Nooit meer buigen

nooitmeerbuigen.‘Nooit meer buigen’ is het waargebeurde levensverhaal van ‘Ruby’ H.
‘Misschien komt het wel heel anders uit dan we denken, maar hoe dan ook, waarderen zullen we het leven dan!’ schreef ze hoopvol in 1945 in haar oorlogsdagboek in het ‘Jappenkamp’ waar ze toen geïnterneerd was en waaruit geciteerd wordt.
.

Dit bericht werd geplaatst in Boeken. Bookmark de permalink .

39 reacties op Nooit meer buigen

  1. bokeller zegt:

    KURA ! Door grote verfijndheid van het tentoongestelde in het museum ”Bronbeek”,kunt U alle vormen van het buigen tot zelfs de knieval aan het Nippons nationaal symbool uitvoeren en meemaken.
    Wel zonder het toen gebruikelijk geweld en gebrul bij bijv.een slecht uitgevoerde buigexcercitie.
    Nmi. verwijst ’t aldaar tentoongesteld achtergelaten gebit naar ’t eind- resultaat van een slordig uitgevoerd eerbewijs toen aan deze godenzonen.
    Dan een persoonlijk advies om bij het verlaten van deze Keizerlijke zaal
    even 3× Bangsai Nippon te roepen.Storend is dit niet daar vele andere luidruchtige kreten te horen zijn.Let er wel op,dat u bij het achteruit gaan
    niet valt over het Japans namaakgeschut één van de pronkstukken van het museum.
    O ja,vergeet a.u.b.ook niet bij deze buigoefening naar de Japanse zwaarden te kijken, trouwens u kunt ’t niet missen daar in elke vitrine wel één te zien is.
    Een KNIL.attribuut de klewang zult U gelukkig hier niet aantreffen,deze zijn veilig op geborgen in de ”bunker”.Maar goed ook,want je kan nooit weten met de nu nog in leven zijnde klewangrenners.
    siBo

  2. Jan A. Somers zegt:

    Op mijn werk bij TNO kwamen af en toe Japanners werken die ik ook thuis ontving. Zij bogen voor mij! Prachtig!

    • bokeller zegt:

      In Japan ben ik (4×) vier keer geweest daar bogen ze ook voor me, nu nog kom ik vriendelijke buigende MENSEN tegen
      .
      Maar om nu in 2013 op ’n geraffineerd,bijna verfijnde truc,voor de toen
      als Moordend en Verkrachtend nationaal geldend symbool je nek aan te bieden. Dan nog wel van de argeloos betalende bezoeker en in het huis
      van nu nog in leven zijnde personen,die deze periode bewust hadden ondervonden te vertonen (!)moet je wel nmi. een apart soort gedachtte gang hebben.
      siBo

      • Jan A. Somers zegt:

        De Japanse studenten die even bij ons werkten waren toen collega’s. Jonkies die we ontvingen, net als alle andere nationaliteiten. Kennis laten maken met een Nederlands gezin, en belangrijk voor een student: een keer gratis eten. Soms zei ik tegen mijn vrouw: Misschien ben ik hun grootvader nog tegen gekomen bij de Kenpeitai in Soerabaja. Voor mij gaan de zonden van opa niet over op de kleinkinderen. De Indonesische studenten waren ook welkom. Misschien hun grootvader ook tegen gekomen bij de Simpangclub en Werfstraatgevangenis. Maar dat was ‘toen’, froeher.

  3. bokeller zegt:

    ”Voor mij gaan de zonden van opa niet over op de kleinkinderen.”
    Ik geloof niet ,dat dit tersprake is gekomen!
    siBo

    • Arthur Olive zegt:

      Zomaar een vraag om over te peinzen.
      Als de blessings van een generatie wel overgaat naar de volgende, waarom niet de zonden?

      • Pierre de la Croix zegt:

        Nou …. daarvoor hebben we iemand nodig die alle grote westerse en oosterse filosofen heeft bestudeerd.

        Pak Pierre

      • Ed Vos zegt:

        Als de blessings van een generatie wel overgaat naar de volgende, waarom niet de zonden?
        Beantwoorden
        Pierre de la Croix, op 21 januari 2013 om 22:31 zei:
        Nou …. daarvoor hebben we iemand nodig die alle grote westerse en oosterse filosofen heeft bestudeerd.
        ——————————————————————–

        De beantwoording van deze vraag ligt voor de hand.

        Alles heeft te maken met geloof.

        Het gelooft dat zegt dat God de kinderen van Adam en Eva tot in de zevende generatie heeft vervloekt vanwege het stelen van een appel.
        Dit zou ik mijn kind zelfs niet aandoen voor zo’n kleinigheid.

