Two delegations of Japanese officials visited Palisades Park, N.J., this month with a request that took local administrators by surprise: The Japanese wanted a small monument removed from a public park.
The monument, a brass plaque on a block of stone, was dedicated in 2010 to the memory of so-called comfort women, NYTimes.com.
-
Elke dag Indisch nieuws en wetenswaardigheden.
!
Heeft u tips, een foto, een oproep of wilt u een column/pikiran schrijven, jangan malu-malu.
indisch4ever@gmail.com
!
En ken je deze?:en
Recente reacties
- R.L. Mertens op Boeken
- R.L. Mertens op Boeken
- A Olive op Betjak
- A Olive op Boeken
- Boeroeng op Boeken
- Anoniem op Boeken
- Boeroeng op Boeken
- Anoniem op Boeken
- ellen op Boeken
- Mr. B. op Boeken
- Boeroeng op Frans vertrok als oorlogsvrijwilliger naar Nederlands-Indië: ‘Waar begon ik aan?’
- A Olive op Nina heeft een regenbooggezin
- Boeroeng op Boeken
- Anoniem op Boeken
- Boeroeng op Kamer blijft tegen vergoeding voor KNIL-weduwen, opnieuw emoties op tribune
Archief
- Het archief van Indisch4ever
is best wel te filmen !!
......................................
.......... Bekijk ook
de archipelsite
met honderden topics.
Zoekt en gij zult vinden. ! Categorieën
Zoeken op deze weblog
Meest recente berichten : Het gebeurde ergens in de Indonesische archipel
-
Thomson
Nassauschool Soerabaja
Depok
Wie is deze familie
Wolff
Tankbataljon Bandoeng 1939
Is de bruid Günther?
Wilde en Waldeck
Brouwer en Hagen XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kerst 1930 a/b Baloeroan naar Indië
XXXXXXXXXXXXXXBertha Lammerts van Bueren-de Wit
XXXXXXXXXX zwieten 214
Bisch
!!!!!!!!!!!Detachement Verbruiksmagazijn, Hollandia
van Hall
Smith
Emy Augustina
Detajongens
von Stietz
de Bar
Soerabayaschool ca 1953
Wie zijn dit ?
Damwijk
Klein
IJsselmuiden
van Braam
Zuiderkruis
Foto
Koster
Versteegh
Baume
Falck
Boutmy
Otto
oma Eugenie Henriette Smith
Meliezer-Andes
christelijk lyceum bandoeng
christelijk lyceum bandoeng
Saini Feekes
Mendes da Costa
Anthonijsz
Bromostraat
Wie?
Tambaksari/Soerabaja-1946
Ornek
van Dijk
.Haacke-von Liebenstein
Theuvenet
Sollaart
Berger-de Vries
Foto's gemaakt door Henrij Beingsick
Augustine Samson-Abels
Samson
Huygens
Hartman
Otto en Winsser
Marianne Gilles Hetarie
Constance en Pauline
Versteegh
Lotje Blanken
Charlotte Hooper
John Rhemrev
Schultze
W.A. Goutier
Otto-Winsser
Bastiaans
Verhoeff
Beisenherz
Stobbe
Wendt-van Namen
Harbord
Pillis-Reijneke
Nitalessy-Papilaja
Reijneke
Oertel-Damwijk
Bruidspaar te Semarang
Daniel
Krijgsman
van Dun
Ubbens en van der Spek
Kuhr
Oertel
Nijenhuis-Eschweiler
Wie ben je
Philippi-Hanssens
Tarenskeen-Anthonijsz
Hoorn-Dubbelman
Mendes da Costa
Palembang
Deze slideshow vereist JavaScript.
Maar bestaat er niet een monument ter nagedachtenis aan de confort women in Nederland?? zo niet, kan er dan geen monument geplaatst worden bvb t.o. de Japanse ambassade in den Haag, zodat zij er elke dag aan herinnert worden wat zij vergeten hebben, danwel in een vlaag van verstandsverbijstering over het hoofd hebben gezien al het onnoemlijk leed in de oorlog veroorzaakt hebben, een soort spijtoptanten monument. Ik weet welhaast zeker dat de JES-eisen direct door hen ingewilligd worden. Zodoende kan een lid van de keizerlijke Japanse familie bij een veelvuldig bezoek aan het Koninkrijk der Nederlanden ook Homat betuigen aan dit monument.
Peter, een goede reactie!
Peter, ik vind het een grandioos goede gedachte snel veel bekendheid aan geven.Bijv.(gratis)plaatsing in -Aanspraak-afd.Verzetsdeelnemers en Oorlogsgetroffenen ,waar ook een Japanse oorlogspropaganda-advertentie inz. 1942 de val van Indië is geplaatst.Moet kunnen!
