Van Dis in Indonesië deel 3


Deel 3 Soekarno’s kinderen  zondag 25 maart 20.25 u Nederland 2
Als één Indonesisch politicus gevormd is door het Nederlands-Indië van weleer, is het wel de koloniaal geschoolde ingenieur Soekarno. De man die zijn land naar de onafhankelijkheid voerde. De vader des vaderlands. Zijn gedachtegoed blijkt nog altijd actueel. Er reist een musical over hem door het land. Een acteur speelt zijn redevoeringen na. Voor de familie van Van Dis was Soekarno de man die hen uit de kolonie heeft gejaagd. In deze aflevering gaat Van Dis op een persoonlijke en confronterende zoektocht. Lees verder

TV-serie van Dis in Indonesië:
afl 1 Bestemming Hoop ………. te zien online
afl 2 Hollandse duinen ……….. te zien online
afl 3 Soekarno’s kinderen  …….te zien online
afl 4 Verdeel en Heers, zo 25 maart 20.25 u Nederland 2
afl 5 De economische erfenis, zo 1 april 20.25 u Nederland 2
afl 6 Verloren taal, 8 apr 2012 20.25 u Nederland 2

.
* OVT Radio1 zo 11 maart 10.00 Toko van Dis… terugluisteren start op 2.50 min.
* OVT Radio1 zo 18 maart 10.00 Toko van Dis .. terugluisteren start op 21.50 min.
* TV Jinek op zondag 4 maart,  kijk hier, start op 30.33 min.
Archieftopic 1,.. Archieftopic 2,.. Archieftopic 3,.. Archieftopic 4..
Foto rechts: van Dis met een dochter van Soekarno

About these ads

47 Reacties


  1. .

  2. leuk, verheug mij er op

  3. Guruh Sukarno Putra lekker voor het slapen gaan

  4. Zoon van ouwe Bung is best goed
    Maar wat is zijn stijl. ? Ik herken geen Indonesische klanken .

  5. Ik ken die GSP eigenlijk niet zo goed. Hij staat bekend als choreographer, singer songwriter, filmmaker, filmmuziekschrijver, waarbij hij indonesische muziek vermengt met westerse muziek zoals jazz en dergelijke.

    Wanneer je Four-decade masterpiece of Guruh Sukarno Putra: ‘Beta Cinta Indonesia’ intikt in google tref je een artikel over hem aan in de Jakartapost (vervelend lange URL)

  6. Nog maar eentje van die man, tot slot?
    Lijkt wel Jazz in het oude Batavia

  7. Ik dacht dat hij vroeger in Amsterdam woonde(?) , hij had ook zo’n kleine “art” winkeltje , een paar meter van de viersprong Fed.Bolstraat .
    Dat was jaren 70 .

    • Guruh attended elementary and high school in Jakarta.[3] He then studied at the Archeology Faculty at the University of Amsterdam, graduating in 1976

      wikipedia

  8. Ik weet van niks. Wel trouwde zijn dochter Kartika met een NEDERLANDSE bankdirecteur. Dat gebeurde in Amsterdam ergens in 2005.

  9. Nostalgie. In 1952 tijdens een bezoek aan Salatiga ontmoette Soekarno daar Ibu Hartini. Tegenover waar nu een moderne mall staat (Bunderan). Daar in die stad is men er trots op, eindelijk eens een stukje moderne geschiedenis
    Het jaar daarop trouwde hij met haar
    Zo, laat maar, tot na de uitzending van Van Dis.
    Maar ik zal het wel laten om mij hier in negatieve bewoordingen uit te laten over de oude Boeng Almarhum apalagi over Yos Sudarso (van die getorpedeerde boot tijdens de kwestie Nieuw-Guinea) en over Soedirman ;-)
    Mikul dhuwur, mendhem jero
    .
    Mikul dhuwur, mendhem jero

  10. Toch weer een sterke uitzending.
    cijfer geven ?
    7,5

    iedereen akkoord ?
    niemand moppert ?

    • Beter dan de vorige 2.
      Dus ik zou zeggen 6+. maximaal 7. Mss 6,5 ??
      Vind prachtig dat Guruh niet in Nederlands beantwoorde.

      Ook heeft V.D laten zien dat de Indonesiers echt van bewust zijn geworden over de noodzaak van de eenheidsstaat.

      • Nou meneer Sigeblek, dan krijgen Indonesische programma’s van u zeker allemaal dikke onvoldoendes. Als ik objectief probeer te zijn krijgt deel 3 een 7½. Laat ik subjectieve elementen meewegen dan een dikke 8 met een griffel, of is het knuffel van de juffrouw.

