven.@

          Misschien doet het u goed om die ‘grijs gedraaide plaat’ eens te vervangen door ‘Tes tendres années’ van Johnny Hallyday. ‘Spiegelbeeld’ van Willeke Alberti mag natuurlijk ook.

          Goed weekend verder . . .

        • RLMertens zegt:

          @em; ‘ weleens in India geweesst etc.’- Ja zeker, in 2014! Speciaal om een vergelijk te maken met ons Indië; Onze gids; een onderwijzer; I am proud once to be British! * Punjab/Bengalen’- Dus u wilt beweren dat die strijd tussen Moslims en Hindoe’s door Mountbatten/Engeland is veroorzaakt? Die tegenstellingen zijn juist in de koloniale periode steeds onder controle gehouden. Over de verhouding met Engeland; Pakistan zit nb. nog steeds in het Gemenebest! Over spiegelbeeld; uw Oost Indische spiegel vereist echt zelf reflectie. Voorde komende periode; het wordt een grauwe spiegel!

        • Jan A.Somers zegt:

          En dan nog de ideeën van Churchill over die onafhankelijkheid.

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘Churchill etc.’- Uiteraard had hij een eigen idee.Zo ook onze Gebrandy.
          Maar Churchill kreeg geen vat! En onder leiding van Mountbatten; die tegen Nehroe zei; ‘wat er ook gebeurd, wij gaan als vrienden uit elkaar’ kwam het tot een goed einde.
          Zie ook; hoe Engeland Hongkong verliet. Het verschil met onze politici uit het verleden; de Britse konden vooruitzien! Zie maar hoe het de Gemenebest nu nog manifesteert. -Het valt mij ook op, dat mijn opponenten als een wesp gestoken zijn, wanneer ik op deze vergelijking terug valt. Je moet er geweest zijn, dat is ‘m!

        • RLMertens zegt:

          @PLemon; ‘als de nieuwe wereldorde etc.’- Men wordt jaloers, bij het zien van een parade in Londen, tijdens qn.Elisabeth recente jubileum, waar alle voormalige koloniën acte de présence gaven! Ook Pakistan! Inderdaad een wereldorde.
          note; en in 1945 adviseerden ze ons nog; om toch met bung Karno te praten. Over oostindisch doof gesproken. Of is het boedik?

        • RLMertens zegt:

          @Boeroeng; ‘wachten op excuses etc.’- Waarom, waarvoor? Min.Bot deed reeds in 2005 zijn spijtbetuiging over ons verleden. Excuses, betalingen(!) volgden; Rawah Gedeh, Celebes etc. Wat ons historisch ontbreekt; is openhartigheid! Over alles wat mis is. Wellicht dat het straks, na onze 4,5 miljoenen kostende(onze belastinggeld!) studie, open baart!
          Note; heeft onze eigen regering zijn eigen slachtoffers(!) van de Japanse tijd, bersiap etc. ooit erkend cq. gecompenseerd?

        • RLMertens zegt:

          @Bert;’citaat em; ‘mensen houden van nature vast aan hun overtuiging etc.’- Mi.klopt het! Alleen degenen, die dit citeren blijken niet in staat te zijn zichzelf hierin te spiegelen.
          Zoals Willeke het zingt. Laat staan om over tendres années te hebben!

        • Jan A.Somers zegt:

          “Het Britse Rijk was het grootste imperium aller tijden. ” Het Rijk, waar de zon nooit onder ging!

        • Jan A.Somers zegt:

          “wij gaan als vrienden uit elkaar” Soekarno had altijd graag de onafhankelijkheid willen regelen met koningin Wilhelmina. Vorsten onder elkaar. Alleen wist hij niet dat er ook nog zo iets als staatsrecht/volkenrecht bestaat.

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘vorsten onder elkaar etc.’ – Inderdaad, had Soekarno toch respect/voor liefde voor Oranje. Koningin Juliana was voorstander(!) van de Indonesisch onafhankelijkheid. Zie de tv. doc.Juliana; ruziënd met Drees sr. en Beel, tijdens politionele periode. Alleen het ‘staatsrecht’ toen beoefend door kruideniers politici stond in de weg om dit pad van toenadering te bewandelen. Hylkema maakte er een virtuele film over; een ontmoeting tussen koningin Juliana en Soekarno; Soekarno’s blues! Door mij indertijd vertaald/gerecenseerd met; Soekarno’s bloes!( in Blimbing magazine 1995)

  8. Boeroeng zegt:

    Of het nu gaat om een doofpot, een taboe of de sterke veteranenlobby: Nederland kan nog steeds niet voluit erkennen dat het zich in Indonesië meer dan incidenteel misdadig heeft gedragen. Het blijft wachten op excuses.
    De Groene Amsterdammer

    • Ronny Geenen zegt:

      Toch ook vreemd dat mijn familie en ook de familie van mijn vrouw zoveel hebben verloren, vermoord, in stukken gesneden, door de Indonesiers. Zo ken ik meerdere mensen die mij zulke ervaringen kunnen vertellen. Kan Indonesie dat ook voluit erkennen? En zo ja, is het dan niet met gelijke munt betalen?