De Japanse regering is bang dat Japanse toeristen er achter komen wat ze hebben gedaan, op school werd en wordt het hun niet geleerd.
Toen ik in Pearl Harbor het Arizona Memorial bezocht zag ik tot mijn ergenis veel Japanse toeristen en ik vroeg me af of ze wel wisten dat Japan een sneak attack hadden gepleegd voordat ze officieel de oorlog verklaarden. Het Memorial vermeld dat niet.
Wat Peter voorstelt is uitstekend
Tja …. en moeten we dan toch maar niet al die Toyota’s, Suzuki’s, Mitsubishi’s, Canons, Sony’s, Olympussen, Yamaha’s, Honda’s, enz. enz. inruilen voor iets anders?
Pak Pierre
hahaha..voor duitse degelijkheid misschien..?
Ach ja meneer Ronaldo …… kiezen voor Duitse degelijkheid. Waarom niet?
De Duitsers hebben wel diep het hoofd gebogen en ruimschoots aan “Wiedergutmachung” gedaan. Duitse kinderen (mijn vrouw weet dat nog heel goed) moesten al betrekkelijk jong verplicht kijken naar films van de Neurenbergprocessen en de holocaust. Met dezelfde degelijkheid waarmee ze Joden en zigeuners hebben vervolgd en andere volkeren in bezet gebied onderdrukt, is het na WO II alle generaties Duitsers ingedrumd: “Fühlt euch schuldig”.
Maar goed …. wie principieel niets Japans of Duits wil kopen, die zij getroost: Bijna al onze spullen, ongeacht de tjap die er op staat, zijn toch “made in China”.
Ook voor een autootje kunnen we bij de Chinezen terecht. Maar pas op ….. zij kunnen de Japanners van deze eeuw worden. Zijn wij, of ons nageslacht, opnieuw de pisang.
Pak Pierre
Ja voor de Kia en Hundai en Samsung, LG etc en natuurlijk de made in China electronica.
Die Japanse eis is absurd en misselijkmakend. Maar de suggestie om als reactie tegenover de Japanse ambassade een monument ter nagedachtenis aan de “troostmeisjes” op te richten, begrijpelijk in de heat of the moment, is niet verstandig.
Door zijn oprichting als politiek (pressie)middel zou het monument aan morele zeggingskracht verliezen. Wat een kwestie is van moraliteit en schuld krijgt het aanzien van een politiek moddergevecht. Ironisch genoeg zou dat de Japanse nationalistische oorlogsapologeten goed uitkomen.
Zal wel aan mij liggen,maar dit snap ik niet zo goed.Of gewoon zeer netjes blijven en voor de poort blijven staan. Mss. heeft U een voorstel zonder een ”modder” gevecht en vernielingen etc.
Bezoek BB.en zie hoe Japanse oorlogspropaganda nu 30-5/’12 wordt vertoond, ”sfeervol”. ’t Moet kunnen,dus doen we dat! En wel met behulp van Defensie .Ja toch,’t moet kunnen.!
Een dergelijk monument is bedoeld om te gedenken, niet als middel om je zin krijgen of je gelijk te halen. Het laatste doet mijns inziens afbreuk aan het eerste.
De beste actie is om zonder commentaar het nieuws van het Japanse verzoek te verspreiden. De absurditeit en wrangheid ervan is overduidelijk en doet de Japanse houding tegenover het “troostmeisjes” issue bepaald niet goed.
Aanvulling ,na ”sfeervol” met kleine onwaarheden(niet noemenswaardig) en natuurlijk het weglaten van gruwelijke Oorlogsmisdaden gepleegd alleen tijdens hun veroveringstocht.
Ik denk dat het cruciale punt de wereldwijde vernedering is voor de huidige Japanse natie door het erkennen en toegeven van de gepleegde mis-en wandaden onder het toenmalige regiem van keizer Hirohito welke als een God door de bevolking werd gëeerd. Volgens mij is dat ook de reden geweest dat de na-oorlogse Japanse generatie ontwetend gehouden werd over de onmenselijke misdadigheden die door de Japanse bezetters tijdens de WO2 in Azië en Indonesia gepleegd werden. Het wordt idd. wel tijd dat Japan dit gaat erkennen en toegeven, zoals Duitsland die erkende wat het Nazi-regiem aan wreedheden uitvoerde. Persoonlijk heb ik vrouwenmisbruik van nabij,( als kindzijnde 4jr oud), twee keer van nabij aanschouwd toen twee tante`s van mij in kamp Tawangsari verplicht Japanse bezopen officieren moesten vermaken, pas op oudere leeftijd besefte ik de feitelijke inhoud daarvan. De huidige Japanse generatie treft daarvoor absoluut geen schuld, doch een excuus en erkenning van de Japanse overheid gelijk die van Duitsland, is wel op z`n plaats vind ik. De Petitie heb ik uiteraard ook ondertekend met naam enz.
