De Kritische Katjang

kritischekatjang De Kritische Katjang

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

106 reacties op De Kritische Katjang

  1. Hanneke Simon zegt:

    Interessant om te lezen over de achtergrond van Krontjongmuziek

    • Bert Krontjong zegt:

      Hanneke ! Hanneke ! Dit topic is van 2014 en gaat over Indo,s die Katjangs discrimineren of kan ook zijn Katjangs die Indo,s discrimineren ,helemaal snappen doe ik het niet ,maar dat kun je verwachten met die Indo,s en die Katjangs .Nee geef mij maar Guus Becker ! Die zingt ( zong ) er vrolijk op los “”Hai tarik Bung ,fatih ,fatih Kacang ( Katjang)tepat di tengah Muara sipugur ..Of dit allemaal taalkundig goed Indonesisch is ? Nee natuurlijk maar si Guus zong zijn krontjong ook in het dialect van Batavia .😎 en daar kan ik eigenlijk geen touw aan vastknopen maar ………………het klinkt goed !!

  2. Peter van den Broek zegt:

    Ik schuif wel eens aan op http://www.fok.nl, een nogal ruige weblog , waarbij alles direct gezegd wordt zonder voorbehoud, niks hormat. Ik krijg soms dingen tegen mijn hoofd gegooid waarvan de rechtsextremisten geen droog brood van lusten. Maar ik vermaak me wel.

    Hierbij het onderwerp: “waarom Indo’s discrimineren” uit onverdachte hoek van ene Gulmez, klinkt verdacht Turks.

    Gulmez
    Free Ozan

    Ik ken in mijn omgeving zo’n 5 indo’s, van vrienden, werk en van van alles ken ik ze
    En alle 5 discrimineren ze
    ”ja die asielzoekers worden hier in een woning gezet, met een zak geld”
    Of opmerkingen over Turken, echt serieus allemaal die ik ken doen dat,
    Terwijl ze zelf ook getint zijn, ze doen net alsof ze puur autochtoon zijn of zo.

    Is dit puur toevalig, dat de indos die ik ken, discrimineren, of komt dat vaker voor bij indonesen die in Nederland wonen?
    Ik vind het redelijk opmerkelijk, ze gedragen zich ook alle 5 echt als Nederlanders.
    Mijn vraag is eigenlijk waarom indo’s discrimineren terwijl ze zelf ook niet Nederlands eruit zien, is er verklaring hiervoor, of is het puur toeval en discrimineren niet alle indo’s/

  3. Jan A. Somers zegt:

    Ik heb steeds gedacht dat katjang, katjong, sinjo enz. heel eenvoudige verschijnselen waren. Maar ja, elke dag leer je er weer wat bij. ff ruimte maken op mijn schijf.

    • Paul Vermaes zegt:

      @Jan A.Somers, Twee jaar op de fora van I4E en Javapost hebben mijn vertrouwde denkbeelden aardig overhoop gegooid. Ik lijk wel een vrijdenker geworden te zijn…de harde schijf gebruik ik niet meer, ik doe alles op in de cloud.

      • Jan A. Somers zegt:

        Zit je dicht bij God, die weet alles. Maar als vrijdenker heb je dan wel een ander wachtwoord nodig.

      • Lance zegt:

        Beter een vrijdenker dan een kritische katjang die piept zoals de ouderen zongen.

  4. Pierre de la Croix zegt:

    Bij alle discussies over katjangs en erfelijkheid en Uebermenschen schiet me ineens een mopje te binnen. Mogelijk racistisch (hier alvast de disclaimer!), in ieder geval eentje met een baard, want het deed al de ronde onder de 1ste generatie, van wie ik het heb overgenomen. Het mopje kan men beter horen, zeker indien voorgedragen door Johan Fabricius of Si Tjalie, maar vooruit …..

    Een oude rijke Tjinah was kinderloos en had zich een beeldschone bini moeda aangeschaft om zijn kinderwens alsnog vervuld te zien. Wat het paar ook deed, er kwam echter geen kind. De rijke Tjinah maakte zich ongerust. Aan wie zou hij al zijn toko’s moeten nalaten?

    Ten einde raad toog hij naar een beroemde doekoen die hoog in de bergen in een grot woonde. Daar aangekomen klaagde hij zijn nood. De doekoen hoorde hem zwijgend aan, ging zijn grot in en kwam tevoorschijn met een liefdesdrankje, een djamoe waar zijn vrouw 3 x daags van moest drinken.

    Inderdaad, binnen korte tijd werd de beeldschone bini moeda zwanger en beviel zij netjes op tijd van een gezonde zoon. Edoch … de Tjinah viel flauw van schrik toen hij zag dat zijn zoon en erfgenaam op een Arabier leek.

    Hij kaki sepoeloeh terug naar de doekoen hoog in de bergen om wederom zijn nood te klagen, dit maal op hoge toon.

    De wijze doekoen hoorde hem aan, liet hem uitrazen en sprak toen:

    Kalok tanem katjang, dapet katjang
    Kalok tanem Tjina, dapet Tjina
    Kalok tanem Arap, dapet Arap

    Pak Pierre

    • bokeller zegt:

      Pak Pterre,
      Tegenwoordig een TV.programma tegen aan gegooid.
      DNA onbekend.
      siArap kan dan nog opgespoord worden ook.
      siBo

    • Paul Vermaes zegt:

      @Pak Pierre, Een gezellig petjoh verhaal van Fabricius en Robinson, heel mooi als grap voorgedragen, maar de clou moet door het TV-programma DNA-onbekend nog vastgesteld worden…

      • Pierre de la Croix zegt:

        Tja … misschien komt Darwin ook nog om de hoek kijken ….

        P.

      • Paul Vermaes zegt:

        @Pak Pierre, Gewoon bij de grap van Fabricius en Robison blijvend: de clou is niet vrouwvriendelijk. Gelukkig had u een disclaimer in de aanloop opgenomen. Ik wil graag opmerken dat de doekoen van de grap de schuld bij de vrouw legt. Anders dan een Nederlandse uroloog, die zal eerst adviseren meer werk te maken van het voorspel en in uiterste geval viagra voorschrijven.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ach ja heer Paul … over vrouwvriendelijk gesproken ……..

        Maar u mag van mij op alle slakken zout leggen, hoor. Ieder z’n meug. No problem.

        Pak Pierre

  5. Peter van den Broek zegt:

    Sociaal darwinisme kan ik naar de puinhoop verwijzen nadat de Nazis euthenasie als vorm van natuurlijke selectie op zwak- en ander zinnigen pleegden om zodoende het ras te verbeteren , dhr P. Vermaes dient beter te weten.

    Tevens is term Gemengdbloedigen door de Nazis in hun rassentheorie wel als Mischlinge aangeduid niet een wetenschappelijke term, bloed is nog altijd bloed. ook hier dient dhr Maes zich enige gedachten te maken.
    Een beoordeling van de mensen op basis van kenmerkende eigenschappen van de rassen bvb mijn ouders zoals dhr Maes meent, is niet alleen een duidelijke vorm van hedendaags racisme maar doet mij toch meer denken aan de Rassenwetten van de Nazis, ingevoerd in 1936.
    Ik kan als Indo Uw vraag niet als wetenschappelijk onderschrijven aangezien Uw terminologie niet eenduidig maar ook achterhaald is. Het riekt meer naar rechtsradicalisme. Daarnaast begrijp ik de vraag niet maar dat betekent niet dat ik bij Indorein (ook zo’n duistere naam, bij de Nazis was de slogan “haltet das Blut rein”) in de leer dient te gaan, er zijn wel andere verlichte geesten op aarde.

    Sinds de Nazis is het woord Ras toch een beladen begrip geworden en daarom mijn veelvuldige verwijzing naar deze braune Herren. Ik verbaas me over Indo’sdie het woord gebruiken alsof het pepernoten zijn, enige voorzichtigheid is wel op zijn plaats . Het lijkt wel of we het over hondjes, danwel rashondjes hebben

    • P.Lemon zegt:

      @P vdenBroek “Ik kan als Indo Uw vraag niet als wetenschappelijk onderschrijven aangezien Uw terminologie niet eenduidig maar ook achterhaald is. ”

      Misschien dat onderstaande beschouwing ‘ Zijn mensen gelijk? Zo nee, komt dat dan door racisme? ….ons denken een beetje in de juiste richting duwt ????