    • bert zegt:

      Ik ken een schaker ,die 107 jaar was geworden tot het laatste moment goed bij zinnen ,het ging pas fout ,toen hij op 107 jarige leeftijd werd opgenomen in een bejaarden tehuis en de goedwillende maar oh zo domme verpleegstertjes met hem wilden dammen !

      • e.m. zegt:

        “Verdammt nochmal !!!”

        • bert zegt:

          Die zelfde schaker won toen hij al 100 jaar oud/jong was het schaaktoernooi voor Kamerleden en ex Kamerleden in Den Haag ,hij was van de CHU ,christelijk dus maar toen hij voorzitter werd van de schaakclub ,stond hij erop dat het woord christelijk uit de naam verdween ,hij zei “”Wij zijn schakers en christen zijn heeft er niks mee te maken !””

    • RLMertens zegt:

      @Boeroeng; ‘wachten op excuses etc.’- Waarom, waarvoor? Min.Bot deed reeds in 2005 zijn spijtbetuiging over ons verleden. Excuses, betalingen(!) volgden; Rawah Gedeh, Celebes etc. Wat ons historisch ontbreekt; is openhartigheid! Over alles wat mis is. Wellicht dat het straks, na onze 4,5 miljoenen kostende(onze belastinggeld!) studie, open baart!
      Note; heeft onze eigen regering zijn eigen slachtoffers(!) van de Japanse tijd, bersiap etc. ooit erkend cq. gecompenseerd?

  9. bert zegt:

    Trouwens er zijn nogal wat schakers aangehouden NA de oorlog ,waarom ? Nou ze waren volgens mensen lid van de NSB ,nou ja de NSB staat ook voor Nederlandse Schaak Bond ,ze hebben er snel de K bijgeplakt ,Joodse schakers konden op volledige steun rekenen van hun niet Joodse mede schakers ,trouwens schakers maken geen onderscheid tussen kleur en geloof ,je bent schaker of niet !…ps we hebben natuurlijk wel een hekel aan dammers .

  10. Huib zegt:

    Ër is een AMSTERDAMMER dood gegaan …. Laten we de vlag uitsteken ????

    Of werden er Dam-slapers bedoeld?

    • Ronny Geenen zegt:

      @Of werden er Dam-slapers bedoeld?@ Of Dam krakers en snuivers? Ja Bert, nu komen de grapjes.

      • Bert geen Dam slaper zegt:

        @Ron :Ja Bert ,nu komen de grapjes .Nou liever die grapjes ,dan al die afgekloven botten elke keer maar weer op deze site van elke keer weer de zelfde figuren ,nou effe een echt Amsterdamse gelukwens voor de familie s Geenen en Otto .De Mazzel en Broge voor de hele Misjpoge ( kort vertaald geluk ( redjeki) voor jullie en de familie ) in 2019

        • Ronny Geenen zegt:

          Dank Bert en veel succes met je schaken.

        • Huib zegt:

          Bert je bent een echte Amsterdammer en kan dus lachen om een goed bedoeld geintje.
          Ook mazzeltof voor jou en de hele Misjpoge……….(Ik heb niet kunnen achterhalen wat je familienaam is. Zal vermoedelijk geen Cohen zijn.

  11. P.Lemon zegt:

    @ Hr Mertens ” Zie maar hoe het de Gemenebest nu nog manifesteert. -Het valt mij ook op, dat mijn opponenten als een wesp gestoken zijn, wanneer ik op deze vergelijking terug valt.

    # Vindt u het gek. Het is 1 grote poppenkasterij. Schone schijn. Andere leiders trekken er hun neus voor op. Het draait om de centen niet om de mensen. Pienter boesoek/ busuk.

    *** In de praktijk hebben de meeste burgers van Commonwealth-landen geen enkel idee waarom ze nog tot het Gemenebest behoren. Bij een recente enquête bleek zelfs dat één op vier Jamaicanen dacht dat Barack Obama hun staatshoofd was.

    Het is alleszins geen unie van landen die respect voor mensenrechten en de rechtsstaat afdwingt. Enkele argumenten voor die stelling:

    %Het autoritaire regime van Sri Lanka mocht eerder deze maand ongestraft een topmeeting organiseren.

    %Nigeria werd slechts gedeeltelijk op de vingers getikt nadat de overheid in 1995 de mensenrechtenactivist Ken Saro-Wira ophing.

    % 41 van de lidstaten van het Commonwealth hebben wettelijke restricties op homoseksualiteit.
    Enz.

