Moesson 1000e editie!!

Foto’s kunt u hier bekijken —  Het feest ter ere van de 1000e editie van Moesson werd gevierd in Theater aan het Spui te Den Haag. Het eerste exemplaar, vers van de pers, mocht MP Mark Rutte in ontvangst nemen. Rutte vertelde over zijn “Indische roots” en hoe belangrijk en bijzonder hij het vindt dat een blad als Moesson er nog steeds is als verbindende factor voor  met name Indische Nederlanders met een zelfde achtergrond.

Mooi om te horen uit de mond van onze premier dat wij als Indische gemeenschap in Nederland, zo’n grote invloed hebben gehad en een belangrijke rol spelen, niet alleen wat betreft de muziek en het eten. Volgens mij heeft hij zich nog niet eerder zo uitgesproken en het stemt je dan toch hoopvol…

Zie verder deze videoregistratie. meer filmpjes


Een quiz, veel muziek, interview, toneel, mooie gedichten, felicitaties van diverse Indischen die ooit in Moesson hebben gestaan, optreden van si Nakal Risolles, band Tjendol Sunrise, en tot slot een heerlijk buffet.

Nogmaals onze hartelijke gelukwensen aan redactie en medewerkers Moesson, dank dat wij aanwezig mochten zijn en pukul terus!!

About these ads

30 Reacties

  1. Even ya… een vraagje uit noodzakelijk cultuurbehoud:
    Hoe was de makan ?
    Nog wat mee naar huis genomen ?

  2. Ik zie verder helemaal geen verslag in de pers.
    Ja… op twitter een paar bezoekers van de dag.

  3. Mooi filmpje Nelly. Er staat vandaag een verslag van Maaike Kraaijeveld in AD/Haagsche Courant

  4. Iedereen weet het allang natuurlijk, maar ik niet en vraag het toch maar als spuit elf: wat zijn die Indische roots waar Rutte het over had?

    • Zijn ouders zijn niet van Indische komaf. Maar zijn vader en zussen ( en hun moeder) waren er en kwamen in het jappenkamp terecht . Zijn vader hertrouwde met de zus (moeder van Mark Rutte) van zijn 1e vrouw die in het kamp overleed en in 1957 werden ze uitgewezen.
      Hij groeide op met de verhalen uit Indië en in Den Haag waar veel Indische families woonden, tokocultuur enzo daar.

      Het woord ‘roots’ suggereert meer dan dat en moet je niet gebruiken.

  5. Zijn oudoom is er een van het Werfdepot Harderwijk en zijn oudtante is, volgens zeggen, een kind van een prinses van de kraton van Banjoemas.

    • ? een kind van een prinses van de kraton van Banjoemas.?
      De realiteit:
      Een langdurig verblijf in de tropen transformeert een volbloed blanda of boeleh tot totokker…… maar die zich daarom ook ‘graag’ tot de groep indische nederlanders willen rekenen.
      Zo te zien zijn er bij Rutte geen genetische aziatische roots waar bv Wilders bij de voorouders van moederszijde maar dan heel ver terug dit wel wordt vermoed. Rutte hier geboren is gewoon een kaaskop. cq een keju.
      “Mark Rutte”:
      De kwartierstaat van de nieuwe premier Mark Rutte is relatief simpel te maken op basis van gegevens van het Centraal Bureau voor Genealogie (CBG) en de genealogische databanken van de Nederlandse openbare archiefinstellingen

      Hier als voorbeeld wat familieadvertenties Rutte uit de CBG advertentiecollectie. Een deel van deze advertenties zijn ook terug te vinden via de online historische krantenarchieven. Deze kun je simpel terug vinden via de archiefzoeker. ( http://erichennekam.blogspot.nl/2010/10/mark-rutte.html )

      • Reeds gemaakt voor Rutte

        http://www.familyaffairs.nl/UK/FamousData/Rutte.html

        En de kwartierstaat van Wilders is ook gemaakt. Hij heeft 1 Indische oma en 3 grootouders niet Indisch

      • Boeroeng. Wilders overgrootouders(moederszijde) L.F. Meijer en JM Canter Visscher ( beide1864) en Betovergrootouders LFH Meijer 1821 en Jkvr FWJF Goldman 1839 en bet-bet overgrootouders JB Meijer 1783 en H. van Baar de Jong.