      cit: ” Volgens de mainstream media en mening zijn alle mensen gelijk, gelijkwaardig en is het spreken over verschillen op basis van met name raciale herkomst en etniciteit een foute vorm van racisme.
      Nu is er met de term racisme iets eigenaardigs aan de hand. Want daar waar racisme feitelijk een wetenschappelijke term is, die zoveel betekend als het onderkennen van raciale verschillen tussen mensen van een andere genetische oorsprong dan wel lijn in de evolutie, wordt deze term tegenwoordig alleen nog maar gebruikt in politiek ideologische zin. En dan hangt het label eraan dat dit zou betekenen dat het ene ras zich superieur zou voelen boven het andere ras op basis van vooroordelen, pseudowetenschap en/ of pseudologica.
      Reden voor mensen, en zelfs wetenschappers, om ideologische politieke motieven te beweren dat er helemaal niet zoiets zou bestaan als rassen. Laat staan dat er sprake zou zijn van raciale verschillen op welk vlak dan ook. Iets dat haaks staat op iedere serieuze wetenschap die zich bezighoud met bijvoorbeeld de oorsprong van de mens, onze gezondheid en genetische dispositie dan wel aanleg.
      In geval van alle andere dieren hebben mensen er geen moeite mee rassen te onderscheiden. Denk daarbij aan honden, paarden, vogels, zeedieren, enzovoort. Vaak weet men probleemloos aan te duiden dat verschillende dierenrassen, ook al behoren ze tot eenzelfde overkoepelende diersoort, zoals bijvoorbeeld honden, duidelijk andere fysieke maar ook karakterologische en sociale eigenschappen hebben. Behalve bij de eveneens dierensoort mens.
      Men wil hooguit erkennen dat negroïde mensen gemiddeld sneller kunnen rennen atletischer zijn of beter kunnen dansen dan blanken en dat Aziatische mensen gemiddeld kleiner en minder atletisch zijn en vaak uitblinken in wetenschapsstudies. Dat bijvoorbeeld de blanke mens gemiddeld the best of ‘both’ worlds vertolkt, in de zin dat deze gemiddeld groot is tussen negroïde en Aziatisch in, gemiddeld intelligent is tussen negroïde en Aziatisch in en gemiddeld atletisch tussen negroïde en Aziatisch in zijn, is eigenlijk al iets dat je tegenwoordig niet mag zeggen.
      De fysieke eigenschappen van mensenrassen is iets waar we niet omheen kunnen.
      http://veelkantie.nl/blog/2014/03/01/zijn-mensen-gelijk-zo-nee-komt-dat-dan-door-racisme/

    • Paul Vermaes zegt:

      @Peter van den Broek, u lijkt wel een specialist op gebied van het Nazi-leer. Ik weet daar allemaal niets van. Ik probeer met mijn schoolkennis van Darwin en Mendel aangevuld met wetenschappelijke TV-programma’s als DNA-onbekend en wikipedia hun principes op het dagelijks gebeuren toe te passen. Onderschat u de invloed van de rasveredelingsbranche op de communis opinio niet. En noem hun wetenschappelijke werkzaamheden niet af te doen als achterhaald Nazisme.

      • Indorein zegt:

        “Als de gemengdbloedige (ic. de Indo) deze wetenschappelijke vraag niet durft te begrijpen dan moet hij zijn toevlucht zoeken bij mensen als Indorein.”
        Meneer Vermaes, ik begrijp deze verwijzing naar mij niet. Wat bedoelt u hiermee?
        Dat ik de wetenschap verwerp en met de ogen en oren dichtgeknepen achter een zelfgecreëerde godheid wandel? Volstrekt niet! Ik ben geschapen met een verstand om dat vervolgens ook te gebruiken. Heb ik ook gedaan, maar ik zal niet verhalen welke studies ik heb gevolgd, doet niet terzake.
        Ik geloof in hoog verstandelijke vermogens van mensen (ook van Indo,s want dat zijn ook gewoon mensen!) en dat zij daarmee de mensheid grote diensten kunnen bewijzen.

        Hierbij overigens 2citaten van Albert Einstein, de grootste wetenschapper ooit totnutoe:
        “In de ogen van God zijn we allen even wijs – en even idioot.”
        en:
        “Wetenschap zonder religie is kreupel, religie zonder wetenschap is blind.”

        Echter, de discussie gaat over racisme en discriminatie; ik voeg daar alleen maar aan toe, dat de mens zichzelf niet als grotere macht moet beschouwen ten opzichte van zijn naaste.

      • eppeson marawasin zegt:

        “¿Wat gaat sneller dan het licht?”

        — Indische diarrhea***; tisteruit voordat je er aan denkt.

        Alles is relatief …

        ***Bungkarno’s revenge

        e.m.

      • Paul Vermaes zegt:

        @Indorein: De vraag die ik voorlegde met een verwijzing naar u is: “Waarom kan een gemengdbloedige niet excelleren in kenmerkende eigenschappen en vaardigheden van de rassen van zijn ouders? Als de gemengdbloedige (ic. de Indo) deze wetenschappelijke vraag niet durft te begrijpen dan moet hij zijn toevlucht zoeken bij mensen als Indorein.”

        Mijn bedoeling was: De Indo kwam in de Nederlandse samenleving. Een samenleving gespecialiceerd in gewasveredeling (zaadhandel), stamboekvee, rashonden en raspaarden. Daar is veel kennis van genetica voor nodig (Mendel). Anderzijds wonen de Nederlanders in staatsverband 400 jaar binnen een begrensd gebied en volgens Darwin zullen diegenen overleven die voor dit gebied de noodzakelijke eigenschappen hebben overgerfd. Een resistentie tegen moeraskoorts: boorlingen die niet resistent waren stierven voor de geslachtsrijpe leeftijd. Als je te donker getint was, kon je voor de ontdekking van vitamine D hier niet de geslachtsrijpe leeftijd bereiken. Want je was te getint om in herfst en winter voldoende zonlicht op te vangen en je stierf aan gebrek aan vitamine D. Je moet in dit polderland sterk zijn om noeste arbeid te verrichten: daarom zijn Nederlanders “uit de klei gewassen.”

        Met de invasie van de gerepatrieerden, zagen de Nederlanders, van die kleine tengere getinte mensen komen. Zij zullen terecht vooroordelen hebben over de inpassing van deze “Hollandse Nieuwe-lingen (© Tjalie Robinson)” in het Nederlandse arbeidsbestel en zich zorgen maken over de extra druk op de ziekenzorg.

        Wil de Indo deze wijze van redeneren niet aan, dan kan hij zij toevlucht nemen tot het dogma, dat alle mensen geschapen zijn naar het evenbeeld van God, wat religieus inhoudt, dat hij zijn naaste zal beminnen als zichzelf. Dit was uw (indorein) stellingname.

  6. Indorein zegt:

    “De Indo die discrimineert ..” :
    Racisme is een gevolg van de mens, die niet (meer) weet, dat hij is geschapen door een grotere macht (God), die ook zijn naaste heeft geschapen en daarbij als gebod aan de mensen gaf:
    “Heb uw naaste lief als uzelf ..”.
    Indo’s zijn gewoon mensen, en doen dus wat alle andere rassen ook doen: eten, drinken, werken, uitgaan, huwen, en …. discrimineren!
    Als je gevolg geeft aan dat grote gebod zoals hiervoor genoemd, dan ban je discriminatie uit.
    Immers, hoe kun je je eigen man, vrouw, kind of ouder discrimineren vanwege een andere huidskleur, als je hem/haar liefhebt als jezelf?
    Discriminatie ontstaat in je eigen gedachtewereld: je vindt jezelf een grotere macht dan die andere mens. En van uit die superieure gedachte ga je dan vervolgens ook handelen.
    Dat heeft de wereld geweten! Voorbeelden te over.

    Het moge bekend zijn: Ik ben absoluut geen Darwinist. Zijn aannames en stellingen zijn intussen allang door de huidige wetenschap achterhaald.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Tja mevrouw of heer Indorein,

      Als u Toean Allah erbij haalt – wat uw goed recht is – dan moet ik mij als supporter van Darwin en zijn ideeën terugtrekken uit het discours.

      Back to the real thing, terug naar Genesis nomor satoe en verder, want NIET al lang door moderne wetenschap achterhaald.

      Pak Pierre

      • Indorein zegt:

        Niet doen meneer De la Croix: terugtrekken. Uw verhandelingen vind ik juist vrijwel altijd de moeite waard om over te discussiëren. U bezit een scherpe geest.
        Maar ik vind persoonlijk, dat men niet “feiten” van een achterhaalde wetenschap moet aandragen als de enige juiste. U hebt als supporter van Darwin e.e.a. in de discussie aangedragen m.b.t. discriminatie en racisme. Ik vind dat prima.
        Ik doe dat als supporter van de Almachtige (dus niet namens een religie of kerk, of islamitische overtuiging!).
        De een gelooft in Darwin, de andere in God. Wederzijds respect voor elkaars mening is de basis voor een goede discussie, ik respecteer de uwe.
        Verschillen van mening en inzicht houden de discussie scherp, en daar houd ik wel van, sans rancune.

      • P.Lemon zegt:

        @Indorein. ” men niet “feiten” van een achterhaalde wetenschap moet aandragen als de enige juiste”

        Zo achterhaald waren ze niet…alleen dien je ze niet als absolute waarheden te hanteren, omdat ook in die ‘ontdekkingen’ en bewijzen slijtage optreedt.
        Bron:
        Arie van den Beukel, hoogleraar fysica bij materiaalkunde, publiceerde een aantal jaren geleden het boek ‘De dingen hebben hun geheim’
        Echte wetenschap en geloof bijten elkaar niet, schrijft u in uw boek. Daarnaast las ik ook de bewering dat ieder conflict tussen geloof en wetenschap daaruit voortkomt, dat één van beiden zijn grenzen overschrijdt. Maar zijn wetenschap en geloof wel te scheiden? Heeft het feit dat u christen bent geen enkele invloed op uw wetenschappelijke houding?
        ,,Bij mij niet nee. Ik bedrijf in feite een ambacht en daarin verschil ik niet van andere fysici. Dat geldt ook voor iemand die de evolutie bestudeert, zolang hij dat maar wetenschappelijk doet.”