    Om het Commonwealth nieuw leven in te blazen en het de internationale politiek op een goede manier te doen beïnvloeden, is volgens The Economist beter leiderschap nodig. Dat kan, als gevolg van het koloniaal verleden, niet van het V.K. of van andere rijke landen als Canada en Australië komen. Jammer genoeg lijken potentiële Indische, Zuid-Afrikaanse en Nigeriaanse leiders niet bepaald geïnteresseerd.
    https://nl.express.live/2013/11/18/wat-weet-u-over-de-commonwealth-of-het-gemenebest-der-naties-exp-198617/

    • RLMertens zegt:

      @PLemon; ‘groet poppenkastenrij etc.’- Zie je wel; als door een wesp gestoken! Zullen we ons maar met ons Indië bemoeien? Want anders komen straks nog in Cambodja terecht!
      Voor de duidelijkheid; die is geen lid van het Gemenebest!

      • e.m. zegt:

        @RLMertens zegt: 12 januari 2019 om 21:22 Zie je wel; als door een wesp gestoken! Zullen we ons maar met ons Indië bemoeien? Want anders komen straks nog in Cambodja terecht!@

        — Indachtig Wittengenstein’s “Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen”**, heb ik volledig begrip voor uw vlucht naar voren, heer Mertens.

        Het vervelende is alleen dat u er nu alweer voor het 7e jaar op rij, bij herhaling zelf steeds op terugkomt. Oók nu weer:

        @RLMertens zegt: 10 januari 2019 om 21:49 Neem Engeland – India in vergelijk met Nederland – Indië/Indonesië. Beide landen hebben nagenoeg dezelfde problemen gehad me hun koloniën. Engeland ging in.1947 met een parade uit India. Wij begonnen in Indië met een heuse politionele oorlog.@

        **aanbevolen: ‘Inglorious EMPIRE’ [What the British Did to India] – Shashi Tharoor – ISBN 978-0-141-98714-9

        • RLMertens zegt:

          @em; ‘inglorious empire etc.’- Ach, natuurlijk zijn er Britse historici/kenners die heel anders naar hun geschiedenis kijken.(aanhangers van Churchill bv.) Bij ons toch ook? Echter het aanblik van die recente parade in Londen nav. qn. Elisabeth regeringsjubileum met al die ex koloniën en mijn bezoek/gesprekken in India(!) zeggen mij genoeg. Of wil u nu daarmee beweren dat ons vertrek uit Indië zo glorieus/er was?

        • P.Lemon zegt:

          @ Of wil u nu daarmee beweren dat ons vertrek uit Indië zo glorieus/er was?

          # Het vertrek was misschien niet indrukwekkend maar wat we opbouwden en achterlieten verdiende wel bewondering.

          *** Indie was Nederlands trots. Het droeg bij aan onze welvaart en zorgde ervoor dat Nederland een rol speelde in de wereld. Tot aan de Tweede Wereldoorlog kon vrijwel niemand in Nederland zich een toekomst zonder Indië voorstellen. Luidde het gezegde immers niet Indië verloren, rampspoed geboren?
          Toch zou Nederland gedwongen worden afstand te doen van Indië, dat als het onafhankelijke Indonesië de toekomst tegemoet zou gaan. Een en ander ging niet gemakkelijk, maar gepaard met conflicten en bloedvergieten. In Afscheid van Indië geeft Wim van den Doel een antwoord op de vraag waarom deze geschiedenis zo moeizaam en gewelddadig verliep….
          https://www.boekwinkeltjes.nl/b/104390385/Afscheid-van-Indi-De-val/

        • Jan A.Somers zegt:

          En de Gouvernements Marine bleef varen’. Gewoon onder een andere naam, en een andere vlag. En niet alleen aan boord, ook de ambtenaren op het departement. Met dezelfde salarissen en pensioenpremies naar het ABP in Nederland gestuurd. En normaal Europees verlof. Niks parades en triomf. Maar daar hoor je niets over, kan je ook niet zielig mee doen. Nu alleen maar genieten van je pensioen waar Indonesië aan mee betaald heeft, als een normale werkgever, rechtsopvolger van het Indische gouvernement. Maar ook vergeten die salarisclaim in te dienen. Op dat gebied waren die GMmers net zulke trouwe aanhangers als al die andere Indisch ambtenaren (incl. KNIL) van Paatje Gouvernement, die er al lang niet meer was.

        • RLMertens zegt:

          @PLemon; ‘wat we daar opbouwden en achter lieten etc.’- Hebben we (onze toenmalige politici/regeringen) volledig verknald met die politionele oorlog!
          Zelfs dat onderling vertrouwen te herstellen;zie de reis van koningin Beatrix in 1995- lukte gewoon niet. Dat alles door de zgn.Indië gangers, die bij monde van min.Kok niet akkoord gingen, dat het bezoek( vooraf wel ingestemd!) op 17 augustus zou aanvangen. Het is pas in 2005- (10 jaar later) dat olv.min.Bot; spijt betuiging plaats vond. Echter, volgens de adepten; heeft de geschiedenis wel een verkeerde kant?