        Volgens jouw info : Blauwvogeltje schreef: 03-01-09
        btw de eerste Indonesische voorouder van W. in teruggaande lijn moet je zoeken in 1835 . Ze heette Embong Adjeng Geddoong. In 1835 beviel ze van een voorvader van W. te Soerabaya..
        misschien kwam ze uit die regio?
        De totokvader huwde later met een indomeisje en zij werden zo voorouders van Wieteke van Dort.

        Hoe past die Soerabayaanse voorvader bij de Meijers??

      • P.Lemon,
        Die zoon Canter Visscher te Soerabaya in 1835 had een dochter Johanna en die huwde met Levinus François Meijer.
        Hun dochter Johanna was de oma van G.W.
        De halfzus van die zoon was de overgrootmoeder van Wieteke.

  6. Is het de webmaster mogelijk en toegestaan om de cover van de 1000e Moesson duidelijk op de site plaatsen? Als ik het op een van de foto’s goed zie, is op die cover een blotige Marjolein te zien, bedekt door Moessons of iets anders. Als dat al zo is, wil ik mijzelf een paar vragen stellen.

  7. Gaat mij eigenlijk hierom: het 1.000e nummer van een tijdschrift, welk tijdschrift dan ook, is een geweldige mijlpaal. Je kan dan heel veel dingen bedenken om dat feit op de cover te symboliseren. Inderdaad, één mogelijkheid is om jezelf te laten afbeelden. Maar hoe charmant je ook bent, om jezelf nu tot symbool te maken van een mijlpaal…

  8. Nog dank voor de video. We mochten van de RVD niet vooraf zijn komst aankondigen wegens veiligheidsredenen. De verrassing was dus zeer groot! Dank nogmaals! Armand Mensingh. Sales/Moesson

  9. Deftig deze: Sales. Vroeher wij seiden: kelongtong.

    • Dit is de cover

    • Zaman dahulu ,pen(d)jual .
      Tukang kelontong (keliling) is een ambulante verkoper die met een pikulan zijn waren verkoopt, huis aan huis.
      Soms met zijn baas , een orang Tjina of Orang Keling ( Indier ).
      Potentiele kopers ( vaak de nyonya besar en haar baboe) hoorde de klontongman komen, aan de hand van het geluid van zijn kelontong).Klontong klontong klontong.
      Een bekende variant is bami tek-tek verkoper.
      InHolland is terniet .

      • Bij ons in Soerabaja was de orang kelontong een orang Keling. Zelfs als mijn moeder en baboe Soep niets nodig hadden moest hij wel uitpakken, meestal stofjes. Maar dat zie je bij winkelende dames vaker. (niet disciminerend bedoeld hoor!). In Nederland kwam de ijscoman met een bel, lang niet gehoord. Ook de chemokar, maar die hoor je ook niet meer. En de rijdende kruidenier, ook niet meer.
        Bij zelf bami maken doen we een ei als mata sapi er boven op. Bij de bami tek-tek (wij hadden een andere naam, weet niet meer) begon hij met de eieren, als een roerei, en dan alle andere spullen erin.

  10. Marjolein verdient het wel om eindelijk op de frontpage van Moesson te staan. Zij en haar crew hebben ervoor gezorgd dat Moesson ueberhaupt nog bestaat als Indisch blad an sich. Ik herinner me een interview dat ze er eigenlijk een glossy blad van wilde maken maar gelukkig is het een blad voor iedere Indo of Indisch geinteresseerde gebleven. Ze heeft wel moed, karakter, doorzettingsvermogen
    en profileringsdrang, dat heb je wel nodig en dan moet je die foto maar op de koop toe nemen. Het zijn wel vrouwen (zie ook Lilliane Ducelle) die bij Moesson de broek al dan niet aanhebben, mijne Heren.