Goed Idee, Naast het monument van Eline Veere is nog plaats. Desnoods tijdelijk. Maar ja, voor de Nederlandse regering is een ereschuld (back-pay) ook een brug te ver.
Van de site van Jan Banning .
.
Ja, en de gevangenen, die tewerkgesteld werden aan de Birma spoorweg en Pakan Baroe waren vrijwilligers!!!!! Jappen blijven steken in de ontkenningsfase.
klik op het plaatje
Het grandioos idee van Peter zal nmi veel meer effect krijgen dan oa.deze poster.Ook de door mij bijgeplaatste opschrift van HM. de Koningin,heeft het publiek nooit bereikt ,helaas!.
Het ronselen (vernederende keuring) heb ik persoonlijk meegemaakt ook de onmenselijke behandeling van vrouwen/kinderen toen er geen medewerking werd verleend aan dat Japans belang.
Voor al die goed bedoelde raadgevingen, wil ik een kleine tip geven: Ga ‘ns naar de Japanse ambassade op de vastgestelde demonstratie -dagen. Laat U zien, evt. horen
Pak Bo, ik acht je hoog, dat weet je hopelijk wel.
Maar dit moet mij van het hart: Die Japanners slaan zich op de knieën van pret, iedere keer als ze die gele pajongs zien naderen.
Dan gezicht in de plooi trekken, petitie in ontvangst nemen, buigingkje, ambtsberichtje naar Tokio: Ze waren er weer, geen bijzonderheden.
Als men effect wil sorteren, dan moet men andere akals bedenken.
Pak Pierre
ik respecteer iedereen zn mening hoor, maar..als je nu op een punt komt dat je niet meer gehoord wilt worden..hoeveel energie je er ook insteekt…moet je dan niet denken van, laten we het eens rusten, want de huidige generatie kunnen we toch niet de schuld van alles geven wat ze vroeger deden..sorry als ik mensen tegen hun schenen schopt, maar ben gewoon benieuwd waarom (de indische)mensen toch die drang hebben om het bijna onmogelijke te willen bewerkstelligen….
Pierre,met m’n beperkende mogelijkheden probeer ik het ook , niet zoals je het mss denkt maar daar waar Nederlanders de Japanse oorloginzichten steunen .Het punt hierbij is,dat ik me netjes dient te gedragen en van ezels een schop moet kunnen verdragen.
En zoals je ’t weet ben ik in enkele keren in Japan geweest . daar rondgedoold en me geamuseerd op diverse wijzen,heel gewoon.
Maar ik (nederlander) had de Japanner in z’n andere gedaante gekend,die ik (Nederlander) toen had mogen ”ondergaan”onder zeer onmenselijke vernederende omstandigheden en dat voor jaren.
Dit misschien als antwoordt op de vraag van Ronaldo,ik hoop ‘t.
Laat er een eerlijke oplossing vh.verleden komen in een waarheidsgetrouwe beschouwing vd. geschiedenis.
Pak boeroeng ,arigato voor het plaatsen van de prent.Kura siBo
.
Beste Pak Bo,
Het was niet mijn bedoeling andermans geleden leed te bagatelliseren, noch andermans gevoelens te kwetsen.
In reactie op jouw advies om in Den Haag te gaan demonstreren wilde ik alleen maar aangeven dat, naar mijn mening, Japan ongevoelig blijkt te zijn voor die maandelijkse demonstraties voor haar
Haagse ambassade en dat, nog steeds naar mijn mening, men dus zou moeten zinnen op andere middelen om het beoogde effect te sorteren.
Overigens ben ik meer van de lijn van Joti ter Kulve (zie haar “Pikiran”) en sta ik helemaal niet achter die maandelijkse betogingen, maar dat doet in deze niet terzake.
Pak Pierre
Pak Pierre,Ik snap de verwarring inz. m’n advies ,ik dacht daarmee de ”onwetenden”(dacht ik ?) een zetje te geven om wat inzicht te krijgen nl. aanbieden- buigen-tlf.tokyo-pulang .en dat elke maand een keer.Heb heel veel begrip/respect voor deze mensen,maar persoonlijk denk ik meer in de lijn van Peter,een andere kijk.(bravo Peter)
Veel goed bedoelde/gemeende adviezen zoals het laten rusten, verspreiden etc. worden al jaren toegepast en nog .
Ik maak dat in m’n directe omgeving mee ”de ontkenning” .
Het is me niet in dank afgenomen toen ik voorstelde -de Val van Indië- te veranderen in -Zo trok’t monster dodend en vernietigend door Indië-
Vond niemand leuk,wat ook m’n opzet was en is.
Dus Pierre,jangan ambil marah ik zal me beteren. Salam siBo
Waarde Pak Bo,
Ik was en ben er niet op uit om de wereld te verbeteren, dus ook jou niet.