      • @ Vind prachtig dat Guruh niet in Nederlands beantwoorde

        Dus toch stiekem ‘oude politiek’
        Door de mand gevallen ;-)

    • Hallo pak Boeroeng,ik reageer op jouw bevestiging;sterk&goed is deze derde aflevering omdat die *Indo* gewoon goed is.Tot mijn 16de heb ik menig proclamatie van onze Bung Karno mogen horen,zonder een spiekbriefje of oortje die nou te past en te onpast wordt gebruikt.
      Zoals mijn neef Eddy nog steeds verstaanbaar Nederlands spreekt zo bedreven is deze Eerste Regeringleider ook;coba je laat mij weten wie van onze pientere leiders dit hem na doet;ja Engels of een of ander Europees taaltje;vergeet niet dat onze blanke broeders daar ter lande heeft gewoond voor meer dan 300 jaren en over de rest wil ik het niet hebben;karena aku bodoh lho.Laag bij de grond blijven maar slim;want anders als jij jatuh kan patah jouw gewrichten en pijn lho.
      Dit is mijn levensmotto en ervaring;SU.

  11. Zou van Dis ooit (kunnen) huilen? Zo ja, waarom, waarvoor, om wie zou hij dat dan doen? Deze vraag stelde ik mijzelf toen ik besefte dat Van Dis buiten de geschiedenis staat. Ik bedoel: hij reist, hij kijkt, hij ziet, hij vraagt, hij denkt…en hij omarmt iedereen. De geschiedenis, de werkelijkheid van toen, de oorzaken waarom dingen nu zijn zoals ze zijn, vervagen door zijn opstelling om een verhaal te laten zien dat ontdaan is van elke pijn. Het wordt daardoor een verhaal van slechts ups en downs. Het effect daarvan is dat men slechts met spijt op het verleden kan terugkijken, met een gevoel van: hadden we het toen maar anders begrepen, anders gedaan…wat zijn wij dom geweest. Dit laatste nu is het heden op het verkeerde been zetten door het verleden een verdoving te geven.
    Ben benieuwd wat Van Dis ons zou brengen als een serie zou maken over Japan.

    • Het is niet zijn bedoeling de geschiedenis van toen uit te beelden.
      Het is wel zijn bedoeling vanuit de eigen familiegeschiedenis te grasduinen, een beetje op zoek naar de echo van de Nederlands aanwezigheid. Een beetje op zoek naar die ‘ploppor’ Soekarno waar hij veel over hoorde als kind.
      Laat hem maar sjouwen…. voor mij blijft het boeiend.

      • Ik begrijp wel wat David bedoelt. Stel dat Van Dis een programma zou hebben gemaakt in/over Japan en een bezoek had gebracht aan het keizerlijk graf. Zou hij dan ook knielen?
        Ik denk het niet, omdat Hirohito voor veel Nederlanders uit Indie symbool staat voor de Japanse wreedheden. Overigens vervloekte Van Dis Soekarno niet, dat deed zijn vader…

    • Geen blauwdruk, maar op z’n minst een bescheiden voorproefje (opgedragen aan zijn moeder): ISBN 9789029068024

  12. Ik had het even gemist, wat was die hernieuwde interpretatie ook weer van de panca sila, m.n. de eenheid in verscheidenheid?

    • De uitzending staat al op het internet.
      Zie de link in het topic.

      • Het is geen hernieuwde interpretatie maar een herbevestiging van de Panca Sila en Bhineka Tunggal Ika.
        B.K had het ingebracht bij de 1ste en 2de generatie vrije Indonesiers.
        Als iemand v.d 2de generatie weet ik niet beter dat het zo is.
        Het is iets normaal , je kreeg het op school.
        Toch hadden velen (scholieren/studenten ) geprotesteerd tegen BK in 1965/1966 .
        We waren toen georganiseerd in KAMI,KAPI,KAPPI.
        Er was zelfs een soort generatiebreuk met de generatie van onze ouders.

        Nu nu zijn wij van bewust dat we hem en zijn erfenis nodig hebben , zijn eenheidsstaat gedachte is echt nodig voor de stabiliteit en toekomst van Indonesia.
        Dat had Ayu Utami ook geconstateerd, vroeger was het verplicht (ik dacht bij Civic lessen) , nu niet meer verplicht , komt van het volk zelf.
        Het deel die veranderingen willen zien , waarschijnlijk exclusief de vested interest die het goed hebben in de huidige situatie.