        Vervolgens laat hij zijn enigeboren zoon de gelovigen zeggen: “vergeef ons onze schuld zoals wij ook anderen hun schuld vergeven.”

        Het is het geloof dat zegt dat een mens kan reincarneren in een kip, omdat hij vanwege zijn zonden diep is gezakt.

        Het is het geloof dat zegt dat de “negers” in Afrika nu armoede moeten leiden omdat zij in vorige levens als vorsten hebben geleefd zonder hun rijkdom te hebben gedeeld met de armen.

        Ook Japan heeft ultra-rechtse krachten die alle daden uit hun verleden willen goedpraten, maar ook zij zullen tzt uit het het politiek toneel verdwijnen.

        Zoals in Nederland rechtse krachten een onderzoek naar de politionele acties niet zien zitten en ons willen doen geloven dat Nederland tussen 1945-1950 vocht voor een goede zaak.

        Dezelfde rechtse krachten die jarenlang nooit hebben kunnen accepteren dat op 17 augustus 1945 Indonesie onafhankelijk werd.

      • Peter van den Broek zegt:

        Dhr. De La Croix en Olive , het is een kwestie de bijbel goed te bestuderen of trouw de Zondagsschool te hebben bezocht, ik heb het laatste vrijwillig gedaan, dus het heeft geen jota met filosofen te maken

        Het gaat over de zgn generatievloek genoemd in de christelijke godsdienst

        Ik citeer uit mijn schoolbijbeltje, die toevallig op mijn buerau verwijlt:

        In Ezechiel 18:1-5 wordt er weliswaar ingegaan op de generatievloek maar dat wordt door het volgende tegengesproken.

        Ezechiel 18: 20-21 “Waarom draagt de zoon niet mede de ongerechtigheid van de vader? …. De ziel die zondigt die zal sterven. Een zoon zal niet mede de ongerechtigheid van de vader dragen en een vader zal niet mede de ongerechtigheid van de zoon dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal alleen rusten op hemzelf en de goddeloosheid van de goddeloze zal alleen rusten op hemzelf”

        Ieder is dus volgens mijn schoolbijbel, persoonlijk verantwoordelijk voor wat hij of zij doet:

        Dan is er nog iets in Mattheus: …….zijn bloed komt over ons en onze kinderen… en daar mogen de bijbelexegeten over strijden

      • Arthur Olive zegt:

        Heer Ed Vos, geloof of niet geloof, het is een feit dat blessings en zonden over gaan naar de volgende generaties. Dit komt in de praktijk voor.
        Ja, zelfs tot in het zevende geslacht want de genes zijn erfelijk.

        Heer Peter van den Broek, Ezechiel 18:20-21 heeft te maken met gerechtigheid, met salvation dus, salvation is niet erfelijk.
        Wat betreft Mattheus……”Zijn bloed komt over ons en onze kinderen”, dat is uitgekomen zo’n 37 jaar later in 70 AD met de verwoesting van Jerusalem.
        Volgens de historicus Josephus die geen Christen was werden alle inwoners gedood door de Romeinen op de Christenen na, die ontsnapten omdat ze al voordien waren gewaarschuwd om in de bergen te vluchten (Lukas 21: 20-24)
        Er ontstond een raadsel voor de historicus. De Romeinen hadden de stad omsingeld en voor een onbekende reden trokken ze zich terug. Dit gaf de Joden moed om hun te achtervolgen, maar ze werden terug geslagen en de stad werd weer belegert. De Christenen maakten gebruik van deze korte gelegenheid.

      • Pierre de la Croix zegt:

        “Zo maar een vraag om over te peinzen” schreef Pak Arthur 21 dezer om 1919 uur (onze tijd): “Als de blessings van een generatie wel overgaat naar de volgende, waarom niet de zonden?”.

        Waarop ik in de verleiding kwam te verwijzen naar mensen die de grote filosofen goed hadden bestudeerd. De vraag van Pak Arthur leek mij nl. niet alleen een interessante, maar vooral een filosofische vraag, een vraag die op zoek is naar het waarom achter het waarom achter het waarom achter het waarom achter het waarom van ieder antwoord, tot het absolute beginsel (if any) is bereikt.

        Nu word ik evenwel om de oren geslagen met verwijzingen naar het geloof en daarbij passende bijbelteksten. Met respect, want ik wil niemand schofferen, ik vind dat “geloof” in religieuze zin per definitie niet uitnodigt tot het “peinzen” zoals Pak Arthur (in mijn beleving) lijkt te bedoelen. Pan Dale geeft als definitie van dat type – religieus – geloof: “Het als werkelijk en waar aanvaarden en beseffen van het bestaan en de openbaringen van een godheid”. Geen ruimte dus om verder te vragen.

        “Why????” said the private to the Regimental Sergeant Major. “Because I say so and because its in the book” snarled the RSM.