    Ik betwijfel ten sterkste of bovenstaande Heren Moesson ooit doorgebladerd hebben, dan kunnen we er on topic op ingaan hoe ze tot die 1.000 nummers eigenlijk zijn gekomen.

    Een Minister-president nam toch de moeite om even langs te komen en dat tekent wel het belang van Moesson voor de Indischen in het bijzonder en Nederlan in het algemeen, met of zonder bloot. Dat geluid mis ik eigenlijk in de commentaren en dat vind ik wel jammer. Misschien tekent dat het gebrek cq gemis aan karakter der opmerkingen, typisch Indisch???

    Peter: Organic Supply Chain Manager

  11. Dat Rutte langskwam zou kunnen zijn dat hij het als zijn taak ziet een goede relatie met bevolkingsgroepen te verzorgen, maar het is onder zijn kabinet Rutte I dat een nader onderzoek naar de Indische kwestie geblokkeerd werd. Hij is een hoofdverantwoordelijke voor dit doofpotgedrag, wederom aan de kant schuiven.
    En hij is bezig met kiezers paaien. Binnenkort verkiezingen

    • Ach ja Pak Boeroeng, je kunt de zaken ook van een andere kant bekijken:

      1) Die miljoentjes voor dat onderzoek naar iets wat iedereen al lang weet en waar weinigen naar zitten te snakken kunnen nu nuttiger worden aangewend
      2) Tegen verkiezingstijd doen ALLE politici ongebruikelijke dingen: Ze dalen af van de Olympus en tonen ineens interesse voor het gewone kroepoek en témpé volk
      3) De “Indische gemeenschap” moppert voortdurend over geringe belangstelling van overheidszijde; nu komt eindelijk een hele hoge toean hoogst persoonlijk bij HET Indisch tijdschrift Moesson op bezoek, is het weer niet goed

      Overigens …… mijn pikirans bij Moesson’s jubileumnummer:

      Moesson’s hoofdredactrice Marjolein is een mooi Indisch meisje en zeker heel bekwaam en toegewijd, maar nu zij zichzelf als covergirl van het jubileumnummer van haar blad heeft geëtaleerd, is zij een beetje in mijn achting gedaald. Tot nu toe dacht ik dat narcisme een ziekte is waar alleen mannen last van hebben.

      Ik ben sinds de vroegste tijden trouw lezer van Tong Tong/Moesson. Eerst als meelezertje via het abonnement van mijn moeder. Toen zij overleed ging het abonnement over naar haar zuster, die met mijn moeder een flatje in Den Haag deelde. Toen tante 10 jaar geleden op 101 jarige leeftijd overleed heb ik haar abonnement overgenomen. Als ik dadelijk dunia verlaat, dan moet ik nog maar zien of ik het abonnement aan eentje van de volgende generatie kan doorgeven.

      Ik wens Moesson nog een heel lang leven toe. Maar hoe het verder gaat als de generaties Tempo Doeloe en Satoe Setengah, waartoe ik mijzelf reken, allemaal dood en bij God in de hemel zijn weet ik niet. Hoe staat het met de belangstelling van die generaties voor het Indische verleden? Een (niet representatieve) steekproef onder de bibit in mijn omgeving doet mij het ergste vrezen (hoewel ik het feit op zich niet zo erg vind).

      Ikzelf voel mij nog tot de moderne Moesson aangetrokken door de verhalen die over het oude Indië gaan. De artikelen over het huidige Indonesië en de latere generaties BINners (Bekende Indische Nederlanders) die in de diaspora zijn geboren zeggen mij niet veel.

