Indonesian Youth honour Dutch victims of bersiap 1945

fotomax
Lees verder bij 7mei.nl
Foto’s

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

88 reacties op Indonesian Youth honour Dutch victims of bersiap 1945

  1. Paul Vermaes zegt:

    “Next aim of Ady Setyawan and Max van der werff is to set up a joint history project and especially for this purpose a bronze statue of Sukarno was casted.”

    Laten ze dat bronzen beeld van Soekarno a.u.b. in Indonesie houden!

    • Pierre de la Croix zegt:

      Tja … dan kom ik op een variant van een soldatenliedje dat tijdens de politionele acties populair was, gezongen op de wijs van “They’ll be coming ‘round the mountain when they come” (u weet wel, “Singing ya, ya, yippie yippie yeeeh”):

      Wat doen we met het beeld van Soekarno
      als het komt, als het komt
      En wat doen we met zijn beeld
      als het komt, als het komt…

      Misschien moeten we het beeld in Hoorn naast dat van JPC plaatsen. De balans hersteld, volkeren met elkaar verzoend. Iedereen tevreden, geen geblaas en gesis meer over en weer (en die tanks raken we dan misschien toch wel kwijt).

      Pak Pierre

      • eppeson marawasin zegt:

        @ En wat doen we met zijn beeld
        als het komt, als het komt…@

        — Spiegelen in Het Marsdiep?

        e.m.

      • 7mei.nl zegt:

        Damen Shipyards mag binnenkort fregatten aan Indonesië gaan leveren. Dat is mijn sterke vermoeden. Minister Hennis is niet voor niets in Indonesië om het bezoek van Rutte op 18/11 tot een succes te maken. Ze was een dag eerder dan ik op het ereveld.

      • “Misschien moeten we het beeld in Hoorn naast dat van JPC plaatsen”. Welke persoon zou geschikt zijn om het te onthullen Pak Pierre?

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nou waarde heer Van der Werff …. we zouden er een weigermarinier voor kunnen uitnodigen. In ieder geval iemand die de verzoening toen al, in het heetst van de strijd, hoog in het vaandel had staan. Poncke Princen is al overleden. Hij zou anders ook in aanmerking kunnen komen.

          Coen en De Boeng ieder op hun eigen sokkeltje in Hoorn aan de Rode Steen, die na de inhuldiging zal worden omgedoopt in Batoe Mèrah. Birds of a feather?

          Beiden waren ervan overtuigd dat zij in Indiën wat groots konden verrichten. Coen de Bouwer, De Boeng de man die het bouwsel in de schoot kreeg geworpen, van Sabang tot Merauke. Beiden weinig scrupuleus bij het vestigen van hun macht.

          Batoe Mèrah ….. Een geschikte naam voor de plaats voor hun standbeelden.

          Pak Pierre

  2. bo keller zegt:

    Vroeger heel lang geleden,had ik dit gelezen en ik vraag me nu af,
    klopt het allemaal nog.
    Afghanistan werden nog niet zo lang geleden ,antieke beelden op-
    geblazen. Nu krijgt Nederland een levensgroot en goed gelijkend
    beeld uit het grootste moslimland voor noppes.”

    O‘Aiesja, de zwaarst bestrafte mensen op de Dag des Oordeels zijn zij die de schepping van Allah (swt) namaken” (Boechari).

    Terwijl anderen van hen over specifieke afbeeldingen spreken, zoals “Geef derhalve de opdracht om het hoofd van het beeld te slaan zodat het er uit komt te zien als een boom ”

    Tsja hoe nu,moet er een tank naast !
    siBo

  3. Boeroeng zegt:

    Er zijn 3 kinderen Sutherland overleden in het bersiapkamp Djombang
    volgens het slachtofferregister van de OGS.
    http://srs.ogs.nl/index.php?go=home.zoeken
    Onduidelijk is wat de doodsoorzaken zijn.

    In de periode 21 november 1945 – [1947] was dit een republikeins kamp >>

    Geïnterneerden: mannen; vrouwen en kinderen
    Aantal geïnterneerden: 1.000
    Informatie: In twee voorzalen van suikerfabriek Tjeweng werden in november 1945 ongeveer 1.000 mannen, vrouwen en kinderen uit Soerabaja-stad ondergebracht. Het kamp was omheind met een hoge schutting en prikkeldraad. Meubilair en elektrisch licht waren er niet, men sliep op de grond en licht kwam van olielampen. Men ontving per persoon per dag 200 gram rijst uit een centrale keuken. Wie kleding tegen eten wist te ruilen, mocht dat eten zelf koken. Water was er voldoende, uit kranen en putten. Voor zieken was een ziekenboeg ingericht, die plaats bood aan zes personen. Onder de geïnterneerden was een verpleegster. Ernstig zieken werden overgebracht naar het ziekenhuis in Djombang. De gezondheidstoestand was slecht, tot het visitatiebezoek van het Rode Kruis op 2 juni 1946 waren al 47 mensen overleden. Tussen oktober 1946 en maart 1947 werden de geïnterneerden geëvacueerd naar Batavia of Semarang.
    Commandant: Soewadji; Darmadja
    Kampleiding: S.J. Eschweiler; mw. Groeneveld

    bron

    • bo keller zegt:

      Pak Boeroeng,
      Ook opgezocht,Internering en gevonden ;vrijheidsberoving op grond van het algemeen belang, algemene of bijzondere veiligheid (Van Dale) .
      En dan de ”beschermkampen”beschreven door een terzake kundige
      Mevr, v.D..
      Wie kan ik nou geloven en nog steeds bij me de vraag,was hun
      verzamelplaatsen bekend of daarnaar gedreven,hoe en waarmee
      werden ze getransporteerd en verzorgd.
      Waarom sliepen ze op de grond .Aduh zoveel vragen nog.
      Mss.,ister wat meer van bekend hierover.
      siBo

    • Jos Crawfurd zegt:

      Boeroeng in Ceweng zat mijn Vader gevangen,maar ik dacht dat het een mannenkamp is. Waarom waren we dan in die tijd gescheiden;wij in het kamp Sumobito. Jij bent toch Mister Uitzoeker/Onderzoeker.