        Ik had dus gehoopt dat iemand onder de vele knappe lezertjes van I4E zou schrijven hoe meneer Kant over zo’n vraag zou hebben gedacht of Socrates of Confucius of Lao Tse, alsmede welke gedachte naar haar/zijn mening als beste antwoord op de vraag van Pak Arthur uit de bus komt.

        Pak Pierre

      • Arthur Olive zegt:

        Pak Pierre, “Als de blessings van een generatie wel overgaan naar de volgende, waarom niet de zonden”, was in feite een retorische vraag.
        Het was een reactie op de opmerking dat de zonden van opa niet op de kleinkinderen overgaan.
        Geloof hoeft hier niets mee te maken hebben, het druist tegen de natuurlijke wet van cause and effect.
        In Japan schijnt dit geen invloed te hebben gehad omdat de bevolking in de waan wordt gehouden over de gruweldaden van de vaders. Het is een kunstmatig en onnatuurlijk gedrag.
        In de politiek wordt de sentiment van China en Korea over WW II nu echter hoe langer hoe meer anti Japan en we moeten zien hoe zich dit afspeelt.

    • Jan A. Somers zegt:

      Heel veel sorry, verkeerd begrepen. We worden allemaal een dagje ouder, en dan is snel lezen niet meer zo best.

  4. Arthur Olive zegt:

    Pak Pierre, ik geloof niet dat we hier filosofie nodig hebben, alleen voorbeelden.

    b.v.b. De greatest generation heeft de oppressie overwonnen, en de consequentie daarvan is dat wij vrij zijn, dat is een blessing die van de ene generatie op de andere gaat.
    De generatie die nu in het bewindt is spandeert meer dan ze krijgen, met het gevolg dat er inflatie komt en ons geld minder waard wordt. Dat is dus stelen en een zonde met als consequentie dat hun nazaten er belast mee worden.

    Zo is het ook met de generatie van Japan die verschrikkelijke dingen hebben gedaan gedurende de oorlog.
    Hun nazaten krijgen echter niet de consequenties daarvan omdat ze het ontkennen, meer zo, ze beweren zelfs dat zij de dupe waren van de oorlog.
    Ze zijn dus in de waan dat wij ons moeten verontschuldigen voor wat wij de Jap hebben aangedaan.

    Met de mens komt vergeven na berouw, men moet weten waarom men vergeeft, als er geen berouw is, wat is er dan te vergeven.
    Alleen God vergeeft voordat er berouw is en voor het waarom zal ik hierop niet verder gaan, maar er is een reden.

    • bokeller zegt:

      ”Ze zijn dus in de waan dat wij ons moeten verontschuldigen voor wat wij de Jap hebben aangedaan”

      Daar heb ik persoonlijk totaal geen moeite mee,dat is hun zaak en daar moeten ze met hun zelf maar in reine komen.[ ze = jap]

      Maar om ons (mij) in m’n eigen huis te vertellen en nog wel in woord en beeld ,hoe het naar hun inziens was verlopen en mmw.van de Nederlandse Overheid een heel onevenwichtig beeld hier neer te zetten.
      En dat af te doen,zoals ik het hier beluister ;Het was toen Froeher.,dan hef ik wel even m’n wijsvinger op.

      Verder hoop ik,dat Boeroeng de video plaats van hoe ’t in Japan toegaat bij een kleine tegenspraak over ”toen froeher”
      siBo

      • Boeroeng zegt:

        Het was een herdenking op een heilige plaats voor Japan.
        En je moet niet moeilijk doen op herdenkingen nb op heilige plaatsen. Diskussie doe je achteraf en ergens anders
        Maar het waren boze Japanners zelf die er een grote rel van maakten.
        Wat we niet zien is wat de spreker eigenlijk zei en waarom de Duitser denkt dat dit tegen de Duitse grondwet is.

        Het optreden van de politie is niet duidelijk.
        Arresteer de man wel of niet.
        Begeleidt hem naar een veiligere plek, maar verbiedt de stalkers mee te lopen .

      • Arthur Olive zegt:

        Pak Bo Keller, u schrijft dat u geen moeite heeft dat de Jap in de waan is dat wij hun moeten verontschuldigen en dat het hun zaak is waarmee ze in het reine moeten komen.

        Zolang de Japanse regering hun onderdanen in die waan laten zullen ze ons nooit hun verontschuldiging aanbieden voor wat ze gedaan hebben.
        Zelfs een geforceerde verontschuldiging is het begin van een vergoeding.
        Alleen pressie van hun onderdanen en/of economische pressie van het buitenland kan de Japanse regering doen veranderen.