Wanneer het in mijn (beperkte) denkraam zo uitkomt, dan probeer ik mijn medemensen wel 2 kanten van een medaille te laten zien.
Af en toe doe ik dat ook middels een cynische opmerking of een satirisch vertoog, waarvoor ik vergeving vraag aan diegenen die vinden dat een serieus vraagstuk om een serieuze benadering vraagt, ontdaan van grappen en grollen.
Het cynisme zit in mij, misschien door mijn sterrenbeeld dat mij als een kala jenking altijd en overal mijn giftige angel doet zwaaien.
Pak Pierre
Pak Pierre,wel heel toevallig dan daar béta ini toen door m’n werkzaamheden (tolol) vaak di tikam door kalajenking en ik kan U verzekeren,dat jé ’t drommels wel merkt (aduh2) maar niet dodelijk en heel interessant dit mormeltje schijnt zich zelf wel de doodsteek te geven.
Pak, dat slaat niet op de persoon,dus gewoon doorgaan met Uw inbreng op I4ever van si Boeroeng .
Mvg. sibo
Tja Pak Bo, al wie in de tropen heeft geleefd is wel eens geantop door een of ander ondier dat lekker lag te slapen onder een steen, in een schoen, onderbroek of sleutelgat toen zijn rust ineens werd verstoord.
Voor wat betreft mijn sterrenbeeld heeft mijn goede vrouw mij vaker gezegd dat ik met dat angeltje suïcidaal bezig ben.
Vrouwen hebben zo hun eigen, verstandige kijk op het leven. Is het daarom dat zo weinig zich roeren op I4E?????
Pak Pierre
@ronaldo; ik ben het er mee eens dat de huidige generatie Japanners noch de huidige Japanse regering verantwoordelijk kan worden gehouden voor de misdaden van Japan vóór en tijdens de oorlog. Maar zoiets als in het artikel van boven, waarin de Japanse consul-generaal zegt dat een plaque ter herinnering aan de ‘troostmeisjes’ moet worden verwijderd, omdat het ‘diplomatie in de weg zou staan’, dat is toch het grootste affront. Waar een land in mijn ogen namelijk wel verantwoordelijk voor is, is het erkennen van misdaden die uit naam van dat land zijn gepleegd door zijn politici, militairen, etc. Japan heeft zich inderdaad in het verleden meerdere malen verontschuldigd, maar een actie doet dat weer teniet, en doet je vraagtekens plaatsen achter de oprechtheid van de Japanse overheid wat betref hun houding tov hun oorlogsverleden.
En dit zeg ik terwijl ik links en rechts van mij mijn anime-collectie en mijn J-Pop ceedeetjes heb liggen.
@Ronaldo, ik ben het ermee eens dat de huidige generatie noch het huidige kabinet van Japan verantwoordelijk kan worden gehouden voor de misdaden van Japan tijdens en vóór de oorlog… Maar wat hierboven in het artikel wordt beschreven, wat de Japanse consul-generaal voorstelt, is toch het grootste affront. Het is inderdaad zo dat Japan zich meerdere malen heeft verontschuldigd voor zijn oorlogsmisdaden. Maar dat een vertegenwoordiger van de Japanse overheid verzoekt dat een plaque ter herinnering aan de wandaden die zijn gepleegd tegenover de ‘troostmeisjes’, uit een park verwijderd moet worden omdat het ‘de diplomatie zou schaden’, zorgt wel dat je vraagtekens zet achter de integriteit van de Japanse houding tov zijn oorlogsverleden.
Waar huidige generaties en ook de Japanse overheid namelijk wel voor verantwoordelijk zijn, is het erkennen van de misdaden die zijn begaan uit naam van de Japanse staat, door politici, door militairen, en door wiedanook. Eisen dat een gedenkteken aan slachtoffers van de Japanse veroveringsdrift moet worden verwijderd, staat daar haaks op.
En ik zeg dit terwijl ik links en rechts van mij mijn animecollectie en mijn J-Popceedeetjes heb liggen. Wat mij betreft doet het diplomatieke geblunder van Japan geen afbreuk aan de mooie kanten van de traditionele en de populaire Japanse cultuur, en haar beoefenaars.
dank voor de uitleg..ik begrijp nu de recties van velen hier…
reacties, bedoelde ik..:)
Statue of ‘comfort woman’ erected outside Japanese Embassy in Seoul
Kyodo
SEOUL — A monument to South Korean females forced into sexual slavery during the war was set up in front of the Japanese Embassy in Seoul on Wednesday despite protests by Tokyo.