  12. Bert geen Cohen zegt:

    Terima kasih Huib ,je schrijft “” Ik heb niet kunnen achterhalen wat je familienaam is ,zal vermoedelijk geen Cohen zijn “” Nou dat zou ik ook graag willen weten ,wat onze echte familienaam is ! Mijn oma van vaderskant is een gewettigd kind van een Hollander en een Javaanse ,die oma op haar beurt krijgt op haar 18e een kind ,dat kind krijgt haar naam ,dus dat kind is een bastaard ,die op zijn beurt op zijn 18 e de familienaam van zijn stiefvader aannam .( Wat een zootje daar in Indie) Dus de echte vader van mijn vader ? wie was dat ? Het moet wel een Europeaan zijn geweest ,want mijn vader is groot ,stevig en behoorlijk blank en zo te kijken naar zijn neus zeker geen Cohen of Caransa.

    • Bert zegt:

      Nu je de naam Cohen noemt ,ik heb een aangetrouwde neef in Amerika ,die Rudy Cohen heet ,nooit bij stilgestaan dat Cohen een Joodse naam was .Zo zie je maar die Indo,s tjampoeren met iedereen !

      • RLMertens zegt:

        @Bert; ‘Cohen etc.’- Ook Cohn (verbastering van Cohen) is een Joodse naam. Mijn favoriete Jazz saxofonist Al Cohn- één van Woody’s Herman four brothers, is van Joodse afkomst!

    • Jan A. Somers zegt:

      In een Sinterklaasliedje (zonder Zwarte Piet) heet dat: ‘tis een vreemdling zeker, die verdwaald is zeker.

  13. Boeroeng zegt:

    Op 17 januari 1969 vertelde Indië-veteraan Joop Hueting in het Vara-programma Achter het nieuws over oorlogsmisdaden in Indonesië begaan door Nederlandse soldaten. Hij doorbrak daarmee het heersende beeld dat ‘onze jongens’ overzee alleen maar vrede en veiligheid hadden gebracht.    De Groene Amsterdammer

    • Bert zegt:

      Tjonge jonge je moet toch wel heel en heel erg naief wezen om te veronderstellen dat “” Onze jongens “” overzee alleen maar vrede en veiligheid hadden gebracht ,wat voor leger had Nederland daarheen gestuurd ? Het leger des Heil ? maar ja toen ter tijd was meneer pastoor ook nog bijna heilig ,terwijl menig pastoor kleine jongetjes tussen de benen kneep .maar dat kwam later pas uit .In elke oorlog gebeuren er dingen ,die het daglicht niet kunnen velen .,heel normaal nette oorlogen bestaan niet ,Breek ik hiermee een lans voor die oorlogsmisdaden ? natuurlijk niet maar die misdaden werden vice versa gedaan of had Indonesie ook het leger des Heil op pad gestuurd ?

      • RLMertens zegt:

        @Bert; ‘alleen vrede en veiligheid hadden gebracht etc.’- Dat was toen de algemene opinie! Zo zelfs, dat men de USA in Vietnam de maatstaf nam oa MeiLay. Er werd gedemonstreerd; Nixon moordenaar, handen af van Vietnam! etc. Tot Hueting in 1969 op tv verscheen en heuse Indië veteranen hem daarna voor alles uitscholden. Zelfs met dood bedreigden etc.; onze jongens waren toch het leger des Heils! Oud min.Piet de Jong, ex duikboot officier; nam(weer) een duik en ontkende alles; het merendeel had zich daar toch voorbeeldig gedragen; het waren slechts excessen! En Westerling zong zijn aria’s!

      • Loekie zegt:

        Nee, dat was niet de algemene opinie. Die opinie was: laat maar zitten, we hebben verloren, Indië zijn we kwijt, alles is voor niets geweest. Zwijgen maar en over tot de orde van de dag. Hoe het komt dat we verloren hebben, wat er wel of niet is gebeurd interesseert ons niet.

        Deze opinie past bij het karakter van de Nederlander: als je niet hebt gewonnen, dan net doen of er niks is gebeurd. Dat zie je ook terug bij voetbal: van te voren veel poehaa, straten vol vlaggen en slingers, iedereen over de rooie en dan verliezen ze, wordt alles afgebroken en wordt er niet meer over gepraat.

        Ook typisch Nederlands is de heldenrol na een oorlog. Iedereen had opeens in het verzet gezeten tegen de Spanjaarden, tegen de Fransen, tegen de Duitsers. In werkelijkheid werd lustig handel gedreven en werd weggekeken als Joden werden afgevoerd. In Srebrenica werd ook weggekeken. Maar schuldbesef laat zich niet wegkijken. En laat het nu precies ons Indië zijn waarop dat schuldbesef wordt geprojecteerd…!

        • Boeroeng zegt:

          Na 40-45 , de nazibezetting :
          Natuurlijk willen mensen liever vergeten en niet hardop zeggen dat zij niet zo’n held waren of zelfs collaboreerden, maar dat over iedereen in de heldenrol is een stereotypering.
          Zo lag het niet.