        Hier in Amerika heeft de Rosevelt administratie meer dan 120,000 Japaners waarvan 70,000 Amerikaanse burgers waren in concentratie kampen geplaatst gedurende de oorlog.
        Pas in 1988 heeft de Clinton administratie hun verontschuldiging aangeboden met een $20,000 uitkering per persoon.
        Dit zou nooit zijn gebeurt als het Amerikaanse publiek in de waan was gehouden en er geen pressie was van verschillende groepen.

        Hier is dus een voorbeeld dat de zonden van opa wel degelijk over gaan naar de kleinkinderen en de blessings die opa heeft gekregen gaan ook naar de kleinkinderen, want die zijn nu vrij.

  5. Peter van den Broek zegt:

    Buigen…. op de omslag van het boek van Jeroen Brouwers “Bezonken Rood” staat een foto van een groep vrouwen, die buigen, de foto komt van NIOD en is genomen in een Japans interneringskamp. Dezlefde foto maar dan in spiegelschrift staat ook in het tekenboek “de Terugkeer”, het is of één van d evele fouten in het boek of een goedkope manier om het copyright te ontlopen.

    Buigen in de oorlog schijnt een bijzondere betekenis te hebben, zie de titel van het boek. Maar het wordt nooit uitgelegd. is er onder de deskundigen iemand die dat kan uitleggen. Of is dit een onderdeel van het Oost Indisch -kampsyndroom (zie Rudy Kousbroek).??

  6. Peter van den Broek zegt:

    Ik heb via google.com de herkomst van de foto geprobeerd te achterhalen, maar helaas. Wel vind ik het opmerkelijk dat op Nederlandse websites de foto van het buigen te vinden is maar op buitenlandse websites niet (natuurlijk is mijn onderzoek heel beperkt). Misschien was er geen Nederlandse foto voor handen maar dat tekent des te meer de betekenis van het buigen VOOR Nederlanders.

    Heeft het dan toch met het Oost-Indisch kampsyndroom of trauma te maken of zijn we daar Oost-Indisch doof voor.???

    En nog wat. op de bovenstaande foto werd ook vermeld dat het buigen voor een Japanse militair gebeurde. En wat doet het boek de Terugkeer… die zet er een keurige mevrouw voor, zij is wel wat warm gekleed. Die deed zeker de gymnastiekoefeningen voor.

    Wie houdt wie voor de gek en wie manipuleert de foto/tekening…

  7. Marcel zegt:

    Mijn moeder vertelde dat haar oma (Niepoth), ook wel oma Bandoeng genoemd, door de Jap in het kamp is doodgeslagen omdat zij “alleen voor God en de koningin” wilde buigen!

    • Pierre de la Croix zegt:

      Tja ….. er zijn meer verhalen van zulke dapperen in omloop.

      Mijn vader vertelde van een Ambonnees militair die, voor het front van zijn mede krijgsgevangenen, door Japanse soldaten aan flarden werd geschoten omdat hij weigerde op de Nederlandse vlag te spuwen, ondanks smeekbeden van die mede krijgsgevangen om het toch maar te doen. Hij stierf met een “Leve de Koningin”.

      En ….. weigerden Hendrik Karssen en zijn kameraden niet de blinddoek toen zij werden gebajonetteerd omdat zij waren gevlucht?

      Een volk dat voor tirannen zwicht,
      zal meer dan lijf en goed verliezen,
      dan dooft het licht.

      (Van Randwijk)

      Pak Pierre

      • bokeller zegt:

        Diep in de bunker te Bronbeek opgeborgen,stel je voor dat een
        japanse bezoeker dit onder ogen krijgt,dan moet nmi 112 opdraven.

        Th Van Amstel was ooggetuige van de massa excecutie Hij was in het Balikpapan hospitaal toen de Japanners de Nederlandse patienten
        verzamelde op 23 februari.
        Omdat Van Amstel donker getint was en deed alsof hij een Indonesier was lieten ze hem links liggen.
        s Nachts vluchtte hij naar de dichtstbijzijnde kampong en kleedde zich als een Indonesier. De volgende dag verzamelden de Japanners de
        dorpelingen, incluis Van Amstel, en brachten ze naar het strand , vlakbij het Klandasan fort.

        Van Amstel schreef: “Ik zag de Europeanen al in gelid staan. Op een afstand van 50 meter herkende ik dokter Arps, dokter Dikstaal de priester
        Creutzberg en enkele patienten uit het Balikpapan hospitaal.
        Terwijl wij gedwongen waren toe te kijken, onthoofden de Japanners eerst de twee ambtenaren van het Binnenlands Bestuur en vervolgens joegen
        ze de anderen de zee in.
        Zij werden één voor één doodgeschoten, hun lichamen dreven in het zeewater.
        De oude priester Creutzberg probeerde met de Japanners te praten, in de hoop dat het doden op zou houden.
        Toen dat niet gebeurde begon hij de slachtoffers te zegenen tot hij zelf werd doodgeschoten

  8. bokeller zegt:

    Pak Arthur,mss begrijpen we elkaar niet zo goed. Kan gebeuren.
    Dus niet hangat worden als ik ’t over nu,vandaag aan de dag en met mij vele -vele betalende bezoekers die nog steeds voor de vlag (style volle truc) dienen te buigen.
    Persoonlijk heb ik OOK daarover geen problemen mee.