The so-called Peace Monument was unveiled on the occasion of the 1,000th weekly demonstration by the now-elderly women and their supporters calling for an apology and compensation from the Japanese government
Die Koreanen zijn me voor geweest. Er is dus al zo’n monument in Seoul voor de Japanse ambassade. Kunnen de Japanners nooit meer zeggen “ich habe es nicht gewusst”
En daar wordt wekelijks, dus al meer dan 20 jaar gedemonstreerd. De vraag is hierbij of de demonstranten in een Mazda of in een Tata komen.
Die Koreanen maken tegenwoordig hun eigen autootjes; Daewoo is tegenwoordig Tjeprrrolèt, dus ook geen probleem.
Overigens …. mijn vader, die in 1942 – 1945 in dienst van het Japanse keizerrijk tegen kost en inwoning aan de spoorweg Siam – Birma mocht werken, vertelde dat de Koreaanse bewakers de ergste en wreedste waren, nog erger dan de Japanners dus. Die observatie heb ik van veel meer ex POW’s gehoord. Wij zouden dus kunnen overwegen om ook voor de Koreaanse ambassade in Den Haag een monumentje op te richten ter nagedachtenis aan die Nederlandse krijgsgevangenen (én remoesja’s, toen immers ook Nederlandse onderdanen) die onder Koreaans geweld hebben geleden.
Indonesië zou kunnen overwegen voor de Nederlandse ambassade in Jakarta een monumentje op te richten ter nagedachtenis aan de slachtoffers van …………..(je weet wel, ga het bekende rijtje maar af).
Ach ….. en wij hebben ook nog een Spaanse ambassade in Den Haag waar voor we een gedenkteken kunnen plaatsen met een verhaal over die oorlog die wel 80 jaar duurde. Kan me niet herinneren dat die Spanjolen en hun inquisitie ooit excuses hebben aangeboden.
Zo heeft ieder land wel een reden om een monumentje te plaatsen voor de officiële vertegenwoordiging van een ander land op zijn gebied. Zou de wereld door al die gedenktekentjes mooier en vrediger worden?
Pak Pierre
Wel komisch,dat de Koreaanse regering zich ”druk” maakt over hun Japans verleden van ±30 of meer jaren.Wij slechts 3½ jaar. Nou! Ik zat/lag daar eens in Korea, soms ondergronds, bij. temp.bijv. 42°c onder 0, gezellig in “t Maleisch te keuvelen met Koreanen. Waar zouden zij deze taal hebben geleerd,in Indonesië misschien?
In de loop der jaren ben ik ook een orang tué geworden en waar ik me druk om maakt is niet de cap oto oid.maar hier in Nederland een waarheidsgetrouwe informatie over die hele slechte jaren daar,toen Ned.Indië geheten.
Pak Bo,
Interessant wat je daar schrijft over je gekeuvel met die Maleis sprekende Koreanen daar onder de 38ste breedtegraad, in de bittere kou, wachtend op de volgende aanval.
Ik doe een poging tot kansberekening: Hoeveel Koreanen waren er in die tijd, omstreeks 1950? Hoeveel daarvan raakten als militair betrokken bij de Koreaanse oorlog, aan Zuid Koreaanse kant?Hoeveel daarvan spraken Maleis? Hoe groot was de kans dat een paar van die Maleis sprekende Koreanen terecht kwam in het schuttersputje van Bo, een Indische jongen die als vrijwilliger diende bij het Nederlandse VN detachement in Korea?
Ik heb wel gehoord en gelezen dat er voor de oorlog nogal wat Japanners in NOI aanwezig waren. Als vriendelijke tokohouders of fotografen en een enkeling als schilder. Na de bezetting van NOI in 1942 ontpopten velen van hen zich als officier van het keizerlijke leger, enkelen werden als non combattant betrokken bij het militaire bestuur (de zogenaamde “sakura’s”). Zij bleken kwartiermakers en mata-mata voor de tijd die ging komen; met name de fotografen konden onverdacht hun spionage- en carteringswerk te velde verrichten. D.A. Visker schrijft in zijn boek “Een Totok in Tjimahi” over het tangsileven bij het KNIL dat in de directe omgeving van het grote garnizoen Tjimahi 2 Japanse fotografen hun studiootje hadden. Hij schrijft niet of hij ze na maart 1942 nog heeft terug gezien en zo ja, als wat.
Misschien kan je het verhaal bevestigen of aanvullen. Ik ben weinig leeswerk tegen gekomen over die Japanse 5de colonne.
Ach … all water under the bridge. Het is inderdaad niet zo erg als het deel van “de Indische gemeenschap” dat nog zo gebeten is op de Japanners toch vrolijk in Japanse autootjes rondrijdt. Niet erg, wel vreemd in mijn ogen.
Véél erger is het als van de geschiedenis niet wordt geleerd en dat er weer driftig wordt bezuinigd op defensie. Net als toen …….
Pak Pierre
Pak P
Ik heb van mijn ouders gehoord dat er veel Koreanen die (gedwongen) in dienst zijn gegaan bij het Japanse legers .