  13. Ik zeg niet dat het niet boeiend is. Hij doet mij dingen afvragen. Maar geef toe:als thuis iemand is vervloekt (right or wrong) en zoveel jaar later ga jij knielen bij het graf van die vervloekte, dan mag je je toch afvragen wat er allemaal is gebeurd tussen het aanhoren van de vervloekingen en het neerknielen? Dat is toch wel wat meer dan een beetje grasduinen?

    • Hij heeft zich 50 jaar geleden afgezet tegen die vervloekingen, kennelijk. Ik zou ook geknield hebben, omdat men dat verwacht van de bezoekers en er moet een show gemaakt worden.
      Bovendien, ik heb geen zin in om de arrogante belanda uit te hangen en provocerend te blijven staan.

    • Een voortschrijdend inzicht, het inzicht van nu. En alles is vergeven.
      Overigens, door Soekarno’s toedoen zijn we naar nederland gegaan.
      Niet van harte maar de broeers van mijn vader zaten al in Nederland.
      Hij had een goede baan sprak vloeiend Indonesisch, maar zag voor mij geen toekomst in het land.
      Hij had beter daar kunnen blijven, want ik heb er zelf niet veel van gebakken ;-)

      Ik zelf had het idee datSoekarno door al die nederlandse politici gewoon getergd was, en niet inzag dat de ene Nederlander ook niet andere was.
      Het zag hem wit voor ogen,
      En vooral die man met die grote kokkerd en dat snorretje beviel hem niet.
      En mij eigenlijk ook niet..

      • Nou..nou meneer Vos, don’t be shy. Not too modest. Like a rolling stone: overal een goed overwogen en gedegen geformuleerd antwoord op; een eigen website. Maar bovenal een geheel eigen mening. Dus “to be!”

  14. Misschien gaat hij juist daarover wel een nieuw boek schrijven. Ik kom uit een RMS-nest. Het gaat me nu nog te ver om met de kennis die ik nu heb het een ‘dwaalleer’ te noemen, al dan niet opgelegd met handgranaat en bajonet. Maar ik merk, dat ook ik door veel te lezen, feitelijkere informatie en méér weten, mijn manier van denken veranderingen doormaakt, die ik vroeger verre van mij zou hebbben geworpen. Dat mij dat in sommige kringen niet in dank zal worden afgenomen, dat moet ik dan maar leren accepteren.

    In één van zijn reacties schrijft meneer Sigeblek bijvoorbeeld: “Dus vriendschap in den vreemde is sterker dan oude politiek”. Waarmee ik slechts wil aangeven, veranderen, ja het kan. Maar de redenen kunnen velerlei van aard zijn.

    • Over RMS gesproken.
      De acteur bracht de speech van Soekarno uit 1930 voor de rechter.
      (moet ergens op het internet staan )
      Als hij in dat stukje het woord Indonesia vervangt voor Maluku.
      Dan was het schitterend toepasbaar .
      Maar de acteur kan dan wel in het gevang komen.

      • In de Koepel? ;-)

      • Toch wel geweldig dat hij dat verwoorden kon in 1930. Zonder immuniteit zoals de volksraadleden hadden. Zonder kop eraf. Lichte straf gekregen (niet voor die speech!), dan strafvermindering, dan vervroegde vrijlating. Zelfs geen verbanning.
        Ik vond het derde deel tot nog toe het beste, niet Van Dis op de voorgrond! Hij werd helemaal weggespeeld door de Soekarnolobby, met veel informatie over zijn persoon. Is die club pas ontstaan na het verdwijnen van Soeharto?
        Soekarno’s ‘eerste’ vrouw werd niet genoemd. In Soerabaja woonde hij in huis bij Tjokroaminoto van de Sarekat Islam, een vriend van zijn vader. Zijn band met Tjokroaminoto werd formeel bezegeld door een kawin gantoeng met diens 15-jarige dochter. Een ‘hanghuwelijk’, een formeel huwelijk dat nog ‘hangende’ is totdat de partners huwbaar zijn.

    • Beste Pak Eppeson, over de RMS kwestie is op diverse plaatsen reeds gediscussieerd. Over de feiten zullen we het hier niet hebben, maar ik meen wel te weten dat Nederland een RMS nooit heeft gesteund.
      Zeker niet voor de soevereiniteitsoverdracht.