    Wel over de voorstellingen, foto’s/ beschrijvingen, inzake de bezetting van Nederlands-Indië In het museum”Bronbeek” een Overheidsinstantie die nmi toch wel enigzins weet van heeft over deze Indische periode.

    bijvoorbeeld; De nachtmerry van duizenden mensen,die om wat voor reden dan ook met hun kennis maakten en de duizenden die op zeer wrede wijze werden omgebracht. De KEMPEITAI.
    In het Museum een foto van opgewekte nederlanders met als opschrift,
    Gered door de Kempetai. en nergens ’t tegenover gestelde te vinden

    Een doordenkertje,een mooi en keurig gestikt katoenen lap, de tjawat.
    En verderop (levens groot) blanke scharminkels in deze outfit
    Ik help U effe,deze vertoonde” schaamlap” was toen de gangbare Japanse onderbroek bij hun legers in gebruik.
    WIJ liepen Dag en Nacht in de met touwtjes en lapjes verstelde broeken bevolkt door de fam.Tumo de overal aanwezige kleerluis.

    En daar gaat het me om nl de onevenwichtige belichting van het toen gebeurde via een Overheidsinstelling ”Bronbeek”
    siBo

  9. Peter van den Broek zegt:

    Boeroeng zegt
    “Het was een herdenking op een heilige plaats voor Japan.
    En je moet niet moeilijk doen op herdenkingen nb op heilige plaatsen. Diskussie doe je achteraf en ergens anders”

    Nou ik ben zelf bij het Yasukuni schrine geweest en het gaf me hetzelfde gevoel als mijn bezoek aan Auschwitz. alleen deden de Japanners er een schepje bovenop door de slachtoffer uit te hangen.

    Ik copieer even van anderen en geef wat commentaar

    Yasukuni Shrine (gecopieerd uit de web site)
    that commemorates Japan’s war dead. The shrine was founded in 1869 with the purpose of enshrining those who have died in war for their country and sacrificed their lives to help build the ………………….FOUNDATION OF PEACEFUL Japan. Dus dat zijn doden die gestorven zijn voor de stichting van een vredig Japan in WO2

    A political controversy surrounds Yasukuni Shrine because since 1978, fourteen class A war criminals are among the 2.5 million people enshrined at Yasukuni. Furthermore, the visits by several Japanese prime ministersand cabinet members to the shrine since 1975 have been causing concerns regarding a violation of the principle of separation of church and state. …………………..Dus 14 oorlogsmisdadigers worden bij deze “foundation of peaceful Japan” herdacht. Dat is hetzelfde als je Eichmann, Himmler en Goering bij Auswitsch gaat herdenken

    Next to the shrine buildings stands the Yushukan, a museum that commemorates and documents Japan’s wars from the perspective of the conservative right wing……………..Dus hierbij beschrijven de Japanners hoe ze als slachtoffers van de WO2 hebben geleden

  10. bokeller zegt:

    Heel Japan is tot heilige grond verklaard, dus geen moeilijke vragen over hun heilige helden doen.
    Nmi hoef je hiervoor niet af te reizen naar Nippon.
    siBo

    7 December1988
    De burgemeester van Nagasaki, Hitoshi MOTOJIMA, zegt dat Keizer Hirohito verantwoordelijk is voor de oorlog. Rechtse groeperingen lanceren onmiddellijk een heftige intimidatiecampagne tegen hem. Sommige groeperingen verlangen zelfs zijn dood.

    Januari1989
    (medio) Een rechtse fanatiekeling schiet Nagasaki’s burgemeester Hitoshi MOTOJIMA in de rug. MOTOJIMA herstelt zich van de dodelijke wond.

    siBo

  11. Surya Atmadja zegt:

    Persoonlijk vind ik het behoorlijk bot van die Duitser om zulke uitlatingen te doen.
    Moet hij maar in zijn eigen land doen.

    Wat de Japanners met hun helden willen doen (eren bijvoorbeeld) is hun zaak .
    Ben benieuwd als soortgelijke incident in Nederland gebeurt als een domme botte buitenlander zulke krenkende uitlatingen doet bij een plechtige ceremonie.

    • Boeroeng zegt:

      Nee… die Duitser was niet bot…. maar ietwat ontactisch.
      Hij had de spreker even apart onder vier ogen moeten aanspreken.
      De spreker reageerde wel rustig.
      De reacties van enkele omstanders was behoorlijk bot.