      Het eerste waar ik naar grijp als een nieuwe Moesson mijn bus inglijdt is “Jack Poirrié’s perikelen”. Ik vind Jack “een groot verteller voor het aangezicht des Heeren”, zoals si Tjalie het zou zeggen, die zijn verhalen doorspekt met droge humor en veel relativisme. Blijkens een berichtje in het laatste Moessonnummer zijn Jack en zijn Nel 60 jaar getrouwd. Lezers kunnen hem via Moesson feliciteren.

      Ik wens hun beiden langs deze weg nog heel veel gelukkige jaren samen en v.w.b. Pak Jack: Poekoel teroes a.u.b. met uw “perikelen” …. I want more!

      Pak Pierre

      • Adoeh … “eerst werk nog een keer nakijken, dan pas inleveren”, zei juffrouw Tjoa, een van mijn wijze onderwijzeressen op de lagere School met den Bijbel in Semarang.

        Niet geluisterd dus en zo ontdek ik een hinderlijke fout in mijn vorige proza, die sommige oplettende lezertjes misschien al op de lachspieren heeft gewerkt:

        Zie de alinea die begint met: “Ik wens Moesson nog een heel lang leven toe”. Ga dan naar de zin: “Hoe staat het met de belangstelling van die generaties voor het Indische verleden?” en vervang in die zin het woordje “die” voor “de volgende”, dan hebt u mijn eer weer gered.

        Pak Pierre

  12. Boeroeg, duidelijke beknopte anayse

  13. Ik wil even terugkomen op de bemerkenswaardige woorden van dhr. de la Croix die niet de aandacht krijgen die het verdienen. En dat is wel de betekenis om precies te zijn de politieke betekenis van het bezoek van dhr Rutte als premier bij het 1000ste nummer van een eenvoudig blad als Moessoen.

    Ik kan dit niet degenererend afdoen als een verkiezingsbezoek want dhr.Rutte als premier kan wel meer bezoeken exusez le mot bij allochtonen afleggen. En dat doet hij niet of ik ben verkeerd ingelicht. Hij had ook een minister kunnen sturen maar hij gaat zelf, deze politieke betekenis dienen we niet te onderschatten.

    Hij legt er belang bij en mij is niet duidelijk hoe dit signaal door de Indische gemeenschap is opgevangen. Ik heb bij de bijeenkomst niemand van bvb Het Indsich Platform kunnen ontwaren maar die lopen ook niet met hun naam op een houten bord voor hun kop. Die hadden dan toch dhr Rutte op die bijeenkomst even over de Indische kwestie kunnen bijpraten ivm de verkiezingen altijd toch wel handig. Ik had toch wel horse trading kunnen doen want de informele kontakten zijn toch het belangrijkste. Helaas het Indisch belang kwam niet formeel aan bod

    Daarom vind ik de belangstelling voor potentiele parlementariers die een Indische achtergrond hebben maar niks aan Indisch belang doen wel goed voor de bladvulling maar dezelfde relevantie hebben om de boekverbranding weer in te voeren.

    • Wij berichten over Indische mensen en Indische kwesties.
      Een segment daarvan is Indische mensen die in de publiciteit komen.
      Bijv….. artiesten, 60-jarige bruidsparen, topsporters of om andere redenen, p.e. vanwege een maatschappelijke functie die veel wind vangt, want zo gaat dat met hoge bomen.
      I4E-lezers hebben interesse in die hoge bomen van Indische komaf, daarom is het Indisch nieuws en is het relevant voor ons.

      De relevantie met zo je wilt een meer diepere inhoud is dat luitjes met ‘succes’ een rolmodel zijn. Dat is goed voor het Indisch zelfbeeld, het geloof in eigen kunnen. Berichten over hoge bomen is een oudhollandse traditie, een goede traditie en dus doen wij Indische Nederlanders mee. En wijzen wij erop dat het niet alleen niet-Indische mensen zijn die een hoge boom kunnen worden in Nederland.

      Ook een kwestie van indopower

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 902 andere volgers