    • Jan A. Somers zegt:

      Mijn moeder en zus zijn in november 1945 in dat kamp (suikerfabriek) geweest. Zelf zat ik toen in de Werfstraatgevangenis. Van daar uit zijn ze van hot naar her versleept. heel Oost-Java door tot in Midden-Java. Half juni zijn ze door bemiddeling van het Rode Kruis in Semarang terecht gekomen. Dit soort verhalen is ook te lezen in Twee Moeders van Rob Bouwman. Over mij maakten ze zich toen niet meer ongerust. Van een pemoedaclub uit Soerabaja hadden ze gehoord dat ik al dood was.

  4. Boeroeng zegt:

    Nu ik er over denk, zo…ik heb de bersiapkampen nooit goed begrepen.
    Mensen mochten toch niet het kamp verlaten ? Dan waren ze dus gijzelaars .
    En die 47 doden in Djombang bersiapkamp? Waardoor?
    Ondervoeding in het kamp ? Onvoldoende medische behandeling?
    Weet je wa?
    Wie maakt daar een spraakmakende film va?

    • Jos Crawfurd zegt:

      Als het maar niet weer over Buitenkampers wordt gerept. Een ieder in die tijd is slachtoffer van die rot tijd. Binnen het kamp ben je altijd de klos als het de Jap niet zint,je kan een rot schop krijgen en dan kijken ze echt niet of je een jochie bent en buiten het kamp is er geen controle als er gemoord wordt of bestolen of uitgerookt etc etc.

    • bo keller zegt:

      Surya Atmadja, op 13 oktober 2013 om 23:01 zei:
      http://www.indischekamparchieven.nl/nl/bezetting-en-bersiap/bersiap

      Helaas alleen een globaal verhaal hierin.

      Het waren geen 1-2of 3”kampen ,het gaat over duizenden in zeer
      slechte conditie verkerende MENSEN, die niet effentjes werden
      beschermd. mannen-vrouwen en kinderen werden over lange
      afstanden opgedreven en ook niet voor een paar dagen.
      Laat daar maar ‘ns onderzoek naar gedaan worden .
      Maloe mss.
      siBo

  5. Peter van den Broek zegt:

    Dat de mensen niet de kampen mochten verlaten lijkt me logisch anders werden ze daarbuiten gelijk in stukken gesneden en aan de varkens gevoerd.

    DUS waren ze gijzelaars is een van die sterke verhalen die vaak de ronde doen, haast een mythe . Ik had begrepen dat de nationalisten nooit de Nederlanders als gijzelaars (uitwisselingsobject) hebben gebruikt maar de anderen moeten maar zeggen wat het dan wel is. De nationalisten zouden het volgens mij nooit doen want dat zou veel goodwiilverlies betekenen en ze hadden de erkenning van de Republiek door ander staten brood nodig. Ik heb in het verleden een proefschrift over gelezen maar dat is al zolang gelden dat ik door mijn dementie het al vergeten ben. Maar dat is beter als het Pissenbedkijken

    • bo keller zegt:

      Meneer van den Broek,
      Of het gijzelaars waren kan wel een sterk verhaal zijn maar het
      geeft me wel te denken,dat na de zgn ”zak van Tjikampek” de
      naar de binnen landen afgevoerde mensen(indo’s)wel naar Batavia
      en elders vrij kwamen.
      De zgn.Indonesische ingesloten troepen, die door Nederlanders keurig
      verzorgd/vervoerd naar ”eigen” gebied konden terugkeren.
      Nmi. is dit allemaal wel terug te vinden.
      siBo

      • Lance zegt:

        De verhouding Indonesië – Nederland wordt beter, en dan zijn er altijd bij die deze weer op scherp zetten.
        Terug naar af, lijkt hun motto

        • Jos Crawfurd zegt:

          De Indonesiërs over het algemeen koesteren helemaal geen haat,van zich zelf zijn ze niet haatdragend. De Nederlandse regering wel,maar doet het via een geniepige wijze. Ontkennen en als er een of andere advocaat hun op de vingers tikt,openen ze de portemonnee. Vertel mij niets,je moet hier voor al je achterliggende bezittingen,hetzij roerend of onroerend procederen en moet je maar afwachten of je daar het geld voor hebt en in die positie drijven ze de gedupeerde.En de Indo:ach laat maar toh,we zijn al tue en leven van de staat,welke staat,die je leegzuigt.

    • Boeroeng zegt:

      Mensen werden toch gevangen gehouden in de kampen ?
      Men mocht niet weg. De republiek deed in het begin heel weinig moeite om in konvooien mensen naar veilige gebieden te brengen?