      De Molukse gemeenschap kennende, weet ik dat er leden zijn die best sympahiek staan tegenover het idee van een RMS, maar daarvoor niet 100% willen gaan. Weer anderen hebben het al helemaal opgegeven.
      Blijft nog over een groep die-hards die nog blijven strijden, maar die vooral de accoorden (of het acoord) die zijn gesloten tussen Nederland en de Republiek van voor de soevereiniteitsoverdracht erover eens moeten nalezen.

      Je kunt het natuurlijk niet mee eens zijn met hetgeen er ‘bedisseld” werd, vervolgens jezelf onafhankelijk noemen, of zoals de Indonesiers “Merdeka”. Maar politiek gezien blijft Merdeka toch een loze kreet, een gevoel.
      Dat wisten die Indonesiers toch ook goed, vandaar dat de revolutionaire strijd nog doorging tot er iets op papier stond, waarmee beide partijen het eens konden zijn. Met wie moet je praten en onderhandelen?
      Maar vooral waarmee andere landen ook kunnen instemmen, dat wil zeggen andere landen moeten je soevereiniteit ook erkennen.
      Voor de juridische aspecten verwijs ik naar Pak Jan Somers. ;-)

      Ik zou niet weten hoe de RMS’ers een en ander willen klaarspelen, behalve dan een bloedige guerillastrijd voeren met (in) Indonesie.
      Ja dan krijg je toestanden als in Syrie, maar de rebellen willen daar geen onafhankelijkheid maar het verdwijnen van Assad.
      Indien u begrijpt wat ik bedoel.

      Voor de ouderen die hun geboorteland nog willen zien en daar hun oude dag willen slijten, rest maar 1 ding: Dat Nederland hun hele overtocht betaalt al dan niet inclusief vrouw en kind en hen daar voor de rest van hun leven verzorgt, ahw hen een aangenaam leventje bezorgt.

      • Hear … hear! All in favor say ‘AYE’. I say ‘aye’.

      • @ /…/ is op diverse plaatsen reeds gediscussieerd.

        Dag meneer Vos, ik was de toon van de Javapost gewoon, toen ik in mei 2011 voor het eerst daarover op het blog van Londoh terecht kwam. Goeie genade, wat ben ik toen geschrokken van de muziek, om het maar eufemistisch uit te drukken.

        Maar laten we maar weer on topic gaan. Bedankt voor uw helder standpunt. Ik ben vandaag vrij vandaar deze late reacties nog. Maar met ingang van heden voer ik voor mezelf een computerloze maandag in.

        Kan ik ‘m mooi even schoonmaken. Waarmee ik dat doe?

        Nou gewoon met PC-eend ;-)

  15. Weer noemde hij de eerste man van zijn moeder Emanuel Toers Bijns een inlander.
    Zou Emanuel dat zelf zo gezien hebben.?
    Mij lijkt dat hij zichzelf eerder als Indische jongen zag.
    Misschien vond hij die culturele benoemingen van Adriaan van Dis beledigend ?
    Mijn vader wel, die ook meer Indonesische voorouders heeft.
    Ik heb geleerd niet een te groot punt er van te maken als een indo meer Indonesische voorouders lijkt te hebben.
    Dát wel doen, kun je een ouwe Indisch-Nederlandse traditie noemen. Maar dat níet doen is dat ook en dat ben ik vaker tegengekomen in mijn post-Indië miljeu.

    Ik denk ook wel dat Toers Bijns meer Indonesische voorouders heeft.
    Zijn moeder is Indonesisch en de moeder van zijn vader was Josina van Harlingen, zeer waarschijnlijk van gemengde afkomst.
    Opa Bijns uit Utrecht kwam naar Indië, erkende zijn zoon die onder de naam van Harlingen bekend stond bij de burgerlijke stand en veranderde zijn naam in Toers Bijns.
    Een voorgeschiedenis dus van vele Indische mensen.

    Heeft van Dis dan niet door dat zijn herhaalde tags notdone zijn in Indische kringen ?

  16. Hoe zat het eigenlijk met Soekarno en Maleisië ?
    Het verhaal is dat Soekarno het plan had Maleisië in te lijven, maar is dat waar ?

    • Ja en nee.
      Ik weet niet of het Soekarno was , in ieder geval hadden de Indonesiers in het begin Malaysia ook als hun (toekomstige) grond gebied gezien ,

      N.m.m niet echt vreemd omdatde Indonesiers verwant waren met bde Maleisiers , de stichter van Tumasik( Singapura) was een uitgeweken Srivijatase prins , die ook de eerste Maleisische sultanaat had opgericht .
      In feite waren de Maleisiers( Orang Melayu) nakomelingen van Javanen (Majapahit) , Buginezen en Sumatranen en andere volkeren . De echte bewoners van Maleidsie is de zgn Orang Asli.
      Ook wilde een (klein) deel van de Maleisische nationalisten aansluiting met Indonesia.