        Met wetenschap is dus niks mis?
        ,,Met wetenschap is absoluut niks mis, anders deed ik het ook niet. Sterker nog, wetenschap is in hoge mate een positieve zaak.”
        Maar in uw vorige boek beweert u dat de wetenschap na Descartes een verkeerde weg is ingeslagen.
        ,,Het is een verkeerde weg als je denkt dat wetenschap alles is. Kort gezegd komt het erop neer dat ik tegen alles ben waar ‘isme’ achter staat. Het rationalisme van Descartes, irrationalisme, darwinisme… Alles waar ‘isme’ achter staat is een ideologie, en ik ben tegen ideologieën. Ik heb er niets op tegen dat Descartes het verstand een belangrijke plaats heeft toegekend, maar wie zegt dat het verstand alles is, die gaat te ver.”

        http://delta.tudelft.nl/artikel/-echte-wetenschap-en-geloof-bijten-elkaar-niet/9677

      • Paul Vermaes zegt:

        @P.Lemon, Pascal en Descarts waren theologen. Destijds was alles theologie. Zij hielden zich bezig met de vraag hoeveel engelen op de punt van een naald konden zitten en introduceerden en passant het limietbegrip in de wiskunde: tussen 1 en 0 waren er net zoveel reële getallen als tussen 1 en oneindig, nl. oneindig van de eerste orde veel. Dank zij hen kon Newton de stelling poneren f=d(mv)/dt. Kracht is de afgeleide van het impulsmoment en voor mensen die alleen nog maar in algebra-termen kunnen rekenen: f=ma, K= MxA kracht is massa maal versnelling..

      • Mas Rob zegt:

        Het verhaal van de engelen en de speldenknop betreft het gesteggel van middeleeuwse scholastici. Latere 17e eeuwse filosofen als Descartes en Pascal vonden de scholastiek steriel kunstmatig en irrelevant. Anders dan de middeleeuwse theologen voor hen zagen een scheiding tussen geloof en rede – de doorbraak waarop de Verlichting is gebouwd.

        Maar nu dwalen we wel erg ver af van kritische nootjes en discriminatie.

      • Paul Vermaes zegt:

        @Mas Rob, Precies terug naar het onderwerp van deze posting. Dan moet je toch via Darwin, soorten en rassen op verschillen in eigenschappen en vaardigheden verder borduren. Waarom kan een gemengdbloedige niet excelleren in kenmerkende eigenschappen en vaardigheden van de rassen van zijn ouders? Als de gemengdbloedige (ic. de Indo) deze wetenschappelijke vraag niet durft te begrijpen dan moet hij zijn toevlucht zoeken bij mensen als Indorein.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Dank voor uw complimenten aan mijn adres (5 nov 1329 uur), mevrouw of heer Indorein.

        Soms is terugtrekken toch heel verstandig. In dit geval heb ik mij teruggetrokken uit de discussie omdat, zoals uzelf ook al constateert, de een (ik) in de leer van Darwin blijkt te geloven en de ander (u) in God en Zijn werken. Tja ….. op de mens Darwin kan nog van alles en nog wat zijn aan te merken, Toean Allah is onfeilbaar. Voor mij is het dan “einde oefening”, causa finita.

        Ik zou nog wel iets willen rechtzetten, wellicht ten overvloede: Ik heb mijn mening niet verkondigd als “de enig juiste” zoals u lijkt te impliceren.

        Pak Pierre

  7. Peter van den Broek zegt:

    @Pak Pierre: Het is in verband met het Racisme natuurlijk niet zo handig, wat heet, “also sprach Zarathustra” van Friedrich Nietzsche aan te halen . Ten eerste hij, Nietzsche, schreef in deel II “Ich lehre euch den ÜBERMENSCHEN. Der Mensch ist etwas, das überwunden werden soll”, let op het onschuldige woord Uebermensch, en ten tweede wordt Nietzsche ten minste in Duitsland aangeduid als de wegbereider van het Nationaal-socialisme. Raadzaam is volgende keer de bronnen in zijn origineel aan te halen.

    Wat hedendaags racisme betreft. Op de Pasar Malam werd aan de tekenaar van het geruchtmakend boek De Terugkeer gevraagd , ik dacht Ruud van der Rol, waarom hij niet een Indo als hoofdpersoon heeft genomen. Zijn onvergetelijk antwoord was “dit is omgekeerd racisme”. Ik herhaal deze episode ten velen malen want het zegt wel wat over deze persoon, hij snapt NUL, en ten tweede over het boek dat op scholen wordt onderwezen, een steen des aanstoots, het boek dus?

    Racisme is van alle tijd, de definities kunnen veranderen maar de onderliggend betekenis, het superioriteitsdenken, zoals gehanteerd en tot uitdrukking gebracht in de kolonies blijft onveranderd. Laatst weer dat artikel van iemand van de Stichting Birma Spoorweg SHBSS die de indruk wilde wekken dat indischen een voorkeursbehandeling van de Jappen kregen, dus de claim was dat de blanke Nederlander het slachtoffer was, hij en zijn Stichting geloofden er zelfs in. Daar dient stelling tegen genomen te worden

    • Pierre de la Croix zegt:

      Ik vond het wel handig, heer Van den Broek.

      Verder ben ik van mening dat de kreet “racisme” te vaak te onpas wordt gebruikt.

      Natuurlijk, als de overheid dadelijk besluit geen Zwarte Pieten als knecht in het gevolg van Sint Nicolaas toe te staan maar wel Bruine, dan zal ik met u de barricaden beklimmen om tegen deze racistische maatregel ten heftigste te protesteren.

      Pak Pierre

    • Paul Vermaes zegt:

      @Pak Pierre, Nah… hier heeft u nog een voorbeeld van een universeel genie Friedrich Nietzsche die gezaghebbende stellingen poneert en bewijst zonder enig benul van DNA. Maar hij had wel besef van menselijke rassen; zonder rassen geen racisme en zonder racisme geen Nietzsche..

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ach ja heer Paul …. “we” (geen pluralis majestatis) moeten ons veel meer verdiepen in de Duitse filosofen net als de heer P. van den Broek. Dan komen we nog eens ergens in de wereld.

        Weg dus met de losbollige leeskost van Tjalie Robinson zonder enige inhoud en boodschap – Schopenhauer, Hegel, Kant terug op de plank.

        Lezen …… Mars
        (Militair commando door een meerdere uitgesproken, voorafgaand aan het klassikaal hardop lezen uit het Handboek Soldaat).

        Pak Pierre

  8. bokeller zegt:

    Zie Indisch4Ever dd1april 2013
    Armenzorg voor Indo’s
    en eens geplaatst op een ander website
    waar voor mij de Indo behoorlijk gediscrimineerd werd.
    siBo
    ## Achtergestelde Indo-Europeanen
    De door de ethische politiek verleende voorrang aan de inheemse bevolking betekende dat Indo-Europeanen hun banen verloren. Zij moesten aanzien hoe zij, ondanks hun Europese status, opeens gelijkgesteld werden aan de lokale bevolking: zij kwamen door het eerder genoemde unificatiebeginsel op hetzelfde loonpeil als de ‘inheemse’ klerk. Staffuncties waren niet toegankelijk voor Indo-Europeanen, – hiervoor was een universitaire opleiding vereist. Alleen totoks en, door de ethische politiek, leden van de inheemse bevolking konden die volgen. Door deze ‘indianisatie’ en sociale achterstelling door de totoks voelen Indo-Europeanen zich tussen 1900 en 1920 bedreigd in hun bestaan.##

  9. P.Lemon zegt:

    Of indischen wel of niet discrimineren…de uit Indië afkomstige ouderen moeten er van mee kunnen praten want de kolonie is per definitie te beschouwen als een standenmaatschappij.
    Verschil maken was ahw met de paplepel ingegeven. Lijkt me niet genetisch of erfelijk bepaald.
    Want op alle terreinen van ons leven worstelen met of passen we onze vooroordelen toe.
    Zo maar een greep uit de WIKI:

    ” Discriminatie kan men zien als een uiting van onverdraagzaamheid en als het in daden omzetten van vooroordelen. Dit kan als persoonlijke of als geïnstitutionaliseerde discriminatie voorkomen.
    Wat heden ten dage als een normaal en aanvaard onderscheid wordt beschouwd, kan in een andere periode een vorm van discriminatie zijn die men niet tolereert. En ook omgekeerd: wat in een bepaalde periode normaal en aanvaardbaar is, kan heden ten dage als discriminatie ervaren worden.
    Hoewel de meeste mensen discriminatie als iets slechts vinden klinken, hoeft het bij sommige soorten helemaal niet zo te zijn, of is er discussie over mogelijk.

    * Directe discriminatie. Voorbeeld: een schip strandt ergens, aan boord zijn verschillende etniciteiten. Een helikopter komt te hulp met warme maaltijden voor de blanken en louter brood voor de zwarten.
    * Indirecte discriminatie. Voorbeeld: wie Amerikaanse mensen aardig noemt, noemt daarmee ten minste één ander volk niet aardig.
    * Subjectieve discriminatie. Voorbeeld: Een oude inheemse vrouw is bang voor buitenlanders, en gaat hen uit de weg.
    enz.enz.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Discriminatie

  10. Huib zegt:

    Gefundenes Fressen.
    Naar beneden halen hoeft niet maar naar boven ook niet.
    Een minderwaardigheidscomplex kent vele gedaanten.
    Huib

  11. Peter van den Broek zegt:

    Er is toch wel een duidelijk onderscheid tussen discrimineren en onderscheid maken. Discrimineren is altijd onderscheid maken maar onderscheid maken is niet altijd discrimineren.
    Discrimineren in verband met deze discussie heeft te maken met de koloniale verhoudingen in Ned. Indie. Dat heeft alles te maken met de daarachterliggende gedachte over het superioriteitsgevoel van het blanke ras, de white man’s burden, dus inferioriteit van de Anderen, zoals wel blijkt uit de term de Nederlandse onderdaan voor de inlander . Maar Indischen stonden ook aan de verkeerde kant van de colourline wat duidelijk te merken is aan het woordgebruik : halfbloed, bastaard, gemengdbloedigen en ik laat het % blank in het bloed maar achterwege. Hier komt duidelijk de inferioriteit van de Indo naar voren komt. Daarbij krijg je het minderwaardigheidscomplex er gratis bij. Ik heb niet voor niets Ned. Indie en Zuid-Afrika als voorbeelden van geinstitutionaliseerd discriminatie gebruikt, het is het Nederlandse exportprodukt bij uitstek waarop de Nederlander bij uitstek trots mag zijn. Ik heb ook het Duitse racisme aangehaald, wat door anderen even onder de tafel wordt geveegd, maar uit dat racisme blijkt toch duidelijk haar karakter tov Joden, Zigeuners en Homofielen. Hun woordgebruik spreekt boekdelen zoals Uebermensch, Untermensch, Entarteten, Herrenvolk met als uiteindelijk resultaat die Endloesung.