        • Jan A.Somers zegt:

          De grens tussen politioneel optreden en oorlogsmisdaad is flinterdun. Wel eens bang geweest?

        • RLMertens zegt:

          @Loekie; ‘schuldbesef etc.’- Die deugd ken men hier niet! Wel een andere de maat nemen; zoals indertijd Vietnam etc. Trouwens schuldbesef over wat haar onderdanen in Indië hebben meegemaakt? De backpay werd na 70 jaar ingelost, toen er maar nog 1% van de belang hebbende in leven was!
          @Boeroeng; ‘zo lag het niet etc.’- Zo lag het wel. Zie de filmbeelden van de allereerste 4 Mei herdenkingen. Iedereen was in het verzet geweest. Lees maar de verslagen na 5 Mei 1945; een plotselinge hose van verzet helden; allemaal in overall met helm en stengun. De legerleiding moest ingrijpen; want heel Nederland bleek in het verzet geweest te zijn; zie ook de memoires van de echte helden, die naar het buitenland zijn geëmigreerd. Toen ik in jan.1950 in Holland kwam en 4 Mei herdenking aankwam; was een ieder in de weer op school om te verhalen over hun familie heldendaden. Toen ik eens opmerkte, waarom nimmer over Indië werd gesproken? Was het antwoord; dat er nog geen lesmateriaal/stof was! Het woord mof was beladen als de pest. Als iemand mij toen voor pinda uitschold, schold ik terug met; vuile mof! (altijd raak!)

        • Ronny Geenen zegt:

          Ach, het zijn de bekende karakter trekken van de Haagse politiek. Met de vinger wijzen en groter voordoen dan ze zijn. Geld binnen halen dat aan anderen toehoorde zijn ze ook goed in. Kijk maar hoe ze een aardappel schillen.

        • RLMertens zegt:

          @Loekie; ‘zwijgen maar etc.’- Dat was inderdaad tot 1969. Na Hueting op tv. begonnen allerlei helden/goed bedoelde politionele acties over Indië de ronde te doen. En de regering; nb. de veroorzaker van deze foute oorlog(!) begon prompt eremedailles uit te delen! – zie ook Sebrenica!- om de boel in het reine te brengen- zie ook hoe Knillers, na de laatste backapy; uitbetaling aan die 1% overlevenden- met allerlei medailles/eretekens werden opgesierd. Het doel, aldus Rudy Kousenbroek; ‘in het historisch geheugen te laten wegglijden! Dat gladde historisch geheugen, dat is de Nederlandse doofpot!
          *’helden na een oorlog’; Een Franse correspondent van Libération aarzelde niet het woord; liegen te gebruiken; De Nederlanders liegen over de oorlog, zij hij, ze houden krampachtig vast aan een mythe van collectieve onschuld(!), ze weigeren de werkelijkheid onder ogen te zien(idem over Indië!)~. Over de Duitse bezetting, waarin Nederlanders denken heel flink en dapper te zijn geweest, terwijl in feite meer Nederlandse Joden zijn gedeporteerd en meer Nederlanders dienst hebben genomen bij de SS dan enig ander land! Ze worden boos als je hierover begint. Over het oprakelen,( idem over Indië!) -Volgens info van een Duitse Nato officier; namen 44.000 Nederlanders dienst bij de SS!

        • PLemon zegt:

          @ Het doel, aldus Rudy Kousenbroek; ‘in het historisch geheugen te laten wegglijden! Dat gladde historisch geheugen, dat is de Nederlandse doofpot!

          # Zelfs hoe de inheemsen zich aan weerloze Europeanen en andere vreemde minderheden vergrepen…

          *** Een weggemoffelde massamoord in Indië
          Waarom is de massamoord op Nederlanders in Indië (1945-46) zo onderbelicht?

          Louis Zweers en gepromoveerd op de rol van de media tijdens de koloniale oorlog (1945-1949)17 augustus 2015, :

          In de meeste publicaties ligt de nadruk vooral op de oorlogsmisdaden die door Nederlandse militairen in Indië in de periode 1945-1949 zijn gepleegd. Het is opmerkelijk dat er zo weinig wordt ingezoomd op de oorlogsmisdrijven van Indonesische zijde in diezelfde periode. Waarom is de massamoord op Indische Nederlanders in de Nederlandse media en geschiedschrijving zo onderbelicht? Het is ironisch dat Nederland zich nooit druk heeft gemaakt over deze mensenrechtenschendingen.

          Overigens zijn er heel weinig beelden van deze geweldsuitbarstingen gemaakt. En zonder beelden worden deze afschuwelijke drama’s niet opgemerkt. De Nederlandse dagbladen schreven destijds wel artikelen, zonder foto’s, over het geweld vooral gebaseerd op Britse bronnen. Nederlandse fotografen en journalisten waren nog amper aanwezig. In de fotoarchieven zijn wel beelden van slachtoffers, die later in massagraven werden aangetroffen, terug te vinden. En er zijn ook verslagen van overlevenden. De laatste ooggetuigen zijn hoogbejaard.