      Ik denk zeker dat de Indonesische regering de gevangenen ook als verkapte dreiging naar Nederland toe of als wisselgeld wilde aanhouden. En dan mag je het gijzeling noemen.

      • Huib zegt:

        Voor de stelling dat het ging om gijzelaars vast houden spreekt dat bv. in Bronbeek niet meteen vanaf dag 1 dat deze wijk door de nationalisten bezet werd en de bewoners dus hun gevangenen werden,
        met het moorden werd begonnen. Maar in mijn perceptie werden pas na geruime tijd de mensen die voor vermoording in aanmerking moesten komen huis na huis opgehaald. Kennelijk hebben ze lik op stuk gekregen t.a.v. hun eisen en hebben ze hun dreigementen uitgevoerd.

      • Jan A. Somers zegt:

        Ik heb ook moeite met dat begrip gijzelaar, al gebruik ik het onterecht voor het gemak. Maar het was in ieder geval geen bescherming. Ze kwamen uit de Darmowijk in Soerabaja. Daar waren ze onder bescherming van de Brits-Indiërs, die zich begin november 1945 moesten terugtrekken voor de overmacht. Bij de tweede actie (vanaf 10 november) in Soerabaja hoefden ze helemaal niet beschermd te worden, gewoon overgedragen aan de Gurkha’s. Dat had ze een hoop gesjouw en werk bespaard. En de betrokken vrouwen en kinderen een hoop ellende. Zelf was ik al de eerste dag van die actie bevrijd. Toen ik na twee weken bij het huis van mijn moeder kwam was het leeggeplunderd, moeder en zus verdwenen.

  6. 7mei.nl zegt:

    Ruim 20.000 mensen stierven in Surabaya in de periode september tot december 1945. Voor het overgrote deel inlanders die door de Britten werden afgeslacht. Wat fijn dat een aantal jongeren in die stad toch ook oog hebben voor het Nederlandse verdriet.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Goh meneer of mevrouw 7 mei ….. ik zie die Britten die schier 20.000 al slachten. Weet u wat slachten of afslachten betekent?

      Sembelèh, naar het goede voorbeeld van het dappere tuig dat die vele burgerslachtoffers, mannen, vrouwen en kinderen, op de meest wrede wijze te pakken nam. Met bamboe roentjing en parangs, onder meer.

      Mooie schuilnaam overigens, “7 mei”. De wereld heeft al de 8 en de 25 mei beweging, tegen respectievelijk het conservatieve rooms katholicisme en de Argentijnse junta van weleer. Waar staat “7 mei” precies voor? Uw verjaardag?

      Pak Pierre

      • 7mei.nl is mijn website pak Pierre. Ben soms met facebook en dan weer met wordpress ingelogd. Vandaar.
        Afslachten deden de Britten niet met bamboesperen, maar met luchtbombardementen, zware artilleriebeschietingen, tanks en infanterie. Gevolg, enorm veel burgersachtoffers.
        7 Mei 2011 – In memoriam: Sa’ih Bin Sakam† http://7mei.nl/nl/

        • Pierre de la Croix zegt:

          Hoe erg die luchtbombardementen, zware artilleriebeschietingen, tanks en infanterie waaraan u refereert ook moeten zijn geweest, “afslachten” heeft duidelijk een andere lading en dat moet u toch ook best weten waarde heer Van der Werff.

          Zelfs in Nederlandse kronieken over het als lafhartig en misdadig gekwalificeerde bombardement op Rotterdam door de Duitsers in de meidagen van 1940 ben ik nergens het woord “afslachten” tegengekomen als werd verwezen naar het lot van de burgerslachtoffers.

          Alles in een oorlog is relatief en discutabel, maar ik denk dat de Britten in Soerabaja een valabeler reden hadden om te bombarderen en beschieten, dan het Indonesische tuig dat het doelbewust had gemunt op ongewapende mannen, vrouwen en kinderen om die joelend van de lol op beestachtige wijze te vermoorden met bamboe roentjings, kapmessen, knuppels, ijzeren staven en nog meer wat pijn deed. Wat dat tuig deed was afslachten. Langzaam, niet te snel, met sadistisch genoegen. Lafhartig, met z’n velen tegen weinig.

          Sembelèh, potong lèhèr, tjintjang, roentjing, dat waren de buzzwords in die tijd meneer Van der Werff. Dat is afslachten. Veel slachtoffers van een tjintjangpartij zouden zich een bombardement hebben gewenst, of een mortiergranaat precies boven op de pet.

          Dit schrijf ik in het besef dat ik met mijn plastische beschrijvingen misschien veel nabestaanden van bersiapslachtoffers pijn doe. Ik bied hen daarvoor mijn welgemeende excuses aan. Maar ik vond dat het even moest voor een kennelijk weltfremde heer die, eveneens kennelijk, niet goed weet wat “afslachten” is.

          Pak Pierre

        • bo keller zegt:

          E n wat dacht U hiervan op totaal weerloze mensen,
          en maar niet te vertellen wat in de kalie’s werd aangetroffen.
          siBo

          Nieuws uit Indonesië – Terroristen in Zuid-Bandoeng (1946)

          Video afspelen

          Tot voor kort stond Zuid-Bandoeng onder controle van het Indonesische leger. Nadat dit gehoor had gegeven aan het bevel de stad te verlaten, zagen extremisten en terroristen (terminologie van de…

      • Jos Crawfurd zegt:

        Boeroeng bedankt voor de foto’s. Die man met cap is altijd aanwezig met zijn Indonesische vrouw op Kembang Kuning. Heb je toevallig email of gsm van mijn neef Eddy,als ik hem belt krijg ik altijd eerst een van zijn cucu’s aan de lijn.