    Maar mij is nog steeds niet duidelijk of Indischen discrimineren, meer of minder dan de gewone Nederlander en in welk gen dat zit heeft niemand mij duidelijk gemaakt. Wel kom ik allerlei mythen afkomstig van het gesundenes Volkempfinden oftewel het onderbuikgevoel tegen . Dat niet alleen maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat weer het gezellige spel wordt gespeeld: hoe haal ik de indo naar beneden, als anderen dat niet doen dan doen we het zelf wel, toch wel een prestatie, een domme prestatie wel te verstaan

    • Surya Atmadja zegt:

      Peter van den Broek zegt:
      4 november 2014 om 10:21
      Maar mij is nog steeds niet duidelijk of Indischen discrimineren, meer of minder dan de gewone Nederlander en in welk gen dat zit heeft niemand mij duidelijk gemaakt.
      ——————————————————————————————
      Voor mij als ervaringsdeskundige is het wel duidelijk.
      Heb het vaak meegemaakt dat SOMMIGE Indischen WEL discrimineren , en zich zelf “hoger”achte dan de inheemsen /pribumi .
      Uit eigen ervaring , waarneming van de generasi ke satu/satu setengah.

      In sommige gevallen schrikken die “oudjes” wel eens als ze weten dat ik een Indonesier ben .
      Bij bekenden was de schrik soms groter als ze mij horen zeggen , ik kom uit een min of meer nationalistische nest.
      Door mijn kulit langsep (Sundanees-Betawi) kan ik met gemak voor een sinjo(Betawi) gezien worden.

    • Pierre de la Croix zegt:

      @ Ik heb ook het Duitse racisme aangehaald, wat door anderen even onder de tafel wordt geveegd, maar uit dat racisme blijkt toch duidelijk haar karakter tov Joden, Zigeuners en Homofielen. Hun woordgebruik spreekt boekdelen zoals Uebermensch, Untermensch, Entarteten, Herrenvolk met als uiteindelijk resultaat die Endloesung.

      @ Maar mij is nog steeds niet duidelijk of Indischen discrimineren, meer of minder dan de gewone Nederlander en in welk gen dat zit heeft niemand mij duidelijk gemaakt. Wel kom ik allerlei mythen afkomstig van het gesundenes Volkempfinden oftewel het onderbuikgevoel tegen . Dat niet alleen maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat weer het gezellige spel wordt gespeeld: hoe haal ik de indo naar beneden, als anderen dat niet doen dan doen we het zelf wel, toch wel een prestatie, een domme prestatie wel te verstaan.

      Also sprach Zarathustra.

      Pak Pierre

  12. ellen zegt:

    http://www.npo.nl/het-grote-racisme-experiment/07-11-2013/POW_00724845
    Racisme is uitgetest in speelse ernst onder het motto: racisme is aangeleerd. De oorspronkelijke test is met kinderen gedaan (door de onderwijzeres Jane Elliott in Amerika. (zie internet), De belevingswereld van kinderen en volwassenen kent verschil. Toch blijft discriminatie herkenbaar. Het gaat o.a. om – evolutionair – zelfbehoud ( behoren tot een groep) en macht(suitoefening). Ondersteunt het betoog van PP.

    • Paul Vermaes zegt:

      @Pak Pierre, de klusjes die u in uw PS vermelde worden niet gerekend tot zware arbeid. Werken op heistellingen, bulldozers, rupskranen, tractoren, baggermolens, draglines, grondwerk, metselen, bestraten. Geen werk voor Indo’s, die vindt je vaker in de lichtdrukkamer of in de postdienst van bedrijven of bij de girodienst.
      Ook bij het hele slimme werk, bv ASML waar machines worden gemaakt om chips te maken. Daar werd het ontwikkelteam in een promotieadvertentie gepresenteerd: geen enkele Indo waar te nemen.

      • Jan A. Somers zegt:

        Ik vind dit een nieuw en interessant onderwerp. Ik heb het ook opgemerkt.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Oeps … jammer dat mijn inspanningen niet kunnen worden gerekend tot zware lichamelijke arbeid. Ik heb al zo weinig om over te pochen en nu dit weer.

        Dan moet ik niet weer gaan zeuren over Darwin en de genetische basis van diverse menselijke eigenschappen, maar misschien is het toch zo dat lichaamsbouw en het soort van lichamelijke activiteiten veel met elkaar te maken hebben.

        Zo is het mij al lang opgevallen dat negers excelleren in sporten als atletiek en boksen, maar zwemmen …. ho maar. Ooit een Afrikaan een belangrijke zwemwedstrijd zien winnen? Suriname had er eentje, Anthony Nesti, maar die had een behoorlijke scheut wit bloed in d’aderen. Zo zullen de wat teerder gebouwde Indonesiërs, Thais en Chinezen het denk ik nooit ver schoppen op een wereldtoernooi voetbal. Voor de oorlog speelden Indische elftallen met Indo’s, Chinezen en inlanders tegen Nederlandse …. de Indische werden snel omver geschopt en ondergeschoffeld. Ook hier was Bep Bakhuis de Indische uitzondering, maar die zal zijn stevige kuiten van zijn Europese voorouders hebben geërfd.

        Tja …. en waarom er bij hightech bedrijf ASML (ik ken het, een klant van mij geweest)geen Indo’s in het ontwikkelteam zitten weet ik niet. Misschien een kwestie van toeval en statistiek, m.a.w. er zijn misschien genoeg Indo’s met competenties goed voor het ontwikkelteam, maar die werken toevallig allemaal ergens anders. Voor mij is in ieder geval met die ASML promotiefoto nog niet bewezen dat Indo’s het slecht zouden doen in de Hightech wereld. Toegegeven, Indiërs en Joden schijnen het in die branche uitstekend te doen en ik zie ook hoe langer hoe meer Russen binnenkomen als “kennismigrant” voor de ICT. Wellicht wordt het laatste dan weer gezien als bewijs dat Russen in boven gemiddelde mate autisten zijn …….. .

        Pak Pierre

      • P.Lemon zegt:

        @ Pak P. “Voor mij is in ieder geval met die ASML promotiefoto nog niet bewezen dat Indo’s het slecht zouden doen in de Hightech wereld.

        En zo is dat, want even terugkijkend….

        Victor Hayes wordt wel eens de vader van de Wifi genoemd. Wereldwijd is zijn naam bekend als een van de mensen die draadloos internetten mogelijk heeft gemaakt.
        quote computable.nl

        Victor Hayes

      • Paul Vermaes zegt:

        @Pak Pierre, De denkwijze van Darwin is goed om de ontwikkelingen van soorten te kunnen begrijpen. Voor de kwaliteiten van de verschillende rassen heeft u erfelijkheidsleer nodig daar had Darwin geen kaas van gegeten.
        Voor degenen die het verschil niet weten tussen ras en soort, klein voorbeeld: een ezel en een paard geeft een muilezel. Twee muilezels kunnen geen nageslacht geven. Ezels en paarden horen tot verschillende soorten.
        Wolf, St. Bernard, herder, poedel horen alle tot dezelfde soort. Elk van deze honden rassen heeft zijn eigen kwaliteiten door de fokker bijgestuurd. Zo ook met onze stamboek runderen rassen. De boer raakt in paniek als een fokstier voor mestkalveren uitbreekt naar een weide waar melkkoeien grazen. Een menging van verschillende rassen runderen geeft een mengras waar de boer geen raad mee weet.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ach heer Paul, mijn veronderstelling luidde: ” …. misschien is het toch zo dat lichaamsbouw en het soort van lichamelijke activiteiten veel met elkaar te maken hebben”.

        Die veronderstelling kwam niet uit de blauwe lucht vallen, maar was een reactie op uw vaststelling (niet gelijk aan “veronderstelling”) van 3 november 2014 om 15:37 uur dat zware arbeid niets was/is voor Indo’s.

        Dan antwoordt u mij dat de denkwijze van Darwin goed is om de ontwikkelingen van soorten te kunnen begrijpen en (“maar” is beter) dat ik “voor de kwaliteiten van de verschillende rassen ERFELIJKHEIDSLEER nodig heb waar Darwin geen kaas van had gegeten”.

        Voor mijn stichting – en wellicht die van andere lezertjes – wilt u dan nog het verschil uitleggen tussen “ras” en “soort”. Ik weet niet hoe het met de andere lezertjes staat, maar ik kan uw uitleg niet volgen en begrijp ook niet waarom u ineens met “ras” op de proppen komt.