          Deze oorlogsmisdaden speelden zich vooral af in de afgelegen binnenlanden van Java en Sumatra maar ook in de stedelijke enclaves die door de Britten dienden te worden beschermd. Nederlandse troepen hadden nog geen toestemming van het Britse interim-bestuur om op Java te landen. Recente onderzoeken (zoals van dr. Abdul Wahid) komen uit op zeker dertigduizend slachtoffers, inclusief duizenden vermisten. Nabestaanden zwegen over hun ervaringen en hun pijn werd nooit erkend. Ook de Chinese bevolkingsgroep had het zwaar te verduren. Zo werden de omgeving van Batavia en het achterland bij Medan etnisch gezuiverd door indonesische milities. De Britse kolonel Laurens van der Post beschrijft in zijn boek The Admiral’s Baby het tragische voorval op de kleine Sunda-eilanden waar Indonesische strijdgroepen de Chinese gemeenschap van zo’n vijftienhonderd mensen uitmoordden.
          https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/een-weggemoffelde-massamoord-in-indie~b22cb74a/

        • RLMertens zegt:

          PLemon; ‘de geest is uit de fles etc.’- Inderdaad, zoals vdPost opriep/waarschuwde, dat de roep om onafhankelijkheid niet meer te stuiten is! Echter Nederland bleef halsstarrig weigeren om met de Republiek tot een vergelijk te komen. Ten koste van al die onschuldige/weerloze bersiap slachtoffers. Die opgeofferd werden voor herbezetting van Indië! Dat is wat toen daar gebeurde. En, nog steeds door onze regering/en(!) in het gladde historisch geheugen is opgeborgen. ( zodat tot genoegen van de regering/en, de Indische gemeenschap zijn gram blijft richten op de Republiek. Want oorzaak en gevolg blijft bij hen in het ongewisse!)

        • Jan A.Somers zegt:

          “laat maar zitten, we hebben verloren, Indië zijn we kwijt, alles is voor niets geweest.” Was dat zo? Volgens mij in de eerste plaats helemaal geen interesse. Verder blij dat we er van af zijn.

        • Jan A.Somers zegt:

          “De laatste ooggetuigen zijn hoogbejaard.” Klopt. Ik kan me nog steeds die lijken in mijn achterhoofd oprakelen. Niet gewoon dood, maar verminkt, rottend, aangevreten. Soms niet te zien wat bij wie hoorde. Bij het bergen was dat geen probleem, gewoon naamloos bij elkaar in één graf. Wel proberen hoofden te tellen, kon er een bordje op hoeveel er lagen. En dan even stil zijn. De strijders namen hun doden meestal wel mee, de burgers waren collateral damage.

  14. Peter van den Broek zegt:

    Joop Hueting doorbrak op 17 Januari 1969 in het VARA-programma “Achter Het Nieuws” het heersende beeld, een mythe dat “onze jongens” overzee alleen maar Orde en Gezag herstelden, er is sprake van “politionele acties”.

    Het programma begon met het polygoon-journaal uit de oorlogsjaren 1945-1949, waarbij te zien is dat Nederlandse militairen in jeeps door een Indonesisch dorp rijden, met kinderen langs de weg die de soldaten begroeten met hun duimen omhoog. Een omvloerse stem vol respect vertelt de kijker hoe onze jongens vrede en veiligheid komen brengen in de archipel, tot opluchting en blijdschap van de lokale bevolking , het standaardverhaal (=propaganda) dat de Nederlandse regering tijdens de oorlog en de twee decennia daarna succesvol aan de man bracht. Het contrast tussen de zoete beelden en de gruwelijke details uit het relaas van Hueting kan haast niet groter.

    Het interview was goed getimed, meteen na het achtuurjournaal en vòòr het veelbekeken programma Mies en scene. Alle kranten besteden in de week na de uitzending ruime aandacht aan de getuigenis van Hueting. De Telegraaf plaatst een reactie van een secretaris van oud-strijders: “ De uitzending is verschrikkelijk en buiten iedere properties”. Andere reacties spreken van “vals en onrechtvaardig”. Oud-brigade-generaal Roelofsen stelt: ” van enige oorlogsmisdaden was geen enkele sprake”.

    De conclusie van de excessennota (Fasseur) geeft aan dat “geen wreedheden op structurele schaal plaats vonden. Er was zeker wel wat voorgevallen verschrikkelijke excessen zelfs”.
    De pers nam zonder veel kritiek het beeld over dat de Nederlandse krijgsmacht zich als geheel correct had gedragen.
    De Volkskrant wees daarbij naar het KNIL en schreef dat dit voor een groot deel uit vrijwilligers uit de inheemse bevolking bestond . Volgens de krant traden deze soldaten …..” mede door hun RAS emotioneler op dan de WITTE Nederlanderse soldaten. Ook in andere dagbladen werd vooral gewezen naar het KNIL.
    Minister President De Jong stelt dat 99,9 % van de soldaten zich goed gedragen. Iedereen kon opgelucht ademhalen. Nederland ging over tot de orde van de dag.