        • Boeroeng zegt:

          Jos, Ik heb geen adres of nummer van Eddy Samson.

        • Surya Atmadja zegt:

          Mas Jos
          Ik heb net met jou neef gesproken( gampang cari via opa gugel)
          Hij heeft zijn nr gegeven, flexi net , dus HP , dus duur ? voor jou.
          Kan ik wel geven als je wil.
          Hij gaf mij 2 emails ,iepermono @yahoo.com en eddysamson@ yahoo,com.

          Aan Boeroeng als Jos al gezien hebt kan je mss deleten .
          Privacy is voor mij belangrijk .
          Hij zelf heeft geen bezwaar.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ahso deska ….. foto’s! Dat is dus de 7 mei beweging. Ik zag die ene frontfoto van die mensen op de grafjes van de kinderen (?) Sutherland, een aantal met royale glimlach, en had even genoeg gezien. Ik moest te veel aan de mensen denken, wier stoffelijke overschotten daar lagen begraven.

        Als 7 mei.nl zich nu eens zou beperken tot haar zegenrijke verzoenende arbeid en niet tegelijkertijd weer het vuurtje van haat en wrok zou hebben opgestookt door aan slachtende Britten te refereren, dan zou ik niet een reactie als de onderhavige hebben geschreven.

        Pak Pierre

    • bo keller zegt:

      Oei, dat hoor ik nu pas .Wat een rare lui die Britten om daar ruim
      20.000 mensen af te slachten en wel voor het overgrote deel Inlanders.

      Daar hoort dan ook een klein deel niet Inlanders bij. Wie ?

      In 1946 ,zag ik de Kampongs van Boekit Poetoes in vlammen opgaan
      en volgens kabar anggin was ’t een wraakactie van de Britten voor het
      afslachten van Britse officieren in die omgeving.
      Wat een verdriet toch allemaal!
      siBo

      • Lance zegt:

        Kampongs van burgers afbranden door militairen behoort tot de cateforie oorlogsmisdaden.
        Dus door toedoen van de Britse acties vielen er ook vele doden onder de Nederlanders. Dat weten we dan ook weer.

        • Jan A. Somers zegt:

          Bij de bevrijding van Vlissingen in november 1944 is de stad behoorlijk verwoest, met vele doden onder de burgers. Volgens de verhalen was in Vlissingen één huis onbeschadigd. Van het huis van mijn vrouw was een hele hoek afgeschoten. Ook de moeder van mijn vrouw heeft het niet overleefd. Moet zij nu de Schotten, Canadezen en Polen om excuus vragen?

      • Surya Atmadja zegt:

        Volgens Dr Roeslan Abdulgani (in een interview) waren het 16.000 , de Rode Kruis( iets minder (ben vergeten waar ik gelezen heb).
        Die 20.000 , waar komt het vandaan ?
        Anders komen nwe mythes erbij, en dat willen we niet.
        Wel hadden de Engelsen behoorlijk huis gehouden in Surabaya , dacht dat er toen een paar weken werd gevochten.
        Ze hebben hun excuus al jaren geleden aangeboden.

        Een particulier initiatief is altijd mooi, in het kader van rekonsiliasi en verbetering van kontakten en wederzijdse begrip.

        • Jos Crawfurd zegt:

          Heer Surya,terimah Kasih ya,vroeger bel ik hem via de buren en de laatste tijd via zijn HP,maar ik snap niet waarom hij niet kan whatsappen. Ik heb een boel familie in Pati,Solo en Jakarta waar ik mee whatsapp,maar ga hem direct emailen tuan Surya,Amato Jos Crawfurd.

        • Jos Crawfurd zegt:

          Wah abang,ngak mampu met:eddysamson@yahoo.com
          Nu maar coba met:iepermono@yahoo.com
          Ik ben benieuwd lho.Salam dan makan enak ya.

        • U bedoelt waarschijnlijk het epos van Roelof Kiers, ‘Indonesia Merdeka’. In de periode september/december 1945 stierven in Surabaya naar schatting 400 Nederlanders, 500 Britten en duizenden duizenden inlanders. In Nederland noemen we het ‘bersiap’ en hebben het meestal alleen over de de Nederlandse doden. In Surabaya zien ze het anders.
          http://www.geschiedenis24.nl/speler.program.7088007.html

  7. Jos Crawfurd zegt:

    Voor het merendeels zijn de meesten Gurgha’s,goede vechters en die doen datgene wat ze opgedragen worden. Die Britten beheersen hun taal natuurlijk niet net zoals die jongens aan de Noordzee die kennen drie vier woorden,zoals met ieder vreemde taal. Dit is voor mij ook nieuw,ik heb wel gehoord hoe die Gurgha’s de Werfstraat schoon gemaaid hadden.