        Wat wilt u mij nu met uw betoog over “ras” en het fokken van beesten doen geloven heer Paul, dat Darwin’s theorieën over het ontstaan van soorten van nul en generlei waarde zijn OMDAT hij geen benul had van de erfelijkheidsleer?

        Om misverstanden te voorkomen over de betekenis van het begrip “soort” in biologische zin citeer ik nu mijn Pan Dale van ruim 20 jaar oud: “Het geheel van individuen die in alle enigszins belangrijk geachte kenmerken met elkaar en met hun nakomelingen overeenkomen”. “Het geheel van individuen” kunnen dan – in biologische zin – groepen van mensen of dieren zijn zoals de Galapagosvink, de Komodovaraan, de Florismens of “Orang Pendek”, de Suzuki-fruitvlieg.

        Misschien had, zoals u met stelligheid schrijft, Darwin inderdaad “geen kaas gegeten van de erfelijkheidsleer”. Des te genialer moet hij in dat geval zijn geweest om niet gehinderd door de kennis van de erfelijkheidsleer toch te komen tot zijn grote werk “On the origin of species” (“species” = “soorten”) waarmee hij de basis legde voor de evolutieleer, de leer van aanpassing aan een bepaalde omgeving om te overleven, de leer van natuurlijke selectie en overleving van de sterksten. Een leer, die volgens mij alles te maken heeft met erfelijkheid, of men er nu kaas dan wel tempe van heeft gegeten of niet.

        Pak Pierre

      • Paul Vermaes zegt:

        @Pak Pierre, ‘k Denk dat de Dikke van Dale niet het boek is om het verschil tussen soort en ras te leren. Binnen een soort kunnen de soortgenoten zich mengen en hun nageslacht kan zich ook voortplanten. Toch zijn er binnen een soort grote verschillen in uiterlijk en innerlijk waar te nemen. Dan ga je volgens zekere kenmerken een soort indelen in rassen.
        De soort honden in rassen als bulldog, terrier, poedel, chiwawa, etc. Een hazewind is geschikt voor races een pittbull voor weddenschappen.
        De menselijke soort wordt verdeeld in het blanke ras, het gele ras en het zwarte ras…
        Runderen kun je verdelen in het ras mestrunderen, het ras melkkoeien…
        Kippen in het ras plofkippen en het ras scharrelkippen.
        Toch niet niet zo moeilijk , Pak?
        Het getuigt juist van vernuft dat Darwin zonder kennis van de erfelijkheidswetten van Mendel zijn theorieën kon publiceren. Ook Mendel is vernuftig zonder enig besef van DNA; kan allemaal, Pak.

  13. Pierre de la Croix zegt:

    Discrimineren mag niet. Toch doen “we” (geen pluralis majestatis) het. Altijd en overal. Dagelijks zijn we er mee bezig. Op straat, op het werk, op het verjaarsfeestje van de buurman, in de keuze van onze woonomgeving en de school van de kinderen, als een dochter haar nieuwe vlam thuisbrengt. Soms heet discrimineren “balloteren” en is dan volstrekt geaccepteerd en legaal, is in statuten haarfijn vastgelegd. Balloteren betekent: We laten alleen “OSM” toe. OSM = “ons soort mensen”, de rest dus niet.

    Waar komt “onze” (geen pluralis majestatis) lust tot discrimineren dan vandaan?

    Als goed Darwinist ben ik ervan overtuigd dat het discrimineren, het onderscheid maken tussen “wij” en “zij” en op basis daarvan ons gedrag t.o.v. die “zij”, die anderen bepalen, zo oud is als de mensheid en wat mij betreft nog veel ouder, voor de tijd dat wij ook maar tot hominide evolueerden.

    Discrimineren had nl. evolutionair voordeel. Ten aanzien daarvan werd aan de bekende hersenonderzoeker (“Wij zijn ons brein”) Dick Swaab een vraag voorgelegd met betrekking tot discriminatie en aanverwante zaken als agressie en religie:

    Vraag:

    “Zou je van een evolutionair voordeel kunnen spreken in verband met geloof of agressie. Dat dit dingen zijn die verankerd zijn, dat ze een functie hebben?”

    Dick Swaab:

    “Ja, als we een tijdje teruggaan, zeg maar vele honderdduizenden jaren teruggaan in de tijd dat de mensen in de savanne leefden in groepen waar er net genoeg voedsel was voor een groep om te overleven, dan was het natuurlijk uitermate bedreigend als een andere groep in de buurt kwam. En die groep moest geëlimineerd worden en agressie heeft wat dat betreft een enorm evolutionair voordeel gehad. Discriminatie natuurlijk ook. Want anderen die deugen niet, anderen daar moet je korte metten mee maken. En die groep moet zichzelf herkenbaar maken als groep en religie en alles wat er omheen zit, uiterlijke kenmerken en met de rituelen maakt een groep herkenbaar, maakt tot groep en de groep kan zich als groep ook sterker en zekerder voelen en heeft als zodanig een belangrijk evolutionair voordeel”.

    “Ik denk wel eens in mijn optimistische momenten dat zowel agressie als religie geen evolutionair voordeel meer hebben. Het heeft geen zin meer om tegen elkaar ten strijde te trekken, dat brengt alleen maar verliezers mee, het heeft ook geen zin meer om muurtjes rond groepen te bouwen. Integendeel, er is een globale uitwisseling van alles aan de gang op dit moment, en ik denk dus dat in een paar honderdduizend jaar agressie en religie verminderd zullen zijn.

    Einde citaat

    “… ik denk dus dat in EEN PAAR HONDERDDUIZEND JAAR agressie en religie verminderd zullen zijn”. Ga er maar eens tegenaan staan …. een paar honderdduizend jaar voordat iets wat evolutionair is ingebakken maar op een gegeven moment geen nut meer heeft, uit ons systeem is verdwenen. Dus ook discriminatie.

    De moraal van dit verhaal is, dat “we” (geen pluralis majestatis) vanuit onze comfortabele, onbedreigde, warme, gezellige plekjes, met een buik vol eten en de zekerheid dat we morgen ook eten zullen hebben, wel in alle toonaarden kunnen roepen dat discriminatie in het koloniale Indië en het discriminerende Apartheidssysteem in Zuid Afrika vanuit ethisch oogpunt FOUT, FOUT, FOUT is geweest, maar dat we die niet zonder meer moeten veroordelen.

    De hele wereld, de Afrikaanse voorop, doet aan “Apartheid” op grond van etniciteit, godsdienst, ideologie, sociale status, noem maar op.

    Alleen de Afrikaanders, als afstammelingen van “recht-door-zee” calvinistische Hollanders en Zeeuwen, waren zo eerlijk en tevens zo dom om het beestje een naam te geven. Daarmee reikten ze de wereld zelf een stok aan om mee geslagen te worden.
    Misschien hadden ze hun relatie met de niet blanke medemens in hun land beter “LAT” kunnen noemen, “Living Apart Together”.

    Pak Pierre

  14. Peter van den Broek zegt:

    Anoniem ben ik weer. Door al die nieuwe apparatuur valt wel eens op een apparaat mijn naam weg, dit keer was het de tablet of hoe zoiets ook mag heten, zoiets is wel gemakkelijk ook op het toilet te gebruiken, ik moet aan junior vragen hoe ik dat vermijden kan.

    Ik wil nog wat toevoegen aan….En vergeten we niet de Hollanders in Zuid-Afrika, die hebben zelfs het woord „Apartheid“ wereldberoemd gemaakt… Deze Afrikaner, deze Boeren moeten wel heel veel gediscrimineerd zijn dat ze het enige Nederlandse woord wijd en zijd verbreid hebben. Apart toch! Daar kunnen wij Indo’s nog wat van leren.

  15. Anoniem zegt:

    De Indo die discrimineert
    a) heeft het in het verleden geleerd.
    b) al door de jaren zo….en t’is niet te veranderen, zit al in de genen
    C) heeft van het verleden veel geleerd
    Ik concludeer uit deze uitspraken dat de Indo in het verleden is gediscrimineerd en daarom discrimineert hij, het zit zelfs in de genen,,,, Ik laat de uitspraken en mijn conclusies wat bezinken…..Die Totoks die in Indie kwamen of daar al werden geboren discrimineerden dat het een lieve lust was vooral tegen Indischen/Inlanders. Die Totoks werden als ik de conclusies op voorhand geloof al In Nederland of waar danook gediscrimineerd, misschien wel door Belgen. En vergeten we niet de Hollanders in Zuid-Afrika, die hebben zelfs het woord „Apartheid“ wereldberoemd gemaakt.

    En dat niet alleen de theorie natuurlijk wetenschappelijk onderbouwd wordt aan ons met de nadruk empirisch uitgelegd.
    Citaat…..Een stereotype kan leiden tot een vooroordeel, en deze kan weer leiden tot discriminatie……Let op het woordje KAN. Morgen KAN het regenen of de zon KAN schijnen, wat zegt deze zin over morgen zei de huisfilosoof.

    Een ander citaat…..Maar heb je voor een positief zelfbeeld een categorie mensen nodig waarop je kunt neerkijken? ….Weer zo iets

    Maar kan iemand mij uitleggen onder WELKE omstandigheden (lid van de PVV of zo) een Indo gaat discrimineren dan kan ik wel uitleggen waarom de Nazi’s de Joden hebben gediscrimineerd en uitgemoord? Dat leerde ik al op de middelbare school bij Geschiedenisles.