    Ik herinner mij nog de Fabelktjeskrant van die tijd waarbij de uil zei:…..” En nu maar knus naar jullie warme nestjes, en … denk erom: oogjes dicht en snaveltjes toe”.

  15. Peter van den Broek zegt:

    Er is echter in de loop van de tijd wel iets veranderd in de manier waarop over het geweld in Indië wordt gesproken en geschreven . Het gaat niet meer over de vraag of er oorlogsmisdaden zijn gepleegd, men wil nu weten op welke schaal het voorkwam en wie de daders en de opdrachtgevers waren. Lang verzette de groep veteranen zich tegen onderzoek over deze kwestie, omdat men niet als ‘oorlogsmisdadiger’ gebrandmerkt wilde worden. Maar uit de recente studie Soldaat in Indonesië, 1945-1950 (2015) van Gert Oostindie blijkt dat veel veteranen zelf ook worstelen met het voorkomen van buitensporig geweld. Zij doen daar verslag van in honderden egodocumenten.

    De veranderingen in het debat illustreren dat het onderwerp inmiddels echt ‘historisch’ is geworden. De generatie veteranen en politici die het heeft meegemaakt verdwijnt langzaam, waardoor het risico van vervolging en reputatieschade klein is (vervolging is vanwege de amnestieverordening uitgesloten, wat we bvb bij Westerling zien PvdB) . In het aanschijn van de dood krijgen sommige veteranen de behoefte om alsnog schoon schip te maken en te vertellen over misdaden die ze hebben waargenomen of zelf pleegden. Wat Hueting deed in zijn jonge jaren als vader van jonge kinderen en academicus met een carrière voor de boeg, vindt bij anderen navolging in de laatste levensfase. Opvallend in de hele geschiedschrijving is de afwezigheid van een Indonesisch perspectief (m.n. over de Bersiap PvdB)

    zie artikel: “Waar blijven de Indonesiërs in het debat over de Nederlandse oorlogsmisdaden in Indonesië?” van Marjolein van Pagee en Stef Scagliola .

  16. P.Lemon zegt:

    @ Hr Mertens * ! Echter Nederland bleef halsstarrig weigeren om met de Republiek tot een vergelijk te komen. Ten koste van al die onschuldige/weerloze bersiap slachtoffers.
    ……de Indische gemeenschap zijn gram blijft richten op de Republiek. Want oorzaak en gevolg blijft bij hen in het ongewisse!

    # Houdt u zich wel aan de feiten en de timetable?
    Nederland dwz het parlement en de onderhandelaars hebben zich een slag in de rondte vergaderd en besluiten genomen om Indië langs democratische weg te begeleiden naar zelfstandigheid.
    En tja als een deel van de Nationalisten de overeenkomsten aan z’n laars lapt en het met wapens wil forceren….op wie zal je dan je gram richten?

    *** Het duurde tot 25 maart 1947 voor het Akkoord van Linggadjati werd ondertekend. Toen dat gebeurde was dat zonder dat de Indonesiërs de ‘aankleding’ aanvaardden. Vier dagen voor de ondertekening had minister Jonkman in de Tweede Kamer een verklaring afgelegd waarin hij meedeelde dat de regering de Commissie-Generaal had gemachtigd tot ondertekening over te gaan. In die commissie was overigens onenigheid ontstaan. F. de Boer trok zich terug als lid.
    Van het optimisme dat in november 1946 bestond, was in de eerste maanden van 1947 nog weinig over. Na het vertrek van de Britse troepen was de Indonesische guerrilla alleen maar heviger geworden. In Zuid-Celebes traden Nederlandse eenheden daartegen meedogenloos op. Er vielen vele slachtoffers. In de Republiek (Java en Sumatra) konden de Nederlandse troepen (inmiddels meer dan 100.000 man) zich slechts moeizaam handhaven in enkele bruggenhoofden en steden. Het akkoord bleek een ‘dode letter’ te zijn en onderhandelingen over de verdere uitwerking liepen op niets uit.

    De eerste ‘politionele’ actie
    Op 10 juli 1947 legde premier Beel in de Tweede Kamer een verklaring af, waarin hij schetste welke moeilijkheden zich sinds de ondertekening hadden voorgedaan. De republikeinse delegatie wees feitelijk nog altijd de federale structuur af en weigerde mee te werken aan het tegengaan van bestandsschendingen (door vorming van een gezamenlijke gendarmerie). Beel verklaarde dat de Nederlandse regering zich gedwongen zou kunnen voelen ‘het militaire machtsmiddel’ aan te wenden. Dat zou dan een militaire actie van politionele aard worden om uitvoering van het akkoord af te dwingen. De reactie op het dreigement vanuit republikeinse zijde leek even openingen te bieden voor overleg, maar mondde op 21 juli toch uit in een militaire operatie (Operatie Product). Vooral Van Mook had hier in toenemende mate op aangedrongen.