Korea was ook een tijdje bezet door Japan .
V.w.b mata2 Jepang(5de kolone) , bij Tasikmalaya (West Java) waren er toko houders die later bleek verbonden zijn bij de aankomende Japanse legers.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bezetting_van_Korea
Zi ook Java Post ”Berichten uit Japan” dd,13-03/2012
Bedankt Paks Surya, Boeroeng en Bo voor jullie reacties.
De Japanners moeten in Korea behoorlijk hebben huisgehouden. Mijn vader zei dat de Koreanen in het Japanse leger een soort hulpsoldaten waren, die of vrijwillig dienst hadden genomen of gedwongen waren hand en span diensten te verrichten.
Zij stonden in het keizerlijke leger helemaal onder aan de piklijst en hadden alleen de krijgsgevangenen om op af te reageren. Niets menselijks is een Koreaan vreemd.
En dan ….. wat is “vrijwillig”? Ook de Duitsers ronselden onder vooral de krijgsgevangenen uit het Sowjetleger die honds slecht werden behandeld, hun hulptroepen (de beroemde Oekraïner Iwan (John) Demjanjuk was zo eentje en van Tessel kennen wij de Georgiërs in Duitse dienst, die aan het eind van de oorlog in opstand zijn gekomen tegen hun bazen en een heroïsche doch verloren strijd hebben geleverd).
Over die “Indische Japanners” heb ik ook nog een verhaaltje. Toen ik in de zeventiger jaren v.d.v.e. bij de (toen nog niet met AMRO gefuseerde) ABN Bank ging werken had ik op een gegeven moment vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam telefonisch contact met een van de lokale Japanse managers van “Oranda Ginko” in Tokio, zoals de ABN in de Japanse wandeling werd genoemd.
Hij had een typisch Japanse naam, dus ik begon netjes in het Engels. Tot mijn grote verbazing kreeg ik in vloeiend Nederlands antwoord. De goede man had in zijn jeugd voor de oorlog in Bandoeng op de HBS gezeten. Misschien zoon van één van die mata-mata’s die in het land van de rijzende zon was weergekeerd. Ik heb het onderwerp maar ontweken.
Banzai!
Pak Pierre
Voor de 2de wereldoorlog , en oorlogsverklaring van de Ned.Indische regering waren Japanners gewoon Europeanen zoals ze geclacificeerd werden door CBS .
Zelfs in de begin jaren van VOC had je in Batavia e.o Japanse huursoldaten in dienst van VOC.
In 1616 headden ze al een Japanse Kapitein, in 1623 hadden ze 130 soldaten, soms ook Christenen.
citaat: “Voor de 2de wereldoorlog , en oorlogsverklaring van de Ned.Indische regering waren Japanners gewoon Europeanen zoals ze geclacificeerd werden door CBS.” Oppassen met deze definitie, en het CBS had dat niet zelf verzonnen. Het ging om artikel 163 Indische Staatsregeling 1925. Het ging daarbij niet om òf je Europeaan (of Inlander of Vreemde Oosterling) was, maar of de voor Europeanen geldende regels ook voor jou golden. Zoals bijvoorbeeld wel opging voor Japanners vanaf 1899 (en nog enkele andere landsaarden), maar niet voor Europeanen die zich hadden ‘opgelost’ in de Inlandse bevolking. (voor het gemak maar die ambtelijke terminologie). Het taalgebruik was belangrijk want het was een juridische janboel (Van Vollenhoven) waar advocaten veel aan verdienden. Onder welk recht viel nu een Chinees, die door vestiging op Formosa het Japanse onderdaanschap had verworven en zich daarna vestigde in Indië? Ook bijvoorbeeld Siamezen, Filippino’s, Turken en Egyptenaren vielen onder Nederlands recht.
Dat was toen in de kolonie.
Nu eigenlijk niets nieuws onder de zon, met dien verstande dat hier de “inlanders” en de daarmee formeel gelijkgestelden de norm zijn en de rest wordt ingedeeld in hokjes om er apart “beleid” op los te kunnen laten. Het CBS is er geloof ik nog steeds niet helemaal uit.
Pak Pierre
Denk ook aan de Japanse activiteiten in Mantsjoerije vanaf 1895, Mongolië vanaf 1915 en China vanaf 1932! Meer slachtoffers dan in Indië!
Die “activiteiten” zijn mij bekend, althans ik heb er over gelezen!