    En dat filmpje over New York. Ik ben weliswaar alleen in Manhattan geweest en heb daar heel veel gewandeld, maar ik heb nooit zoveel Zwarten gezien behalve op Fifth Avenue, maar dat waren de huisportiers en in Harlem, daar heb ik rustig gewandeld. Loop eens in Greenwich Village of Down Town, zie je dan zoveel Zwarten. Blanken zitten meestal in de auto en Zwarten lopen, want die hebben geen auto. Conclusie: Zwarten vallen blanke vrouwen lastig en zo ken ik nog veel meer stereotypen over Zwarten.

    Die teksten op huistegeltjes hebben vaak de diepgang van een platbodemvaartuig bij eb.

  16. Mas Rob zegt:

    Ik zou zeggen: “Een indo die discrimeert, heeft van het verleden veel geleerd.”

    Alleen niet die dingen waarop je trots kunt zijn.

    • Mas Rob zegt:

      “discrimineert”

    • P.Lemon zegt:

      @Mas Rob. ” niet die dingen waarop je trots kunt zijn.”
      Toch weer die valkuil om het verleden met de kennis en opvattingen van nu te beoordelen. Want we zijn wie wij in een bepaald tijdsgewricht zijn en de sociale
      processen die er toen plaatsvonden verschillen niet met de huidige.

      cit: “Je weet pas wie je zelf bent als je jezelf kunt vergelijken met anderen. De eerste theorie over sociale vergelijkingen is die van Festinger (1954). Hij stelt dat ieder mens de drijfveer heeft om zijn meningen en mogelijkheden te evalueren. Dit doet hij door deze te vergelijken met die van anderen. Ieder mens streeft naar een positief zelfbeeld. Dat zelfbeeld bestaat zowel uit een persoonlijke als uit een sociale identiteit.

      De sociale identiteit wordt verkregen door het lidmaatschap van sociale groepen. Een jongere is bijvoorbeeld een Westkappelaar, een skater, of een modepop. Om te zorgen voor een positief zelfbeeld, zal de jongere bij het vergelijken van de eigen groep met andere groepen de eigen groep positiever bezien dan de andere groepen. Dit wordt in-group bias genoemd. Vooral bij jongeren is dit heel duidelijk te merken, omdat zij nog volop bezig zijn met het ontwikkelen van een identiteit (De Bil & Roskam, 2008).

      Het zichzelf en anderen indelen in groepen geeft dus duidelijkheid en draagt bij tot het ontwikkelen van een identiteit. Dit indelen in groepen heet categoriseren. Als mensen zichzelf categoriseren, zullen ze de overeenkomsten met de eigen groep en de verschillen met andere groepen benadrukken. Zo ontstaan stereotyperingen van de eigen groep en de andere groepen (Turner, 1987).

      Het categoriseren kan dus leiden tot stereotyperingen. Een stereotype is een sterk versimpeld beeld van andere (groepen) mensen en is vaak gebaseerd op slechts één of een paar eigenschappen. Een stereotype kan leiden tot een vooroordeel, en deze kan weer leiden tot discriminatie.

      De meeste mensen zijn het er over eens dat vooroordelen ten aanzien van vrouwen, mensen met een niet blanke huidskleur of mensen met een seksuele voorkeur voor hetzelfde geslacht verkeerd zijn. Toch zijn deze vooroordelen sterk verankerd in mensen en spelen ze wel degelijk nog steeds een rol (Berreby, 2005).”

      http://www.adbzeeland.nl/discriminatie/van-vooroordelen-naar-discriminatie

      • Paul Vermaes zegt:

        @P.Lemon, heeft niet iedereen te maken met gediscrimineerd worden. Je mijdt de mensen die je discrimineren tenzij je ze niet kunt ontlopen, dan heb je pech. Maar heb je voor een positief zelfbeeld een categorie mensen nodig waarop je kunt neerkijken?
        Nog steeds zit het me niet lekker, dat de aardrijkskundeleraar op de HBSb te Nijmegen in 1951 in het algemeen de opmerking maakte (er zaten 3 Indo’s in de klas), dat een Indo niet geschikt was voor het werk in Nederland. Ik was de kleinste van de school (1.40 en 29 kg). Nog steeds kijk ik op bouwplaatsen en grote infra-werken of ik een Indo onder de noeste werklieden kan ontdekken; te vergeefs. Gelukkig dat we op de vele pasar malams goed vertegenwoordigd zijn onder de werkenden.

      • Jan A. Somers zegt:

        Tijdens mijn studie in Delft heb ik meerdere malen moeten werken op bouwplaatsen. Tamelijk zwaar werk.

      • Paul Vermaes zegt:

        @Jan A. Somers, Dat was ik helemaal vergeten, die gespierde Indo krachtpatsers. In petjoh noemden we ze “bouwmakers”. Je vind deze in fitness-termen anabooltjes zelden op de bouw vaker als uitsmijter van discotheken.

      • Huib zegt:

        Ik heb tijdens mijn middelbare schooltijd ook diverse baantjes gedaan. O.a. op een scheepswerf in Hardinxveld-Giessendam o.m. zware zakken basalt op je nek via een steile loopplank een schip op lopen en benedendeks mechanisch roestbikken in tanks,
        Niet alleen heel zwaar maar ook ongezond door het helse geratel en de zware roestwolken die er hingen..Gehoorbeschermers of stofmaskers in de 50-er jaren….> nog nooit van gehoord.
        Huib

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ik heb wel eens verteld dat, toen ik door mijn moeder met mijn zuster naar NL werd gedirigeerd en ik op school afscheid nam, de leraar Frans, nota bene ook mijn klassenleraar en lid van het oude volk dat enkele jaren tevoren zelf nog ongenadig was gediscrimineerd en vervolgd, meewarig tegen mij zei: “Wat moet JIJ nou in Holland”.

        Tja …. ik wist daar niet zo gauw een antwoord op, want ik had als 14 jarige geen idee wat me daar te wachten stond. Maar was dat discriminatie? Ik denk van niet, alhoewel de leden van het oude volk de kunst van het discrimineren ook heel goed verstonden en nog verstaan.

        Ik denk eerder dat die leraar vertolkte wat toen ook tot in de hoogste officiële kringen in Nederland in alle oprechtheid werd gedacht, namelijk dat Indo’s beter af zouden zijn als ze in het land zouden blijven waar ze waren geboren en getogen en waar ze al generaties lang zaten.

        Gelijk hadden ze, ware het niet dat de Boeng er anders over dacht en de Indo’s, enkele uitzonderingen daar gelaten, elders een goed heenkomen moesten zoeken.

        De opmerking van mijn klassenleraar heeft er wel toe geleid dat ik in Nederland door het leven ben gegaan met in het achterhoofd het Leitmotiv: “Ik zal hem een poepie laten ruiken”.

        Ieder nadeel hep s’n foordeel.

        Pak Pierre

        P.S. over zware arbeid gesproken: Wordt werk in de aardbeienpluk in het Westland van ’s morgens 6 tot ’s avonds 5, op de knietjes, mandje voor mandje, gerekend tot zware arbeid? En het werk als enige marconist op zeesleepboten die, wanneer met “de losse boot” (geen sleep) werd gevaren, “Chinezenwacht” diende te lopen, oftewel 24 uur op en 0 (nul) af, om maar niets te missen van het radiografische noodverkeer, dat wel eens een gouden “job” kon opleveren?

        PP

      • Jan A. Somers zegt:

        “Niet alleen heel zwaar maar ook ongezond door het helse geratel en de zware roestwolken die er hingen” Maar waarschijnlijk ook geen andere Indo’s tegengekomen?

      • eppeson marawasin zegt:

        @Het categoriseren kan dus leiden tot stereotyperingen. Een stereotype is een sterk versimpeld beeld van andere (groepen) mensen en is vaak gebaseerd op slechts één of een paar eigenschappen. Een stereotype kan leiden tot een vooroordeel, en deze kan weer leiden tot discriminatie.@

        — 10 Hours of Walking in NYC as a Woman
        — Gepubliceerd op 28 okt. 2014 – 27.054.232 hits (!)
        http://www.youtube.com/watch?v=b1XGPvbWn0A

        e.m.

      • P.Lemon zegt:

        Pak E,M, Het experiment vd alleen wandelende vrouw toonde meer aan, dat het manvolk vaak de zinnen niet onder controle heeft of dat ons laagje beschaving maar vliesdun is. Maar of het hoofddoekje, burka of niqab daarvoor de oplossing is?

        Er is ook een parodiefilmpje gemaakt met een man aan de wandel. :

        “Enkele dagen geleden ging het filmpje ’10 Hours of Walking in NYC as a Woman’ de wereld rond, zowat het Amerikaanse equivalent van Sofie Peeters’ documentaire ‘Femme de la rue’. En nu is er de parodie ’10 Hours of Walking in NYC as a Man’.

        De man in kwestie krijgt geen ‘Hey beautiful!’ of klassiekers als ‘How yoù doing?’ naar z’n kop geslingerd – de meest dubbelzinnige opmerking hier is: ‘Hey buddy, want a turn at the grill?’

        http://www.funnyordie.com/articles/ebf5e34fc8/10-hours-of-walking-in-nyc-as-a-man

      • Arthur Olive zegt:

        De video, “10 Hours of Walking in NYC as a Woman” is geen stereotype maar realiteit, het laat de breakdown van de black familie zien, de oorzaak daarvan is te zoeken in discreminatie over de eeuwen.
        De catcalls zijn de symptonen van een epedemic onder zwarte mannen in Amerika.
        72% van de black kinderen die hier in Amerika geboren worden zijn onwettelijk.
        De kinderen worden verlaten door de vader en hun kansen om een goed leven voor zichzelf te maken worden daardoor vermindered en zo blijft het doorgaan, generatie after generatie.