    Frustraties bij Schermerhorn over de opstelling van de Indonesische regering brachten hem ertoe de onvermijdelijkheid van militair ingrijpen te erkennen. Hij zond zelfs een telegram aan het kabinet waarin hij repte van de ‘pesthaard Djocja’ (het regeringscentrum van de Republiek). Dat had geen invloed op het besluit om tot actie over te gaan, omdat het bewuste telegram pas arriveerde nadat het kabinetsbesluit al was genomen. Beel zei in een radiorede op 21 juli over de beslissing van het kabinet: Er komt een punt dat lankmoedigheid ophoudt een deugd te zijn.’
    https://historiek.net/pijnlijke-dekolonisatie-indonesie-1946/73245/amp/

    • RLMertens zegt:

      @PLemon; ‘een slag in rondte vergaderd etc.’- Onze regering hield zich niet aan het door ons dd. sept.1941(!) ondertekende Atlantisch Handvest; het zelfbeschikkingsrecht! Het verloochende het! En dat wisten de Britten ook. Vandaar de oproep/waarschuwing van de Britten/L.Post. Dat vergaderen/beloftes conform 7 dec.HM rede etc. is allemaal achterhaalde kost. De Republiek was toen al een feit! En onomkeerbaar! De Nederlandse provocaties; Boeng een collaborateur etc. bracht een situatie van revolutie;de geest is uit de fles. Bersiap; waarvoor de buitenkampers ea. geslachtofferd werden. Uw verdere betoog is, wat ons toen voor de buhne werd voorgeschoteld en uiteindelijk het Indië drama veroorzaakte. Met als trieste afgang; het uitgefloten/uitgejoeld afscheid in Batavia 27/12/1949! Historicus hield op 7 dec.1995 in Soc.de Witte, Den Haag een lezing Enkele reflecties tav. Nederland en de Indonesische revolutie; ‘Dat het Nederlands beleid na 1945 tav. Indonesië een mislukking is geweest, zal vandaag geen zinnig mens betwisten!’ U wel?

      • RLMertens zegt:

        @PLemon; Historicus = H.W. van der Dunk; ‘De hier heersende wan taxatie van de Indonesische realiteit(!) en vooral de overtuiging van eigen gelijk, de in wezen nog onverminderde hooghartige visie op de revolutionaire tegen spelers, of als Japanse collaborateurs, of als rebellen en in het ongunstigste als politieke onrijpe beginnelingen, leidde ook tot die instelling. Waarbij eigen geweld als gerechtvaardigde harde bestraffing en dat van de andere als barbaarse beestachtigheid werd gekwalificeerd’.

  17. P.Lemon zegt:

    @ ” ‘De hier heersende wan taxatie van de Indonesische realiteit(!) enz. ”

    # U citeert een commentaar dwz een mening over de gebeurtenissen destijds,
    U houdt zich vast aan de medeondertekening vh Handvest. Nederland had toch een route uitgestippeld naar die zelfstandigheid en tja als je als indonesiër het niet vertrouwt en het met wapens wil uitvechten. Dat is een optie maar dan moet je niet mekkeren dat er oorlog ontstaat met alle narigheden erbij.

    *** Peter Giesen1 juni 2007, interview Von der Dunk.:

    Maar premier Kok kreeg het maar net over zijn lippen om Indonesië excuses aan te bieden voor het optreden van Nederland.

    Indringende vragen
    ‘Vragen over goed en fout tijdens de bezetting maken nog altijd veel los in Nederland – dat zag je onlangs nog bij de kwestie over de volkskundige P.J. Meertens. Maar over de wandaden die Nederland in Indonesië heeft begaan, wordt niet gepraat. Bij de politionele acties zijn ongeveer vijfduizend Nederlandse soldaten gesneuveld, tegenover ongeveer 150 duizend Indonesiërs. Daar zaten rebellen bij, maar voor het grootste deel waren het burgers.’

    Wraak
    Bij de politionele acties speelde de herinnering aan de bezetting een grote rol, denkt vader Von der Dunk. Onbewust vereffenden Nederlandse soldaten met de Indonesiërs een rekening die eigenlijk voor de Duitsers en de Jappen bedoeld was. Zo kon Nederland wraak nemen op zichzelf en voor zijn passiviteit tegenover nazi-Duitsland. De collectieve herinnering wordt echter gedomineerd door de bezetting, terwijl de excessen in Indië hooguit een vermoeid schouderophalen ontmoeten. Zo kunnen Nederlanders hun land nog altijd beschouwen als een vreedzame, moreel hoogstaande natie in een boze wereld.

    https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/-we-moeten-af-van-die-slachtoffercultus-~b3297cbb/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.