      • Surya Atmadja zegt:

        Ontactisch , bot ?
        Het is hoe men het wil bekijken .
        Ik zeg bot , zelfs schofterig .
        Verkeerde plaats, moment .

        Ik vraag me af welke impact zijn uitspraken zal geven als hij het onder 4 ogen deed. Noppes of mss kreeg hij klappes op zijn grote maul als hij de tegen de verkeerde mensen schopte.
        In het openbaar , in aanwezigheid van camera etc kan hij scoren .
        ———————————————————————————–
        “, wat is het dan als iemand het Horst Wessellied op 4 mei in NL gaat zingen???”
        ————————————————————————————-
        Interessant , als een Duitser dat doet tijdens een plechtige dodenherdenking .

        En over inburgering , tya dat had een domme ambtenaar ( van buitenlandse afkomst, praat onduidelijk Nederlands) mij ook willen aansmeren.
        Op het nivo NT1 .
        Hi hi hi , dat werd bijna een rechtszaak geworden , men wilde samen met mij procederen tegen de staat/minister .
        Voor een arrest . Had niet toegestemd , wegens privacy redenen .
        Uiteindelijk werd de wet gewijzigd op grond van 4 cases , o.a de mijne ( volgens info)

        Na >40 jr Gholland weet ik redelijk genoeg welke standaard de Nederlanders hebben ,bij sommigen meer dan 1 .

  12. Anoniem zegt:

    ik vind de uitlatingen van dhr Atmadja hemzelf disqualificeren en blijk geven dat hij de betekenis van het Yasukuni shrine voor de Japanse bevolking onderschat.
    Of hij vind het zeker normaal dat japanse A-oorlogsmisdadigers door hun regeringsleiders als HELDEN (vrij naar woorden van dhr Atmadja) worden vereerd (denk aan de Romoesja’s, Nanking etc) er regelmatig demonstraties van fascistische Japanse groeperingen, veelal gekleed in Japanse uniformen uit WO2 bij het shrine plaatsvinden en dan anti-buitenlandse liederen gezongen worden.

    Mischien heeft hij niet geluisterd naar die Duitser toen hij zei dat als deze Japanner dezelfde woorden uit in Germania , dit tegen de Duitse Grondwet is. Klaarblijkelijk is het uiten van kryptisch-fascistische woorden in Japan niet tegen de Grondwet.

    En hij moet mij uitleggen wat die krenkende uitlatingen zijn, wat is het dan als iemand het Horst Wessellied op 4 mei in NL gaat zingen???
    Als dhr Atmadjaj het gedrag van die Japanner goedpraat dan praat hij ook dat van die liederlijke man goed, in wezen praat hij het fascisme goed onder het mom van botheid en andere revisionistisch prietpraat

    Ik denk dat hier ook een inburgeringscursus op zijn plaats is om de gevoeligheden van de autochtone bevolking op zijn juiste waarde in te schatten.

    De oorlog is oa gevoerd om de vrijheid van meningsuiting te eerbiedigen en het filmje laat luid en duidelijk zien hoe ver het daarmee in Japan gesteld is.

  13. Peter van den Broek zegt:

    anoniem ben ik. Ik vind het opmerkelijk dat de reacties op deze blog zich richten tegen de Duitser alhoewel die man zich in beleefd Japans uit . De woorden en de reactie van de Japanners zijn op zijn zachts als fascistisch te bestempelen, het doet me denken aan de Bruinhemden van Ernst Roehm

    Peter van den Broek

  14. Lucas zegt:

    Eigenlijk heel gedurfd zoals deze bezoeker die Japanse veteranen confronteert met hun schandalige verleden. In tegenstelling tot Duitsland hebben zij niets maar dan ook niets geleerd. Zij zijn slachtoffer. Indien de menselijke natuur hen niets kan leren dan doet Moeder Natuur het zelf wel.

  15. Pierre de la Croix zegt:

    Tja …. buigen of barsten. Ik heb met interesse de discussie gevolgd.

    Ook ik heb gebogen als kleine jongen aan de hand van mijn moeder, iedere keer als wij de Japanse schildwacht voor het mannen- en jongenskamp Bangkong in Semarang passeerden, op weg naar en van Pasar Petèrongan. Wij waren in bezettingstijd “buitenkampers”. Over hoe mijn moeder en dus ook ik die status verkregen heb ik al eerder op I4E geschreven, ik weet niet meer onder welk topic.

    Ik heb ook wel eens een paman bètjak stram in de houding naast zijn bètjak bij die schildwacht zien staan. Volgens mijn moeder was hij niet afgestapt om correct te buigen. Hoe lang die er heeft gestaan en of hij er zonder pak rammel vanaf is gekomen weet ik niet. Mijn wijze moeder sleurde mij gauw weg van het voor mij boeiende tafereel.