    • bo keller zegt:

      Pak Jos,
      Maleis tog gampang om te leren, volgens hele oude Kolonialen
      beginnya met ”satoe ies één
      dan ”batoe ies steen ,voor gevorderden vervolgen als ken
      met ”dapoer dese keuken, aduh nou m’n pécè kaduk,Sorliy!
      siBo

    • Surya Atmadja zegt:

      In Surabaja was een deel (hoe groot ?) van de Gurkha naar de andere kant overgelopen(desertie).
      Werd gezegd dat het onder de leiding was van ene Kapitein Zia ul Haq .De president van Pakistan heet ook Zia ul Haq .
      Heb je de mail van neef Eddy al gezien ?
      Dan kan Boeroeng het deleten.

      • Jos Crawfurd zegt:

        Wah dua alamat ngak mampu. Apa Aku Kasih salah,coba sekali lagi ya,ojo lali detik dll nya lho Mas.

        • Surya Atmadja zegt:

          Mas Jos
          Ma’af ma’af, moet met eddysamson90@yahoo.com , mijn schuld, geen brilletje op. of iepiermono@yahoo.com
          Of ga je hem sms-en
          zijn flexi nr is 006231 72053910 dit is een handphone
          ik heb gebeld onder deze nr : 031 547 4877, rechtstreeks via mijn kpn nummer . heb hem zelf gesproken .
          doe de groeten van pak surya.

        • Jos Crawfurd zegt:

          Ngak apa,kami semis manusia saja lho. Boleh bikin masyalah toh,Baru Aku kirim email berdua alamat lagi
          Benar telponnya rumah Aku tahu. Terimah Kasih ya abang.

        • Hans Boers zegt:

          Mas SA:

          Nomor Flexi betul nggak? Biasanya kalo HP nggak pake “31” ?
          Nomor kedua kan nomor rumah, betul pake “31”.

    • Jan A. Somers zegt:

      Klopt, ik ben door Gurkha’s uit de gevangenis bevrijd. Zij spraken goed Engels! De bij mijn bevrijding gesneuvelde Gurkha’s mogen alleen niet worden herdacht bij de Nationale Indiëherdenking. Maar dat wist u waarschijnlijk al.
      Dat er in die drie weken in Soerabaja veel Indonesiërs zijn gesneuveld was niet zo vreemd. Enige tijd geleden heb ik dat hier, of in javapost, geprobeerd door te rekenen. Met een natte vinger: tien dode Indonesiërs op elke dode Brits-Indiër. Sorry hoor, voor mijn koele benadering. Met mijn ervaring kan ik geen emo-figuur zijn. Ik begrijp de excuses van de Engelsen ook niet goed. Zij deden toch wat hun was opgedragen. In militaire dienst was ik ook opgeleid om zoveel mogelijk vijanden van kant te maken. Schiet jij, of schiet ik. Ik dus. Dat is toch geen situatie om aan excuus te denken? Gewoon schieten.

      • Arthur Olive zegt:

        Johan Fabricius schreef op bldz. 210, 211 in “Een wereld in beroering” dat generaal MacArthur in zijn intervieuw gezegd moet hebben dat hij gereed had gestaan Nederlands-Indie te bevrijden toen te Postdam anders werd besloten.
        MacArthur moet gezegd hebben dat hij de Japanners onmiddelijk ontwapend zou hebben en met kracht tegen alle wanordelijke elementen in het land zijn opgetreden tot orde en rust zouden zijn teruggekeerd.
        Dan had Nederland zelf weer in zijn rechten kunnen treden. Nederlands dispute met het Indonesische nationalisme gaat mij tenslotte niet aan. Mijn militaire taak was slechts: de status quo van voor 1941 te herstellen

        Dit hebben de Engelsen tegen gewerkt.

        • Jos Crawfurd zegt:

          Heer Arthur,zo is er met ons gesold en niemand die zich daar van aantrekt.Wij zijn en blijven het pispaaltje van al deze rampok en graaipraktijken en zich hiervan in het geheel niets van aantrekken.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Tja … ik begon al djèngkèl te worden. Maar gelukkig is er dan nog een Pak Somers, die mij opbeurt met zijn nuchtere reacties. Bedankt Pak Somers.

        Nu ik geheel tegen mijn bedoelingen in toch weer ben gaan schrijven onder dit topic wil ik wel het navolgende kwijt:

        Ook Semarang is ontzet door Ghurka’s (Nepalezen in Britse dienst) en door wat we toen noemden Brits Indiërs, van een van de krijgshaftige Punjabi regimenten die al oorlogservaring hadden opgedaan, ik meen in de strijd tegen Rommel in de Lybische woestijn of anders in Birma, tegen de Japanner. Grotendeels Sikhs. Hun indrukwekkende tulbanden en baarden staan nog in mijn geheugen gegrift.

        Als Pak Surya schrijft dat in Surabaja Ghurka’s zouden zijn overgelopen naar Indonesische kant dan zou dat best kunnen, hoewel ik me dat nauwelijks kan voorstellen. Zij stonden net als de Molukkers van het KNIL niet alleen bekend om hun onverschrokkenheid, maar ook om hun loyaliteit. Dat zij overliepen onder leiding van ene kapitein Zia ul Haq, mogelijk de latere president van Pakistan, komt mij helemaal onwerkelijk voor. Ghurka onderdelen werden, voor zover ik weet, geleid door Britse of eigen – Ghurka – commandanten.

        Overigens jammer dat een ongetwijfeld goed bedoeld initiatief om tot verzoening van 2 kampen te komen toch weer is ontaard in een discussie over wie begon en wie de meesten zou hebben “afgeslacht” en of de getallen nu wel kloppen.