Pak Pierre
Pak Pierre.de roestige kwabben aan ’t werk gezet en resultaatnya: boek Lou Lanzing”Kura”Blz.169. Horita een medewerker vd. Japanse wasserij te Padang [niet alleen fotografen] eerst gevangene van de Ned. bij ’t uitwisselingprogamma te Mozambique geruild tegen een correspondent NYtimes, dan weer beschikbaar voor de keizer en terug in Padang als tolk. Eén van de velen ,het is zoekwerk maar ’t moet terug te vinden zijn. Effe terug naar ontmoetingen,een Japanse taxichauffeur die spontaan; Nona manis siapa ……begon te zingen toen hij doorhad,dat wij uit Indonesië afkomstig waren.Slikken-slikken en toen maar meegezongen.
Een beetje anders dan Japanse ototjes rijden.
Mhg sibo
Jan A. Somers, op 2 juni 2012 om 16:49 zei:
Onder welk recht viel nu een Chinees, die door vestiging op Formosa het Japanse onderdaanschap had verworven en zich daarna vestigde in Indië? Ook bijvoorbeeld Siamezen, Filippino’s, Turken en Egyptenaren vielen onder Nederlands recht.
===============================================
Formeel denk ik onder de Chinese Recht volgens de Chinese regering,
ius sanguinis .
Zie de problemen van de Indonesische Chinezen dat ze moeten aantonen dat ze geregistreerd zijn als Indonesiers middels de gehate SBKRI (Surat Bukti Kewarganegaraan Republik Indonesia) , die door President Wahid werd ingetrokken.
Zoals als ik me niet vergist ook het lot was van Marokanen( ?) die Marokanen blijven ondanks dat ze Nederlanders zijn geworden en ook in Nederland geboren.
Is het ook zo (geweest) met de Turken ?
Een andere voorbeeld wat is de nationaliteit van een Amsterdamdse jongen (geboren in Amsterdam jaren 90) met Indonesische vader en Hollandse moeder ?
Volgens de Indonesiers is hij een Indonesier en volgens de Nederlanders een Nederlander.
De inschrijving bij de Vreemdelingendienst Amsterdam ( na de B.S) werd geweigerd , omdat hij een Nederlander is .
Wat een janboel.
Naar Indonesia gaat hij met Indonesische reisdocumenten reizen, voor schoolreizen( Belgie/Duitsland) reisde hij met Ned.ID kaart .
citaat: “Formeel denk ik onder de Chinese Recht volgens de Chinese regering, ius sanguinis.” Nou nee, In Indië gold het Indisch recht, gewoon onder artikel 163 I.S. maar wel met de vraag: welke categorie, Europeaan (Japanner) of Vreemde Oosterling (Chinees). Terug in China natuurlijk onder Chinees recht.
citaat: “de nationaliteit van een Amsterdamdse jongen (geboren in Amsterdam jaren 90) met Indonesische vader en Hollandse moeder?” Weet ik niet zeker, ben niet zo op de hoogte van familierecht. Indien de vader in Amsterdam is ingeschreven als Indonesiër (met Indonesisch paspoort) waarschijnlijk de Indonesische nationaliteit. Maar er kan ook worden gekozen voor de moeder. (zoals een kennis van ons) Maar dat kan in Indonesië wel problemen opleveren. Janboel hè. Een dochter van mij is zowel Zwitserse als Nederlandse, een kleindochter zowel Belgische als Nederlandse. Geen gezeur verder. In Nederland is het formeel heel eenvoudig, met Nederlands paspoort ben je gewoon Nederlander, of je nou ook Marokkaan, Turk of Indonesiër bent. De Nederlandse janboel begint met het begrip allochtoon, maar dat is geen wettelijke categorie.
Een allochtoon is een vreemde eend in de bijt die de reeds aanwezige eenden uit lijfsbehoud dienen te wantrouwen en in de gaten te houden, net zo lang tot die vreemde eend in haar/zijn dagelijkse handel, wandel, gezwem en gekwaak zich niet meer onderscheidt van de doorsnee reeds gesettelde eend of …. tot die vreemde eend alle gesettelde eenden heeft verjaagd, dan wel opgegeten.
Wijsheid (if any), gebaseerd op de theorieën van Darwin terzake van overlevingsstrategieën in de natuur.
Pak Pierre
De vader stond aan te dringen bij de Vreemdelingen Dienst om zijn zoon in te schrijven als vreemdeling(Indonesier).
Antw: Meneer uw zoon is Nederlander( volgt de moeder) , dacht ook dat het vlg de nieuwe wet van 1984) .
En wij hebben niks mee te maken met Indonesia.
Waarop de vader antwoorde, maar wij(indonesier -Indonesia) vallen onder Indonesische wet).En Indonesia zegt , wij hebben onze eigen wetten.
Dus geirriteerde gezichten.
De vader was ene S.A uit Amsterdam.
En nu wil de regering dubbele nationaliteit afschaffen (bedoelt o.a voor de Niet Westerse Allochtonen, ) , met uitzondering van Nederlandse expats.
De Chinezen in Nederl. Indie valt duidelijk onder de Chinese wetten, dat was o.a ook de reden om de HCS(Hollands Chinese School) op te richten.