    Quantité négligeable, dat buigen voor mij als aap van 5 á 6 jaar. No hard feelings achteraf, geen trauma. Ik deed gewoon mijn moeder na. Verder was ik er aan gewend dat onze Javaanse bediendes voor mijn moeder, de “njah besar” des huizes, het hoofd neigden en zeker voor “mamah”, mijn Javaans/Sumatraanse grootmoeder die het hele huishouden met gestrengheid bestierde.

    Ik zie die Javanen zich ook klein maken als ze wilden passeren, de rug en knieën gebogen, onder het beleefd mompelen van “mid-amid ‘ndoro” (ik weet niet of ik het goed schrijf). Ook bij het brengen van de Javaanse “sembah” nijgt men het hoofd als teken van eerbied.

    Buigen, knielen, klein maken als teken van respect, onderwerping, overgave is, zo denk ik, van alle tijden en alle culturen. Geen monopolie van homo sapiens sapiens overigens. Ook bij andere hogere zoogdiertjes is die lichaamstaal in gebruik, voor de zelfde boodschap.

    In de Japanse cultuur is, zoals ook al eerder op I4E geschreven, het buigen voor elkaar tot kunst verheven en aan complexe regels onderworpen. Wie er niet volgens voorschrift buigt is “koerang adjar”, moet nog manieren leren. Men kan dus, in alle objectiviteit en los van bittere persoonlijke ervaringen en gevoelens, het verplichte buigen voor de Japanners in de kampen en de “buigoefeningen” als er niet volgens (Japans) voorschrift werd gebogen, in dat culturele licht bezien. De niet Japanse geïnterneerden beschouwden het verplichte buigen als “vernedering”, de Japanners zagen in het buigen in de eerste plaats het “normaal” tonen van respect en nederigheid voor de overwinnaar, per definitie de hogere (“nederigheid” is iets anders dan “vernedering”).

    In wezen kan het onderhavige buigprobleem dus worden teruggebracht tot een “culture clash”, een botsing van culturen. Heel duidelijk manifesteert zich die clash in het filmpje waar die arme Duitser (wat spreekt die overigens goed Japans) de Japanse bezoekers aan hun Yasukuni heiligdom de les meende te moeten lezen. De clash tussen de westerse “schuldcultuur” en de “schaamtecultuur” van het Oosten, c.q. Japan.

    Na de oorlog zijn generaties Duitsers volgens westers cultuurpatroon opgevoed in het belijden van schuld en boete voor de misdaden, door Nazi Duitsland tijdens de oorlog begaan.

    Voor Aziaten in het algemeen en Japanners in het bijzonder is “schaamte”, met name als gevolg van verlies van gezicht en eer, een culturele kernfactor. Men doet er alles aan om schaamte te voorkomen, dus als het moet ook het categorisch ontkennen van schuld.

    John Wervenbos, antroposoof, woonachtig en werkzaam in Rotterdam, schrijft in zijn digitaal notitieboek n.a.v. de grote aardbeving en tsunami van 2011 in de Fukushima regio het navolgende:

    Quote

    Japan, een land en cultuur van uitersten. Mij viel van de week met name een korte toespraak van een commandant op die een groep van reddingswerkers, brandweerlieden en technici voor het oog van een TV-camera toesprak en instructies gaf met zinsneden als:

    ‘De reputatie van Japan staat op het spel en het leven en lot van mensen ligt in jullie handen.’

    Die VOLGORDE frappeerde me vooral. Dat gevoel voor eer en decorum ligt voorop de tong en in de natuurlijke lichaamshouding ingebakken, zo schijnt het.

    Unquote

    Tenslotte zou ik een iegelijk willen aanbevelen een stukje te lezen van de Nederlander Fred Fels, pseudoniem Uchiyama.

    http://www.uchiyama.nl/ngeercultuur.htm

    Dat was het. Don’t shoot the messenger.

    Pak Pierre

    • Boeroeng zegt:

      Het gedoe met buigen in de Japanse bezetting is geen ‘culturele clash’ in beginsel. Het werd absurd omdat de Jappen gingen meppen voor wie niet boog. Het was wel degelijk ook een kwestie van superieur willen zijn van de Jappen .
      Dit is toch wat anders dan een beleefdheidsvorm gelijk aan de handen schudden of lichtjes zwaaien.
      Okeee…. ik heb het niet meegemaakt. Maar dit begreep ik er van uit de verhalen.

      Zoals de foto uit Singapore hier boven laat zien. De vrouwen werden met geweld gedwongen de superioriteit van de vlag, de keizer, het land te onderschrijven met dat buigen.
      Dit Japs geweld is het tegendeel van beleefdheid.