        De initiatiefnemers, als ik het nu eindelijk goed heb begrepen dus de club die zichzelf “7mei.nl” noemt, zouden in ieder geval wijzer hebben moeten zijn en zich niet moeten hebben laten verleiden tot een opmerking dat de Britten 20.000 mensen of daaromtrent zouden hebben “afgeslacht”, in de regio Surabaja alleen al. Dat was olie op het vuur. Onverstandig, zeg maar.

        Laatste opmerking: Als de club zich weer eens laat fotograferen bovenop graven van slachtoffers, don’t smile please. Daar is de zaak te ernstig voor.

        Pak Pierre

        • Jos Crawfurd zegt:

          Heer Pierre,ik wil in het geheel geen partij trekken en in grote trekken hebt U gelijk,echter bij elk onderzoek of uitspraak rust een zweem van onwaarheden.
          U wilt toch niet beweren dat prof. Lou de Jong in alles de waarheid of juist heeft geïnterpreteerd. Inderdaad moet je piëteit betrachten op een begraafplaats of Ereveld,maar U weet dat een Indonesiër altijd een grijns heeft,trouwens hier in Nederland is er na een begrafenis of zelfs tijdens de loop naar het graf een boel geluid waar te nemen door te lachen of te brabbelen.In de aula zou je denken dat er een feestje wordt gehouden onder het genot van koffie en de alom bekende plakje cake en bij Indo’s nog meer oleh-oleh. Eigenlijk is er ook feest want je weet dat ziel en geest van de overledene het stoffelijk omhulsel heeft verlaten. Nogmaals ik trek geen partij,maar het is een omschreven wet:’s lands wijs,’s lands eer.

        • Pierre de la Croix zegt:

          @ Pak Crawfurd,

          Ach … het kan geen kwaad als je elkaar’s adat heel goed leert kennen en respecteren. Het lijkt me zelfs een “must”, als je bezig bent met verzoening in een zaak die – het blijkt maar weer eens – nog steeds heel gevoelig ligt.

          Verder heb ik (1) in mijn reactie niets beweerd over Lou de Jong en (2) heb ik vaak genoeg Indonesiërs gezien zonder grijns op het gezicht.

          Anders dan u vind ik ook dat wat zich in Nederland normaliter rond een begrafenis of crematie afspeelt niet kan worden vergeleken met een opstelling voor een staatsiefoto bij de graven van bersiapslachtoffers, te minder als dat staatsieportret juist wordt gemaakt en verspreid als bewijs dat het menens is met die verzoening en de onderliggende compassie met de slachtoffers in die graven. In het onderhavige geval dacht ik “wah … loepoet, jullie slaan de plank hiermee mis, althans bij mij”.

          Ik ga ook niet staan meringis-meringis op een Indonesisch graf of voor een monument voor Indonesische oorlogsslachtoffers.

          Pak Pierre

        • Jos Crawfurd zegt:

          Heer Pierre,ik heb in mijn bewoordingen nooit beweert dat U het over lou de Jong had. Ik nam hem als voorbeeld omdat hij bij de meesten bekend is.Indien er bij U de suggestie is dat ik U het er over heeft gehad,mijn verontschuldiging,het Nederlands is voor mij niet meer als een andere taal. Met vriendelijke groeten,Jos Crawfurd.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja … lost in translation. Daar zullen ook hele oorlogen door zijn begonnen.

          Pak Pierre

        • Jan A. Somers zegt:

          Het zou mij niets verbazen dat er Brits-Indische militairen (ook Gurkha’s, of waren het Sikh’s of Mahratta’s/Rajputans/Punjabi?) zijn gedeserteerd. Mountbatten was er bang voor: ze waren oorlogsmoe en wilden alleen maar naar huis. Bovendien waren ze thuis ook bezig met de dekolonisatie. De Gurkha’s waren overigens afkomstig uit Nepal.

      • Huib zegt:

        Laat mevrouw Zegveld het maar niet horen.

        • Huib zegt:

          Salah wesel. Deze opmerking is bedoeld voor Pak Jan A. Somers dd. 14-10 om 17.26. ” Gewoon maar schieten”.
          Ben het overigens wel mee eens want dienstplicht uiteindelijk bij de Stoottroepen gespeeld na opleiding stuks-commandant zware mortieren. Devies was altijd: Eerst schieten dan vragen”.

        • bo keller zegt:

          Uitwerkingsvuur-vuur
          siBo

        • Jan A. Somers zegt:

          citaat: “Eerst schieten dan vragen”. Volgens de Nederlandse instructeurs op de benen schieten, dat is buiten gevecht stellen volgens het oorlogsrecht. Met als probleem dat de Tweede Kamer vragen gaat stellen aan de minister. De Molukse instructeurs hadden een eigen vertaling van het volkenrecht: Treffen in de benen hoeft nog geen buiten gevecht gesteld te betekenen, een beetje Molukker kan in die houding ook nog schieten.
          Als het de minister was die zich onverwacht bij de wacht vertoonde mocht je niet vragen en niet schieten. Je hoorde te weten hoe de minister van defensie er uit zag, een foto hing in het wachtlokaal. Pracht tijd, die diensttijd.

        • Lance zegt:

          Geen wonder dat die pemoeda het ook niet zo nauw namen met hun doelwitten.

        • Jan A. Somers zegt:

          Die pemoeda’s namen het inderdaad niet zo nauw met Europese vrouwen en kinderen. Wel oppassen, in die tijd waren er meer soorten strijdgroepen dan pemoeda’s.