De Ned.Ind Regering wilde de invloed van China beperken toen ze ook Chinese scholen oprichten in Ned.Indie.
citaat: “De Chinezen in Nederl. Indie valt duidelijk onder de Chinese wetten” Nee hoor, dan zouden in Nederland ook Indonesische wetten gelden. Dat is ongeoorloofde inmenging. Ze vielen als Chinese ingezetene gewoon onder artikel 163 I.S. in de categorie Vreemde Oosterlingen met de bij hun categorie toepasbare regelingen. Zij mochten bijvoorbeeld adoptie toepassen, dat was aan Nederlanders toen niet toegestaan. Indonesiërs in Nederland vallen ook gewoon onder de Nederlandse wet zolang ze in Nederland zijn. Als hun iets overkomt is Nederland verantwoordelijk!
Verder heb ik, geloof ik, gelijk met mijn janboel! Maar ben hier geen specialist in.
Pak Pierre, van de theorieën pak Darwin weet ik helemaal niets .maar nu een beetje wakker geworden door z’n buku pienter en de ”eenden ,dacht ik ,er is nog een mogelijkheid dan verjagen dan wel opeten om te overleven.
Hiervoor wil ik U uitnodigen om bij het stadspark in uw omgeving de vijvereenden eens goed te bekijken.Ja , dan zie je de zgn.Soepeend, nee niet die je bij meneer de Chinees van kan genieten,maar de peranakans van de wilde- (kleur) en tamme eend (wit). Heel duidelijk aanwezig.Nou ik hoor Uw reactie wel en vergeet geen broodjes en de cucu’s mee te nemen.mhg siBo
Troost je, Pak Bo, ik heb Darwin’s grote werk ook niet van kaft tot kaft gelezen. Hoeft ook niet om de essentie van zijn boodschap te snappen.
Het verhaal van die bèbèks asing leek me een aardige metafoor om aan te geven dat het in de mens, IEDER mens, gebakken zit om het vreemde te wantrouwen, te determineren en er zo nodig beschermende maatregelen tegen te nemen. Die eigenschap had in oertijden en ook daarna “evolutionair voordeel”. Verlichting en beschaving zijn er tot nu toe niet in geslaagd die overlevingsreflex uit ons systeem te bannen.
Bovendien houd ik van eenden. Wij hadden thuis in Semarang veel kippen, hanen en één eend, die ik als kleine katjong door een kip had laten uitbroeden. Een experiment dat was ingegeven door mijn moeder die wel een eendenei kon missen, oorspronkelijk bestemd voor de telor asin. Die eend werd mijn lieveling. Ik was een jaar of 7 toen zij vroegtijdig aan de een of andere eendenziekte stierf. Sindsdien krijg ik geen eend door mijn keel, ook geen eend uit Peking.
Dus ja …. ik kijk vaak met liefde naar bèbèks, waar ze zich ook aan mij vertonen. In de korte strenge winter van dit jaar natuurlijk dagelijks op pad gegaan naar een open bijt achter mijn huis, met een volle zak met brood, ook voor de vreemde eenden.
Pak Pierre
Dese ugly duckling net als Indo Kesassar, maar hij komt goed terecht.
Birds of the same feather, flock together.
De Japanners moesten zich schamen. En er zijn er die dat ook doen. Maar ik geloof niet dat we vanuit Nederland het morele recht hebben hierover te beginnen. Immers wij deden dat eerder, langer en achterbakser. Bij ons moesten ze ook nog op de plantages werken.
Er zou eigenlijk ook een monument moeten komen voor die Javaanse troostmeisjes – vanaf 10 jaar – die bij honderden op de Sumatraanse oostkust moesten werken. “Overdag met hun handen en ’s nachts met hun lijf”. Zoals een Frans-Russiche arts opmerkte. Misschien tegenover de Nederlandse ambassade in Jakarta?
Waarom tegenover de Nederlandse ambassade in Jakarta.
Logischer is het tegenover de Japanse ambassade of tegenover het Indonesische parlement zodat de mensen zich herinneren dat de natie ontstond door de Jappen hun dochters en zonen aan te bieden.’
Overigens heb ik alle morele recht van de wereld hierover te beginnen.
Ik ben nergens schuldig aan.
WEER EEN HERHALING. Ook zo’n monument voor de Hollande Ambasade in Jakarta. Voor de 250 troost meisjes die de Hollanders hebben gedaan voor hun KNIL militairen in de Atjeh oorlog van 7 November 1873? Die zelfs harder moesten werken dan de Japanse.
Amerika moest eigenlijk 10 atoombomen op Japan neergooien en vooral op Tokyo en de Tennoheika ophangen.Nu hebben ze wel de fysike oorlog verloren maar de economisce gewonnen wat eenmaal hun bedoeling is.