      • Jan A. Somers zegt:

        Over meppen gesproken. Ik heb wel eens staan kijken naar een exercitieveldje in Soerabaja waar Japanners aan het exerceren waren. Bij de minste fout werd er gemept bij het leven. Met een stok!

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ik heb ook al eens eerder geschreven op I4E dat ik als 9 of 10 jarige knaap van mijn vader mijn eerste lessen kreeg in nuancering en cultureel bewustzijn, ook al zal hij zijn verhalen over zijn krijgsgevangenschap niet als zodanig hebben bedoeld.

        Als Birmaganger vertelde hij dat hij in zekere zin wel kon begrijpen waarom hij en zijn mede krijgsgevangenen slecht werden behandeld:

        1) Een militair had zich niet over te geven maar zich dood te vechten voor zijn heer en vaderland; dat was de erecode van Bushido. Wie zich overgaf beging een “oneervolle” daad en mocht dankbaar zijn voor alles wat hem daarna werd gegeven.

        2) In het keizerlijke Japanse leger werd standrecht uitgeoefend. De luitenant kon de sergeant naar believen aframmelen, de sergeant mepte de korporaal als het zo uitkwam, de korporaal de soldaat. Onderaan de stapel lagen de Koreaanse bewakers. Iedereen, inclusief de Koreanen, mocht de krijgsgevangene aframmelen, motivering zie ad 1.

        3) Het buigen is en was een vast ritueel in de Japanse samenleving, de krijgs- en burgergevangenen dienden zich daaraan te conformeren om “respect” te tonen aan de bovenliggende partij en ….. leuk of niet …… aan de aller aller hoogste in die partij, de Tenno himself.

        Ik ben niet per se pro Japans. Ik weet zeker dat ik ook op I4E heb geschreven dat ik mijn hele leven als volwassene geen Japanse producten heb gekocht, als ik het even kon vermijden. Geen Toyota’s en Suzuki’s, geen Sony’s en Nikons, geen Yamaha’s, enz. Naar mijn mening een veel effectievere en dus bevredigender methode om Nippon achteraf een poepje te laten ruiken, dan eindeloos demonstreren en petities overhandigen.

        Mijn doel met dit en voorgaand stukje is slechts nuance aanbrengen in het denken over Japans optreden in WO II.

        Laten we niet weeklagen over slechte behandeling en onafgeloste “ereschulden”. Laten we onze energie nu gebruiken om er voor te zorgen dat we niet weer worden overrompeld en geknecht door vreemde machten. Daar zat ‘m in de jaren ’40 – ’45 feitelijk de kneep. We wentelden ons in zelfgenoegzaamheid en dachten dat het allemaal niet zo’n vaart zou lopen.

        Pak Pierre

  16. eppeson marawasin zegt:

    Ik moet me nog buigen over het Japanse buigprobleem. Ik ga er op studeren of het niet kan worden omgebogen.

    Zij, die mij kennen -‘Ave’- weten dat ik die Oosterbuur ‘einfach heroisch finde’.

    ‘k Ga nu weer verder in ‘Kind van alle volken’

    e.m.

  17. Ronny Geenen zegt:

    <<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>

    U spreekt over “we”. Welke “we”? We the people of we the leaders?
    We the people hebben het recht om we the leaders aan te klagen.

    We the people zijn tot en met heden altijd het pispaaltje van we the leaders. Gelukkig zijn er vandaag aan de dag bewegingen die daar tegen beginnen te ageren.

    En over het buigen gesproken. Als krijgsgevangenen in het jap concentratie kamp te Bangkinang bij Padang herinner ik mij nog goed dat wij moesten buigen in naam van hun leider the keizer.
    Mein grootmoeder, die door rhuma haast niet kon buigen heeft heel veel klappen moeten inkasseren en dat in naam van de keizerlijke ploert.

    En BoKeller, U kent mijn nicht Gerrie (Meitie) Ungerer. Zij is als 15 jarig meisje door de jap baas keihard in haar gezicht geslagen, waardoor zij met haar hoofd tegen de hoek van zijn bureau viel. Vandaag aan de dag heeft zij nog een open scheur in haar hoofd dat haar nog parten speeldt.

    Of het nu hun cultuur is of niet, het wordt tijd dat ook de jap zich aanpast aan de wereld. En de rest van de wereld dient hun daar op te wijzen.

    • Pierre de la Croix zegt:

      @ Ronny Geenen, op 3 februari 2013 om 20:06 zei (onder meer):

      “Of het nu hun cultuur is of niet, het wordt tijd dat ook de jap zich aanpast aan de wereld”.

      Aan welke wereld meneer Geenen?

      Pak Pierre

Laat een reactie achter op Jan A. Somers Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.