  8. Peter van den Broek zegt:

    @dhr Olive
    Generaal MacArthur kan dat wel gezegd hebben maar zijn bazen, de Joint Chiefs of Staff, beslisden anders De Amerikaanse aanval werd direct op Japan gericht en er werd geen omweg, ook onnodig en tijdverspillend, gemaakt naar Nederlands Indie. Gen. MacArthur is en blijft de militair. Dit staat ook te lezen in deel 11C van Dr L. de Jong blz 400. Of de Engelsen hebben tegengewerkt dienen we aan hun dodental af kunnen lezen

    • Jan A. Somers zegt:

      Dat klopt, en is ook logisch. Een capitulatie van het Japanse leger in Japan is meteen ook een capitulatie in South East Asia. De Nederlandse mariniers die in Amerika in opleiding waren, zijn ook bedoeld geweest om als brigade mee te doen aan de Island Hopping richting Japan, niet om Indië te bevrijden. Uitgangspunt was de noordkust van Nieuw Guinea.

      • Arthur Olive zegt:

        Heer Somers, toen ik nog in het leger zat werd mij gezegd dat als je op de benen schiet dan schakel je drie uit want twee moeten de gewonde dragen.

        Vlak na de capitulatie van Japan had MacArthur een overvloed van manpower en oorlogsmateriaal die hij kon inzetten op Indie, want hij moet hebben gezegd dat hij gereed was.
        MacArthur heeft bevelen aan zijn laars gelapt in Korea, dus het lag wel in hem gedurende zijn intervieuw met Fabricius.
        Indonesia zou dan alsnog independent worden maar niet zoals Soekorno had gewild en er zouden veel minder doden zijn gevallen.

        • Jan A. Somers zegt:

          citaat: “Vlak na de capitulatie van Japan had MacArthur een overvloed van manpower en oorlogsmateriaal die hij kon inzetten op Indie, want hij moet hebben gezegd dat hij gereed was.” MacArthur had niks te zeggen. Zijn bazen, Truman en Churchill (Potsdam, juli 1945), hadden Indië onder SEAC geplaatst. Lord Louis Mountbatten.

    • bo keller zegt:

      Jan A. Somers, op 15 oktober 2013 om 11:45 zei:
      Als het de minister was die zich onverwacht bij de wacht vertoonde mocht je niet vragen en niet schieten. Je hoorde te weten hoe de minister van defensie er uit zag, een foto hing in het wachtlokaal. Pracht tijd, die diensttijd.

      De aanleiding om deze foto geplaatst in elk wachtlokaal in Nederland
      is wel om een zeer bijzondere redenen gedaan.

      Het jaar ben ik ff kwijt,maar bij het onaangekondigde bezoek van Min.v.Def.
      aan een Militair object in de omgeving van Arnhem ”verdedigd” door
      ex-Knil militairen met het Haantjes-Embleen uitgerust (altijd waakzaam)
      wilde de chauffeur niet stoppen bij de wachtpost bemand door m’n vriend
      Fred ,V…..l .(helaas overleden).
      Nog net niet geschoten,maar chauffeur en z’n Baas liggend op de grond
      (ampoen!) moesten zich via-via bekend maken.
      Geen problemen voor deze wakkere krijger ,maar later wel de foto en
      verplichtte wachtconsignes hierover.
      siBo

      • Jan A. Somers zegt:

        Behalve een hoop ellende heeft u toch ook leuke dingen beleefd!

      • Pierre de la Croix zegt:

        Nou ….. als we toen Jeanine als Minister van Defensie zouden hebben gehad, dan hadden we haar foto wel boven ons tampatje op de chambree gehangen ……

        Pak Pierre

        • bo keller zegt:

          De kippenneukers van Leiden | Wendy Dallinga
          wendydallinga.wordpress.com/2012/04/…/de-kippenneukers-van-leiden/‎
          28 apr. 2012 – De in 1950 opgerichte Bewakingskorps Koninklijke Landmacht (BKL) … een kemphaan waardoor zij snel als ‘kippenneukers’ bekend stonden.

          Met zo’n uitdagend haantjes embleem op, bij nacht en ontij
          met scherpe patronen geladen wapens in Nederland rondstruinend
          op zoek naar Iwan, kan het niet anders dan heel veel lol.
          Ongelooflijk als je alleen onze strafregisters bekijkt.
          siBo

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja … en als die in de buurt van Barneveld werden gesignaleerd, dan brak de pleuris helemaal los.

          But never on a sunday ….

          Pak Pierre

        • bo keller zegt:

          But never on a sunday zei Pak Pierre

          In de omgeving van Barneveld,bleek bij nadere inspectie
          twee kippen (mati) onder de jas van een van onze dappere
          landsverdedigers te hangen.
          Zeer waarschijnlijk door zwarte kunst verkregen,maar tsja
          nog wel op een zondagmorgen,toen iedere Barnevelder op
          kerk bezoek was.
          siBo

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja … bij kippenneukers kwam ook wel necrofilie voor.

          Pak Pierre

  9. Surya Atmadja zegt:

    Hans Boers, op 14 oktober 2013 om 19:44 zei:

    Mas SA:

    Nomor Flexi betul nggak? Biasanya kalo HP nggak pake “31″ ?
    Nomor kedua kan nomor rumah, betul pake “31″.
    ———————————————-
    Tegenwoordig hebben ze HP nr zonder 0062 -(0) 8xxxetc
    Ik heb ook rondgelopen met HP met nr 021.
    Heb speciaal aan Pak Eddy gevraagd , dacht ook dat het een vaste nr is , hij zei iets over FLEXI .