      Het “grapje”ging niet door omdat de Britten andere plannen hadden.
      In de jaren 60 wilde Soekarno met een hele leger vrijwilligers( Sukarelawan) Malaysia infiltreren. Zie Dwikora.
      Mijn oude heer moest zelf als “sukarelawan”gaan spelen, uiteraard voor “show of force” .

      • De britten zijn al 50 niet meer de baas, dus het ging niet door omdat Maleisië en Singapore er geen zin in hadden ?
        Anders hadden ze zich allang laten annexeren ?
        En wat was dat met plannen Brunei in te lijven ?

  17. Persekutuan Tanah Melayu “kreeg” haar “Merdeka”in 1957 .
    Singapura en Brunai waren niet eens met bepaalde zaken, zijn toen uitgestapt uit de federatie.
    Singapura kwam niet ter sprake, alleen Malaysia .
    Singapura was van Engeland , dus ik denk dat Soekarno geen echte ruzie willen hebben met Engeland.

    We moesten lachen toen mijn vader opgeroepen werd om zogenaamd als “sukarelawan”te spelen, ik dacht dat hij een paar keren bij de training was gekomen, kompleet met uniform etc.

    Hij moest ook opkomen , maar kreeg veel vrijstelling/vrijheid , had toen een “voorbeeld”functie als ambtenaar .
    Ben een paar keren met de chauffeur.in de dienstauto meegegaan om mijn vader tijdens de apel te zien.

    Volgens mij zijn we (hij dus) eerder naar huis gegaan.

  18. Sukarno heeft met Maleisie zijn beroemde/beruchte KONFRONTASIE-politiek bedreven en daarmee indirekt zijn niet-gebonden status geprofileerd
    Maar nu even wat geschiedensi om de verwarring niet groter te maken:

    1924 Engeland en Nederland verdelen Borneo (Filipijnen heeft in het verleden ook aanspraak gemaakt op Borneo.

    1963 Noord-Borneo wordt bij Maleisie gevoegd

    1962-1966 schermutselingen tussen Maleisie en Indonesie: KONFRONTASI

    1984 Brunei, wat een deel was van Noord-Borneo wordt onafhankelijk
    (Brunei als woord is afkomstig van Borneo)

    N.B. Groot-Brittanie heeft tot op de dag van vandaag een bataljon Ghurka’s gelegerd in Brunei, dit om Indonesie te weerhouden van al te drieste avonturen, tevens heeft Brunei veel grondstoffen en ligt strategisch tov China (zie disputen om de Zuid-Chinese Zee)

    Borneo bestaat dus uit
    -Kalimantan (Indonesisch Borneo)
    -Sarawak (Maleisisch Borneo)
    -Brunei

    • Indonesia(S) en Filipijnen maken bezwaren voor de voorgenomen besluit van Engeland om Malaysia op te richten.
      Om de communistische dreiging af te wenden.
      Er woede jarenlang vieze oorlog tegen de communisten in Malaysia.
      Alleen Soekarno had de militaire konfrontasi gezocht ( Ganyang Malaisia) , mss denkende dat hij voldoende steun kreeg van Maleisers die de aansluiting zochten bij Indonesia.

      En “toevallig” was Indonesia ook te goed bevriend met de Russen en Chinezen , en redelijk goed bewapend .
      Het is omdat Engeland een te grote militaire macht heeft , anders zou het een jarenlange “bevrijdingsoorlog”werden, die Indonesia niet kan betalen en winnen.
      Had ook geleidt tot de val van Soekarno.
      Ik had ooit een documentair op Nld TV gezien over een operatie van SAS die de Indonesiers moeten bevechten.
      Australia was ook meebetrokken.

  19. van Dis had het ook even over die oude roddel dat Soekarno een indo was, wat mensen soms als oorzaak van zijn vermeende belandahaat noemen.
    Een argument voor die vermoedelijke Europese afkomst is dat Soekarno kaal is geworden en Indonesiërs worden nooit kaal, zegt men.
    De schilder Raden Saleh was ook kalend.
    Zie zijn zelfportret:

  20. [...] 1,.. Arch2,.. Arch 3,.. Arch 4… Arch 5 … Arch 6  . [...]

  21. [...] 1,.. Arch2,.. Arch 3,.. Arch 4… Arch 5 … Arch 6 … Arch 7 .. Arch 8 .. [...]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 814 andere volgers