      • bokeller zegt:

        Pak Marawasin,
        Hiernaar kijk ik veel liever.

        siBo

      • eppeson marawasin zegt:

        Wah … schitterend meneer Keller, terima kasih !

        e.m.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Metamorfoses van Esscher?

        Pak Pierre

  17. ellen zegt:

    Dat wist ik niet. Zie je wel. Alom verwarring, of juist een warm gevoel van binnen.

    • Jan A. Somers zegt:

      En in Delft lost de ambtenaar het heel pragmatisch op. Ik kan zelf wel Soerabaja invullen, maar in het menu voor de landen staat Indonesië. Heel modern dus. De ambtenaar kijkt dan heel begrijpelijk naar me en zegt: gewoon niets aanvinken. Heeft niemand last van.

  18. ellen zegt:

    Ja, en voor het paspoort en ID-kaart is nu alleen de geboortePLAATS al voldoende om vermeld te worden. Het geboorteland doet er niet meer toe. Anders teveel verwarring door de voormalige en huidige naamgeving van de gewezen kolonien?

    • Hans Boers zegt:

      @ Ellen: Maar in die eigenwijze gemeente die me onderdak toestaat/verleent, hanteert men in de uittreksels bevolkingsregisters nog wel degelijk de naam Nederlands Indië. Toevallig gisteren nog zo’n ding moeten halen en het viel me op dat het land wel werd genoemd.

  19. ellen zegt:

    Heej, mij hebben zij nooit gevraagd of ik uit Indonesie kom. Wel werd ik (door totoks) omschreven als “iets onbestemd Aziatisch”. Toen ik en mijn man (totok) in Frankrijk op vakantie waren, zei men wel tegen mijn echtgenoot (nooit tegen mij?): Mooie vrouw meneer, komt zij uit Vietnam of Indo-China? (voormalige Franse kolonien in Azie).
    Ik denk, dat de naamgeving van het land er erg toedoet. Nederlands-Indie bestaat in naam niet meer. Wel de naam Indonesie.

    • Jos H Crawfurd zegt:

      Mevrouw Ellen en straks bestaat de Indo ook niet meer, indien we niet trots zijn op onze ego, die zeer uniek mag zijn.
      Mvg Jos H Crawfurd.

    • Paul Vermaes zegt:

      @Ellen: “…in Frankrijk op vakantie zei men wel tegen mijn echtgenoot (nooit tegen mij?): Mooie vrouw meneer, ..”

      Zo hoort het! Het is een groot voorrecht om een vrouw een compliment te mogen maken en als je haar antwoord niet weet op de nog niet gestelde vraag “Gedoog dat ik u roeme”, dan kun je het compliment beter geven aan haar man.

    • Jan A. Somers zegt:

      “Wel de naam Indonesie.” Met het volgende probleem dat ik niet in Indonesië ben geboren. Dat is zelfs te lezen op het gemeentehuis in Surabaya! Maar ik ben wel plooibaar. Als ze mij vragen of ik uit Indonesië kom, zeg ik maar ja. Indië is Verweggistan geworden. Laat maar zitten! Zelfs ‘soedah’ zeg ik niet meer, moet ik nog meer uitleggen! En als ik het uitleg gaan de ogen op oneindig en het verstand op nul. Word ik nog moeier.

      • P.Lemon zegt:

        @Hr Somers ” Met het volgende probleem dat ik niet in Indonesië ben geboren. Dat is zelfs te lezen op het gemeentehuis in Surabaya! ”

        What’s in a name….Bij mijn paspoortverlenging moet je je samen met je geboorteplaats ook het land opgeven. Nu klinkt Buitenzorg in combinatie met vml (voormalig) Nederlands-Indië waarschijnlijk minder exotisch en dus plausibel. Als je zo de database vh bevolkingsregister ingaat voelt dat toch senang.

      • Paul Vermaes zegt:

        @Jan A. Somers, u heeft geluk gehad op het gemeentehuis van Delft, maar misschien betrof het een verlenging van rijbewijs of paspoort. Nu zal het in u geval niet gebeuren, want we weten dat u gelukkig getrouwd bent met uw Zeeuws Meisje, maar in het fictieve geval dat u zou willen trouwen, dan eist de wet uw geboorteakte. Het is niet meer als in 1965 toen je met een akte van bekendheid kon trouwen. Via het consulaat in Surabaya moet u uw geboorteakte opvragen. Voordat het consulaat uw akte (zo die gevonden wordt door de walikota van Surabaya) kan opsturen moet die in Jakarta op het Ministerie van Binnenladse Zaken gewaarmerkt worden. Daarna moet u (gelukkig kan dat in Delft) de akte laten vertalen door een gerechtelijke vertaler. De akte plus vertaling is maximaal 6 maanden geldig. Voor Indo’s die nog in Nederlands-Indië geboren is de verplichte geboorteakte een ontmoedigende factor om nog te huwen…

      • Jan A. Somers zegt:

        “dan eist de wet uw geboorteakte” Ik geloof dat niet hoor. Bij mijn aankomst in Nederland had ik alleen mijn Rode Kruispas en reebruine ogen. Gewoon in orde gekomen. Nu ben ik ingeschreven (zoals alle delvenezen) in de gemeentelijke basisadministratie, en doet mijn geboorteakte er niet meer toe. Huwelijkssluiting is een gemeentelijke aangelegenheid. Gelukkig maar, veel geboorteaktes zijn (ook in Nederland) verloren gegaan, en toch ben je geboren. Ik kan het mis hebben hoor!

      • Paul Vermaes zegt:

        @Jan A. Somers, Dat een huwelijksverbintenis een gemeentelijke aangelegenheid is wist ik niet. Dan is Almelo een moeilijke gemeente om in te trouwen…

      • Mas Rob zegt:

        Tegenwoordig is een geboorteakte nodig om te trouwen in Nederland. Dat geeft inderdaad problemen als het document ontbreekt en er ook niet of niet makkelijk aan te komen is. Zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/trouwen-samenlevingscontract-en-geregistreerd-partnerschap/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-wil-trouwen-of-een-geregistreerd-partnerschap-wil-sluiten.html

        Als het niet mogelijk is om een geboorteakte te overleggen, kan volstaan worden met een Akte van Bekendheid, een document dat via de plaatselijke kantonrechter kan worden verkregen.

      • Paul Vermaes zegt:

        @Mas Rob, Vroeger zeker tot 1965 was een akte van bekendheid opgemaakt bij een kantonrechter (met een tante en een broer om te getuigen dat je werkelijk geboren was op die dag en daar) voldoende om in een Nederlandse gemeente te kunnen trouwen. Vijftien jaar geleden was het niet meer mogelijk en moest een geboorteakte worden overlegd.

      • Mas Rob zegt:

        Lees de informatie van de Rijksoverheid in de link Paul:
        “Bij een aangifte van een huwelijk heeft u onder andere uw geboorteakte nodig. Kunt u geen geboorteakte tonen, dan kan een akte van bekendheid de geboorteakte vervangen. De rechtbank van uw geboorteplaats of woonplaats stelt de akte van bekendheid op. U moet daarvoor bij de rechtbank een verzoek indienen.

        U heeft 4 meerderjarige getuigen nodig die verklaren waar en wanneer u geboren bent. Ook moeten zij verklaren waarom u geen geboorteakte heeft? Pas dan kunt u de akte van bekendheid van de rechter krijgen.”

      • Paul Vermaes zegt:

        @Mas Rob, Je zou toch maar zoals in geval van Jan A. Somers in Soerabaja geboren zijn. Dan zou hij naar een rechtbank in Soerabaja moeten gaan of naar een kantonrechtbank in de buurt. Met 4 getuigen etc. Hetzelfde probleem zou elke Indo hebben als hij nu nog zou willen trouwen.

      • Jan A. Somers zegt:

        “U heeft 4 meerderjarige getuigen nodig die verklaren waar en wanneer u geboren bent.” Ik kan het met die geboorteakte inderdaad mis hebben.Het was voor ons al zo lang geleden, zonder geboorteakte en akte van bekendheid. In Vlissingen 1956. Met die getuigen wordt het probleem wel verschoven. Ik heb geen getuigen die naar eer en geweten kunnen verklaren waar en wanneer ik ben geboren. Mag ik dan niet meer trouwen? Overigens heb ik wel sinds kort een uittreksel uit het doopregister van onze parochiekerk in Surabaya. Met mooie tjaps erop. En handtekeningen.

      • Paul Vermaes zegt:

        @Jan A. Somers, Wonderlijk, dat kerkregisters in Indonesië maar ook hier te lande goed functioneren. Sinds het Concilie van Trente moeten Katholieke kerken doop, huwelijk en overlijden in registers (ingebonden bladen) bijhouden om bigamie te voorkomen. De reformatorische kerken hebben dit gebruik gewoon gehandhaafd. De registers moeten in tweevoud worden bewaard: één exemplaar in de pastorie van de kerk en de andere in het Bisdommelijk Paleis waaronder de kerk valt. Als de kerk in brand gestoken wordt dan is er altijd nog een kopie van de kerkregisters.