    • Jos Crawfurd zegt:

      Hans is mijn voor-buur of achter-buur,het is maar hoe je het Wilt bekijken en Kent of weet wie Eddy is.Jl.Gubeng en Jl.Kusuma Bangsa is goed in tien minuten te belopen. Ons Kent ons zo gezegd.

    • Jos Crawfurd zegt:

      Ik ben benieuwd of Eddy mij morgen beantwoordt als niet malas ya.lupa Kasih salam dia,nanti saja ya mas Surya kalau di balasi.

    • Hans Boers zegt:

      @ Mas SA: Dank je wel. 🙂

      @ Jos: Ik dacht even dat je schreef: Mijn achter-buur(T) jongen. Payah Jos 🙂

      Maar druk aub even op deze link

      http://imexbo.nl/bert-naar-surabaya.html

      dan zie je Eddie bij de burgemeester van Surabaya.

      • Jos Crawfurd zegt:

        Die vent seg,toen vroeger hij nog niet poepuleir hij jawab mij almaar door. Nu pajah di kunjuk,ah kasian hij al tue ya. Ik geluk dapat email adres twee van pak Surya,ene terus luput seh,maar die met sein mama kreig niet terug,dus zal wel beres toh. Nou eve wachten die kerel hei jemput,sollie jawab, hei vriend ik tahu slang ik met Bert correspondeer loh. Bye mijn achterbuurman of van voor,ik niet werken bij kadaster loh.

    • Jos Crawfurd zegt:

      Mas Surya,ik heb net mijn neef gebeld. Hij wacht op zijn zoon om de email te kunnen lezen. Het is nu 15.54u,Eddy ligt op bed met pijn in zijn rug. Ik gaf hem de groeten,zijn commentaar:het is een lieve man,dat weet U nu dan ook. Ik zelf heb dezelfde mening alhoewel ik U niet ken. Houden zo,groetjes Jos Crawfurd.

    • Huib zegt:

      Ik zou er kippenvel van gekregen hebben als lachebekje zich indertijd bij de poort had aangediend terwijl ik wachtcommandant was.
      Ik zou ook subiet alle consignes hebben laten varen en zeker niet met scherp geschoten. Misschien een losse flodder kannognet.
      Nee in plaats daarvan mocht ik het cachot djaga-en en in de gaten houden dat zo ’n gestrafte jongen zichzelf niets ging aandoen.
      Trouwens die Djago als regimentsembleem heb ik nog nooit gezien. Was het soms de politiek correcte opvolger van Van Heutz?
      Alhoewel tijdens de laatste Airborne wandeling heb ik nog met een paar Indische Van Heutz officieren in uniform opgelopen en een leuk gesprek gevoerd.

      • bo keller zegt:

        Pak Huib zei,

        Trouwens die Djago als regimentsembleem heb ik nog nooit gezien. Was het soms de politiek correcte opvolger van Van Heutsz?

        Dit Embleem ,is nu in euro’s uitgedrukt veel waard. Maar toen
        was het heel anders, niets voor niets heb ik bijgeplaats ;”Zie
        onze strafregisters en krijgsraad zaken” Indrukwekkend !

        ”De kippenneukers van Leiden | Wendy Dallinga” ,plaatst dit
        maar in de zoekbalk, Geen porno hierbij, hoor!
        De stilte er om heen is al een veeg teken,dat ’t niet lekker liep.
        siBo

        • Huib zegt:

          @Pak Bo bedankt voor het antwoord over de Djago. Hij had uiteindelijk toch iets met van Heutz als bewakingscie te maken zoals ik vermoedde.
          Dat verhaal over die strafregisters doet de gedachte aan mijn oudere neef Willy Kalff weer bij me bovenkomen. Hij was een echte djago zo tenger als hij was.
          Hij vocht in de jaren rond 1955 in Korea en kwam regelmatig met verlof in Amsterdam, waar hij mij meenam om te stappen in het centrum. Het draaide vaak uit op ruzie met een heel stel potige blanda’s in de warme buurt. Hij was maar een tenger Indisch mannetje maar voor de duivel niet bang. Hij was sergeant en raakte prompt zijn strepen kwijt. Hij had volgens mij ook die Amerikaanse Indian Head op de mouw.
          Maar elke keer als hij weer van zijn toer terug kwam had hij de strepen weer terug. Zal me niet verwonderen als hij later ook bij de Djago’s geplaatst werd. Ik was toen zelf in die tijd een teener van zo’n 17 jaar.

  10. Veteraan Anton van Apeldoorn was aanwezig bij de ceremonie. Boeroeng heeft al foto’s van hem geplaatst in dit topic. Hij was erg enthousiast over het initiatief. https://www.facebook.com/avanapeldoorn

  11. Miljoenen Indonesiërs hebben de uitzending gezien waarin het thema bersiap zonder mooipraterij wordt besproken. Ady Setyawan uit Surabaya heeft behoorlijk zijn nek uitgestoken met de organisatie van de ceremonie.
    http://video.liputan6.com/main/read/54/1159572/0/menengok-kuburan-belanda-di-surabaya

Laat een reactie achter op Jos Crawfurd Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.