      • Jan A. Somers zegt:

        Heb even bij de gemeente Delft gekeken:
        Meenemen
        Voor de ondertrouw moet u samen langskomen. Neem bij uw bezoek een geldig identiteitsbewijs mee. Daarnaast kunt u nodig hebben:
        Recent afschrift geboorteakte met oudergegevens (alleen als u in het buitenland bent geboren en u niet of onvolledig staat ingeschreven)
        Bewijs van huwelijk en ontbinding daarvan (alleen als u eerder in het buitenland gehuwd bent geweest en dit nog niet is geregistreerd)
        Afhankelijk van uw verblijfstitel een verklaring van de vreemdelingendienst (M 46-verklaring)

        Ik ben in Nederlandsch-Indië geboren, dat was geen buitenland.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ik ben in Duitsland “Standesamtlich” oftewel “voor de wet” gehuwd. Huwelijk nummer 1 van het jaar in het stadje Vreden in Westfalen, zoals mijn trouwboekje aangeeft. Ik ben dus “te Vreden getrouwd”.

        Als ik mij goed herinner diende ik als buitenlander alleen mijn paspoort te overhandigen. Meer bewijs van bekendheid blijkbaar niet nodig. Mijn geboorteakte zou moeten worden vertaald en de vertaling “begläubigt” door een rechtbank, maar dat is voor zover ik mij kan herinneren niet gebeurd.

        Om toekomstig gedonder met geboorteaktes te vermijden ben ik maar bij de zelfde vrouw gebleven, nu al 45 jaar. Lekker gemakkelijk en vertrouwd trouwens.

        Pak Pierre

      • Paul Vermaes zegt:

        @Pak Pierre, als het zo makkelijk ging destijds in Vreden (Gretna Green van Westfalen?), zonder geboorteakte, dan mag u zich afvragen hoe u in de Gemeentelijke Basis Administratie bent geregistreerd, gehuwd, geregistreerd partnerschap, of gewoon samenwonend. Dat scheelt straks met het overlevenden pensioen. Niet te licht over denken…

  20. ronaldo zegt:

    sorry pak Lemon….:)

  21. ronaldo zegt:

    mijn leef en werk omgeving is op straat, openbare gebouwen, havens, stations….en dan kom ik mensen tegen van allerlei nationaliteiten en steevast vragen ze…je bent van indonesische afkomst ?, je bent indonesier…? als ik dan zeg, nee, ben nederlander, maar komt wel uit indonesie….dat kunnen ze niet begrijpen als je met zo’n antwoord komt…een turk blijft een turk, ook met nederlands paspoort…hij wilt niet nederlander genoemd worden, want hij is trots om een turk te zijn….dat is een van de vele bevolkingsoorten he, om het maar zo te noemen…vragen ze zoiets aan een indo….dan krijg je in hun ogen, een lang uitleg en vage antwoorden…ze kijken je aan van…hee gast, waar heb jij t allemaal over…hahaha…nog steeds zijn er indos die hier in de jaren 60 kwamen….en als er dan gevraagd wordt van, ben je uit indonesie?….nee, uit nederlands indie…wuaahhh…mijn antwoord is steevast JA, als ze vragen of ik uit indonesie komt en of ik van indonesische afkomst ben….geen woord gelogen toch…ik ben hier met mn ouders in 1967 als indonesiers t land in gekomen….kan er verders niets aan veranderen…;)

    • Arthur Olive zegt:

      Een Turk blijft een Turk, hij wilt niet Nederlander genoemd worden, want hij is trots om Turk te zijn.
      Is dat een van de redenen dat de Nederlandse regerin een andere kijk heeft op hun immigratie politiek van het verleden?
      Is dat ook niet een reden waarom de regering een “Oprot” policy heeft voor de oudere Turken in Nederland?

      • Paul Vermaes zegt:

        @Arthur Olive: Je kunt gewoon op de website van de SVB (sociale verzekerings bank) kijken naar het remigratiebeleid (dat u oprotpremie noemde). Die regeling geldt voor alle allochtonen, zelfs voor Molukkers, maar niet voor Indische Nederlanders. Reiskosten, herinrichtingskosten en zelfs ziekteverzekering en een maandelijkse toelage worden vermeld.

      • ronaldo zegt:

        Geldt dat wel voor ex- indonesiers? Die “oprotpremie”…;)

      • Paul Vermaes zegt:

        @Ronaldo, ‘k Dacht dat de remigratieregeling ook geldt voor Indonesiërs.

    • P.Lemon zegt:

      Pak Ronaldo. Een bekend probleem bij de ‘meng-rassen’ is dat men ze aan de buitenkant beoordeelt en zo denkt te herkennen. Probeer maar eens op straat uit het mongoloïde type , de chinees, japanner, koreaan of eskimo(inuit) eruit te vissen. En daarbovenop de anaks uit gemengde huwelijken. Tidah bisah tôh.
      En nu dan de indo in hun vele schakeringen – van kulit langsep tot poepbruin, de aziatische gelaatstrekken enz. Ach, als we dan behalve in dat paspoort , gewoon culturele nederlanders kunnen zijn dan zeg je maar aan de vragenstellers dat je een halve/kwart/een achtste enz, indonesiër bent. Tutup mulut.

      • ronaldo zegt:

        Loh….pentengan sekali bilang sama orang tutup mulut…indische nederlander ?….nee Hoe kan je tegen andere bevolkingssoorten zomaar zeggen dat je een kwart,half of whatever ben,als je mede indos vindt dat je niet in procenten moet
        praten….maar ik zou wel graag voor die oprotpremie in aanmerking willen komen….graag leef ik daar, met mensen die niet zo maar uitkramen of ik in een discussie, mn kop moet houwen of niet….indos…?? 😉

      • ronaldo zegt:

        Pententengan, bedoel ik…;)

      • P.Lemon zegt:

        Pak Ronaldo. Die tutup mulut was richting de verbaasde vragensteller bedoeld. Je snoert die de mond door toe te geven dat je x % indonesisch dwz javaans, soendanees, moluks enz enz ‘bloed’ door de aderen heb stromen. Van je europese of nederlandse kant kan men zich toch geen voorstelling maken. Sorry vh misverstand.

  22. ronaldo zegt:

    discrimineert, bedoelde ik bij de eerste zin…;)

  23. ronaldo zegt:

    de indo discrimeneert, al door de jaren zo….en tis niet te veranderen, zit al in de genen, je hebt ze zelfs, die op hun eigen bangsa neerkijken….beter gezegd, het is met de paplepel ingegoten….hahaha….vroeger wilden (en misschien nu nog) ze niet indo genoemd worden, maar indische nederlanders….en in dat mooie nederlandsch indie, waren er heel veel die zich wilden bewijzen dat ze bijna gelijk waren als de hollandsche heeren, hun meerderen….nooit de verhalen gehoord, dat, wanneer ze visite kregen van de baas, hun bloedeigen moeder, in de keuken moest blijven, met de pembantus, ze mocht niet gezien worden,omdat ze geen nederlands indisch bloed heeft…..terwijl zij de trotse 100 % volbloed is van dat land….en nog steeds heb je die gasten (indos) die over een kwart, half, driekwart en in meerder procenten over hun afkomst praten….pannekoeken, jonge….hahaha

    • Jos H Crawfurd zegt:

      Heer Ronaldo;ik zeg de laatste tijd dat ik een genaturaliseerde Indonesiër ben.
      We worden vaak als Indonesiër aangesproken.
      Gisteren en vanmorgen op het nieuws hebben ze het toch over de Nederlandse slachtoffers of ben ik hardhorend.
      Mvg Jos H Crawfurd.

      • Arthur Olive zegt:

        Heer Crawford, u bent in Nederlands Indie geboren als Nederlander of als Nederlands onderdaan.
        Als u een genaturaliseerd Indonesier bent, hoe was het dan mogelijk voor u om naar Nieuw Guinea te gaan gedurende de confrontatie periode met indonesia?
        En als genaturaliseerde Indonesier, hoe was het mogelijk voor u om later van Nieuw Guinea naar Nederland te gaan?
        Ik kan me nog herinneren dat alleen Nederlanders uit Nieuw Guinea vertrokken.
        You cannot have it both ways.

      • Jos H Crawfurd zegt:

        Lees U de reactie van Dhr. Ronaldo van 30 oktober 17.02u heer Arthur Olive dan begrijpt mijn omschrijving van Indo tot Indonesiër.
        Als je de doorsnee Nederlander zegt dat je Nederlander bent;zegt 6 op de 10:U komt toch uit Indonesië????.
        Mvg Jos H Crawfurd.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Zei niet wijlen VS president Kennedy: “Ich bin ein Berliner”?

        Pak Pierre

    • van Beek zegt:

      Pak ron, aku setudju sekali! Beberapa orang lupa ketorang punja voorouders djuga orang indonesia. Aku nda, aku bangga aku keturunan bangsa indonesia. Ik zeg zelf ook ben van Indonesische afkomst ipv indisch.

      • Anoniem zegt:

        Dit is de enige en juiste reactie
        Zij die de Anjing belanda willen blijven hebben zich nooit kritische vragen gesteld

  24. Paul Vermaes zegt:

    @De Kritische Katjang, De tegeltjes wijsheid had moeten zijn: De Indo die discrimineert, heeft het in het verleden geleerd.

    • Lance zegt:

      De kritische katjoeng die geen indo vebiedt om een garudaspeldje te dragen , maar het toch ziet als een belediging van “onze” ouders die tegen de de Indonesiers hebben gevochten.
      Die wij zijn indo, geen Indonesier roeptt, maar vergeet dat er veel Indonesiers ook indo zijn.

      Darah ketiga patatkramenpraat.

Laat een reactie achter op Pierre de la Croix Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.